dit streven getoond zal zyn. We noodigen de broeders uit om eens mede te de8len. wat zjj reeds ontvangen hebben en daartoe willen we gaarne hun de ruimte in ons blad afstaan. Dit kan ook anderen opwekken om verder iets te doen. Er begint zich ook iets in Mid delburg te roeren, dat op uitbreiding van het werk bedacht doet zijn en hoewel het nog maar een begia is, wekt het toch de verwach ting, dat er iets goeds uit zal voortkomen. Daarbp heeft de classis op ons eiland een com missie benoemd en haar opdracht gegeven om te onderzoeken, op welke wijze er iets tot stand kan komen. Theoretisch weten we nu wel, hoe het gaan moet, maar in de practijk stuiten we op allerlei bezwaren, welke ouder de oogen gezien moeten worden, maar waar voor we toch niet uit den weg mogen gaan. Het is een tijd van verwarring, welke roept om het evangelie uit te dragen tot hen, die er lu ver van verwijderd leven Het is haast onbegrijpelijk, hoe onkundig velen op dit punt zijn en zij z|jn verstrooid als schapen, welke geen herder hebben. Daarom mag do ontfer ming wel meer ontwaken om het verlorene te zoeken. Bouma. ZENDING. Magelang, 27 Januari '20 Amice, In den derden brief, die ik u zend, wil ik vertellen van ons armenhuis. We zijn tegenwoordig in 't bezit van een armenhuis, 't Bestaat reeds enkele maanden en we zijn tot de oprichting overgegaan om eenigs- zins de vele ellende te bestrijden in deze dicht bevolkte streek, waardoor de duurte der levens middelen, het aantal bedelaars schrikbarend steeg. Ik heb dat plan eerst per circulaire aan de ingezetenen van MagelaDg bekecd gemaakt en gevraagd of zjj voor dat plan een maandelyksche bedrage wilden geven. Na de meesten voelden er veel voor en hoopten zoodoende verlost te worden van de drommen bedelaars, die iederen Zondag MagelaDg kwamen binnenzetten en dan met hun vervuilde pluDje, velen met tal van wonden aan de voeteo, huis aan huis een aalmoes kwamen vragen, 't Was den meesten wel wat waard om van die menschen, die met hun binnendringen op de erven, allerlei besmet tingsgevaar meebrachten, verlost te worden. Natuurlijk waren er ook, die niet wilden steunen, omdat zooals zjj zeiden, deze arbeid van de zending uitging. Deze luidjes waren bang, dat al die Christelijke arbeid maar ontevredenheid zou wekken onder de Mohammedaansche bevol king en aanleiding zou geven tot het ontstaan van allerlei relletjes en dan, vond men, moest men die Javanen hun godsdienst niet ontnemen, daar ze zich daariu gelukkig gevoelden en meer van zulken onzin, met de mededeeling waarvan ik u niet al te zeer zal vermoeien. Deze rond gang was voor mij leerzaam doordat ik er achter kwam hoeveel misverstand er in de Europeesche wereld over den zsndicgsarbeid werd gevonden en ik had meermalen gelegen heid wat betere begrippen bp te brengen. In ieder geval ontving ik zooveel aan maande lyksche bijdragen, dat ik het armenhuis kon openen. We openden het in Blondo, dat 5 paal ten Zuiden van Magelang gelegen is, aan den grooten weg naar Djokja, in een gehuurd huis. Weldra kwamen ze toestroomen de arme stum- perds, de blinden, de ondervoeden, de ver vuilden, de menschen, die geen helper hadden, zooveel kwamen er, dat ik de aanname stop moest zetten, totdat de inkomsten wat meer zouden zijn geworden. Er zaten er ongeveer 50 in ook kleine kinderen, die door hun bede lende moeders (weduwen) werden meegedragen. De geheele arbeid stond onder leiding van Wirjo Tresno, een onzer goeroe's, die zijn handen vol had om orde onder die aan orde ontwende menschen te brengen, zijn handen vol ook om ze te reinigen, om hun wonden te verbinden en te zorgen, dat ze iederen dag het noodige voedsel kregen, om ze te onderwijzen, om ze aan den arbeid te zetten enz. enz. 