Verantwoording van Liefdegaven. Diaconaal Hulpbetoon. Zending op Java. INGEZONDEN STUKKEN. steeds nieuwe touted. 2\jn standpunt leidt tot verariniDg van religie en theologiehjj is te vreden met hetgeen hy innerlijk bezit, voelt geen drang om voort te varen tot volmaaktheid. Zijn subjektivisme verleidt hem allerlei per soonlijke meeningen en gevoelens met een normatief gezag te bekleeden. Tenslotte loopt hij gevaar te verliezen, wat hij heeft. „Stil stand is achteruitgang Ons geloofsleven staat niet altijd op dezelfde hoogte. Wie wil blijven leven bij een ervaring, die toch wel bezien geen inhoud heeft, die niet veel meer is dan een zekere stemming, een aandoening, zal het zich te laat beklagen, als straks deoogenblik- ken komen in zijn leven, dat de stemming ontbreekt, de aandoening zich niet wil laten gevoelen en hij, wijl hjj immers in die ervaring grond zocht, niet weet, waarheen hij zich nu zal wenden" (blz. 30). Aan de oplossing van dit probleem wijdt prot. G- ook nog enkele bladzijden. Daarover in een volgend artikel. Keerhof. Kerk- en ft^hoolnfsnwi. TWEETAL te Hoek van Holland dr. J. J. van Baarsel te Naaldwijk G. H. de Jonge te Wapenvelde. BEROEPEN te KruiningenCand Bech te Den Haag, (verzuimd eerder te vermelden) te VlissingenW. L. Milo te Kollum te Oudewater: G. Wisse te Driebergen; te IJmuiden J. A. de Vries te Zaandam te Hoek van Holland G. H. de Jonge te Wapenvelde te 's Gravenmoerdr. J. J. van Baarsel te Naaldwijk te SuawoudeJ. Gootjes te Engwierum te Tholen W. Bech cand. te Den Haag te LeidsehendamS. van Dijken cand. te Amsterdam te Anna Jacoba Polder: J. D. Wielenga te Middelburg. BEDANKT voor Veere: Cand. de Jong van Zwolle; voor Bierum M. Elzinga te Grootega9t voor HazerswoudeN. Buffiaga te Oosthem voor Ter Aar A. M. v. d. Berg te Opperdoes voor Helmond P. de Jong cand. te Zwolle. Ds. G. Sybesma te Wjjhe heeft t^gen 1 Mei emeritaat aangevraagd. Dienst zonder collecte. Door de ruime toezeggingen der Gemeente, daartoe in staat gesteld, heeft de Kerkeraad der Geref- Kerk te IJselmonde besloten voortaan tijdens de diensten niet meer voor de kerk te collecteeren. Intree te Oud-Loosdrecht ds. J. E. Wes terhuis met Ef. 3 14—19, na bevestigd te zijn door Prof. Hoekstra van Kampen met Joh. 3 31. Zending op Soemba. Ds. J. F. Colenbrander, missionair-predikant te Melolo, die in betere tijdsomstandigheden reeds in 1914 met vacantie naar Nederland gekomen zou zijn, zal nu zoo spoedig mogelijk overkomen. Na hem is de beurt aan ds. L. P Krijger, die te Karoenie de zen ding op Soemba dient. De kerk van Melolo op Soemba heeft, na in gewonnen advies van de vergadering van Die naren des Woords op Soemba, instelling der ambten gevraagd. De heer T. J. Mobach zal, iogeval de toestan den op Soemba niet gebiedend noodzakelijk ma ken, dat hij eerder komt, in Juni en December 1919 hier te lande de examens doen in de Mal. taal en Land- en Volkenkunde van Ned.-Indië en dan in Jan. 1920 D.V. naar Soemba ver trekken. De kerk van Djocjacarta] Het Europeesch gedeelte dezer kerk heeft besloten, zoo spoedig mogelijk zelf in den dienst des Woords en der Sacramenten te voorzien, en dan het contract met Amsterdam te verbreken. Aan de afzonder lijke vergadering van mission, predikanten zal advies gevraagd worden, hoe in dat geval de verhouding tot de Zending geregeld moet worden. echter in disharmonie sinds de laaste jaren. Want militairen hebben er hun intrek genomen, militairen, veel uit Holland, die spotten met de kerk. Maar in het kerkje was stemming geweest, een echte Zondagsstemming. Dat is geen overdrijving. Dat had ik gevosld. En toen dacht ik aan dien eenvoudigen dominee, die reeds lang op het dorpje staat. Dien morgen had ik begrepen, hoe hij voor het beroep, dat hij nog niet zoo heel lang geleden had gehad, had kunnen bedanken. Een