UIT PERS. Zeeuwen, hoort! Oude gewoonten. Kerk- en ftekeelnlenwa. Offielëela Burlohitn. Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Voor de Christelijke School. BOEK A ANKONDIGIN O VEREENIGINGSLEVEN den weg te gaan of' te negeeren. De ftoo/dzaak is door hem krachtig op den voorgrond ge plaatst. Menigeen in onze dagen laat zich door enkele bij zaken, die metterdaad moeielykheid opleveren, aftrekken van de hoofdzaak. De ver dienste van Bruesaards referaat is, dat hy ons den weg wyst om die gevaarlijke klip te ont zeilen. En dan erkennen we met ds. B. dat hij ons niets nieuws heeft geboden 't was „the old tale," het oude verhaaltje, maar dan toch in den nieuwen vorm zooals die voor onzen tijd, met name voor de ontwikkelden, past. Hy laat dan ook tot onze blijdschap een zuiverder toon hooren dan ds. H. W. Smit van 's Gra- veland in zijn jongste brochure, die nagenoeg over ditzelfde onderwerp handelt, maar zóó verward en tweeslachtig en heen en weer slin gerend, dat men ondanks de goede opmerkingen welke bet boekje bevat, moet zeggen „neen, dat is de ware gids niet, dien we heden ten dage behoeven, die man leidt met mooie woor den zijn volgers op een doolpad Hij discht meer op invallende gedachten dan een weldoor dacht stuk werk. Ds. Brussaard daarentegen heeft zich de zaak goed ingedacht en doorge dacht, eer hij tot schrijven van zyn referaat overging. Met eeue aanbeveling om zijne bro chure zelve te lezen besluiten we deze be schouwing. Kerkhof Misschien heeft onderstaand stukje, dat ge schreven werd door ds. IJ. W. Laman iu het Geref. Kerkblad voor Drente en Overijsel, ook nog wel iets te zeggen tot u. Ieder, die eenigszins bekend is met de ge schiedenis der zending, zal er zeker wel van gehoord hebben, welk een taaie stryd door de arbeiders in het Evangelie gevoerd moet wor den tegen de oude, ingewortelde volksge woonten, en hoeveel geslachten er vaak voorbij moeten gaan, eer met deze gewoonten in bree- den kring gebroken wordt. Wanneer onder een heidenschen volksstam de overgang plaats heeft tot het christelijk geloof, is het er echter nog ver vandaan, dat de overgeleverde zeden aan den kant gezet worden. Tal van gebruiken, die van de vaderen aan de kinderen zijn overgeleverd, maar die voor het oordeel der zede wet niet kunnen bestaan, handhaven zich nog hardnekkig, ook nadat de overgang geschied is en het duurt lang, voordat de oogen voor het zondige van die gewoonten geopend worden en het in de conscientiëa ge voeld wordt, dat deze gebruiken met den wan del in het Evangelie niet overeen te brengen zijn. Zelfs in ons eigen vaderland stoot de pre diking zich meermalen het hocfd tegen het ...zeggen.: „wy zyn dit van ouds zoo gewoon!" Het zondige van de gewoonte wordt niet ge voeld, omdat zy zoo oud is; en er zyn heel wat hamerslagen met het Woord van noode om eindelijk die zondige volksgewoonten te verbrijzelen en uit te roeien. Zoo herinner ik my dienaangaande eens iets gelezen te hebben van de Bondareezen in Oan- dabirië. Ik hoop tenmioste, dat mijn geheugen my niet bedriegt, en dat ik deze namen goed onthouden heb. Het komt evenwel minder op de uamen aan dan op de feiten. Onder deze Bondareezen bestonden van ouds zonderlinge practyken, in betrekking tot hetgeen wy den tyd der „verkeering" plegen te noemen. Ik las dienaangaande eigenaardige dingen, die in onze christelijke ooren: wel vreemd zullen klinken. Eer dat onder deze Bondareezen van Canda- binë een joDgeliDg en een jongedochter in het huwelijk treden, hebben zy een wonderlijken verkeeringstyd achter den rug. De jonge man heeft dan zeker wel aan een paar dozijn jonge- dochters het hof gemaakt, en korter of langer tyd met hen in eenigszins