Catechesatie. Gereformeerde Beschouwing over Schriftgezag. Zendingskaart. Verantwoording van Liefdegaven. BOEKAANKONDIGING. aireede en zal er nog komen. Wij kunnen ge rust aannemeD, dat de moed, welken de kleine schaar van voorstanders van christelijk onder wijs in Akkrum en omstreken gehad hebben, ook anderen prikkelen zal om op die plaatsen scholen te bouweD, waarvan men enkele jaren geleden oordeelde, dat het tot de onmogelijk heden behoorde. Wjj wenschen, dat het de nieuwe school wel moge gaan en dat het Ba- stuur en de onderwijzers haar moge zien groeien en bloeien. Het komt me echter voor, dat ik er nog iets aan moet toevoegen. De school is een Mulo en wellicht om het ouders aannemelijk te ma ken, is er een bepaling dat wanneer zij het verlangeD, hun kinderen het onderwijs in de bijbelsche geschiedenis niet behoeven bij te wonen. Als er ouders gekomen waren en had den gezegd, wij willen onze kinderen op uwe school doen, maar wjj hebben er bezwaar ia, dat zij bij de les in die geschiedenis tegenwoor dig zijn. Zoudt ge ons niet.kunnen toestaan, dat onze kinderen daarvan vrij zÜn» dan kon het bestuur een beslissing nemen, eiken keer, dat het voorkwam, maar nu reeds een dergelijke bepaling in de statuten op te nemeD, acht ik verkeerd, zoowel uit een principieel oogpunt als om de practische gevolgeD. Wij willen niet een school als elke andere plus onderwijs in de bijbelsche geschiedenis, maar eene, waar het geheele onderwijs doortrokken is van het zuur- dee8em vaD 't koninkrijk der hemelen. En dit mag en moet iedereen weten. Onze strijd is nooit gevoerd om iets meer of minder, maar om geheel de school te stellen onder de leiding van onzen grooten profeet. Juist de nieuwe tijd maakt het nog meer nood zakelijker om toe te zien, dat de richting van ons onderwijs blijft, wat zij tot dusver was en dat er nog hartelijker toewijdingen nog warmer bezieling komen over wat we bedoelen met onze scholen. Waar de geldelijke belemmerin gen voor de doorwerking en de ontplooiing van ons christelijk onderwijs weggenomen worden, daar is het des te meer roeping om te zorgen, dat het zich ontwikkelt naar zijn eigen aard. Wat tot blijdschap stemt, is, dat ook die school aan de kinderen wil leeren, hun mêm- metaal zuiver te lezen en te schrijven. Dit verdient waardeering en navolging in dat ge west. Er is een beweging voor de herleving van de Friescbe taal en de school kan bevor derlik zijn om deze nu nog veel te zwakke beweging te sterken. Nu de zomer voorbij is, komt de tijd voor de catechesatie weer aan. Het moest overbodig zijn om hierop de aandacht te vestigen, en voor wie het niet noodig is mag dan ook dit artikeltje gerust ongelezen laten. Ik ben in een gemeente opgegroeid, waarin de algemeens meening was de catechesatie is noodig voor de toekomst van de gemeente, want als zij de jeugdige Jeden niet voldoende inlicht over de belijdenis, over de waarheid, dan zal al wat behoort tot het kerkelijk besef verzwakken. Zij is het door den grooten Profeet verordende middel om de gemeente va?t te laten rusten op het eenmaal gelegde fundament en om de leden in staat te stellen behoorlijk rekenschap te geven van de hoop, welke in hen is. Die leden toch komen steeds in aanraking met hun medeburgers en daarom moeten zij te meer bij machte zjjn de waarheid te belijden en invloed naar buiten uit te oefenen. Maar be staat er geen oorzaak voor vrees, dat velen dit uit het oog verliezen. De catechesatie heeft haar eigen plaats en haar eigen taak. Wij zijn Gode zjj dank zoo ver, dat al onze kinderen gaan naar de Chris telijke School, waar de Bijbel gelezen en de heilige historie nauwgezet onderwezen wordt. Dit is een groot voorrecht. Wel zijn de ouders geroepen hun kinderen zelf te onderrichten naar den eisch van hun weg, maar er zijn vele vaders en moeders, die te weinig tjjd hebben om