't Was weldra duidelijk, dat de arbeid te ve^l werd voor Wirjo Tresno en dat, zou alles goed loopen er een Europeaan met de leiding moest worden belast. Bovendien waren de gebouwen wat al te primitief en moesten we geld zien te verzamelen voor de oprichting van betere gebouwen. De Heere maakte den weg voorspoedig. In broeder T. Way van Soerabaja, vonden we den Hollandschen broeder, om als hoofd en verdere organisator van dezen arbeid op te treden, terwijl we in Soerabaja en Semarang op de handelskantoren aldaar een f 6000 verzamelden om daarvan eenige betere gebouwen te kunnen neerzetten. Br. Way. die in Soerabaja diaken was in de Geref. Kerk, heeft nu zijn taak aanvaard. De arme stumperde worden gewend aan den arbeid en het eerste wat nu ingericht wordt en gedeeltelijk reeds ingericht is, is een mat ten makerij. De armen moeten werken en we hopen het met de inrichting van de bedrijven zoover te breügen, dat van de winst der bedrij ven rf- subsidie, die we van da Regeering hopen te ontvangen, de geheele inrichting kan bestaan. We vermoeden, dat we ruimte noodig zullen hebben voor 300 a 400 armen. Het is een lust om te zien hoe de stumperds na enkele weken in het armenhuis vertoefd te hebben opknappen als ze gereinigd en hun wonden genezen zijn, goed gekleed en gevoed zijn, dan herkent ge die stumperds van voor enkele weken niet meer en ze zijn geschikt geworden voor den arbeid, om als ze een poos onder stevige leiding gestaan hebben en het een of andere werk geleerd hebben, terug te keeren tot de inlandsche maatschappij, waar dan werk genoeg is om in eigen onderhoud te kunnen voorzien en we zullen ze dan laten gaan met de hoop, dat het verblijf in ons armenhuis voor hen ook geestelijke winst heeft gebracht. Wat dit punt betreft, de geestelijke kant van den arbeid, is bepaald moedgevend. Iederen dag ontvaDgen de bewoners van ons armenhuis onderwijs over de Bjjbelsche Ge schiedenis, die ze met graagte hooren doordat de armen iederen dag weer en den geheelen dag in Christelijke sfeer leven. Zijn de vor deringen, die ze maken, in de kennis van den Bijbel groot en er zijn onder 50 reeds 8, die den H. Doop begeerden en in de Christelijke gemeente begeeren opgenomen te worden. Deze begeerte werd uitgesproken een dag na den dood van Joesoep, een Christen-Javaan, die zoo heerlijk was heengegaan. Ik wil u dat wat breedvoeriger verhalen. Joesoep was een ChristeD, die op zyn ouden dag tot geloof en bekeering was gekomen. Van af het oogenblik, dat hij Christelijke neigingen toonde, werd hij door zijn vrouw verlaten, die het huis en alles wat er in was verkocht, zoodat Joesoep berooid aan den weg stonddat was voor hem geen rede om terug te keeren, om afvallig te worden. Neen hy bleef volharden en mocht daarna de H. Doop ontvangen. Te oud om zelf zijn brood te verdienen, was ons armen huis voor hem een uitkomsthij kon daar eenige hulp verleenen aan den leider en zelf ook met de armen gesprekken