FEUILLETON. Geëmancipeerd. zoo ze een beginsel hebben, van het Gerefor meerde ten zeerste verschillen en by wie allerlei wind van leer gevonden wordt. We hebben geen behoefte om thans met citaten te bewijzen, dat in de kriügen der N. C. S. V. zeer verder felijke en met onze beginselen volkomen in strijd zynde leeringen verkondigd worden Dat ware water in de zee dragen, en het wordt ook door de enkele Gereformeerden, die de N. C. S. V. verdedigen, allerminst ontkend. Nu ljjkt het ons onverstandig, ja eenigszins God verzoekend, wanneer men jongelui, die eigen beginselen nog moeten leeren kennen en nog slechts weinig thuis zyn in de Gereformeerde waarheid, in een omgeving brengt van men- schen, die gansch andere beginselen voorstaan, waartegen wy met kracht en klem moeten waarschuwen. En het gevaar schuilt dan nog minder in den omgang der studenten onderling wy zien het veeleer in het aanhooren der refe raten van hoogleeraren en andere leidslieden, die door hen niet voldoende kunnen worden beoordeelddie voor hen de aantrekkelijkheid van het nieuwe en het andere hebbenen die hnn geest zeker in de war brengen, zoo niet voor altoos in een verkeerde richting leiden. Zoo ontstaat de mogelijkheid (helaas reeds in meer dan één geval werkelijkheid geworden), dat degenen, die uitgingen om het Evangelie aan anderen bekend te maken, zelf het verloren. Zoo ontstaat de niet geringe kans, dat degeneü, die in de toekomst op de eerste plaatsen zullen meeten staan, het Gereformeerd beginsel niet meer liefhebben en Ethische of Moderne ge voelens zullen gaan aanhangen. Dat ook deze mogelijkheid werkelijkheid begint te worden, is helaas niet te ontkennen. Deze nadeelen zyn zóó groot, dat de voor- deelen allerminst ertegen opwegen. Wat deze laatste betreft, zouden we nog dit willen op merkenle dat de studenten ernstiger leven is mede een gevolg van een algemeene ver schuiving der levensverhoudingen, waardoor het vroegere studententype geheel uitsterft2e dat de Gereformeerden invloed ten goede kunnen uitoefenen is waar, doch er staan twee dingen tegenovera. om op een kermis te gaan evan- geliseeren, zendt men geen jongelui uit, doch bezadigde menschen van leeftijd, die weten wat er in het leven te koop is. Men begrijpt, dat het hier alleen om het derde van vergelijking gaat. De N. C. S. V. is voor ons geen kermis, maar wel een plaats met veel geestelijke ver leiding, die alleen bestreden kan worden door degenen, die sterk genoeg zyn om daaraan weerstand te bieden b. wanneer een Gerefor meerde huwt met iemand van andere richting, gebeurt dit gewoonlijk met allerlei betuigingen van de goede bedoeling om die andere te winnen voor zyn of haar beginsel, doch ge meenlijk komt daarvan niets terecht en verslapt de Gereformeerde in zyn denken en doen. Zoo is het niet alleen bij de Gereformeerde studenten in de N. C. S. V. doch ook wei by de Gereformeerde leidslieden, die erheen gaan om te getuigen. We stemmen met ds. Laman in als hy; schrijft (in het Gereformeerd Kerk blad voor Drenthe en Overijssel): „Wy twij felen geen minuut aan de goede trouw der broeders van Gereformeerden huize, die in de N. C. S. V. mede leiding geveD, en toch vree zen wy soms ook bij hen den invloed van het millieu. Viel die invloed in de rede van Brus- saard wel geheel te miskennen Onderschei dene bezoekers dezer conferentie hebben tegen over ons soortgelijke uitlatingen gedaan. Dat geeft te denken en doet vragen verliezen we op den duur niet meer dan we winnen? Juist echter omdat het inzicht vry algemeen schynt te zyn, dat onze jongelui over het geheel niet in de N. C. S. V. thuis behooren, stemmen we in met den raad van Prof. Grosheide om nu niet zoo met moties van kerkelijke verga deringen, offtneele verboden enz. te werken. Deze hebben meestal op de betrokkenen een averechtsche uitwerking, en zyn overbodig voor het vormen eener publieke opinie ten dezen. Veeleer zouden we daaarin