ZENDING. Posso. Kerk- en Kohivlnluawi. Verantwoording van Liefdegaven. Diaconaal Hulpbetoon. BOEKAANKONDIGING. Gelijkenissen des Heeren door ds. J. J. Knap. Eben-Haëzer Scheurkalender voor 1920 door H. W. S. De Olijftak. Uitgave van Oosterbaan en le Cointre, Goes. Stemmen des TQds. Maandschrift voor Christendom en Cultuur. Negende Jaar gang. Afl. 1 en 2. November en Decem ber 1919. Utrecht. G. J. A. Ruys. Het is mogelijk, dat ge nog nooit van Posso gehoord hebt, het zoo veelbelovend zendiDgs- terrein van het Ned Zendel. Genootschap nu, dan wordt het hoog tijd, dat gij ermee in kennis komt. De geschiedenis van dit zendingsveld is interessant en in hooge mate boeiend daarom reeds is het lezen van het boek Posso, door dr. N. Adriani, aan te bevelen, en heel wat nut tiger en vruchtbaarder dan het lezen der meeste, ook christelijke romans De werkelijkheid is altijd veel schooner en aangrijpender dan de verdichting. Doch niet alleen is het interessant zich met het werk op Posso op de hoogte te brengen, maar ook stichtelijk in den goeden zin van het woord. Posso is het middenstuk van Midden-Celebes, een van de groote eilanden in ons Oost-Indië. Nog geen 30 jaren wordt er gearbeid, en toch mag nu reeds worden gezegdDe beweging naar het Christendom is thans in volleB gang. Rondom ons in ons eigen vaderland neemt de afval hand over hand toe; steeds meerderen keeren het Christendom den rug toe en ver laten der vaderen God, maar in Posso wordt het omgekeerde gezieD, want onder de heidenen aldaar is een beweging gaande welke zich keert naar het Christendom toe. AlleD, die, terecht, klagen over de toenemende goddeloosheid in de christenlanden, zullen goeddoen zich eens in het werk op Posso te verdiepen het zal hun vertroosten over de droeve toestanden hier en doen zien, dat God dezelfde machtige en ge nadige God is als gister en hedenmaar ook, dat de tjjd wel eens aangebroken kan zjjn, dat Hö het licht hier van den kandelaar neemt, om het elders te ontsteken. In 1891 bracht de zendeling Alb. Kruyt, in 1913 door de Universiteit ie Utrecht tot doctor honoris causa benoemd, zjjn eerste bezoek aan, Posso, om het terrein te verkennen in 1893 vestigde hjj er zich voor goed met zjjn echt- geBOote, de dappere mevr. Kruyt-Mouljju. 1895 werd een belangrijk jaar in de zendings historie van Possotoen toch kwam Dr. N. Adriani, uitgezonden door het Nederl. Bijbel genootschap, voor de taalstudie. Dr. Kruyt was geen vreemdeling in de taal van Posso, Bare'e-taal genaamd, maar hem ontbrak toch de tijd om zich voldoende in deza vreemde taal in te werken. Het is nu de gelegenheid niet de noodzakelijkheid van zulk een afzonder lijke, opzettelijke taalstudie te betoogen maar de geschiedenis, ook te Posso, heeft het wel afdoende ia het licht gesteld. Vanaf 1895 werkten deze beide mannen krachtig samen. Vooral wierpen zij zich op den schoolarbeid, om in dien weg de ouders te be reiken. Aan de schoolkinderen heeft ook Dr. Adriana veel te danken gehad voor zijn ver- talingsarbeid. In 1899 was er een spel- en leesboek klaar, in 1902 kwam het Bijbelsch leesboek van het Nieuwe Testament van de pers en in 1907 dat van het Oude. De arbeidskring was evenwel door gebrek aan arbeidskracht niet voldoende uitgebreid in lè03 werd dan ook zendeÜDg Hofman met zijn vrouw gezondeD, en toen werd het werk uitgestrekt tot aan en om het Posso-meer. Het gaat niet aan hier de groote ommekeer van de jaren 1905 en '06 te beschrijven. Dr. Adriana heeft dit in den breede gedaan in zijn boek over Posso. Het optreden en ingrijpen der regeering in Midden-Celebes moge de aan leiding zijn geweest, dat het volk van Posso zich naar het Christendom keerde, daar o.a. de vrees voor de het Christendom vijandige staat jes werd weggenomen en aan den heidenschen adat een doodeljjke steek werd toegebracht, de oorzaak moet evenwel elders worden gezocht, nl. in de levendmakende