FEUILL ETON G L OU TE R ÉT School en Zending. opdat aan zulk een nameloos zielenden spoedig een einde kome. De Kerkeraad der Duitsche Evangelische Kerk te 's-Gravenhnge F. Hebbst, Voorzitter. Jhr. J. D. Six. C. IIabte i»b Qukrtfmont. Mr. E. Graaf van Bylandt. A. C. Jacobskn. J. W. Atzrott. C. Bkeuning. 's-Gravenbage, 4 Maart 1919. En dat behoefde niet zoo te zyn, omdat de subsidie voor leermiddelen hier nog al royaal wordt berekend We redden ons er zonder, maar 't was niet noodig. In de 3e klasse wordt een meer uitvoeriger behandeling g*geven van het O. T. en N. T. En omdat nu voldoende kennis is by gebracht van het O. T. begin ik gewoonlijk in kl. 4 en 5 met een zeer uitvoerige behandeli' g van het N. T. 't Komt me zoo voor, dat we daaria vooral den Christus kunnen prediken. Zonder ook maar één oogenblik aanvallen der wy ze op te treden tegen het eigen gods dienstig leven, wordt de heerlijkheid van den Christus op den voorgrond gesteld. Ook occasioneel toen onlangs de Influenza P/s millioen dooden eischtte binnen 2 maanden en er districten waren met 500.000 inwoners, die in 4 weken tyds 10.000 dooden telden, werd er onder de Chineesche bevolking een circulaire verspreid, waarin allerlei onheilen werden voor speld. Een geschikte gelegenheid om een les te wyden aan Johannes en het boek der Open baring, inzonderheid bfdst 6. En dat slaat er in bij deze jeugd, die opgegroeid is by allerlei voorspelling en bygeloovigheden. De Christus op den voorgrond stellen. Hij, die de macht der booze geesten kan bezweren, beschermt ook de Zijnen voor de macht van den SataD. Christus alleen kan ons gelukkig doen zyn. Bevrijd te worden van de macht dier booze geesten is de diepste gedachte van den Chinees en den Mohammedaan. En daarin biedt het Christendom de helpende tand. 'fcValt niet te ontkenneD, dat de macht van den booze hier een oneindig stuk grooter is dan in het Christelijk Nederland. Geen wonder, dat er met alle aandacht geluisterd wordt naar de verhalen uit het N. T., waarin Chiistus zyn groote macht openbaart over den booze. Maar ook, de alwetende Christus is voor hen een geheel andere verschijning dan de geesten der voorouders, die tot nu toe het voorwerp hunner aanbidding waren. Die laten 2ich bedotteD, stellen zich tevreden met offers op papier geschreven, en laten zich op allerlei wijze om den tuin leiden. Zonder op dit laatste in te gaan, 'aten we toch niet na den Christus te teekenen in zyn alwetendheid, die de diepste roerselen van 't hart peilt. De geesten schijnen er alleen te zyn om de menschen te plagen. Welk een tegenstelling vormt daarmede de liefde Gods, die zyn eigen Zoon gezonden heeft voor alle volken. Voor allenook voor den Chinees. Dat is ook weer een waarheid, die het Christendom begeer lijk kan maken voor den heiden Ook hy heeft er recht op om op dezelfde hoogte te staan als de belanda (Hollander). Zoo geeft het N. T.t maar ook het O. T., ons rijke stof om de heerlijkheid van den Christus te prediken, Zyn liefde voor zondaren, Zyn macht over de aarde. En langzaam aan wijzigen zich de gedacbten der leerlingen, hen bevat telijk makende voor de latire verkondiging van Gods Woord. Moge 't heerlijk zyn volwassenen tot God te brengen, kinderen te brengen aan den voet van 't Kruis is nog heerlyker en geeft schooner toekomst. Eenmaal zal ook de dageraad lichten over dit arme volk, dat zoo diep is verzonken in het bijgeloof en de nationale zonden. Ik heb slechts gegrepen uit het eigen school leven, uit den omgang mijner eigen leerlingen door REINOUD. Het gezin van Barend, den visscher. II. Heerlijk