UIT IMS FE2RS. Ambtelijk. Woeker. Oifieiëata 11- Verantwoording van Liefdegaven. BOEKAANKONDIGING VEREENIGINGSLEVEN. Agenda Advert entlën. Pielernella Maria Visser, lingen. Vroeger beden we tot onze voorouders; maar nu bidden we tot God, luidde het ant woord. Onze scholen werken mee aan de kristiani- seering der bevolking. We trachten het heerlijke doel te bereiken door op onze scholen het Christendom te brengen. Inzonderheid door de Bijbelsche Geschiedenis Dat is een meer rechtstreeksche prediking van den Christus. Het onderwijs in Indie is in vele opzichten anders dan in Holland. Zich aansluitende bij de omgeving komen we vanzelf tot een andere behandeling der leerstof. In 't begin van den Indischen loopbaan is het onderwijs dat gegeven wordt een weinig veranderde voortzetting van hetgeen we in Holland deden. Maar nadere kennismaking van het milieu onzer leerlingen, met hun zeden en gewoonten, brengt al spoedig een onderwijzer tot ingrijpende veranderingen in zijn onder- wijs. Vooral ook in de les in Bijb. Gesch. Eerst meenen we, dat er zoo weinig bekend is. Maar langzaam aan komen we tot de overtuiging, dat er veel meer aanknoopingspunten zijn dan in Holland. Geheel het maatschappelijk leven met zijn deugden en gebreken, met al zfin ge woonten wordt ons in de H S. geteekend, zooals 't hier in 't Oosten is. Vooral 't N. S. geelt overvloed vau aan knoopingspunten De schijnheilige Farizeeërs, uiterlijk godsdienstig, maar overigens menscheD, die de armen en ellendigen nog meer uitmer gelden onze hadje's1) die eveneens onder den schijn van lange gebeden het arme volk uitzuigen. Woekeraars, in den bijbel zoo ge- geeseld, menschen die 200 a 300 °/o rente vragen vinden we hier in overvloed. De dienstknechten in de gelijkenis der talenten zfin onze man doers (opzichters Zoo zouden we maar kunnen doorgaan. Wanneer nu de leerlingen onzer scholen vol doende het Hollandsch machtig zijn om een geregelde vertelling te kunnen volgen, wat in het 2e leerjaar het gevolg is, wordt er een be gin gemaakt met de eenvoudigste verhalen uit Gods Woord. Daarbij mocht wel eens meer gebruik ge maakt worden van do leermiddelen voor Bjjb-Jsch Onderwijs. Eu helaas, vele onzer scholen hebben wel een keur van platen en leermiddelen voor 't andere onderwijs (om Hollaudeche fcholen jaloersch te maken,) maar de B. G. is daar sleeht onder vertegenwoordigd. (Wordt vervolgd P. Lok 0 hadje's zijn mohamedaanscbe godsdienst leeraars. Eigenlijk lieden, die in Mekka geweest zijn. Ze leven geheel van de bevolking en zijn hun ergste uitzuigers. Toch eert het volk hen, omdat ze in Mekka geweest zijn. Een vertrouwd persoon wordt geloofd op zfin woord. Wordt hetzelfde niet door een enkel persoon gezegd maar dóór velen, dan verkrijgt het gezegde meer waarschijnlijkheid dan ilat één het zegt Toch is het iets anders, indien iets ambtelijk wordt verklaard. Stel dat in een burgerlijke 'gemeente een secretaris wordt gevraagd. Sollicitanten worden opgeroepen Uit de gegadigden wordt een drietal opgemaakt. Uit dat drietal wordt er een door den gemeenteraad gekozen Neem nu aaü, dat er enkele vrienden van een der sollicitanten bfi de stemming tegenwoordig zijn om terstond den uitslag te weten en dat een hunner onmiddellijk per fiets vooruit gaat om den gekozene den uitslag der stemming mede te deelen, is dit dan voldoende voor den be noemde en zal hfi nu gerechtigd worden ge acht om de raad/.aal binnen te gaan en notu len te maken van de raadszitting? Na den fietser komen de andere vrienden