Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeelandl 33e Jaargang. Vrijdag 28 Maart 1919. No. 13 UIT HET WOORD» RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F KERKHOF te Oost-Souburg, luti KfldiwirkirsD.D. R. J. v. d. VEEI, J. D. WIELEIGA, F. J. v. d. EIDE, B. MEIJER, H. P. M. G. DE WALLE 10 F. W. J. WOLF. Abonnementsprijsper kwartaal bp vooruitbetaling 75 cent. Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Hiddelbnrg. ISRAËL EN ZIJN KONING. Pilatus, de wankelende rechter, is in 't net der Joden vastgeraakt. Ontkoming is niet meer mogelijk. Recht en waarheid kunnen in het rechthuis der wereld geen plaats of herberg vinden. Deze wereldlijke rechter moet toe geven aan hunnen wik op strafte van de vriend des keizers niet meer te zijn. Alles hangt er aan voor Pilatus. Positie en leven, alles op één worp gezet. De voorstelling. Hij brengt Jezus uit en zit neder op den rechterstoel. 't Groote pleit der wereld zal worden beslist. De historie der eeuwen vindt hier haar kruispunt. Eens wierp tegenover God de mensch zich als rechter op in Adam. 't Zal hier uitkomen of 't bij den mensch in goede handen is. Op den rechterstoel der wereldrechter Pontius Pilatus, Vóór den rechterstoel als gedaagde, wijl beschuldigde, Jezus, de e e n i g e heilige en rechtvaardige onder de menschenkin- deren. De aandacht van hemel on aarde is ge spannen. Alles luistert toe. De rechter zit. Hij opent zijn mond en spreekt: »Ziet uw Koning k Geen uitspraak nog. 't Vonnis toeft. Wat wil Pilatus? Wat bedoelt de rech ter Hij wil de Joden tarten, in wier greep hij zit. Hij trapt terug. Hij reageert. Hij heeft de stem \an 't volk noodig, meer dan hun woede. Dat volk moet hem weer losmaken uit het net, waarin hij vastliep. Maar ook is dit woord van verdere strekking, van dieper klaük, van hooger beteekenis God wil 't volk Israël nog voor de keuze plaatsen. Hun stam Israël en zijn Koning van God gegeven vlak voor elkaar. Dat volk moet het weten dat i n H e m de hope der vaderen kwam, dat i n H e m de beloften Gods samenloopen, de belof ten waarop dat Israël als verkoren volk drijft, die aan dat Israël recht van bestaan geven, die het verhoogen boven de volkeren der wereld, zelfs boven Rome. Israël kwam tegenover Pilatus op voor de rechten des keizers. Maar Pilatus wist iets van Israëls verwachting, van wat de trots van dat volk uitmaakt; hoezedroo- men van een Koning die Davids troon weer oprichten zou, en voor Wien 't we reldrijk zou moeten zwichten. Hij plaagt en grieft henUw Konings verwachting, Israël] Wat blijft er nu van uwe Messiasver- wachting over? Laat gerust uwe eeuwenoude idealen varen. Wat onderscheidt u van de andere volkeren Tegenover dezen hebt ge u uitgesproken. En toch, Israël, Deze is uw beloofde Koning Zet uw hart op Hem. Zie in Hem uw leven, uw grootheid, uw heerlijkheid. Hij gaf de eeuwen door aan u uw bestaan, uw hooge onderscheiding, uw grootheid. Hij is het, deze bespotte, mishandelde, deze bloedende, deze gebondene, deze gehate, deze verworpene, deze gevloekte. Al Gods volk ter wereld zal dit dank baar uitroepen, en met vreugde onder Zijn scepter zich stellen. De verwerping. Ziet uw koning 1 Maar z ij riepen Neem weg 1 kruis HemHet venijn van Pilatus woord, de giftige angel van de spot werkt terstond. Ze worden wild, fanatiek, 't Echt Joodsche komt hier naar voren. De zwarte oogen flikkeren en bliksemen't géluid uit de rauwe kelen is krijschendalles is in beweging en stelt zich tegenover den éénen. Neem weg I en nog eens wordt het her haald Neem weg I dien aanstoot die strui kelsteen, dien dwarsbalk, dien slagboom, die Rats der ergernis. Blaas uit dat hei.'e licht, dat de werken der duisternis open baar maakt, kruis Hem 1 Geen pardon, Hij moet weg, voorgoed weg, ze willen Hem niet meer zien, nooit meer, Hij moet van 't wereldterrein van voor hun oog en voet verdwijnen, de vloek van God en menschen, ook van Zijn volk zal Hem in den dood nog volgen, Zijn dood moet vloekdood zijn. De aarde moet Hem uitwerpen, uitspuwen, Hij moet verhoogd van de aarde, door aarde en hemel verbannen. Israël heeft Zijn keuze gedaan, zich uitgesproken tegenover Zijn Messias en Koning, tegenover zichzelf en Zijn toekomst, tegenover den Koning van het Godsrijk en den Keizer der wereld. De Zoon van den heer des wijngaards, de eenig rechthebbende is verworpen. Israël heeft Zijn Messias, Zijn God, het verbond der Zaligheid, Zijn verleden en Zijn toekomst, Zijn