houden. Toen werd Joesoep ziek, ernstig ziekhet zou wel sterven worden; Joesoep zelf voelde het ook wel en als het hem duidelijk is geworden, dat het einde van zijn leven nadert, heeft hij be hoefte om te bidden en hij bad, hardop, zoodat vele armen het hoorden en naderbij kwamen om te vernemen wat hij bad en toen hoorden zij hoe hij bad die oude, stervende man, voor de gemeente, voor de armen van het armenhuis, voor Wisjo-Tresno, voor den Pandito, voor al het werk, dat de komst van Gods Koninkrijk bedoelt. Als Joesoep klaar is met bidden, wil hij dat er gezongen wordt uit den Javaanschen liederenbundel en de armen, die om zyn sterfbed zaten, zongen, het eene lied na het andere, al de liederen, die zy geleerd haddeD, om weer van vorenaf te beginnen als ze de geleerde liederen hebben uitgezongen; en terwijl zy zongen, stierf Joesoepen als Joesoep dood was bleven zy zingen, tot diep in den nacht. Wonderlijk. Den volgenden morgen werd Joesoep begraven en staande om het gedolven graf, kwam er een hadjé aan, om te zien wat er gebeurde, en om met Werjo-Tresno een twistgesprek te beginnen, toen hy zag, dat deze man niet op Mohammedaansche wijze werd begraven; nu het beantwoorden van deze hadjé was aan Wirjo-Tresno wel toevertrouwd, maar zoo'n gesprek kan misschien schadelijk werken op degenen, die er bijstonden. Maar zie nog op dienzelfden dag waren er 6, later nog door enkele anderen gevolgd, die den H. Doop be geerden. Ze hadden gezien het einde van Joesoep en dit had meer uitgewerkt dan het onderwijs, dat ze tot hiertoe ontvangen hadden. Onder die den doop begeerden is ook een blinde, een blindgeborene nu heb ik blindheid altijd iets heel erg gevonden en op een dag toen ik hét armenhuis bezocht, werd ik getroffen door het gezicht op dien blindenman, die trouw stond te draaien, waarvan straks de matten gevlochten zouden worden. Ik liep naar hem toe en sprak met hem over zyn blindheid en ik vertelde hem ook, dat ik zoo'n medelijden met hem had, maar dat ik wenschte, dat God hem geestelijke oogen mocht geven om den Heere Jezus te leeren zien en dat hij dan eenmaal ook weer zyn lichamelijke oogen zou hebben dat korte woord had hem getroffen en liet hem niet meer los en na myn vertrek vroeg by aan den helper, hoe by die geestelijke oogen kon krijgen en nu begrijpt hy het, en nu gelooft hij ook in den Heere Christus en nog voor ik naar Hol land vertrek, hoop ik hem te doopen en terwijl ik het water op zyn hoofd sprenkel te mogen zeggen: ,ik doop u in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes." God geve ons dien blijden dag. Ga uw voorbede ook voor dezen arbeid op. tt. A. Meekelijn. Kork- tin fttihMlnJUmwi. TWEETAL te KralingenC. Bouma te Hoofddorp en J. de Waard te Ferwerd te Wolvega: J. v. d. Meulen te Schoonoord en J. Ubels te Witmarsum; te ScheveningenJ. Douma te Den Haag en J. L. Schouten te Arnhem te Herwynen J. van Henten te Oldekerk en D. Scheele cand. te Terneuzen. BEROEPEN te Herwynen D. Scheele cand. te Terneuzen te Baambrugge-Leidschendam G. J. Goede cand. te Landsmeer te Oosterland en Hydaard (Fr.)J. van Herksen cand. te Zwolle te Woudsend J. W. Siertsema te Gramsbergen te WommelsA. M v. d. Berg te Opperdoes te Oudega: P. Hekman te Gorredyk te Lutten aan de DedemsvaartG. H. Dijkstra te Lioessens te MeedenJ. van Herksen cand. te Zwolle