tot den gelukkige, die de eer van gekozen te worden te beurtviel, om hem te felieiteeren. Mag de gekozene nu op grond van de ver klaring van zoo velen het gemeentehuis binnen treden en zitting nemen bfi de raadsvergadering om een officieel verslag in het hiervoor be stemde boek in te schrijven Natuurlijk niet De gekozene moet wachten op de officieel kennisgeving van zijn benoeming. Heeft bfi deze in banden, dan is het hem geoorloofd als secretaris op te treden en zal hem de toegang tot het gebouw en de vergadering niet worden ontzegd. Ieder raadslid erkent zijn recht en plicht. Deze officieele kennisgeving is de ambtelijk*. Ambtshalve wordt door den burgemeester den gekozene bericht van zijn verkieziug ge zonden en verkrijgt deze uit banden van het hoofd der gemeente zjjn aanstelling. Een ambtelijke daad geschiedt met gezag en op autoriteit. Achter de ambtelijke kandeling, achter het ambtelijk woord staat de vorst. De vorst met majesteit bekleed, spreekt door zjjn ambtsdra- gers. De kerkelijke ambtsdragers hebben geen inklevende heiligheid, waardoor zjj alsgewjjden onderscheiden zjjn van particulieren. Maar wel bezitten zjj, wanneer zjj ambtelijk optredeD, gezag. Het gezag, waarmee hjj spreekt, ontleent de ambtsdrager in de gemeente aan zjjn koninklij ken Zender, niet aan zjjn vroomheid, zjjn er varing of iets dergelijks. Het aanzien van een ambtsdrager kan wel verhoogd of verminderd worden, wat zjjn per soon aangaat, doch het ambtelijk woord het ft bjj alle ambtsdragers dezelfde kracht. In de prediking, in de regeering der kerk en in de uitoefening van bet diakenambt komt Christus zelf tot ons. Wie den knrcht verwerpt, verwerpt zjjn meester. Wie naar den gezant luistert, eert zjjn zender. (Rijr/l Kerk.) Slechts eenmaal komt bet woord „winst" in den bjjbel voor, n.l, in Jac. 413. Het staat daar niet eens geheel zelfstandig maar als deel van de uitdrukking „winst" doen. In het Griekscb is het slechts één woord Kerdainoo. Nergens anders lezsn we van winst maken of winst nemen of iets dergelijks. Overal in het Oude en Nieuwe Testament wordt van „woeker"' gesproken. Dit gebruik heeft aanleiding tot misverstand. Wjj verstaan onder woeker een te groote winst of rente. In Gods Woord wordt er even wel slechts mede bedoeld, wat wjj rente noemen. Uitdrukkelijk wordt den Israëlieten geboden, dat zjj geen woeker d.i. rente zouden nemen van hun broeders. In Lev. 2536, 37 staat Gjj zult geen woeker noch overwinst nemen van hem (uw broeder)maar gjj zult vreezen voor uwen God, opdat uw broeder bjj u leve. Uw geld zult gjj hem niet op woeker goveD en gjj zult uwe spijs niet op overwinst geven. De kwestie is duide'jjk. Ia Israël leende men den broeder niet, opdat deze in staat gesteld werd om met het geleende geld te werken en er geld mee te verdienen. Men leende elkander meest in natura, een molensteen of een mantel enz. en slechts een eiikel maal geld om in den oogenblikkeljjken nood te voorzien. Van elkan ders nood mocht geen gebruik gemaakt worden om er winst uit te slaan. Het geleende moest in goeden staat zoo spoedig mogeljjk terug gpgeven worden. Een geleende mantel mocht niet tot den volgenden dag worden gehouden, omdat dit kleed als deksel diende in den nacht tegen de koude. Van vreemden daarentegen mocht wel rente worden gevorderd volgens Dcut. 23 20 Bjj ons is het g<4d geen ruilmiddel alleen, doch ook productief, voortbrengende, gemaakt. Onder ons wordt geld als kapitaal geleend aan anderen om er zaken mee te doen en er van te lever. De