ALLERLEI.
Medische Dienst.
De Zendings-advisenr.
Meisjes scholen.
s
a
5
1 s
Aan de Eerwaarde Kerkeraden der Gerefor
meerde Kerken in de Classis Middelburg.
Agenda-Classis Middelburg 19 Novem
ber 1919.
Verantwoording van Liefdegaven.
F. W. J. Wolf.
Aan die manneD, die Jezus tijdens Zijn om
wandeling op aarde verkoren heeft om steeds
bp Hem te zijn, opdat zij Zijn woord zouden
hooren en Zjjn daden zien, teneinde daarvan
na Zijn heengaan te getuigen, behoort deze
titel. Dit is zoo duidelijk, dat, zoodra er
sprake komt van Apostelen, ieder aanstonds
denkt aan (een Petrus, een Johannes en de
anderen, die tot dezen kleinen kring behoorden.
Zjj zijn het dan ook geweest, dn op den Pink
sterdag getuigenis van Hem afgelegd hebben
voor het gansche volk, die in weerwil van
alle bedreiging en vervolging daarmee zijn
voortgegaan en die onder den zegen des Heeren
de eerste kerken geplant hebben onder Israël,
de Samaritanen en in de heidenwereld. Wij
verwonderen ons nog altijd over wat z\j in zoo
korten tijd tot atand gebracht hebben en we
onderzoeken steeds, op welke wijze zjj hun
moeilpken arbeid hebben verricht.
Deze getuigen van Jezus hebben dan ook
een blijvende beteekenis voor de geheele kerk
van alle eeuwen, doordien zij hun getuigenis
aangaande den Christus schriftelijk hebben
nagelaten. Zonder hun woord zouden we niets
met zekerheid kunnen zeggen over Hem, die
tot ons gekomen is en die het land doorgiüg
en overal het koninkrijk der hemelen predikte.
Dit blijkt ook voldoende, want zjj, die het
woord der Apostelen niet erkennen, vormen
zich zelf een beeld van den Christus, gelijk
de modernen van allerlei schakeering, en ko
men er zelfs toe om de mogelijkheid te stellen,
dat Hp er nimmer geweest is. Heeft de
Apostel Petrus eenmaal gezegdwjj hebben
het profetisch woord en gij doet wel, wanneer
gp daarop acht geeft als op een licht, dat
fchjjnt in een duistere plaats, wjj kunnen
zeggen wij hebben het apostolische woord en
gp doet wel, als gij daarop acht geeft, want
dit geeft ons licht over den Naam, die onder
den hemel gegeven is door welken we alleen
zalig worden moeten. Daarom kon een hunner
schrijven: „Hetgeen van den beginne was,
hetgeen wp gehoord hebben, hetgeen wij ge
zien hebben met onze oogen, hetgeen we aan
schouwd hebben en onze handen getast hebben
van het Woord des levens, 't geen wp dan
gezien en gehoord hebben, dat verkondigen
wp u, opdat ook gij met ons gemeenschap
zoudt hebben en deze onze gemeenschap ook
zij met den Vader en met Zjjnen Zoon Jezus
Christus". Wie gemeenschap, wie welbewuste
gemeenschap met God in 't aangezicht van
Jezus Christus zal oefenen, moet gemeenschap
met de Apostelen hebben. Het is bekend,
dat we geen gemeenschap mogen hebben met
de gestorvenen, en derhalve is het duidelijk,
dat de heilige Johannes het oog heeft op de
gemeenschap met hen door hun woord. Bo
vendien kan daarover ook geen twijfel bestaan,
want hp laat vooraf gaan, dat zjj verkondigen,
wat zij gezien en gehoord hebben, waarvan
het uitgesproken doel is, dat wjj gemeenschap
zouden hebben met hen.