veel betere positie had-ie toch kunnen krijgen. Zjjn traktement was veel hooger geweest. Maar hjj had voor dat beroep bedankt. Hij had gevoeld, dat op dit dorpje, dat in z'n kleine gemeente z'jn werk nog niet af- geloopen was. Opgegroeid was hjj met die menschen, in geestelijken zin Voor dien eenvoudigen predikant, die liever bleef op het dorpje, in z'u betrekkelijk groot huis, dat uitziet op de onstuimige Noordzee, die spoelt tegen den beroemden Zeeuwschen zeedjjk, dan te gaan naar elders, waar hij het beter kon hebben, voor dien predikant had ik respect Nietwaar, er zijn zoo van die stillen in den lande In het Bijblad ven Timotheus van 21 Dec. 1.1. vonden we onderstaande schets, welke ons denken deed aan Westkapelle. Kkrkhoe. De Kerk van Batavia. Batavia's Maleische gemeente heeft inzake institueering besloten, de bestaande eenheid met het Hollandsche deel te handhaven en het aantal ambtsdragers zal dan uitgebreid worden met eenige broeders voor het Maleische deel. De Kerk van Soerabaja. Ds. W. Pera heeft emeritaat aangevraagd, en vierde onder veel be langstelling zijn öOsten verjaardag. Evangelieprediking en sociale vraag stukken Over dit onderwerp sprak in een buitengewone classieale vergadering van Lei den Prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine, die de volgende stellingen behandelde le. De evangeliesatieprediking mag niet bui ten de sociale vraagstukken omgaan, omdat deze een zedelijk-geesteljjke zijde hebben, in het licht staan van de Heilige Schrift en evenzeer als de intiem-geestelijke vraagstukken waarde hebben voor den dienst van God. 2. In den tegenwoordigen tijd staan zelfs voor zeer vel«n de sociale vraagstukken in het midden van het cultuurvraagstuk en is er dus ten dezen voor de prediking een extra taak en een extra kans. 3. Vanwege de verstrengeling der geestelijke en aardsche vraagstukken kan de evangelie prediking de laatste niet ter zijde laten, zelfs niet al wordt dit door het doodzwijgen ervan beproefd. 4. Er is gevaar, dat de bemoeienis van de prediking met het sociale leven zich bepaalt tot incidenteele opmerkingen en ongemoti veerde onbillijkheden of gewaagde lofprijzingen. 5. Ter vermijding van dit gevaar ware de eisch van bestudeering van de sociale vraag stukken in den studententijd het beste middel en moet thans deze bestudeering in de pastorie worden ter hand genomen. 6. De prediking moet zich onthouden van het afdalen in sociale bijzonnerheden, en de behandeling van actueele sociale middelen, doch zij zal de grondgedachten moeten in het licht stellen en aan het evangelie toetsen, of omgekeerd, de sociale grondgedachten van het evangelie moeten blootleggen. 7. De prediking moet op haar hoede zjjn tegen het in een kerk altijd loerend gevaar van algemeen conservatisme zonder oog voor de eischen van een nieuwen tijd. 8. Met name moet zij zich wachten voor sociaal conservatisme, dat in schjjn of werke lijkheid de bestaande sociale orde als normaal en normatief aanvaardt. Afscheid en intrede Zondag j.l. had de bevestiging en intrede plaats van cand. J. J. Bouwman, van Uithuizen, in de Geref. Kerk van Gees (Dr.) De bevestiger, Prof. dr. H. Bouwman, van Kampen, ban tot tekst 1 Petr. 5 24 De jonge leeraar predikte des middags uit Hebr. 13 8. Z.Eerw. werd toegezongen Ps. 1214 en toegesproken door een ouderling van de Geref. Kerk te Gees en van de gena- buurde Kerk te Zweeloo. OffieiëeUi rich ten. Middelburg De volgende week hoopt ds. J. D. Wielenga weer al zijn catechisaties te houden zjj, die zich hebben opgegeven, om belijdenis te doen, worden Maandagavond 8 uur verwacht in de consistorie Hofpleinkerk. KORT VERSLAG van de verga dering der classe Axel, op de 1G Jan 1919. Art. 1. Ds. de Walle opent, laat zingen Ps 25 2, leest 1 Petr. 5 en gaat voor in gebed. Hjj roept een