verlossing volle historie, Zijn geheel eenige plaats is de wereld, Zijne verkiezing en Zijne heiliging verworpeü. Wat Israël was in onderscheiding van de volkeren, was het door den Messias, door de beloften, door den beloofden Koning. Overal zien we Hem in Israëls rijke geschiedenis. In dien gouden draad die er doorgevlochten ligt, in openbaring en woord, in verlossing en leiding, in strijd en zege, in symbool en type. Israël haalt door alles hier voor Pilatus een streep. Israël heeft zichzelve als verkoren volk Gods ontadeld, de schande verkoren boven de eere, de verzinking boven heerlijkheid en de verhooging, de banden boven de vrijheid, de zonde en de vervloeking boven het heil waarnaar de vaderen verlangend hebben uitgezien. Maar wat Israël verwerpt zal niet van God verworpen zijn, de heidenen zullen de plaats van Israël innemen (Rom. 11) en dezen Koning goud en wierook en mirrhe aanbrengen. Zijn Koninkrijk zal een eeuwig Koninkrijk zijn Pa. 72. Gods raad is aanbiddelijk. Hij werkt Zijne plannen uit, spijt alle verzet van duivel, zonde en zondaar. Hij regeert zelfs de zonde, en doet er het goede uit voorkomen. Aanbiddelijk is Hij in al Zjjn Raad en handelen. Gods volk kan rustig zijn. De ware Zioniet kon hopen toen Israël den Christus als Zijn Koning afzwoer, toen Pilatus Hem veroordeelde, toen Hjj aan 't vloekhout stierf, toen Hij in 't graf gelegd werd, toen de hel over Hem als haar prooi blijde was. Waarom zouden wij vreezen, als we staan in de wetenschap des geloofsVader staat aan het roer 1 Ziet uw KoningWij antwoorden Amen, ja Amen i de Walle. Sociale opmerkingen. Gaat het ons niet aan Zeenvsche Kerkbode. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentieprijs10 cent per regel bp jaarabonnement van minstens 500 regels belangrjjke reductie. U1T6AVK TAN DE PBRSVBRBEN1G1NG ZEEUWSCHB KERKBODE. Adres ven de Administratie Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zend«u aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. I. En hij zeide tot de Joden Zie, uw Koning. Maar zij riepenNeem weg, neem weg, kruis HemPilatus zeide tot henZal ik uwen Koning kruisi gen De overpriesters antwoordden Wij hebben geen Koning dan den keizer. Joh. 19 14b en 15. KEBKELIJK LBTEN. Het is moeieljjk om zich te verplaatsen in de gedachten van een ander en daarom moet men voorzichtig zjjn, eer men zegt, dat heeft deze of gene bedoeld. Wjjl ik me aan onvoor zichtigheid niet gaarne schuldig wil maken, zoo zal ik me ook wachten voor kritiek op wat ik verleden week in de Zeeuwsche brieven las, welke een plaats vinden in ons Provin ciaal Dagblad „De Zeeuw". De schrijver klaagde er over, dat er zoo weinig Zeeuwen hebben deel genomen aan het Sociaal Congres en daar toe bestond waarschijnlijk aanleiding. Ik voor mjj geloof ook, dat dit in 't belang der zaak zou geweest zjjn, als meerderen uit ons gewest die vergaderingen hadden bijgewoond Enkele van de referaten, welke daar geleverd z|jn, heb ik gelezen en ik hoop daarmede voort te gaan, want de eerste kennismaking lokt daartoe uit. Schatten van kennis en een menigte van w|jze wenken zjjn daarin neergelegd. Wie in de gelegenheid is, raad ik aan, om er z|jn geest mede te verrijken Twee opmerkingen trokken m|jn aandacht vooralEr waren haast geen predikanten uit onze provincie en vervolgens, dat de domine's zich tegenwoordig druk maken met de sociale kwestie. Het eerste in me zeer duidelijk en ik kan ook gemakkelijk verklaren, waarom dit zoo was. Om naar Amsterdam te gaan en zulk een vergadering b|j te wonen, moet men minstens een som van vjjf en twintig gulden gemak kelijk kunnen missen en dit is meestal niet het geval b|j de predikanten en daarb|j werd het Congres gehouden in de zelfde week, waar in de Biddag voor het gewas viel. Mfj dunkt, dat is overvloedig duidelijk. Aan lust om zulke een Congres bjj te wonen, zal het wel niet ontbroken hebben. Wie zou niet gaarnen zulk een uitstapje maken, waarin het nuttige met het aangename zoo harmonisch vereenigd is. Maar wat de bedoeling was van die andere opmerking, dat de predikanten tegenwoordig zooveel deden aan de sociale kwestie, was me niet duidelijk. Doen ze er tegenwoordig meer aan dan voorheen? Vaak is gezegd, dat de predikanten te weinig rekening houden met de stroomingen op sociaal gebied en men heeft er op aangedrongen dat z|j in den dienst des woords voorlichting zouden geven. Ofschoon er reeds heel veel gezegd is over de Religie en de sociale