Verantwoording van Liefdegaven.
Diaconaal Hulpbetoon.
Zending op Java.
INGEZONDEN STUKKEN.
steeds nieuwe touted. 2\jn standpunt leidt tot
verariniDg van religie en theologiehjj is te
vreden met hetgeen hy innerlijk bezit, voelt
geen drang om voort te varen tot volmaaktheid.
Zijn subjektivisme verleidt hem allerlei per
soonlijke meeningen en gevoelens met een
normatief gezag te bekleeden. Tenslotte loopt
hij gevaar te verliezen, wat hij heeft. „Stil
stand is achteruitgang Ons geloofsleven staat
niet altijd op dezelfde hoogte. Wie wil blijven
leven bij een ervaring, die toch wel bezien
geen inhoud heeft, die niet veel meer is dan
een zekere stemming, een aandoening, zal het
zich te laat beklagen, als straks deoogenblik-
ken komen in zijn leven, dat de stemming
ontbreekt, de aandoening zich niet wil laten
gevoelen en hij, wijl hjj immers in die ervaring
grond zocht, niet weet, waarheen hij zich nu
zal wenden" (blz. 30).
Aan de oplossing van dit probleem wijdt prot.
G- ook nog enkele bladzijden.
Daarover in een volgend artikel.
Keerhof.
Kerk- en ft^hoolnfsnwi.
TWEETAL
te Hoek van Holland dr. J. J. van Baarsel
te Naaldwijk
G. H. de Jonge te Wapenvelde.
BEROEPEN
te KruiningenCand Bech te Den Haag,
(verzuimd eerder te vermelden)
te VlissingenW. L. Milo te Kollum
te Oudewater: G. Wisse te Driebergen;
te IJmuiden J. A. de Vries te Zaandam
te Hoek van Holland G. H. de Jonge te
Wapenvelde
te 's Gravenmoerdr. J. J. van Baarsel te
Naaldwijk
te SuawoudeJ. Gootjes te Engwierum
te Tholen W. Bech cand. te Den Haag
te LeidsehendamS. van Dijken cand. te
Amsterdam
te Anna Jacoba Polder: J. D. Wielenga te
Middelburg.
BEDANKT
voor Veere: Cand. de Jong van Zwolle;
voor Bierum M. Elzinga te Grootega9t
voor HazerswoudeN. Buffiaga te Oosthem
voor Ter Aar A. M. v. d. Berg te Opperdoes
voor Helmond P. de Jong cand. te Zwolle.
Ds. G. Sybesma te Wjjhe heeft t^gen 1
Mei emeritaat aangevraagd.
Dienst zonder collecte. Door de ruime
toezeggingen der Gemeente, daartoe in staat
gesteld, heeft de Kerkeraad der Geref- Kerk
te IJselmonde besloten voortaan tijdens de
diensten niet meer voor de kerk te collecteeren.
Intree te Oud-Loosdrecht ds. J. E. Wes
terhuis met Ef. 3 14—19, na bevestigd te
zijn door Prof. Hoekstra van Kampen met
Joh. 3 31.
Zending op Soemba. Ds. J. F. Colenbrander,
missionair-predikant te Melolo, die in betere
tijdsomstandigheden reeds in 1914 met vacantie
naar Nederland gekomen zou zijn, zal nu zoo
spoedig mogelijk overkomen. Na hem is de beurt
aan ds. L. P Krijger, die te Karoenie de zen
ding op Soemba dient.
De kerk van Melolo op Soemba heeft, na in
gewonnen advies van de vergadering van Die
naren des Woords op Soemba, instelling der
ambten gevraagd.
De heer T. J. Mobach zal, iogeval de toestan
den op Soemba niet gebiedend noodzakelijk ma
ken, dat hij eerder komt, in Juni en December
1919 hier te lande de examens doen in de Mal.
taal en Land- en Volkenkunde van Ned.-Indië
en dan in Jan. 1920 D.V. naar Soemba ver
trekken.