er zich op een behoorlijke wijze van te kwijten, afgedacht nog van 't feit, dat zij ook te weinig taict hebben om het naar wensch te doen. Doch ook naast het beste onderwijs blijft de catechesatie noodig, die bedoelt om de jeugdige léden te bekwamen, opdat zij straks belijdenis van-hun geloof kunnen afleggen om toegelaten te worden tot het H. Avondmaal. Zg is er derhalve niet alleen om aan de jongeren de noodige kennis bij te brengen, maar ook om hun het bewustzijn bij te brengen van de gropte weldadeD, welke God hun geschonken heeft en van de roeping, waarmede Hg hun geroepen heeft. Zij vestigt dan ook de aan dacht op de beloften en toont aan, dat deze in Christus Jezus ja en amen zijn. Het is er haar om te doen om de onmondigen te laten zien de leiding Gods met zjjn kerk in de eeuwen welke voorbijgingen en om hen er van te doordringen, hoe zalig het volk is, dat naar zijn klanken hoort. De ouders hebben op zich genomen om hun kinderen ook te laten onderwijzen en zij zjjn derhalve aansprakelijk, wanneer de catechesatie verwaarloosd wordt En nu zijn de tijdsomstan digheden voor zwakke ouders niet gunstig De kinderen moeten straks hun plaats innemen in de maatschappij en om dit te kunnen doen moeten zg voorbereid worden. Dit legt beslag op een groot deel van hun tijd en hoe licht lijdt daaronder het catechetisch onderwijs. De leerlingen beginnen met zich slordig voor te bereiden, straks laten zij het geheel na en daaruit vloeit voort dat zg het onderwijs moeilijk volgen kunnen. De lust wordt op deze wijze steeds geringer en de geringste aanleiding is welkom om de catechesatie te verzuimen. Eerst kwam het een enkelen maal, later herhaalde lijk en eindelijk wg zullen maar in de pen houden wat we daarvan nog zeggen konden. Gelukkig zijn er nog ouders, die zich daaraan niet schuldig maken en catechesanten, die trouw komen en zich beijveren om de vrucht van 't onderwijs te genieten. Dat hier schuld is, is duidelijk, want het is waar, dat er in onze dagen veel gevergd wordt van de jeugd om straks beslagen op 't gs te komen, toch zal ieder moeten toegeven, dat zoo ouders en kinderen verstonden en behar tigden, dat we boven alle diogen het koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid hebben te zoeken, dan zou er meer ernst gemaakt worden van 't catechetisch onderwijs. We schreven dit niet, omdat we lust hebben om anderen te capittelen, maar omdat we ter- wille van de toekomst der kerk en van onze jeugdige leden er vriendelijk op moesten aan dringen dat aan de catechesatie haar plaats gegund en haar taak op prijs gesteld worde. Er worde bovenal gebeden, dat de Trouwe Israels dezen ambtelijken arbeid krone met Zgn gunst want niet het planten en natmaken op zich zelf doen ons het doel bereiken wgl God alleen den wasdom geven kan. Boüma. I. Meer dan ooit te voren treedt in den laatsten tgd in 't kerkelijke leven op den voorgrond, het vraagstuk, hoe de Schrift moet worden beschouwd. In a'lerlei brochures en krantenarJ tikels wordt over dit punt van gedachten ge wisseld. Vooral de beschouwing van Ethische zijden geleverd, breDgt vele pennen in beweging en biedt stof tot overdenking en bestrijding. Onder de Gereformeerden van huis uit zgn er velen, die kennis nemende van de geschriften der EthischeD, zich door hunne beschouwing laten meeslepen. Vooral onder de joDgeren dreigt dat gevaar en niet het minst onder hen, die zich min of meer aan de studie wgden. In het vorige jaar hield daarom ds. Joh. 0* Brussaard te Bloemendaal een referaat over bovenstaand onderwerp op het eerste Congres van Gereformeerde Studenten, gehouden te Zeist in de maand September. Daar hem van verschillende zijden verzocht werd, dit referaat in druk te doen verschijnen, is het nu uitge geven bij den heer G. J. A Ruys te Utrecht! Deze brochure is vooral in onze dagen der kennisneming ten