Het bijwonen der Catechisaties. Oudersmart. Kerk- en Hohoolnltnwi. ïi&aï voren dringen. leder weet, hoe er steeds gedacht en gesproken wordt over de middelen waardoor we ods leven kunnen onderhouden Het kost waarlgk strjjd om ons te houden aan het woord De mensch zal bg brood niet alleen leven, maar bg alle woord, dat uit Gods mond uitgaat. Maar boe treurig zag het er uit, toen de stelling uitgesproken werd en ingang vond, dat er niets dan stof was. De zondige praetjjk kreeg toen nog steun uit een wereldbeschouwing, welke den mensch aan spoorde om al wat niet stoffeljjk was uit zjjn voorstelling te bannen. De stof zou voortaan het een en al zgn. Waarlgk, het was een ver ademing toen de ban, welken het materialisme oefende, verbroken werd. Een onzer voor mannen ri«p uit: de ziel heeft het gewonnen, en in zoover was dit juist, zich de ziel dat weer deed gelden en dat ze weer naar iets anders vroeg dan naar de stoff'eljjke dingen. De kentering, welke er kwam in de wereld der geesten, deed zich steeds krachtiger gelden, en daar is thans onder de volkeren een vraag naar het onzienlijke en naar wat het hart bevredigen kan. De hooge toon, waarop men sprak, alsof nu het .wereldraadsel" opgelost was, is vervangen door groote bescheidenheid, welke bjjval geeft aan wat er gezegd werd er is nog zooveel tussohen hemel en aarde wat we niet verklaren kunnen. De religie kwam weer in eere, en het verlangen naar wat ons bevrgden kon uit onzen druk won in kracht. We waardeeren dit. Doch daarmede zgn we niet klaar. Er is nog zooveel, dat anders worden moet, zal het wel zgn. We willen dan ook een volgend maal trachten aan te toonen wat er in deze beweging tot dusver ontbreekt. Bouma. In de boekbespreking in ons vorig nummer beloofde ik uit FabiusKerkelijk Leven zoo nu en dan eens wat over te nemen en onder de aandacht onzer lezers te brengen. De inhoud van professor Fabius' jongste geschrift is dat ten volle waard. Hg wjjst in een slothoofdstuk de middelen aan, waardoor het kerkeljjk leven onder ons Gereformeerden kan en moet versterkt worden. Drie middelen worden met name genoemd le. door de bediening des Woords, 2e. door het catechetisch onderricht, 3a. door de ker kelijke weekbladen. Vooral het catechetisch onderwijs moet er op gericht z|jn om den jeugdigen lidmaten heldere kennis aan te brengen van gezond ker kelgk leven. Op menige catechisatie wordt daarvan door den leeraar nog te weinig werk gemaakt. En prof. Fabius meent dat de opzieners der gemeente niet vr|j uitgaan, wanneer z|j niet geregeld toezicht houden op het catechetisch onderwgs, mede ook met de bedoeling om zich op de hoogte te stellen of de leeraar niet na latig is in het bjjbrengen van gezonde begrippen omtrent het kerkelgk leven b|j de jeugdige leden. H|j schrgft o.a. op bladz. 104 vanz|jn boek: .Weten echter in het algemeen de kerke- raden, hoe dat onderricht gegeven wordt? Wordt hierop toezicht gehouden? Bfj de samenkomsten der gemeente z|jn de ouderlingen tegenwoordig, en is vaak één bepaaldelijk aan gewezen, om acht te geven op de prediking. Hoezeer veelal verwacht mag worden, dat ook onder de leden buiten den kerkeraad gevonden zullen worden, die in staat z|jn een grondig oordeel over de prediking te vellenja, de gansche gemeente ook roeping van toezicht op de prediking heeft. Maar b|j de catechisatiën, die gegeven worden aan wie nog niet voldoende ontwikkeld zjjn, schjjnt geregeld toezicht, dat daar te meer noodig is, bjjna