Rookt U? Dweilen, BLIK- en KOPERSLAGER. WERKBORSTELS, j NI ï.h. C. 1. SCHOLTB Co, ih.C.1 SCUTE Co., „ZeenwsGhe Kerkbode" ZIT-SL AAPKAMER VEREENIGINGSLEVEN" AdveptontHtau Ottolieoa Cornelia Littooij, Mej 0 C. LITTOOIJ C. MAAS, tabletten Dat is vat voor mU. Ooze lezers doen verstandig AL HUNNE FAMILIE- AT1VERTENTIËN betreffende Ondertrouw, Huwelijk, H u welijksherdenking, Geboorte, Overlijden, Dankbetuiging, in de te plaatsen. De schrijver doet zóóHfl' snijdt het formu lier in 4 stukken. Legt daarvan dan al dadelijk terzij die stukkeD, welke niet spreken over suspentie. (Vergetende, dat ze er nochtans wel iets mee te maken kunnen hebben). Blijft over het tweede en het derde stuk. Die handelen wel over suspentie. Maar zien op bijzondere gevallen. De ingewikkelde vraag komt daarop aan de orde, of het geval-Netelenbos ook tot één van die twee gevallen behoort. En ziet het geding is weer ten nadeele der classis beslist. Zoo ziet, zegt schrijver b. v. (blz. 19, 22 v. v.) het 2de stuk van het formulier op het geval, dat de predikant zelf aangifte doet van zijn afwijkende meeniDgen. Maar, zoo redeneert hij, dat geval van eigen aangifte is hier niet. Want ds. N. zelfheeft aan kerkeraad,noch Classis,noch Synode ooit aangifte gedaan van verschil met de belijdenis. Neen, zeg ik mede, dat heeft ds. N. juist niet gedaan. Had hij het maar gedaan Hij heeft verschillende van de belijdenis afwij kende meeningen wel geleerd en wel gedreven door daad en woord, schriftelijk en mondeling, maar ze tevoren niet aan de kerkelijke ver gaderingen bekend gemaakt. Dat heeft hij niet gedaan} hoewel hij het in het formulier beloofd had, op poene van gesuspendeerd te zullen zijn. Ieder, die het formulier onbevangen leest, moet van meening verschillen met dhr. EL, als deze zegt't Formulier was niet van toepassing, want er was geen eigen aangifte. Immers omdat er geen aangifte was daarom juist was het wel van toepassing. En nog te meer werd het dat, omdat ds. N. helaas weigerde te vol doen aan het verzoek der Classis om voorloopig te zwijgen over de betwiste punten Want dat heeft hij toch ook zoo ondubbelzinnig beloofd in deze woorden „Bereid zijnde, ten allen tijde ons aan het oordeel der kerkelijke vergade ringen te zullen onderwerpen." „Op poene van gesuspendeerd te zijn." Ia ééa opzicht dient m. i. ten zeerste tegen de brochure H. gewaarschuwd te worden. In één opzicht vrees ik, dat ze gevaarlijke uit werking kan hebben. Ofschoon zonder twijfel de schrijver alles goed bedoeldeIn het derde deel van zijn betoog ligt een gevaar. Vooral ook met het oog op de jeugd, die b. v. opeen neutrale H. B. S. ter schole gaat. Eigenlijk om dezelfde reden, waarom de houding van ds. N. zoo'n gevaarlijken kant heeft Zooals men weet, wil ds. N. ons voeren naar ruimerstandpunt. En nu kan men er zeker van zijn, dat de aankondiging van zulk een bedoeling in onzen t\jd sympathie wekken zal. Ds. N. noodigt dus uit plaats te nemen in het cchuitje, waarin hedendaags vele menschen wel varen willen, en vooral jonge menschen, die aan zooge naamde neutrale inrichtingen worden opgeleid. Alleszins verklaarbaar. Men vrage zich toch af, welke de algemeen heerschende geestelijke stroomiDg is, daar, waar men niet buigt voor lipt Woord van onzen God en waar men leeft uit'een acder beginsel, dan aangegeven is door de Schrift. Ter beantwoording van die vraag wérd op de laatst gehouden predikanteneon- ferentie terecht gewezen naar Bergson, den Parflschen philosoof, die in de groote wereld thans gevolgd wordt. Bergson is in de mode. Eq dit verschijnsel teekent onzen tijd. Het wil zeggen, dat het vervagen en vervloeien in de mode is, het wegdoezelen van alle wezenlijke verschillen, de uitwissching van grenzen het wegredeneeren van onverzoenlijke tegenstel lingen. Die mode der moderne wereld nu werkt na ook in het kerkelijk leven. Oefent daar zijn invloed. Ea in verband daarmee is 't natuurlijk, dat ook in de Kerken, ook in de Gereformeerde Kerken een richting opkomt