te Schouwerzijl D. Scheele cand. te Terneuzen te BlokzijlJ. v. Herksen cand. te Zwolle te Wapenveld: (Geld.): B. J. Lambers te Rouveen (O.) AANGENOMEN naar Breda: J. H. Donner em. prea. te Breda; naar Geesteren-Gelselaardhr. D. Scheele van Terneuzen. BEDANKT voor Ambt-Vollenhove (B.): Chr. Bruins te Winschoten voor BennekomG. Wisse te Driebergen voor Gameren en Vreeswijk E. H. van Voorst te Numansdorp voor Oostorendop TexelA. B. W. M. Kok te Velsen voor Giessendam M. Post ie Nieuw-Dordrecht voor Lutten aan de Dedemsvaart: R. Middel- veld te Hoogkerk voor Wiusum en Baard: J. W. Siertsema te Gramsbergen voor Veere, Kruinirigen, Pieterburen, Schou- werzyl, Herwynen, Tholen en Brielle dhr. D. Scheele van Terneuzen. Afscheid van Krommenie ds. A. P. Lan- ting met Psalm 126 6van Schipluiden ds. W. Faber met Deut. 30: 19. Geslaagd voor het cand. ex. 2e ged. aan de Theol. School te Kampen de heeren Deddens en D. K. Wielenga te Rotterdam. Afscheid van Huizum ds. L. J. C. Kreyt met Deut. 3327a van Enumatil ds. U. Ubbens met Filip. 127van Oudega ds. H. Popma met 1 Cor. 15 58. Intree te Serooskerke ds. W. Faber met Luc. 2 10b, na bevestigd te zyn door ds. J. H. Telkamp van Berkel met 2 Cor. 1210b. De Protestantsche kerken in Frankrijk doorleven benarde dagen Er is groot geldge brek men kan niet mear voldoende voorzien in de eenvoudige behoeften der predikanten. De Union nationale Eglises réformées évan- géliques heeft nu besloten 43 predikants-plaat- sen op te heffen en 146 dreigen ditzelfde lot te ondergaan. Ten einde erger te voorkomen heeft thans genoemde unie in vereenigiog met de Union nationale des Englises réformées voor gesteld, als contributie van elk lid der kerk te heffen op zyn minst lVs pCt. van zijn inkomen. W. Gereformeerde Kerk te Middelburg. Boekjaar 1919. ONTVANGSTEN. Vrijwillige bijdragen f 1721.55 Plaatsengelden 4685.71B Intrest 42,69 Aflossiüg op hypotheek 200, Classicale kosten (1 coll. hulpbeh. kerken) 51,94 Collecten Emeritusfonds 524,92 Diversen 820,85 Kerk (w.i. cat. busjes) 7297,815 Vuur en licht (vergoeding) 56,40 Huur pastorie 400, Coll verschillende doeleinden 70,485 Saldo te kort (boekjaar 1919) f 15872,42® 1387,76® f 17260 19 UITGAVEN. Saldo te kort 1918 f 714,755 Uitbetaalde renten n 620,25 Aflossingen 910, Diversen en Verschotten 255,42 Orgels ff 250,25 Classicale kosten 795,625 Kosters en Stoklieden 1269, Afgedragen a.h. Emeritusfonds 524,92 ff Diverse collecten 820,85 Dienst des Woords 8592,466 Vuur en licht 853,00® Onderhoud Gebouwen 1583,165 Afgedragen aan versch. doeleinden 70,48s f 17260,19 Baten en Lasten LastenGasthuiskerk f 1300 Hofpleinkerk 11170 Noorderkerk 3925 f 16395 Baten Hypotheek-vordering op de Ver. Geref. Onderwijs te Middelburg f 1800 drie Kerkgebouwen ééi Pastorie (Hofplein). Fonds Emeritus Predikanten Wed en Weezen 5 a f 100 4 pCt. Zeeuwsche Hypotheekbank, laf 500 4 Groningsche laf 250 4 Christelijke Kweekschool. 