De kerk van Djocjacarta] Het Europeesch
gedeelte dezer kerk heeft besloten, zoo spoedig
mogelijk zelf in den dienst des Woords en der
Sacramenten te voorzien, en dan het contract
met Amsterdam te verbreken. Aan de afzonder
lijke vergadering van mission, predikanten zal
advies gevraagd worden, hoe in dat geval de
verhouding tot de Zending geregeld moet
worden.
echter in disharmonie sinds de laaste jaren.
Want militairen hebben er hun intrek genomen,
militairen, veel uit Holland, die spotten met
de kerk.
Maar in het kerkje was stemming geweest,
een echte Zondagsstemming.
Dat is geen overdrijving.
Dat had ik gevosld.
En toen dacht ik aan dien eenvoudigen
dominee, die reeds lang op het dorpje staat.
Dien morgen had ik begrepen, hoe hij voor
het beroep, dat hij nog niet zoo heel lang
geleden had gehad, had kunnen bedanken.
Een veel betere positie had-ie toch kunnen
krijgen. Zjjn traktement was veel hooger
geweest.
Maar hjj had voor dat beroep bedankt.
Hij had gevoeld, dat op dit dorpje, dat in
z'n kleine gemeente z'jn werk nog niet af-
geloopen was.
Opgegroeid was hjj met die menschen, in
geestelijken zin
Voor dien eenvoudigen predikant, die liever
bleef op het dorpje, in z'u betrekkelijk groot
huis, dat uitziet op de onstuimige Noordzee,
die spoelt tegen den beroemden Zeeuwschen
zeedjjk, dan te gaan naar elders, waar hij het
beter kon hebben, voor dien predikant had
ik respect
Nietwaar, er zijn zoo van die stillen in den
lande
In het Bijblad ven Timotheus van 21 Dec.
1.1. vonden we onderstaande schets, welke ons
denken deed aan Westkapelle.
Kkrkhoe.
De Kerk van Batavia. Batavia's Maleische
gemeente heeft inzake institueering besloten, de
bestaande eenheid met het Hollandsche deel te
handhaven en het aantal ambtsdragers zal dan
uitgebreid worden met eenige broeders voor het
Maleische deel.
De Kerk van Soerabaja. Ds. W. Pera heeft
emeritaat aangevraagd, en vierde onder veel be
langstelling zijn öOsten verjaardag.
Evangelieprediking en sociale vraag
stukken Over dit onderwerp sprak in een
buitengewone classieale vergadering van Lei
den Prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine,
die de volgende stellingen behandelde
le. De evangeliesatieprediking mag niet bui
ten de sociale vraagstukken omgaan, omdat
deze een zedelijk-geesteljjke zijde hebben, in het
licht staan van de Heilige Schrift en evenzeer
als de intiem-geestelijke vraagstukken waarde
hebben voor den dienst van God.
2. In den tegenwoordigen tijd staan zelfs
voor zeer vel«n de sociale vraagstukken in het
midden van het cultuurvraagstuk en is er dus
ten dezen voor de prediking een extra taak en
een extra kans.
3. Vanwege de verstrengeling der geestelijke
en aardsche vraagstukken kan de evangelie
prediking de laatste niet ter zijde laten, zelfs
niet al wordt dit door het doodzwijgen ervan
beproefd.
4. Er is gevaar, dat de bemoeienis van de
prediking met het sociale leven zich bepaalt
tot incidenteele opmerkingen en ongemoti
veerde onbillijkheden of gewaagde lofprijzingen.
5. Ter vermijding van dit gevaar ware de
eisch van bestudeering van de sociale vraag
stukken in den studententijd het beste middel
en moet thans deze bestudeering in de pastorie
worden ter hand genomen.
6. De prediking moet zich onthouden van
het afdalen in sociale bijzonnerheden, en de
behandeling van actueele sociale middelen,
doch zij zal de grondgedachten moeten in het
licht stellen en aan het evangelie toetsen, of
omgekeerd, de sociale grondgedachten van het
evangelie moeten blootleggen.
