UIT IMS FE2RS.
Ambtelijk.
Woeker.
Oifieiëata
11-
Verantwoording van Liefdegaven.
BOEKAANKONDIGING
VEREENIGINGSLEVEN.
Agenda
Advert entlën.
Pielernella Maria Visser,
lingen.
Vroeger beden we tot onze voorouders;
maar nu bidden we tot God, luidde het ant
woord.
Onze scholen werken mee aan de kristiani-
seering der bevolking.
We trachten het heerlijke doel te bereiken
door op onze scholen het Christendom te brengen.
Inzonderheid door de Bijbelsche Geschiedenis
Dat is een meer rechtstreeksche prediking van
den Christus.
Het onderwijs in Indie is in vele opzichten
anders dan in Holland. Zich aansluitende bij
de omgeving komen we vanzelf tot een andere
behandeling der leerstof.
In 't begin van den Indischen loopbaan is
het onderwijs dat gegeven wordt een weinig
veranderde voortzetting van hetgeen we in
Holland deden. Maar nadere kennismaking van
het milieu onzer leerlingen, met hun zeden en
gewoonten, brengt al spoedig een onderwijzer
tot ingrijpende veranderingen in zijn onder-
wijs.
Vooral ook in de les in Bijb. Gesch. Eerst
meenen we, dat er zoo weinig bekend is. Maar
langzaam aan komen we tot de overtuiging,
dat er veel meer aanknoopingspunten zijn dan
in Holland. Geheel het maatschappelijk leven
met zijn deugden en gebreken, met al zfin ge
woonten wordt ons in de H S. geteekend,
zooals 't hier in 't Oosten is.
Vooral 't N. S. geelt overvloed vau aan
knoopingspunten De schijnheilige Farizeeërs,
uiterlijk godsdienstig, maar overigens menscheD,
die de armen en ellendigen nog meer uitmer
gelden onze hadje's1) die eveneens onder
den schijn van lange gebeden het arme volk
uitzuigen. Woekeraars, in den bijbel zoo ge-
geeseld, menschen die 200 a 300 °/o rente vragen
vinden we hier in overvloed. De dienstknechten
in de gelijkenis der talenten zfin onze man
doers (opzichters
Zoo zouden we maar kunnen doorgaan.
Wanneer nu de leerlingen onzer scholen vol
doende het Hollandsch machtig zijn om een
geregelde vertelling te kunnen volgen, wat in
het 2e leerjaar het gevolg is, wordt er een be
gin gemaakt met de eenvoudigste verhalen uit
Gods Woord.
Daarbij mocht wel eens meer gebruik ge
maakt worden van do leermiddelen voor Bjjb-Jsch
Onderwijs. Eu helaas, vele onzer scholen hebben
wel een keur van platen en leermiddelen voor
't andere onderwijs (om Hollaudeche fcholen
jaloersch te maken,) maar de B. G. is daar
sleeht onder vertegenwoordigd.
(Wordt vervolgd P. Lok
0 hadje's zijn mohamedaanscbe godsdienst
leeraars. Eigenlijk lieden, die in Mekka geweest
zijn. Ze leven geheel van de bevolking en zijn
hun ergste uitzuigers. Toch eert het volk hen,
omdat ze in Mekka geweest zijn.
Een vertrouwd persoon wordt geloofd op
zfin woord.
Wordt hetzelfde niet door een enkel persoon
gezegd maar dóór velen, dan verkrijgt het
gezegde meer waarschijnlijkheid dan ilat één
het zegt
Toch is het iets anders, indien iets ambtelijk
wordt verklaard.
Stel dat in een burgerlijke 'gemeente een
secretaris wordt gevraagd. Sollicitanten worden
opgeroepen Uit de gegadigden wordt een
drietal opgemaakt. Uit dat drietal wordt er
een door den gemeenteraad gekozen Neem
nu aaü, dat er enkele vrienden van een der
sollicitanten bfi de stemming tegenwoordig zijn
om terstond den uitslag te weten en dat een
hunner onmiddellijk per fiets vooruit gaat om
den gekozene den uitslag der stemming mede
te deelen, is dit dan voldoende voor den be
noemde en zal hfi nu gerechtigd worden ge
acht om de raad/.aal binnen te gaan en notu
len te maken van de raadszitting?
Na den fietser komen de andere vrienden
tot den gelukkige, die de eer van gekozen te
worden te beurtviel, om hem te felieiteeren.