toestanden onder ons verschillen hemels breed van die in Israël. Ook nu wordt telkens door vrienden en buren een en ander geleend of uitgeleend zonder dat van het geven van winst na het gebruik maar eenigszins gesproken wordt Zelfs wordt wel geld gegeven voor tjjdeljjk gebruik zonder winst of rente aan goede kennissen. De teksten in den bjj bel, waarin het woord woeker voorkomt, mogen niet zonder meer toe gepast worden op het leven van onzen tjjd. Wie geld leent om zelfstaudig ermee te wer ken is verplicht een billijke reute te geven en kan zich niet op plaatsen als Lev. 2536 beroepen. Rijnl. Kerkbode.) Merk" en ft<sheolHienwa> BEROEPEN te Herwfiuen: J. A. Verhoog te Reeuwjjk te IJmuiden en Bergum N Buffinga te Oosthem te Oudshoorn A. M Boejjinga te Koog-Zaan- djjk te OldehoveS v. Leeuwen te Houwerzjjl; te Bruinisse, Heinkenszand en Wolfaartsdjjk P. van Djjk, cand. te Kampen te Eogwierum B. Wentsel cand. te Kampen te Lutten a d. DedemsvaartJ. D. Heersiok te Nieuweroord te Schouwerzjjl: W. Faber te Schipluiden; te Veere: F. Tollenaar te Brouwershaven. In den ouderdom van 66 jaar is overle den dr. H. H. Woudstra, predikant te Dok- kum (B Ds. G. Broekhujjzen herdacht zjjn 40-jarig ambtsjubileum te Aduard met de woorden „De Heere is onzer gedachtig geweest" uit Psalm 115. Aan ds. P. J. W. Klaarhamer is eervol emeritaat verleend tegen 1 Mei De scheurmakers te Oosterland hebben 't kerkgebouw der Geref kerk in beslag ge nomen en verkocht aan een der leden. Daar door is de Geref. kerk verhinderd in haar gebouw te vergaderen. Het zal nu wel een civiel proces worden, want zjj, die gewillig uit het kerkverband traden, kunnen toch moeilijk recht laten gelden op gebouw. Ds J. W. v. d. Kouwe, em. pred van Ferwerd, is overleden in den ouderdom van 70 jaar. De Geref kerken van Smilde A en B zjjn samengesmolten. De Meisjesvereeuiging „Bidt en werkt" te Bergen op Zoom vierde Maandag 17 Maart baar 4de jaarvergadering. Daar ds. v. d. Kooi verhiuderd was, wegens kerkelijke werk- .z lamheden, werd de vergadering geleid door den heer W. Overeem, ouderling der Ger. kerk in wiens banden dan ook de leiding ten volle was toevertrouwd. De vergadering werd ge opend met bet zirgen van Ps. 33:2 en gebed. Na het lezen van Psalm 148 werd er een harteljjk openingswoord door den Voorzitter ge sproken, zoowel tot leidsters als tot de Ver- eeniging. Uit het verslag der secretaresse, werd ve - nomen, d*t er met groote dankbaarheid aan de Heere God werd teruggezien op het jaar dat weer is voorbijgegaan. De meisjes, hoewel zjj nog jong zfin, (want deze vereeniging is alleen voor meisjes van 12 tot 16 jaar) hadden weer ijverig gewerkt, zoodat er 34 stuks kinder- kleederen aan het Bestuur der Ger. Zondags school, met het Kerstfeest was uitgereikt. De vereeniging telt 22 leden, en heelt 60 begun- stigsters, wie ook alle hartelijk werden dank gelegd door de Penningmeesteresse. Zeer velen van hen waren er op deze ver gadering aanwezig. De avond is gezellig voorbijgegaan en werd afgewisseld door ernstige en luimige voor drachten en samenspraken. In al deze was een goede leering voor de meisjes uit waar te nemen. Getrouw aan hun wekeljjksehe arbeid, werd er ook een bfibelsch opstel geleverd over „Saul op weg naar Damascus". Door verschillende afgevaardigden werden er hartelijke woorden gesproken, inzonderheid ook door de afgevaardigdh van den Kerkeraad,dieook na de leden Ie hebben toegesproken, een woord tot de leidsters der Vereeniging sprak, dat ingang vond in hunne harten. De