overal geheel te ontbreken. Reeds kon toezicht heilzaam wer ken voor de predikanten met het oog op het gevaar, waaraan zjj blootstaan, om in dezen aan slordigheid toe te geven door vaak de •atechisatiën te laten stilstaanniet op den gezetten t|jd aan te vangen het uur in hoofd zaak te besteden aan het overhooren van de opgegeven taak, zonder schier eenig onderricht. Maar bovenal dunkt m|j toezicht gewenscht, ja plichtmatig met het oog op den inhoud van het onderricht, dat gegeven wordt. Zoude het niet natuurlijk z|jn, indien, evenals b|j den dienst des Woords, de catechisatie geregeld door minstens éénen ouderling werd bijge woond Metterdaad roert prof. Fabius hier een be langrijk punt aan. Deze of gene moge allicht denken.professor heeft geen goed oogje op onze dominee's 1" toch is waarheid, dat vele predikanten zich van het catechetisch onderwijs al te gemakkelijk afmaken. Een leeraar, die zjjn groote verantwoordelijkheid beseft voorde opvoeding van het toekomstige geslacht der gemeente, zal zich met de borst er op toe leggen om goed catechetisch onderwgs te geven, op de hoogte van onzen tjjd. Vele leeraars evenwel doen wel hun best op hun preeken, maar meenen het catechetisch onderwgs wel uit hun mouw te kunnen schudden Ze blijven oppervlakkig in hun onderwgs, de leergierig heid der jeugd wordt niet geprikkeld, resul taat is dat het peil der catechisatie daalt en o.a. de vatbaarheid voor gezond kerkelgk leven bij 't opgroeiend geslacht afneemt. Tegen dat gevaar moesten de ouderlingen waken. Waken, door toezicht te houden op 't catechetisch onderwgs. Ze moeten dat niet maar in goed vertrouwen geheel aan de dominees overlaten. Voor gverige predikanten is het aangenaam als hun catechesaties door ouderlingen worden bezocht. Met een frissche opmerking van den kant van een opmerkzaam opziener kunnen dominees ook nog wel eens hun winst doen. Het meeleven der ouderlingen bevordert in elk geval den welstand van dat onderwgs. En als de leeraar naar 't oordeel der ouderlingen de jeugd niet genoegzaam inleidt in de be- teekenis en de eischen van gezond kerkelgk leven, dan dienen zg met het oog op de toe komstige welvaart der gemeente dat op broeder lijke wgze hun leeraar op het hart te binden Dat behoeft nog niet voort te komen uit bedilzucht of betweterijde ouderlingen moeten laten merken, dat het geestelijk belang der gemeente hun boven andere dingen gaat. Telkens wordt b|j de kerkvisitatie ook de vraag gesteld of de ouderlingen getrouw hun roeping vervullen mede door het bij wonen der catechisaties, doch in slechts weinig kerken krijgen visitatoren op deze vraag een bevredigend antwoord. Soms is er b|j de ouderlingen een onuitgesproken gedachte, alsof het een teeken van wantrouwen zou z|jn, wanneer z|j de catechisaties gingen b|jwonen. Welnu, die gedachte is heel en al misplaatst, 't Is immers ook geen teeken van wantrouwen als de opzieners des Zondags in de ouderlingen bank plaats nemen om toe te zien op de leer Integendeel, 't is en moet z|jn een teeken van moe-leven, mee-arbeiden aan Sions welzijn. Zoo toegepast, kan ouderlingenbezoek op de catechisaties ook meewerken tot kweeking van een krachtig gezond kerkelgk leven. Kerkhof. ZENDING. Magelang, 27 Mei '18. Amice, We hebben den 2den Mei onze verplaatsbare Kiosk te Moentilar opgericht en in gebruik genomen. Zooals ik U reeds in een mjjner vorige brie ven verhaalde, heb ik aan een aantal Zendings vrienden een verzoek om steun