kracht van het Evan gelie der genade Gods. Het boek Posso door Dr. N. Adriani, afg. ter Bijbelver!, (zooals de volledige titel luidt), is het tweede deel der dusgenaamde uitgave tOnze Zendingsvelden". Het eerste deel Nieuw- Guinea door den zendingsdirector Joh. Rauws, hopen wij later aan te kondigen. De reeks Onze Zendingsvelden, wordt door den Zendings- Studieraad uitgegeven vooral ten behoeve van zendingsstudiekringen, welke gaarne het zen dingswerk bespreken, waartoe zjj zelf bijdragen. Er zullen dan ook twee deeltjes verschijnen over Midden-Java ten Zuiden en Soemba, de terreinen van de Geref. Kerken. Hoe gaarne zouden wij willen, dat deza boekjes gekocht en gelezen werdenhet is aangename, opwekkende, leerrijke enjstichtende lectuurhet verruimt den blik, het wekt be langstelling, het doet meeleven met den arbeid van Gods beste knechten, het bemoedigt en vertroost in deze treurige tijdenwij kunnen er waarlijk alleen goed van spreken. Neem het boek over Posso. Het geef u aller lei belangrijke mededeelingen over het land en het volk, waarover gij nu eens glimlachen moet, dan weer verbaasd groote oogen opzet. Hoe sierlijk en rijk ontwikkeld is de taal, en gij zoudt zulk een scvat van letterkunde zeker bü dit volk niet gezocht hebben. Wat eischt ook het werk der zending een onuitputtelijk geduld en vurige liefde en toewijding en ge loof. Wat een kennis en ijver en oplettendheid en wijsheid vraagt niet de overbrenging van Gods Woord in de taal dezer menschen. Wanneer gij Posso gelezen hebt zjjt gij dank baar voor hetgeen Dr. Adriani op zoo boeiende wijze heeft geleerd. Voor zendingsstudiekringen zijn nog uitge geven een Handleiding, en vraagpunten. De Boekhandel van den Zendingsstudie-Raad te Den Haag, en ook iedere andere boekhandel zal u gaarne Posso thuiszenden. J. D. wlhlenga. DRIETAL te SerooskerkeW. E. v. Dujjn te Bleiswjjk W. Faber te Schipluiden G. M. v. Rennes te 's Gravendeel te Treebeek (Kouvenrade Z. L.)H. Dekker te Yenlo B. Hagenaar cand. te Arnhem G. M. v. Rennes te 's Gravendeel. TWEETAL te PernisH. de Bruijn te Nieuwendjjk J. F. Schaafsma te Opeinde. BEROEPEN te IJlst: A. M. v. d. Berg te Opperdoes; te Pieterburen en Zuidwolde: H. Drost cand. te Dedemsvaart; te Winsum (Fr.): dr. J. Hania te de Bilt; te Serooskerke W. Faber te Schipluiden te HattemG. v. d. Zanden te Renkum te Pernis H. de Bruijn te Nieuwendjjk; te Wommels G. M. v. Rennes te 's Gravendeel t0 Goënga: J. Tonkens te Lutjegast; te Herwijnen G. Wisse te Driebergen. AANGENOMEN naar BurumJ. Sybesma te Koudekerk naar HaamstedeW. Goedhuis te Jutrjjp- Hommerts naar Wolfaartsdjjk A P. Lanting te Krom menie. BEDANKT voor OppenhuizenD B. J. v. d. Meulen te Oo8termeer voor Voorthuizen W. E. v Duin te Bleiswijk voor UtrechtJ. C. Brussaard te Bloemendaal. Afscheid van Geldermalsen ds. H. R. Nieborg met Hebr. 1213van Brielle ds. M. Gravendijk met 1 Thess. 5 1922. Ds. Groeneveld te Terneuzen herdacht zijn 25-jarig ambtsjubileum met 1 Tim. 117, en d3. S Datema te Haarlem met Psalm 119: 13—14. Prof. dr. H. Kuyper had de vriendelijk heid in De Heraut breed te antwoorden op ons verzoek om andere toelichting over de kwestie der kerkelijke examina, waarvoor wij hem recht dankbaar zijo. Deze rubriek leent er zich niet toe met Prof. Kuyper over dit punt verder van gedachten te wisselen, ofschoon wij daartoe wel eenige lmst gevoelen, daar wij door den hoog- geachten professor niet overtuigd zijn geworden, wat dr. K. reeds vreesde. Wjj zijn het er mee eens, dat kerk en school ieder een eigen ter rein hebben, en stemmen dr. K- gaarne toe, dat het niet de eigenlijke taak en roeping der kerk is examinandi te onderzoeken inzake hun kennis Ned. taal, rekenen, enz.dat de kerk het mag doen geeft dr. K. ons toe maar nu de kerken een eigen opleidingsschool bezitten in de Theol. School en contractueel met de Theol. Fac der V. U. verbonden zjjn, is dit