De Apostelen hebben bijgevolg een geheel
eenige plaats in de kerk met het oog op het
getuigenis, dat zjj aangaande den Christus
afgelegd hebben. Ieder, die zalig wil worden,
moet luisteren naar hen en ter harte nemen,
wat zjj hebben verkondigd. Een ander evan
gelie dan het hunne bestaat er niet. En dit
is zoo kras, dat indien iemand een ander evan
gelie predikt dan het hunne, al ware het een
Engel uit den hemel, vervloekt is. Dit mogen
we wel goed indenken, omdat er een verwar
ring ook op godsdienstig gebied heerscht,
waarvan velen het slachtoffer worden. Wjjl
menigeen den vasten rotsbodem van het apos
tolisch getuigenis verlaten heeft, zinkt hjj weg
in een grondelooze moeras van twijfelzucht
en onzekerheid.
Over de profeten en evangelisten kunnsn
we kort zjjn. De eersten waren de mannen,
die zonder eenige tusschenkomst van menschen
een boodschap van God ontvingen om haar
over te brengen tot het volk. Onder de oude
bedeeling zjjn er vele geweest, die het volk
aanmoedigden om op den weg des Heeren
voort te gaan, den dag tegemoet, waarop de
Trouwe Israels het heil aan de volkeren open
baren zou. Het aantal dier mannen is onder
den N. Dag klein, al voegen we er dadeljjk
bjj, dat hun woord een verstrekkende en een
zeer rjjke beteekenis heeft. Zjj hebben toch,
wat reeds voorheen aangeduid was, ontwikkeld
en heel het verloop der eeuwen in helder licht
geplaatst. Naar de groote ljjnen, door hen
aangegeven, onthsii zich voor ons de raad
des Heeren en telkens leeren we duidelijker,
dat de historie zich beweegt in een richting,
zooals zjj die aangeduid hebben.
De evangelisten waren mannen, als Philippus,
die van stad tot stad, ja van land tot land
trokken om alom het evangelie van Christus
te prediken. Zjj waren rusteloos bezig om de
bijjde boodschap der zaligheid te verkondigen
en zjj hebben veel bijgedragen tot de uitbreiding
van 't koninkrijk der hemelen. Men heeft hen
vergeleken met onze predikanten, aan wie een
breed terrein in de heidenwereld wordt aan
gewezen om er het evangelie te brengen en
dit is wel, indien men maar bedenkt, dat de
evangelisten niet bleven op een bepaald afge
bakend gebied. Met nadruk drogen dezen heer
lijken naam zjj, die ons de vier evangeliën
hebben beschreven, evangeliën, die ons een
nauwkeurige teekening hebben gegeven van al
wat Jezus gesproken en gedaan, gedragen en
geleden heeft.
Hieruit bljjkt, hoe verkeerd het geweest is,
dat men dezen naam gegeven heeft aan hen,
die een stichtelijk woord hier of daar spreken.
Meer behoeven we hiervan niet te zeggen, wjjl
deze fout in onze kringen niet begaan is en
bedrieg ik me niet, dan heeft de overtuiging
ook buiten ons veld gewonnen, dat men dezpn
titel thans niet meer aan iemand geven kan.
Deze drie ambten waren noodig om het
mogelijk te maken, dat er voortdurend een
ambtelijke bediening zou zjjn. Bguma.
ZENDINO.
Op het zendingsterrein der Ger. Kerken van
Friesland, n 1. te Keboemen, is een zendings
hospitaal onder leiding van dr. J. W. Ooster
huis, die dringend een tweeden dokter noodig
heeft om het hospitaal op verzoek der regeering
uit te breiden. Het is echter nog niet gelukt
dezen te vinden. De pogingen zullen evenwel
worden voortgezet. Het zou wel zeer droevig
zjjn indien het niet gelukte. De geschiedenis
heeft bewezen, dat de medische dienst wel
duur is, doch een uitstekende hulpkracht is
voor het werk der zending.
Eenigen tjjd geleden deelden wjj mede, dat
de heer Ringnalda benoemd was tot adviseur
voor Arabische en Iolandsche aangelegenheden
tendienste van de zending der Ger. Kerken op
Java, en dat ons nog niet geheel duidelijk was,
wat hjj in dezen nu wel te doen had.