heil zooken, dat onze voormannen zich niet meer beschikbaar stellen voor den arbeid in dezen kring. Wan neer dezen daartoe vrijmoedigheid zouden kunnen vinden, leek ons het gevaar vry wel bezworen. We hebben hun de wet niet voor te schrijven, en het geldt hier eigenlijk in zeker opzicht een conscientie-geval. Doch we zouden HUGO KINGMANS. (Auteursrecht voorbehouden). „Dat vind ik nu eens aardig, datje me komt opzoeken. Toch geen zaken, hoop ik. Vergeet niet, dat ik den heelen avond ingespannen heb zitten werken. M'n vrouw telefoneerde zooeven en vroeg, of ik nog van plan was te komen. Anders zou ze ook maar uitgaan voegt hy er vroolyk bij. Maar ziende het bedrukte gezicht van Her man, dat nog ernstiger wordt by deze woorden en wel vermoedend wat er aan hapert, zwijgt hy en werpt het gesprek gauw over een ande ren boeg. „Zyn 't zaken, Herman „Och, niet veel zaaks. We kunnen die dan op straat wel bespreken. „Ik dank je feestelijk. Man het regent, dat het giet! Je bent druipnat! Heb je niet getramd „Neen, vanavond liep ik veel liever." „Zoo. Laten we vlug athandelen". Maar dat vlug, dat weet hy wel, zou lang duren, want hy gevoelde als bij intuïtie, dat zyn vriend niet voor zaken komt, maar iets ons verheugen, indien zij konden besluiten om paedagogische redenen te doen als de goede zwemmer, die zelf wel zich buiten de lyn zonder gevaar kan bewegen, doch dit niet doet, omdat minder geoefenden daardoor in de moeite zouden kunnen komen. Wat hun getuigenis voor onze beginselen ten goede kan uitwerken by niet- Gereformeerden, is o.i. niet zoo veel als wat hun voorbeeld ten kwade doet bij de Geref r- meerden. En voorts zullen onze classicale vergade ringen goed doen, door bij de examina de puntjes op de i's te zetten. Er is geen enkele reden om een kerkelijke examen als een fo - maliteit te beschouwen wie het zou doen, en daarom geen nauwkeurig onderzoek instelde, zou zyn plicht ernstig verzuimen. De Mook. &®rk- mn ftyhesinieiwi DRIETAL te GoeogaH. H. Binnema te Munnekezyl A. M. v. d. Berg te Opperdoes J. Tonkens te Lutjegast. TWEETAL te Middelburg: D. B.Hagenbeek te Vlaardin- gen R. K. M. Hummelen te Heerenveen te Amsterdam (2e predikantsplaats) R. E v. Arkel te Soest Dr. K. Dyk te Den Haag te HattemB. v. Halsema te Hallurn G. v. d. Zanden te Renkum. BEROEPEN te FynaartH. Drost cand. te Dedemsvaart te VarsseveldJ. v. Henten te Oldekerk te Geldermalsendr. J. Hania te De Bilt te Amsterdam R. E. v. Arkel te Soest. AANGENOMEN naar BlyaJ. Sybrandy te Zuidlaren. BEDANKT voor Coevorden M. Uitenhoudt te Emlicheim voor PernisS. W. Bos te Oude-Pekela voor Dieren L. J. C. Kreyt te Huizum voor WestzaanO. Boersma te Koudum voor Hollandscheveld C. v. Mourik te Kooten voor Vreeswijk: J. Sybesma te Koudekerke. Intree te Barendrecht ds. R. v. d. Kamp met Col. 2: 67, na bevestigd te zyn door ds. H. A. Munnik van Zwolle met Jer. 4116. Te Brusssl is onverwachts overleden ds. Chr. Warner, pred. bij de Geref. kerk aldaar, in den ouderdom van 40 jaren. Geslaagd voor het prop. ex. aan de V. U. de heer K. Poelstra. In De Heraut heeft dr. H. H. Kuyper onlangs de noodzakelijkheid van het invoeren van het parochie-stelsel in de groote steden betoogd, en er op gewezen, dat men in sommige kerken de attestaties uit de groote steden ging wantrouwen. Zulke attestaties waren wel naar den vorm in orde, doch wegens gebrek aan toezicht kregen sommige leden by vertrek een goede attestatie, terwijl zij reeds lang om hun ergerlijken levenswandel of om andere redenen vermaand en gecensureerd hadden moeten zyn. Men heeft vooral uit Amsterdam dr- Kuyper hierover nogal aangevallen, maar een ieder, die meeleeft in ons kerkelijk leven, weet dat men de attestaties uit de groote steden reeds lang met een critisch oog beziet. Met het oog hierop nu heeft de classe Breu- kelen de volgende verklaring aangenomen De classe enz. de droeve ervaring opgedaan hebbende, dat attestaties