Verzekering. Zendingsdag op Walcheren. Verantwoording van Liefdegaven. volk te dienen, is ook dit jaar deor een nieuw geslacht in niet onverbindend getal vervangen Toch mag hier niet verzwegeD, dat het voor den Nederlandsehen stam, de Gereformeerde wetenschap en de universiteit zelve zoo heer lijk verschijnsel van vóór den oorlog het zoe ken onzer universiteit door jonge mannen uit Zuid-Afrika en Noord-Amerika, ook dit oor logsjaar zich niet voordeed. Daarentegen is er dankensstof, omdat de zware druk der mobilisatie, waaronder sedert nu drie jaren de Nederlandsche studeerende jongelingschap verkeert, wat onze studenten betreft, in zoover werd verzacht, dat de stu dieverloven en studielust, die met de van militairen dienst vrije uren deden woekeren niet slechts een voor altijd opgeven van de academische studiën voorkwam, maar zelfs de vrees van niet of niet met gunstig gevolg academische examens te kunnen doen, hebben baidhaamd*. Nu deze aanhaling begint reeds duidelijker te wordeD, waarom het jaarverslag zulk een danktoon kon laten hooren Daar is echter ook rouw. De oud-hoogleeraar dr. F. L. Rutgers, die zulk een belangrijk aandeel heett gehad in de oprichting en die met zijn zeldzame kennis zoovele jaren een sieraad was voor de universiteit stierf op 19 Maart 1917. Dan ging heen Professor dr. J. Woltjer, die zoo noode gemist en zoo bezwaarljjk te ver vangen is. Eveneens werd weggenomen Mevrouw T. H. Jaii9sonius, de voortreffelijke directrice van het Hospitium. Dan maakt het nog melding van den dood van Professor dr. P. A. E. Sillevis Smit. Zoo wisselen licht en schaduw zich ook in dit jaarverslag af. Maar dit belet toch niet, dat de toon van dank de overhand behoudt boven de klaeht We hebben slechts enkele zinsneden aange haald om de aandacht op dit versldg te ves tigen en om u uit te noodigen het zelf te lezen, lielyk steeds zoo biedt ook dit verslag een overzicht, dat geschikt is om ons te doen ver staan, welk een gewichtige arbeid onze uni versiteit verricht. De Heere krone haar verder met Zyne gunst Bocma. I. Meer dan vroeger is in den laatste» tijd Verzekering in onze kringen een voorwerp van bespreking. Aanleiding daartoe zijn twee din gen le. het niet meegaan van de Oud-gere formeerden bij de laatste politieke stemming met onze anti-revolutio-aire partij. toch hebben vooral consciëntiebezwaar tegen de zoogenaamde Verzekeringswetten, die van anti revolutionairen kant te wachten zouden zijn. Daarom kwamen zij uit met een eigen eandi- daat, waardoor een groot aantal stemmen over heel het land genomen voor onze partij verloren giDg, en de Oud-Gereformeerden zeiven niets verkregen. 2e. de verschijning van het boekje van Van Woerden over „de Assurantie en de Vac cinatie", waarvan onze mederedacteur in de Kerkbode van 10 Mei j. 1. den inhoud mee deelde. Telkens komt dan ook de vraag weer op, niet slechts of de verzekering al dan niet in strijd is met de Heilige Schrift, maar of zij ook met Gods Woord in de hand valt te ver dedigen. Het komt voor, dat menschen eerst eene verzekering gesloten hadden, maar als zij dan met godvruchtigen in aanraking komen, die de assurantie veroordeelen a's in strijd met Gods wil, weer beginnen te aarzelen of z\j wel goed gedaan hebben. Onder hen die tegen verzekering ayo, zijn metterdaad teedre kinderen Gods, die niet uit gierigheid zich of het hunne niet assureeren maar omdat zij, als hun een ongeval treft, liever de volle schade geheel alleen lijden. Dat beschikt God alsdan over beD, meenen ze, en moeten ze duldend dragen. Als bun huis door brand wordt vernield of hun koe plotseling sterft, is dat Gods wil, waartegen zij niets vermogen te doen. Precies van dezelfde gedachte gaat ook uit de boer, die geen bliksemafleider op zijn schuur plaatst. Een eigenaardige