Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 33e Jaargang Vrijdag 13 Juni 1919. No. 24 UIT HET WOOKl), RedacteurenDs. L. BOÜMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vuti ItdiwirkiraD.D. R. J. v. d. VEER. J. 0. VIELEIGA, F. J. v. d. EIDE, B. MEIJER, H. P. M. (L DE WALLE tn F. WJ. WOLF. Abonnementsprijsper kwartaal bp vooruitbetaling 75 cent. UIT&AY1 TAN DE PBRSVBREENiGING ZEEUWSCHE KERKBODE. Adres van de Administratie Firma L1TTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. L)E KINDERWET. In den Brief aan de Galaten zet de apostel Paulus uiteen, dat de mensch voor God alleen gerechtvaardigd wordt door het geloof in Jezus Christus, en n i e t door de werken der Wet, noch door het houden van de zedewet, de 10 geboden, noch door het bewaren van de ceremo- nieele wet. Die laatste had met het in treden der nieuwe bedeeling zelfs afgedaan. De Wet was een tijdlang geweest »p a e- d a g o g o s" d.w.z. een meester, aan wie de opleiding van kinderen toevertrouwd is. Doch nadat Christus Zijn Geest had uit gestort in de gemeente, was die gemeente niet meer als eene school met kinderen, die nog opgevoed moesten worden, maar als eene bijeen vergadering van volwassen zelfstandige menschen. Zij, die Christus aanhangen met 'n waar geloof, ontvingen den Geest des Zoons, en zijn als vrije zonen, die zelfstandig optreden en han delen, staande in de vrijheid, waarmee Christus hen heeft vrijgemaakt. Maar zoo was het niet onder de oude BedeeliDg, toen de geloovigen nog werden aange merkt als onmondige kinderen, want toen stonden zij onder de voogdij en 't zeggen schap der wet. In dat verband komt bovenstaand tekst woord voor, dat we thans buiten het ver band om, enkele oogenblikken gaan be schouwen een vrijheid, die zeer zeker geoorloofd is, omdat er slechts in uitgedrukt wordt een algemeene regel, en juist zulk een, als in onze dagen wel eens in herinnering mag gebracht worden, omdat ze uit veler gedachtenwereld uitslijt. Het gaat hier over de dienstbaarheid, en daarvan wordt door den apostel terecht gezegd, dat ze volstrekt niet ongepast is voor iemand: »Zoo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zoo verschilt hij in niets van een dienstknecht". De geest van den tijd acht het beneden de waardig heid en eere van een mensch om te dienen: Is niet vrij en zelfstandig zijn het hoogste voorrecht van den mensch? Is gebonden te zijn niet eene vernedering? Vergeten wordt, dat de mensch geschapen is om te dienen. Als dienstknecht Gods werd hij in de wereld gezet. Gehoorzamen is zijn levenswet. Hij staat onder een Hoogeren Wil en moet daaronder willen staan en buigen. Voor alle werk is de mensch gebonden aan den wil van zijn Meester. Hij kan niet gelukkig leven, ten zij hij zich gezeggen late door die hoogsre macht, door den Souvereioen God. Elk kind, dat geboren wordt, is van stonde aan een dienstknecht of dienstmaagd van zijne ouders, omdat het Gode belieft dat kind door die ouders te regeeren, omdat het Hem belieft het onder hun gezag te stellen. Het is geen vrijwillige dienstbetrekking, die het pasgeboren kind voor een zeker aantal jalen met zijn ouders aangaat, maar het wordt door God gezet onder den wil van zijne ouders en heeft niets anders te doen dan te gehoorzamen. Een kind kan en mag zijn dienst niet opzeggen, maar moet (zonder ooit loon te kunnen eischen) doen alwat zijn ouders van hem eischen. En de ouders zijn in het eiscben- stellen ook niet vrij en mogen niet naar pure willekeur te werk gaan, maar als gezaghebbers over hun kinderen hebben zij ook weer aan God te vragen, wat zij doen moeten als opvoeders hunner kinderen. Het dienen van het k i n d is in over eenstemming met zijn ingeschapen natuur. Daarin staat een kind hooger dan 't jong van een dier. Een jonge hond behoeft zijn verwekkers niet te gehoorzamen, niet te dienen. Het gaat zijn eigen gang en zoekt z|jn eigen fortuin. Het jonge vogelke vliegt de ruime wereld in en trekt zich van de oudjes, die 't uitbroedden niets meer san. Het pas ontpopte insect flad dert ongebonden van bloem tot bloem. Dat niet-gehoorzamen, niet-dienen, dat geheel onafhankelijk zijn van degenen, die 't verwekten, is een zeer laag stand punt. Wanneer dan ook kinderen geheel vrij willen zijn van den band hunner ou ders, zich onafhankelijk