Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 33e Jaargang. Vrijdag 31 Januari 1919. No. 5 Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vasts MedewerkersD.O. R. J. v. d. VEEI, J. D. WIELEIGA, F. I t d. EIDE, B. MEIJER, H. P. M. G. DE WALLE id F. W J. WOLF. PERSVEREEN1GING ZEEUWSCHE KERKBODE. In Memoriam. Prof. Grosheide„Christuser varing". Zeenwsc Abonnementsprijs: per kwartaal bjj vooruitbetaling 75 cent. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentieprijs10 cent per regel bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGA YK VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOIi OLTHOFF, Middelbare. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. voor school en kerk, en we willen zpn naam in gedachtenis bewaren. Zondag den 19 Januari las hij nog voor in de kerk en den volgenden rustdag was hij reeds opgeroepen. Waarlijk, we brengen onze jaren door als een gedachte en het wordt snellpk afgesneden. De overledene heeft gewerkt zoolang het dag was en met eere daalde hjj in 't graf. Koop den tijd uit, terwijl de dagen boos zijn Bouma. KEBKELIJE LEVEN. Uit onzen kring werd weggenomen de heer A. J. Remjjn, die vjjf-en-dertig jaar onder wijzer aan de Gravenstraat-school te Middel burg is geweest. Er zaten kinderen in zijn klas, wier ouders ook reeds onderwjjs van hem ontvangen hadden. Hij was een man, die met liefde zich wijdde aan de moeilijke taak om onze kinderen te vormen voor hun plaats in de maatschappij en de kerk. Hij had in de gemeente, waartoe hij be hoorde een goede plaats. Ja-enlang heeft bij haar eerst gediend als diaken en later als ouderling. Hij sprak niet veel, doch als hij het woord kreeg, getuigde het altijd van een goed oordeel. Met stille toewijding verrichtte hij zijn werk, en daardoor verwierf hij de achting van allen, die hem van nabij kenden. We gevoelen nu reeds zijn gemis. Dankbaar zjjn we voor al wat hij is geweest II. Dat sommigen van Gereformeerden huize zoo wegloopen met „Christuservaring", ligt volgens prof. Grosheide daaraan, dat deze per sonen meenen daarin een oplossing te vinden voor het moeielijke probleem van de verhouding tu8schen het objectieve en het subjectieve. In verschillende perioden treedt een van die twee meer op den voorgrond, nu eens het ob jectieve, dan weer het subjectieve. Een vol gend geslacht is niet tevreden met wat het vorige geslacht bood, en slaat gemeenlijk in het andere uiterste over. We hebben achter ons eene periode, waarin h»?t objectieve op den voorgrond trad. Allerlei werkte daartoe mee't materialisme, de bloei der natuurwetenschappen, de industrie, de macht van den geest die de stof beheerschte. Nu komt er een kentering. Men gaat meer voor het subjectieve voelen. Niet straffeloos werden de rechten van het gemoed verzaakt. Op een periode van intellectualisme, die achter den rug ligt, volgt nu een periode van mystiek subjectivisme. Dat vervallen tot een uiterste is verkeerd. Goed is, het evenwicht te bewaren tusschen het objectieve en het subjectieve. En dat deden Calvijn en zijne navolgers op zeldzaam ge lukkige w^jze Voor hen was het geloof: kennis ên vertrouwen. Sommige theologen mogen teveel eenzjjdig op het kennen den na druk gelegd hebben, de Gereformeerde theo logie als zoodanig deed dit niet, maar wees minstens evenzeer op het vertrouwend i. op het persoonlijk aannemen en hebben van Christus tot zjjn Verlosser en Zaligmaker. Was soms de leer eenzijdig objectief intel lectualistisch. de praktijk werd het niet minder. Zoo is bet niet te verwonderen, dat onder ons meer dan eens in het praktische de kennis ten koste van het vertrouwen verheven is. Met name was dit het geval sinds het weer opleven der Gereformeerde leer in het laatst der vorige eeuw, toen die leer tegen allerlei ketterij en verwatering moest verdedigd worden. Ook al zijn de leiders destijds niet vervallen in de fout van intellectualisme, sommige hunner leerlingen vervielen daartoe wel en spraken te weinig van den persoonlijken band aan Christus. Dat nu werkt reactie, meent prof. Grosheide. Zoo is er een neiging om meer nadruk te gaan leggen op het subjectieve. Verkeerd doen nu evenwel zij, die meenen in de zoogenaamde „Christuservaring* de op lossing voor dit probleem gevonden te hebben. Tenslotte kiest prof. Grosheide partij tegen de „Christuservaring" in een zestal opmerkin gen, blz. 32-34, welke we om de belangrijkheid van de zaak hier in hoofdzaak weergeven. 1) Er behoort in de zaken des geloofs even wicht te zijn tusschen het objectieve en het subjectieve. God geeft Zijn openbaring, maar die openbaring moet in het geloof worden aanvaard en beleefd. Het uiteenzetten van een leer, waaraan niet beantwoordt een be leven, van wat men belijdt, is van even weinig waarde als het hoog opgeven van ervaringen, zonder daarbij uit te gaan van het Woord Gods De zon i9 voor ons van geen be- teekenis, als ons oog haar stralen niet weet op te vangen. De openbaring bereikt pa9 haar doel, als ze ingang vindt in het hart des men- schen. Maar ook het leven des menschen heeft eerst grond en richtsnoer, als het zich houdt aan het Woord van God. Komen er tijden, dat hetzjj het objectieve hetzij het subjectieve wordt verwaarloosd, dan is het noodig voor dit verwaarloosde in de bres te treden, doch dient men juist om het groote gevaar dat hier dreigt, zich wel te wachten voor elke eenzij digheid.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 1