kwestie, over de kerk en de maatschappelijke nooden. toch is daar over nog niet het laatste woord gesproken. Het komt me voor, datjde predikanten wel ernstige studie moeten maken van de sociale kwestie en dat z|j voor zichzelf tot helderheid moeten komen, in hoever de prediking zich (jmoeten inlaten met die kwestie. Men kan die zoowel te veel als te weinig geven. Voor jaren gebeurde het eens, dat een predikant sprak over den tekst wanneer g|j bidt ga in uwe binnenkamer en sluit de deur achter u toe. Men zou denken, dat hjj het dien morgen zou hebben over het rechte bidden, maar h|j zelf dacht er anders over. Hjj begon te spreken over de woningen van onze werklieden, die meestal slechts uit een vertrek bestonden, 't welk diende tot woon-, slaap-, zit- en werkkamer. Zjj hadden dus geen gelegenheid om te bidden, zooals Jezus had voorgeschreven en hjj verklaarde, dat als Jezus thans op aarde was, toornen zou tegen zulke toestanden en besloot daaruit, hoe needig het was dat er verbetering kwam. Zulk een sociale preek zouden we aan nie mand tot een voorbeeld willen stellen, want inderdaad het zou er treurig gaan uitzien in dien zulke uitzonderingen regel werden. Maar eveneens is het verkeerd, als de predi king geheel buiten het leven van onzen tjjd staat. Zjj heeft het licht van de lamp van Gods woord te laten vallen op wat er zich beweegt in 't leven der volken en een antwoord te geven op de levensvragen. Maar omdat te kun nen doen, moet zjj zich helder bewust zjjn van haar eigenljjke taak en zjj moet het terrein nauwkeurig kennen, waarop zjj zich bewegen moet. Zjj mag zich niet iu laten met wat tot haar niet behoort. Zoo b.v. mag zjj wel aan dringen, dat er een billjjk loon is voor eiken arbeid maar zjj verdient den naam van bemoei ziek, als zjj mede wil uitmaken, hoe hoog het loon moet zjjn. Dit moet zjj overlaten aan hen tot wier bevoegdheid het behoort. Zjj heeft enkel toe te lichten, wat de H. Schrift zegt. De arbeider is zjjn loon waardig en dergelijke uitspraken meer heeft zjj duideljjk en krachtig te vertolken. Ik meende nog iets anders te willen zaggen, maar spaar dit tot een volgende maal. Boüma. De strjjders keeren huiswaarts. De gemeente te Embden (Oost-Friesland) hield een bijeen komst oDi de jonge mannen, die uit den oorlog teruggekomen waren, harteljjk te ontvangen. Yjjf-en-dertig harer leden waren uitgetrokken en acht-en-twintig waren behouden thuisge komen. Professor Jaeger vertolkte, wat er in de harten omging. Hjj sprak over de ge schiedenis, welke ons verhaalt den terugtoeht van Abraham, na den strjjd met Kedor Lae- mér. Er was vreugde, wjjl deze mannen weer in het midden der gemeente zich bevonden, maar ook droefenis over hen, die gevallen wareD. Een ontbrak er. Hjj was nog wel in leven, doch hjj sleet zjjn dagen in Fransehe gevangenis. Het was merkbaar, dat heel de vergadering over hem in zorg was, wjjl niemand een antwoord geven kon op de vraag, wanneer hjj terugkeeren zou. Dit zal ieder duideljjk zjjn, wanneer hjj leest, wat we hier opnemen. Het werd ons toegezonden met het verzoek om het onder de aandacht te brengen en we vertrouwen, dat velen daaraan gedenken in 't gebed. Bouui. Mede-Christenen. De Evangelische Opperkerkeraad te Berljjn richtte tot ons het verzoek onder Uwe aan dacht te brengen, dat 800000 Duitsehers, aan wie geen ander verwjjt kan worden gemaakt, dan dat zjj in den oorlog trouw hun soldaten- plicht hebben gedaan, nog altjjd in strjjd met alle beginselen van recht, en geheel doel loos in vreemde krijgsgevangenschap worden gehouden „Onzekerheid omtrent hun eigen „lot doet hun geestkracht al meer en meer „wegzinken; en meer dan drie vierdemillioen „families" zoo schrjjft ons de Opperkerke raad „Ijjden onuitstaanbaar onder de be zorgdheid voor vader, broeder of zoon". Nu en dan komen kleine detachementen zieken en zwaar gewonden te Rotterdam aan, op doorreis naar Duitschland en dxarbjj zjjn dan telkens een groot aant&i kr»- kzinnigen, onlangs, bjj een detachement ter sterkte van nog geen 400 man, zelfs 69 Is het niet vrees^ ljjk En, nu Duitschland geheel weerloos is ge worden, kan er toch inderdaad geen enkele reden zjjn aan te voeren, om deze gruweljjke wreedheid voort te zetten. Hier behoeft geen sprake te zjjn van sym pathie of antipathie voor één der strijdende partjjen. Christelijke naastenliefde moet ons allen dringen ons in den gebede te vereenigen,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 1