vertrouwelijke be trekking gestaan. En ook de jongedochter heeft insgelijks zekergeen kleiner aantal minnaars gehad. Wy hooren daar vreemd van op, maar onder, de Bondareezen was dit algemeen de ge woonte. Zoo ging het van vader op kind. Het gold zelfs als een zaak van eer op een lange reeks van zulke teedere betrekkingen te kunnen wyzen. Gedurende dezen korteren of langeren ver keeringstyd giDg het dan verder allerzonder lingst toe, want, zoo las ik, het minnend paa-- koos voor ziyn samenkomsten bij voorkeur de nachtelijke donkerheid en de verborgenheid der eenzaamheid. Voor onze christelijke zeden is zoo iets ondenkbaar; wy kunnen ons niet voor stellen, dat zulke gebruiken bestaan kunnen. Maar onder de Bondareezen bestond deze „Heléne Swarth vroeg zy daarop, wat verwonderd. „Niet de dichteres, hoor, moeder. Neen, m'n meisje echryft wel en voornamelijk dan over politiek, maar ze is niét zóó poëtisch aange legd, dat zy verzen maakt," had hy vroolyk gezegd, de foto weer opbergend. Haar hand had zij op z'n schouder gelegd, hem vast aan- gezieu en gezegd„Ik hoop van ganscher harte, dat je er geen berouw van hebben zult, Herman, maar ik zie de toekomst donker in." Hy had haar gekust op beide wangen „U ziet toch gauw onweerswolken, moeder, zelfs al is de lucht nog zoo helder en strak." Mynheer Van Lankeren maakte niet veel praatjes, toen zyn zoon zei, dat hy zich spoedig officieel wenscbte te verloven. „Zoo, joDgen, is dat bet resultaat van je reis Heeft zy geld „Nee, vader," zei Herman, onaangenaam ge stemd door die vraag Wordt vervolgd. duistere gewoonte van geslacht tot geslacht. In de donkerheid en eenzaamheid van den nacht, terwyl de huisgenooten ter ruste waren gegaan, kwamen zy minnend te zamen. Het spreekwoord zegtde kruik gaat zoolang te water, tot hy berst. Dit was ook onder de Bondareezen het geval. Keer op keer bleek het ook by hen, hoe gevaarlijk het is met vuur te spelen. O hoe menig meisje ging ten slotte ver nederd, van haar reinheid beroefd, het huwelyk in hoewel het onder de Bondareezen, uit kracht van de gewoonte, niet zoo bijzonder als een vernedering gevoeld werd. Men kon immers wyzen op zoovelen, met wie het denzelfden weg was gegaaD,. Welk een taaion strijd hebben degenen, die met het Evangelie onder de Bondareezen kwamen arbeiden, tegen deze zondige volksge woonten tijdenlang moeten slryden Welkeen inspanning heeft het hun gekost op dit gebied de conscientiëa te doen spreken en de zeden ia een ander spoor te leiden Jaren zyn er over heen en geslachten zyn voorbijgegaan, eer deze gebruiken werden verlaten, en de ver keering in de banen der eerbaarheid werd ge leid en in overeenstemming gebracht met den wandel naar het Evangelie. Het volk voelde, door het eeuwenoude gebruik, het zondige er niet vaü, zooals wy dit terstond gevoelen, wan neer deze dingen ons meegedeeld worden Toch heeft de onverdroten voortgezette stryd opmerkelijke vruchten gedragen. Want wel is het volksleven op dit terrein in zyn geheel nog niet omgezet, wel komt ook onder de gechristianiseerde Bondareezen dit kwaad nog wel voor, maar toch kan de arbeid in het Evangelie wyzen op schoone resultaten. Menige jonge, christelijke Bondarees zoekt geen omgang met een jongedochter dan met de ernstige, eerlijke en oprechte begeerte haar eer lang tot zyn levensgezellin te maken. En menige christelijke Bondareezische jongedochter weigert beslist van hand tot band te gaan. M»t den omgang in het eenzaam, nachtelijk donker, zoo vol van zedelijk gevaar, hebben velen met een volkomen hart gebroken, en houden hunnen wandel in het licht. liet is geen zeldzaamheid meer, dat verloofden met een vry en goed geweten in het huwelyk treden, en tot op den