dit streven getoond zal zyn. We noodigen de
broeders uit om eens mede te de8len. wat zjj
reeds ontvangen hebben en daartoe willen we
gaarne hun de ruimte in ons blad afstaan.
Dit kan ook anderen opwekken om verder
iets te doen. Er begint zich ook iets in Mid
delburg te roeren, dat op uitbreiding van het
werk bedacht doet zijn en hoewel het nog
maar een begia is, wekt het toch de verwach
ting, dat er iets goeds uit zal voortkomen.
Daarbp heeft de classis op ons eiland een com
missie benoemd en haar opdracht gegeven om
te onderzoeken, op welke wijze er iets tot
stand kan komen. Theoretisch weten we nu
wel, hoe het gaan moet, maar in de practijk
stuiten we op allerlei bezwaren, welke ouder
de oogen gezien moeten worden, maar waar
voor we toch niet uit den weg mogen gaan.
Het is een tijd van verwarring, welke roept
om het evangelie uit te dragen tot hen, die
er lu ver van verwijderd leven Het is haast
onbegrijpelijk, hoe onkundig velen op dit punt
zijn en zij z|jn verstrooid als schapen, welke
geen herder hebben. Daarom mag do ontfer
ming wel meer ontwaken om het verlorene
te zoeken. Bouma.
ZENDING.
Magelang, 27 Januari '20
Amice,
In den derden brief, die ik u zend, wil ik
vertellen van ons armenhuis.
We zijn tegenwoordig in 't bezit van een
armenhuis, 't Bestaat reeds enkele maanden en
we zijn tot de oprichting overgegaan om eenigs-
zins de vele ellende te bestrijden in deze dicht
bevolkte streek, waardoor de duurte der levens
middelen, het aantal bedelaars schrikbarend
steeg.
Ik heb dat plan eerst per circulaire aan de
ingezetenen van MagelaDg bekecd gemaakt en
gevraagd of zjj voor dat plan een maandelyksche
bedrage wilden geven. Na de meesten voelden
er veel voor en hoopten zoodoende verlost te
worden van de drommen bedelaars, die iederen
Zondag MagelaDg kwamen binnenzetten en dan
met hun vervuilde pluDje, velen met tal van
wonden aan de voeteo, huis aan huis een
aalmoes kwamen vragen, 't Was den meesten
wel wat waard om van die menschen, die met
hun binnendringen op de erven, allerlei besmet
tingsgevaar meebrachten, verlost te worden.
Natuurlijk waren er ook, die niet wilden steunen,
omdat zooals zjj zeiden, deze arbeid van de
zending uitging. Deze luidjes waren bang, dat
al die Christelijke arbeid maar ontevredenheid
zou wekken onder de Mohammedaansche bevol
king en aanleiding zou geven tot het ontstaan
van allerlei relletjes en dan, vond men, moest
men die Javanen hun godsdienst niet ontnemen,
daar ze zich daariu gelukkig gevoelden en meer
van zulken onzin, met de mededeeling waarvan
ik u niet al te zeer zal vermoeien. Deze rond
gang was voor mij leerzaam doordat ik er
achter kwam hoeveel misverstand er in de
Europeesche wereld over den zsndicgsarbeid
werd gevonden en ik had meermalen gelegen
heid wat betere begrippen bp te brengen. In
ieder geval ontving ik zooveel aan maande
lyksche bijdragen, dat ik het armenhuis kon
openen.
We openden het in Blondo, dat 5 paal ten
Zuiden van Magelang gelegen is, aan den
grooten weg naar Djokja, in een gehuurd huis.
Weldra kwamen ze toestroomen de arme stum-
perds, de blinden, de ondervoeden, de ver
vuilden, de menschen, die geen helper hadden,
zooveel kwamen er, dat ik de aanname stop
moest zetten, totdat de inkomsten wat meer
zouden zijn geworden. Er zaten er ongeveer
50 in ook kleine kinderen, die door hun bede
lende moeders (weduwen) werden meegedragen.