gericht om te kunnen geraken tot de oprichting van een kiosk voor den verkoop van Christelijke boe ken. Vroeger hadden we in Magelang in 't midden der stad een aardig gebouwtje kunnen huren, dat zich voor den verkoop van boeken uitstekend leende en dat tot binnentreden uit lokte. Twee leden onzer gemeente hebben daar hun eerste kennis opgedaan van den Christel. Godsdienst. Ik mocht echter maar kort in 't bezit zjjn van dat gebouwtje. Het werd afge broken, maar lang genoeg waren we in 't bezit geweest om te zien hoe goed zoo'n ge legenheid was voor de verbreiding van het Evangelie. Zoo ontstond het plan om een kiosk te laten maken, maar nu een verplaatsbare, zoodat we daarmee alle districtshoofdplaatsen konden afreizen. De bedoeling was om op ieder van die plaatsen de kiosk een drie maanden te doen staan om zoodoende gedurende dien tjjd een vast adres te hebben, waar de Javanen uit die omgeving Christelijke boeken konden koopen en verdere inlichtingen krjjgen over den Chris- teljjken godsdienst. Bg den colportage-arbeid is dit toch een van de ODgeriefeljjkheden, dat de colporteur, die boeken verkoopt, vandaag hier is en morgen weer elders, zoodat de men- schen, die eens boeken willen koopsn, niet weten waarheen ze zich moeten wenden, en bovendien, als er eens een Javaan wag in wien door het lezen van den bjjbel belangstelling ontwaakte, wist h|j niet tot wien hjj zich wenden moest om die belangstelling bevredigd te zien. Deze bezwaren worden opgeheven door de oprichting van een kiosk, waar men ten allen tjjde mag binnengaan en waarin een vast zendingsadres gegeven is. Wel hebben de Ja vanen ook in ons huis en in de huizen der helpers zulke vaste adressen, en door Mardi- Rahardjo, ons maandblad, worden iedere maand die adressen weer bekend gemaakt, maar slechts zelden grjjpt een Javaan den moed om die huizen in te gaan. Maar zoo'n kiosk bin nen te gaan, levert voor hem geen bezwaar, 't Was me dan ook een reden tot bijjdschap toen ik de gelden voor den bouw van zoo'n kiosk b|j elkaar had en ik op 2 Mei j.l. de toestemmiDg van den Resident verkregen had om de kiosk in Moentilan, midden in de Chi- neesche w|jk, op een druk punt te mogen opslaan. 't Was een heele drukte eer al de deelen van de kiosk en de boeken, die er zouden worden verkocht, waren overgebracht. Een maal op de plaats van bestemming, was de oprichting het werk van enkele uren. Om 10 uur begonnen, waren we 's middags om 5 uur klaar en nog een uur, toen alle boeken waren uitgestald en de verkoop kon beginnen. Wat een bekjjksde Chineezen liepen af en aan om het oprichten te bezien en te informeeren, wat dit wel moest worden. Toen het klaar was, moesten ze ook eens een kjjkje binnen nemen en weldra was de kiosk gevuld met Chineezen om de boeken in oogenschouw te nemen, die daar werden verkocht. Den eersten avond verkochten we heel wat. Den volgenden morgen was er veel beaoek van JavaneD, van loerah's, die op weg naar de pasar (markt) even aanwipten om dit wonderlijke gebouwtje eens te bezien. Wonderljjk vonden ze 't. Gis teren, zeiden ze, was er niets te zien en nu staat er een heel gebouw. Om de menschen te trekken, ver koopen we ook allerlei schrijf behoeften. De loerah's, die uit de desa naar de hoofdplaats van het district komen, hebben telkens allerlei schrjjfgerjj noodig en eenmaal in onze kiosk om zulke artikelen te koopen, valt het makkelijker om ze tot den koop van onze boeken te bewegen. De kiosk staat er nu 