Verantwoording van Liefdegaven. BOEKAANKONDIGING En wijl het leven der Gereformeerden in andere landen met dat in ons vaderland ten nauwste saamhing, was ook de destijds heer- schende meening, dat de beslissing op die Synode te nemen inzake het leergesekil met de Remonstranten, ook beslecht moest worden door de Gereformeerden uit andere landen. Bekend is dan ook, koe afgevaardigden der buitenlandsske Kerken mede op onze Nationale Synode zijn tegenwoordig geweest. Om het gewicht van de handelingen dier hooge vergadering te kunnen begrijpen, moet eerst de aandacht gevestigd worden op de jaren, die aan hare bjjeenroeping vooraf' gingen. Heel het vaderland was in spanning geraakt, kerkelijk door de Remonstrantsche twisten, politiek door den strijd tusschen Oldenbarneveld en Prins Maurits. En men verwachtte uitkomst uit de moeilijkheden alleen door eene Nationale Synode van de Gereformeerde Kerken. De wortelen van den Arminiaanschen strijd düs genoemd naar hun leider Jaeobus Ar- minius, sedert 1587 predikant te Amsterdam, en van 1603 af hoogleeraar te Leiden zijn eigenlijk reed9 te zoeken in de zestiende eeuw. Remonstrantsgezinde schrijvers der kerkhistorie (als Ypey en Dermout) beweren zelfs geheel ten onrechte dat de Reformatie in ons land niet Calvinistisch geweest is in oorsprong, maar meer overeenkomstig de Remonstrantsche ideeën. Doch feit is dat na het bekend worden van Calvijns Institutie in ons land, de Kerken aan stonds hebben erkend, dat die leer op waar heid gegrond was, en haar ook van ganscher harte als belijdenis hebben aangenomen. Z\j, die iets anders leerden, werden als leeraars van afwijkende gevoelens gebrandmerkt, zoaals Huibert Duyfhuis, Casper Coolhaes, Herman Herberts, Taco Sybrants, Cornelis Wiggerts e.a. Onder de aanzienlijken hebben afwijkende ge voelens veel ingang gevonden door de geschrif ten van den libertijn Dirk Yolckerts Coornhert. Hoewel er tusschen die afwijkende leeraars geen verband bestond, kwamen zjj toch in één punt overeen, namelijk dat zij groote bezwaren hadden tegen de leer der praedestinatie. Steun zochten zij vooral bij de Overheid, en ofschoon zij als niet-gereformeerd bij ons volk te boek stonden, trachtten zij hun bestaansrecht in de Kerken te handhaven. Maar de Geref. Kerken zijn tegen hen opge treden, reeds aanstonds, en hebben die dwaal leeraars genoopt hun gevoelens te herroepen of ze anders uit hun bediening geschorscht. Arminius is toen de man geweest in wien de afwijkende gevoelens werden geconcentreerd. Zoolang hij nog in Amsterdam predikant was, moest hij voorzichtig zijn, door den Gerefor meerden kerkeraad aldaar in toom gehouden, maar eenmaal hoogleeraar te Leiden geworden, kwam hy voor zijne opinies tegenover de stu denten uit, en daardoor vlak te staan tegenover zijn Calvinistischen collega Gomarus. De botsing kwam 't eerst op de zoogenaamde dispuut colleges aan den dag. En toen bleek alras dat de Staten op de hand van Arminius, de Kerken op de hand van Gomarus waren. Bjj het afnemen der praeparatoire examens hebben de Kerken toen streng de hand gehouden aan de Gereformeerde leer, om de leerlingen van Arminius uit de gemeente te weren. Alleen in Classes, waar vele Arminiaansgezinde predi kanten waren, werd minder streng toegezien op de leer. En zoo konden toch At minius disci pelen de kansels bereiken, en die hebben door hun optreden onder het volk veel beroering gebracht. Toen Arminius in October 1609 stierf, werd de strijd in de Kerken dan ook algemeen, want uit de vergaderingen der Classes bleek, dat in Holland en Utrecht, in Gelderland en Overijsel het Arminianisme vrij sterk was doorgedrongen. De man, die destijds de leiding der Arminianen op zich nam, was Johannes Utenbogaert, welke de zoogenaamde Remon strantie (geteekend 14 Januari 1910 door 43 predikanten) heeft opgesteld, welk stuk dienen moest om de Remonstrantsche