De geheele arbeid stond onder leiding van
Wirjo Tresno, een onzer goeroe's, die zijn
handen vol had om orde onder die aan orde
ontwende menschen te brengen, zijn handen
vol ook om ze te reinigen, om hun wonden te
verbinden en te zorgen, dat ze iederen dag het
noodige voedsel kregen, om ze te onderwijzen,
om ze aan den arbeid te zetten enz. enz. 't
Was weldra duidelijk, dat de arbeid te ve^l
werd voor Wirjo Tresno en dat, zou alles goed
loopen er een Europeaan met de leiding moest
worden belast. Bovendien waren de gebouwen
wat al te primitief en moesten we geld zien
te verzamelen voor de oprichting van betere
gebouwen.
De Heere maakte den weg voorspoedig. In
broeder T. Way van Soerabaja, vonden we den
Hollandschen broeder, om als hoofd en verdere
organisator van dezen arbeid op te treden,
terwijl we in Soerabaja en Semarang op de
handelskantoren aldaar een f 6000 verzamelden
om daarvan eenige betere gebouwen te kunnen
neerzetten. Br. Way. die in Soerabaja diaken
was in de Geref. Kerk, heeft nu zijn taak
aanvaard.
De arme stumperde worden gewend aan den
arbeid en het eerste wat nu ingericht wordt
en gedeeltelijk reeds ingericht is, is een mat
ten makerij. De armen moeten werken en we
hopen het met de inrichting van de bedrijven
zoover te breügen, dat van de winst der bedrij
ven rf- subsidie, die we van da Regeering hopen
te ontvangen, de geheele inrichting kan bestaan.
We vermoeden, dat we ruimte noodig zullen
hebben voor 300 a 400 armen.
Het is een lust om te zien hoe de stumperds
na enkele weken in het armenhuis vertoefd te
hebben opknappen als ze gereinigd en hun
wonden genezen zijn, goed gekleed en gevoed
zijn, dan herkent ge die stumperds van voor
enkele weken niet meer en ze zijn geschikt
geworden voor den arbeid, om als ze een poos
onder stevige leiding gestaan hebben en het
een of andere werk geleerd hebben, terug te
keeren tot de inlandsche maatschappij, waar
dan werk genoeg is om in eigen onderhoud te
kunnen voorzien en we zullen ze dan laten
gaan met de hoop, dat het verblijf in ons
armenhuis voor hen ook geestelijke winst heeft
gebracht. Wat dit punt betreft, de geestelijke
kant van den arbeid, is bepaald moedgevend.
Iederen dag ontvaDgen de bewoners van ons
armenhuis onderwijs over de Bjjbelsche Ge
schiedenis, die ze met graagte hooren doordat
de armen iederen dag weer en den geheelen
dag in Christelijke sfeer leven. Zijn de vor
deringen, die ze maken, in de kennis van den
Bijbel groot en er zijn onder 50 reeds 8, die
den H. Doop begeerden en in de Christelijke
gemeente begeeren opgenomen te worden. Deze
begeerte werd uitgesproken een dag na den
dood van Joesoep, een Christen-Javaan, die zoo
heerlijk was heengegaan. Ik wil u dat wat
breedvoeriger verhalen.
Joesoep was een ChristeD, die op zyn ouden
dag tot geloof en bekeering was gekomen. Van
af het oogenblik, dat hij Christelijke neigingen
toonde, werd hij door zijn vrouw verlaten, die
het huis en alles wat er in was verkocht, zoodat
Joesoep berooid aan den weg stonddat was
voor hem geen rede om terug te keeren, om
afvallig te worden. Neen hy bleef volharden en
mocht daarna de H. Doop ontvangen. Te oud
om zelf zijn brood te verdienen, was ons armen
huis voor hem een uitkomsthij kon daar
eenige hulp verleenen aan den leider en zelf
ook met de armen gesprekken houden. Toen
werd Joesoep ziek, ernstig ziekhet zou wel
sterven worden; Joesoep zelf voelde het ook
wel en als het hem duidelijk is geworden, dat
het einde van zijn leven nadert, heeft hij be
hoefte om te bidden en hij bad, hardop, zoodat
vele armen het hoorden en naderbij kwamen
om te vernemen wat hij bad en toen hoorden
zij hoe hij bad die oude, stervende man, voor
de gemeente, voor de armen van het armenhuis,
voor Wisjo-Tresno, voor den Pandito, voor al
het werk, dat de komst van Gods Koninkrijk
bedoelt. Als Joesoep klaar is met bidden, wil
hij dat er gezongen wordt uit den Javaanschen
liederenbundel en de armen, die om zyn sterfbed
zaten, zongen, het eene lied na het andere, al
de liederen, die zy geleerd haddeD, om weer
van vorenaf te beginnen als ze de geleerde
liederen hebben uitgezongen; en terwijl zy
zongen, stierf Joesoepen als Joesoep dood
was bleven zy zingen, tot diep in den nacht.