hartelijk welkom toe aan ds. Goris, van Schoondjjke, voor 't eerst ter ver gadering. Art. 2. Credentialen nagezien. Alle kerken wettig vertegenwoordigd. De kerk van H. heeft een instructie. Art. 3. Notulen gelezen en goedgekeurd. Art. 4. Moderamen ds. de Walle, praeses ds. Groeneveld, scribads. Thielen, assessor. Art. 5. Geen ingekomen stukken. Art. 6. Rondvraag art. 41 D. K. De kerk van H. vraagt en verkrijgt dezelfde subsidie van 't vorig jaar. De kerk van A. spreekt haar leedwezen uit over het verschuiven der kerkvisitatie. Dezelfde kerk dient baar protest in tegen de aanneming van 't voorstel Neuzen in zake een classicalen leeskring. Dezelfde kerk vraagt nadere inlich ting omtrent henj die uit de Herv. Kerk tot ons overkomen. De kerk van O. vraagt en verkrijgt 3 vaca ture-diensten deze kerk begeert ds. Goris als consulent, wat toegestaan wordt. Art. 7. Afdoening geldelijke zaken. Art. 8. Pauze. Art. 9. Voortzetting Rondvraag art. 41 D. K. De kerk van Z. brengt ter sprake de zaak van br. de K., welker behandeling uitgesteld wordt. Dezelfde kerk vraagt en ontvangt advies in een tuchtzaak. Art. 10 Kasboek van den class, quaestor nagezien en in orde bevonden. Art. 11. Roepende kerk volg. verg. is Zaam- slag. Plaats Neuzen Datum le Donderdag iu Mei. Art. 12. Rondvraag. De kerk van S. vraagt en ontvangt advies in een zaak, betreffende art. 8 D- K. O. Art. 13. Lezing kort verslag. Art. 14. De assessor danktde praeses sluit de vergadering. Ds. A. Theelen, b.t. assessor. KORTE NOTULEN van de vergadering der elassis Goes, gehouden op Donder dag 16 Januari 1919. 1. Ds. Doekes, consulent der roepende kerk Driewegen, opent de vergadering. Gezongen wordt Ps. 89 8 en gelezen Matth. 16:1—19; daarna gaat hij voor in gebed. 2. Ds. Meijer en Öuderl. Geelhoed onder zoeken de lastbrieven. Zij rapporteeren dat alle kerken wettig vertegenwoordigd zijn. 's Gra venpolder en Wemeldinge zonden met den Ouderling een Diaken, aan wie, de redenen gehoord, keurstem verleend wordt. 3. In het moderamen nemen zitting als praesesds. Scheele, scribads. Brouwer, as sessor ds. van der Veen. 4. De notulen worden gelezen en vastgesteld. 5 Een verzoek van ds. B. van Schelven om finantieele hulp voor ds. E. Th. P. v. A. wordt dringend aan de kerken aanbevolen. Ouderling M. Quakkelaar wordt aangewezen om collec ten en giften in ontvangst te nemen. 6. De Classis zal bij de Particuliere Synode het verzoek steunen van K. B. om steun te verkrijgen voor iemand die wenscht opgeleid te worden voor Dienaar des Woords. 7. De ZendiDgsdeputaat deelt mee, dat sinds eenigen tijd geene berichten meer inkomen van den Missionairen Dienaar. Besloten wordt ook dit jaar een Zendingsdag te houden als commissie hiervoor worden aangewezen de dienaren Doekes, Scheele, Van der Veen en de ouderlingen Donner en Geelhoed. 8. De collecten worden gestort en de quota g'ïad Op de April-classis zullen de collecten gestort worden voor de Theol. Fac. der V. U. en de Hulpb. kerken buiten de Classis, de laatste in ontvangst te nemen door ds Scheele. Aan diaken Wisse van Goes zullen afgedragen worden de collecten voor de prov. diak. kas voor behoeftige idioten enz. 9. De vacaturebeurten worden geregeld. 's GravenpolderD.D. Meijer, Scheele, Van der Veen Wemeldinge D.D Brouwer, Doekes, Meijer Heinkenszand Meijer, Scheele BorseleScheele, Van der Veen, Brouwer Driewegen Meijer, Doekes, Brouwer Wolphaartsdijk Van der Veen, Brouwer KruiningenDs. Van der Veen. 10 Br. Jongepier en van Vessem zien het boek van den Zendingsdeputaat, br. Geelhoed en Geschiere dat van den deputaat voor art. 13 na, beide commissies rapporteeren dat de boeken in goede orde bevonden zijn. 11. Het onderzoek naar art. 41 levert niets bizonders op. 12. De volgende vergadering wordt vastge- ste'd op 10 Aprilroepende kerk Goes. 13. De assessor leest de korte Notuleö. 