Gezag. v. K*rb- «n igkoolnltiwi Oifioiëala Bcrlehttn. Verantwoording van Liefdegaven. Heiden Zending. BOEKAANKONDIGING Stemmen des Ttyds. 9de jaargang, aff 4, Febr. 1920. Utrecht G. J. A. Ruys. Dr. A. G. Honig. Schrift en Ervaring. INGEZONDEN STUKKEN. In het oefenen van gezag is de overheid dienaresse Gods. De heilige apostel Paulus schrijft zelfs, dat de overheid het zwaard niet te vergeefs draagt. Zij mag des noods zelfs dwiDgen tot gehoorzaamheid. Als overheid heeft z\j niet alleen de roeping aan het volk wetten te geven en die wetten te handhaven en overeenkomstig die wetten recht te spreken, maar evenzeer om te straffen dege nen die hare wetgeving niet naleeft. En de onderdanen zijn geroepen tot gehoor zaamheid om Godswille, om hunner conscientie- wille. Daarom betalen we belastingen, aangezien de overheid de noodige stoffelijke middelen moet bezitten om haar omvangrijke taak uit te voeren. Daar moet en mag door middel van do volksver tegenwoordiging toezicht gehouden worden, dat het beheer der overheid zuinig geschiede, maar tot de gehoorzaamheid, die het volk verplicht is, behoort ook gewilligheid in 't opbrengen der gemeenschappelijke lasten. Vooral in onze dagen valt dat niet gemakkelijk, nu door de buiten gewoon crisisuitgaven de belastingen tot zoo boog peil stegen. Evenwel verstaat ook een goed christen zijn roeping ten opzichte van het wettige gezag. Om Godswille betaalt hjj ook zijn schattingen, een ieder naar zijn inkom sten of naar zijn vermogen. Wie zoekt hieraan te ontkomen, vergrijpt z'ch aan het gezag, waaronder hij gesteld is, en evenzeer aan zjjn medeburgers. In dit opzicht moet ieder ook handelen naar het achtste gebod van Gods heilige wet: „Gij zult niet stelen" om der over heid de verschuldigde gehoorzaamheid te be- toonen. Wanneer iemand onware opgaven invult op het van overheidswege hem voorgelegde belastingbiljet, ten einde zichzelven te bevoor- deelen, besteelt hij daarmede de gemeenschap, zijne naaste en maakt zich schuldig aan on trouw en oneerlijkheid, aan ongehoorzaamheid, tegenover de overheid. De gehoorzaamheid aan de overheid verplicht ook de ouders hun zonen te laten oefenen in den wapenhandel, opdat zij zoodra het noodig mocht wezen tot handhaving van gezag en orde of tot verdediging van 's landsgrenzen tegen de vijanden, gereed zouden zijn om met het geweer in de hand huis en have te verdedigen, Een goed christen is geen antimilitairist De gehoorzaamheid aan de overheid, die voor volk en vaderland heeft te waken, gebiedt hem ook in dienst van Koningin en Vaderland zich zelven gewillig te stellen. Gehoorzaamheid is ook in dit opzicht de eenige regel tot zelfbehoud en handhaving van eigen volksbestaan. In de .jaren van mobilisatie, die nu achter den rug liggen, hebben alle onderdanen, de een in meerdere de ander in mindere mate onder vonden, welke opofferingen dit hun kostte. Doch laat ons niet vergeten, ook die offers zgn gebracht om GodsWille. God heeft ze van ons gevraagd, omdat Hg 't is, die ons uit genade de overheid gaf als een instelling tot onze ze gening. Zondig en verkeerd hebben gewerkt alle mannen en zonen onzes volks,die door opruirende taal beproefd hebben ons volk in die moeilijke dagen op te zetten tegen het overheidsgezag. God wil van ons gehoorzaamheid, ook al valt het moeilgk en kost het veel zelfopoffering. Gelukkig