ALLERLEI. Medische Dienst. De Zendings-advisenr. Meisjes scholen. s a 5 1 s Aan de Eerwaarde Kerkeraden der Gerefor meerde Kerken in de Classis Middelburg. Agenda-Classis Middelburg 19 Novem ber 1919. Verantwoording van Liefdegaven. F. W. J. Wolf. Aan die manneD, die Jezus tijdens Zijn om wandeling op aarde verkoren heeft om steeds bp Hem te zijn, opdat zij Zijn woord zouden hooren en Zjjn daden zien, teneinde daarvan na Zijn heengaan te getuigen, behoort deze titel. Dit is zoo duidelijk, dat, zoodra er sprake komt van Apostelen, ieder aanstonds denkt aan (een Petrus, een Johannes en de anderen, die tot dezen kleinen kring behoorden. Zjj zijn het dan ook geweest, dn op den Pink sterdag getuigenis van Hem afgelegd hebben voor het gansche volk, die in weerwil van alle bedreiging en vervolging daarmee zijn voortgegaan en die onder den zegen des Heeren de eerste kerken geplant hebben onder Israël, de Samaritanen en in de heidenwereld. Wij verwonderen ons nog altijd over wat z\j in zoo korten tijd tot atand gebracht hebben en we onderzoeken steeds, op welke wijze zjj hun moeilpken arbeid hebben verricht. Deze getuigen van Jezus hebben dan ook een blijvende beteekenis voor de geheele kerk van alle eeuwen, doordien zij hun getuigenis aangaande den Christus schriftelijk hebben nagelaten. Zonder hun woord zouden we niets met zekerheid kunnen zeggen over Hem, die tot ons gekomen is en die het land doorgiüg en overal het koninkrijk der hemelen predikte. Dit blijkt ook voldoende, want zjj, die het woord der Apostelen niet erkennen, vormen zich zelf een beeld van den Christus, gelijk de modernen van allerlei schakeering, en ko men er zelfs toe om de mogelijkheid te stellen, dat Hp er nimmer geweest is. Heeft de Apostel Petrus eenmaal gezegdwjj hebben het profetisch woord en gij doet wel, wanneer gp daarop acht geeft als op een licht, dat fchjjnt in een duistere plaats, wjj kunnen zeggen wij hebben het apostolische woord en gp doet wel, als gij daarop acht geeft, want dit geeft ons licht over den Naam, die onder den hemel gegeven is door welken we alleen zalig worden moeten. Daarom kon een hunner schrijven: „Hetgeen van den beginne was, hetgeen wp gehoord hebben, hetgeen wij ge zien hebben met onze oogen, hetgeen we aan schouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens, 't geen wp dan gezien en gehoord hebben, dat verkondigen wp u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben en deze onze gemeenschap ook zij met den Vader en met Zjjnen Zoon Jezus Christus". Wie gemeenschap, wie welbewuste gemeenschap met God in 't aangezicht van Jezus Christus zal oefenen, moet gemeenschap met de Apostelen hebben. Het is bekend, dat we geen gemeenschap mogen hebben met de gestorvenen, en derhalve is het duidelijk, dat de heilige Johannes het oog heeft op de gemeenschap met hen door hun woord. Bo vendien kan daarover ook geen twijfel bestaan, want hp laat vooraf gaan, dat zjj verkondigen, wat zij gezien en gehoord hebben, waarvan het uitgesproken doel is, dat wjj gemeenschap zouden hebben met hen. De Apostelen hebben bijgevolg een geheel eenige plaats in de kerk met het oog op het getuigenis, dat zjj aangaande den Christus afgelegd hebben. Ieder, die zalig wil worden, moet luisteren naar hen en ter harte nemen, wat zjj hebben verkondigd. Een ander evan gelie dan het hunne bestaat er niet. En dit is zoo kras, dat indien iemand een ander evan gelie predikt dan het hunne, al ware het een Engel uit den hemel, vervloekt is. Dit mogen we wel goed indenken, omdat er een verwar ring ook op godsdienstig gebied heerscht, waarvan velen het slachtoffer worden. Wjjl menigeen den vasten rotsbodem van het apos tolisch getuigenis verlaten heeft, zinkt hjj weg in een grondelooze moeras van twijfelzucht