is de schoone harmonie, die in het gezin van Barend heerscht. De vader, zyn twee zonen en de dochter, Eeltje, beijveren zich om aan elkaar het beste te geveD, wat mogelijk is, namelijk de liefde. De vader is met den oudsten zoon, van den vroege lente tot den laten herfst op het water om netten uit te zetten en andere te JichteD, om de visch te sorteeren en in de manden te verpakken. De jongste zoon verzorgt het paard en rydt enkele malen per we^k met de visch naar de dichtstbjjgelegen stad, om de visch te verkoopeD. En Eeltje is sedert den dood van moederde huisbezorgster, de vrouw des huizes, die met opgewektheid aan de jeugd eigen al de vrouwe lijke werkzaamheden verricht. De zonen hebben reeds den mannelyken leef tijd bereikt, zyn de dertig a' gepasseerd doch hebben zich nimmer over het huwelijk uit gelaten. Eelije is één en twintig jaar en denkt bijna alleen over het harmonieeren ie leven by de kreek. De moeilijke levensprobleemen, den leveüF- stryd overweegt zy nog weinig. De zorgen zooals ik ze heb leeren kennen op school, op onze tochten in de omgeving, om hun bezoeken in rayn huis. Maar ieder ouderwijzer, die meeleeft en mee voelt met z'yn leerlingen, zal op do II C. S. en H. J.S. dezelfde ervaringen op doen. Als dan 't brengen van't Evangelie aan de kinderen, het geven van Chr. Onderwijs een heerlyke taak is, die ook op de kerk Gods en haar leden rust, en de Zending er laten, naar we van God mogen bidden en verwachten, ook zulke heerlijke vruchten van kan plukkeu, dan moet er ook verband bestaan tusschen School en Zendiug. Een verband, dat beletten kan, dat het maatschappelijk werk nummer één is, maar ook weer beletten moet, dat h't onderwys in de klem komt. Eu dit is een terrein met voetangels en klemmen. Wat daarover gezegd zal worden, zal ik gaarne prijsgeven voor een ander een beter woord, 't Bedoelt slechts een zwakke pogiDg te zyn om mee te werken aan de oplossing van dit vraagstuk. Noemen we de prediking van het Woord de hoofddi-nst-, dan is de medische Zending en de Schoolarbeid de hulpdienst. De mediskke zendmg nu staat meestal recht streeks onder invloed van de Zending of gaat er geheel van uit. De heer Colyn beweert, dat ook de School arbeid van de Zending behoort uit te gaan. Met het Inlandsch onderwijs is dit ook het geval. De Inlandsche onderwijzers worden be noemd en ontslagen door de Zending, de scholen worden er door opgericht. Contact dus in overvloed. Maar zie, treden we op het terrein van de H. I S. dan ontbreekt alle contact. Is die arbeid voor de Zending van minder beteekenis M. i staat ze hooger dan die der Inlandsche scholen, omdat ze de toekomstige ambtenaren en volkleiders opleidt. Ze staat ook hooger dan de Medische Zending in beteekenis voor de Zending. Want daar toch is shckts een korte bearbeiding mogelijk, op de scholen een, die minstens 8 jaar duurt en zich uitstrekt tot den 16 jarigen leeftijd, een leeftyd, waarop de jeugd hier reeds volwassen is en volkomen gerypt. Dat zyn de jaivn, waarin de keuze komt van beroep en de vormiDg van een eigen levensbeschouwing sterk op den voorgrond dringt. En door 't contact, dat de onderwijzers houden met vele hunner oud-leerlingen, blyft hun invloed van kracht. Geregeld toch, zoo is ome ervaring, houden de leerlingen ons op de hoogte van hun vorderingen, 't zy mondeling, 'tzy schriftelijk. En komen ze met hun zorgen en moeiten, ook wat 't geestelijke betreft, by ons. Moet dan die arbeid geen voeling houden met de Zending? Tot nu toe gaau de H. C. S. en H. I. S. uit van vereenigingen, wat met het oog op subsidie verplicht