mag geconstateerd worden dat over 't gemeen genomen, onze christenjongelingen zich niet hebben laten beïnvloeden of verleiden door die revolutiestemmen. Maar 't gevaar, waar in zg verkeerd hebbeü, is groot geweest. Juist omdat de vanbuitenafkomende verleidende stem men zich aansluiten bg het verdorven zon- daarshart, is er genade noodig om staande te blijven tegenover de machten der revolutie en vast tej houden aan onze op Gods Woord ge gronde belijdenis, dat wg aan alle over ons gestelde mochten onderworpen willen zijn om Gods wille. Gedurig weer zal dat moeten uitkomen ook in de moeilijke tgden, welke wg tegemoet gaan. De revolutiegeest is nog niet gedood. Hg zal elk oogenblik weer den kop opsteken. En in den grond der zaak wordt 't toege legd op volslagen anarchie. „Geen meester, geen gezag, geen overheid" dat is de valsche leuze van het anarchisme, 't Predikt, dat er voor de menschen dan eerst een gelukzalig aardsch bestaan te wachten is, als ze niet meer geknecht worden door gezagdragers* In dat anarchisme schuilt ook een weinig idealisme, al is 't ook een geheel verkeerd idealisme. Want de anarchisten droomen van een soort paradijstoestand die aanbreken zou als ze hun 9telsel maar konden doorvoeren. Zg meenen tocb, dat er in de menschen wel zooveel recht vaardigheidsgevoel huist, dat uit bracht van dat gevoel in de saamleving alles in goede orde en in evenwicht gehouden zal worden, ook al is er geen dwingend overheidsgezag meer. Misschien kunnen die anarchisten eeoiger- rnate van hun idealisme bekeerd worden, als zg eens gadeslaan de tegenwoordige toestanden in Rusland, waar de knoet nog erger regeert dan in de dagen van het Czariame. Zeker, de knoet is nu eens in andere handen overgegaan, maar striemt hg de ruggen der menschen niet nog feller dan tevoren Het Russische volk ondervindt heusch geen zegeniEgeD, nu de anarchistische leer van Bakounin in toepassing gebracht wordt. Alle verkeerd idealisme leidt tot bittere te leurstelling. We moeten met de werkelijkheid rekenen, en die ia, dat de menschen zondaren zgo, geneigd tot alle ongerechtigheid en boos heid, verkeerdheid en onordelgkheid. Juist uit oorzaak van die verdorvenheid des mensche- Ijjken geslachls is het naar de Heilige Schrift noodzakelgk dat er gezag zg Daarom heeft God overheden verordend, „opdat de ongebondenheid der menschen bedwongen worde en het alles inet goede ordinantie onder de menschen toega", falgk wg, Gereformeerden belgden in art. 36 van onze Nederlandsche Confessie. Daar is geen rechtvaardigheidsgevoel in de menscheü, dat triumfeeren zal, zonder over heidsgezag. Maar daar is een gistende massa ongerechtigheid binnen de zondaarsharten en als die niet bedwongen wordt door de duigen van 't gezag, spuit ze door alle naden en reten heen naar buiten. Dat is de ervarÏDg, op de werkelijkheid gegrond. Kerkhof. DRIETAL te GiesendamJ. U. Jonker te Voorburg M. Post te Nieuw-Dordrecht J. Joh. Wielenga te Waddingavoon. BEROEPEN te Y 1stP. W. H. Bramer te Hoogeveen te UtrechtJ. L. Schouten te Arnhem te Winsuui en Baard: J. W. Siertsema te Gramsbergen te Grouiugen (A): R. E. v. Arkel te Soest; te Woudseud B. Hagenaar cand. te Arnhem te Veere en Kru niDgen D. Scheele cand. te Terne u zen BEDANKT voor Hattem J. de Waard te Ferwerd voor Breukelen R. Zglstra te Delfshaven voor Pernis: J. H. Rietberg te Bunschoten; voor VarsseveldI. Toukens te Lutjegast. Ds J. A. de Brujjn, die als em. pred. tijdelijk te Melissant de Ger. kerk diende, hoopt eerlang op gelijke wjjze de kleine kerk van Den Bommel te helpen. De kerkraad van Klundert schorste een ouderling, voorzitter der plaatselijke afdeeliüg van den Chr. Houtbewerkersbond, daar hg bg een staking betrokken is. Zoo wordt dit bericht door de St. overge nomen uit het N. v. d. D., maar het moet onvolledig zgn er zal wel meer achter zitteu het is niet aan te nemen, dat een Geref. ker- keraad een oud-rling in zgn ambt schorst, alleen, omdat hg bg een staking is betrokken. Daarom schorten wg ons oordeel over deze daad op. 'f Van den vader des mioimum-'gders ont vingen wg een brief van vgf kantjes als weder antwoord op de opmerkingen, door ons onder zgn voor 14 dagen opgenomen ingezonden stuk geplaatst. Tot ods leedwezen kunnen wg zijn brief niet plaatsen. Wg vreezen, dat de redactie ons op de handen zou tikken, indien wg tel kens zooveel plaats in beslag namen. Ook ge voelen wg weinig behoefte de discussie voort te zetten, nu de vader met het woord „ver dachtmaking gaat werken. Wg volstaan met het overnemen van enkele regelen uit een hoofdartikel van de Standaard van 19 Febr. „De departementen van Onderwjjs en Arbeid verslinden schatten. En waag het niet waar schuwend den vinger te verheffen. Het bekomt u slecht. Voelt gjj dan niets voor goed on derwijs? Is er voor het Nederlandsche kind iets te duur? Wg leven in een tijd van opgeschroefde eischen op elk gebied. Een ziekelijke periode maken wg door. We geljjken eenigszins op een huishouden, waaraan de zuinige, spaarzame huisvader, die aan de toekomst dacht, ont vallen is, en waar nu een brave vrouw, die geen zuur gezicht om zich heen kan zien en den kinderen in alles liefst hun zin geeft, de leiding heeft. Tot heil van het gezin Geens zins Dr. J. W. Geels, cand. in de theologie te Hilversum, Vaartweg 105, zal gaarne éen eventueel beroep in overweging nemen. De St. verneemt, naar aanleiding van de schorsing, waarover wg boven spraken, het volgende Naar aanleiding van het bericht betreffende de schorsing van een ouderling der Geref. Kerk te Klundeit, dat deze schorsing niet geschied is op grond van het feit, dat deze broeder bg een staking betrokken is. De kerkeraad sprak nadrukkelgk het tegendeel uit, en deelde aan de gemeente mede, dat hg zich niet bevoegd rekent eenigerlei uitspraak te doen aangaande het al of niet wettige der aldaar heerschende werkstaking. Als grond voor de schorsing is aangegeven het feit, dat de wgze waarop door dezen broeder de strijd gevoerd wordt niet in over eenstemming is te achten met het gebod „Gg zult uw naaste liefhebben als uzelve" Om alle misverstand te voorkomen, melden we voorts, dat het hier betreft het dusgenaamd „posten" of' hinderlgk volgen van een werk willige, hetwelk van dusdanigen aard is dat door het hoofd der gemeente een verbod van samenscholingen moest worden uitgevaardigd en politiebescherming moest worden ingeroepen. Beroepbaar verklaard. De classis Zwolle der Geref. Kerken heeft in haar vergadering van 19 Februari met algemeene stemmen toe gelaten om te staan naar den Dienst des Woords de heeren J. van Herksen, te Zwolle, Thor- beckegracht 31a, en J. de Koniüg, te Krab- bendjjke. Beide stellen zich terstond