Mag de gekozene nu op grond van de ver
klaring van zoo velen het gemeentehuis binnen
treden en zitting nemen bfi de raadsvergadering
om een officieel verslag in het hiervoor be
stemde boek in te schrijven
Natuurlijk niet
De gekozene moet wachten op de officieel
kennisgeving van zijn benoeming. Heeft bfi
deze in banden, dan is het hem geoorloofd als
secretaris op te treden en zal hem de toegang
tot het gebouw en de vergadering niet worden
ontzegd. Ieder raadslid erkent zijn recht en
plicht.
Deze officieele kennisgeving is de ambtelijk*.
Ambtshalve wordt door den burgemeester
den gekozene bericht van zijn verkieziug ge
zonden en verkrijgt deze uit banden van het
hoofd der gemeente zjjn aanstelling.
Een ambtelijke daad geschiedt met gezag en
op autoriteit.
Achter de ambtelijke kandeling, achter het
ambtelijk woord staat de vorst. De vorst met
majesteit bekleed, spreekt door zjjn ambtsdra-
gers.
De kerkelijke ambtsdragers hebben geen
inklevende heiligheid, waardoor zjj alsgewjjden
onderscheiden zjjn van particulieren. Maar wel
bezitten zjj, wanneer zjj ambtelijk optredeD,
gezag.
Het gezag, waarmee hjj spreekt, ontleent de
ambtsdrager in de gemeente aan zjjn koninklij
ken Zender, niet aan zjjn vroomheid, zjjn er
varing of iets dergelijks.
Het aanzien van een ambtsdrager kan wel
verhoogd of verminderd worden, wat zjjn per
soon aangaat, doch het ambtelijk woord het ft
bjj alle ambtsdragers dezelfde kracht.
In de prediking, in de regeering der kerk
en in de uitoefening van bet diakenambt komt
Christus zelf tot ons.
Wie den knrcht verwerpt, verwerpt zjjn
meester. Wie naar den gezant luistert, eert
zjjn zender.
(Rijr/l Kerk.)
Slechts eenmaal komt bet woord „winst" in
den bjjbel voor, n.l, in Jac. 413. Het staat
daar niet eens geheel zelfstandig maar als deel
van de uitdrukking „winst" doen. In het
Griekscb is het slechts één woord Kerdainoo.
Nergens anders lezsn we van winst maken
of winst nemen of iets dergelijks. Overal in
het Oude en Nieuwe Testament wordt van
„woeker"' gesproken.
Dit gebruik heeft aanleiding tot misverstand.
Wjj verstaan onder woeker een te groote
winst of rente. In Gods Woord wordt er even
wel slechts mede bedoeld, wat wjj rente noemen.
Uitdrukkelijk wordt den Israëlieten geboden,
dat zjj geen woeker d.i. rente zouden nemen
van hun broeders. In Lev. 2536, 37 staat
Gjj zult geen woeker noch overwinst nemen
van hem (uw broeder)maar gjj zult vreezen
voor uwen God, opdat uw broeder bjj u leve.
Uw geld zult gjj hem niet op woeker goveD
en gjj zult uwe spijs niet op overwinst geven.
De kwestie is duide'jjk. Ia Israël leende men
den broeder niet, opdat deze in staat gesteld
werd om met het geleende geld te werken en
er geld mee te verdienen. Men leende elkander
meest in natura, een molensteen of een mantel
enz. en slechts een eiikel maal geld om in den
oogenblikkeljjken nood te voorzien. Van elkan
ders nood mocht geen gebruik gemaakt worden
om er winst uit te slaan. Het geleende moest
in goeden staat zoo spoedig mogeljjk terug
gpgeven worden. Een geleende mantel mocht
niet tot den volgenden dag worden gehouden,
omdat dit kleed als deksel diende in den nacht
tegen de koude.
Van vreemden daarentegen mocht wel rente
worden gevorderd volgens Dcut. 23 20
Bjj ons is het g<4d geen ruilmiddel alleen,
doch ook productief, voortbrengende, gemaakt.
Onder ons wordt geld als kapitaal geleend aan
anderen om er zaken mee te doen en er van
te lever.
De toestanden onder ons verschillen hemels
breed van die in Israël.
Ook nu wordt telkens door vrienden en buren
een en ander geleend of uitgeleend zonder dat
van het geven van winst na het gebruik maar
eenigszins gesproken wordt Zelfs wordt wel
geld gegeven voor tjjdeljjk gebruik zonder
winst of rente aan goede kennissen.