en onzekerheid. Over de profeten en evangelisten kunnsn we kort zjjn. De eersten waren de mannen, die zonder eenige tusschenkomst van menschen een boodschap van God ontvingen om haar over te brengen tot het volk. Onder de oude bedeeling zjjn er vele geweest, die het volk aanmoedigden om op den weg des Heeren voort te gaan, den dag tegemoet, waarop de Trouwe Israels het heil aan de volkeren open baren zou. Het aantal dier mannen is onder den N. Dag klein, al voegen we er dadeljjk bjj, dat hun woord een verstrekkende en een zeer rjjke beteekenis heeft. Zjj hebben toch, wat reeds voorheen aangeduid was, ontwikkeld en heel het verloop der eeuwen in helder licht geplaatst. Naar de groote ljjnen, door hen aangegeven, onthsii zich voor ons de raad des Heeren en telkens leeren we duidelijker, dat de historie zich beweegt in een richting, zooals zjj die aangeduid hebben. De evangelisten waren mannen, als Philippus, die van stad tot stad, ja van land tot land trokken om alom het evangelie van Christus te prediken. Zjj waren rusteloos bezig om de bijjde boodschap der zaligheid te verkondigen en zjj hebben veel bijgedragen tot de uitbreiding van 't koninkrijk der hemelen. Men heeft hen vergeleken met onze predikanten, aan wie een breed terrein in de heidenwereld wordt aan gewezen om er het evangelie te brengen en dit is wel, indien men maar bedenkt, dat de evangelisten niet bleven op een bepaald afge bakend gebied. Met nadruk drogen dezen heer lijken naam zjj, die ons de vier evangeliën hebben beschreven, evangeliën, die ons een nauwkeurige teekening hebben gegeven van al wat Jezus gesproken en gedaan, gedragen en geleden heeft. Hieruit bljjkt, hoe verkeerd het geweest is, dat men dezen naam gegeven heeft aan hen, die een stichtelijk woord hier of daar spreken. Meer behoeven we hiervan niet te zeggen, wjjl deze fout in onze kringen niet begaan is en bedrieg ik me niet, dan heeft de overtuiging ook buiten ons veld gewonnen, dat men dezpn titel thans niet meer aan iemand geven kan. Deze drie ambten waren noodig om het mogelijk te maken, dat er voortdurend een ambtelijke bediening zou zjjn. Bguma. ZENDINO. Op het zendingsterrein der Ger. Kerken van Friesland, n 1. te Keboemen, is een zendings hospitaal onder leiding van dr. J. W. Ooster huis, die dringend een tweeden dokter noodig heeft om het hospitaal op verzoek der regeering uit te breiden. Het is echter nog niet gelukt dezen te vinden. De pogingen zullen evenwel worden voortgezet. Het zou wel zeer droevig zjjn indien het niet gelukte. De geschiedenis heeft bewezen, dat de medische dienst wel duur is, doch een uitstekende hulpkracht is voor het werk der zending. Eenigen tjjd geleden deelden wjj mede, dat de heer Ringnalda benoemd was tot adviseur voor Arabische en Iolandsche aangelegenheden tendienste van de zending der Ger. Kerken op Java, en dat ons nog niet geheel duidelijk was, wat hjj in dezen nu wel te doen had. Ds. Djjkstra, die met onze zending, wjj zouden haast zeggen, volmaakt op de hoogte is, geeft in het October-nummer van Het Zendingsblad een antwoord op onze vraag. Het zou voldoende kunnen schijnen naar zjjn Brief naar Antiochie te verwijzen, daar ook in onze Zeeuwsche kerken dit blad algemeen gelezen wordt, maar wjj zjjn nog niet geheel bevredigd en hebben nog behoefte aan opheldering. Ds. Djjkstra schrjjft dan: „Artikel 6 van des adviseurs instructie luidt aldus Zjjn taak op Java omvat le. Het bestudeeren van de Javaansche „pseudo religies", met name van den Islam 2e. Het beoordeelen van die „religies", naar de Ger. beginselen 3e. Het publiceeren in geschriften van de resultaten van zjjn wetenschappelijk onderzoek 4e. Het leiding geven aan de missionaire dienaren, die op Java komen, bjj hun taalstudie en verdere