beroep baar. W, De Gereformeerde Kerk te Bergen op Zoom heeft sedert 1 Jan. 1920 met de oude gewoonte gebroken n.l. het collecteeren voor de openbare eerediensten het verhuren der zitplaatsen. Hierin wordt tin voorzien door vaste bijdragen der leden. Namens den Raad der Gere formeerde Kerk. C. Lob^izoo, Scriba. Meliskerke22 Febr. 1920. Bg monde van ds. Bouwman werd de gemeente bekend ge maakt dat haar beroepen herder en leeraar de WelEerw. ds G. Doekes na rijp beraad en biddend overleg voor de uitgebrachte roeping moest bedanken. Hoewel teleurgesteld hopen wg dat de KoniDg der kerk ons eerlang den man Zgns raads aanwijzen zal. Namens den kerkeraad, C. Polderman, Scriba. Scharendyjke, 22 Febr. 1920. In den namiddag van 22 Febr. nam ds. F. Bruinsma afscheid van deze gemeente nadat hg hier slechts twee jaar gearbeid had. Naar aanleiding van Gal. 1:11 sprak Z.Eerw. de roepiDg des Evangelie dienaars en de kracht van het Evangelie. Aan het einde werd Z Eerw. toegesproken door ds. Z. Hoek van Zonnemaire namens Kerkeraad en Classis terwijl de gemeente den scheidenden Leeraar toezong Ps. 134 3. Vergezelle dezegen des Heeren onzen vertrekkenden Herder en Leeraar, en vervullende Koning der kerk spoedig wederom de ledige plaats. Namens den Kerkeraad, B. K. Hasker, scriba. 't Adres van den kerkeraad is B. K. Hasker, Scharendijke. Uit de Classis Klundert ontvangen ZevenbergenOverschot der Zend. Kalenders 1920 f 6.75 KlundertGecomitt. tot de Zending 260. Moerdgk Zendingskas 16. Diqteloord Overschot van Zend. Ka lenders en Zendingsbla den door ds. Ruys 11 95 Collecte bg een rede van ds. Ru jrs in de school aan den Boompjesdgk 7.14 Door ds. Ruys,Zendings busjes: van de kinderen H. Slings 6.29* van Mina Vogelaar Wd. 11.34* Roosendaalvan Leentje Molendijk door catechisanten opge spaarde halve centen 1. L. G. Goris, Cl. Dep. Zevenbergen, 20 Febr. 1920 Gevonden in de colllecte a f 2,50 uit dankbaarheid voor de armen. b f250 een dankoffer den Heere. Daarvoor dank. Diakenen der Geref. Kerk te Middelburg. Met vriendelgken dauk ontvangen door be middeling van dhr. A. 100.halve centen van Arie Louwerse, Serooskerke Mej. C. Littooij. Molstraat, Middelburg. Vlissingen. Gevonden in de collecte f 10, onder bet bijschriftf 5,voor de kerk f 2,50 voor de armen; f 1,50 voor de kerk van Magalang en f 1,voor de Evangelisatie in Noord-Brabant en Limburg, een zuster der kerk. Wg zeggen deze zuster hartelijk dank voor deze giften strekke ons dit tot voorbeeld. G J. Fros, Scriba. Ontvangen Collecten van de Gereformeerde Kerken in de Classis Middelburg voor de kas van hulpbehoevende Studenten Arnemuiden f21,41; Domburg f 5,50V« Ga- pinge f 4,93VsGrgpskerke f 26,03VsKoude- kerke (niet ontvangen); St. Laurens f 5,50; Meliskerke f6,20; Middelburg f54,14; Oost Kapelle f 13,27 Serooskerke f 24,23Souburg (Oost en West) f 13,86; Veere f 15,77 Va Vlis- singen f37,67; Vrouwepolder f 5,66 l/2 West- kapelle f 3,48. Mag ik nu a.s. Donderdag (4 Maart) van alle kerken de collecten inwachten voor de kas van hulpbehoevende Idioten en andere ellen- digen De correspondent voor de classicale collecten, A. PüNT Middelburg, 26 Febr. 1920. In deze aflevering wordt begonnen eene be schouwing over „Bernard Shaw als Denker" door W. H. Weeda. Hg levert een overzicht over diens ontwikkelingsgang. B. Shaw is een geboren