is. Maar die vereenigingen moeten in verband staan met de Zending. In het Bestuur van die vereenigingen, zitten vele Zendingsmannen. En de betrekkelijk wei nige keuze zal dit ook voor de toekomst wel noodzakelijk do;n blyven. Maar volgens geen enkele mij bekend statuut is het verplichtend dat b. v. de miss predikant zitting heeft in 't Bestuur of een ander aan te wyzen persoon namens de Zending Van geregelde vergaderingen met de andere miss. pr- dikanten en doktoren is geen sprake. Voor de opl. scholen de hospitalen en den hoofddienst geschiedt dit wel. Onderwijzers zyn dus niet, wat we zouden willen noemen Zen dingsmannen. Het gevolg is, dat er onder de Eur. onder wijzers steeds minder meeleven komt met de Zendiog. Zeer dikwijls moeten de onderwijzers hun kennis omtrent het eigen terrein, soms zelfs omtrent hun eigen bijeenkomst putten uit de Kerkbladen en Zendingsbladen uit Hollaud. (Wordt vervolgd). P. Lok komen immers vanzelve Wat de grootste blijdschap voor Barend was Dat het zaad, door hem uitgestrooid, de onder wijzing aan zyn kinderen vrucht droeg. In tegenstelling van zoovele ook Christelijke ge zinnen, had Barend weten te bereiken, dat zyn kinderen niet alleen over de zakeu der wereld, over rijke vangsten en duur verkoopen, over landbouw en veeteelt openhartig met bun vader spraken, maar ook over de geestelijke en eeuwige dir gen. Vooral op winterdagen, als de meeste tyd slechts aan het knoopen en vermaken der netten aan het herstellen der fuiken wordt be steed, loopen de gesprekken dikwyls over de voorzienigheid en wijsheid Gods, over het heil in Jezus over den goeden stryd, dien elk ge- loovige moet strijden. En daarby blijkt wel, dat vader over meerdere en rypere kennis beschikt dan de kinderen, maar niettemin geven dezen blijk van een stillen, zaehtmoedigen geest, die kostelijk is voor God. Hun eenzaam wonen, hun eenvoudig beroep, hun regelmatige levenswy/.e, zonder schokken, zonder drukte, zonder wereldsche beslommeriug was mede oorzaak van het vredig leven. Het is geen wonder, dat Barend gaarne aan heft „Wat zal ik met Gods gunsten overlaar, Dien trouwen Heer voor Zyn gena bewy/.en." Ja, er waren voor den ouden visscher duizend redenen van dankbaarheid. Vroeger had het wel gestormd. Neen zyn leven was riiet altijd zoo kalm en effen geweest, als de kreek op stillen zomerdag, zooals thans zyn leven was. Als by Gods lei ling overdenkt, dan rimpelt het voorhoofd wel eens Niet omdat de Heere Kark- @n lohoelnienwi. TWEETAL te Workum H. Hummelen te Breda dr J. Brinkman te Ilattem to Berlikum N. Buffioga te Oosthem J. G. Feenstra te Dirkshorn. BEROEPEN te Zevenhuizen: W. Oosterheert te Ter Apel; te Heinenoord W. H. den Houting te Marken te Ooltgensplaat R. de Jager te Kamerik te Hylaart: F. H. v. Loon te Burum te Oudpga: J. Tonkens te Lutj gast. te Berlikum J. G. Feenstra te Dirkshorn AANGENOMEN naar SehettensJ. Bolraan te Oostwo'de (O naar NieuwendamB. Wentsel cand te Kampen. BEDANKT voor Westbroek G. W. Akkerhuis te Sleeu- wyk; voor Maassluis (B.)M. Gravendijk te Brielle voor Knype, Engwierum, Tienhoven en Dassen B. Wentsel cand. te Kampen voor Nieuwkoop: G. Verry te Hellevoetsluis voor Vlissingen K. Schilder te Vlaardin- gen (A); voor Wildervank: L. J. C. Kreyt te Huizen; voor De Krim M. Uytenhoudt te Emlicheim. Te Zwartebroek is de Geref. kerk geïn stitueerd en zyn de ambten ingesteld onder leiding van den kerkeraad te Voorthuizen. Ds. W. van 't Sant hield een leerrede over Hooglied 2 1113 By de direetia der samenwerkende Zen dingscorporaties kwam een gift in van f 50,000, de helft al zoo van het