Ds. Djjkstra, die met onze zending, wjj zouden
haast zeggen, volmaakt op de hoogte is, geeft
in het October-nummer van Het Zendingsblad
een antwoord op onze vraag. Het zou voldoende
kunnen schijnen naar zjjn Brief naar Antiochie
te verwijzen, daar ook in onze Zeeuwsche
kerken dit blad algemeen gelezen wordt, maar
wjj zjjn nog niet geheel bevredigd en hebben
nog behoefte aan opheldering.
Ds. Djjkstra schrjjft dan: „Artikel 6 van
des adviseurs instructie luidt aldus
Zjjn taak op Java omvat
le. Het bestudeeren van de Javaansche
„pseudo religies", met name van den Islam
2e. Het beoordeelen van die „religies", naar
de Ger. beginselen
3e. Het publiceeren in geschriften van de
resultaten van zjjn wetenschappelijk onderzoek
4e. Het leiding geven aan de missionaire
dienaren, die op Java komen, bjj hun taalstudie
en verdere voorbereiding tot hun missionairen
arbeid
5e. Het eventueel geven van onde.Vwjjs aan
de Opleidingsschool, in overleg met dö Depu-
taten".
In den bovengonoemden Brief licht ds. Dijk
stra het toe, hoe hjj dit advigeeren zich denkt.
Wjj wenschen echter op iets anders de aan
dacht te vestigen, en wel op de waar het
pseudo-religies tusschen staat. Wjj zjjn geneigd
te vragenwaarvoor dienen die Deze
toch worden in den regel gebruikt, om te zeggeD,
dat het zoo is bjj wjjze van spreken in dit
geval wil dan de instructie zeggen men noemt
die Javaansche religies wel pseudo d i. valscb,
maar dit spraakgebruik is niet goed in elk
geval mogen wij ze niet valsch noemen.
Ds. Djjkstra schjjnt dit bezwaar zelf gevoeld
te hebbeD, want hjj schrjjft in zjjn Brief:
„Men kan gemakkelijk al die niet-christelijke
religies „valsch" noemen, maar er zit in elke
religie, ook zelfs van den eenvoudigsten animist,
een gedachte, een systeem er zit ook in elke
religie een element van waarheid, gelijk er in
elk menschenhart een zaad van den godsdienst
sluimert, en het is niet iedereen gegeven deze
dingen te ontdekken enz."
Deze uiteenzetting geeft echter nog geen
antwoord op onze bsdenking, of de instructie
de Javaansche religies nu voor valsch houdt
of niet. De doen vermoeden van niet; zjj
geven in elk geval den schjjn, dat men het
met dit „valsch" niet zoo streng moet nemen.
Zeker, wjj weten wel, dat er in elke godsdienst
elementen van waarheid zijn, anders hielden
ze op godsdiensten te zijn, maar daardoor houden
de valsche godsdiensten toch niet op „valsch"
te zijn? Ds. Dijkstra meent toch niet, dat alle
godsdiensten, ook de Javaansche, waar zijn en ze
met den christeljjken alleen verschillen in graad
Die brengen er ons toe aan ds. Dijkstra
te vrageD, of hij ons soms ook zeggen kaD, of
die instructie de schoiding der godsdiensten
in ware en valsche niet aanvaardt en dus slechts
weten wil van meer of minder waar, of dat
zij slechts bedoelt te zeggen, dat er in eiken
godsdienst nog iets waars schuilt.
In het Oosten is ook een vrouwen-beweging,
de vrouw ontwaakt en eischt met name op
Java verschillende rechten. Wie, die den toestand
der vrouw aldaar kent, zal deze beweging niet
toejuichen? De zending maakt er gebruik van
door het oprichten van scholen voor meisjes
uit den Javaanschen Adelstand. Er zjjn er reeds
twee, n.l. te Djocja en te Solo.