2 a f 100 4 dito. Rekening en Verantwoording van het Diaco nale fonds der Gereformeerde Kerk te Middelburg over 1919. ONTVANGSTEN. Saldo Boekjaar 1918 f 416,93s Gewone Collecten 6,430,88 (Weezen) 995,185 Wintercollecte 1,190,20 Rente 128.10 Buitengewoon 324,07 Huwelijks Inzegening 137,21s Gedeponeerd 70, Legaten en Nalatenschap 592,92 Aflossing 251,95 Opgenomen kapitaal 800,— f 11,337,455 UITGAVEN. Aan Hoofdeö van gezinnen f 4,831,92 Eenloopende personen 4,188,90 Weezen 996,95 Buitengewoon 417,40 Onkosten 62,965 Brandstof 83,58 Melk enz. 746,34 Geneesmiddelen 108,07 Saldo 401,33 f 11,337,455 Het vermogen der Diaconie bestaat tenslotte uit Effecten f 1,755,32 Vorderingen 1,149, Rijkspostspaarbank 748,18 Kassier 883.57 Zendingscommissie 1919. INKOMSTEN. Batig saldo 1918 f 53,83 Ontvangsten in Januari 244,44 Februari 22i,ï6 Maart 37,12 April 53,17 Mei 111,16» Juni 50,285 Juli 205,565 Augustus 117,00® September 29,30 October 78,635 November 41,76 December 81,99 Totaal f 1326,125 In Januiri Februari Mei Juli Augustus October November Batig saldo UITGAVEN. Totaal Bezittingen In deposito f 1075— Op de postspaarbank 10 Sappletiefonds.Draagt elkanders 1919. ONTVANGSTEN. Collecte 12 Januari 4 Mei 6 Juli 31 Augustus 23 November Rente van f 450 a 4 pCt. Jaarlyksche contributiëu Halfjaarl. 3 maandel. Ingeloste schuldbekentenis f 287,70 190,— 190 190, 1,05 a 100 B 226.50 140,87B f 1326,12® lasten f 66,44 88.57 64,38® 61,29 n 71,52 18 51,20 8.50 55,55 100- f 585,456 Totaal UITGAVEN. Te kort op de rekening 1918 f 99,84 Suppletie schoolgeld van 1 Jan. tot 31 Dec. (school Gravenstraat) 469,05 Idem 1 Jan—31 Dec. (school 't Zand 54 15 Plakzegel 10 Totaal f 623,14 Ontvangsten 585,455 Nadeelig saldo Bezittingen 1 schuldbekentenis groot f 350. 37,68® Door den kerkeraad der Geref. kerk van Middelburg is gesteld de navolgende Nomi natie voor ouderlingen J BALJEU F. II J. DAMEN. J. J. FANOY. J GOOTE K. HUIZINGA. L. JANSE. B LAHR. J. C. MALJERS. C. P. POUWER. J. DE RIDDER. B. SCHOONAARD. J. M. TIMMERMANS. II. VAN DER WELLE. C. DE WOLF. Voor Nominatie voor Diakenen S. CALJOUW G. M FEIJ. G. W. GRAAFHUIS. A. D LITTOOIJ. A. MAAS. J. P. ORANJE. I. VERELST M. WAGENAAR. S. den Habtigh, waarn. scriba. Serooskerke 25 Maart. Ds. W. Faber over gekomen van Schipluiden deed Zondag j 1. by de Geref. Kerk van Serooskerke (W.) zijn intrede, 't Was voor haar een onvergetelijke schoone dag. Na des morgens bevestigd te zyn door zyn vriend en ambtgenoot ds. J. H. Tel kamp van Berkel met een boeiende rede naar aanleiding van 2 Cor. 1210b Als ik zwak ben, dan ben ik machtig, deed ds. W. Faber zyn intrede, met een ernstig pakkende rede naar aanleiding van Lucas 2 vs. 10Ik ver kondig u groote blijdschap. Z.Earw. bepaalde zyn hoorders by de groote blydschap ia Chris tus Jezus, de heerlijkheid, de noodzakelijkheid en het oogmerk dier blijdschap. Aan het einde hield ds. Faber verschillende toespraken onder meer tot den kerkeraad, den consulent ds. Toebes, tot den Burgemeester Jhr. W. Z. van Teylingen mede aanwezig en de afgevaardigden der zusterkerken, welke werden beantwoord door den Voorzitter van den kerkeraad, den den consulent ds. Toebes, vertegenwoordigende de classis en den bevestiger ds. Telkamp. Met dank aan God, die ons dezen sehoonen dug schonk, verliet de overgroote schare het kerk gebouw. Namens den kerkeraad der Geref. kerk te Serooskerke (W.) K. Melis, Scriba. Het adres der kerk is voortaan den Weleerw. heer ds. W. Faber, pred. by de Geref. Kerk te Serooskerke (W.) K. Melis. Qapinge Zondag 28 Maart 's avonds half 7 zal D.V. ds. D. H. Th. Vollenhoven van Oost- kapelle alhier een Zendingsrede houden. OnderwerpHet Animisme. De Zendingscommissie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 2