zeerste waard. We mogen ds. Brussaard dankbaar zijn, dat hg zgn ge sproken woord door den druk algemeen ver krijgbaar heeft gesteld. Want duidelijk blijkt dat hij de kwestie zich goed indacht, de moeielgkheden onder de oogen zag en ons, Gereformeerd standpunt op duidelijke wgz4 wist voor te stellen. De breede lgnen trok hg zuiver en scherp. Ook al wordt in deze bro chure niet op alle vragen, die kunnen oprijze» een antwoord gebodeD, het geheel geeft tqrc^. eene beschouwing die verstand en hart b defer}" bevredigt. Met den hoofdinhoud willen we^- omdat het zulk een brandende kwestie raakt, onze lezers in kennis stellen. Lezing van dl brochure in haar geheel wordt evenwel allen belangstellenden aanbevolen. Hij bespreekt ten opzichte van het Schrift1 gezag vier hoofdzakenle Hoe kom ik tot de erkentenis van dat gezag de persoonlijke verzekerdheid ervan. 2e Op welke wgze ervaaf ik het in mijne ziel? Het bijzonder karakte* ervan. 3s Waardoor wordt het in mg geoefend Het objectieve kenmiddel ervan. 4# Waaraan is het tenslotte ontleend Da laatste bestaansgrond ervan. I. Hoe komt een geloovige tot de erkentenis van de Goddelijke autoriteit van de Heilige Schrift Daarop is het antwoord Door het getuigenis van den Heiligen Geest. Onze overtuiging rust niet op het beweren van anderen, en evenmin op eigen feilbaar inzicht, maar op een getui genis dat Gods Geest zelf in ons hart werkL Wat dit getuigenis is? Ds. B. omschrijft het als die directe werking des Geestes in ons hart, waardoor wg intuïetief in de waarheid, die door den inhoud der Heilige Schriften tot ons komt, de openbaring van God- zelf als een heerlijke, overmachtige werkelijk heid aanschouwen. De geloovigen gevoelen als 't ware, dat het't levende Woord des Eeuwigen is, waaraan zg zich te onderwerpen hebben. Of nog anders, het is 't leggen door den H. Geest van 'n mystieken band der ziel aan de Goddelijke Openbaringswaarheid der Schrift welk innerlijk contact we eerst later, uit het Woord zelf, als 'n actie van den H. Geest leeren kenneD, die de apostelen Paulus (nl. in Rom 8:6) en Johannes (nl. in 1 Joh. 5 6) met den naam van getuigenis betitelen, omdat als gevolg daarvan de waarheid ons geestelijk te verstaan gegeven wordt en aan ons hart wordt bevestigd en verzegeld. Dan komt de vraag aan de ordeHeeft dat getuigenis alleen betrekking op het feit der Goddelijkheid van de Schrift of ook, hoe die Schrift door inspiratie dat Goddelijke karakter ontvangen heeft? Ziet 't alleen op de hoofd waarheden, of op den ganschen omvaDg Be perkt 't zich alleen tot den inhoud, of strekt 't zich ook uit tot den vorm Dat getuigenis des Geestes gaat allereerst over de kern der Godsopenbaring, d.w.z. over de zekerheid des heils, de toezegging van 't sindschap Gods, de beloften van verlossing en verzoening, de heerlijkheid van den persoon van Christus, de wonderen van wedergeboorte en vergiffenis. Maar dat getuigenis gaat ook over wat rond om die kern geschaard is, over de peripheric d. i.wat meer verwijderd op den omtrek ligt b.v. engelenversohgningen, duivelsche invloeden enz. Diepere bestudeering der Schrift leert ons I oog krijgen voor haar eenheidvoor den orga- I nischen samenhang van hare deelen. En dan Ikan er van die eenheid niets worden gemist. Wel straalt de Goddelijke mnjesteit niet uit alle gedeelten der Schrift even duidelijk door, maar toch mag geen onderdeel daarom ruwweg verworpen worden. We moeten ook rekenen met de verduisterdheid van ons verstand en de gebrekkigheid van ons geloof, want die belem meren vaak de consequente doorwerking van het getuigenis des Geestes in ons. Kwam niet Luther er toe Jaeobus' Zendbrief te noemen „een strooien brief"? In zulke gevallen moeten we ook niet te zeer rekenen met een individu- eelen indruk, maar veel meer waarde hechten aan de eeuwenlange leiding des Geestes van de kerk