Is het gewenscht zulke scholen te stichten
A. R. geeft in de Ger. Kerkbode van Den Haag
het volgend antwoord, dat wjj bijvallen.
De beteekenis en invloed der vrouw kan niet
licht overschat worden, vooral niet als zjj een
echte moeder van haar gezin is. Dit heeft de
historie slag op slag treffend bewezen. Om
ook de Javaansche meisjes die plaats te geven
onder haar volk om haar zelve te doen onder
vinden de rjjkdom en zegen van een Christelijk
gezinslevenopdat zjj die zegen weer zullen
verbreiden onder haar broederen daartoe
wordt het werk dezer scholen verricht. En wie
uit eigen ervaring kent de machtige beteekenis
van positief-Christelijk onderwijs, naast op
voeding, zal zich verheugen dat ook dit de
Javaansche meisjes gebracht is. Van hoe ver
strekkend belang dit alles worden kan juist
in dezen tjjd, waarin het Javaansche volk op
leeft, naar nieuwen levensinhoud en levens
houding vraagt, is niet in te denken. We laten
het God over, biddend voor haar, die het onder
wijs op deze scholen ontvangen. En daarnevens
vergeten we toch niet door hartelijk medeleven
en gebed te steunen die allen, die hun onver
moeide kraehten geven aan dezen gewichtigen
arbeid. Wie eenigszins kan, helpe ook finan-
tieel deze scholen, die zoo véél noodig hebben.
J. D. WIKLENSA.
Kurk- mn Ikhtslnluwi.
TWEETAL
te HeegL J. C. Krejjt te Huizum
J. A. Tazelaar te Haarlemmermeer
te Dieren D. S. Hagenbeek te Vlaardingen
L. J. C. Krejjt te Huizum.
BEROEPEN
te De KrimR. Haitsma te Gaost
te BreukelenH. Hoeneveld te Njjkerk.
AANGENOMEN
naar Heersjansdam H. R. Nieborg te Gelder-
malsen
naar WorkumT. L. Kroes te Coevorden.
BEDANKT
voor SchouwerzijlJ. Sybrandy te Zuidlaren;
voor Burum en PernisT. L. Kroes te Coe
vorden
voor Krimpen a.d. LekJ. Dekker te Ambt-
Vollenhove
voor Reitsum H. R. Nieborg te Geldermalsen
voor Berlikum H. Hummelen te Breda
voor DussenM. Post te Nieuw-Dordrecht.
Ds. H. v. d Veen te Ruinerwold herdacht
zjjn 40-jarig ambtsjubileum met 2 Samuel
7 18b.
Afscheid van Meliskerke ds. K. Veen met
Hebr. 13 20 en 21.
Prof Honig hoopt het rectoraat a.d. Tbeol.
School te Kampen D.V. op 8 December over
te dragen aan Prof. Ridderbos. W.
OMdëcit B«rioht«n.
Krabbendijke. De „Dankdag-collecte"
heeft opgebracht de som van ruim f 1165
vO. «W .J.
1-4-rH" rH- PH- r-O -ri"- r-T" .-f f-T-
ca ncocoococooococo w i> w COH w
<5 03cToi"o} cicqVaor ofco ©<m"o>co co"
to
es
tri
XS
X3
H
a
s
0
O
a
C
CU
A
O
«s
'Sc
oo n
0
5 5
<u GQ
SS
to
s
O
H
Si?10 I
.-£ - i>
o co co' t>-~ r-* c-T cd
S i
4d
O
04
lO
O kO O o
*OkO*0<MkO
H co l> CO
CO CO C-3 r-4 5
(4
tt
I
S-S! -5!
r-l I-" 1-4- t-l' r-t - r.- I 1-4
3 *3<MC<l©(MoiC>-t^<MC-»OkOI*-r-uO
rH lO CO CO co CO C|I> CO_CO 5
2 00 CO o" lO 00 of o' co' co k.o co c<f
COH
KfcRftilftfcnMRRNKR
0.
>5 s? J! V*.