pauze was ook gezellig, daar er eeni^e handwerkjes verloot werden, om het tekort der Vereeniging te dekken. De vergadering werd besloten met het zingen van Po. 103 1 en dankgebed. Het was een aangename gezegende ure, en hopende op Gods onmisbaren zegen gaat de Vereeniging getrouw aan haar naam, weer biddend en werkend voort. Het bestuur Veere. Zondag 16 Maart werd tot Herder en Leeraar beroepen, de Weleerw. Heer Ds. F. Tollenaar te Brouwershaven. Schenke de Heere zfin Eerw vrijmoedigheid om deze roeping op te volgen, dat is onze wensch en bede. Namens den Kerkeraad, A. VOLKEus Azscriba. Heinkenszand. Alhier is tot Herder en Leeraar beroepen de Eerw. Heer P. van Djjk, Cand. tot den Heiligen Dienst, wonende te Kampen. De Heere geve Z.Eerw. licht en wijs heid om een keuze te doen Zijnen naam ter eer en der gemeente tot heil. Namens den K«ikeraad L. van Iessem, Scriba. GERAAMDE ONTVANGSTEN over 1919 van de Geref. Kerken ten behoeve der C assis Middelburg. Arnemuid n 3 Domburg 11 2 Gapiüge 2 Grijpskerke 6 Koudekerke 7Va Meliskerke 5Vs Middelburg 28 OostVapelle 4Vs O.enW.Soub. 7Vs Serooskerke lOVa St. Laurens 3 Vlissingen 13 Veere 4l/a Vrouwepolder2Va Westkapelle 1 pCt. Quotum, f 16,50 8,25 33- 41,25 a 30,25 „154,15pCt a 24,75 a 41,25 a 57,75 a 16,50 a 7150 a 24,75 a 13,75 5,50 Emeriti. f 63- a 31,50 a 42,- a 126- 157,50 a 115,50 a 315- a 94,50 157,50 a 63- a 273,- a 94,50 a 52,50 a 21 - f550,— f 1606,50 Begrooting Uitgaven. Kosten vergaderen f 140, Rjjtuighuur 30, Drukwerk 25, Provinciale bjjdrage 231, Bijdrage Westkapelle 50, Timmerman 30, Uitgaven van verschillenden aard f 44, f 550,- Emeriti-uitgaven. Aan den Provincialen Quaestor f 450, Aan de Geref. kerk Domburg 800, Aan de Geref. kerk Serooskerke 350, f 1600 J. 't Hart, Quaestor. ZENDING. Met harfceljjken dank ontvangen van B. M. te Krabbendijke 225 halve centen voor de zending op Magelarg. J. D. Wiklenga. Met vriendeljjken daDk ontvangen voor de Zending 120 halve centen van C. H. M*j. Kerkhof. K. Wielemaker School en Zending, Handleiding by hetzendingsonderwjjs aan kinderen f 1.90 met 5 pCt. toeslag. Boekhandel v. d. Zendings-Studieraad Den Haag Nassau Zuiderateinstr. 25. Met weemoed neemt men dit gescbritt ter hand, hetwelk ons zoo treffend herinnert aan den ons zoo vroeg ontnomen meester Wiele- muker. Van welk een belezenheid en paeda- gogische wfisheid getuigt dit boekje. De Zen- dings-Siudieraad had niemand meer geschikt, om dat onderwerp te behandelen, kunnen vin den dan Wielemaker. Evenzeer als dr. Adriani wiens werkje „Het Animistisch Heidi ndom als godsdiei st," wij kortgeleden aankondigden, is ook Wielemaker een deskundige gebleken ia de school was hy thuis; hij wist hoe het in de school moest zfin ook had hfi de Zending in de school ingebracht en aan de school ver bonden wat hfi in „School en Zending" schreef heeft hfi zelf eerst in practfik gebrachthet is geen in de studeerkamer uitgedachte en nu keurig ineengezette theorie, die ons hier wordt aangeboden, maar 't is gestolde werkelijkheid, in schriftvastgelegd levenen daarom was Wielemaker de aangewezen man om dat waarlijk uiterst moeilfik probleem uit een te zetten, hoe de zending op onze christelijke scholen moet worden behandeld. Wfi kunnen het gerust aan onze onderwij zers overlaten om te beoordeelen of de heer Wielemaker geslaagd is. Zfin werk zal, als alle menschenwerk, onvolkomen zfin, maar wfi twij felen er toch niet aan, of in hoofdzaak zal men de hier beschreven methode moeten volgendan gaat men langs