Wonderlijk. Den volgenden morgen werd
Joesoep begraven en staande om het gedolven
graf, kwam er een hadjé aan, om te zien wat
er gebeurde, en om met Werjo-Tresno een
twistgesprek te beginnen, toen hy zag, dat deze
man niet op Mohammedaansche wijze werd
begraven; nu het beantwoorden van deze hadjé
was aan Wirjo-Tresno wel toevertrouwd, maar
zoo'n gesprek kan misschien schadelijk werken
op degenen, die er bijstonden. Maar zie nog
op dienzelfden dag waren er 6, later nog door
enkele anderen gevolgd, die den H. Doop be
geerden. Ze hadden gezien het einde van Joesoep
en dit had meer uitgewerkt dan het onderwijs,
dat ze tot hiertoe ontvangen hadden. Onder
die den doop begeerden is ook een blinde, een
blindgeborene nu heb ik blindheid altijd iets
heel erg gevonden en op een dag toen ik hét
armenhuis bezocht, werd ik getroffen door het
gezicht op dien blindenman, die trouw stond
te draaien, waarvan straks de matten gevlochten
zouden worden. Ik liep naar hem toe en sprak
met hem over zyn blindheid en ik vertelde
hem ook, dat ik zoo'n medelijden met hem had,
maar dat ik wenschte, dat God hem geestelijke
oogen mocht geven om den Heere Jezus te
leeren zien en dat hij dan eenmaal ook weer
zyn lichamelijke oogen zou hebben dat korte
woord had hem getroffen en liet hem niet meer
los en na myn vertrek vroeg by aan den
helper, hoe by die geestelijke oogen kon krijgen
en nu begrijpt hy het, en nu gelooft hij ook in
den Heere Christus en nog voor ik naar Hol
land vertrek, hoop ik hem te doopen en terwijl
ik het water op zyn hoofd sprenkel te mogen
zeggen: ,ik doop u in den naam des Vaders en
des Zoons en des Heiligen Geestes." God geve
ons dien blijden dag.
Ga uw voorbede ook voor dezen arbeid op.
tt.
A. Meekelijn.
Kork- tin fttihMlnJUmwi.
TWEETAL
te KralingenC. Bouma te Hoofddorp
en J. de Waard te Ferwerd
te Wolvega: J. v. d. Meulen te Schoonoord
en J. Ubels te Witmarsum;
te ScheveningenJ. Douma te Den Haag
en J. L. Schouten te Arnhem
te Herwynen J. van Henten te Oldekerk
en D. Scheele cand. te Terneuzen.
BEROEPEN
te Herwynen D. Scheele cand. te Terneuzen
te Baambrugge-Leidschendam G. J. Goede cand.
te Landsmeer
te Oosterland en Hydaard (Fr.)J. van
Herksen cand. te Zwolle
te Woudsend J. W. Siertsema te Gramsbergen
te WommelsA. M v. d. Berg te Opperdoes
te Oudega: P. Hekman te Gorredyk
te Lutten aan de DedemsvaartG. H. Dijkstra
te Lioessens
te MeedenJ. van Herksen cand. te Zwolle
te Schouwerzijl D. Scheele cand. te Terneuzen
te BlokzijlJ. v. Herksen cand. te Zwolle
te Wapenveld: (Geld.): B. J. Lambers
te Rouveen (O.)
AANGENOMEN
naar Breda: J. H. Donner em. prea. te Breda;
naar Geesteren-Gelselaardhr. D. Scheele van
Terneuzen.
BEDANKT
voor Ambt-Vollenhove (B.): Chr. Bruins
te Winschoten
voor BennekomG. Wisse te Driebergen
voor Gameren en Vreeswijk E. H. van Voorst
te Numansdorp
voor Oostorendop TexelA. B. W. M. Kok
te Velsen
voor Giessendam M. Post ie Nieuw-Dordrecht
voor Lutten aan de Dedemsvaart: R. Middel-
veld te Hoogkerk
voor Wiusum en Baard: J. W. Siertsema
te Gramsbergen
voor Veere, Kruinirigen, Pieterburen, Schou-
werzyl, Herwynen, Tholen en Brielle
dhr. D. Scheele van Terneuzen.
