Verantwoording van Liefdegaven. VERE ENIGIN GSLE VEN. Kerken in ons vaderland mishandeld en bedro gen. Toen is haar schreeuwend onrecht aan gedaan. Toen heeft een kerkverwoestende bestuursmacht, die ziehzelve en haar ordinantiën meer macht toeschrijft dan Christus, het Ge reformeerd kerkelijk leven onder den voet getreden, door als band van kerkelijke gemeen schap voor den vroegeren band der Gerefor meerde Belijdenis een reglementaire formule in de plaats te schuiven, waarbij geloof en ongeloof in allerlei richtiDg kan samengaan. Uit het conflict met deze onwettige bestuurs macht ontstonden Afscheiding en Doleantie. Maar al zjjn wij, zonen van Afscheiding en Doleantie, zelf tot daadwerkelijk kerkherstel op den grondslag der Belijdenis gekomen, we vergeten onze Gereformeerde broeders en zus ters niet, die nog geknecht liggen onder deze kerkverdervende macht, en we bidden om de vrijmaking der Hervormde Kerk van een organisatie, die met het wezen der Kerk in strijd is Onder die organisatie, die Christus als Koning der Kerk onttroont, bent u, collega Nop 10 Juni 1917 te 's-Gravenhage opgetreden. Niet om te getuigen tegen tegen de bestuursmacht en tegen de leervrijheid in die Kerk. Hadt ge dat nog maar gedaan! Dan hadt ge als Simson in de kracht uws Heeren die twee steunpilaren van den synodalen Dagonstempel met uw rechter- en uw linkerhand omvat, en het ge bouw- tot op zijn fuudamenten doen schudden. Maar ge hebt zelfs niet durven reppen over het Koningsrecht van Christus in zijn Kerk. Den Heere, die zijn Kerk met zijn bloed gekocht heeft, hebt ge daar moeten verloochenen. Trouwens, ge trasdt op in de beurt van Dr Cramer, die van een besliste belijdenis als accoord van kerkelijke gemeenschap en van een erkenning der koninklijke heerschappij van Christus in zijn kerk niet weten wil. Maar ook uw eigen kerkbegrip is niet zuiver. Volgens uw eigen woorden in De Nederlander is de Kerk voor u slechts een aardsch begrip, een aardsche gemeenschap van zondige, kort zichtige menschen. Maar als dat de Körk was, dan bleef ik er geen dag langer lid van, en dan legde ik mijn ambt in de Kerk vanavond nog neer. Doch neen, de Kerk is mij wat anders. Ze is mij het lichaam van Christus, de woon stede des Heiligen Geestes, de moeder der ge- loovigen. Daarom heb ik haar lief, gelijk Christus haar liefgehad heeft, ook in haar aardsche gezonkenheid, ook in haar aardsche vernedering, ook in haar aardsche versmading. Want ik geloof, dat God haar eenmaal uit haar aardsche verduistering zal doen opklimmen tot het eeuwige licht, en als de Bruid des Lams in smetteloozen glans zal verheerlijken. Maar uw kerkbegrip is zuiver ethisch. Voor u is ze geen vergadering der geloovigen op den grondslag der Belijdenis in gebondenheid aan het Woord van den Koning der Kerk, maar voor u is ze een religieuse gemeenschap waarin ieder zijn eigen particulier godsdienstig gevoelen heeftmet geen ander gezag dan dat der religieuse ervaring. Eu hiermee kom ik tot uw dogmatische op vattingen. Uw voorstelling van de Kerk als „draagster der religie" en uw fundeering van het geloof op den grondslag der religieuse er varing hangen m.i. onlosmakelijk samen. Beide wortelen in uw ethische beschouwing, dat de waarheid uit het leven gekend moet worden. Het is dan niet meer het Woord Gods, dat de waarheid Gods van boven, van buiten tot ons menschen brengt, maar het is de religieuse er varing van het geloofsleven, die als kenbron der waarheid geldt. Dan is er geen vaststaande waarheid buiten ons, door de Kerk beleden en als verbindende band der kerkelijke gemeen schap erkend, maar dan is daar het louter sub jectieve geloof der gemeente, dat zich in een variëteit van godsdienstig leven openbaart. Dan