incoDsekwentie van bezwaar den is weer, dat zij wel een bliksemafleider op hun schuur plaatseD, indien zij ean hypo theek wenschen te sluiten op hun gebouwen, welke zV anders niet zouden kunnen verkrijgen. Doch die inconsekwentie nu daar gelaten, meenen velen dat het Gods wil is, dat zij lijdelijk allerlei schade zullen dragen, in plaats van afweermiddelen te gebruiken. Feitelijk raakt deze kwestie in den grond der zaak de vraag of het gebruik van middelen in strijd komt met Gods voorzienig bestel. De zuivere opvatting der Schrift is, dat het geloof in Gods Voorzienigheid de menschen niet onverschillig mag maken voor het gebruik van allerlei middelen. Dat wordt door gezond- gereformeerden dan ook in praktijk gebracht. Ze zijn niet lijdelijk, maar actiefactief in alles, te allen tijde, met allerlei middelen. We kennen wel de spreuk van Cromwell tot zijn soldaten: „Bidt tot God en houdt uw kruid droog". Zoo te spreken is naar de Schrift. Want als de dichter van psalm 127 zingt „Zoo de Heere de stad niet bewaart, tever geefs waakt de wachter", ligt daar toch in opgesloten, dat in elke verstandige stad, hoe godvruchtig hare inwoners ook mogen zijn, wakers zyn, die wacht houden. OngelooTigen, die den Bijbel niet goed kennen, spotten wel eens lichtzinnig met g-loovigen, die actief zijn in alles,'an voegeojhun smalend toe „Ik dacht, dat gij op God vertrouwdet, maar ge zorgt toch ook nog al terdege voor uzelven". Uit zulke taal bljjkt, dat de natuurlijke meDsch niet verstaat den aard van het waar achtige geloofsleven. Ook al maakt een ge- loovige gebruik van alle denkbare middelen, nochtans zal hij zich diep afhankelijk blijven gevoelen van zyn God en ootmoedig en k ein voor Diens aangezicht leveD. Nergens leert ons de Bjjbel, dat wij, als een of ander kwaad ons overkomt, dat kwaad maar stillekens moeten dragen, zonder middelen er tegen aan te wenden. Geloovigen uit Oud en Nieuw Testament beiden haalden den medicijn meester om hun geneesmiddelen te laten toe dienen. Dat is ook naar Gods Woord en mid delen, die herstel en genezing kunnen aan brengen, moeten gebruikt worden. Kreeg Jesaja niet een bevel van Godswege om den kranken koniüg Hiskia aan te zeggen Neem een klomp vijgen EveDgoed als het onze roeping is om de middelen tot onze onderhouding te gebruiken spijze en drank iederen dagevenzeer is het in kranke dagen ooze plicht medicjjnen in te nemen tot afwering van de kwaal, tot ge nezing van ons lichaamtot herstel van onze gezondheid. God zelf heeft die middelen geschapen, de krachten er in gelegd, ze ons menschen laten ontdekken en vinden, maar opdat wij ze dan ook gebruikeu zouden. Alle goede gaven en alle volmaakte gift is van boven, van den Vader der lichten afkomende Dezelfde God, die genezende kracht legde in de kruiden, legde ook eens den bliksem aan trekkende (en dus afleidende) kracht in het staal. Liet God die kracht den mensch ont dekken, opdat hij die nu voortaan ongebruikt zou laten Dat ware de grootste dwaasheid. God schonk den mensch zulk een afweermid del, ju-st opdat hij 't met alle kracht zou aan wenden. Onverantwoordelijk ware 't zulk een middel niet te gebruiken. Waarom anders heeft de Heere dat middel tot onze beschik king gesteld Als het regent, steekt ge uw paraplu op dat is ook een afweermiddel om uw kleed niet nat te laten worden. Precies van dezelfde beteekenis is de bliksemafleider, om uw pand zooveel mogelijk te vrijwaren tegen het inslaan van het hemelvuur. Middelen tot afwering van onheil zijn even zeer middelen als middelen tot genezing van een kwaal en middelen tot voeding van ons lichaam. Het zijn al middelen, en niets meer. Ze moeten gebruikt worden. En dat is nog niet genoeg. Gebruik alken baat niet. God moet ze ook aegeuen Tevergeefs waakt da wachter, zoo God de