Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 34e Vrijdag 26 Maart 1920. UIT HET WOOED Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Visti »8d8*srk8rs0.0. B. J. d. ÏEEI, l 0. WIELE1GJ, F. J. l. i. E3DE, B. 9EUEB, H. P. H. G. DE WILLE ib f. W. j. WOLF. PBRSVERBENIG1NG ZBBUWSCHB KERKBODE. Aardenburg. jr. W M Na. 18 Abonnementsprtlsper kwartaal bp vooruitbetaling 90 cent. Afzonderlijke Bummars 7 cent. AdverUltieprtyl 15 cent per regelbp jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGA VI VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Hiddelburg. Berichten, Opgöven Predikbeurten en AdvertentiSn tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. ZIET, DE MENSCHI Job. 49 5b. Onze Heiland is van Herodes naar Pi- latus teruggeleid. Zijn lijdensweg liep door het paleis der lichtzinnigheid. Toen het fladderend spotkleed, de witte can- didatenmantel om Hem geworpen werd verdroeg Hij zwijgend dien smaad en dien spot. Voor Herodes'nieuwsgierige\ragen had Hij geen antwoord. Hij wierp de parelen niet voor de zwijnen. Hij is de Messias van Je3aja 53. Nu moet Pilatus toch de procedure persoonlijk leiden. Zijn afschuifmethode is mislukt. Helaas wordt zijn rechtsbesef niet gesteund door een onergerlijk geweten. Het nieuwe middel om Jezus tegenover Barabbas te plaatsen heeft evenzeer ge faald. Verbijsterend klinkt hem de be slissing des volks, de revolutie-held, de moordenaar boven Jezus verkozen. Ver legen vraagt hij hun wat hij dan met Jezus doen moet. Zoo komt Pdatus al meer in het Dauw door eigen lafheid. Zoo groeit het volk onder den invloed van zijn voormannen. Nn eischen zij zelfs des Heilands vloekdood. Hun geroep werd geweldiger. Zij aanvaarden de volle ver antwoordelijkheid van den Messiasmoord Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen 1" Willende de schare genoeg doen gaf Pilatus Jezus over naar hunnen wil. Hij wilde zijn eigen positie als stad houder redden en toch Jezus redden uit buu moordlust. Weder grijpt Pilatus een nieuw middel aan. Hij speculeert op hun medelijden. Zoo zal ik Hem dan kastijden en loslaten. In den regel gold de geeseling als in leiding tot de kruisiging, die schrikkelijke straf door de Romeinen van de Cartbagers geleerd en in Judea ingevoerd, immers toegepast op rebellen en struikroovers. Toch bedoelde Pilatus de geeseling hier toe te passen niet als inleiding op de kruisstraf, maar om die te voorkomen. "En Jezus is gegeeseld door Pilatus. Door Zijne striemen is ons geneziDg geworden. Geeselriemen met stukjes lood aan het eind, of doornen. De veroordeelde aan den paal gebonden. In gebukte houding, met strakken rug. En dan die geesel- roeden daarop en daarin. Zij hebban hunne voren lang getogen. Om des Vaders welbehagen te volbrengen en uw schuld te betalen gaf Hij zijn rug dengenen die Hem sloegen. En Hem gegeeseld hebbende zullen zij Hem dooden. Daarna had Hij al evenmin medelijden of vertroosters gevonden. Na de geeseling in een der wachtzalen van het paleis wordt het wapen van den spot tegen uw Zaligmaker gehanteerd door de ruwe soldaten. Niet als voor Kajafas met zijn profetisch, maar met zijn K o n i n k 1 ij k ambt. Zij willen zoowel de Joden als Jezus treflen. En tegen beiden de eere van het kei zerlijk vaandel, de glorie van den Ro- meinscben adelaar hooghouden. De eer der vergoddelijkte wereldmacht in den persoon van Tiberias saamgevat zal verhoogd tegenover die Joden met hun verwachting van een koning en tegenover Jezus die tegen hun stadhouder herhaal delijk van Zijn Koninkrijk gesproken had. Een KoniDg met een gestriemden, hebbe den, doorploegden rug. De witte mantel wordt door een roode vervangen, een oude versleten officiersmantel. Scharlaken op scharlaken om onzer Pcharlakenkleurige en karmozijnkleurige zonden wil. Bij den mantel hoort immers een kroon. Welaan ijlings een kroon uit gindsche doornen gevlochten en die op zijn hoofd gezet. De gansche bende maakt zich vroolijk. Het derde teeken van koninklijke waar digheid moet er bij, de rieistok in de rechterhand. Dan nog, de Koningshuid*, het defileeren, een