Verzekering.
Zendingsdag op Walcheren.
Verantwoording van Liefdegaven.
volk te dienen, is ook dit jaar deor een nieuw
geslacht in niet onverbindend getal vervangen
Toch mag hier niet verzwegeD, dat het voor
den Nederlandsehen stam, de Gereformeerde
wetenschap en de universiteit zelve zoo heer
lijk verschijnsel van vóór den oorlog het zoe
ken onzer universiteit door jonge mannen uit
Zuid-Afrika en Noord-Amerika, ook dit oor
logsjaar zich niet voordeed.
Daarentegen is er dankensstof, omdat de
zware druk der mobilisatie, waaronder sedert
nu drie jaren de Nederlandsche studeerende
jongelingschap verkeert, wat onze studenten
betreft, in zoover werd verzacht, dat de stu
dieverloven en studielust, die met de van
militairen dienst vrije uren deden woekeren
niet slechts een voor altijd opgeven van de
academische studiën voorkwam, maar zelfs de
vrees van niet of niet met gunstig gevolg
academische examens te kunnen doen, hebben
baidhaamd*.
Nu deze aanhaling begint reeds duidelijker
te wordeD, waarom het jaarverslag zulk een
danktoon kon laten hooren
Daar is echter ook rouw. De oud-hoogleeraar
dr. F. L. Rutgers, die zulk een belangrijk
aandeel heett gehad in de oprichting en die
met zijn zeldzame kennis zoovele jaren een
sieraad was voor de universiteit stierf op 19
Maart 1917.
Dan ging heen Professor dr. J. Woltjer, die
zoo noode gemist en zoo bezwaarljjk te ver
vangen is.
Eveneens werd weggenomen Mevrouw T. H.
Jaii9sonius, de voortreffelijke directrice van
het Hospitium.
Dan maakt het nog melding van den dood
van Professor dr. P. A. E. Sillevis Smit.
Zoo wisselen licht en schaduw zich ook in
dit jaarverslag af. Maar dit belet toch niet,
dat de toon van dank de overhand behoudt
boven de klaeht
We hebben slechts enkele zinsneden aange
haald om de aandacht op dit versldg te ves
tigen en om u uit te noodigen het zelf te lezen,
lielyk steeds zoo biedt ook dit verslag een
overzicht, dat geschikt is om ons te doen ver
staan, welk een gewichtige arbeid onze uni
versiteit verricht.
De Heere krone haar verder met Zyne gunst
Bocma.
I.
Meer dan vroeger is in den laatste» tijd
Verzekering in onze kringen een voorwerp van
bespreking. Aanleiding daartoe zijn twee din
gen le. het niet meegaan van de Oud-gere
formeerden bij de laatste politieke stemming
met onze anti-revolutio-aire partij. toch
hebben vooral consciëntiebezwaar tegen de
zoogenaamde Verzekeringswetten, die van anti
revolutionairen kant te wachten zouden zijn.
Daarom kwamen zij uit met een eigen eandi-
daat, waardoor een groot aantal stemmen over
heel het land genomen voor onze partij verloren
giDg, en de Oud-Gereformeerden zeiven niets
verkregen.
2e. de verschijning van het boekje van
Van Woerden over „de Assurantie en de Vac
cinatie", waarvan onze mederedacteur in de
Kerkbode van 10 Mei j. 1. den inhoud mee
deelde.
Telkens komt dan ook de vraag weer op,
niet slechts of de verzekering al dan niet in
strijd is met de Heilige Schrift, maar of zij
ook met Gods Woord in de hand valt te ver
dedigen.
Het komt voor, dat menschen eerst eene
verzekering gesloten hadden, maar als zij dan
met godvruchtigen in aanraking komen, die
de assurantie veroordeelen a's in strijd met
Gods wil, weer beginnen te aarzelen of z\j wel
goed gedaan hebben. Onder hen die tegen
verzekering ayo, zijn metterdaad teedre kinderen
Gods, die niet uit gierigheid zich of het hunne
niet assureeren maar omdat zij, als hun een
ongeval treft, liever de volle schade geheel
alleen lijden. Dat beschikt God alsdan over
beD, meenen ze, en moeten ze duldend dragen.