25 dagen en het be drag dat ontvangen werd loopt reeds over de f 50en wat het voornaamste is, er hebben reeds heel wat gesprekken plaats gehad het lgstje, waarep de colporteur de namen [der belangstellenden opschrijft, telt reeds heel wat namen en het werk voor de goeroe-indjils, wier taak het is om deze menschen op te zoekeD, is door deze kiosk weer vermeerderd. )e colporteur, die de moeilijkheden van het verkoopen van boekeD, uit vroegere ervaring kende, was over dezen zegen zoo verblijd, dat hjj voorstelde om deze verplaatsbare kiosk te maken tot een blijvende, want hg vond, dat er in Moentilan zooveel eolportageboeken werden verkocht, dat het moeilijk ging om over twee maanden reeds te verhuizen naar een andere plaats. Ik hoop, dat de verkoop op den duur zoo bljjven mag en de kiosk voor die plaats onmisbaar wordt. Dan zullen we er nog eentje b|j moeten maken en er naar moeten streven, uit te makeu, waaruit de on kosten der exploitatie, salaris van den colpor teur kan worden bestreden. Zoo zouden we een gezegende arbeid kunnen verrichten, die toch niet op hooge kosten kwam te staan voor de Zending. 't Is een tjjd waarin het getal van Javanen, die lezen kunnen, sterk vermeerdert en waarin dus de Zendingsarbeid door geschriften met kracht moet worden aangepakt. Voor enkele weken kreeg ik nog een schrijven uit Sema- rang, dat me wat dezen schriftelijken Zen dingsarbeid betreft, zeer bemoedigde. Uit Semarang had ik van een viertal Javanen het verzoek gekregen om hen te willen toezenden de brieven, die ik elke maand uitgeef over den Christeljjken godsdienst. Eenige tjjd daarna bestelde een van hen boeken en vroeg me nadere inlichtingen over den Chr. Godsd. Ik zond dien brief op naar den Zendeling van Semarang: Bax, alsook de namen der anderen, die deze brieven hadden begeerd. Zendeling Bax zocht deze Javanen toen op en mocht de bijjdschap smaken, dat ze allen, die hjj had kunnen bereiken, een drietal, de samenkom sten der gemeente begonnen bjj te wonen. Hierbjj heb ik eehter een onderwerp aan geraakt, waarover ik U op een andere gelegen heid wel eens wat meer zal vertellen, 't Was me nu alleen te doen U iets te vertellen van onze kiosk, waarin we een middel rjjker ge worden zjjn voor de verbreiding van het Evangelie. Echter, hoe veel de middelen ook mogen zjjn, die voor de verbreiding van het Evangelie worden aangewend, ik ben diep overtuigd van het Schriftwoord ,Zeo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden des- zelfs bouwlieden daaraan". Laat daarom uw gebed toch gedurig mogen opgaan om dat bouwen des Heeren van Zjjn huis in deze landen, om opening der oogen opdat al die lezende Javanen ook moge verstaan het Woord des Heeren en zg zich bekeeren nngen. Met harteljjke groeten. Als steeds Uw br. in Chr., A. Mebkelijn. Uit een advertentie in onze Kerkbode bljjkt dat het dochterke van ds. Merkeljjn, dat in ons land werd verpleegd, is overleden. Is het altoos p|jnl|jk voor ouders een lief kind te moeten missen, in 't bizonder treft deze smart Ds. en Mevrouw Merkeljjn, nu hun oudste lieveling verre van hun huis stierf. Niet onver wacht, maar toch wel smarteljjk zal hun 't doodsbericht zjjn. Alle Zeeuwsche broeders en zuste's, die ds. Merkeljjn om zjjns werks wille liefhebben, ljjden mede in de smart, die hem en zjjne trouwe gade treft en bidden, dat de Heere hen genade moge vermenigvuldigen in deze zware beproeving en hen vertroosten moge met de beloften van zjjn