zijn wij, predikanten, geen gezantenvan Christus meer, die op last van onzen Zender zijn bood schap hebben te brengen aan zy'n gemeente maar dan worden wij meer of minder hoogstaande en hooggestemde religieuse persoonlijkheden,die met onze meerdere of mindere geloofswarmte de zielen weldadig zoeken aan te doen. Kortom, in plaats van de objectieve Schrift stelt u de subjectieve ervaring als grond des geloofs. De Schrift is voor u niet meer de eenige kenbron der waarheid. Ze is óók niet meer de eenige toetssteen voor uw religieuse ervering. Integendeel, uw religieuse ervaring zelve wordt uw toetssteen. En dat noemt u dan Christus ervaring. Maar collega Netelenbos, broeder in Christus, bij uw liefde voor onzen Heiland, ik smeek u, bedepk wel wat ge doet. Want met onverbidde lijke consequent ie verliest ge zoo den Christus der Schriften. En nu denk ik aan wat ook gij wel gelezwr zult hebben in de jongste studie van frof. Van der Leeuw over Historisch Chris tendom. Die stelt daar op blz 102 de keuze tusschen den Christus der Schrift öf den Chris tus dien ik ervaar. En dan verwerpt hij den Christus der Schrift en der Kerk en der Be- lydepis, om te kiezen voor den Christus der ervariDg. De Christus der Schrift is hem de Christus der verstarde kerkvroomheid, die buigt voor een opgelegd, uitwendig gezag de Chris tus der ervaring is hem de Christus van het levend geloof, dat slechts een innerlijken maat staf aanlegt. En zóó beslist verwerpt hij daar den uiter- lyfeen maatstaf van den Christus der Schrift, dat hij op blz. 50 verklaart niet te willen we ten van het woord van Christus: „daar staat geschreven". Dit eenige wapen dus, waarmee de Christus der Schrift in de woestijn tot drie malen toe den verzoeker weerstond, durft deze hoogleeraar in naam van den Christus der er varing als onbruikbaar oud roest opbergen in een museum van orthodoxe oudheden. Nu vertrouw ik van u, Ds. Netelenbos, dat gij, voorhands althans, er nog voor zult terug schrikken om deze woorden van uw collega medewerker aan „Practisch Christendom" te onderschrijven. Maar ze bewijzen toch met huiveringwekkende duidelijkheid waar het heen gaat, als men eenmaal zijn uitgangspunt neemt in den Chrissus der ervaring Zeker, er schuilt een onmiskenbaar element van waarheid in uw aandringen op de nood zakelijkheid van persoonlijke gemeenschap met Christus door de mystieke unie. En inzoover ge daarmee wilt waarschuwen tegen het gevaar van dor'e scholastiek en koud formalisme sta ik geheel aan uw zijde. De waarheid, die we voorwerpelijk belijden, moeten we ook onder- werpelijk beleven. En we mogen niet rusten, vóórdat we den Christus vóór ons, ook als den Christus in ons kennen. Maar daarover loopt thans de kwestie niet. De vraag is nu, waaruit we den Christus lee- ren kennen. En dan zijn het de Schriften die van Hem getuigen (Joh. 5 39). En dan dank ik God, dat ik van kindsbeen af de heilige Schriften geweten heb, die mfl niet verstarden, maar die mij wijs maakten tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is (2 Tim. 3 15). In die Schriften nu, ja in die Schrif ten alleen, is mij de toetssteen in handen ge geven om te beoordeelen, of mijn religieuse ervariDg al dan niet met de geopenbaarde waarheid Gods overeenstemt. De Schrift alleen is mij dus tegelijk de ken bron der waarheid en de toetssteen voor mijn ervariDg. Niet bij mijn ervaring, maar bij die Schrift leef ik, als Gods Geest mij door het geloof dien Christus der Schrift als mijn Zalig maker doet kennen. Dan geef ik mijn gedach ten (óók de gedachten, die mijn religieuse ervaring bij mij opwekt) gevangen in de ge hoorzaamheid aan het Woord en de religieuse verstarring in onze dagen komt niet daaruit voort, dat we leven