voorbereiding tot hun missionairen arbeid 5e. Het eventueel geven van onde.Vwjjs aan de Opleidingsschool, in overleg met dö Depu- taten". In den bovengonoemden Brief licht ds. Dijk stra het toe, hoe hjj dit advigeeren zich denkt. Wjj wenschen echter op iets anders de aan dacht te vestigen, en wel op de waar het pseudo-religies tusschen staat. Wjj zjjn geneigd te vragenwaarvoor dienen die Deze toch worden in den regel gebruikt, om te zeggeD, dat het zoo is bjj wjjze van spreken in dit geval wil dan de instructie zeggen men noemt die Javaansche religies wel pseudo d i. valscb, maar dit spraakgebruik is niet goed in elk geval mogen wij ze niet valsch noemen. Ds. Djjkstra schjjnt dit bezwaar zelf gevoeld te hebbeD, want hjj schrjjft in zjjn Brief: „Men kan gemakkelijk al die niet-christelijke religies „valsch" noemen, maar er zit in elke religie, ook zelfs van den eenvoudigsten animist, een gedachte, een systeem er zit ook in elke religie een element van waarheid, gelijk er in elk menschenhart een zaad van den godsdienst sluimert, en het is niet iedereen gegeven deze dingen te ontdekken enz." Deze uiteenzetting geeft echter nog geen antwoord op onze bsdenking, of de instructie de Javaansche religies nu voor valsch houdt of niet. De doen vermoeden van niet; zjj geven in elk geval den schjjn, dat men het met dit „valsch" niet zoo streng moet nemen. Zeker, wjj weten wel, dat er in elke godsdienst elementen van waarheid zijn, anders hielden ze op godsdiensten te zijn, maar daardoor houden de valsche godsdiensten toch niet op „valsch" te zijn? Ds. Dijkstra meent toch niet, dat alle godsdiensten, ook de Javaansche, waar zijn en ze met den christeljjken alleen verschillen in graad Die brengen er ons toe aan ds. Dijkstra te vrageD, of hij ons soms ook zeggen kaD, of die instructie de schoiding der godsdiensten in ware en valsche niet aanvaardt en dus slechts weten wil van meer of minder waar, of dat zij slechts bedoelt te zeggen, dat er in eiken godsdienst nog iets waars schuilt. In het Oosten is ook een vrouwen-beweging, de vrouw ontwaakt en eischt met name op Java verschillende rechten. Wie, die den toestand der vrouw aldaar kent, zal deze beweging niet toejuichen? De zending maakt er gebruik van door het oprichten van scholen voor meisjes uit den Javaanschen Adelstand. Er zjjn er reeds twee, n.l. te Djocja en te Solo. Is het gewenscht zulke scholen te stichten A. R. geeft in de Ger. Kerkbode van Den Haag het volgend antwoord, dat wjj bijvallen. De beteekenis en invloed der vrouw kan niet licht overschat worden, vooral niet als zjj een echte moeder van haar gezin is. Dit heeft de historie slag op slag treffend bewezen. Om ook de Javaansche meisjes die plaats te geven onder haar volk om haar zelve te doen onder vinden de rjjkdom en zegen van een Christelijk gezinslevenopdat zjj die zegen weer zullen verbreiden onder haar broederen daartoe wordt het werk dezer scholen verricht. En wie uit eigen ervaring kent de machtige beteekenis van positief-Christelijk onderwijs, naast op voeding, zal zich verheugen dat ook dit de Javaansche meisjes gebracht is. Van hoe ver strekkend belang dit alles worden kan juist in dezen tjjd, waarin het Javaansche volk op leeft, naar nieuwen levensinhoud en levens houding vraagt, is niet in te denken. We laten het God over, biddend voor haar, die het onder wijs op deze scholen ontvangen. En daarnevens vergeten we toch niet door hartelijk medeleven en gebed te steunen die allen, die hun onver moeide kraehten geven aan dezen gewichtigen arbeid. Wie eenigszins kan, helpe ook finan- tieel deze scholen, die zoo véél noodig hebben. J. D. WIKLENSA. Kurk- mn Ikhtslnluwi. TWEETAL te HeegL J. C. Krejjt te Huizum J. A. Tazelaar te Haarlemmermeer te Dieren D. S. Hagenbeek