De teksten in den bjj bel, waarin het woord
woeker voorkomt, mogen niet zonder meer toe
gepast worden op het leven van onzen tjjd.
Wie geld leent om zelfstaudig ermee te wer
ken is verplicht een billijke reute te geven en
kan zich niet op plaatsen als Lev. 2536
beroepen. Rijnl. Kerkbode.)
Merk" en ft<sheolHienwa>
BEROEPEN
te Herwfiuen: J. A. Verhoog te Reeuwjjk
te IJmuiden en Bergum N Buffinga te
Oosthem
te Oudshoorn A. M Boejjinga te Koog-Zaan-
djjk
te OldehoveS v. Leeuwen te Houwerzjjl;
te Bruinisse, Heinkenszand en Wolfaartsdjjk
P. van Djjk, cand. te Kampen
te Eogwierum B. Wentsel cand. te Kampen
te Lutten a d. DedemsvaartJ. D. Heersiok
te Nieuweroord
te Schouwerzjjl: W. Faber te Schipluiden;
te Veere: F. Tollenaar te Brouwershaven.
In den ouderdom van 66 jaar is overle
den dr. H. H. Woudstra, predikant te Dok-
kum (B
Ds. G. Broekhujjzen herdacht zjjn 40-jarig
ambtsjubileum te Aduard met de woorden
„De Heere is onzer gedachtig geweest" uit
Psalm 115.
Aan ds. P. J. W. Klaarhamer is eervol
emeritaat verleend tegen 1 Mei
De scheurmakers te Oosterland hebben
't kerkgebouw der Geref kerk in beslag ge
nomen en verkocht aan een der leden. Daar
door is de Geref. kerk verhinderd in haar
gebouw te vergaderen. Het zal nu wel een
civiel proces worden, want zjj, die gewillig uit
het kerkverband traden, kunnen toch moeilijk
recht laten gelden op gebouw.
Ds J. W. v. d. Kouwe, em. pred van
Ferwerd, is overleden in den ouderdom van
70 jaar.
De Geref kerken van Smilde A en B
zjjn samengesmolten.
De Meisjesvereeuiging „Bidt en werkt"
te Bergen op Zoom vierde Maandag 17
Maart baar 4de jaarvergadering. Daar ds. v. d.
Kooi verhiuderd was, wegens kerkelijke werk-
.z lamheden, werd de vergadering geleid door
den heer W. Overeem, ouderling der Ger. kerk
in wiens banden dan ook de leiding ten volle
was toevertrouwd. De vergadering werd ge
opend met bet zirgen van Ps. 33:2 en gebed.
Na het lezen van Psalm 148 werd er een
harteljjk openingswoord door den Voorzitter ge
sproken, zoowel tot leidsters als tot de Ver-
eeniging.
Uit het verslag der secretaresse, werd ve -
nomen, d*t er met groote dankbaarheid aan
de Heere God werd teruggezien op het jaar
dat weer is voorbijgegaan. De meisjes, hoewel
zjj nog jong zfin, (want deze vereeniging is
alleen voor meisjes van 12 tot 16 jaar) hadden
weer ijverig gewerkt, zoodat er 34 stuks kinder-
kleederen aan het Bestuur der Ger. Zondags
school, met het Kerstfeest was uitgereikt. De
vereeniging telt 22 leden, en heelt 60 begun-
stigsters, wie ook alle hartelijk werden dank
gelegd door de Penningmeesteresse.
Zeer velen van hen waren er op deze ver
gadering aanwezig.
De avond is gezellig voorbijgegaan en werd
afgewisseld door ernstige en luimige voor
drachten en samenspraken. In al deze was
een goede leering voor de meisjes uit waar te
nemen. Getrouw aan hun wekeljjksehe arbeid,
werd er ook een bfibelsch opstel geleverd over
„Saul op weg naar Damascus".
Door verschillende afgevaardigden werden er
hartelijke woorden gesproken, inzonderheid ook
door de afgevaardigdh van den Kerkeraad,dieook
na de leden Ie hebben toegesproken, een woord
tot de leidsters der Vereeniging sprak, dat
ingang vond in hunne harten.
De pauze was ook gezellig, daar er eeni^e
handwerkjes verloot werden, om het tekort der
Vereeniging te dekken.
De vergadering werd besloten met het zingen
van Po. 103 1 en dankgebed. Het was een
aangename gezegende ure, en hopende op Gods
onmisbaren zegen gaat de Vereeniging getrouw
aan haar naam, weer biddend en werkend voort.