stad niet bevrijdt. Wij zouden onze roeping verzaken, zoo wij eenig middel, welk ook, onamgewend lieten om ons zeiven te vrijwaren tegea ramp en leed en ongeval. Ea dan moet de Heere die middelen nog zegenenanders baten ze niet Waarom hebben onze voorvaderen in ons land dijken aangelegd langs.de rivieren? Waar om worden die dijken door de polderbesturen met alle denkbare middelen versterkt, onder houden, en opgehoogd zoo dit noodig blijkt Is dat een daad van ongeloof? Is dat een bewijs van niet vertrouwen op God Immers neen, dat is niets anders dan Zijn roeping verstaan eu volbreDgeD, om land en vee, menschen en huizen tegen watervloed en overstroomiDg die toch ook van des Heeren hand komen te beveiligen. Die arbeid is feitelijk ook een soort verzekeringeen middel om mogelijk komend kwaad gemeenschappelijk te keeren en te weren. Kerkhof. Bij gunstig weer wordt die gehouden op de weide van br. de Buck, maar by onverhoopt ongunstig weder in de Noorderkerk te Vlissin- gen. Onthoudt den datum, 24 Juli a.s. Kerkhof. fitrk- «ii lehoolnienwi. DRIETAL te Lutten a.d. DedemsvaartJ. W. Esielink te Alterveer H. H Schoemaker te Zwartsluis; R. Sybrandy te Zegwaart. TWEETAL te Oosterend (op Texel)C. J. H. v. Diemen te Nieuw-Leusen Dr. J. Douma te Ambt-Vollenhove. BEROEPEN te BataviaJ. C. Aalders te Bunschoten B te VeenendaalK. J. Kapteyn te Giesendam te Deventer (A) T L. Kroes te Ceevorden te Koudekerke: A. C. Hey te Tienhoven; te Vreeswijk R. de Jager te Kamerik te Vrijhoeven c.a.J. J. Koopmans te Raams- donk te Ter Aar, Oostburg en SchildwoldeD. H. Th. Vollenhoven, cand. te Amsterdam te OudegaR. Haitsma te Gaast. AANGENOMEN naar Sleen B. W. ter Meulen te Bljja naar Ten Post: J. Hoekstra te Vries. BEDANKT voor Willemstad J. A. Verhoog te Reeuwyk voor Uithuizermeeden W. L. Korfker te Goè'Dga; voor Genderen D. Drenth te Leimuiden voor Onderdendam, Westbroek en Achttien- horen J. Hoekstra te Vrie3. Da. R. van Giffen emer. predt. te Haarlem, Santpoorterstraat 58, is bereid de Geref. kerken voor te gaan in den Dienst des Woords. Aan de Vrye Univ. slaagde voor het caud. ex. Theol. de heer S. P. Vermeer te Haarlem. Ds. J. J. Miedema te Groningen (B, vierde onder veel belangstelling zijn 25-jarig ambtsjubileum; hy hield een gedachtenisrede naar aanleiding van Psalm 103 1 en 2. Te Tuindorp en de Hey (Pernis) is een Geref. kerk geïastitueerd, onder leiding van ds. Hogenbirk van Charlois, die sprak over Psalm 84 5 en ds. v. Anken van Pernis, die sprak over Efeze 4 3. Afscheid van Baambrugge ds. R. J Aalberts met Joh. 8 35a. Droeve toestanden. Bij de bespreking van het Rapport van de Centrale Commissie in den Kerkeraad der Ned. Htrv. Kerk te Amsterdam kwam duidelijk aan het licht, hoe het getal kerkelijke huwelyks-itzegeniDgen gedurende den laatsten tyd minder wordtde belangstel ling der ouders, die den Heiligen Doop voor hun kinderen begeeren, afneemthet aantal „aannemeliDgen* niet zoo groot meer is als voorheeu. Naar de oorzaken van ééa en ander werd gevraagd, op middelen tot verbetering van den toestand werd aangedrongen. Gemengde huwelijken. Met het oog op het welwezen van het huwelijk, den welstand der Kerk en de opvoeiing van het zaad der geloo vigen, stelde de Raad der Geref. Kerk van Haarlem in zyn op 10 Juni j.l. gehouden ver gadering, de navolgende bepalingen inzake ker kelijke bevestiging van dusgenaamde „gemeng de" huwelijken vast: le. De kerkeraad zal huwelijken van leden der gemeente met personen, die zich in eenig opzicht (ongedoopten staat, woord, wandel) als ongeloovigen openbaren, wyl naar Gods Woord verboden, met alle hem ten dienste staande middelen trachten te voorkomeD, kerkelijke bevestiging van deze huwelijken nimmer toe staan en leden der Gereformeerde Kerk, die voornemens zyn zulk een huwelijk aan te gaaü, deswege ernstig vermanen. 