Catechesatie.
Gereformeerde Beschouwing over
Schriftgezag.
Zendingskaart.
Verantwoording van Liefdegaven.
BOEKAANKONDIGING.
aireede en zal er nog komen. Wij kunnen ge
rust aannemeD, dat de moed, welken de kleine
schaar van voorstanders van christelijk onder
wijs in Akkrum en omstreken gehad hebben,
ook anderen prikkelen zal om op die plaatsen
scholen te bouweD, waarvan men enkele jaren
geleden oordeelde, dat het tot de onmogelijk
heden behoorde. Wjj wenschen, dat het de
nieuwe school wel moge gaan en dat het Ba-
stuur en de onderwijzers haar moge zien groeien
en bloeien.
Het komt me echter voor, dat ik er nog iets
aan moet toevoegen. De school is een Mulo
en wellicht om het ouders aannemelijk te ma
ken, is er een bepaling dat wanneer zij het
verlangeD, hun kinderen het onderwijs in de
bijbelsche geschiedenis niet behoeven bij te
wonen. Als er ouders gekomen waren en had
den gezegd, wij willen onze kinderen op uwe
school doen, maar wjj hebben er bezwaar ia,
dat zij bij de les in die geschiedenis tegenwoor
dig zijn. Zoudt ge ons niet.kunnen toestaan, dat
onze kinderen daarvan vrij zÜn» dan kon het
bestuur een beslissing nemen, eiken keer, dat
het voorkwam, maar nu reeds een dergelijke
bepaling in de statuten op te nemeD, acht ik
verkeerd, zoowel uit een principieel oogpunt
als om de practische gevolgeD. Wij willen niet
een school als elke andere plus onderwijs in
de bijbelsche geschiedenis, maar eene, waar het
geheele onderwijs doortrokken is van het zuur-
dee8em vaD 't koninkrijk der hemelen. En dit
mag en moet iedereen weten. Onze strijd is
nooit gevoerd om iets meer of minder, maar
om geheel de school te stellen onder de leiding
van onzen grooten profeet.
Juist de nieuwe tijd maakt het nog meer nood
zakelijker om toe te zien, dat de richting van
ons onderwijs blijft, wat zij tot dusver was en
dat er nog hartelijker toewijdingen nog warmer
bezieling komen over wat we bedoelen met
onze scholen. Waar de geldelijke belemmerin
gen voor de doorwerking en de ontplooiing van
ons christelijk onderwijs weggenomen worden,
daar is het des te meer roeping om te zorgen,
dat het zich ontwikkelt naar zijn eigen aard.
Wat tot blijdschap stemt, is, dat ook die
school aan de kinderen wil leeren, hun mêm-
metaal zuiver te lezen en te schrijven. Dit
verdient waardeering en navolging in dat ge
west. Er is een beweging voor de herleving
van de Friescbe taal en de school kan bevor
derlik zijn om deze nu nog veel te zwakke
beweging te sterken.
Nu de zomer voorbij is, komt de tijd voor
de catechesatie weer aan. Het moest overbodig
zijn om hierop de aandacht te vestigen, en
voor wie het niet noodig is mag dan ook dit
artikeltje gerust ongelezen laten. Ik ben in
een gemeente opgegroeid, waarin de algemeens
meening was de catechesatie is noodig voor
de toekomst van de gemeente, want als zij de
jeugdige Jeden niet voldoende inlicht over de
belijdenis, over de waarheid, dan zal al wat
behoort tot het kerkelijk besef verzwakken.
Zij is het door den grooten Profeet verordende
middel om de gemeente va?t te laten rusten
op het eenmaal gelegde fundament en om de
leden in staat te stellen behoorlijk rekenschap
te geven van de hoop, welke in hen is. Die
leden toch komen steeds in aanraking met
hun medeburgers en daarom moeten zij te meer
bij machte zjjn de waarheid te belijden en
invloed naar buiten uit te oefenen. Maar be
staat er geen oorzaak voor vrees, dat velen
dit uit het oog verliezen.