genaverbod. Deze wetenschap zal hun immers tot rjjken troost zjjn, dat hun Dieneke, die op aarde zooveel eeds te dragen had, nu verlost van alle ellende juichen mag in de hemelsche zaligheid bjj den Grooten Kindervriend, die zegt „Laat de ïinderkens tot Mjj komeD, want derzulke is het Koninkrjjk der hemelen". Leverde dit doch terke stof tot oudervreugde, toen het in Schoondjjke's pastorie geboren werd, vereischte het veel teedere ouderzorgen bg het opgroeien omdat 'tzulk een ongeneeslijke kwaal met zich omdroeg, thans mag het voor de getrooste ouders bjj aangename herinneringen weer reden tot bijjdschap gevenHun kind geniet een onuit sprekelijke zaligheid in de woningen des Vaders in de hemelen en is hen voorgegaan om straks hare ouders op te wachten in de tabernakelen der eeuwige heerlijkheid. Vervullede Heere de harten der nu bedroefde ouders met dien rjjken troost,en spare Hjj hen verder voor oudersmarten. Kerkhof. TWEETAL te WestergeestJ. Gootjes te Engwierum W. L. Korf ker te Goënga te Bierum (Gron.)N. Duursema te Nieuw- Amsterdam Dr. J. Douma' Azn. te Ambt- Vollenhove. BEROEPEN] te IJmuiden R. Zijlstra te Delfshaven te VlissingenR. K. M. Hummelen te Hee ren veen. BEDANKT voor Heteren-RandwjjkJ. B. Jansen te Ze venhuizen (Z.-H.) voor Hollum (op Ameland)H. N. Boukema te Neede voor Giesen Oud- en NieuwkerkJ. W. Esse- link te Alteveer voor Oostburg J. Bolman te Oostwolde (Old). Ds. W. H. Oosten te Scheveningen is van zjjn langdurige en ernstige krankheid in zoo verre hersteld, dat hjj de vorige week weer een huwelijk kon bevestigen. Afscheid van Berlikum ds. H. Ph. Ing- wersen met Joh. 7 3739. Beroepbaar verklaard cand. S. P- Vermeer te Haarlem, Parklaan 70maar hij stelt zich niet beroepbaar. Ds. C. J. Wielenga van Hazerswoude hoopt 29 Sept. afscneid van zijn gemeente te nemen en 13 Oct. te Zierikzee zijn intrede te doen, na bevestigd te zijn door ds. J. D. Wielenga van Middelburg. Toegelaten tot het predikambt. De classis Axel der Geref. Kerken heeft den heer J. R. Goris, cand., beroepen predikant te Schoondijke, peremtoir geëxamineerd en toe gelaten tot den Dienst des Woords en der Sacrementen. Dinsdag 3 Sept. herdacht ds. H. C. v. d. Brink te Dieren, dat hij voor 25 jaren in het ambt bevestigd werd. Naar aanleiding van dit feit hield Z.Eerw. aan den avond van dien dag een gedachtenisrede over Joh. 1 16. Vrjje Universiteit. Voor de Ver. voor H.O. op Geref. grondslag is door notaris Th. Ruys Gzn. te Amsterdam een legaat ontvangen van wjjlen Mevr. J. Steenwinkel, Wed. A. C. A. G. Wanders van f 2000,—. Voor het Stu denten-studiefonds der V. U. is ontvangen van de firma Gebr. van Leeuwen's Wolindustrie te Veenendaal f 1000.(stamkapitaal). De lessen in Hebreeuwsch, tot dusver aan 't Ger. Gvmnasium te Kampen gegeven door dr. S. P. Dee, die 't beroep als predikant naar de Ger. Kerk te Dwingeloo aannam, zjjn thans opgedragen aan den heer Eringa, leeraar in de klassieke talen aan die inrichting. De Classis 's-Gravenhage van Geref. Ker ken heeft in hare vergadering van 3 dezer besloten, met het oog op de nood der tjjden wederom een biddag uit te schrijven en dezen vastgesteld op Zondag 29 September a.s. Ds Netelenbos naar Poerworedjo. De Classis 's-Gravenhage van de Geref. Kerken had te oordeelen over de ontslag-aanvrage van ds. Netelenbos als Missionair dienaar des Woords van Wonosobo, die door Utrecht beroepen werd te Poerworedjo, het Zendingsterrein, waar ds. De Haas slechts kort