0- 0-
COHHCOE-kOCO^t>OCOCC':tliMH
OJ T-t r-,
to
-§* -S-Sjs gsa-g i g o-s
'B g 2 j§ ®-o 0.t> jS 5 a
qS S'§.9
p
-O
3
to O
T3
OJ
ca
Q 0.» P cc 2
k-Ocai-O®^0 +Z r—
Wéleerwaarde en Eerwaarde Broeders.
De Kerkeraad der Gereformeerde kerk van
Domburg, daartoe aangewezen op de vergade
ring der Classis Middelburg, gehouden October
1919, heeft de eer U uit te noodigen, uwe kerk
door het zenden van afgevaardigden, overeen
komstig art. 41 K. O. met behoorlijke creden-
tie te doen vertegenwoordigen ter vergadering
der Classis Middelburg der Gereformeerde
kerken, welke D. V. zal gehouden worden te
Middelburg op Woensdag 19 November a.s.
in de Gasthuiskerk, aanvangende des voor
middags ten 9X ure precies.
De agenda voor genoemde vergadering wordt
U hierbjj aangeboden. De God en Vader onzes
Heeren Jezus Christus wone om Zjjns lieven
Zoons wille door den Heiligen Geest in ons
midden en zegene uit genade dit samenzjjn tot
eer Zjjns Naams en tot opbouwing der kerken
ook in deze Classis.
Namens de roepende Kerk voornoemd,
F. J. van den Ende, Praeses.
S. Bosselaar, Scriba.
Praeses: Ds. F. W. J. Wolf.
AssessorDs. D. H. Th. Vollenhoven,
le Scriba:
2e Scriba: Ds. J. Runia.
1. Opening door de roepende kerk.
2. Onderzoek der credentiebrieven.
3. Constitueering der vergadering.
4. Lezing der notulen.
5. Instructies.
6. Omvraag art. 41 K. O.
7. Rapporten
a. Inzake schorsing Ds. Netelenbos.
b. Over den arbeid der respectieve kerken
in plaatsen waar de kerk nog niet tot
reformatie kwam.
c. Van de Commissie van onderzoek, be
noemd op de vorige vergadering.
d. Betreffende traktementsverhoogiDgen.
e. Van de kerkvisitatoren.
Over zending en zendiDgsdag.
g. Andere eventueel nog inkomende rap
porten.
8. Voorstellen
No 1. Van de Gereformeerde kerken van
Oo8tkapelle en Grijpskerke:
„De Classis Middelburg van de Gere
formeerde Kerken in Nederland, bjjeen
in gewone vergadering op 19 Nov. 1919,
1.
a.
b.
en 2.
B.
besluit inzake de kerke!jjke inzegening
van een gemengd huweljjk het volgende
A Wanneer in de kerken, behoorende tot
de Classis Middelburg, bjj den Kerkeraad
een aanvrage inkomt tot kerkeljjke in
zegening van een gemengd huweljjk,
waarvan de vrouw lid is van de Gere
formeerde Kerk, de man daarentegen
niet-lid van één der Gereformeerde Ker
ken, in tegenwoordigheid van twee leden
van den kerkeraad, daartoe telkens aan
te wjjzen
hem de volgende vragen te stellen
Belooft gjj uw vrouw in geen enkel op
zicht in de uitoefening van den Gerefor
meerden godsdienst te verhinderen
Belooft gjj de kinderen, die uit uw
huweljjk mochten geboren wordeD, in de
Gereformeerde Kerk te laten doopen en
hen in alles naar eisch van beljjdenis
der Gereformeerde Kerk te laten en te
doen opvoeden, inzonderheid hen de
Christel jjke School te doen bezoeken
haar de volgende vraag
Belooft gjj zoo voor uzelf als veor de
kinderen, die uit uw huweljjk mochten
geboren wordeD, den Gereformeerden
godsdienst uit te oefenen en te doen
uitoefenen
Wanneer een dergel jjke aanvrage bjj
den kerkeraad inkomt voor een geval,
waarbjj de man lid is van de Gerefor
meerde Kerk, de vrouw daarentegen niet-
lid is van een der Gereformeerde Kerken,
in tegenwoordigheid van twee leden van
den kerkeraad, daartoe telkens aan te
wjjzen,
hem de volgende vragen te stellen
a. Belooft gjj trouw mede te zullen bljjven
leven met de Gereformeerde Kerken
b. Belooft gjj de kinderen, die uit uw
huweljjk mochten geboren worden, in
de Gereformeerde Kerk te laten doopen,
hen in alles naar eisch van de Gere
formeerde Kerk op te voeden, te laten
en te doen opvoeden, inzonderheid hen
de Christeljjke School te doen bszoeken
en als hoofd van uw gezin heel uw
gezinsleven zich te doen openbaren in
zjjn eigenaardig Gereformeerd karakter
c. Indien 't antwoord op deze vragen naar
't oordeel van den kerkeraad niet ten
volle bevredigend is, gaat deze niet tot
de kerkeljjke inzegening van het hu
weljjk over".