7. De prediking moet op haar hoede zjjn
tegen het in een kerk altijd loerend gevaar van
algemeen conservatisme zonder oog voor de
eischen van een nieuwen tijd.
8. Met name moet zij zich wachten voor
sociaal conservatisme, dat in schjjn of werke
lijkheid de bestaande sociale orde als normaal
en normatief aanvaardt.
Afscheid en intrede Zondag j.l. had de
bevestiging en intrede plaats van cand. J. J.
Bouwman, van Uithuizen, in de Geref. Kerk
van Gees (Dr.) De bevestiger, Prof. dr. H.
Bouwman, van Kampen, ban tot tekst 1 Petr.
5 24 De jonge leeraar predikte des middags
uit Hebr. 13 8. Z.Eerw. werd toegezongen Ps.
1214 en toegesproken door een ouderling
van de Geref. Kerk te Gees en van de gena-
buurde Kerk te Zweeloo.
OffieiëeUi rich ten.
Middelburg De volgende week hoopt ds.
J. D. Wielenga weer al zijn catechisaties te
houden zjj, die zich hebben opgegeven, om
belijdenis te doen, worden Maandagavond 8 uur
verwacht in de consistorie Hofpleinkerk.
KORT VERSLAG van de verga
dering der classe Axel, op de
1G Jan 1919.
Art. 1. Ds. de Walle opent, laat zingen Ps
25 2, leest 1 Petr. 5 en gaat voor in gebed.
Hjj roept een hartelijk welkom toe aan ds.
Goris, van Schoondjjke, voor 't eerst ter ver
gadering.
Art. 2. Credentialen nagezien. Alle kerken
wettig vertegenwoordigd. De kerk van H. heeft
een instructie.
Art. 3. Notulen gelezen en goedgekeurd.
Art. 4. Moderamen ds. de Walle, praeses
ds. Groeneveld, scribads. Thielen, assessor.
Art. 5. Geen ingekomen stukken.
Art. 6. Rondvraag art. 41 D. K. De kerk
van H. vraagt en verkrijgt dezelfde subsidie
van 't vorig jaar.
De kerk van A. spreekt haar leedwezen uit
over het verschuiven der kerkvisitatie. Dezelfde
kerk dient baar protest in tegen de aanneming
van 't voorstel Neuzen in zake een classicalen
leeskring. Dezelfde kerk vraagt nadere inlich
ting omtrent henj die uit de Herv. Kerk tot
ons overkomen.
De kerk van O. vraagt en verkrijgt 3 vaca
ture-diensten deze kerk begeert ds. Goris als
consulent, wat toegestaan wordt.
Art. 7. Afdoening geldelijke zaken.
Art. 8. Pauze.
Art. 9. Voortzetting Rondvraag art. 41 D. K.
De kerk van Z. brengt ter sprake de zaak van
br. de K., welker behandeling uitgesteld wordt.
Dezelfde kerk vraagt en ontvangt advies in een
tuchtzaak.
Art. 10 Kasboek van den class, quaestor
nagezien en in orde bevonden.
Art. 11. Roepende kerk volg. verg. is Zaam-
slag. Plaats Neuzen Datum le Donderdag
iu Mei.
Art. 12. Rondvraag. De kerk van S. vraagt
en ontvangt advies in een zaak, betreffende
art. 8 D- K. O.
Art. 13. Lezing kort verslag.
Art. 14. De assessor danktde praeses sluit
de vergadering.
Ds. A. Theelen, b.t. assessor.
KORTE NOTULEN van de vergadering
der elassis Goes, gehouden op Donder
dag 16 Januari 1919.
1. Ds. Doekes, consulent der roepende kerk
Driewegen, opent de vergadering. Gezongen
wordt Ps. 89 8 en gelezen Matth. 16:1—19;
daarna gaat hij voor in gebed.