willen bewegen, weigeren te gehoorzamen aan het ouder lijk gezag, dan is dat heuscb geen hooger standpunt, maar een lager; een afdalen tot de natuur der dieren. Weet ge wat er wordt, van kinderen die zich al vroeg aan de zeggenschap hunner ouders ont trekken ze worden den beesten gelijk. Wat bij een dier geoorloofd en natuur lijk is, is 't daarom nog niet bij een mensch. Dat redelijke en zedelijke wezen, van zoo veel fijnere geaardheid, moet worden op gevoed als beeld Gods, en daarvoor is noodig het staan onder ouderlijk gezag, want die ouders zijn de van God aange wezen opvoeders, die te zorgen hebben dat hunne kinderen worden menschen Gods, tot alle volmaakt werk bekwamelijk toegerust. Ouders, die dat verstaan, laten hun kinderen niet verwilderen, Diet eigen gang gaan, niet eigen fortuin zoeken, maar ge ven hun leiding in alle zaken, in tij delijke zoowel als in eeuwige dingen. En kinderen, die als gedoopten door hun ouders worden opgekweekt, mogen 't zich een voorrecht achten onder zulk ouderlijk gezag van Godswege geplaatst te zijn. Zij verlagen zichzelven, als zij terstond alles beter meenen te weten dan hunne ouders; zij zijn dieren gelijk, als zij niet hunnen ouderen gehoorzam zijn zij verwilderen inplaats van veredelen, zoo zij zich te hoog achten om hun ou ders te dienen. Zoo langen tijd als de erfge naam een kind is, zoo verschilt hij niets van een dienstknecht. De geest der tegenwoordige wereld gaat vlak in tegen den geest van de Schrift. In de eeuw van het kind maakt men de ouders tot slaven van de kinderen. Men spreekt van de rechten der kinderen en de plichten der ouders. Het doet ons den ken aan het kinderboek van de omgekeerde wereld, waarin plaatsjes bijv. met een man vóór den wagen en een paard er in. De doorwerking der revolutiebeginselen leidt dan ook eerst tot ondermijning, daarna tot verdwijning van het ouderlijk gezag en straks tot verdierlijking van de kinderen. Dat de gemeente des Heeren zich niet late bedwelmen door dien tijdgeest 1 Dat onze ouders waken en het hun van God gegeven gezog met ernst handhaven, hun nen kinderen tot heil Als de geest der wereld doorwerkt, dan zijn de ouders nog wel baas over hun vee en huisdieren, maar niet meer over hun eigen kroost. Het vee wordt veredeld. De menschen-kinderen ontaarden dan. Is 't niet diepzondig, als Christen-ouders, die bij den Doop hunner kinderen zoo dure roeping op zich namen, deze geheel ver- waarloozen en hun kinderen niet leeren, dat zij allereerst hebben te gehoor zamen en te dienen. God-zelf plantte den kinderen liefde tot hunne ouders, en den ouders liefde tot hunne kinderen in het hart, opdat deze verhouding van gezagoefenen en gehoor zaamheid bewijzen, van heerschen en die nen door de liefde zou worden instand gehouden. De liefde maakt het den kinderen tot eene behoefte om den wil hunner ouders te doen, en die liefde maakt het den ou ders mogelijk hun kinderen in den weg der gehoorzaamheid en dienstbaarheid op te leiden tot de ware vrijheid en zelfstan digheid, die een gelukkig leven aanbren gen. Het kind leere van jongs af aan gehoor zaamheid en dienen. Worden zoo de jeug digen in het huisgezin gewend en opge kweekt, dan is er ten eerste een gelukkige saamleving in het gezin, en bloeit er uit dien wortel later op de gewenschte saam leving in de maatschappij, waarbij ieder geleerd heeft te dienen en te gehoor zamen. Veler gedachten zijn tegenwoordig heel anders, maar dan ook in strijd met de ordinantiën des Heeren. Men prijst wel dienstvaardigheid in de menschen. Maar dat is een eigenwillig willen dienen, ais 't met zijn zin overeen komt. Dat is geen gehoorzamend dienen. Als er in 't dienen geen gehoorzaam heid als element schuilt, is het iets eigen willigs, iets dat afhangt van willekeur en zelfzucht. Maar 't ware dienen is een dienen om Gods wille, in gehoor zaamheid aan God en aan allen d:e God over ons gezet heeft. Dat is de grondwet voor de saamleving, die van de wieg af aan den kinderen moet ingeprent worden. Ouders, leert dan uwe kinderen dienen in gehoorzaamheid, en gij zult een hechten grondslag leggen voor de toekomstige maatschappij. Wie niet dienen wil in gehoorzaamheid, om Godswilie, die berokkent zichzelven schade en betreedt het pad dat tot de rampzaligheid voert. Zie het maar aan satan. Dat