Afscheid van Krommenie ds. A. P. Lan-
ting met Psalm 126 6van Schipluiden ds.
W. Faber met Deut. 30: 19.
Geslaagd voor het cand. ex. 2e ged. aan
de Theol. School te Kampen de heeren Deddens
en D. K. Wielenga te Rotterdam.
Afscheid van Huizum ds. L. J. C. Kreyt
met Deut. 3327a van Enumatil ds. U. Ubbens
met Filip. 127van Oudega ds. H. Popma
met 1 Cor. 15 58.
Intree te Serooskerke ds. W. Faber met
Luc. 2 10b, na bevestigd te zyn door ds. J. H.
Telkamp van Berkel met 2 Cor. 1210b.
De Protestantsche kerken in Frankrijk
doorleven benarde dagen Er is groot geldge
brek men kan niet mear voldoende voorzien
in de eenvoudige behoeften der predikanten.
De Union nationale Eglises réformées évan-
géliques heeft nu besloten 43 predikants-plaat-
sen op te heffen en 146 dreigen ditzelfde lot te
ondergaan. Ten einde erger te voorkomen heeft
thans genoemde unie in vereenigiog met de
Union nationale des Englises réformées voor
gesteld, als contributie van elk lid der kerk te
heffen op zyn minst lVs pCt. van zijn inkomen.
W.
Gereformeerde Kerk te Middelburg.
Boekjaar 1919.
ONTVANGSTEN.
Vrijwillige bijdragen f 1721.55
Plaatsengelden 4685.71B
Intrest 42,69
Aflossiüg op hypotheek 200,
Classicale kosten (1 coll. hulpbeh.
kerken) 51,94
Collecten Emeritusfonds 524,92
Diversen 820,85
Kerk (w.i. cat. busjes) 7297,815
Vuur en licht (vergoeding) 56,40
Huur pastorie 400,
Coll verschillende doeleinden 70,485
Saldo te kort (boekjaar 1919)
f 15872,42®
1387,76®
f 17260 19
UITGAVEN.
Saldo te kort 1918 f 714,755
Uitbetaalde renten n 620,25
Aflossingen 910,
Diversen en Verschotten 255,42
Orgels ff 250,25
Classicale kosten 795,625
Kosters en Stoklieden 1269,
Afgedragen a.h. Emeritusfonds 524,92
ff Diverse collecten 820,85
Dienst des Woords 8592,466
Vuur en licht 853,00®
Onderhoud Gebouwen 1583,165
Afgedragen aan versch. doeleinden 70,48s
f 17260,19
Baten en Lasten
LastenGasthuiskerk f 1300
Hofpleinkerk 11170
Noorderkerk 3925
f 16395
Baten Hypotheek-vordering op de Ver. Geref.
Onderwijs te Middelburg f 1800
drie Kerkgebouwen
ééi Pastorie (Hofplein).
Fonds Emeritus Predikanten Wed en Weezen
5 a f 100 4 pCt. Zeeuwsche Hypotheekbank,
laf 500 4 Groningsche
laf 250 4 Christelijke Kweekschool.
2 a f 100 4
dito.
Rekening en Verantwoording van het Diaco
nale fonds der Gereformeerde Kerk te
Middelburg over 1919.
ONTVANGSTEN.
Saldo Boekjaar 1918 f 416,93s
Gewone Collecten 6,430,88
(Weezen) 995,185
Wintercollecte 1,190,20
Rente 128.10
Buitengewoon 324,07
Huwelijks Inzegening 137,21s
Gedeponeerd 70,
Legaten en Nalatenschap 592,92
Aflossing 251,95
Opgenomen kapitaal 800,—
f 11,337,455
UITGAVEN.
Aan Hoofdeö van gezinnen f 4,831,92
Eenloopende personen 4,188,90
Weezen 996,95
Buitengewoon 417,40
Onkosten 62,965
Brandstof 83,58
Melk enz. 746,34
Geneesmiddelen 108,07
Saldo 401,33
f 11,337,455
Het vermogen der Diaconie bestaat tenslotte
uit
Effecten f 1,755,32
Vorderingen 1,149,
Rijkspostspaarbank 748,18
Kassier 883.57
Zendingscommissie 1919.