gevoelens te verdedigen voor de Staten van Holland. Zjj eischten eene herziening der Belijdenis naar Gods Woord en wel door eene Nationale Syode, omdat zij meenden dat de gereformeerde omschrijving van de leer der waarheid met de Schrift in strijd was. Zij stelden het voor alsof er strijd was tusschen Gods Woord en de Gereformeerde leer op vijf puntenlo omtrent de verkiezing en verwerping, 2o omtrent het geloof, 3o omtrent de verdiensten van Christus, 4o omtrent de genade Gods in den zondaar, en 5o omtrent de mogelijkheid van afval der heiligen. In hun Remonstrantie ('t welk betee- kenttegenbetoogbetoogden zij dus tegenover de Gereformeerde leer, dat hun voorstelling van de leer met den bijbel overeenkwam En hoewel het verschil over zulke uiteenloopende punten ging, kwam 't toch feitelijk neer op een grondartikel, nl. de leer van des zondaars vrijen wildoor de Remonstranten voorgestaan, door de Gereformeerden terecht ontkend. De Remonstranten deden het voorkomen, alsof zij elke scheuring in de Kerken wilden voorkomen, alsof zij de eenheid der liefde en den vrede wilde bewaren, maar feitelijk kwam hun toeleg hierop neer, dat zij verlangden dat de Gereformeerden zich naar hun opvatting zouden schikken en naar hun pijpen zouden dansen. B(j die leergeschillen voegde zich tegelijker tijd een ander, een politiek geschil. Uten bogaert had in 1610 een brochure in 't licht gegeven, getiteld „Traktaat over het ambten de autoriteit der Overheid in kerkelijke zaken", en daarmee werd de strijd geopend over de vraag, of de Kerk zichzelve regeeren zal, dan wel of zij is dienaresse van de Overheid. De Remonstranten kozen vcor dit laatste, en meen den dat ook in zake de religie aan de Overheid zeggenschap toekwam over de Kerken. En dat bleef niet maar bij een leer, maar werd ook in de praktijk toegepast. Meermalen heeft, bijv. in Holland, de Remonstrantsgezinde Over heid haar macht aangewend om in de zaken der Kerk in te grijpen. Nu eens schorste zij eene Particuliere Synode, dan weer weigerde zij er eene saam te roepen. Bjj de beroeping van predikanten oefende de Overheid telken male haar overwegenden invloed uit. De Ker ken waren niet vrij in hare beweging, en dat schaadde haar welstand en werkte haar bloei tegen In Zeeland zoowel als in Utrecht en Holland konden jaren achtereen geen Particu liere Synodes gehouden worden, eenvoudig omdat de Staten dier gewesten er zich tegen verzetten. De gezonde ontwikkeling van het kerkelijke leven werd door de Overheid almeer bedreigd, en de Gereformeerden werd door haar machtigen arm onderdrukt, terwijl de predi kanten van Arminiaansche richting niet slechts geduld, maar door hooger hand zelfs beschermd werden. De aanhangers van Arminius werden steeds stouter in hun optreden, namen op som mige plaatsen de Kerken in bezit, ontzetten de Gereformeerde predikanten uit hun ambt en maakten de bijeenkomsten van Gereformeerd- gezinden onmogelijk. Nog heftiger werd dë partijstrijd toen Oldenbarneveld zich aan Remonstrantsche zijde schaarde. Pas door het optreden van Prins Maurits, welke op aan sporing van zijn neef Lodewjjk het voor de Gereformeerden opnam, kwam er voor laatstge noemden weer verademing. Het baatte niet of men al eene oplossing gezocht had om door het houden van Conferenties de moeilijke ge schillen uit den weg te ruimen. Instee van de verdraagzaamheid te bevorderen (wat beoogd werd), werd de klove tusschen de beide par tijen steeds dieper. Almeer werd ingezien, dat een andere uitweg moest gezocht en dat alleen het houden eener Nationale Synode de ge schillen zou kunnen beeindigen. Oldenbarneveld wist intusschen de Staten van Holland te bewegen tot het nemen van de Scherpe Resolutie in Augustus 1617, die gelijk stond met een verklaring van den bur geroorlog en waarbij bet houden eener Nationale Synode werd geweigerd en slechts ingewilligd het