2e De kerkeraad zal huwelijken van leden der gemeente met personen van afwijkende be lijdenis, ook op het stuk van de Kerk, niet het minst om de practische gevolgen, door predi king, huisbezoek en onderwijs ten sterkste ont raden. By eventueele aanvrage tot kerkelijke bevestiging van voornoemde huwelijken, zal de kerkeraad elk geval op zich zelf beoordeelen. Indien daar tegen overigens geen overwegen de bezwaren blyken te bestaan, zal kerkelijke bevestiging dezer huwelijken slechts worden toegestaan, indien de betrokken persoon, die geen lid van de Gereformeerde Kerk is, schrif telijk belooft a. het opzicht van den kerkeraad over de leden van het gezin, die dat erkeunen, in geen enkel opzicht te zullen bsmoeilyken; b. te zullen toestaan, dat de kinderen, die uit het huwelijk mochten geboren worden, door het Sacrament des Doops iu de Gerefor meerde Kerk worden opgenomen en overeen komstig de Gereformeerde belijdenis worden opgevoed. Opdat er voldoende tyd zy tot het instellen van een desbetreffend onderzoek, moet kerkelijke bevestiging van zulk een huwelijk minstens zes weken van te voren bjj den ker keraad worden aangevraagd. Olfioiötlc Borlohten. Oostburg7 Juli. Heden is alhier beroepen de Eerwaarde Heer D. H. Th. Yollenhove, Theol. Candidaat te Amsterdam. Namens den Kerkeraad, I Catsman, Scriba. Halpdien8t Serooskerke. 4 Aug. Ds. v. d. Eude 11 Aug. Wolf 18 Netelenbos. 25 Wielenga. Namens de classis Middelburg, Veen» Meliskei ke, 10 Juli 1918. Oostkapelle. Zondag 21 Juli hoopt onze leeraar, de WelEerw. Heer Ds. C. J. de Kruyter in de namiddag Godsdienstoefening zyn afscheid van de Gemeente te nemen. Kerkeü, die zich door afgevaardigden wenschen te vertegenwoordigen, kunnen hiervan kennis geven aan den onder- geteekende, vóór of op Donderdag 18 Juli a.s. Namens den kerkeraad, J. de Voogd Wz., Scriba. VERSLAG van de vergadering der ker ken van de Classis Middelburg op Woensdag 10 Juli 1918. By verhindering van ds. Wielenga praesi- deert ds. Wolf. De praeses verwelkomt ds. G. de Jager, predikant van Grypskerke, die voor 't eerst ter vergadering is. Deze spreekt een woord van dank daarvoor. Een schryven van dr. C. M. Buizer wordt voor kennisgeving aangenomen. De vacante kerken krygen toezegging van vacature-hulp, de data vast te stellen in over leg met ds. Veen. Een voorstel van deputaten voor regeling van consulentschoppen „In gevallen van va cature wordt de dienst der consulenten door de classis geregeld, na de begeerte van de be trokken vacante kerk gehoord te hebben", wordt aangenomen, nadat geconstateerd is dat het in 't algemeen wenschelyk is den meest naby wonenden predikant aan te vrager. Tot consulent worden aangewezen ds. Toe bes voor Serooskerke, ds. de Jager voor Oost- rapelle en ds. Kerkhof voor VliesiDgen terwyl ds. Veen tot secundus-coDaulent voor Koude kerke wordt benoemd. Ouderling K. Melis breDgt rappoit uit in zake de particuliere Synode. Naar aanleiding daarvan besluit de classe ten volgenden jare maatregelen te nemen, dat de Generale Synode van 1920 deputaten ad art. 13 opdrage uit voerig rapport te doen in zake hun omslag over de verschillende provinciën enz. Een kerk krygt verlof tot het doen van de tweede vermaning overeenkomstig art. 77 K O. Ds. Kerkhof deelt mede, dat 24 Juli op de weide van dhr. de Buck onder Koudekerke Zendingssamenkomt zal worden gehouden. Dg. Toebes brengt den dank van den kerke raad van Serooskerke en van de familie War- menhoven over voor de belangstelling van de classis by de begrafenis van wylen da. War- menhoven. Ds. Veen deelt raee, dat hjj de classis ver tegenwoordigde by de intrede van ds. G. de Jager te Grypskerke. De Classis besluit visitatoren en ds. Wielenga, als archivaris der classis, op te dragen na