laatsten dag zich over niets on voegzaams tegenover elkander hebben te schamen. Zoo heeft het Evangelie over oude, zondige gewoonten aanvankelijk getriumfeerd. Maar het is een harde stryd, omdat het kwaad zoo lang bestaan heeft en zoo diep is ingeworteld. Er dreigt altyd woer besmetting vanuit de ongekerstende omgeving hoewel om der waar heid getuigenis te geven gezegd moet worden, dat er ook onder de Bondarfezen, die het Evangelie niet hebben aangenomen, zedelyk- hoogstaandó kringen zyn, die met de cude volksgebruiken ganschelyk niet meegaan. Er zijn voor het Evangelie geen zonden moeilijker te bestrijden dan zonder, die geykt zyn door het gebruik. Vader, grootvader en overgrootvader deden alzoo, en de kinderen en kleinkinderen volgen hunne voetstappen 11a. De consciëntie sp-eekt in deze dingen niet, meer, en het is voor het Evangelie een zware, hoewel niet onmogelijke taak om do gewetens weer wakker te maken. In ons eigen chiiste- lyk vaderland zyn voorbeelden te over om te bewijzen, hoeveel geslachten voorby moeten gaan, eer ten onreine zondige zede uitgeroeid is. Maar wanneer de stryd niet moedeloos ver slapt, dan blyft de overwinning na menige teleurstelling geenszins uit De arbeid zal niet ijdel zyn in den Heere. DRIETAL te De Krim (Ov.): M. Elzenga te Grootegast H. Haspers te Roden S. van Leeuwen te Houwerzyl. TWEETAL te Dieren J J. Berends te Maasland J. Schoonhoven te Delfshaven te Twyzel (Fr C. J. v. d. Boom tePaesens- Moddergat J IJ. Tiemersma te Tzummarum. BEROEPEN te Tzuiy (Fr.): C. W. de Vries te Kiel winde weer te Amsterdam (voor den dienst te Solo) A Post cand. te Zaandam te Woubrugge en TyüjeII. Veldkamp cand. te Groningen te Blya: J. Tonkens te Lutjegast; te Heinenoord K Zwiers te Woudsend te SerooskerkeD. B. Hagenbeek teVlaardin- gen te Oldehove A. van der Vegt te Ureterp; te Tienhoven (U.): W. E van Duyn te Bleiswyk te Ruard ca.: W. Weener te Vianen te Herwyneu M. Post te Nieuw-Dordrecht. AANGENOMEN naar KamerikA. Voogel te Puttershoek. BEDANKT voor Oppenhuizen W. F. Geerds, te Veen- woudsterwal voor Buruin (Fr.) en Vreeswyk W. Fafoer te Schipluiden voor Blya J. F. Schaafsma te Opeii.de- Nijega (Fr.) voor Oud- en Nieuwe Bildtdyk J. F. Schaafsma te Opeinde-Nyega. Emeritaat. De classis Winschoten heeft op verzoek emeritaat verleend aan ds. J. Kool, geref. predikant te Mee&bn. Ds. K. Oussoren te Huizen heeft zyn directeurschap van de Onesiforusbank neerge legd om predikant te kunnen blyven. Wy verheugen ons over dit bedankener blykt uit, dat ds. Oussoren het ambt liefheeft boven alles. Ds. C. B. Bavinck te Rotterdam herdacht zyn 25-jarig ambtsjubileum met 1 Tim. 1 17. Dr. J. Th. de Visser, Minister van On derwijs, die geruimen tyd predikant te Almelo is geweest, heeft Zondagmorgen in de Ned Herv. .kerk aldaar, een predikbeurt vervuld, lly sprak naar aanleiding van Hand. 17 22 e.v.y. Een groote schare woonde de predi katie by. Kwestie-Ds. J. B. Netelenbos. De Ned. meldt De Kerkeraad der Geref. Kerk van Middel burg heeft in zyn vergadering van 11 Septem ber besloten met meerderheid van stemmen, de conclusies van het rapport der Com missie tot colloquium met ds. Netelenbos te aanvaarden. Aan ds. N zal daarvan bericht worden gedaan, met de vraag, of hy by zyn gevoelens persisteert. Giften en Legaten. Naar we voor kort mededeelden is onder de leden van de Geref. Kerk van Den Haag een rondgang gehouden voor verhooging der vrijwillige jaarlyksche bijdragen. Daarbij was ook een gift bestaande iu gouden sieraden. In een samenkomst van de Commissie van Beheer werd nu besloten de gouden sieraden voor altyd te bewaren als herinnering aan dezen ommegaDg en als bewys van de liefde die er in de Gemeente nog mug