van Christus. Het getuigenis des Geestes raakt ook den vormwaarin de Godsopenbaring tot ons kwam. Le Schrift wordt voor ons 'n passend gewaad, waarin Christus voor ons optreedt, een spiegel, waarin de werkelijkheid des heils zich zonne klaar aan ons vertoonten meermalen moeten we ons in O. en N. T. verbazen over de tref fende nauwkeurigheid van dictie, waardoor een speciale gedachte bgzonderen nadruk ontvangt. Dit getuigenis des Geestes biedt niet een loutere verstandelijke, maar een waarlijk reli gieuze zekerheid, 't Is een zaak des geloofs wel strikt persoonlijk, maar toch ook 't deel van heel de gemeente des Heeren. II. Wat is 't speciale karakter van dit Schrif- gezag? Daarop antwoordt ds Brussaard met prof. Bavinck „Dat gezag is niet menschelgk, maar Goddelijk. Het is souverein en werkt toch op zedelijke wijze. Het dwingt niet en weet zich toch te handhaven. Het is absoluut en wordt toch weerstaan. Het noodigt en bidt en is toch onoverwinlijk." De Geest verlicht ons verstand, steeds verder voortgaande en doorwerkende, ontdekkend en opbouwend daardoor krijgen w© meer oog voor het onbetrouwbare van ons eigen oordeel en voor de leugenachtigheid van de waarheids- theoriën der wereld en voor de absoluutheid van de vaak harde en ontnuchterende waarheid van Gods Woord. De Schrift opent perspec tieven over de groote levensraadselen op elk terreiü, welke ons doen verbaasd staan en ont sluit onzen benevelden blik voor de schoonheid der onzienlijke wereld. Gods Woord is inder daad een lamp voor onzen voet en een licht op ons pad. Bij die verlichting des verstands paart zich de inwerkiüg van den Geest op onzen wilHoe laöger zoo meer geven we ons boos weerstreven tegen de waarheid Gods op, zij 't ook door ervaringen van aanvechting en twijfelzucht heen. De Schrift wordt ons een kracht ter zaligheid. We worden door de Schrift overmocht in hart en verstand beide, 't Schriftgezag draagt een bizonder geestelijk karakter. Wg beluisteren persoonlijk het Woord Gods tot ons in die Schrift. Naar het woord van Calvgn worden wg door die Schrift „wetens en willens, maar nochthans levendiger en krachtiger dan de menschelgke wil of wetenschap zulks kan teweegbrengen, getrokken en aangezet om haar te gehoorzamen." Kerkhof. (Wordt vervolgd). Bjj de Zendingskaart van Magelang wordt ook nog gevoegd een Klopperwaardoor het zoeken van de verschillende plaatsen zeer ver gemakkelijk is. De kaart is afgedeeld in vier kante ruiten, gemerkt met letters A, B, C, D, en cijfers 1, 2, 3, 4. De klapper geeft aan in welk vak de genoemde plaats te vinden is. Kerkhof. Ktrk- mn lehvolnltawa. DRIETAL te Leksmond H. N. Basoski te Moerdgk H. v. d. Zanden te Harmeien E. Zwiers te Woudsend. TWEETAL te Borssele-Driewegen H Brouwer te Wes- terbork M B Parlevliet te Enter te Serooskerke: D. B. Hagenbeek te Vlaar- dingen dr. G. Keizer te Tiel. BEROEPEN te Hollum (A.)H. Veldkamp cand. te Groningen te Sa9senheim A. M. Boeijinga te Koog- Zaandgk te Oudewater P. C. de Bruyn te Edam te Oudega (Sm.)G. Meijer te Marum te WolfaartsdgkF. Staal te Colgnsplaat te RoodeschoolE C. v. d. Laan te Lollum te Voorthuizen: A. B. W. M. Kok te Velsen. AANGENOMEN naar RottevalleW. J. J. Velders cand. te Hoorn naar WestmaasL. v. Urk cand. te Urk. BEDANKT voor Heerjansdam en FgnaartW. J. J. Vel ders cand te Hoorn voor Hattem en HoogeveenP. C. de Brujjn te Edam voor BerlikumJ. A. Tazelaar te Haarlem mermeer voor SerooskerkeH. P. M. de Walle te Zaamslag. Uit de Watergraafsmeersche Kerkbode knippen wij dit stukje: „Onvermoeid wijst onze kerkelijke pers op het verkeerde, dat er schuilt in de terminologie Ds. X predikte „naar aanleiding van" enz In de prediking wordt, zoo herhaalt zij te recht, niet naar aanleiding van een tekst ge sproken, maar de tekst zelf wordt ontvouwd, het Woord wordt bediend. Toch schgnen vele berichtgevers al