Ier, van Protestantsche afkomst, be- hoorende tot den middenstand, maar met eigen aardige ideeën waarin uitkomt een zekere weer zin tegen de welgestelden in de maatschappij. Langs den weg van journalistieken arbeid komt Shaw tot 't schrgven van romans, straks van drama's met socialistische strekking. In Ibsen en Nietsche vindt hg geestverwanten. Hg levert kunstcritieken. Bemoeit zich met allerlei pro blemen, getuige menige pikante uitlating gedu rende den wereldoorlog. In een volgend num mer zal de schrgver ons nader in aanraking breDgen met dien gecompliceerden geest, en van Christ, standpunt critiek leveren. Dan volgt een artikel van Mr. A. J. L. van BeeckCal- koen over „Armenzorg en sociale voorzorg," dat duidelijk uiteenzet het onderscheid tusschen die beiden er is versehil in doel, in object, in motief. Hg gispt verkeerde opvattingen en praktijken, welke in vroeger eeuw ingang von den en tot heden stand kielden. De oorzaak, dat de barmhartigheid in haar wezen miskend wordt, ligt hierin, dat men de bron ervan, de 1 efde van Christus in haar zegenrijke werking voor het maatschappelijk leven niet meer erkend, tegenwoordig wil men alles voor de gemeenschap doen, oin dan zelf van die ge meenschap te kunnen plukken. Dit is geen barmhartigheid, Christus leert ons: „Leent zonder iets weder te hopen." We zouden dit artikel gaarne in handen van onze diakens wenschen, want er staat veel goeds in voor hen. „Daarna volgt een actueel onderwerp „Regee ring en Zending," behandel! door M. Linde- born, waarin aangetoond wordt welke nood lottige gevolgen voor den zendingsarbeid gehad heeft de wereldoorlog. De Zending moet volgens den schrijver losgemaakt worden uit de nati onale sfeer, waarin zg door de oorlogvoerende mogendheden werd getrokken. Onder allezen- dingdrgvende volken, ook onder de Eugelsche Zendingsvrienden, wordt die stem beluisterd. De zending moet haar houding bepalen tegen over de RegeeringZg dient Christus, den Koning in de hemelen, geen overheid op aarde. Het volgende artikel„Individualisme en Persoonlijkheid" door F. van den Borch van Verwolde, lgkt eene lezing gehouden voor eene vergadering van vrouwen. De schrijfster gaat na den invloed van het individualisme in de opvoedkunde, in de letterkunde, in de maat schappelijke verhoudingen en'in het persoonlijk leven. Ze teekent 't als tot systeem verheven egoïsme. De persoonlijkheid ontwikkelt z ch bewust, vrg ea verantwoordelijk. Noodig is zelfkennis, zelfzucht, zelfbeheersching en zelf overgave. Met een ernstig toepasselijk woord tot de vrouwen wordt deze leerzame rede besloten. .Melodieuse gedichtjes geeft in dit nummer Psegein, terwgl J. C. van Djjk in het Letter kundig overzicht handelt over het beruchtge- worden boek van Barbusse, „de Hel", en over nog meer. Met verbazing heb ik dat opstel gelezen, en ma zelf afgevraagdHoort dat thuis in ons maandschrift voor Christendom en Cultuur Is er dan geen Christelijke moraal Heeft die geen objectieve maatstaf ook voor de kunst Het goede en ware in van Dgks oordeel waardeer ik, maar een medewerker van de Stemmen des Tjjds moet van de Christelijke beginselen uitgaan bg 't leveren van literarische critiek Ea dat uitgangspunt ontbreekt hier ten eenenmale. Tenslotte geeft deze interessante aflevering nog een aantal boekbeoordeeüugen iu de „Leestafel." Kampen. J. H. Kok. 