INKOMSTEN.
Batig saldo 1918 f 53,83
Ontvangsten in Januari 244,44
Februari 22i,ï6
Maart 37,12
April 53,17
Mei 111,16»
Juni 50,285
Juli 205,565
Augustus 117,00®
September 29,30
October 78,635
November 41,76
December 81,99
Totaal f 1326,125
In Januiri
Februari
Mei
Juli
Augustus
October
November
Batig saldo
UITGAVEN.
Totaal
Bezittingen In deposito f 1075—
Op de postspaarbank 10
Sappletiefonds.Draagt elkanders
1919.
ONTVANGSTEN.
Collecte 12 Januari
4 Mei
6 Juli
31 Augustus
23 November
Rente van f 450 a 4 pCt.
Jaarlyksche contributiëu
Halfjaarl.
3 maandel.
Ingeloste schuldbekentenis
f
287,70
190,—
190
190,
1,05
a
100
B
226.50
140,87B
f
1326,12®
lasten
f
66,44
88.57
64,38®
61,29
n
71,52
18
51,20
8.50
55,55
100-
f
585,456
Totaal
UITGAVEN.
Te kort op de rekening 1918 f 99,84
Suppletie schoolgeld van 1 Jan. tot
31 Dec. (school Gravenstraat) 469,05
Idem 1 Jan—31 Dec. (school 't Zand 54 15
Plakzegel 10
Totaal f 623,14
Ontvangsten 585,455
Nadeelig saldo
Bezittingen 1 schuldbekentenis
groot f 350.
37,68®
Door den kerkeraad der Geref. kerk van
Middelburg is gesteld de navolgende Nomi
natie voor ouderlingen
J BALJEU
F. II J. DAMEN.
J. J. FANOY.
J GOOTE
K. HUIZINGA.
L. JANSE.
B LAHR.
J. C. MALJERS.
C. P. POUWER.
J. DE RIDDER.
B. SCHOONAARD.
J. M. TIMMERMANS.
II. VAN DER WELLE.
C. DE WOLF.
Voor Nominatie voor Diakenen
S. CALJOUW
G. M FEIJ.
G. W. GRAAFHUIS.
A. D LITTOOIJ.
A. MAAS.
J. P. ORANJE.
I. VERELST
M. WAGENAAR.
S. den Habtigh, waarn. scriba.
Serooskerke 25 Maart. Ds. W. Faber over
gekomen van Schipluiden deed Zondag j 1. by
de Geref. Kerk van Serooskerke (W.) zijn
intrede, 't Was voor haar een onvergetelijke
schoone dag. Na des morgens bevestigd te zyn
door zyn vriend en ambtgenoot ds. J. H. Tel
kamp van Berkel met een boeiende rede naar
aanleiding van 2 Cor. 1210b Als ik zwak
ben, dan ben ik machtig, deed ds. W. Faber
zyn intrede, met een ernstig pakkende rede
naar aanleiding van Lucas 2 vs. 10Ik ver
kondig u groote blijdschap. Z.Earw. bepaalde
zyn hoorders by de groote blydschap ia Chris
tus Jezus, de heerlijkheid, de noodzakelijkheid
en het oogmerk dier blijdschap. Aan het einde
hield ds. Faber verschillende toespraken onder
meer tot den kerkeraad, den consulent ds.
Toebes, tot den Burgemeester Jhr. W. Z. van
Teylingen mede aanwezig en de afgevaardigden
der zusterkerken, welke werden beantwoord
door den Voorzitter van den kerkeraad, den
den consulent ds. Toebes, vertegenwoordigende
de classis en den bevestiger ds. Telkamp. Met
dank aan God, die ons dezen sehoonen dug
schonk, verliet de overgroote schare het kerk
gebouw.
Namens den kerkeraad der Geref.
kerk te Serooskerke (W.)
K. Melis, Scriba.
Het adres der kerk is voortaan den Weleerw.
heer ds. W. Faber, pred. by de Geref. Kerk
te Serooskerke (W.) K. Melis.
Qapinge Zondag 28 Maart 's avonds half 7
zal D.V. ds. D. H. Th. Vollenhoven van Oost-
kapelle alhier een Zendingsrede houden.
OnderwerpHet Animisme.
De Zendingscommissie.