is de dwaasheid geweest van dien hoogbegaafden geest uit de engelen wereld, dat hij niet heeft willen gehoor zamen en dienen op de plaats waarop God hem stelde, en zoo is hij zelf de oorzaak geworden van zijn eeuwige rampzaligheid. Het gehoorzamen en dienen om Gods wille geeft tijdelijk geluk en leidt op den weg, die tot de eeuwige zaligheid voert. Daarom zij 't kind een dienstknecht. Dat is de wet voor het kind. K£BM£L1J& LBVfiJV. „Yrederust". Pastorale Conferentie. Zeenwscne Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentieprijs10 cent per regel bp jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlpk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Doch ik zeg, zoo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zoo ver schilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles. Galaten 4 1. Kerkhof. Te Middelburg in 't Schuttershof wordt de jaarvergadering van de vereeniging tot ver pleging van krankzinnigen in Zeeland gehou- ded. De groote zaal was thans weer beschik baar en de treinenloop maakt de hoofdstad van ons gewest thans tot de meest geschikte plaats. Als naar gewoonte wordt des voormiddags een bidstond gehouden, waarin ds. Veen van Meliskerke en ds. Koldewjjn van Domburg zullen voorgaan. We dringen er op aan, dat velen vooral uit Middelburg en omstreken deel nemen aan de gebedsure voor onze Stich ting, welke zoozeer de hulp van den eenigen Heelmeester Israels van noode heeft. Wie iets weet van 't ljjden onzer zielekranken, verstaat dit. Zelfs onze beste artsen staan hier zoo machteloos en alleen de barmhartigheden van onzen grooten en medelijdenden Hoogepriester kunnen hier uitkomsten beschikken welke tot innige erkentelijkheid nopen. Ook de namiddagvergadering lokke een menigte naar de ruime zaal. De jaarverslagen zullen getnigenis afleggen van den moeilijken en gezegenden arbeid, welke op Vrederust verricht wordt. De tijdsomstandigheden waren ongunstig en hebben veel hoofdbrekens gekost. De uitgaven overtroffen de inkomsten, zoodat allerlei middelen moesten aangewend worden om het te kort niet al te groot te doen worden. Daarbij kwam de moeilijkheid om de noodige voorraad levensmiddelen en brandstoffen mach tig te worden, opdat er geen gebrek zou ge leden worden. J£lke huismoeder weet, hoe duur en hoe schaarsch alles was, en kau dus zich een voorstelling maken van wat er om ging op een stichting, waar enkele honderden patiënten verpleegd worden. Professor Aalders van Groningen zal een lezing houden over het onbewuste in het ziele- leven, een onderwerp, waarover ieder wel eens een deskundige zal willen hooren. De Voorzitter verstaat de kunst om in zijn openingswoord het juiste standpunt aan te wijzen en de rechte stemming te wekken. Is de jaarvergadering van Vrederust in den regel belangrijk, we twijfelen er niet aan, of ook thans zal dit het geval zijn. Laat de opkomst het uitwijzen dat onze stichting blijft deelen in de liefde van het Zeeuwsche en Brabantsche volk. De Zeeuwsche Pastorale Conferentie, welke zoovele jaren reeds, elk jaar eenmaal samen kwam en zich verheugen mag over een blij vende belangstelling, wordt Dinsdag 11 Juni e.k. te Vlissingen in het Gereformeerde kerk gebouw gehoudeo. In de eerste vergadering, welke te tien uur begint, zal D. V. ds. K. Veen van Meliskerke een referaat leveren over de vraag, wat de kerk te maken heeft met de sociale kwesties. Hjj wil daarover het licht der H. Schrift doen opgaan en als het anderen als ons gaat, dau zien we verlangend uit naar wat hjj ons aan bieden zal. Met zekerheid kau nu reeds ge zegd worden, dat daarna een drukke en leer rijke discussie vo'gen zal, want er bestaat ook in onze kringen onzekerheid, of de Christelijke beginselen wel genoeg gekend en in de prac- tjjk geeerbiedigd worden. In de namiddagvergadering wil ds. Vollen hoven van Oostkapelle ons inlichten over Bergson en zijn ideeën en we kunnen er op rekenen, dat dit referaat interressant zal zjjn. W|jl de invloed van dezen geleerde groot is en nog toeneemt, en zjjn werken allerwege dë aandacht trekken, kan er een vruchtbare ge- dachtenwisseling volgen. Overbodig is 't onze predikanten op te wek ken om ter vergadering te komeD, want zij bleken het steeds op prijs te stellen, dat de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 1