Als bun huis door brand wordt vernield of
hun koe plotseling sterft, is dat Gods wil,
waartegen zij niets vermogen te doen. Precies
van dezelfde gedachte gaat ook uit de boer,
die geen bliksemafleider op zijn schuur plaatst.
Een eigenaardige incoDsekwentie van bezwaar
den is weer, dat zij wel een bliksemafleider
op hun schuur plaatseD, indien zij ean hypo
theek wenschen te sluiten op hun gebouwen,
welke zV anders niet zouden kunnen verkrijgen.
Doch die inconsekwentie nu daar gelaten,
meenen velen dat het Gods wil is, dat zij
lijdelijk allerlei schade zullen dragen, in plaats
van afweermiddelen te gebruiken.
Feitelijk raakt deze kwestie in den grond
der zaak de vraag of het gebruik van middelen
in strijd komt met Gods voorzienig bestel.
De zuivere opvatting der Schrift is, dat het
geloof in Gods Voorzienigheid de menschen
niet onverschillig mag maken voor het gebruik
van allerlei middelen. Dat wordt door gezond-
gereformeerden dan ook in praktijk gebracht.
Ze zijn niet lijdelijk, maar actiefactief in alles,
te allen tijde, met allerlei middelen. We
kennen wel de spreuk van Cromwell tot zijn
soldaten: „Bidt tot God en houdt uw kruid
droog". Zoo te spreken is naar de Schrift.
Want als de dichter van psalm 127 zingt
„Zoo de Heere de stad niet bewaart, tever
geefs waakt de wachter", ligt daar toch in
opgesloten, dat in elke verstandige stad, hoe
godvruchtig hare inwoners ook mogen zijn,
wakers zyn, die wacht houden. OngelooTigen,
die den Bijbel niet goed kennen, spotten wel
eens lichtzinnig met g-loovigen, die actief zijn
in alles,'an voegeojhun smalend toe „Ik dacht,
dat gij op God vertrouwdet, maar ge zorgt
toch ook nog al terdege voor uzelven".
Uit zulke taal bljjkt, dat de natuurlijke
meDsch niet verstaat den aard van het waar
achtige geloofsleven. Ook al maakt een ge-
loovige gebruik van alle denkbare middelen,
nochtans zal hij zich diep afhankelijk blijven
gevoelen van zyn God en ootmoedig en k ein
voor Diens aangezicht leveD.
Nergens leert ons de Bjjbel, dat wij, als een
of ander kwaad ons overkomt, dat kwaad maar
stillekens moeten dragen, zonder middelen er
tegen aan te wenden. Geloovigen uit Oud en
Nieuw Testament beiden haalden den medicijn
meester om hun geneesmiddelen te laten toe
dienen. Dat is ook naar Gods Woord en mid
delen, die herstel en genezing kunnen aan
brengen, moeten gebruikt worden. Kreeg
Jesaja niet een bevel van Godswege om den
kranken koniüg Hiskia aan te zeggen Neem
een klomp vijgen
EveDgoed als het onze roeping is om de
middelen tot onze onderhouding te gebruiken
spijze en drank iederen dagevenzeer is
het in kranke dagen ooze plicht medicjjnen in
te nemen tot afwering van de kwaal, tot ge
nezing van ons lichaamtot herstel van onze
gezondheid.
God zelf heeft die middelen geschapen, de
krachten er in gelegd, ze ons menschen laten
ontdekken en vinden, maar opdat wij ze dan
ook gebruikeu zouden. Alle goede gaven en
alle volmaakte gift is van boven, van den
Vader der lichten afkomende
Dezelfde God, die genezende kracht legde in
de kruiden, legde ook eens den bliksem aan
trekkende (en dus afleidende) kracht in het
staal. Liet God die kracht den mensch ont
dekken, opdat hij die nu voortaan ongebruikt
zou laten Dat ware de grootste dwaasheid.
God schonk den mensch zulk een afweermid
del, ju-st opdat hij 't met alle kracht zou aan
wenden. Onverantwoordelijk ware 't zulk een
middel niet te gebruiken. Waarom anders
heeft de Heere dat middel tot onze beschik
king gesteld
Als het regent, steekt ge uw paraplu op
dat is ook een afweermiddel om uw kleed
niet nat te laten worden. Precies van dezelfde
beteekenis is de bliksemafleider, om uw pand
zooveel mogelijk te vrijwaren tegen het inslaan
van het hemelvuur.