De catechesatie heeft haar eigen plaats en
haar eigen taak. Wij zijn Gode zjj dank zoo
ver, dat al onze kinderen gaan naar de Chris
telijke School, waar de Bijbel gelezen en de
heilige historie nauwgezet onderwezen wordt.
Dit is een groot voorrecht. Wel zijn de ouders
geroepen hun kinderen zelf te onderrichten
naar den eisch van hun weg, maar er zijn vele
vaders en moeders, die te weinig tjjd hebben om
er zich op een behoorlijke wijze van te kwijten,
afgedacht nog van 't feit, dat zij ook te weinig
taict hebben om het naar wensch te doen.
Doch ook naast het beste onderwijs blijft de
catechesatie noodig, die bedoelt om de jeugdige
léden te bekwamen, opdat zij straks belijdenis
van-hun geloof kunnen afleggen om toegelaten
te worden tot het H. Avondmaal. Zg is er
derhalve niet alleen om aan de jongeren de
noodige kennis bij te brengen, maar ook om
hun het bewustzijn bij te brengen van de
gropte weldadeD, welke God hun geschonken
heeft en van de roeping, waarmede Hg hun
geroepen heeft. Zij vestigt dan ook de aan
dacht op de beloften en toont aan, dat deze
in Christus Jezus ja en amen zijn. Het is er
haar om te doen om de onmondigen te laten
zien de leiding Gods met zjjn kerk in de
eeuwen welke voorbijgingen en om hen er van
te doordringen, hoe zalig het volk is, dat naar
zijn klanken hoort.
De ouders hebben op zich genomen om hun
kinderen ook te laten onderwijzen en zij zjjn
derhalve aansprakelijk, wanneer de catechesatie
verwaarloosd wordt En nu zijn de tijdsomstan
digheden voor zwakke ouders niet gunstig De
kinderen moeten straks hun plaats innemen in
de maatschappij en om dit te kunnen doen
moeten zg voorbereid worden. Dit legt beslag
op een groot deel van hun tijd en hoe licht
lijdt daaronder het catechetisch onderwijs. De
leerlingen beginnen met zich slordig voor te
bereiden, straks laten zij het geheel na en daaruit
vloeit voort dat zg het onderwijs moeilijk
volgen kunnen. De lust wordt op deze wijze
steeds geringer en de geringste aanleiding is
welkom om de catechesatie te verzuimen. Eerst
kwam het een enkelen maal, later herhaalde
lijk en eindelijk wg zullen maar in de pen
houden wat we daarvan nog zeggen konden.
Gelukkig zijn er nog ouders, die zich daaraan
niet schuldig maken en catechesanten, die
trouw komen en zich beijveren om de vrucht
van 't onderwijs te genieten.
Dat hier schuld is, is duidelijk, want het is
waar, dat er in onze dagen veel gevergd wordt
van de jeugd om straks beslagen op 't gs te
komen, toch zal ieder moeten toegeven, dat
zoo ouders en kinderen verstonden en behar
tigden, dat we boven alle diogen het koninkrijk
Gods en zijn gerechtigheid hebben te zoeken,
dan zou er meer ernst gemaakt worden van
't catechetisch onderwijs.
We schreven dit niet, omdat we lust hebben
om anderen te capittelen, maar omdat we ter-
wille van de toekomst der kerk en van onze
jeugdige leden er vriendelijk op moesten aan
dringen dat aan de catechesatie haar plaats
gegund en haar taak op prijs gesteld worde.
Er worde bovenal gebeden, dat de Trouwe
Israels dezen ambtelijken arbeid krone met
Zgn gunst want niet het planten en natmaken
op zich zelf doen ons het doel bereiken wgl
God alleen den wasdom geven kan.
Boüma.
I.