knieval, en de groetenis »Wees gegroet gij Koning der Joden Bij het schateren van dien spot voegen zg het speeksel en het slaan. Zij spogen op Hem en sloegen op zijn hoofd. Boven op het hoofd zoodat de doornen nog dieper in de slapen drongen en van onderen tegen het kinnebakken. Zij hebben den Koning Israels wederom op het kinnebakken ge slagen en de scherpste doornen in het edelste hoofd gedrukt. Wat smaid voor Jezus'eprbesef, aan het lichaam aangegrepen te wordeD, ja be spuwd, geslagen te worden op twee ge deelten van het hoofd. Bij de soldaten moedwil, welgevallen. Bij den rechter geen recht, maar schurftheid. Bij overste en volk een duivelseh genoegen. Ea san uw zijde? Immers uwe zonden. Met het onsterfelijk lied van Paul Gerhard stemt gij in Ja, ik kost Hem die slagen Die smarten en dien hoon, Ik doe dat kleed Hem dragen Dat riet, die doornenkroon. Ik sloeg Hem al die wonden Voor mij moet Hij daar staan, Ik deed door mijne zonden Hem al die jamm'ren aan. Om uwer zonden wil verbergde Hij zijn aangezicht niet voor smsadheden en speeksel. Hij is om uwe overtredingen verwond, om uwe ongerechtigheden is Hij verbrijzeld, de straf, die u den vrede aanbrengt was op Hem en door Zijne striemen is u ge nezing geworden. Hij is uw plaatsver vangende Borg, die uw vloek, uwe vernedering droeg. Zien wij in dien Christus on zo schuld aanschouwelijk voor oogen gesteld. Hadden wij niet gezondigd dan bad Hij zich niet zoo diep behoeven te vernederen tot in die allerdiepste vernedering. Hoe groot is dan niet onze schuld. En wat is die schuld der Christusverwerping in onze revolutie dagen niet algemeen en groot. Christus wordt alom van een spo'- kleed, een doornenkroon, een rietstaf voorzien. Overal mot kinnebakslagen en slagen op het hoofd en speeksel verguisd, gehoond, hetzij men tot de bende soldaten behoort, betzij men de mishandeling fat soenlijk toelaat om medelijden te wekken, hetzij men anderen aanstookt, hetzij men zich door zijn oversten laat opruien. Ie elk van die vier govallen werkt de zondo van het menfchelijke geslacht de verwer ping van den van God gezalfden Koning. Als wc met droefheid erkennen, dat wij vanwege onze zonden mee de hand in dat werk hebben gehad en daarom der verdoemenis waardig waren, indien dit feit ons oorzaak van schuldbelijdenis is voor onzen God, hoe wij ons als slaven der zonde en dienstknechten des duivels hebben gedragenals het ons een gedu rige smart is, dat ons oorspronkelijk koningschap tot een bittere ironie is ge worden, dan slaat Gods ontferming do armen om ons heen en wijst u op den doornenkroon van dien heerlijken Christus. Hij betuigt u om uwentwil. Want door nen voor u alom. Naar het rechtvaardig oordeel Gods doornen uit uw aardrijk. Doornen in uw vleesch in krankheden en smarte, doodsstrijd en dood. Doornen in uw hart, verdriet en droefenis, zor gen en bekommernissen. Doornen in d e consciëntie in pijnlijk verwijtend schuldbewustzijn, dat u zegt er is verband tusschen overtreding en vergelding. Dan betuigt u de Heere Christus droeg om uwentwil die doornenkroon. Om uwentwil een geslagen, een bespotte, een bespuwde Koning. Opdat er voor u voor een doorn een denneboom zou opgaan en voor een distel een myrt. Opdat gij een plaats zoude hebben onder de prinsen zijns volks, ja tot koningen gemaakt zoudt worden. Want indien door de misdaad van ééne de dood heeft gebeerscht, veel meer zult gij de over vloed der genade en de gaven der recht vaardigheid ontvangen om in het leven te heerschen door dien Eene n.l. Jezus Christus Daarmede was het lijden op Gabbalha niet ten einde. Pilatus was wederom uit het rechthuis gekomen en tot de schare de betuiging van onschuld herhaald. Toen bracht hij Jezus tot hen uit. Jezus kwam uit dragende de doornenkroon en het purperon kleed. En Pilatus zeide tot hen Ziet, de mensch. Zietdaar een mensch die geen memch meer is. Een worm, geen man. Stemmeloos als een schaap voor zijn scheerders. Er zijn geen termen voor om uw ehch in Hem te kruisigen in te willigen. Het zou toch al te dwaas zijn. Laat uw eisch dan varen ziende op