Het bestuur
Veere. Zondag 16 Maart werd tot Herder
en Leeraar beroepen, de Weleerw. Heer Ds.
F. Tollenaar te Brouwershaven.
Schenke de Heere zfin Eerw vrijmoedigheid
om deze roeping op te volgen, dat is onze
wensch en bede.
Namens den Kerkeraad,
A. VOLKEus Azscriba.
Heinkenszand. Alhier is tot Herder en
Leeraar beroepen de Eerw. Heer P. van Djjk,
Cand. tot den Heiligen Dienst, wonende te
Kampen. De Heere geve Z.Eerw. licht en wijs
heid om een keuze te doen Zijnen naam ter
eer en der gemeente tot heil.
Namens den K«ikeraad
L. van Iessem, Scriba.
GERAAMDE ONTVANGSTEN over 1919
van de Geref. Kerken ten behoeve
der C assis Middelburg.
Arnemuid n 3
Domburg 11 2
Gapiüge 2
Grijpskerke 6
Koudekerke 7Va
Meliskerke 5Vs
Middelburg 28
OostVapelle 4Vs
O.enW.Soub. 7Vs
Serooskerke lOVa
St. Laurens 3
Vlissingen 13
Veere 4l/a
Vrouwepolder2Va
Westkapelle 1
pCt.
Quotum,
f 16,50
8,25
33-
41,25
a 30,25
„154,15pCt
a 24,75
a 41,25
a 57,75
a 16,50
a 7150
a 24,75
a 13,75
5,50
Emeriti.
f 63-
a 31,50
a 42,-
a 126-
157,50
a 115,50
a 315-
a 94,50
157,50
a 63-
a 273,-
a 94,50
a 52,50
a 21 -
f550,— f 1606,50
Begrooting Uitgaven.
Kosten vergaderen f 140,
Rjjtuighuur 30,
Drukwerk 25,
Provinciale bjjdrage 231,
Bijdrage Westkapelle 50,
Timmerman 30,
Uitgaven van verschillenden aard f 44,
f 550,-
Emeriti-uitgaven.
Aan den Provincialen Quaestor f 450,
Aan de Geref. kerk Domburg 800,
Aan de Geref. kerk Serooskerke 350,
f 1600
J. 't Hart, Quaestor.
ZENDING.
Met harfceljjken dank ontvangen van B. M.
te Krabbendijke 225 halve centen voor de
zending op Magelarg.
J. D. Wiklenga.
Met vriendeljjken daDk ontvangen voor de
Zending 120 halve centen van C. H.
M*j. Kerkhof.
K. Wielemaker School en Zending,
Handleiding by hetzendingsonderwjjs
aan kinderen f 1.90 met 5 pCt. toeslag.
Boekhandel v. d. Zendings-Studieraad
Den Haag Nassau Zuiderateinstr. 25.
Met weemoed neemt men dit gescbritt ter
hand, hetwelk ons zoo treffend herinnert aan
den ons zoo vroeg ontnomen meester Wiele-
muker. Van welk een belezenheid en paeda-
gogische wfisheid getuigt dit boekje. De Zen-
dings-Siudieraad had niemand meer geschikt,
om dat onderwerp te behandelen, kunnen vin
den dan Wielemaker. Evenzeer als dr. Adriani
wiens werkje „Het Animistisch Heidi ndom
als godsdiei st," wij kortgeleden aankondigden,
is ook Wielemaker een deskundige gebleken
ia de school was hy thuis; hij wist hoe het
in de school moest zfin ook had hfi de Zending
in de school ingebracht en aan de school ver
bonden wat hfi in „School en Zending" schreef
heeft hfi zelf eerst in practfik gebrachthet
is geen in de studeerkamer uitgedachte en nu
keurig ineengezette theorie, die ons hier wordt
aangeboden, maar 't is gestolde werkelijkheid,
in schriftvastgelegd levenen daarom was
Wielemaker de aangewezen man om dat waarlijk
uiterst moeilfik probleem uit een te zetten, hoe
de zending op onze christelijke scholen moet
worden behandeld.
Wfi kunnen het gerust aan onze onderwij
zers overlaten om te beoordeelen of de heer
Wielemaker geslaagd is. Zfin werk zal, als alle
menschenwerk, onvolkomen zfin, maar wfi twij
felen er toch niet aan, of in hoofdzaak zal men de
hier beschreven methode moeten volgendan
gaat men langs veiligen weg. Wielemaker heeft
op 't rooster geen plaats ingeruimd voor de
zendinghfi achtte het doelmatiger bjj de
verschillende vakken, die nu op het rooster zfin,
de zending ter sprake te brengenen hoe dit
kan en moet wordt dan aangegeen.