Meer dan ooit te voren treedt in den laatsten
tgd in 't kerkelijke leven op den voorgrond,
het vraagstuk, hoe de Schrift moet worden
beschouwd. In a'lerlei brochures en krantenarJ
tikels wordt over dit punt van gedachten ge
wisseld. Vooral de beschouwing van Ethische
zijden geleverd, breDgt vele pennen in beweging
en biedt stof tot overdenking en bestrijding.
Onder de Gereformeerden van huis uit zgn er
velen, die kennis nemende van de geschriften
der EthischeD, zich door hunne beschouwing
laten meeslepen. Vooral onder de joDgeren
dreigt dat gevaar en niet het minst onder hen,
die zich min of meer aan de studie wgden.
In het vorige jaar hield daarom ds. Joh. 0*
Brussaard te Bloemendaal een referaat over
bovenstaand onderwerp op het eerste Congres
van Gereformeerde Studenten, gehouden te
Zeist in de maand September. Daar hem van
verschillende zijden verzocht werd, dit referaat
in druk te doen verschijnen, is het nu uitge
geven bij den heer G. J. A Ruys te Utrecht!
Deze brochure is vooral in onze dagen der
kennisneming ten zeerste waard. We mogen
ds. Brussaard dankbaar zijn, dat hg zgn ge
sproken woord door den druk algemeen ver
krijgbaar heeft gesteld. Want duidelijk blijkt
dat hij de kwestie zich goed indacht, de
moeielgkheden onder de oogen zag en ons,
Gereformeerd standpunt op duidelijke wgz4
wist voor te stellen. De breede lgnen trok hg
zuiver en scherp. Ook al wordt in deze bro
chure niet op alle vragen, die kunnen oprijze»
een antwoord gebodeD, het geheel geeft tqrc^.
eene beschouwing die verstand en hart b defer}"
bevredigt. Met den hoofdinhoud willen we^-
omdat het zulk een brandende kwestie raakt,
onze lezers in kennis stellen. Lezing van dl
brochure in haar geheel wordt evenwel allen
belangstellenden aanbevolen.
Hij bespreekt ten opzichte van het Schrift1
gezag vier hoofdzakenle Hoe kom ik tot de
erkentenis van dat gezag de persoonlijke
verzekerdheid ervan. 2e Op welke wgze ervaaf
ik het in mijne ziel? Het bijzonder karakte*
ervan. 3s Waardoor wordt het in mg geoefend
Het objectieve kenmiddel ervan. 4#
Waaraan is het tenslotte ontleend Da
laatste bestaansgrond ervan.
I. Hoe komt een geloovige tot de erkentenis
van de Goddelijke autoriteit van de Heilige
Schrift
Daarop is het antwoord Door het getuigenis
van den Heiligen Geest. Onze overtuiging rust
niet op het beweren van anderen, en evenmin
op eigen feilbaar inzicht, maar op een getui
genis dat Gods Geest zelf in ons hart werkL
Wat dit getuigenis is?
Ds. B. omschrijft het als die directe werking
des Geestes in ons hart, waardoor wg intuïetief
in de waarheid, die door den inhoud der Heilige
Schriften tot ons komt, de openbaring van God-
zelf als een heerlijke, overmachtige werkelijk
heid aanschouwen. De geloovigen gevoelen als
't ware, dat het't levende Woord des Eeuwigen
is, waaraan zg zich te onderwerpen hebben.
Of nog anders, het is 't leggen door den H.
Geest van 'n mystieken band der ziel aan de
Goddelijke Openbaringswaarheid der Schrift
welk innerlijk contact we eerst later, uit het
Woord zelf, als 'n actie van den H. Geest leeren
kenneD, die de apostelen Paulus (nl. in Rom
8:6) en Johannes (nl. in 1 Joh. 5 6) met
den naam van getuigenis betitelen, omdat als
gevolg daarvan de waarheid ons geestelijk te
verstaan gegeven wordt en aan ons hart wordt
bevestigd en verzegeld.