14. Na gehouden omvraag laat de praeses zingen Ps 119 1, gaat voor in dankzegging en sluit daarna de vergadering. Namens de Classis, R J. van der Veen, Assessor. Met hartelyken dank ontvangen voor Bar- timëus. Aan contributie: Ierseke f51, Koude kerks f 9,00, Heinkenszand f 6. Vrije gift: Bergen op Zoom door Mej. Wed. f 1,25. Busjes: Van D. van Balen te Heinkenszand f 11 E. J. NieuwenhuizeD, Nisse f 4.10; J. F. Koeijers, 's Heer Arendskerke f 3,50M. Rouw, 's Heer Hendrikskinderen f 2,79J Blommaard, Kloetinge f 1,10; A. Koppe en J. Zuid weg te Ierseke f 32,85V2. De Hoofd-corr. J. J. Donner. ZENDING. In dank ontvangen voor de Zending te Magelang twee giften a f 2,50 uit de Kerk- collecte te Vlissingen. G. F. Kerkhof. Iu dank ontvangen 100 halve centen van S. J. Willemse Jd. te Vrouwepolder. Bouma. Met vriendelijken dank oütvangen door tus- schenkomst van Juffr. Corré van Mej. V. 11, en van Mej. M. f 1, E. van RooPoelman, PenniDgmeesteresse. VlissingenOok thans maken we, met dank aan de geefster, bekend dat de volgende giften ia de collecte werden gevonden voor de kerk f2.50; voor de armen f2.50; voor de kerk te Magelang f2.50; voor de evange lisatie in Noord-Brabant en Limburg f 1.50 en voor de Krankzinnigen in Zeeland fl. Verder kwamen nog de volgende giften binnen f 5.voor de kerk en f 5 voor de diaconie. Ook hiervoor hartelijk dank. G. J. Fros, scriba. Middelburg. Met hartelijken dank vermelden we de ontvangst van 100 halve centen van A. J. G. te Biggekerke idem van Keetje C. 21 halve centen, gevonden in de collecte f 1.10 van mej J. J. en f4.51 uit het busje van N.N. Namens de Zendingscommissie, S. Verlare, penningm. Ontvangen door Mej. A. Kerkhof, te Souburg voor verkocht zilverpapier en gespaarde halve centen f7.55. C. J. Hondiüs, penniogm Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Aan Predikant-zjjn is het moeilijkste ambt, dat er is. Elke week is de predikant gedwongen, tweemaal te preeken. Dat is een zeer groote prestatie, waarvoor we eerbiedig onze hoofden hebben te ontblooten. Weet u, wat een preek is Natuurlijk, zegt u het is het brengen van Gods Woord aan de gemeente. Maar weet u wel, hoe een predikant alleen zijn hooge roeping kan vervullen Door in de eerste plaats naar Gods stem te luisteren. In het dageljjksch leven gaat ons luisteren altijd saam met zelf stil te zijn. En als Gods stem wil gehoord worden, dan moet het heel stil zijn. Dan moet je hart niet genepen worden door zorg dan moetje ziel niet gevangen gehouden wor den door geld- en broodzorg als in een ijzeren kerker. Dan moet er geen opstand, geen klagen, zelfs geen zuchten zijn. En als dat niet noodig is, dan is één der voornaamste voorwaarden vermeld, waarop de dominee kan luisteren naar de stilte. Dat weet u toch, wat dat iste luisteren naar de stilte Klaar te zijn, stil te wachten, opdat de Heere tot je spreke? Want zonder die stilte gaat het preeken maken niet. Er kan nog wel een preek gemaakt worden, 0 zeker maar 't is een mechanische, zonder ziel, een, die iemand met een mooie voordracht misschien nog beter zou kunnen voordragen dan de maker zelf, confectie, met een hoop termen met zielstoestanden, die niet doorleefd zjjn. Maar zulke preeken verlangt u toch niet U verlangt toch een psyehischeeen innige preek, waarin de ziel van den dominee ligt, zoodat hy de eenige mensch is, die zulk een preek kan houden? Welnu, verlangt ge (en terecht^ zulk een preek, dan dieot ge te zorgen, dat dominee geen geldzorgen heeft, dat z'n ziel niet verkankert door de zorg om het dageljjksch brood. En daarom moet ge zoo zorgen, alsof het van u persoonlijk afhing. En zjjt ge in uw gemoed er ten volle van overtuigd, dat ge alles gedaan hebt, wat uw plicht was, wek dan uw mede broeders en zusters op. En als ze dan zien