niet gewenscht en zelfs ongeoorloofd de kerken houden nu toe zicht ook op het wetenschappelijk gehalte van het onderwijs aan de scholen zelf Door het op richten b.v. der Theol. School hebben onze wel mannen getoond het onderscheid tusschen kerken school te kennen en te handhaven, maar tevens ook vast te houden aan het beginsel, dat de school niet tegenover of ook naast de kerk mag staan, maar er onderde wetenschap alzoo dienstmaagd der kerk. En wat nu de zaak betreft waarom het ging, zijn wij door het betoog van Prof. K. nog niet veranderd in onze meening, dat de kerken zeiven het recht hebben, een persoon te onderzoeken, die aan geen onzer beide scholen zijn opleiding ontving, maar dat er niets op tegen is, ja zelfs veel voor te zeggen valt, dat zjj zich dan laten bijstaan door twee of meerderen van haar professoren. Aan de Vrije Univeriteit promoveerde op proefschrift.Petrus Dathenus" tot Doctor in de Godgeleerdheid, de heer Th. Ruys Jr., geboren te Amsterdam. Van de verdedigde stellingen nemen w\j uit De St. de volgende over: I. Het Calvinisme is niet via Frankrijk, doch rechtstreeks uit Genève in de Nederlanden ge bracht. VI. Het Testimonium Spiritus Sanctie is de kengrond voor het gezag der H. Schrift. XV. Het bekleeden eener betrekking bij de Spoorwegen of Posterijen, waaraan beperkte Zondagsarbeid verbonden is, mag op zichzelf geen reden zijn voor het toepassen der kerke lijke tucht. XVI. Deelneming van de Diaconiën aan den arbeid der Armenraden mag niet leiden tot het doen inschrijven van de namen der ondersteun den in de registers dier Raden. XVII. Het verdient aanbeveling de Zondag avondgodsdienstoefeningen meer het karakter te geven van gemeentelijke samenkomsten in den geest der z g.n. Londensche profetiën. XVIII. De uitdrukking „Ethisch-Gerefor- meerd" is of een pleonasme of een contradic tio in terminis. Vervolgens promoveerde tot doktor in de Godgeleerdheid de heer J. W. Geels, geb te Amsterdam, op proefschrift: „De theologische ethiek van Rich Rothe." Door den heer Geels worden o.m. de vol gende stellingen verdedigd Een vaak odjuiste gevoelsfunctie mag er niet toe leiden het gevoel onder één der twee ver mogens te subsumeeren. Aan een vrouw moet in de kerk het stem recht niet worden toegekend. Het is af te keuren bij de huiselijke gods dienstoefening den Bijbel niet in zijn geheel te lezen. Grvjpskerke. De Geref. Meisjes vereen. Jehova Nissi maakt bekend, dat zjj op Donderdag 11 December des avonds om 6 uur haar 2de Jaar vergadering heeft gehouden, en dat bjj die ge legenheid tegenwoordig waren diakenen en de begunstigsters der vereenigiDg. Deze jaarverga dering werd geopend door onzen geachten leeraar ds. de Jager, die in zjjn openingswoord onze aandacht bepaalde bjj een gedeelte der Heilige Schrift opgeteekend in Exodus 35 verzeil 20 tot 29. Ook dit jaar hebben wjj bezig ge weest met handwerk, waar wjj 55 kleeding- stukken hebben afgewerktdie onder de armen der gemeente verdeeld zullen worden. De avond werd echt gezellig doorgebracht, afgewisseld door ernst en luim, ook werden nog eenige liederen gezongen. Bjj monde van een der diakenen werd een opwekkend woord gesproken waarvan de grond toon was het Soli Deo Gloria. Tenslotte werd nog een felicitatiewoord ver nomen van een der begunstigsters die tegen woordig waren. Nadat wjj nu gezongen hadden van Gezang 180 werd deze samenkomst geëindigd met dankzegging. Zjj deze 2de Jaarvergadering een aanmoe diging om met jjver en opgewektheid te blijven arbeiden tot eer van God en tot heil der ver- eeniging. Namens het Bestuur, L. Huijsman, Presidente N. Mabinusse, Secretaresse. Middelburg t 17 Dec. 