te Vlaardingen L. J. C. Krejjt te Huizum. BEROEPEN te De KrimR. Haitsma te Gaost te BreukelenH. Hoeneveld te Njjkerk. AANGENOMEN naar Heersjansdam H. R. Nieborg te Gelder- malsen naar WorkumT. L. Kroes te Coevorden. BEDANKT voor SchouwerzijlJ. Sybrandy te Zuidlaren; voor Burum en PernisT. L. Kroes te Coe vorden voor Krimpen a.d. LekJ. Dekker te Ambt- Vollenhove voor Reitsum H. R. Nieborg te Geldermalsen voor Berlikum H. Hummelen te Breda voor DussenM. Post te Nieuw-Dordrecht. Ds. H. v. d Veen te Ruinerwold herdacht zjjn 40-jarig ambtsjubileum met 2 Samuel 7 18b. Afscheid van Meliskerke ds. K. Veen met Hebr. 13 20 en 21. Prof Honig hoopt het rectoraat a.d. Tbeol. School te Kampen D.V. op 8 December over te dragen aan Prof. Ridderbos. W. OMdëcit B«rioht«n. Krabbendijke. De „Dankdag-collecte" heeft opgebracht de som van ruim f 1165 vO. «W .J. 1-4-rH" rH- PH- r-O -ri"- r-T" .-f f-T- ca ncocoococooococo w i> w COH w <5 03cToi"o} cicqVaor ofco ©<m"o>co co" to es tri XS X3 H a s 0 O a C CU A O «s 'Sc oo n 0 5 5 <u GQ SS to s O H Si?10 I .-£ - i> o co co' t>-~ r-* c-T cd S i 4d O 04 lO O kO O o *OkO*0<MkO H co l> CO CO CO C-3 r-4 5 (4 tt I S-S! -5! r-l I-" 1-4- t-l' r-t - r.- I 1-4 3 *3<MC<l©(MoiC>-t^<MC-»OkOI*-r-uO rH lO CO CO co CO C|I> CO_CO 5 2 00 CO o" lO 00 of o' co' co k.o co c<f COH KfcRftilftfcnMRRNKR 0. >5 s? J! V*. 0- 0- COHHCOE-kOCO^t>OCOCC':tliMH OJ T-t r-, to -§* -S-Sjs gsa-g i g o-s 'B g 2 j§ ®-o 0.t> jS 5 a qS S'§.9 p -O 3 to O T3 OJ ca Q 0.» P cc 2 k-Ocai-O®^0 +Z r— Wéleerwaarde en Eerwaarde Broeders. De Kerkeraad der Gereformeerde kerk van Domburg, daartoe aangewezen op de vergade ring der Classis Middelburg, gehouden October 1919, heeft de eer U uit te noodigen, uwe kerk door het zenden van afgevaardigden, overeen komstig art. 41 K. O. met behoorlijke creden- tie te doen vertegenwoordigen ter vergadering der Classis Middelburg der Gereformeerde kerken, welke D. V. zal gehouden worden te Middelburg op Woensdag 19 November a.s. in de Gasthuiskerk, aanvangende des voor middags ten 9X ure precies. De agenda voor genoemde vergadering wordt U hierbjj aangeboden. De God en Vader onzes Heeren Jezus Christus wone om Zjjns lieven Zoons wille door den Heiligen Geest in ons midden en zegene uit genade dit samenzjjn tot eer Zjjns Naams en tot opbouwing der kerken ook in deze Classis. Namens de roepende Kerk voornoemd, F. J. van den Ende, Praeses. S. Bosselaar, Scriba. Praeses: Ds. F. W. J. Wolf. AssessorDs. D. H. Th. Vollenhoven, le Scriba: 2e Scriba: Ds. J. Runia. 1. Opening door de roepende kerk. 2. Onderzoek der credentiebrieven. 3. Constitueering der vergadering. 4. Lezing der notulen. 5. Instructies. 6. Omvraag art. 41 K. O. 7. Rapporten a. Inzake schorsing Ds. Netelenbos. b. Over den arbeid der respectieve kerken in plaatsen waar de kerk nog niet tot reformatie kwam. c. Van de Commissie van onderzoek, be noemd op de vorige vergadering. d. Betreffende traktementsverhoogiDgen. e. Van de kerkvisitatoren. Over zending en zendiDgsdag. g. Andere eventueel nog inkomende rap porten. 8. Voorstellen No 1. Van de Gereformeerde kerken van Oo8tkapelle en Grijpskerke: „De Classis Middelburg van de Gere formeerde Kerken in Nederland, bjjeen in gewone vergadering op 19 Nov. 1919, 1. a. b. en 2. B. besluit inzake de kerke!jjke inzegening van een gemengd huweljjk het volgende A Wanneer in de kerken, behoorende tot de Classis Middelburg, bjj den Kerkeraad een aanvrage inkomt tot kerkeljjke in zegening van een gemengd huweljjk, waarvan de vrouw lid is van de Gere formeerde Kerk, de man daarentegen niet-lid van één der Gereformeerde Ker ken, in tegenwoordigheid van twee leden van den kerkeraad, daartoe telkens aan te wjjzen hem de volgende vragen te stellen Belooft gjj uw vrouw in geen enkel