deze waar schuwingen voor kennisgeving aan te nemen en caast zich neder te leggen. Tenminste, de laatste weken was het in de kerknieuws-rubrieken weer bar aan den gang met „naar aanleiding van." Maar als de kerknieuws-redacteuren er nu eens goede nota van namen en dit in de be richten eenvoudig veranderden Dan waren we in een minimum van tijd van deze uitdrukking, welke de bediening des Woords naar beneden haalt, verlost." Reeds vóór eenige maanden wezen wg onder deze rubriek op bovengenoemden misstand. De oorzaak ervan zit vooral in de dagbladen daar deze aan de predikanten het model zenden, met de woorden „naar aanleiding van", terwgl de predikanten dan alleen den tekst invullen. Emeritaat. De vergadering der Classis „Utrecht" heeft op de meest eervolle wgze emeritaat verleend aan Ds. T. Bouma, pred. Geref. Kerk van Doorn, ingaande den lsten Oct. a.s. In verband daarmee hoopt Ds. Bouma den 28sten Sept. zgn afscheidspredicatie te houden. Toegelaten tot het predikambt. Woensdag werd het peremptoir-examen afgelegd door den eerw. heer D. G. A. Brouwer van Amersfoort, beroepen predikant bg de Geref. Kerk te Oost- wolde (Old). D.V. zal de intrede den 28sten Sept. plaats vinden. Als bevestiger hoopt op te treden Ds. H Meijer van Alkmaar. Offieiëela B«rloht«n. CATECHESATIE HOFPLEIN KERK. De catfcliesatles beginnen D.V. a.s. Haan dag en Dinsdag op de gewone nren. De volgende week wordt bekend gemaakt op welke dagen en aren de catechesaties worden gehouden in de Gasthniskerk en Noorderkerk. Ds. BOIIHA. Zaamslag. Zondag 8 September maakte onze geachte leeraar tot blijdschap van kerkeraad en gemeente bekend, dat hjj na veel strijd voor de roeping naar de kerk van Serooskerke had bedankt. Een der B. B. ouderlingen sprak hem namens kerkeraad en gemeente hartelijk toe, waarna de gemeente hem de bekende zegen bede (Ps. 134 3) toezong. Krone de Heere dit besluit met zijn zegen en schenke Hij de teleurgestelde gemeente, spoedig den man Zjjns raads. Namens den kerkeraad, J. Kostbn, Scriba. WoJphaartsdijk 9 September. Beroepen als Herder en Leeraar ds. F. Staal, van Colgns plaat. De Heer geve Z Eerw. wijsheid om een Gode welbehagelgke keus te doen en dat het in de raad des Heeren bestaan moge, dat Z.Eerw. tot ons overkome. Namens den Kerkeraad, A. Nagelkerk, Scriba. Aan de Kerkeraden in de Classis Middelburg. De Kerkeraden van Middelburg en O. en W. Souburg zullen Maandag 15 September a s. des namiddags te half drie ure vergaderen in de consistorie Hofpleinkerk tot onderzoek van de stukken van ds. Brinkman, ber. pred. te Vlis- singen. Kerkeraden wordt verzocht door afge vaardigden zich te vertegenwoordigen. Namens de Kerkeraden voornoemd, Ds. L. Boüma- Ds G. F. Kerkhof. 11 Sept. 1919. Meliskerke. Woensdag 17 September 's avonds zes ure hoopt de Geref. Kerk alhier, gedach tenis te vieren van haar 50-jarig bestaan. Belangstellende Zusterkerken die afgevaar digden wenschen te zenden, worden verzocht dit vóór of op 16 Sept. aan den Kerkeraad te berichten. Namens den Kerkeraad, C. Polderman, Scriba Middelburg. Gevonden in de collecte f2.50 uit dankbaarheid en f 5,voor de diaconie, letters J. A. V. Hiervoor dank. Diakenen der Geref. Kerk. Met vriendelijken dank ontvangen van F. H. voor de Zending, 250 halve centen. Mej. Kerkhof. Gedachtenis of het einde eens recht vaardigen, zijnde een beknopt verhaal van de laatste ziekte en het godzalig afsterven van den WelEerw. Zeergel. Heer L. G. C. Ledeboer, in leven gere formeerd Leeraar te Benthuizen, door G. de Braai, Onderwijzer der jeugd te 's Hage, Tweede Druk, uitgave van Buurman en de Kier te Leiden. De uitgevers kunnen er wel op rekenen, dat deze tweede druk zijn weg zal vinden. Er zijn nog velen, die over dr. Ledeboer hebben hooren spreken en die nog wel graag iets naders van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 2