't Was voor velen een genoegeljjke en gezegende avond 17 Decem ber, toen wjj onze 6e jaarvergadering mochten vieren onder leiding vaneen der br. ouderlingen. Hadden wjj nog gaarne veel meer begun stigsters in ons midden gezien, toch waren wjj dankbaar dat nog zoo velen aan onze uitnoo- diging gehoor hadden gegeven. Ook waren 2 br. diakenen in ons midden, die wjj de gemaakte goederen mochten ter hand stellen. Na het welkomstwoord der Pre sidente brachten Secretaresse en Penningmees- teresse hun verslag uit van al de werkzaam heden der vereeniging. Beiden mochten ge tuigen van de weldaden die ons God zoo rjjkeljjk schonk. Op onze vergadering heerscht steeds een opgewekte toon, ons ledental bleef echter dit jaar 23. Ons begunstigsterstal steeg tot 98, dus met de fioantiën gaat het goed. Wjj waren dan ook in staat aan de Diaconie 62 stuks goederen ter hand te stellen, n.l 6 lakens, 12 vr. hemden, 6 mans- en 6 vr. broe ken, 7 boezeroens, 6 kussensloopen, 12 paar mans- en vr. kousen, 4 wollen rokken en 3 molton dekens. Voorts werd de avond gezel lig doorgebracht met voordracht en zang, ter- wjjl ondertusschen het onmisbare kopje melk niet ontbrak. In de pauze werd nog voor de vereeniging gecollecteerd. In 't bijzonder vermelden wjj daarbij een gift van f 1,50 in een pakje met het opschrift „Dat 's Heeren zegen op u daal". Zoo iets be moedigt, als wjj zien dat ook onze begunstig sters met ons meeleven. Dien zegen van onzen God hebben wjj zoo noodig op dit werk der barmhartigheid. De begunstigsters, die niet tegenwoordig waren, danken we voor hun medewerking, maar zouden graag zien dat zij af en toe onze ver gaderingen bezochten. Vooral echter hebben wjj nog leden noodig. Wie heeft lust en liefde genoeg om zich bjj ons aan te sluiten Veel werk wacht ons weer als wij gespaard blijven, maar 't is een heerlijk werk in deze dure tjjden, onze armen die Christus in Zjjn plaats naliet te helpen kleedeü. Bovenal echter God9 de eer die ons daartoe in staat stelde. Namens het bestuur der Vrouwenvereen. „Bid en Werk", L. Abnoldiv. d Welle, Presidente. C. VleugelFlobusse, Secretaresse. Haamstede 16 December. Van den Weleer w. Heer ds. W. Goedhujjs te Jutrjjp-Hommerts, ontvingen we het verblijdend bericht dat Z.Ew. de roeping naar onze kerk heeft aangenomen. Gode zjj dank. Namens den Kerkeraad, J. C. Vis, scriba. ZENDING. Middelburg. Wjj mochten in dank ontvangen van de Vrouwen vereeniging Bidt en Werkt f2,76. Namens de Commissie, P. A. Tange, Penningm. Ontvangen van Mej. A. Kerkhof te Souburg van verkocht zilverpapier en opgespaarde halve centen f 11.55. De penningm der Zending op Java. Met harteljjkon dank ontvaDgen door bemid deling van den heer Antheunisse 100 halve centen van de kinderen L. Riemens, te Seroos kerke (W.) en door tusschenkomst van Mej. M. J. de Vos te Bergen op Zoom 2218 halve centen en een doos capsules en zilverpapier, opgespaard door de kinderen der Zondagsschool „Eben-Haëzer.' Prachtig hebben deze kinderen gespaard, moge het tot voorbeeld strekken 1 Mej. C. Littooij. Molstraat, Middelburg. Met vriendeljjken dank ontvangeD, door tusschenkomst van Mej. Joosse, Veersche weg f 1,— van N. N. en f 2,— van N. N.door tusschenkomst van Mej. van Roo, f 1.van Mej. J. Mej. J. J. de RiddebLaebnoes, w. n. Penningmeesteresse. De 23e jaargang der Chr. Bibliotheek van den uitgever G. F. Callenbach te Nijkerk opent met een prachtwerk over de gelijkenissen ;de tekst is geschreven door den bekenden, en wij kunnen ook zeggen gewaardeerden Groninger predikant J. J. Knap de platen of liever de teekeningen zijn van Eugènè Bernard. Elf ge lijkenissen worden er besproken in dit pracht werk van bijna 2000 bladzijden. Over het alge meen zijn de teekeningen fijn, vooral de uit drukking en de houding der menschen onwille keurig komt bij het doorkijken de gedachte op waren er maar meer platen in 1 Sommige gelijkenissen komen er al heel karig af, b.v. Het vischnet en een parel van groote waarde. Doch wij moeten dankbaar zijn, dat de heer Callenbach ons nog zooveel geeft. Het ligt in de bedoeling om in de volgende jaargangen een 2e en een 3e deel der Gelijkenissen te