op zicht in de uitoefening van den Gerefor meerden godsdienst te verhinderen Belooft gjj de kinderen, die uit uw huweljjk mochten geboren wordeD, in de Gereformeerde Kerk te laten doopen en hen in alles naar eisch van beljjdenis der Gereformeerde Kerk te laten en te doen opvoeden, inzonderheid hen de Christel jjke School te doen bezoeken haar de volgende vraag Belooft gjj zoo voor uzelf als veor de kinderen, die uit uw huweljjk mochten geboren wordeD, den Gereformeerden godsdienst uit te oefenen en te doen uitoefenen Wanneer een dergel jjke aanvrage bjj den kerkeraad inkomt voor een geval, waarbjj de man lid is van de Gerefor meerde Kerk, de vrouw daarentegen niet- lid is van een der Gereformeerde Kerken, in tegenwoordigheid van twee leden van den kerkeraad, daartoe telkens aan te wjjzen, hem de volgende vragen te stellen a. Belooft gjj trouw mede te zullen bljjven leven met de Gereformeerde Kerken b. Belooft gjj de kinderen, die uit uw huweljjk mochten geboren worden, in de Gereformeerde Kerk te laten doopen, hen in alles naar eisch van de Gere formeerde Kerk op te voeden, te laten en te doen opvoeden, inzonderheid hen de Christeljjke School te doen bszoeken en als hoofd van uw gezin heel uw gezinsleven zich te doen openbaren in zjjn eigenaardig Gereformeerd karakter c. Indien 't antwoord op deze vragen naar 't oordeel van den kerkeraad niet ten volle bevredigend is, gaat deze niet tot de kerkeljjke inzegening van het hu weljjk over". No.2. Het voorstel der vorige vergadering: Voortaan neme de Classis een warmen maaltjjd. No 3. Van den kerkeraad van Vrouwepolder. a. De raad der Gereformeerde Kerk van Vrouwepolder verzoekt de Kerken der Classis te besluiten om lidmaten, die van de eene Kerk naar het terrein eener andere Kerk binnen de Classis vertrek ken en binnen een termjjn, nader door de Classis vast/te stelleE, hun attestatie niet inleveren, te beschouwen als per- Bonen, die den band der gemeenschap met de Gereformeerde Kerken verbroken hebben. b. De raad dfr Gereformeerde Kerk van Vrouwepolder dringt er bjj de Classis op aan het daarheen te leiden, dat de Sacramenten door geen Kerk bediend worden aan leden, die niet tot haar behooren, tenzjj met bewilliging en toestemming der betrokken Kerk. 9 Overige ingekomen stukken. 10. Inning van de tweede helft der bjj- drage voor hulpbehoevende Kerken. 11. Inning der Quota 12. Inning Zendingsbjjdragen. 13. AanwjjziDg oproepende Kerk. 14. Omvraag. 15. Censure naar art. 43 K.O. 16. Lezing der korte notulen. 17. Sluiting der vergadering. Scharendijke, Nov. 1919. Zondagvoormiddag maakte onze geliefde herder en leeraar be kend, dat door Z.Eerw. een roeping was ont vangen van de Geref. Kerk te Tyoje (Fr.). De harteljjke wensch van kerkeraad en ge meente is, dat Z Eerw. spoedig bekend make „Ik blijf". Namens den kerkeraad, B. K. Hasker, Scriba. Middelburg. Verzocht wordt, dat catechi santen, die op de bepaalde uren niet komen kunnen, daarvan kennis geven aan onderge- teekende, opdat, indien noodig, nog een voor hen geschikten dag en uur gevonden worde. L. Bouma. ZENDING. In dank ontvangen 125 halve centen opge spaard door Wilhelmina Corbjjn en 100 halve centen opgespaard door Maria Sinke Ad. In dank ontvangen door bemiddeling van den heer Autheunisse van de kinderen der Chr. School te Serooskerke f 1,35 Mej. C. Littooij. Middelburg, Molstraat F 88. ZENDING OP JAVA. Ontvangen van Gebroeders P. en J. Polderman te Biggekerke f 2,88. C. J. Hondiüs, Penningm. Vlissingea. Buitengewone collecte voor de Inw. ZendiDg in N.-Brabant en Limburg be droeg f 45,18l/s. Met dank wordt mede melding gemaakt dat in de collecte Zondag een gift gevonden werd van f 0.50 voor het orgelfonds. G. J. Fros, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 2