Dan komt de vraag aan de ordeHeeft dat
getuigenis alleen betrekking op het feit der
Goddelijkheid van de Schrift of ook, hoe die
Schrift door inspiratie dat Goddelijke karakter
ontvangen heeft? Ziet 't alleen op de hoofd
waarheden, of op den ganschen omvaDg Be
perkt 't zich alleen tot den inhoud, of strekt
't zich ook uit tot den vorm
Dat getuigenis des Geestes gaat allereerst
over de kern der Godsopenbaring, d.w.z. over
de zekerheid des heils, de toezegging van 't
sindschap Gods, de beloften van verlossing en
verzoening, de heerlijkheid van den persoon
van Christus, de wonderen van wedergeboorte
en vergiffenis.
Maar dat getuigenis gaat ook over wat rond
om die kern geschaard is, over de peripheric
d. i.wat meer verwijderd op den omtrek ligt
b.v. engelenversohgningen, duivelsche invloeden
enz. Diepere bestudeering der Schrift leert ons I
oog krijgen voor haar eenheidvoor den orga- I
nischen samenhang van hare deelen. En dan
Ikan er van die eenheid niets worden gemist.
Wel straalt de Goddelijke mnjesteit niet uit
alle gedeelten der Schrift even duidelijk door,
maar toch mag geen onderdeel daarom ruwweg
verworpen worden. We moeten ook rekenen
met de verduisterdheid van ons verstand en de
gebrekkigheid van ons geloof, want die belem
meren vaak de consequente doorwerking van
het getuigenis des Geestes in ons. Kwam niet
Luther er toe Jaeobus' Zendbrief te noemen
„een strooien brief"? In zulke gevallen moeten
we ook niet te zeer rekenen met een individu-
eelen indruk, maar veel meer waarde hechten
aan de eeuwenlange leiding des Geestes van
de kerk van Christus.
Het getuigenis des Geestes raakt ook den
vormwaarin de Godsopenbaring tot ons kwam.
Le Schrift wordt voor ons 'n passend gewaad,
waarin Christus voor ons optreedt, een spiegel,
waarin de werkelijkheid des heils zich zonne
klaar aan ons vertoonten meermalen moeten
we ons in O. en N. T. verbazen over de tref
fende nauwkeurigheid van dictie, waardoor een
speciale gedachte bgzonderen nadruk ontvangt.
Dit getuigenis des Geestes biedt niet een
loutere verstandelijke, maar een waarlijk reli
gieuze zekerheid, 't Is een zaak des geloofs
wel strikt persoonlijk, maar toch ook 't deel
van heel de gemeente des Heeren.
II. Wat is 't speciale karakter van dit Schrif-
gezag? Daarop antwoordt ds Brussaard met
prof. Bavinck „Dat gezag is niet menschelgk,
maar Goddelijk. Het is souverein en werkt toch
op zedelijke wijze. Het dwingt niet en weet
zich toch te handhaven. Het is absoluut en
wordt toch weerstaan. Het noodigt en bidt en
is toch onoverwinlijk."
De Geest verlicht ons verstand, steeds verder
voortgaande en doorwerkende, ontdekkend en
opbouwend daardoor krijgen w© meer oog voor
het onbetrouwbare van ons eigen oordeel en
voor de leugenachtigheid van de waarheids-
theoriën der wereld en voor de absoluutheid
van de vaak harde en ontnuchterende waarheid
van Gods Woord. De Schrift opent perspec
tieven over de groote levensraadselen op elk
terreiü, welke ons doen verbaasd staan en ont
sluit onzen benevelden blik voor de schoonheid
der onzienlijke wereld. Gods Woord is inder
daad een lamp voor onzen voet en een licht op
ons pad.