die ijvert voor het wegstrijken zooveel mogelijk van de verschillen tusschen de onderscheidene Kerken en van de verschillen in de leer. Alleen maar, wij hebben in het oog te houden, dat die beweging niet opkomt uit den krachtigen drang van het Schriftgeloof, maar veeleer de gevaarlijke neiging vertoont om de Schrift kortweg ter zijde te duwen. Ze komt op uit den pantheistischen hoek. Bij zoo sterke neiging nu als tegen woordig onder invloed van den modernen tijd geest vooral onder de jongeren voor den dag komt, om de leergeschillen van weinig of geen waarde te rekenen en de handhaving van het Gereformeerd kirakter onzer Kerken aan eng- hartigheid toe te schrijven, acht ik het te be treuren, dat de schrijver dezer brochure zóó over de aanhangige leergeschillen spreekt, als h|j in het derde deel doet. En ik acht het ook gevaarlijk, omdat het in onze dagen vooral zoo sterke bekoring heeft voor velen. Dhr. H. stelt het voor, of het heele geding- Netelenbos niet anders is dan onverantwoor delijk getwist en gekijf °V0r nietigste kleinig heden. Eu dat terwijl we leven in zoo ernstigen grooten tijd. „God heeft een twist met de menschheid Zjjn oordeel voltrekt Hijde grootste oorlog, die ooit wo dde, verdierf vele millioeren menschen en verarmde nog meerderen; kei zerrijken en koninkrijkea storten inrevo lutie, burgeroorlog en hongersnood voltooien de vernieling en intusschen twist de Classis Middelburg over nietigheden „Kom,t" zegt de schrijver daar eigenlijk tot de broeders van de Classis, „komt, verstaat toch beter uw roeping, komt, laat de Classis Middelburg wijzer doen dan haar tijd besteden aan zulke beuzeliagen, terwijl alles om ons heen in de machtigste teekenen uitroept, dat de einden der eeuwen naderen Komt, Cla<sis, komt toch tot bezinning, gaat over iets anders praten, de tijden zijn te ernstig!" Ja, antwoord ik, dat is nu ook een manier om moeilijke quaesties tot een eind te brengen Dan zeggen we maar „de wereld staat in brand komt, laten we over iets anders gaan praten, want wat beteekenen die alledaagsche, kleine dingen nu nog, als de wereld in brand staat." Laat ik schrijver er op mogen wijzen, dat Christus nog niet gekomen is. En zoolang Christus nog niet gekomen is, hebben wij, ook al werden de bergen verzet in het hart van de zeeën, onze roeping te vervullen, ook al is die roeping nog zoo'n gewone, nederige, geringe roeping. En de Classis heeft zoolang te doen, wat een Classis moet doen. Maar wat wil dan toch dhr. Heemskerk Wil hij dan, dat de Classis onder den indruk van de groote beroeringen in de wereld, de discussies over de zaak-Netelenbos sluit en naar Weimar snelt om Duitsehland te redden of naar Frankrijk, om zich te mengen in de beraadslaging van den raad Versailles? Neen, de geachte schrijver zal moeten toe stemmen, dat de Classis haar plicht, niets dan haar plicht heeft te doen, en zoo heeft de Classis óók te do8n, als de zaak-Netelenbos aan de orde is. Eu ieder gedrag, waarbij ze haar roe ping verzaakt, is een lichtvaardig, onwaardig gedrag, al lijkt het nog zoo waardig. En nu komt het den heer Heemskerk wel vcor, alsof de zaak, waarmede de Classis Mid delburg zich in den laatsten tijd vooral bezig hield, zulk een kleine zaak is, dat ze er maar van moet uitscheiden. Maar zulk advies komt, meen ik, toch meer op den raad tot verzaking van schuldigen plicht. Daar zijn wel meer kleine dingen, waarmee de Classis zich moet bezig houden gedurende dezen grooten tijd en niettegenstaande de grootheid van den tijd, en die aan de Classis toch opgelegd zijn. De schrijver vergelijkt de houding der Kerken van de Classis Middelburg met die van de Kerk van Constantinopel in de 15e eeuw. Te midden van het getwist der monniken over kleine dingen bestormden de Turken de stad en ze namen haar in en maakten allen tot slaven. Zoo ook staat nu de vijand voor de poort en is het dan t|jd om in onderling krakeel daar binnen in de veste de krachten te verspillen Zoo vraagt dhr. H. En laten we allen ernst maken met de ernstige, diep-ernstige waarheid, die in die vraag ligt. De vijand staat wel waarlijk voor de poort, en wel waarlijk gereed om straks tot bestorming en tot inname misschien over te gaaD. Zflt nuchteren en waakt. Maar dat de bestorming, a's ze komt, een oordeel zal zijn over onderling gekijf en getwist om beuzelachtige dingen, zooals in de zaak- Netelenbos, dat wil er bij mij niet in, broeder Heemskerk. Als dat gezegd wordt, dan komt bij schrijver weer die groote vergissing voor den dag, die heel de brochure door, aan het woord is. 