tekort over 1918, dat ruim f IC0,000 bedroeg. Oudega (Small). In de Geref. kerk al hier, bestonden sedert eenigen tyd plannen den zang der gemeente te doen begeleiden door een nieuw pijporgel, dat tevens ook een versiering van ons mooi kerkgebouw zou zyn. Teneinde goed met een en ander op de hoogte te komen, werden een vyftal fabrikanten uit- genoodigd een opgave in te zenden. Toen de verschillende plannen grondig onderzocht wa ren. werd door den kerkeraad besloten tot het bouwen van een rein-pneumatisch pijporgel, waarvan de vervaardiging werd opgedragen aan de bekende fabriek firma A. S. J. Dekker te Goes. Onvereenigbaar. In de olassis Amsterdam is rapport uitgebracht over de vraag, of het ambt vau Dienaar des Woords te vereenigen is met de betrpkking van Directeur der Ooesi- forns-bank. Met het advies om beide functies onvereenigbaar te achten heeft de classis zich vereenigd. Zy wees ds. B van Schelven, ds. A. van Dyken en oud. W. Kirchner als haar depu- taten aan, om, zoo de kerkeraad van Huizen dit wenscht, by de verdere behandeling dezer zaak hem van dienste te zyn Evangelisatie. Vanwege de classis Beilen der Geref. Kerken werd Maandagavond in de Geref. Kerk te Dwingeloo een Evangelisatie avond gehouden onder leiding van ds. Postema, van Beilen. Groot was de opkomst. Spreker voor dezen avond was ds. Meyering, van Delf zijl, die zijn gehoor bepaalde by Ps. 72: 13b: „Én men zal geduriglyk voor hem bidden." Het was eene mooie redevoering. De Chr. Zang- vereeniging (direct, de heer H. Geuchies) zong ter afwisseling enkele nummers. Gesproken werd verder nog door den Pastor loci, dr. S. P. Dee, terwyl ds. H. A. Dijkstra een slotwoord sprak en de vergadering met dankzeggb g sloot Brouwershaven, 24 Maart. Gisteren moesten wy uit den mond van onzen beminden leeraar, den WelEerw. Heer ds. Fr. Tollenaar verne men dat hy een roeping had ontvangen naar de Gereformeerde kerk te Veere. Gaarne zouden wy hem willen behoudeD, maar is het anders, dan willen wy trachten stille te zyn en te berusten in den alleen wyzen en heiligen wil van hem die tot dezen dienst zoo hard was, te veel geslagen had. Integendeel. Die rimpels, het zuchten, het is over de zonden zyner jeugd. Ja, zjjn jeugd, die was als van zoovele jonge lingen in zyn tyd, toen het vereenigingsleven neg niet 'int goede middel was om van hen de wereïdsche vermaken af te houden. In zyn jeugd, toen bad hy een zoogenaamd fatsoenlijk plattelands leven geleid, ver hier vandaan. Maar dat fatsoenlijke bestond dan in vlug en flink arbeiden, doch daarby des'Zaterdagsavonds naar de herberg gaan. Daa' werd dan gekaarthet was de Zater- dagsche mode dier streek. Er werd ook gedronken, heel matig, niet te veel, want dronkenschap kwam in die streek zelden voor. Heel dat leven van werken, spelen pn drinken en dan evenwel Zondags trouw ter kerk gaan, had hy zjjn jongelingsjaren doorgeleefd. En toentoen de tyd voor de militie er was naar Iudië. Vier jaar had hy er vertoefd. Hy was er heen gegaan om het handgeld, gegaan tegen den wil zijner ouders. O, hy was er zwaar genoeg voor gestraft. Nog pas was hy te Batavia toen het bericht van het overlijden van zyn vader. kwam. En toen hy naar Nederland kwam, toen by reeds in 't vaderland was, doch voor hy nog thuis wns, stierf zyn moeder. Hy liad de begrafenis by kunnen wonen. Maar wat deden de dorpe lingen Met den vinger wezen ze hem na en ze fluisterden: daar gaat hy, die zijn ouders van verdriet heeft doen sterven". Dat dorst men hem vlak weg zeggen ook. Op het platte knecht zegtga en hy gaat, en tot een anderen. Kom en hy