2. Ds. Meijer en Öuderl. Geelhoed onder
zoeken de lastbrieven. Zij rapporteeren dat alle
kerken wettig vertegenwoordigd zijn. 's Gra
venpolder en Wemeldinge zonden met den
Ouderling een Diaken, aan wie, de redenen
gehoord, keurstem verleend wordt.
3. In het moderamen nemen zitting als
praesesds. Scheele, scribads. Brouwer, as
sessor ds. van der Veen.
4. De notulen worden gelezen en vastgesteld.
5 Een verzoek van ds. B. van Schelven om
finantieele hulp voor ds. E. Th. P. v. A. wordt
dringend aan de kerken aanbevolen. Ouderling
M. Quakkelaar wordt aangewezen om collec
ten en giften in ontvangst te nemen.
6. De Classis zal bij de Particuliere Synode
het verzoek steunen van K. B. om steun te
verkrijgen voor iemand die wenscht opgeleid
te worden voor Dienaar des Woords.
7. De ZendiDgsdeputaat deelt mee, dat sinds
eenigen tijd geene berichten meer inkomen
van den Missionairen Dienaar. Besloten wordt
ook dit jaar een Zendingsdag te houden als
commissie hiervoor worden aangewezen de
dienaren Doekes, Scheele, Van der Veen en de
ouderlingen Donner en Geelhoed.
8. De collecten worden gestort en de quota
g'ïad Op de April-classis zullen de collecten
gestort worden voor de Theol. Fac. der V. U.
en de Hulpb. kerken buiten de Classis, de
laatste in ontvangst te nemen door ds Scheele.
Aan diaken Wisse van Goes zullen afgedragen
worden de collecten voor de prov. diak. kas
voor behoeftige idioten enz.
9. De vacaturebeurten worden geregeld.
's GravenpolderD.D. Meijer, Scheele, Van
der Veen
Wemeldinge D.D Brouwer, Doekes, Meijer
Heinkenszand Meijer, Scheele
BorseleScheele, Van der Veen,
Brouwer
Driewegen Meijer, Doekes, Brouwer
Wolphaartsdijk Van der Veen, Brouwer
KruiningenDs. Van der Veen.
10 Br. Jongepier en van Vessem zien het
boek van den Zendingsdeputaat, br. Geelhoed
en Geschiere dat van den deputaat voor art.
13 na, beide commissies rapporteeren dat de
boeken in goede orde bevonden zijn.
11. Het onderzoek naar art. 41 levert niets
bizonders op.
12. De volgende vergadering wordt vastge-
ste'd op 10 Aprilroepende kerk Goes.
13. De assessor leest de korte Notuleö.
14. Na gehouden omvraag laat de praeses
zingen Ps 119 1, gaat voor in dankzegging
en sluit daarna de vergadering.
Namens de Classis,
R J. van der Veen, Assessor.
Met hartelyken dank ontvangen voor Bar-
timëus. Aan contributie: Ierseke f51, Koude
kerks f 9,00, Heinkenszand f 6.
Vrije gift: Bergen op Zoom door Mej. Wed.
f 1,25.
Busjes: Van D. van Balen te Heinkenszand
f 11 E. J. NieuwenhuizeD, Nisse f 4.10; J.
F. Koeijers, 's Heer Arendskerke f 3,50M.
Rouw, 's Heer Hendrikskinderen f 2,79J
Blommaard, Kloetinge f 1,10; A. Koppe en J.
Zuid weg te Ierseke f 32,85V2.
De Hoofd-corr.
J. J. Donner.
ZENDING.
In dank ontvangen voor de Zending te
Magelang twee giften a f 2,50 uit de Kerk-
collecte te Vlissingen.
G. F. Kerkhof.
Iu dank ontvangen 100 halve centen van
S. J. Willemse Jd. te Vrouwepolder.
Bouma.
Met vriendelijken dank oütvangen door tus-
schenkomst van Juffr. Corré van Mej. V. 11,
en van Mej. M. f 1,
E. van RooPoelman,
PenniDgmeesteresse.