bij het Woord, maar daaruit, dat wc ongehoorzaam zijn aan het Woord, dat we niet meer beven voor het Woord. Onderwerping aan de volstrekte heerschappij van dat Woord in iederen levenskring, dat was steeds de kracht der gereformeerde prediking. Collega Netelenbos, laat dat voortaan ook weer de kracht van uw prediking zijn. Onder mijn niet langer, maar sterk het leven dat zich vastklemt aan God in gebondenheid aan zijn Woord. Breek met uw onschriftuurlijk kerk begrip, en erken de hemelsche roeping der Kerk om te zijn pilaar en vastigheid der waarheid. Zoo zult gij voor onze Gereformeerde Ker ken behouden blijven. Dat geve God Rullmann. Kerk- «n lohoolnleawfl. TWEETAL te WolfaartsdijkF. H. Boersma te B ozum J. Bosch te Steenwijk te Oosterond (op Texel): Jac. Eringa cand. te Sn eek E. Beukema te Drachtste'-Com pagnie. BEROEPEN te Workum K. Winkelman te Twijzel te Veere G. H. Dijkstra te Lioessens te Oppenhuizen P. Hekman te Gorredyk te Onstwedde S. van Leeuwen te Houwerzijl te Wolfaartsdijk F. H. Boersma te Bozum te Reitsum J. E. ReyeDga te't Zandt (Gron.). AANGENOMEN naar Westergeest: G. D. Scheepsma te Roo- deschool naar Oosthem C. J. Goslinga te Molenaars- graaf Daar ZwolleK. J. Kapteijn te Giesendam. BEDANKT voor BarneveldJ. A. Tazelaar te Haarlem mermeer (O Z voor Amsterdam (voor den dienst te Solo) Tj. Petersen te Anjum voor ZwolleD. Hoogenbirk te Charlois voor Zuilichem G. Veeneudaal te Putten voor Oldehove: L H. Duin te Emmer-com- pascum. De kerkeraad der Geref. Kerk te Rotter dam besloot, dat de predik nten bij de predi king over den catechismus Zondag 21 (die over de kerk handelt) te splitsen en Zondag 36 en 37 (welke beide handelen over het derde gebod) te combineereD, eD eveneens Zondag 28 en 29 (handelend over het H. Avondmaal). Telkens een stap verder. O ader dit op schrift schrijft dr. de Moor in het N. Holl. Kerklad „Op welk een hellend vlak ds. Netelenbos is, die ondanks alle waarschuwingen maar voortgaat met zijn erger ijken propagandatocht, blijkt, uit wat hij te Rotterdam gezegd heeft. Op de vraag, of hij, als hij ten tijde der Dole antie predikant in de Hervormde Kerk geweest was, met deze beweging zou meegegaan zijn, heeft hü geantwoord, dat hij dit wel niet zou gedaan liébhendaar hij zich een samenwerken met Ethischen en Modernen heel goed kan indenken. Een ieder, die in Afscheiding en Doleantie een werk Gods ziet, om des beginsels wille ondernomen en onder veel strijd en het bren gen van veel offers verricht, zal deze beken tenis met groote droefheid lezen. Het scherpe woord, dat men naar aanleiding van zulk een verklaring zou willen zeggen, wordt terugge drongen door medelijden met den broeder, die zich hoe langer hoe verder van den goeden weg laat afvoeren, en zijne schepen achter zich verbrandt. Bovendien gaat deze geschorste nu in Mid delburg op Zondag „bijbellezingen" houden, dus een scheurkerk stichten. Een nieuwe doleantie, om zijnentwil ver wacht hij niet. Wy evenmin, doch in anderen zin dan hij. Het is dl te duidelijk gewordenin weinige weken tyds, wat reeds lang gevreesd en vermoed werd, dat deze predikant in onze kerken niet thuis behoort. En hoewel we dit inderdaad met innig leedwezen zekerheid zien worden, is tenminste een lichtzijde van zijn optreden, dat het voor iederen Gereformeerde eiken twijfel wegneemt aangaande de nood zakelijkheid en rechtmatigheid zijner schorsing. Mocht de classis het bewijs daarvan niet heb ben geleverd, gelijk zijn aanhangers zeggen, de geschorste reemt die taak van haar over en zorgt er zelf (maar op zeer onkiesche ma nier) voor, in de meetings, welke hy belegt". In ouderdom van 57 jaren overleed te Apeldoorn ds. A. den Hartogb, emer. predt van Heerjansdam, na een lyden van byna 20 jaren. Intree te Wilnis ds. J. Oosterveen met Col. 4: 24, na bevestigd te zyn door ds. J. G. Ubbink van Zevenhoven met Ezech. 