gevonden worden voorden bouw van 's Heer en huis. Een der broeders bood een passend étui aan, terwyl, daar de 5de kerk schadeloos moest worden gesteld op de vergadering in een oogen- blik voor f 135 werd ingeschreven. Een Geref kerk ontbonden. De Geref. kerk van Wyk by Duurstede heeft ter ver gadering van de classis Utrecht meegedeeld, dat zy zóó zwak is, dat zy meent niet als aparte kerk te kunnen voortbestaan. Deze kerk, die 17 Jan. 1012 geïnstitueerd werd, heeft nimmer een eigen Dienaar des Woord gehad. Zy telde 102 zielen, waarby 32 belijdende lidmaten. Do classis Utrecht heeft mot leedwezen ge adviseerd de Kerk te ontbinden en haar leden te doen inwonen by do kerk van Doorn. W. Catechisatie Cast huiskerk to beginnen Maandag 22 Sept. a. s. te gevou door ds. A. C. tley. Van 4—5 uur meisjes beueden 16 jaar 5—6 jongens 16 78 mei-jes boven 16 8—9 jongens 16 Catechisatie Noorderkerk te beginnen eveneens Maandag 22 Sept. u. s. te geven door ds. G. F. Kerkhof. Van 6—7 uur meisjes beneden 16 jaar 7—8 jongens 16 8—9 meisjes boven 16 9—10 jongens 16 De Kerkeraad. CLASSIS AXEL. De gewone vergadering dezer classis zal D. V. gehouden op Donderdag 16 October a. s. in de Geref. kerk van Terneuzen, des morgeus 10 uur. Punten voor het agendum worden vóór 2 October ingewacht by den eerst ondergete kende. Namens de roepende kerk van Hoek. II. van dku Wal, Praeses. I- A. Catsman, Scriba. Hoek, 11 September 1919. AGENDUM cl. vorg. te Zierikzee op Woensdag 24 September. 1 Opening 2. Nazion der credentie-brieven. 3. Aanwyzing Moderamnn. 4. Notulen. 5. Ingekomen stukken, waaronder Emeri- taafcsaanvrage van ds P. J. Bai»y. 6. Rapporten a. Kerk visitatoren b. Dep. Prov. Synode. c. Evang. Commissio. d. Zendingsdeputaat. 7. Instruction. 8 Onderzoek naar art. 41 K. O. 9. Benoeming verschilleude cl. Deputaten. 10. Regeling vac. diensten. 11. Omvraag. 12. Lezing Korte Notulen. 13. Sluiting. Namens de roepende kerk C. J. Wiklünga, Praeses. D. Mulder, Scriba. Meliskerke, 17 Sept 1919. Hedenavond werd door de Geref. kerk alhier in gemeentelyke samenkomst het feit herdacht hoe zü onder leiding van wijlen ds. A. Littooy 50 jaren geleden geinstitueerd werd. Naar aanleiding van Ps. 77 12 tot 16 werd de gemeente door haren leeraar er op gewezen hoe zy deze zegeningen hoeft te herdenken. Door ZEerw. werd in korte trekken weerge geven wat in de voorbijgegane jaren in deze gemeente is doorleefd. Hieruit bleek dat van het begin af, de Heere keDiielyk medewrocht; hoewel zyn weg menigmaal in het heiligdom was. Hem alleen komt dan ook de eere toe dat de gemeente gewordon is wat zy tot op heden is. Aangezien ds. Runia als afgevaardigde van de classis niet tegenwoordig was, trad ds. de Jager van Grypskerke, op verzoek namens de afgevaardigden van de zusterkerken op, om de gemeente geluk te wenscheu met het heuglijk f-it dut haar te beurt viel. Zyn Eerw. riep de gemeente toe dat zy het pand haar toebe- trouwd zal bewaren opdat niemand haar de kroon ontroove. Nadat door ds. Veen aan ds. de Jager dank was gebracht voor de goede woorden door hem gesproken en de medeafgevaardigden voor hun betoonde belangstelling werd na bet ziDgen van Ps. 72 11 deze genotvolle ure door Zyn Eerw. met dankzegging gesloten. Namens den kerkeraad, C. Polderman, Scriba. ZENDING. Wij mochten in dank ontvangen uit bet busje van B f 1,80 en door tusschenkomst van Mej. van Driel uit het busje van S. de J. f6.45Vg. Namens de Zendiugscommissie, L. A. Tangjs, Peuuiugm. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Gehoorzaamheid is door God geboden, en moet in het huisgezin geleerd worden. Dat is de korte inhoud van het vijfde gebod van Gods Wet, en meteen ook de korte, dui delijke, paedagogiEche les die de Bybel ons voor het leven geeft. Gehoorzaamheid aan God eerst, maar dan ook aan allen die over ons gesteld zyn. En wy allen, hoe boog ge plaatst ook hebben, of behooren althans te hebben een dienend leven. Ia het Eugelscbe Koningswapen staatIk dien. De Christelijke School, de beste steun voor het huisgezin heeft de roeping die eenvoudige les tot gehoorzamen ie leeren. Het kompas moet altyd naar dut Noorden wyzen, want wie die les wel begrepen beeft en zooveel mogelijk zal trachten in pr&ctyk te brengen zal zegenende tot een zegen zyn. Onze wenschen, onze eischen, geven zelfs by vervulling, geen vrede, geen voldoening, maar worden altyd gevolgd door meerdere, g rooter e hoogere eischen. Maar de vervulling onzer plichten wordt nooit de bron van ondankbaar heid en onvoldaanheid, maar geeft rust en tevredenheid Nu de Unie-collecte voor onze scholen in Middelburg op 24 September, Woensdag aan staande zal gehouden worden, en ik geroepen werd daarop do aandacht te vestigen, dacht het my ditmaal in 't bijzonder ter zake, in de verwarde maatschappelijke toestauden waar onder wy leven, deze eenvoudige leg uit het vyfde der tien geboden eens naar voren te brengen. Het redeneeren en schrijven over de School kwestie, in den ouden vorm, is nu uit. Gelukkig we hebben or den buik vol van, niet waar Maar nu komt de groote stryd voor de Christelijke School. I)o stryd/ niet meer óm rechtsgelijkheid of geld, maar de stryd om voor de maatschappij tot meerderen zegen te zyn. Glansrijk heeft de Christelijke School zich positie verworven. Nu zul het roeping zyn die positie te sterken, minstens te behouden. En die positie kan, als ik wel zie, het best vei sterkt worden door iu gemeenschap met huisgezin en familieleden gehoorzaamheid te leeren. In den economischer stryd tusschen kapitaal en arbeid ging voor vele jaren het wachtwoord uitProletariërs van alle landen vereenigt u. /ouden wy die leuze niet kuuneu overnemen, en zeggen Christenen van allerlei kleur, ver eenigt u om de Christ Ijke School. Vereenigt u om de School met den Bybel, want de Bybel geeft de beste lesseu in de pae lagogie. Eu laat dan de jaarlyksche Uuie-colLcte ous middelpunt, ons zichtbaar, ons klinkend teeken van vereenigiug zyn. P. J. ds Kruijtbr. Stemmen des TUds. Afl. 10. Aug. 1919. Utrecht G. J. A. Ruys. Door het eerste opstel worden de lezers de wereld der klassieke oudheid binnengevoerd: Dr. S. Tromp de Ruyter schryft over „de melancholie der Grieken" en laat daarop iallen het licht der Schrift. Dan volgt een opstel van dr. Eckhof over „de opkomst en verbetering van het Kalvinisme en de Nederlanden" naar aanleiding van de verschijning van het boek van dr. H. de Vries, Genève jepiniere du Calvinisme hollandais. Ook door deze studie ontvangen we weerzineer kennis omtrent de wording van het Nederl. Calvinisme. De invloed van Bezakomt hier vooral aan 't licht. J. v. H. schryft een familienovelle van niet onverdienstelijke karakterstiek„De Schoondochter." R Freudenberg zet zyn histo risch overzicht voort, welke vormen in den loop der eeuwen aannam, de Legende van den Kluizenaar en den Engel," van de Middeneeuwen tot op Voltaire toe. De Leestafel bespreekt enkele boekwerken. De aflevering in h»ar geheel biedt vruchten van studie, die zich aangenaam lezen laten. Kerkhof. De Geref. Jong Vereen. „Herman Faufeeel" vergadert eiken Zondagavond te kwart over acht in de consistorie der Gasthuiskerk, Mid delburg. Rooster van a s Zondag Voor de pauze: Art. 2 der Geloofsbelijdenis door M. J. Baljsu. Na de pauze: Vrede door J. v. d. Lede Namens het Bestuur, F. Veldwijk, Voorzitter. A. Geervliet, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 3