VlissingenOok thans maken we, met dank
aan de geefster, bekend dat de volgende
giften ia de collecte werden gevonden voor
de kerk f2.50; voor de armen f2.50; voor
de kerk te Magelang f2.50; voor de evange
lisatie in Noord-Brabant en Limburg f 1.50
en voor de Krankzinnigen in Zeeland fl.
Verder kwamen nog de volgende giften binnen
f 5.voor de kerk en f 5 voor de diaconie.
Ook hiervoor hartelijk dank.
G. J. Fros, scriba.
Middelburg. Met hartelijken dank vermelden
we de ontvangst van 100 halve centen van
A. J. G. te Biggekerke idem van Keetje C.
21 halve centen, gevonden in de collecte f 1.10
van mej J. J. en f4.51 uit het busje van N.N.
Namens de Zendingscommissie,
S. Verlare, penningm.
Ontvangen door Mej. A. Kerkhof, te Souburg
voor verkocht zilverpapier en gespaarde halve
centen f7.55. C. J. Hondiüs, penniogm
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Aan
Predikant-zjjn is het moeilijkste ambt, dat
er is. Elke week is de predikant gedwongen,
tweemaal te preeken. Dat is een zeer groote
prestatie, waarvoor we eerbiedig onze hoofden
hebben te ontblooten. Weet u, wat een preek
is Natuurlijk, zegt u het is het brengen van
Gods Woord aan de gemeente. Maar weet u
wel, hoe een predikant alleen zijn hooge roeping
kan vervullen Door in de eerste plaats naar
Gods stem te luisteren. In het dageljjksch
leven gaat ons luisteren altijd saam met zelf
stil te zijn. En als Gods stem wil gehoord
worden, dan moet het heel stil zijn. Dan
moet je hart niet genepen worden door zorg
dan moetje ziel niet gevangen gehouden wor
den door geld- en broodzorg als in een ijzeren
kerker. Dan moet er geen opstand, geen klagen,
zelfs geen zuchten zijn. En als dat niet noodig
is, dan is één der voornaamste voorwaarden
vermeld, waarop de dominee kan luisteren naar
de stilte.
Dat weet u toch, wat dat iste luisteren
naar de stilte Klaar te zijn, stil te wachten,
opdat de Heere tot je spreke? Want zonder
die stilte gaat het preeken maken niet. Er
kan nog wel een preek gemaakt worden, 0
zeker maar 't is een mechanische, zonder ziel,
een, die iemand met een mooie voordracht
misschien nog beter zou kunnen voordragen
dan de maker zelf, confectie, met een hoop
termen met zielstoestanden, die niet doorleefd
zjjn. Maar zulke preeken verlangt u toch niet
U verlangt toch een psyehischeeen innige preek,
waarin de ziel van den dominee ligt, zoodat
hy de eenige mensch is, die zulk een preek
kan houden? Welnu, verlangt ge (en terecht^
zulk een preek, dan dieot ge te zorgen, dat
dominee geen geldzorgen heeft, dat z'n ziel niet
verkankert door de zorg om het dageljjksch brood.
En daarom moet ge zoo zorgen, alsof het van
u persoonlijk afhing. En zjjt ge in uw gemoed
er ten volle van overtuigd, dat ge alles gedaan
hebt, wat uw plicht was, wek dan uw mede
broeders en zusters op. En als ze dan zien
dat het u niet te doen is, de anderen tot geven
op te wekken, om zelf z'n zak dicht te kannen
houder, dan zult ge eens zien, hoe wonderlijk
het dan gaat. Dan krjjgt dominee een trakte
ment, waarvan hjj overhoudt. Waarvan hjj wat
ban weggeven. En u weet, geven maakt het
leven zoo mooi. Waarom dan ook onzen dominee
niet eens het genot gegund, een f 50.te
kunnen weggeven? Waarom mag z'n ziel ook
niet eens jubeien van genot, als hjj kan geven
Waarom hem dien rjjkdom misgund?