veiligen weg. Wielemaker heeft op 't rooster geen plaats ingeruimd voor de zendinghfi achtte het doelmatiger bjj de verschillende vakken, die nu op het rooster zfin, de zending ter sprake te brengenen hoe dit kan en moet wordt dan aangegeen. Dat dit bfi Bfibelsche en hfi: Kerkgeschie denis gemakkelfik gaat, ligt voor de hand, maar hoe kan du de zending bfi rekenen,, .lezen en schrfiven te pas komen? Wielemaker waar schuwt er gedurig tegen de zending bfi de haren er bfi te sleepen, maar .niet ten onrechte maakt hfi de opmerking,dat de liefde vindingrijk maakt. Zoo zegt hfi bfi „Schrfiven" (bl. 76): EveDgoed als men laat schrfiven Chrjstoforng Columbus ontdekte Amerika in 1492, even goed ken men laten schrfivenHans Egeda, de apostel van Groenland, werkt#- aldaar 17211736. En evengoed als men gevleugelde woorden van andere beroemde, mannen kan laten schrfiveD, kan men dit b. v. het woord van Carey Tracht naar groote dingen voor God, verwacht groote dingen van God. Maar met rekenen, hoe. kan het 4aQ;;? „Men kan zoo eens met een enkel woordje spreken over ontvangsten en uitgaven onzer Zendings- vereenigingen en de kinderen overschot of tekort laten uitrekenen. Over den duur en de kosten eener reis naar onze Oost, ook ,b.v. naar N. Guinea valt weieens iets te berekenen, en waarom zou de reiziger dan ook niet eens een zendeling zfin?" Men kóope echter zelf het boekje en oordeele. Vooral onze onderwjj^prs en onze onderwijze ressen kunnen 't niét missen. Wielemaker is een uitnemend raadsman en gids, en. hfi do ceert alzoo, dat bfi, geen, naprater®;;$n ntapers kweekt, doch tot zelfstandigen arbeid prikkelt. De Z S R. heeft het boekje van, 160 bladen keurig uitgegeven; de corr»ctiehad echter beter kunnen zfin; op bladz. 112 bovenaan staat over de Èngelschë en Anwikaansche leuze een onbegrfipeljjke zin- De Jiferatuurop gave is over 't algemeen, yoldoenda; wfi mis sen echter noodePierson, Nieuwe handelin gen der apostelen ook zoekt men tevergeefs naar een bron voor de zending onder de Rus sen (bl 101), voor „die Hërmannsburger Missions geselschaftbL 10 Op verschillende gedeelten "kopen we nog in de rubriek Zending de aandacht te Vfestigen. Ji- O- WïBLÏNGA. I [i i'vi II RING MIDDELBURG van J. V. op G. G. Jaarvergadering op D. V, Donderdag 27 April a.8., 's avonds 7 uur Ger> Kerk te Meliskerke. Opening Jaarverslagen, Notulen en^Ripgrapporten. Pauze Rede ds. Veen. Onderwerp:?? Sluiting. j De Secretaris, J. db Klerk. We rekenen op een trouw bezoek. Zorgen de vrienden er voor, dat onze verwachting niet beschaamd wordt? Voor bergplaats fietsen is de consistorie aangewezen. De Geref. Jong. Vereen. „Herman Faukeel" vergadert eiken Zondagavond te kvprt over acht in de consistorie dér Gasthuiskèrk. Rooster van a s. Zondag „Het getal 666". Ds. J. D. Wiëlenga. „Kerkhervorming". P. van Dfik. Namens het Bestuur, F. Veldwijk, Voorzitter. A. Geervliet, Secretaris. Voor de zeer talrfike blfiken van deel neming zoo van hier als elders onder vonden, bfi het verlies van onzen innig geliefden Zoon, Broeder en Oom, Ds. S. VERLARE, in leven predikaut te Westmaas, betuigen ondergeteekenden hunnen hartelfiken dank. J. VERLARE. Ja. VERLARE-^ en f'amfliei Krabbendjjk*», 19 Maart 1919. Heden oveleed onze geliefde Moeder, Bshuwd-, Groot- en Over grootmoeder in den gezagenden ouderdom van 8L jaar en 7 maanden. Dat haar heengaan vrede was is ons tot grooten troost. Uit aller naam, P. KODDE. Serooskerke (W.), 16 Maart 1919.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 3