vergaderen van een provinciale Synode onder autoriteit en directie der Staten, terwijl de steden gemachtigd werden krijgsvolk aan te nemen tot uitvoering dier Resolutie en de rechtshoven gesloten gehouden werden voor klagers in religiezaken. Die Scherpe Resolutie bracht geweldige ont roering onder het volk. Toen is Prins Maurits energiek opgetreden Niet alleen kerkte hfj bij de zoogenaamden „doleerenden"maar hij weer stond den onbuigzamen overmoed van Olden barneveld met kloeke daden, bijv. door te Utrecht de waardgelders af te danken en in andere steden de vroedschap te veranderen Ook Holland boog ten leste voor 's Prinsen macht en bewilligde in het houden eener Nationale Synode, terwijl de Staten- Generaal besloten, dat die Synode niet slechts de ge schillen had bij te leggen, maar wel ter dege te beslechten. Het tegenstribbelen der Remon stranten hield nog eenigen tijd de uitvoering van dit besluit tegen. Op den 17 October 1618 werd in alle Kerken het houden der Nationale Synode afgekondigd en door de voorgangers in de godsdienstoefe ningen de onmisbare leiding des Heiligen Geestes afgebeden over de hooge vergadering, die gehouden zou worden tot beslechting van de kerkelijke geschillen en om den vrede onder de burgerij te doen weerkeeren. En op 13 November werd de Synode plechtigljjk ge opend. Kerkhof. K«rk- «n lehooinkawi. DRIETAL te Lutten A. P. Lanting te Krommenie A. F. Schaafsma te Grijpskerk II. Middelveld te Hoogkerk. TWEETAL te Vlissingen ds. K. van Anken van Pernis ds. H. H. Schoemakers van Kampen. BEROEPEN te Bunschoten (B)W. Yeder te Zwolle te De KrimJ. G. Feenstra te DirkBhorn te Tienhoven P. Nomes te Fijnaart te Oosterend (op Texel) en te Vreeswijk: Dr. C. Veltenaar te Suawoude te Veere: K. Yeen te Meliskerke te Deventer (A.)H. Hummelen te Breda te Lutten a.d. DedemsvaartA. F. Schaafsma te Grijpskerk. AANGENOMEN naar BlijaC. H. Elzenga te Woubrugge. BEDANKT voor OldehoveK. v. d. Yeen te Gasselter- nijeveen voor OoltgensplaatF. Staal te Coljjnsplaat voor Werkendam (B) T. Bouma te Doorn; voor Steenwijk L. C. Kreyfc te Huizum. Tot leerend-ouderling te Rilland-Bath is benoemd de heer B. W. de Graaff te Poort vliet. Afscheid van Bergum wegens emeritee- ring ds. J. Kooi met 2 Cor. 4 7. *- Intree te Baarland ds. R. Brouwer met Ef. 4 11 en 12, na bevestigd te zijn door ds. H. Brouwer van Westerbork met Jes. 62 6 en 7. Ds. A. C. Hey te Tienhoven, beroepen predt. van Koudekerke, hoopt Zondag 27 Oc tober zijn afscheid te doen, en 10 Nov. zijn iutree, na bevestigd te z(jn door zijn schoon vader ds. S. T. Goslinga, em. predt. te Drie bergen. Prof. dr. H. Bouwman herdacht de vorige week, hoe hij vóór 25 jaren zijn intree als predikant te Berlikum deed. Ouder veel be langstelling vierde hij te Kampen zjju jubileum. Aan de Theol. School te Kampen slaagde voor het cand. examen 2e ged. de heer P. de Jong te Zwolle. Intree te Ten Post ds. J. Hoekstra met Ef. 6 18e en 19, na bevestigd te zijn door ds. A. de Boer van Garrelsweer met 1 Petr. 5 2. Ds. W. Sieders te Ylaardingen mocht zijn 50-jarig ambts-jubileum herdenken; hij heeft het grootste aantal dienstjaren van alle Nederlandsche predikanten. Een treffende waardeering. Ds. W. Sieders van Ylaardingen, die zijn 50-jarig ambts-jubi leum mocht vieren, ontving van Mr. Th. Heemskerk, minister van justitie, een schrijven namens de regeering, om hem geluk te wen- schen. Ongetwijfeld zou dit schrijven verge zeld zijn geweest van een ridderorder, indien de Koningin tijdens den oorlog niet besloten had geen ridderorders uit te reiken. Verschenen is de Gereformeerde Kerk bode, officieel orgaan van de Geref. Kerk te Seheveningen, onder redactie van ds. M. H. Gispen en ds. W. H. Oosten. Offioiëelfi Berichten. Hulpdienst Serooskerke in November. 3 Nov. ds. Runia 10 Veen 17 Kerkhof. 