Want geven maakt ons rjjker, rjjker in liefde,
in geloof, in hoop, in dankbaarheid, zelfs, hoe
paradoxaat 't ook klinke, rjjker in aardsche
goederen, terwjjl niet-geven ons armer maakt,
armer in hoop, in geloof, in ons heel, heel klein
beetje liefde, dat we meenen te bezitten en ook
ten slotte armer in aardsche goederen. Want
denkt u, dat God het niet neemtals ge het
niet geeft? Reken er maar stellig op, al het
geld, dat ge 's Heeren Kerk en den armen
onthoudt, wordt u minstens dubbel ontnomen.
Een hevige ziekte, een operatie, misgewas enz.
zjjn al middelen, om den mensch te ontnemen,
wat hjj rechtens niet wil afstaan. En nu is
de Heere zoo goedertieren, dat Hjj aan 't vrjj-
willig geven een rjjken zegen wil verbinden.
Welnu laten wjj nu onzen dominee ook eens
in staat stellen, van dien rjjken zegen te ge
nieten, z'n preeken zul'en er stellig niet op
verslechteren.
Rijker in liefde zal hjj zich nog meer be
ijveren, de gemeente Gods Woord te brengen.
En wjj zelf, ook rjjker in liefde geworden,
zullen merken, dat we veel minder gebreken
in preek en prediker vinden, dan we vroeger
meenden en dat we langen tjjd in een zeer
schoon paradjjs vertoefd hebben, maar met
gesloten oogen en toegestopte ooren. En op
eens zult ge schoonheden gaan zien, waaraan
ge vroeger zelfs niet droomdetAllereerst
schoonheden in Gods Woord, in Zjjn kerk,
Zjjn dienst, maar ook schoonheden in onzen
naaste, in predikatie en predikant.
Dat doet alles de wondere liefde, de schoonste
plant uit den hemeltuin in de gaarde van ons
hart. En ofschoon ons hart toch al van nature
zoo bedroevend arm is aan sohoone planten,
mishandelen we vooral de liefdeplant dikwjjls
op zulk een wjjze, dat de Hemelsché Landman
er vaak aan te pas moet komen, wil er nog
iets van terecht komen. We onthouden haar
zoo vaak alle voedsel, benemen haar alle zon
en omgeven haar met een atmosfeer, waarin ze
niet kan groeien. En kwjjnend staat ze daar,
die arme plant van zoo hooge af komst. Ze kan
niet groeien in een hart, dat aan 't aardsche
goud kleeft en dat haar steeds naar beneden
wil dwingen. En als ze zóó staat, is dat niet
tot Gods eer en allerminst tot ons geesteljjk
en stoffelijk voordeel. Maar zoodra ge haar
gaat verzorgen, door uw hart te richten naar
het hemelsch Jeruzalem, welks straten zelfs
van goud zjjo, dan zult ge haar eens zien
bloeieD. Dan verstaat ge de sprake derleliëa,
die beerljjker izjjn dan de schatrjjke Salomo.
En dan zal uw ziel een tuin worden, waarin
anderen gaarne toeven.
Geef maar: geef eerst jezelf, dan ontvang
je als loon de hemelsche liefde, plant in je
hart en kweek je die plant, dan moet je geven
anders tiert ze niet. En met je kweekerjj
maakt je jezelf en anderen o zoo gelukkig.
Toe, schrjjf eens, wat ge do^t om liefde te
kweeken. Dat zal de Redactie gaarne opnemen.
Misschien dat anderen, slechte kweekers als
ze zjjn, daaruit leeren, hoe ze hun eigen liefde-
plant jaar in jaar uit (want de nood in de
pastorie is niet van vandaag of gisteren) heb
ben verwaarloosd en hoe ze haar voortaan
moeten behandelen. U zult ze in uw omgeving
ook wel kennen, die arme menschen, die ruw
hun liefdeplant vertrappen en zelfs het plantje
medelijden, (anders ook zeer schoon) geen
plaats gunnen in hun arme zielen.
Am. v. d. Gb.
viu 1