1920. Prgs f2,40. Van de hand van den Kamper Hoogleeraar verscheen eene belangrijke studie over het vraagpunt, dat io de Netelenboskwestie meer naar voren kwam naar aanleiding van diens boekje over den „grond onzes geloofs", n.l. wat aanvaard moet worden als kenbron der waar heid de ervarirg of de Heilige Schrift? Dr. Honig teekent ons nu in breede trekken de Ervariogtheologie in haar ontstaan, in haar verloop en in hare onhoudbaarheid. In het eerste gedeelte wordt gewezen op de geschriften van den Erlanger professor F H. R. Frank (over wien Mej. dr. N. A. Bruining een belang rijke dissertatie schreef), wiens keurig door wrocht systeem uitgaande van de ervaring dui delijk wordt uiteengezet (blz. 11—47). Vooral theologen mogen onzen hoogleeraar danken voor de overzichtelijkheid van dit gedeelte, waarin duidelijk aan 't licht treedt Franks streven om de Christelijke verzekerdheid en de Christelijke waarheid van uit de ervaring der gemeente te benaderen. In het tweede gedeelte maken we kennis met de theologie van Ihmels, Ewald en Bachmann, Stange, Oettingen, See- berg, Kaftan e.a. evenals met die van den Franschman Gaston Frommel, welke allen van het ervaringsstandpunt uitgaan. In ons land wordt dit uitgangspunt gekozen door Valeton, Gunning, Gerritsen en in 't algemeen door de Ethische richting (blz. 4774) In het derde gedeelte (blz. 78—93) levert dr. Honig critiek op het Ervaringsstandpunr, zich aansluitende bij wat hg vroeger reeds gaf in zgne studie „Ethisch of Gereformeerd?", bg de Dogmatiek van prof. Bavinck en bg de brochure van prof. Grosheide over „Christuservaring". Vooral dit laatste deel is van bizonder belang met 't oog op geschilpunten die zich voordoen in ons tegenwoordig kerkelijk leven. En aan prof. Honig mag dank gezegd, dat hg de punten in kwestie zóó eenvoudig en duidelijk uiteenzet ea het Geref. standpunt verdedigt, dat ieder ontwikkeld gemeentelid het kan vatten. Het is waar, wat Dr. Honig op blz. 90 zegt (regel 5 v. b.) dat daar te plaatse niet behandeld kan worden de kwestie, dat het getuigenis des Heiligen Geestes zich niet uitsluitend be paalt tot het kindschap Gods. Toch had o.i. waar alle andere punten zoo duidelijk wérden uiteengezet, Dr. Honig zgn lezers grooten dienst bewezen wanneer hg in een noot aan den voet der bladzijde dat punt even klaar en afdoende hadde behandeld. We bevelen deze studie aan alle theologen en ontwikkelde gemeenteleden vau harte aan. En de zoogenaamde „intellectueelen" moeten tot verdieping van hun kennis dit boek maar eens bestudeeren en onderzoeken of 't niet overeenstemt met Gods Woord en onze Geref. Belijdenisschriften. Kerkhof. {Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Mgnheer de Redacteur! Als lezer van het Kerkblad zou ik gaarne (zg het dan voor de eerste maal in mjjn loven) ook eens in de courant een stukje willen plaatsen. Wat ik dan wel schrijven wilde: Onze Antirevolutionaire Raadsleden in stad en dorp ageeren sterk tegen deijdele vermakelijk heden als Sabbathontheiliging, en vooral tegen de onheilige kermissen waar sommige van onze Gereformeerde zonen en dochters heen gelokt worden, en terecht dat onzo Antirev. Raada= leden daar tegen strijden, hetzij hen een eere, maar ik wilde heel iets anders schrgven, dit slechts in het voorbijgaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 2