't Gaat helaas in de zaak Netelen bos niet om beuzelingen. De gebeurtenissen hebben ook die bewering van dhr. H. reeds achterhaald trouwens. Zie het laatste geschrift van ds N. 't Gaat om ons hoogste goed, het Woord van God, om de Schrift. Voor mij is de zaak zóó gelegen De vijand staat zeker voor de poort Maar 't is dezelfde vijand, die binnen de poorten zich bevindt n. 1. de zonde, de leugflD, het ongeloof, de verwer ping van Gods Woord. Ea tegenover dien vijand buiten, zoowel als binnen hebben we ons in allen opzichte te houden aan het Woord van God trots alles, en ook waar algemeen de nei-. ging is tot verwatering en vervloeiing en ver vaging, hebben we dit pantheistisch streven te weerstaan en flink en stoer ons te houden aan de Schrift, al kost het ons het liefste en al komen we tegenover hen te staan, die ons lief en waard zijn. Aan de Schrift houde men vast, of men heult van binnen uit met den vfland buiten. En ook de liefde tot ds. Netelenbos en de hartelijke begeerte om hem en zijn schoone gaven te mogen behouden voor ons Gerefor meerd kerkelijk leven mag er ons niet toe ver leiden, zijn dwalingen voorbij te zien of ze klein te achten, als ze groot zijn of ze lijdelijk te dragen ten koste van het welzijn der kerk en van de eere Gods, maar moet ons dringen, zijn dwalingen als zeer gevaarlijke onder kennende, veel voor hem en voor de kerk te bidden om de zegepraal der waarheid, die naar de Schriften is. F. J. van den Ende. Mevr. A. van Hoogstraten—Scliocb, Onkelije. Kampen. J. H. Kok. 1919. Prijs f' 2.40, geb. f3 25. Voor enkele jaren las ik met zeldzaam ge noegen van dezelfde schrijfster het mooie boek „De Groote Levenswet." En daar Mevr. van HoogstratenSchoch niet behoort fot de veel- schrijfste/s, gelijk ons Christelijk Nederland ze thans bezit, mag men bfl het verschijnen van een nieuw boek van hare hand weer een ge rijpte vrucht verwachten. Toch lijkt mij „On keltje", al is 't een boeiend geschreven ont- spanniDgsverhaal, niet op dezelfde hoogte te staan als „de Groote Levenswet." Wel is er tusschen beide romans groote overeenkomst, in zooverre Mevr. v. H. iypen schetst van geheel en al zichzelf verloochenende liefde. „Onkeltje", notaris van Meeteren, wieDS spre kende silhouette de heer Jetses op den omslag leverde, wordt hier als zoodanig uitgebeeld. Treffend juist zijn de karakters geteekend van de twee zusters Anna Marie, het zonnekind, en Soeurette, evenals van de pastoriebewoners. Maar de vraag kwam bfl ons opHad de schrflfster nog niet een paar bflpersonen kunnen invlechten om de oplossing van onderdeelen van het verhaal meer bevredigend te maken Zal het ieder lezer(es) voldoen, dat de paeda- gogische juffrouw R. uit het eerde hoofdstuk aan het slot gebruikt wordt als oppasseres bfl de krankzinnige moeder van Anna Marie? Waar er niet een betere ontknooping te vinden voor de toekomst van de zoo sympathieke Ilse, van wie de schrflfsfer te onverwacht afscheid do t nemen De groepeeriDg der bflpersonen voldoet ons niet geheel, die van de hoofdpersonen wel, zoodat we alles bfl elkaar genomen dit span nend geschreven boek met warmte kunnen aan bevelen aan iederenook daarom, omdat het metterdaad veel goeds voor het hart bevat, en een recht christelflken geest ademt. „Onkeltje," behoort voortaan tot de beste werken onzer Christelijke literatuur. Overbodig te zeggen, dat de uitgever zich op uitnemende wfl'ze van zfln taak heeft