te gaan, welke de kerkelijke grenzen der verschil lende kerken zyn, om die ter zyner tyd in kaart te kunnen laten breDgen. Tevens zullen de deputaten ad hoc naar de onkosten van zulk een kaart hebben te informeeren. By ontstentenis van een der gevraagde ad viezen in zake de kerkelijke positie, die Ds. van Schelven zal innemen na aanvaarding zyner hoogleeraarsbenoeming, wordt het nemen van een beslissing in deze tot de November-classis uitgesteld. De kerkvisitatoren brengen voorloopig ver slag uit van hun bemoeiïogen in zake de grens regeling tusschen Vrouwepolder en Serooskerke. Wegens vertrek van ds. van Schelven wordt ds. Veen secundus-kerkvisitator en ds. de Jager deputaat voor bet werk in Noord-Brabant en Limburg en in Ryn-Pruissn en Westfalen ge maakt. De kerkeraad van Middelburg deelt mee, dat in zake de kwestie-ds. Netelenbos betreffende alle daartoe bnhoorende punten het advies van de Theologische faculteit der Vry'e Universi teit en van het College der hoogleeraren van de Theologische School te Kampen ia gevraagd. Antwoord is daarop tot nog toe nog niet in gekomen. Aan de afgevaardigden der kerk van Middel burg wordt opgedragen by den classicalen archivaris te informeeren of deze reads gevolg gaf aan het besluit der classis om twee no- tulen-boeken van de gecombineerde classis Zeeland der Nederdnitsch Gereformeerde ker ken, uit de jaren 1887 en vervolgens, over te brengen naar het archief van de Particuliere Synode von Zeeland. Ds. de Kruyter en ds. van Schelven spreken een afscheidswoord, eerstgenoemde kwyt zich bovendien ook nog van een opdracht, hem in dertijd door w|jleu ds Warmenhoven gegeven, om den leden der classis een laatsten groet en zegenbede over te brengen. Op last der classis, A. A. van Schelven, 2e Scriba. Middelburg De commissie voor de jaarlyk- sche bijdragen voor de kerk verzoekt beleefd de gemeenteleden, die hun biljet nog niet in leverden, zulks binnen acht dagen te doen by een der commissieleden. Die een ongeteekend biljet van vyf gulden by dhr. Hondius in de bus heeft bezorgd, ge lieve zyn of haar naam bekend te maken. Vlissingen. Met dank maken we melding van de opbrengst voor het orgelfonds pro Judï, zy'nde f9.9lV2 Namens den kerkeraad, De Scriba, G. J. Fros. Kerkbouw Magelang. Ik vreesde ree ls, dat de bron;van giften voir kerkbouw verstopt was; doch nu komt Veere met twee giften den moed er inhouden f* 2.50 en een zilverbon van fl.van twee zusters der gemeente. Hartelijk dank J. D. Wielenga. Met vriendelyken dank vermeld ik de ont vangst van zilverpipier en capsules, verzameld door de kinderen der Christ. Bewaarschool Rehoboth" te Zierikzee, bestemd voor de Zen ding op Soemba, en dito van N.N. te Middelburg voor de ZendiDg te Magelang. J. D. Wielenga. Met harfceljjken dank ontvangen uit de busjes voor „Sonnevanck" f14 50 per half jaar opgebracht in Souburg en Ritthem. Mej A. Kerkhof Zrnding te Magelang. Ontvangen van ds. S. Groeneveld, Terneu- zen f 2,50 van N N. uit Oostburg; f10,ge vonden in de collecte te Terneuzen, samen f 12,50. Van den heer J. G. Pring, penniugm. Geref. Zendiugvereeniging te Sprang f 17,19l/i uit de collectebusf 21,12Vs uit verschillende aan huis staande busjes, samen f 38,32. C. J. Hondius, penningm. INGEZONDEN STUKKEN. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie „MANNENVEREENIGING". Met waardeering kunnen w|j spreken over _en yver, waarmede ooze Ger. Jongelings- Vereenigingen bezig zyn zich te ontwikkelen op alle terreinen des levens. Opmerkelijk ia het evenwel, dat wy consta- teeren, dat op een zekeren leeftijd hier als vereenigingen maar gedeeltelijk wordt door gewerkt in de Politiek. Voor de Sociale taak wordt ook op mannelyken leeftyd steeds ge ijverd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1918 | | pagina 2