337 Langeslag ds. W. van Gelderfmet 1 Cor. 2 11, na bevestigd te zijn door Prof. dr. A. G. Honig met Ezech. 3: 17. De Standaard schrijft: „Wy ontvirgen tal van ingezonden stukken over het optreden van ds. Netelenbos in onderscheidene plaatseD van ons land, met verzoek aan deze uitingen van droefheid, ergernis en leedwezen plaats te verleenen. Aan dit verzoek kunnen wjj niet voldoen. De plaats daarvoor is in de kerkelijke bladen, terwijl ons blad in de eerste plaats bedoelt een politiek orgaan te zyn. Te Oosterwolde zal waarschijnlijk een Geref. Kerk worden geïnstitueerd. De classe Franeker besloot dr. J. de Jong, pred. te Winsum, wegens overgang tot een anderen staat des levens uit den dienst des Woords te ontslaan. De classe sprak niet uit, dat deze overgang om gewichtige redenen door haar werd goedgekeurd, ge ijk b.v. de classe Middelburg van dr. van Schelven getuigen mocht. W. Officiëolo Hertoliten. VERGADERING der classis Axel ge houden op 17 Juli 1919 te Schoondyke. lo. Ds. Thielen opent namens de roepende kerk de vergadering, laat zingen Morgenzang 4, leest Ps. 122 en gaat voor in 't gebed. 2o. De Brs- Dieleman en Risseeuw zien de credentialen na. Alle kerken zijn wettiglyk vertegenwoordigd. De kerk van Axel heeft eene instructie. 3o. In 't Moderamen nemen zittiDg Ds. Thie len als prds. de Walle als ass. en ds. Goris als scriba. 4o. Ds. de Walle leest de Notulen, die worden goedgekeurd. 5o. IngekomenEen bericht v. d. classis Zierikzee, dat ds. K. heeft opgehouden predi kant te zijn in de Geref. kerken- 6o. Art. 41 K. O. Böhandeld de instructie van Axels kerk, behelzend het verzoek een besluit van eene vorige vergadering intetrekken, bevattende de oprichting van eene classicale leeskring, waar voor de classis per jaar f50,zou uitkeeren. Dit verzoek van Axel wordt afgewezen. Twee kerken zijn er voor, en vier verklaren zich tegen. Een tweede verzoek van Axel inzake grens regeling, om nl. personen die nog in 't gezin blyven na afgelegde belijdenis, kerkelijk te laten daar waar 't gezin ressorteert, wordt ver wezen naar de kerkeraden. Oostburg verzoekt br. J. te examineeren om trent de vereischten om een stichtelijk woord te spreken in de Geref. kerken in Nederland. Verwezen wordt naar de Acta van 's Hage 1914 Art. 109, die de classis Axel niet toestaan br. J. voor 't genoemde doel te examineeren. Aan Oostburg worden weer vacatuurbeurten toegestaan. Dezelfde kerk doet nog een vraag naar aan leiding van een concreet geval, hoe te han delen met iemand die van de Herv. kerk wil overgaan tot de Gereformeerde kerk. Verwezen wordt naar 't class, besluit van 11 Mei 1916. 7o. Ds. Groeneveld breDgt rapport uit van de Part. Synode. In verband hiermee spoort ds. de Walle aan de e. v. collecte voor hulpbeh. Studenten krach tig aantebevelen, deze zoo spoedig mogelijk te houden en op te zenden aan ds. v. d. Kooy te Bergen op Zoom. 8o. Br. I. Catsman rapporteert namens de commissie die in opdracht had eene uniforme regeling vasttestellen voor de predikantstrac- tementen in de classis. Met de conclusies kan de classis niet accoord «aan. 9o. De deputaat voor Axel deelt mede, dat er geen animo is in de classis voor eene classi cale Ouderlingen-Conferentip, en stelt voor deze voorloopig niet te houden. De vraag wordt besproken, of 't niet beter zou z\jn te trachten tot eene provinciale orga nisatie te komeD. Besloten wordt aan de classis Goes te vrageD, voorbereidende maatregelen te willen nemen tot de saamroeping van eene 2de Ouderlingen- Conferentie. lOo. De volgende vergadering zal D. V ge houden worden den 3den Donderdag in October te Terneuzen. Roepende kerk, die van Hoek. Moderamen van die vergadering v. d. Wal, pr., Thielen, scr., Goris as?. llo. Na dankzegging door ds. de Walle sluit de pr. de vergadering. Op last der classis Ds. H. P. M. G dk Walle. Vacature-diensten in de classis Hiddelbnrg gedurende de maanden Oct.