Middelen tot afwering van onheil zijn even
zeer middelen als middelen tot genezing van
een kwaal en middelen tot voeding van ons
lichaam. Het zijn al middelen, en niets meer.
Ze moeten gebruikt worden. En dat is nog
niet genoeg. Gebruik alken baat niet. God
moet ze ook aegeuen Tevergeefs waakt da
wachter, zoo God de stad niet bevrijdt.
Wij zouden onze roeping verzaken, zoo wij
eenig middel, welk ook, onamgewend lieten
om ons zeiven te vrijwaren tegea ramp en
leed en ongeval. Ea dan moet de Heere die
middelen nog zegenenanders baten ze niet
Waarom hebben onze voorvaderen in ons
land dijken aangelegd langs.de rivieren? Waar
om worden die dijken door de polderbesturen
met alle denkbare middelen versterkt, onder
houden, en opgehoogd zoo dit noodig blijkt
Is dat een daad van ongeloof? Is dat een
bewijs van niet vertrouwen op God
Immers neen, dat is niets anders dan Zijn
roeping verstaan eu volbreDgeD, om land en
vee, menschen en huizen tegen watervloed en
overstroomiDg die toch ook van des Heeren
hand komen te beveiligen. Die arbeid is
feitelijk ook een soort verzekeringeen middel
om mogelijk komend kwaad gemeenschappelijk
te keeren en te weren.
Kerkhof.
Bij gunstig weer wordt die gehouden op de
weide van br. de Buck, maar by onverhoopt
ongunstig weder in de Noorderkerk te Vlissin-
gen. Onthoudt den datum, 24 Juli a.s.
Kerkhof.
fitrk- «ii lehoolnienwi.
DRIETAL
te Lutten a.d. DedemsvaartJ. W. Esielink
te Alterveer
H. H Schoemaker te Zwartsluis;
R. Sybrandy te Zegwaart.
TWEETAL
te Oosterend (op Texel)C. J. H. v. Diemen
te Nieuw-Leusen
Dr. J. Douma te Ambt-Vollenhove.
BEROEPEN
te BataviaJ. C. Aalders te Bunschoten B
te VeenendaalK. J. Kapteyn te Giesendam
te Deventer (A) T L. Kroes te Ceevorden
te Koudekerke: A. C. Hey te Tienhoven;
te Vreeswijk R. de Jager te Kamerik
te Vrijhoeven c.a.J. J. Koopmans te Raams-
donk
te Ter Aar, Oostburg en SchildwoldeD. H.
Th. Vollenhoven, cand. te Amsterdam
te OudegaR. Haitsma te Gaast.
AANGENOMEN
naar Sleen B. W. ter Meulen te Bljja
naar Ten Post: J. Hoekstra te Vries.
BEDANKT
voor Willemstad J. A. Verhoog te Reeuwyk
voor Uithuizermeeden W. L. Korfker te Goè'Dga;
voor Genderen D. Drenth te Leimuiden
voor Onderdendam, Westbroek en Achttien-
horen J. Hoekstra te Vrie3.
Da. R. van Giffen emer. predt. te Haarlem,
Santpoorterstraat 58, is bereid de Geref. kerken
voor te gaan in den Dienst des Woords.
Aan de Vrye Univ. slaagde voor het
caud. ex. Theol. de heer S. P. Vermeer te
Haarlem.
Ds. J. J. Miedema te Groningen (B,
vierde onder veel belangstelling zijn 25-jarig
ambtsjubileum; hy hield een gedachtenisrede
naar aanleiding van Psalm 103 1 en 2.
Te Tuindorp en de Hey (Pernis) is een
Geref. kerk geïastitueerd, onder leiding van
ds. Hogenbirk van Charlois, die sprak over
Psalm 84 5 en ds. v. Anken van Pernis, die
sprak over Efeze 4 3.
Afscheid van Baambrugge ds. R. J
Aalberts met Joh. 8 35a.