afgegeven worden die in stryd zyn met de werkelijkheid, erkennende, dat het in groote kerken uiterst moeilijk is op de juiste wyze te attesteeren, vraagt aan de groote kerken, of dit misschien een reden kan zyn om het parochie-stelsel in te voeren. Prof. dr. Honig droeg het rectoraat aan de Theol. School te Kampen over aan prof. dr. Ridderbos met een rede over De Ervarings (bewuBtzyns) Theologie, haar ontstaan, verloop en onhoudbaarheid. anders op het hart heeft, dat hij niet recht durft zeggen. „Maar" denkt hy bij zichzelf „je komt niel uit myn handen, vóór ik alles weet en ik je een goeden raad heb gegeven. En moge God dan dien raad zegenen." VIII. „En nu, Herman, nu de zaken afgehandeld zyn, gaan we over iets anders spreken. Nu zyn we geen concurrenten meer die weliswaar vriendschappelijk met elkaar omgaan, maar nu zyn we dikke vrienden, zooals we vroeger altijd geweest zyn. Herman, laat ons, evenals we dat vroeger zoo vaak met elkaar deden, eens ver trouwelijk met elkaar spreken. Laat je gesloten karakter van de laatste jaren eens varen en stort je hart eens voor me uit. Want je hebt verdriet, myn vriend het is je maar al te goed aan te zien. Vertel het my. Misschien kan ik je helpen, raad geven." „Och, Jan, ik ben eigenlyk gekomen om er met je over te spreken. Die zaken waren maar voorwendsels. Maar het is beter dat ik hot niet doe. Laat me het maar alleen dragen. Je kunt er toch niets aan doen." „Maar dat kan niet, Herman. Daaronder moet je op den langen duur bezwijken. Gedeelde smart is halve smart. Deel ze my, ik smeek het je met 'n beroep op onze oude vriendschap, deel ze mij mede. Ik kan je misschien wel helpen en je wyzen op den weg dien je moet gaan." Steeds nog zwygt Herman. De heer Lasenius staat op, haalt uit den Intree te Dokkum (B). ds. J. P. Klaar hamer met 1 Cor. 2: 2, na bevestigd te zyn door prof. Ridderbos van Kampen met Matth. 13: 53. In De Bazuim komt Prof. Bouwman op tegen het veldwinnend gebruik van vrye zit plaatsen dit schept wanorde en verkeerde practjjkenhet werkt het naloopen van een predikant in de hand, en bevoordeelt hen, die tijd genoeg hebben, terwijl huismoeders enz., die des Zondagsmorgens veel beslommeringen hebben er door in het gedraDg komen. Ook rust het stelsel der vrye zitplaatsen op geen enkel Schriftuurlijk beginsel. Het zy in de kerk als in onze huisgezinnen ieder zyn eigen vaste plaats Historisch gesprek tusschen een dominé en een arbeider. Een der medewerkers van het Hbld. ten plattelande deelt het volgende ge sprek mede. Arbeider: Ja, rijke lui zooals jullie, die kun nen net zooveel vleesch eten en wijn drinken als ze maar willen en wy arme drommels, wat krygen wij DomineeDenkt gij dat ik en myn gezin zooveel vleesch en wijn gebruiken, dan heb je 't mis. Je kunt myn huishoudboek er wel eens op nazien en dan zult je zien dat ik met een gezin van zes personen wekelijks niet meer dan een rijksdaalder aan vleesch besteed, wyn kry gen wy niet. Arbeider: Dat is je eigen wil; jullie hebt het. Dominee Met je verlofhoeveel verdient gij? Jy zelf hebt een loon van zooveel en je jon gens bij je aan hui3 brengen zóóveel in. Met elkaar tachtig gulden in de week. En myn tractement is twee en dertig gulden in de week daarvan moeten myn kinderen ook nog leven. Wou je soms met my ruilen? ArbeiderNou, dan moet jullie maar zien, dat je 't beter krygtMaar ik moet meer verdienen. W. Offidë@la Berichten. 1874 - 9 December - 1919. Het was heden voor den kerkeraad en de gemeente en ds. Groeneveld een aangename en gewichtige dag. Immers het was 25 jaren ge leden dat Z.Eerw. in den Dieast des Woords werd bevestigd in de Geref. Kerk te Marrum (Fren werd dit heugelijk feit in een open bare godsdienstoefening herdacht. Naar aanleiding van 1 Tim. 1 17 bepaalde Z.Eerw. in een gloedvol uitgesproken rede de ge meente by den jubel des geloofs. Hy schetste de eer en de heerlijkheid Gods in alle eeuwigheid en ontwikkelde deze gedachte in een drietal punten. le. Hy is de Koning der eeuwen. 