24 Wielenga. Namens de classis Middelburg, K. Yeen, Dep. ad lioo. Meliskerke, 17 Oct. 1918. Meliskerke, 14 Oct. 1918. Gisteren na den n orgendienst werd door onzen geachten leeraar aan de gemeente bekend gemaakt dat door hem eene roeping van de kerk te Yeere was ontvangen. Geve de Heere zijn dienstknecht licht en wijsheid om eene beslissing te nemen Zijn Naam ter eere, tot welzijn van de betrokken kerken. Namens den kerkeraad, C. Polderman, Scriba. A.s. Donderdag 24 October, des namiddags te 2.30 uur, in de consistorie Hofplein verga dering tot het onderzoek van de stukken van den beroepen predikant, ds. Heij, te Koudekerke. Namens de kerkeraden van Middelburg en Souburg, Ds. L. Bouma. Ds G, F. Kerkhof. MiddelburgDinsdag 22 Oct. a.s. des avonds van 89 uur, hoopt de PJaatscommiseie zit ting te houden in de Consistorie der Nooder- kerk. Zij noodigt ieder die in de Hofplein-, Gasthuis- of Noorderkerk eön plaats wenschen uit, z'ch daar te willen vervoegen. De voornoemde Comm. i. de Kam. C. v. d. Kletjn. J. W. den Hollander. Zilverpapier enz. Vriendelijk dank voor de toezending van een pakje zilverpapier door N. N. te Anna Jacoba Polder, voor de Zending. J. D. wlklknga. Theologische School. Met hartelijken dank ontvangen f 5,voor de Theol. School te Kampen, gevonden in de collecte der Geief. kerk te Souburg. J. D. Wielenga, Classic. Corresp. Vlissingen. Met dank maken we melding van de gift groot f 1,— voor de „Zending", gevonden in de collecte. De Scriba, G. J. Fros. ZENDING. Met hartelijken dank ontvangen van N. N. te Middelburg een zilverbon van f 2,50 „om het geringe batig saldo van den Walcherschen Zendingsdag een weinig te vergrooteu." Kerkhof. Diaconaal Hulpbetoon. Met vriendelijken dank ontvangen van Mej. S. f 2,50 en van Mej. V. f 2,50. E. van RooPoelman, Penningms. In dank ontvangen voor de Zending te MagelaDg f 10,38, verzameld op een bruiloft onder Souburg. Bouma. Christian Science. (Christelijke Weten schap) door dr. H. Bouwman, Hoog leeraar a. d. Theologische School te Kampen. Uitgave van E. J Bosch Hbzn. te Baarn. „Ds. Christian Sciense vraagt in de laatste jaren b\j toeneming de belangstelling van de beschaafde wereld. Z\j treedt op met de pre tentie,^ dat zij is in het bezit der waarheid, dat z\j de alleen juiste kennis van het chris tendom en van het evangelie van Jezus heeft, en dat zij in staat is door hare meta-pbysische methode der menschheid den weg te openen voor de eeuwige zaligheid. Na een nacht van dwaling, zoo schreef Mrs. Eddy, de stichferes der Christian Science is de ster der waarheid opgegaan en de wijzen moeten nu zien ni at en „volgen de morgenster van de goddelijke wetenschap, welke verlicht den weg natr de eeuwige harmonie. De tijd voor de denkers is gekomen. Waarheid, in afhankelijk van leer stellingen en tijdelijk geëerde systemen, klopt aan de stem der menschheid. Tevredenheid verleden en het koud conventioneele brokkelt weg. De onbekendheid met God behoeft niet meer den weg tot het geloof te banen". De zuivere kennis der waarheid, zooals Jezus die had geopenbaard, maar welke de kerk had verloren, is in den laatsten tijd weder bekend geworden. Het is toch de zending van Jezus geweest, zoo leert de Christian Science, om God aan de menschen en den mensch aan zich zelf te openbaren. Jezus Christus was de Groote medicijnmeester, die, door dat hij den onein- digen geest bezat en leerde kennen, de kran- ken gezond maaktehjj was de groote hooge- priester die door zijn kennis van de macht des geestes de zonde in al hare vormen voor het eerst wetenschappelijk overwon en hare heerschappij brak. De ware christelijke weten schap is bevrijding van de zonde en de dwa ling en daardoor bevrijding van de ziekte". Deze inleiding leert dadelijk, wat deze secte voorstaat en wat haar aantrekkelijk maakt in 't oog van velen. De inhoud wordt opgegeven Mrs. Eddy en haar secte. De moeder van Christian Science. Oorsprong van Christian