No.2. Het voorstel der vorige vergadering:
Voortaan neme de Classis een warmen
maaltjjd.
No 3. Van den kerkeraad van Vrouwepolder.
a. De raad der Gereformeerde Kerk van
Vrouwepolder verzoekt de Kerken der
Classis te besluiten om lidmaten, die
van de eene Kerk naar het terrein eener
andere Kerk binnen de Classis vertrek
ken en binnen een termjjn, nader door
de Classis vast/te stelleE, hun attestatie
niet inleveren, te beschouwen als per-
Bonen, die den band der gemeenschap
met de Gereformeerde Kerken verbroken
hebben.
b. De raad dfr Gereformeerde Kerk van
Vrouwepolder dringt er bjj de Classis
op aan het daarheen te leiden, dat de
Sacramenten door geen Kerk bediend
worden aan leden, die niet tot haar
behooren, tenzjj met bewilliging en
toestemming der betrokken Kerk.
9 Overige ingekomen stukken.
10. Inning van de tweede helft der bjj-
drage voor hulpbehoevende Kerken.
11. Inning der Quota
12. Inning Zendingsbjjdragen.
13. AanwjjziDg oproepende Kerk.
14. Omvraag.
15. Censure naar art. 43 K.O.
16. Lezing der korte notulen.
17. Sluiting der vergadering.
Scharendijke, Nov. 1919. Zondagvoormiddag
maakte onze geliefde herder en leeraar be
kend, dat door Z.Eerw. een roeping was ont
vangen van de Geref. Kerk te Tyoje (Fr.).
De harteljjke wensch van kerkeraad en ge
meente is, dat Z Eerw. spoedig bekend make
„Ik blijf".
Namens den kerkeraad,
B. K. Hasker, Scriba.
Middelburg. Verzocht wordt, dat catechi
santen, die op de bepaalde uren niet komen
kunnen, daarvan kennis geven aan onderge-
teekende, opdat, indien noodig, nog een voor
hen geschikten dag en uur gevonden worde.
L. Bouma.
ZENDING.
In dank ontvangen 125 halve centen opge
spaard door Wilhelmina Corbjjn en 100 halve
centen opgespaard door Maria Sinke Ad.
In dank ontvangen door bemiddeling van
den heer Autheunisse van de kinderen der
Chr. School te Serooskerke f 1,35
Mej. C. Littooij.
Middelburg, Molstraat F 88.
ZENDING OP JAVA.
Ontvangen van Gebroeders P. en J. Polderman
te Biggekerke f 2,88.
C. J. Hondiüs, Penningm.
Vlissingea. Buitengewone collecte voor de
Inw. ZendiDg in N.-Brabant en Limburg be
droeg f 45,18l/s.
Met dank wordt mede melding gemaakt dat
in de collecte Zondag een gift gevonden werd
van f 0.50 voor het orgelfonds.
G. J. Fros, Scriba.