die jammergestalte vol onschuld. Latt het menschelijke in u spreken. Maar zijn tactiek faalde opnieuw van geven en nemen, van het eeno deel te schenken om het andere deel te weigeren. De uitwerking van den tentoongestelden Christus heeft een tegenovergestelde uit werking. De aanhitsende woorden der Over sten missen als hellevonken hunne uit werking niet, zoodat de eisch der kruise- ging gillend wordt herhaald. Veel dieper is do zin van het toen door Pilatus gesproken woord „Ziet, de mensch dan de spreker er in gelegd heeft. Het antwoord zijner vraag was van den Heere. Het is het antwoord op de vraag wat waar heid is. Het is d e lijdensprediking tot allen. Het is het woord Gods waarin Hij ons herinnert aan ons oorspronkelijk Ko ningschap in het Paradij?, toen wij als menschen Gods de zonde buiten de poorten moesten houden en het lied der schepping voor onzen Maker moesten ver tolken en alles heenleiden tot zijne glorie. Het is het Woord Gods waarin Hij ons ontdekt aan onzen diepen val, want de dood is door een mensch. Onze heerlijk heid is tot schande geworden. Tegenover de menschenvergoding, welke uitloopt in de aanbidding van den mensch der zonde predikt dit Woord ons het volle Evangelie Ziet, de mensch de tweede Adam, het nieuwe Hoofd van het men schel ij k e geslacht. Geen ideaal- mensch i aar den zin der wereld, maar de Zoon des menschen, die voor de voldoening aan Gods souvereine recht ons met God ver zoent en ons maakt tot menschea Gods. L;efelijk is de vertroosting die voor de geloovigen uit dit woord van Pilatus spreekt. Want voor het heden brengt het hun den vrede en het leven terug zoo dik wijls zij op Hem zien door het geloof als op hun schuldverzoener en Zondavornieler. En voor de toekomst is hetGe lijk zij allen in Adam sterven alzoo zullen zij ook in Christus allen levend genaakt worden. Hij, die u door zijne groote liefde zoo duur gekocht heeft en bereiden wil tot Zijne heerlijkheid, leere u door een god zalige wandel het lied bezegelen: „Laat mij toch nooit vergeten Die KrooD, dat kleed, dat riet, Dit trooste mijn geweten 't Is al voor mij geschied". Niëboer. KfiBKBLIJK LETEÜT. Gaarne wil ik antwoorden op een vraag my gedaan over het verioek van eenige broeders uit Aardenburg, onlangs met een onderschrift van mijn hand opgenomen in de Zeeuwsche Kerkbode, want daaruit bleek me, dat ket al thans in sommige kriDgen de aandscht heeft getrokken. Dit was me alreeds duideljjk, wijl me vïf-en-twiniig gulden voor dit doel ter hand gesteld was, welke ik opgezonden heb aan den WelEd. heer A. Catsman te Aarden burg. Nu weet de briefschrijver uit A. meteen, aan wien hij z«nden kan wat hij voornemens was daarvoor af te zonderen en ik kan er wel aan toevoegen, dat de broeders daar behoefte hebben aan steun, nu zij den moed hebben om in die grensplaats met kracht den arbeid voort te zetten. Hiermede heb ik voldaan aan het verlangen van den vrager, doch nu ik eenmaal aan 't schrijven beD, wil ik er nog iets von zeggen. Wanneer de broeders daar hun doel willen beroiken, zou het wellicht gewenscht zijn, dat zg telkens iets van zich laten hooren. Enkele dagen geleden werd mij nog een vraag gedaan n.l. dezeer staat wel in de circulaire, wat die kleine kriDg in Aardenburg zelf heeft ge- daaD, maar geen woord over wat de kerken in de classis Axel hebben bijeengebracht, en nu vroeg men mijweet u het niet Ik kon daarop alleen zeggen Het is bekend, dat de kerken in die classis offervaardig zijn en daar om vermoed ik, dat zij er flink den schouder onder gezet hebben, maar weten doe ik het niet. Ik bemerkte echter duidelijk, dat dit antwoord niet bevredigde, want er volgde, dit kan zoo wel zijn, maar waarom dan niet evm het bedrag vermeld. Bovendien zijn er belang stellenden, die wel eens weten willen hoever men reeds gevorderd ii. In ons gewest wordt er tot dnsver zoo wei nig nog aan evangelisatie gedaan, dat we ons verblijden, wanneer we vernemen, dat er in Aardenburg iets ondernomen wordt en we vertrouwen dan ook, dat er weUympatbie mtt

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 1