komt. Ons rest dus niets dan het uitspreken van den wensch dat het onzen leeraar gegeven worde om in den tyd van beraad een Gode welgevallige keuze te doen, en zoo mogelijk te mogen beslissen by ons te blyven en zyn niet ongezegenden arbeid voort te zetten. Namens den Kerkeraad, J Nieüwdorp, Scriba. Gereformeerde Kerk te Middel Boekjaar 1918. ONTVANGSTEN. Afl op Hypoth. Geref. On der w. f Vrijwillige bijdragen Plaatsengelden Huur Pastorie Rente Hypoth. Geref. Onderwijs Collecten Kerk s Vuur en Licht (vergoeding) Collecten Emeritus fonds Collecten diversen Coll. verschillende doeleinden Saldo tekort borg. 200- 1693.10 4282,83 400 88 7238,28 55 519,72 861.245 65,755 714,75» UITGAVEN. Saldo te kort 1917 Aflossingen Onderhoud Gebouwen Diversen en Verschotten Uitbetaalde renten Orgels Classicale kosten Vuur en Licht Kosters en Stoklieden Dienst des Woords Emeritusfonds Collecten diversen Coll. verschillende do leinden f 1G,118,685 548,91s 1010, 863,27 199,13s 845.65 280,50 411,65 833,22 1218.91 8468,7l5 519,72 861,24s 65,75s f 16,118,68s Baten en Lasten. Lasten: Gasthuiskerk geleerde gelden f 1500 O-*-'-2-'--,- 1127o Hofpleinkerk Noorderkerk dito dito 4475 f17,245 Baten Gasthuiskerk Hypotheek ten laste de VereenigiDg van. Geref. Onderwijs te Middelburg f 2000 drie Kerkgebouwen één Pastorie (Hofplein). Fonds Emeritus Predikanten Wed en Weezen. 5 a f 100 4 pCt Zeeuwsche Hypotheekbank. 1 - 100 4 Zuid-Holl. 1 - 500 4 Groning8che 1 a - 100 4Vj Noord-Nederl. 1 - 100 4 Staatsleening Nederland. 1 - 100 5 dito dito 1 - 250 4 Christelijke Kweekschool. 2 - 100 4 dito Rekening en Verantwoording van ket Diaco nale fonds der Gereformeerde Kerk te Middelburg over 1918. ONTVANGSTE Saldo Boekjaar 1917 Gewone Collecten (Weezen) (Idiote) Wintercollecte Rente Huwelijks Inzegening Giften Toevallige baten. Catechisatiebus Zusterhulp Armengelden Legaten Teruggaat Verpleeggeld Voorts: aflossing Opgenomen Kapitaal N. 215.16s 6335,255 1001,20* 50,77* 1428,65 142,23 2'8.19 15- 12,025 120,60 302,96 35,87 30- 25,- 750,— f 10,682,42» land gebeurt het vaak, dat men de dingen zegt, zooals ze zyü, zonder verschooning zonder pardon, zonder plooien, zonder ean blad voor den mond te nemen. En ja, Barend moest het toestemmen, die dorpelingen konden wel gelyk hebben. Wel hsdden zyn ouders na zyu ver trek nooit meer over hun smart gesproken, maar die smart was ongetwijfeld hen bijge bleven tot aan hun sterven. Daar, in de streek waar zyn ouders altijd hadden gewoond wilde hy niet blyven. Als knecht verhuurde hy zich in een heel andere streek, de buurt van de kreek, waar hy heel zyn verder leven doorbrengen zou. Hier hadden groote dingen met hem plaats gehad. Als een wispelturig en koppig mensch een vloekende en driukende oud gediende van het Iudische leger wns hy er aangekomen. Maar zyn baas vreesde den Heere. En de liefderijke behandeling, die hy op de hoeve ontving, maukte hem stiller dreef hem weer naar de kerk. Toen kwam de smart weer boven over al de verbeuzelde jaren en het verwijt drukt hem neer, het verwyt van zyn ouders met droefheid in het graf te hebben doen dalen. Meer nog- er kwam angst over de zonde. De rechtvaardigheid Gods maakte hem bang. De grootheid van zjjn zonde en ellende leerde bij inzien. Door de diepte was het gegaan tot het licht. Een buitengewone bekeeringsweg was Barends deel. Onder de geloovigen van het dorp was blijdschap over zyn behoud en met warmte kon hy vertellen van zyn weg. Ik lag gekneld in banden van den dood. Daar d' angst der hel my allen troost deed missen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 2