gekweten. Scheurkalender. Van de Christ. Scheurkalender Maranatha, die bewerkt wordt door ds. Knap en dr. de Moor aan de voorzflde en door den heer Pen ning aan de achterzijde, en in de voorgaande jaren bewezen heeft op dit gebied het beste te bieden van wat men in onze huiskamer ver langen kan, werd ons nu reeds toegezonden het keurig net uitgevoerde schild voor 1920, dat in beeld brengt Luc. 20: 35 en 36: „Laat uwe lendenen omgord zfln en de kaarsen bran dende enz." Inderdaad wordt door deze wand versiering iets schoons aangeboden. En het oog wil immers ook wat hebben Gereformeerd Theologisch Tijdschrift. Afl. 2. Juni 1919. Drukkerjj Oranje- Nassau, Baarn. Deze aflevering biedt twee degelflke stukken. Het eerste van prof Hoekstra voor de Verkla ring van den Tekst. Het tweede van dr. H. W. Smit over de metaphysica der morderne theo logie in Nederland. Dit laatste opstel wordt nog vervolgd. Christendom en Maatschappij. No. 7. Liberalisme, Socialisme en Christen dom, door dr, P. J. Kromsigt. No. 8. Sociale Gemeente-politek, door Mr. P. A. Diepenhorst. Utrecht. S. J. A. Rufls 1919. Deze nummers bevatten herdrukken van vroeger reeds verschenen brochures, die in onze kringen zekere algeraeene bekendheid ver kregen. Dat ze nu in ruimeren kring invloed mogen oefenen. Kehkiiof. De Geref. Jong Vereen. „Herman Faukeel" vergadert eiken Zondagavond te kwart over acht in de consistorie der Gasthuiskerk, Mid delburg. Rooster van a s Zondag Voor de pauze: Exodus 5 door Meflers. Na de pauzeeen zendingsonderwerp, ge- titelt Mohammedanisme door Ilendrikse. Namens het Bestuur, F. Veldwijk, Voorzitter. A. Geervliet, Secretaris. Na een langdurig en veelszins smartvol doch in stille berusting gedragen Iflden, ontsliep heden onze innig geliefde Dochter, Zuster, Be huwdzuster, Tante en Nicht in den ouderdom van bflna 36 jaren. Hare kinderlflke onderworpenheid aan 's Heeren ondoorgrondelflken raad in den weg van diepe teleur stelling en hare verwachting der eeuwige heerlflkheid blflvenonstot rflke vertroosting. Mevr. Wed Ds. A. LITTOOIJ- Eggink. M.H. ORANJELittooij Amster- P. ORANJE. dam. Mevr. Wed Ds. N P. LITTOOIJ— v d. Wiel A D. LITTOOIJ Az. E. LITTOOIJ—Hanse. D II. LITTOOIJ Az. Ter- J. LITTOOIJPouwkr. neuzen. J. M. EGGINK. Middelburg, 22 Juli 1919. Tot ons iünig leedwezen nam de de Heere uit den kring onzer ver- eenigiDg weg ons geliefd en geacht eerelid op den leeftfld van 35 jaar. Haar voorbeeldige flver in de dingen van het Koninkrflk Gods op het terrein van de Zondagsschool aan den dag gelegd, wekke ons tot jaloerschheid en tot navolging. Haar nagedachtenie moge onder ons tot blflvende zegening zfln. Namens de Geref. Zondagssch. Ver. „Jachin", alhier. W. v. d KLEIJN, Voorz. I. VERELST, Secr. Middelburg, 22 Juli 1919. Onzen dank voor de gelukwenschen bfl de geboorte onzer Dochter ontvangen. J C. LE COINTRE. J. LE COINTRE— de Priester. Door een Beenongeval niet meer in staat zfl'nde het Loodgietersvak uit te oefenen, beveelt ondergeteekende zich minzaam aan als Veersche singel S 21. Werkplaats Stfl'fselweg S 46. Prima Cooos- en zwaar gevulde a Borstels, 36 42 en 52 eent. Lange Delft fl 2. 01S0 N Zorg er dan voor af en toe een LIA-tablet in den mond te ne men. De LIA-tabletten kunnen niet alleen voorkomen dat U een rookerskeel krijgt, maar nemen ook de scherpe tabakslucht van Uw adem weg. Alom verkrijgbaar a f 0.75 per doos K0K 0 Gedeponeerd handelsmerk. grauw 51 et - 63 et. - 69 et. half wit 91 cent. Wfl hebben slechts de le kwa liteit in voorraad Laoge Delft H 2. Als schoolgaande kinderen last krflgen van jeuk op het hoofd, dan hebben zfl LAX noodig, dat het hoofd van onrein zuivert, neten, roos en stof verwfldert en het haar een mooie glans geeft. Prfls f 0,25 per doos, voldoende voor Va liter hygiënische hoofd was- sching. Bfl alle drogisten. L. I. Akker, Rotterdam. Een Jongmenseh vraagt te GOES met volledig pension, in een Geref gezin, Br. lett 223, Boekh. Fanoy te Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 3