dat het u niet te doen is, de anderen tot geven op te wekken, om zelf z'n zak dicht te kannen houder, dan zult ge eens zien, hoe wonderlijk het dan gaat. Dan krjjgt dominee een trakte ment, waarvan hjj overhoudt. Waarvan hjj wat ban weggeven. En u weet, geven maakt het leven zoo mooi. Waarom dan ook onzen dominee niet eens het genot gegund, een f 50.te kunnen weggeven? Waarom mag z'n ziel ook niet eens jubeien van genot, als hjj kan geven Waarom hem dien rjjkdom misgund? Want geven maakt ons rjjker, rjjker in liefde, in geloof, in hoop, in dankbaarheid, zelfs, hoe paradoxaat 't ook klinke, rjjker in aardsche goederen, terwjjl niet-geven ons armer maakt, armer in hoop, in geloof, in ons heel, heel klein beetje liefde, dat we meenen te bezitten en ook ten slotte armer in aardsche goederen. Want denkt u, dat God het niet neemtals ge het niet geeft? Reken er maar stellig op, al het geld, dat ge 's Heeren Kerk en den armen onthoudt, wordt u minstens dubbel ontnomen. Een hevige ziekte, een operatie, misgewas enz. zjjn al middelen, om den mensch te ontnemen, wat hjj rechtens niet wil afstaan. En nu is de Heere zoo goedertieren, dat Hjj aan 't vrjj- willig geven een rjjken zegen wil verbinden. Welnu laten wjj nu onzen dominee ook eens in staat stellen, van dien rjjken zegen te ge nieten, z'n preeken zul'en er stellig niet op verslechteren. Rijker in liefde zal hjj zich nog meer be ijveren, de gemeente Gods Woord te brengen. En wjj zelf, ook rjjker in liefde geworden, zullen merken, dat we veel minder gebreken in preek en prediker vinden, dan we vroeger meenden en dat we langen tjjd in een zeer schoon paradjjs vertoefd hebben, maar met gesloten oogen en toegestopte ooren. En op eens zult ge schoonheden gaan zien, waaraan ge vroeger zelfs niet droomdetAllereerst schoonheden in Gods Woord, in Zjjn kerk, Zjjn dienst, maar ook schoonheden in onzen naaste, in predikatie en predikant. Dat doet alles de wondere liefde, de schoonste plant uit den hemeltuin in de gaarde van ons hart. En ofschoon ons hart toch al van nature zoo bedroevend arm is aan sohoone planten, mishandelen we vooral de liefdeplant dikwjjls op zulk een wjjze, dat de Hemelsché Landman er vaak aan te pas moet komen, wil er nog iets van terecht komen. We onthouden haar zoo vaak alle voedsel, benemen haar alle zon en omgeven haar met een atmosfeer, waarin ze niet kan groeien. En kwjjnend staat ze daar, die arme plant van zoo hooge af komst. Ze kan niet groeien in een hart, dat aan 't aardsche goud kleeft en dat haar steeds naar beneden wil dwingen. En als ze zóó staat, is dat niet tot Gods eer en allerminst tot ons geesteljjk en stoffelijk voordeel. Maar zoodra ge haar gaat verzorgen, door uw hart te richten naar het hemelsch Jeruzalem, welks straten zelfs van goud zjjo, dan zult ge haar eens zien bloeieD. Dan verstaat ge de sprake derleliëa, die beerljjker izjjn dan de schatrjjke Salomo. En dan zal uw ziel een tuin worden, waarin anderen gaarne toeven. Geef maar: geef eerst jezelf, dan ontvang je als loon de hemelsche liefde, plant in je hart en kweek je die plant, dan moet je geven anders tiert ze niet. En met je kweekerjj maakt je jezelf en anderen o zoo gelukkig. Toe, schrjjf eens, wat ge do^t om liefde te kweeken. Dat zal de Redactie gaarne opnemen. Misschien dat anderen, slechte kweekers als ze zjjn, daaruit leeren, hoe ze hun eigen liefde- plant jaar in jaar uit (want de nood in de pastorie is niet van vandaag of gisteren) heb ben verwaarloosd en hoe ze haar voortaan moeten behandelen. U zult ze in uw omgeving ook wel kennen, die arme menschen, die ruw hun liefdeplant vertrappen en zelfs het plantje medelijden, (anders ook zeer schoon) geen plaats gunnen in hun arme zielen. Am. v. d. Gb. viu 1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1919 | | pagina 3