arbeidde. De Classis wenschte te berusten in den gang van zaken en verleende ds. Netelenbos eervol ontslag. Dinsdagmiddag te 3 uur had op „Croos- wjjlt" te Rotterdam de plechtige overdracht plaats van graf en gedenkteeken aan de familie van wjjlen Prof. dr. P. A. E. Sillevis Smit. Door den voorzitter der commissie, de heer G. van Roon, werd de plechtigheid geopend met het doen zingen van Ps. 89 8. Nadat deze voorgelezen had Gen 231720 en Gen. 25 19 en 20, richtte hjj een enkel woord tot de familie. Hij verzocht haar graf en monument, waaraan rijken en armen hadden bijgedragen te willen aanvaarden. Hierna werd het zeildoek verwjjderd. Het ontwerp van dit monument is van den architect, den heer J. H. Streefkerk, terwjjl de steenhouwers Groot veld en Scholts voor de uitvoering hebben zorggedragen. Na de onthulling sprak dr. A Kuyper Jr. een woord tot familie en vrienden van den over ledene. Hij herinnerde er aan, hoe het Comité, opgericht om haar geliefden leeraar een eigen graf te bezorgen, dank zij veler gaven, met haar arbeid gereed was gekomen. We staan hier niet bjj een schoon praalgraf aldus spreker gebouwd om na den dood te ver goeden, wat men tijdens zijn leven te kort schoot, maar dit monument is voortzetting van hetzelfde liefdebetoon hem tijdens zgn leven geschonken. Op dezen grafstaan staat gebeiteld een Schriftwoord, den overledene bijzonder dierbaar en tot rjjken troost en steunMijn genade is u genoeg, want Mijne kracht wordt in zwakheid volbracht. 2 Cor. 12:9. Verschenen is het agendum van de 7e alg. vergadering der Ver. van Predikanten van de Geref. Kerken, te houden Woensdag 18 en Donderdag 19 Sept. in K. en W. te Utrecht. Woensdags vangt de vergadering 's middags te één uur aan. De. tijd zal dan besteed worden aan het afhandelen van huishoudelijke zaken en voorts aan de orde komen het referaat van Prof. Dr. H. Bouwman, van Kampen, overDe dienst der vrouw in de Kerk. Om half zeven komt men dien avond weer samen, dan zal het bestuur voorstellen doen be treffende, de herziening of vernieuwing der Bijbelvertaling en het referaat aan de orde zjjn van Mr. A. J. L. van Beeck Calkoen over Ons ïuweljjksformulier en de behoeften van den tegenwoordigen tijd. Donderdag 12 Sept. is het om 9 uur 's mor gens vergadertijd. In bespreking zullen dan komen het onderwerp Nieuwe teekenen bij nieuwe tjjden (inleider Prof. Lindeboom, Kam pen)en: Wat heeft de Kerk in onzen tjjd te doen om haar invloed op het volksleven te hand haven (inleider ds. T. Ferwerda, Amsterdam). De middagvergadering vangt weer om één uur aan dan zal ds. Joh. Jansen, van Ten Boer, inleiden het onderwerp Het verschijnsel van de verlating van den dienst des Woords en de roe ping der Kerken daartegen. Combinatie. Er bestaan ernstige plan nen, dat de Geref. kerken te Raamsdonksveer en Drimmelen zich zullen combineeren tot 't beroepen van een predikant. De Geref. kerk van Drimmelen ^al dan ook ds. J. J. Koop- mans, van Raamsdonksveer, die nu reeds ge zegend te Drimmelen als consulent werkzaam is, als haar eigen leeraar beroepen. Op de volgende vergadering der olassis Klundert zal daartoe een uitgewerkt rapport ter tafel komen Official® BerSohten. KORT VERSLAG van de vergadering der classe Axel te Terneuzen 4 Sept. 1918. Art. 1. De praeses der roepende kerk ds. Groeneveld opent de vergadering, laat zingen Ps. 121 1, gaat voor in gebed en leest Jes. 62.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1918 | | pagina 2