2é. Hy opent het oog voor Zijne heerlijkheid. 3e. Hy leert zyn volk het Eere zy God uit te roepen. Hy sprak ten slotte den wensch uit dat alle leden der gemeente, zoowel van deze als alle gemeenten welke Z.Eerw. dienden, deelgenooten mochten wezen of worden van den wensch van den apostel Paulus. Des avonds ten 6 ure werd in het kerkge bouw eene vergadering gehouden met de leden der gemeente, afgevaardigden der classe, Zon dagsschool-, Knapen-, Meisjes- en Zangveree- niging, welke onder leiding stond van den voorzitter der feestcommissie br A. Scheele Az. Br. P. Bakker, vice-praeses van den kerkeraad, bracht in welgekozen woorden den wensch over van den kerkeraad, br. H. Koelmans sprak namens de gemeente en presenteerde den jubi laris een kamerameublement met schilderij. Van den kerkeraad van Oenkerk wérd een verkwikkelijk schrijven voorgelezen, met ver melding dat eerlang een stoffelijk blijk van belangstelling zal volgen. Ook van Winsum, Obergem en Marrum waren zeer waardeerende brieven ingekomen met inhoud. Hierna zong de gemeente staande haren geliefden Leeraar toe Ps. 134 3. Namens onderwijzers en on derwijzeressen sprak (omreden br. Jansen door een plotselinge ongesteldheid zijner echtge- noote verhinderd werd) br. Koelmans. Namens V courantenhanger een „Handelsblad", zoekt do advertentie-pagina op en wyst op de advertentie, die Herman des Zaterdags ook gelezen had. „Is het dat?" vraagt hy dan. „Nu is het ijs gebroken." Herman knikt. Dan barst hy los en gaat vertellen. Alles zegt hij, zonder iets te verzwijgen. Zyn groote liefde voor z'n vrouw, toen hy kennis met haar maakte, 'n liefde die nog niet is verflauwd de waarschuwing van z'n moeder, die h|j roekeloos in den wind sloeg. Hy schildert hem z'n vrouw, die haar plich'.en vergeet van moeder en huisvrouwz'n treurig huwelijkzyn alleen zyn steeds de laatste jaren. Hy verzwijgt hem niet haar negeeren van haar eenig kindhaar opzichzelf leven haar zich-niet-om-hem-bekommeren. Hy deelt hem ook mede, dat meermalen het plan by hem is opgekomen, zich van haar te doen scheiden. Maar dat hy ook daarvan huivert, omdat En nu vertelt h|j, tot groote blijdschap van z'n vriend, dat hij zoekende is, dat hy vaak over den Bybel zich heenbuigt, den Bijbel van z'n moeder, maar dat hy nog geen Licht en geen vrede heeft gevonden. Dat hy echter voelt, dat h|j een zich-van-haar-laten-scheiden niet voor God zou kunnen verantwoorden. Zy waren toch voor God en de menschen getrouwd, al was hun huwelijk dan wel niet kerkelijk be vestigd. Neen, van scheiden huivert hij terug. En de heer Lasenius, die het huiselijk geluk zoo goed kent en die het zich wel erg had voorgesteld, het verdriet van zyn vriend, maar niet zóó erg, luistert met gespannen aandacht» de Geref. Kerk van Oostburg werden zeer vriendelijke woorden gesproken door br. I. Catzman. Van de Zondagsschoolvereeniging „Jachin" was de heer J. J. v. d. Ouden de tolk, die hem namens deze vereeniging aanboodHet ge denkboek van de Geref. Zond. Ver. Jachin door ds. J. P. Tazelaar in keurigen band en verguld op snee. Broeder G. Fey richtte namens de Knapen- vereeniging „Het mosterdzaad" en deJonged. Ver. „Bidt en Werkt* het woord en beod na mens beide vereenigingen den jubilaris een beeld aan, voorstellendeEen herder wakende over de kudde. Broeder Nobels sprak namens de Zangver- eeniging „Mobilisatieklanken" en bood een Swan vulpenhouder met inscriptie aan. Ds. Thielen voerde het woord namens de classis en de kerk van Axel, ds. de Walle voor de kerk van Zaamslag. De heer Huizinga bracht namens de burge- lijke gemeente de felicitatie over van B. en W. Deze handelingen werden afgewisseld door het zingen van een psalmvers en hod de zangver- eeniging bereidwillig eeoige liederen ten ge hoord gegevendie speciaal voor dit doel waren ingestudeerd. Na al deze woorden kwam ten slotte