Dat dit bfi Bfibelsche en hfi: Kerkgeschie
denis gemakkelfik gaat, ligt voor de hand, maar
hoe kan du de zending bfi rekenen,, .lezen en
schrfiven te pas komen? Wielemaker waar
schuwt er gedurig tegen de zending bfi de
haren er bfi te sleepen, maar .niet ten onrechte
maakt hfi de opmerking,dat de liefde vindingrijk
maakt. Zoo zegt hfi bfi „Schrfiven" (bl. 76):
EveDgoed als men laat schrfiven Chrjstoforng
Columbus ontdekte Amerika in 1492, even
goed ken men laten schrfivenHans Egeda,
de apostel van Groenland, werkt#- aldaar
17211736. En evengoed als men gevleugelde
woorden van andere beroemde, mannen kan
laten schrfiveD, kan men dit b. v. het woord
van Carey Tracht naar groote dingen voor
God, verwacht groote dingen van God.
Maar met rekenen, hoe. kan het 4aQ;;? „Men
kan zoo eens met een enkel woordje spreken
over ontvangsten en uitgaven onzer Zendings-
vereenigingen en de kinderen overschot of
tekort laten uitrekenen. Over den duur en de
kosten eener reis naar onze Oost, ook ,b.v. naar
N. Guinea valt weieens iets te berekenen, en
waarom zou de reiziger dan ook niet eens een
zendeling zfin?"
Men kóope echter zelf het boekje en oordeele.
Vooral onze onderwjj^prs en onze onderwijze
ressen kunnen 't niét missen. Wielemaker is
een uitnemend raadsman en gids, en. hfi do
ceert alzoo, dat bfi, geen, naprater®;;$n ntapers
kweekt, doch tot zelfstandigen arbeid prikkelt.
De Z S R. heeft het boekje van, 160 bladen
keurig uitgegeven; de corr»ctiehad echter
beter kunnen zfin; op bladz. 112 bovenaan
staat over de Èngelschë en Anwikaansche
leuze een onbegrfipeljjke zin- De Jiferatuurop
gave is over 't algemeen, yoldoenda; wfi mis
sen echter noodePierson, Nieuwe handelin
gen der apostelen ook zoekt men tevergeefs
naar een bron voor de zending onder de Rus
sen (bl 101), voor „die Hërmannsburger
Missions geselschaftbL 10
Op verschillende gedeelten "kopen we nog
in de rubriek Zending de aandacht te Vfestigen.
Ji- O- WïBLÏNGA.
I [i i'vi II
RING MIDDELBURG van J. V. op G. G.
Jaarvergadering op D. V, Donderdag 27
April a.8., 's avonds 7 uur Ger> Kerk te
Meliskerke.
Opening
Jaarverslagen, Notulen en^Ripgrapporten.
Pauze
Rede ds. Veen.
Onderwerp:??
Sluiting. j De Secretaris,
J. db Klerk.
We rekenen op een trouw bezoek. Zorgen de
vrienden er voor, dat onze verwachting niet
beschaamd wordt? Voor bergplaats fietsen is
de consistorie aangewezen.
De Geref. Jong. Vereen. „Herman Faukeel"
vergadert eiken Zondagavond te kvprt over
acht in de consistorie dér Gasthuiskèrk.
Rooster van a s. Zondag
„Het getal 666". Ds. J. D. Wiëlenga.
„Kerkhervorming". P. van Dfik.
Namens het Bestuur,
F. Veldwijk, Voorzitter.
A. Geervliet, Secretaris.
Voor de zeer talrfike blfiken van deel
neming zoo van hier als elders onder
vonden, bfi het verlies van onzen innig
geliefden Zoon, Broeder en Oom,
Ds. S. VERLARE,
in leven predikaut te Westmaas, betuigen
ondergeteekenden hunnen hartelfiken
dank.
J. VERLARE.
Ja. VERLARE-^
en f'amfliei
Krabbendjjk*», 19 Maart 1919.
Heden oveleed onze geliefde
Moeder, Bshuwd-, Groot- en Over
grootmoeder
in den gezagenden ouderdom van
8L jaar en 7 maanden.
Dat haar heengaan vrede was is
ons tot grooten troost.
Uit aller naam,
P. KODDE.
Serooskerke (W.), 16 Maart 1919.