—Dec GAPINGE. 12 Oct. Ds. Runia. 2 Nov. Wolff. 23 Nov. Toebes. 14 Dec. Brinkman. VEERE. 5 Oct. Ds. Vollenhoven. 2 Nov. de Jager. 7 Dec. Kerkhof. SEROOSKERKE. 5 Oct. Ds. Veen. 2 Nov. Hey. 7 Dec. Bouma. Namens voornoemde classis. K. Veen, Dep. ad. hoe. Meliskerke, 28 Juli 1919. Ontvangen d. t. van Mej. Bouma voor de Zending op Java de somma van f37.03lA, zynde de opbrengst der collecte op de Zondagsschool. De Penningmeester. Gevonden in de collecte f5,voor de Dia conie, onder letters I. A. V. enfl,uit dank baarheid voor de kerk. Hiervoor dank. Diakenen der Gerei. Kerk te Middelburg. Nog ontvangen collecten a. voor de Theol* School te Kampen, Middelburg f 62,26l£ b. voor de kas van Hulpbehoevende Studenten in Zeeland, Middelburg f 66,34l/s Vlissingen f 32,39 Gaarne ontvang ik as. Donderdag (7 Aug), alle nog niet afgedragen collecten voor de Theol. Fac. aan de Vrye Universiteit te Amster dam. Zeer dankbaar zal ik zyn als deze wensch vervuld wordt. De Correspondent voor de Classicale collecten. A. Punt. Middelburg, 30 Juli 1919. ZENDING. In dank ontvangen per post in gesloten couvert van N. N. een nagift Zendingsdag te Domburg a f 1,50. Kkbkhof. De Geref. Jong. Vereen. „Herman Faukeel" vergadert eiken Zondagavond te kwart over acht in de consistorie der Gasthuiskerk, Mid delburg. Rooster van a s Zondag Lucas 6 door Vr. C. Maas. Vad Gesch. 1514-1600 door D. Goote. Namens het Bestuur, F. Veldwijk, Voorzitter. A. Geervliet, Secretaris. D. V. hopen de vijftien Ger. Jong. Vereeni- gingen op Walcheren een openluchtsamenkomst te houden, op 9 Aug. e. k. namiddags 1.30 uur in den lommerrijken Zuid-boomgaard „Koren bloem," van dhr. Adr. Melis, gelegen aan den straatweg van Serooskerke naar Vrouwepolder. Dit, ten eersteom propaganda te maken voor de Ger. Jong. Vereen, en ten tweede, om Wal- cherens jeugd boven het genot der kermis van dien dag te Middelburg, genot van oneindig veel meer waarde te verschaffen. De samen komst heeft een mooi programma met gevierde sprekers en prachtige onderwerpen. Vr. A. J. Davidse (Voorz. Ring Serooskerke en omstre ken) spreekt een openingswoord, de bekende Rotterdamsche predikant ds. Landwehr zal spreken over „Lied en Leven," dan volgt dhr. J. Schouten Lid der Tweede Kamer der Staten Generaal, met een rede over Jongelingsvereen. en Maatschappij." Over „Eldorado" hoopt te refereeren dr. D. Th. Vollenhoven, Ger. predi kant te Oostkapelle. Vr. C. Davidse (Voorz. Ring Middelburg) zal het slotwoord uitspreken. Het muziekgezelschap E. M. M. van Seroos kerke, dat onder de energieke leiding staat van dhr. P. H. Broerse zal het gezang begeleiden. Op het terrein zullen er veel zitplaatsen worden aangebracht, ook zal er een flink voor ziene ververs-hingstent aanwezig zyn. Da rijwielen kunnen eveneens op het terrein in bewaring worden gegeven. De entree is goed koop, kinderen onder geleide halven prys. Bij ongunstig weder is de Geref. kerk te Serooskerke, de vergaderplaats. Het laat zich begrijpen dat velen naar „Korenbloem" hopen heen te gaan, zoowel ouderen als jongeren, zoowel uit Walcheren als uit de beide Beve lenden en twee Vlaanderens (met treinenloop en bootvertrek zal worden gerekend). Boven dien kan het voor velen een mooie fietstocht zyn. Laat ieder die even kan, optrekken, men zal er zich niet over te beklagen hebben. Namens de Walchersche Ringen, W. de Buck, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 3