de held van den dag aan het woord, die onder aan doening van al de blijken van belangstelling en waardeering zynen hartelyken dank uitsprak, bovenal was de grondtoon zijns harten Soli Deo Gloria. Na afloop was de kerkeraad en de feestcom missie nog eenige oogenblikken met de jubi- leerende familie bijeen en werden daar ook nog goede woorden gesproken en namens den ker keraad een photo van den kerkeraad aange boden. Met dankbaarheid aan God en aan de ge meente kan de kerkeraad terugzien op dezen dag. Boven beê en gedachten is alles wel ge maakt. De wensch en bede van den kerkeraad en gemeente is dat de Heere Zynen dienst knecht te dezer plaatse sterke en ondersteune en hem onder alle omstandigheden des levens met Zynen Geest en genade verlichte, en dat hij tot in lengte van jaren den arbeid in den Naam des Heeren begonnen, moge voleindigen. Namens den Kerkeraad, J. J. de Jageb, Scriba. Vrouwen vereeniging Bid en Werk. Het bestuur van bovengenoemde vereeniging noodigt al hare bègunstigsters dringend uit tot bijwoning der Jaarvergadering, welke zy D. V. wenscht te houden 17 Dec. a. s. des avonds 7.30 uur in de consistorie der Gasthuiskerk, ingang Nieuwstraat. Des middags van 3—4 uur zullen de gemaakte goederen ter bezichtiging liggen aldaar. Niemand verzuime des avonds te komen. Namens het bestuur, C. Vleugel-Flobüsse, Secretaresse. De roepende Kerk van Terneuzen brengt ter kennis, dat de classicale vergadering D. V. zal gehouden worden in de Geref. Kerk te Ter Neuzen op Donderdag 15 Januari a saan vangende om 10 ure. Namens den Raad dier Kerk, S. Gboenbveld, praeses. J. J. de Jageb, scriba. BUITENGEWONE VERGADERING der Classis Goes 4 December 1919. Art. 1. Namens de kerk van Kruiningen opent de consulent ds. Scheele de vergaderinghy laat zingen Ps. 118: 7, leest Ps. 119: 1—8 en gaat voor in gebed. Art. 2. Ds van Dyk en ouderl. v. Vessem zien de credentiebrieven na en rapporteeren, dat alle kerken vertegenwoordigd zyn. Krui ningen zond een secundus-ouderling en Wemel- dinge een diaken, die redenen gehoord, keur stem wordt verleend. Als Herman zwijgt, zegt by „Herman, ik ben bly, dat je gesproken hebt. Ik wist niet, dat het zoo erg was, dat kan zoo niet blyven, myn vriend. Er moet verandering komen. En als ik je een raad mag geven laat je niet van haar scheiden. Want 't is vol strekt niet zeker, dat de rechtbank je argumenten zal aanvaarden en als zy het doet, zal het groot opzien baren. Nu weet ik wel, dat je je tenslotte aan de menschen niet hoeft te storen, maar handelen moet volgens je geweten en volgens de geboden Gods, maar veronderstel, dat het gebeurde. Denk je dan, dat je gelukkig zmdt worden? Je hebt het, toen je begon te vertellen, zelf gezegd, dat je haar nog onver minderd liefhebt. Maar al had je dat niet gezegd, dan had ik het uit j e manier van spreken toch opgemerkt. Je hebt wel smartelijk gesproken, maar niet bitter. Ik voorspel je, dat in dat veronderstelde geval je smart nog grooter zou worden. Je bent wel de verongelijkte persoon, maar vergeld geen kwaad met kwaad. Ga haar vrien delijk en met liefde tegemoet. Zonder je niet af. Wees de eerste. Dan volbreng je ook Gods gebod. Met blijdschap vernam ik zooeven van je, dat je hebt gedacht aan de Christelijke op voeding, die je moeder je heeft gegeven. Je hebt nog geen vrede gevonden, nog geen Licht ontdekt. Maar blyft zoeken. Die Hem met een oprecht verlangen zoekt, zal Hem vinden. Want Hy heeft gezegd Die My zoekt zal Mjj vindenBid hem dagelijks. En Hy zal zich laten biddenIk begrijp (om terug te komen op je vrouw), dat het zeer moeilijk is te doen, DOOE 8). Middelburg. Het bestuur der Gereformeerde Jongedochtersvereeniging „Doet wel aan allen enz.", noodigt by dezen hare begunstigsters uit tot bezichtiging van de vervaardigde goederen op Vrydag 19 Dec. van half 6 tot half 7 in de consistoriekamer Gasthuiskerk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 2