Bij die verlichting des verstands paart zich
de inwerkiüg van den Geest op onzen wilHoe
laöger zoo meer geven we ons boos weerstreven
tegen de waarheid Gods op, zij 't ook door
ervaringen van aanvechting en twijfelzucht
heen. De Schrift wordt ons een kracht ter
zaligheid. We worden door de Schrift overmocht
in hart en verstand beide, 't Schriftgezag draagt
een bizonder geestelijk karakter. Wg beluisteren
persoonlijk het Woord Gods tot ons in die
Schrift. Naar het woord van Calvgn worden
wg door die Schrift „wetens en willens, maar
nochthans levendiger en krachtiger dan de
menschelgke wil of wetenschap zulks kan
teweegbrengen, getrokken en aangezet om haar
te gehoorzamen." Kerkhof.
(Wordt vervolgd).
Bjj de Zendingskaart van Magelang wordt
ook nog gevoegd een Klopperwaardoor het
zoeken van de verschillende plaatsen zeer ver
gemakkelijk is. De kaart is afgedeeld in vier
kante ruiten, gemerkt met letters A, B, C, D,
en cijfers 1, 2, 3, 4. De klapper geeft aan in
welk vak de genoemde plaats te vinden is.
Kerkhof.
Ktrk- mn lehvolnltawa.
DRIETAL
te Leksmond H. N. Basoski te Moerdgk
H. v. d. Zanden te Harmeien
E. Zwiers te Woudsend.
TWEETAL
te Borssele-Driewegen H Brouwer te Wes-
terbork
M B Parlevliet te Enter
te Serooskerke: D. B. Hagenbeek te Vlaar-
dingen
dr. G. Keizer te Tiel.
BEROEPEN
te Hollum (A.)H. Veldkamp cand. te
Groningen
te Sa9senheim A. M. Boeijinga te Koog-
Zaandgk
te Oudewater P. C. de Bruyn te Edam
te Oudega (Sm.)G. Meijer te Marum
te WolfaartsdgkF. Staal te Colgnsplaat
te RoodeschoolE C. v. d. Laan te Lollum
te Voorthuizen: A. B. W. M. Kok te Velsen.
AANGENOMEN
naar RottevalleW. J. J. Velders cand. te
Hoorn
naar WestmaasL. v. Urk cand. te Urk.
BEDANKT
voor Heerjansdam en FgnaartW. J. J. Vel
ders cand te Hoorn
voor Hattem en HoogeveenP. C. de Brujjn
te Edam
voor BerlikumJ. A. Tazelaar te Haarlem
mermeer
voor SerooskerkeH. P. M. de Walle te
Zaamslag.
Uit de Watergraafsmeersche Kerkbode
knippen wij dit stukje:
„Onvermoeid wijst onze kerkelijke pers op
het verkeerde, dat er schuilt in de terminologie
Ds. X predikte „naar aanleiding van" enz
In de prediking wordt, zoo herhaalt zij te
recht, niet naar aanleiding van een tekst ge
sproken, maar de tekst zelf wordt ontvouwd,
het Woord wordt bediend.
Toch schgnen vele berichtgevers al deze waar
schuwingen voor kennisgeving aan te nemen
en caast zich neder te leggen.
Tenminste, de laatste weken was het in de
kerknieuws-rubrieken weer bar aan den gang
met „naar aanleiding van."
Maar als de kerknieuws-redacteuren er nu
eens goede nota van namen en dit in de be
richten eenvoudig veranderden
Dan waren we in een minimum van tijd van
deze uitdrukking, welke de bediening des
Woords naar beneden haalt, verlost."
Reeds vóór eenige maanden wezen wg onder
deze rubriek op bovengenoemden misstand. De
oorzaak ervan zit vooral in de dagbladen daar
deze aan de predikanten het model zenden,
met de woorden „naar aanleiding van", terwgl
de predikanten dan alleen den tekst invullen.
Emeritaat. De vergadering der Classis
„Utrecht" heeft op de meest eervolle wgze
emeritaat verleend aan Ds. T. Bouma, pred.