laten volgeD, zoo mogelijk ook door ds. Knap ge schreven. De scheurkalender Eben-Haëzer is een oude bekende. Mej. H W. S. is oud en zwak; des te meer stellen wij het op prijs, dat zij zich aan het samenstellen van dezen kalender geeft de versjes, al slaan zij niet altijd precies op de bijbeltekst, zjjn steeds schoon, meermalen aan grijpend schoon. Het schild blijft voorstellen den Goeden Herder, kloppend aan de deur. De inteekenaren ontvangen behalve deze twee stuks ook nog Door God verworpen, naar het Engelsch van Silas K. Hocking, enAltijd die stem, 2 dln., door Ernst Schril). J. D. Wielen»a. Het schild van dezen Scheurkalender geeft het moment weer, waarop de verloren zoon uit de gelijkenis zegtik zal opstaan en tot mijn vader gaan en ik zal tot hem zeggenik heb gezondigd. Aan deze afbeelding is zorg besteed. De naam is Kleine vertrooster en daarmede is het doel aangewezen. Eiken dag komt tot allen, die de inhoud van de blaadjes lezen een duif met een olijftakske om de boodschap te breDgeD, dat er vrede is in 't bloed des kruises. Deze Kalender heeft een goeden naam en zal ook nu wel zijn weg vinden tot menige woonkamer. Bouma. J. J. Knap Czn. Gebed en Gebedsver- hooring. Kampen. J. H. Kok. 1919. Toen deze artikelenreeks in „Oude Paden" verscheen hebben we er iedere week met be langstelling kennis van genomen. En dat niet alleen, maar ook bewonderd de wjjze waarop de gevierde Schrijver dit onderwerp juist in verband met den tegenwoordigen tjjd behan delde. Het verblijdt ons, dat nu die artikelen in boekvorm onder ons christelijk publiek worden aangeboden. Vooral voor jeugdige intellec- tueelen zijn ze ten zeerste aanbevolen. In een voorrede zegt Ds. Knap zelf, dat hij de geeste lijke beteekenis van het gebed vooral toegelicht heeft met het oog op bezwaren van intellec- tueelen aard, die vooral bfi de joDgere generatie zich voordoen. „De ontwikkeling der natuur wetenschappen, en vooral de mechanische wereldbeschouwing, die slechts oorzaken en gevolgen kent" zoo schrijft hij „en geen ruimte laat voor het wonder der gebedsver- hooring, heeft menigeen van den zegen der gemeenschap met God beroofd en innerlijk verarmd. Het was vooral om dit schadeljjden aan de ziel naar de bescheiden mate mijner kracht te helpen voorkomen, dat ik deze materie besprak, waarbij mij tevens de zucht bleef bezielen om door de eenvoudigen ver staan te worden". Het komt ons voor, dat de Schrijver met deze schoone artikelen zjjn doel wel eeniger- mate heeft bereikt. Deze materie wordt be handeld in 38 vervolgstukken, die zich aange naam laten lezen, 'tïs stichtelijke lectuur van de beste soort in soms verheven taal, waar door het geloofsleven wordt aangewakkerd. 't Is een boek geworden van niet minder dan 308 bladzijden, dat voor jeugdigen een uitne mend geschenk is. De eerste twee afleveringen van den nieuwen jaargang zjjn zeer belangrijk. Ze worden ge opend met interessante artikelen van Dr. H. Bavinck, waar boven staat: Christendom, Oor log, Volkenbond, en waar nog wel meer boven had kunnen staan, omdat er nog meer actueele onderwerpen in besproken worden, als bijv. de internationale arbeidersbeweging. Met meesterhand wordt in teekening gebracht een beeld van de tegenwoordige volkerenwereld. Prof. GosliDga biedt een waardeerend artikel over den pas gestorven hoogleeraar in de Ned. Letteren, Verdam. Prof. Dr. W. J. Aalders levert een paar mooie psychologisch-philosophische artikelen over „het Onbewuste", waarin hjj het verband bespreekt dat er op verschillend levensterrein te bespeuren valt tusschen het bewuste en het onbewuste leven der menschen. Van de hand van Mej. H. S. S. K. krijgen we een pikant opstel over„Hoe ik Engeland vond na den Oorlog". De heer P. Oosterlee heeft het over „Noodzakelijke Tweeheid in de Opvoeding" waarin hij tracht aan te toonen hoe in de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 2