Science. Het leerboek van Christian Science. De Secte en hare godsdienstoefeningen. De leer van Christian Science. Het grondbeginsel. Het Godsbegrip. Leer van zonde en materie. Leer der verlossing. Emanatieleer. Christian Science en de Bijbel. Het Gebed. Geneesmethode. Beoordeeling. Invloed van Christian Science. Roeping der Kerk. Bij de lezing bleek ons telkens, dat we hier ontvangen een duidelijke uiteenzetting over den oorsprong en de leer dezer secte. Voorts wordt de dwaling op afdoende gronden be streden zoodat ieder, die in de H. Schrift de lamp voor onzen voet eert, niet in twijfel behoeft te staan, wat hij over dit verschijnsel oordeelen moet. We weten, dat deze secte ook aanhangers telt in ons gewest, en dat sommigen onzer lezers met haar in aanraking komen en daar om raden we aan, dat deze inzonderheid zich deze degelijke brochure aanschaffen, opdat zij zelf gewapend tegen de verleiding tevens mans genoeg zijn om haar te bestrijden. Onze vcreenigingen, welke er een bibliotheek op nahouden, zullen goed doen met dit geschrift daarin een plaats te geven. Voor de uitgave is gezorgd, zooals we dit van den bekenden uitgever gewoon zijn. Cijfers en Feiten. Onder Redactie van dr. E. J. Beumen en C. Smbenk, Leden van de Tweede Kamer der Staten- Generaal. Uitgave van J. B. van den Brink en Co. te Zutphen. De namen van de beide Redacteurs zeggen reeds, wat ons hier aangeboden wordt. Ter nadere aanduiding echter schrijven we ook nog wat er boven staat: „Christelijke brochuren- reeks voor het staatkundig en sociale leven". Het eerste nummer geeft een politiek gedeelte, dat handelt over de volgende onderwerpen Liefde tot het Vorstenhuis; Goed begin; VrouwenkiesrechtDenkbeeldig bezwaar Mo derne leiding; Om welke reden Jammerlijke laster en een sociaal gedeelte, dat de aandacht vestigt opSterftecijfersgeen pacifisten bij uitnemendheid Duurtecgfers Bemoedigende ervaring Oudere arbeiders Cijfers betreffende de woningbehoefte Het spel begint. Kort en duidelijk wordt elk punt besproken. Al wat hier voorkomt, is actueel. Met ejjfers en feiten wordt gestaafd, wat hier gezegd wordt. Het brengt ons dadelijk in 't midden van den strijd onzer dagen. Elke maand wordt een nummer gegeven. Wg juichen deze uitgave toe en we wensehen, dat zij in onze kringen ingang vindt. Bouma. Dr. H. Bouwmak. Onder ZQne Vleugelen Twaalf preeken. Kampen. J. H. Kok. 1918. Prijs f 2,75 geb. f 3,40. De Kamper Hoogleeraar, die dezer dagen jubileert wijl h\j voor 25 jaren in het leeraars ambt bevestigd werd, vond dat gelijk tegen woordig meer gebruikelijk wordt een ge schikte gelegenheid om zjjn vele vrienden een bundel leerredenen te verschaffen. De bundel draagt zijn naam naar de eerste predicatie, die handelt over Maleachi 4 2a. De stoffen, ge nomen uit het Oude zoowel als uit het Nieuwe Testament, zgn aantrekkelijk lo. omdat meer malen e*n heele pericoop genomen wordt, 2o. omdat het geen al vaak behandelde teksten zijn. De stijl van deze predicaties is heel eenvoudig, neemt geen adelaarsvlucht. De inhoud is degelijk, beslist gericht op opbouw van het geloofsleven. Ik vrees dat kereltjes van de jongere generatie, als ze hun neus eens in dit boek steken, na een paar bladzijden lezens, hun oordeel vellen met het woord van pro f Hoekstra „te ouderwetsch', maar ik denk, dat oudere, eenvoudige, degelijke Christenen a la Paul Kiüger zoo'n bundel waardeereD, ge durig weer hzen en er innerlijk zielsgenothg smaken. Want soliede kanselwerk is hier ge geven de stof werd nauwkeurig bestudeerd, rustig ingedacht en daarna op klare wijze praktisch toegepast. De wensch van den steller dier predicaties, dat, mede door dezen zwakken arbeid, de gemeente steeds beter versta den oneindigen rijkdom van Gods ontferming in Christus", - moge in vervulling gaan. Kerkhof,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1918 | | pagina 3