Geref. Kerk van Doorn, ingaande den lsten
Oct. a.s.
In verband daarmee hoopt Ds. Bouma den
28sten Sept. zgn afscheidspredicatie te houden.
Toegelaten tot het predikambt. Woensdag
werd het peremptoir-examen afgelegd door den
eerw. heer D. G. A. Brouwer van Amersfoort,
beroepen predikant bg de Geref. Kerk te Oost-
wolde (Old).
D.V. zal de intrede den 28sten Sept. plaats
vinden. Als bevestiger hoopt op te treden Ds.
H Meijer van Alkmaar.
Offieiëela B«rloht«n.
CATECHESATIE HOFPLEIN KERK.
De catfcliesatles beginnen D.V. a.s. Haan
dag en Dinsdag op de gewone nren.
De volgende week wordt bekend gemaakt
op welke dagen en aren de catechesaties
worden gehouden in de Gasthniskerk en
Noorderkerk. Ds. BOIIHA.
Zaamslag. Zondag 8 September maakte onze
geachte leeraar tot blijdschap van kerkeraad
en gemeente bekend, dat hjj na veel strijd voor
de roeping naar de kerk van Serooskerke had
bedankt. Een der B. B. ouderlingen sprak hem
namens kerkeraad en gemeente hartelijk toe,
waarna de gemeente hem de bekende zegen
bede (Ps. 134 3) toezong. Krone de Heere
dit besluit met zijn zegen en schenke Hij de
teleurgestelde gemeente, spoedig den man Zjjns
raads. Namens den kerkeraad,
J. Kostbn, Scriba.
WoJphaartsdijk 9 September. Beroepen als
Herder en Leeraar ds. F. Staal, van Colgns
plaat. De Heer geve Z Eerw. wijsheid om een
Gode welbehagelgke keus te doen en dat het
in de raad des Heeren bestaan moge, dat
Z.Eerw. tot ons overkome.
Namens den Kerkeraad,
A. Nagelkerk, Scriba.
Aan de Kerkeraden in de Classis
Middelburg.
De Kerkeraden van Middelburg en O. en W.
Souburg zullen Maandag 15 September a s. des
namiddags te half drie ure vergaderen in de
consistorie Hofpleinkerk tot onderzoek van de
stukken van ds. Brinkman, ber. pred. te Vlis-
singen. Kerkeraden wordt verzocht door afge
vaardigden zich te vertegenwoordigen.
Namens de Kerkeraden voornoemd,
Ds. L. Boüma-
Ds G. F. Kerkhof.
11 Sept. 1919.
Meliskerke. Woensdag 17 September 's avonds
zes ure hoopt de Geref. Kerk alhier, gedach
tenis te vieren van haar 50-jarig bestaan.
Belangstellende Zusterkerken die afgevaar
digden wenschen te zenden, worden verzocht
dit vóór of op 16 Sept. aan den Kerkeraad te
berichten.
Namens den Kerkeraad,
C. Polderman, Scriba
Middelburg. Gevonden in de collecte f2.50
uit dankbaarheid en f 5,voor de diaconie,
letters J. A. V. Hiervoor dank.
Diakenen der Geref. Kerk.
Met vriendelijken dank ontvangen van F. H.
voor de Zending, 250 halve centen.
Mej. Kerkhof.
Gedachtenis of het einde eens recht
vaardigen, zijnde een beknopt verhaal
van de laatste ziekte en het godzalig
afsterven van den WelEerw. Zeergel.
Heer L. G. C. Ledeboer, in leven gere
formeerd Leeraar te Benthuizen, door
G. de Braai, Onderwijzer der jeugd te
's Hage, Tweede Druk, uitgave van
Buurman en de Kier te Leiden.
De uitgevers kunnen er wel op rekenen, dat
deze tweede druk zijn weg zal vinden. Er zijn
nog velen, die over dr. Ledeboer hebben hooren
spreken en die nog wel graag iets naders van