Droeve toestanden. Bij de bespreking van
het Rapport van de Centrale Commissie in den
Kerkeraad der Ned. Htrv. Kerk te Amsterdam
kwam duidelijk aan het licht, hoe het getal
kerkelijke huwelyks-itzegeniDgen gedurende
den laatsten tyd minder wordtde belangstel
ling der ouders, die den Heiligen Doop voor
hun kinderen begeeren, afneemthet aantal
„aannemeliDgen* niet zoo groot meer is als
voorheeu. Naar de oorzaken van ééa en ander
werd gevraagd, op middelen tot verbetering
van den toestand werd aangedrongen.
Gemengde huwelijken. Met het oog op het
welwezen van het huwelijk, den welstand der
Kerk en de opvoeiing van het zaad der geloo
vigen, stelde de Raad der Geref. Kerk van
Haarlem in zyn op 10 Juni j.l. gehouden ver
gadering, de navolgende bepalingen inzake ker
kelijke bevestiging van dusgenaamde „gemeng
de" huwelijken vast:
le. De kerkeraad zal huwelijken van leden
der gemeente met personen, die zich in eenig
opzicht (ongedoopten staat, woord, wandel) als
ongeloovigen openbaren, wyl naar Gods Woord
verboden, met alle hem ten dienste staande
middelen trachten te voorkomeD, kerkelijke
bevestiging van deze huwelijken nimmer toe
staan en leden der Gereformeerde Kerk, die
voornemens zyn zulk een huwelijk aan te gaaü,
deswege ernstig vermanen.
2e De kerkeraad zal huwelijken van leden
der gemeente met personen van afwijkende be
lijdenis, ook op het stuk van de Kerk, niet het
minst om de practische gevolgen, door predi
king, huisbezoek en onderwijs ten sterkste ont
raden. By eventueele aanvrage tot kerkelijke
bevestiging van voornoemde huwelijken, zal de
kerkeraad elk geval op zich zelf beoordeelen.
Indien daar tegen overigens geen overwegen
de bezwaren blyken te bestaan, zal kerkelijke
bevestiging dezer huwelijken slechts worden
toegestaan, indien de betrokken persoon, die
geen lid van de Gereformeerde Kerk is, schrif
telijk belooft
a. het opzicht van den kerkeraad over de
leden van het gezin, die dat erkeunen, in geen
enkel opzicht te zullen bsmoeilyken;
b. te zullen toestaan, dat de kinderen, die
uit het huwelijk mochten geboren worden,
door het Sacrament des Doops iu de Gerefor
meerde Kerk worden opgenomen en overeen
komstig de Gereformeerde belijdenis worden
opgevoed. Opdat er voldoende tyd zy tot het
instellen van een desbetreffend onderzoek, moet
kerkelijke bevestiging van zulk een huwelijk
minstens zes weken van te voren bjj den ker
keraad worden aangevraagd.
Olfioiötlc Borlohten.
Oostburg7 Juli. Heden is alhier beroepen
de Eerwaarde Heer D. H. Th. Yollenhove,
Theol. Candidaat te Amsterdam.
Namens den Kerkeraad,
I Catsman, Scriba.
Halpdien8t Serooskerke.
4 Aug. Ds. v. d. Eude
11 Aug. Wolf
18 Netelenbos.
25 Wielenga.
Namens de classis Middelburg,
Veen»
Meliskei ke, 10 Juli 1918.
Oostkapelle. Zondag 21 Juli hoopt onze leeraar,
de WelEerw. Heer Ds. C. J. de Kruyter in de
namiddag Godsdienstoefening zyn afscheid van
de Gemeente te nemen. Kerkeü, die zich door
afgevaardigden wenschen te vertegenwoordigen,
kunnen hiervan kennis geven aan den onder-
geteekende, vóór of op Donderdag 18 Juli a.s.
Namens den kerkeraad,
J. de Voogd Wz., Scriba.
VERSLAG van de vergadering der ker
ken van de Classis Middelburg op
Woensdag 10 Juli 1918.
By verhindering van ds. Wielenga praesi-
deert ds. Wolf.
De praeses verwelkomt ds. G. de Jager,
predikant van Grypskerke, die voor 't eerst ter
vergadering is. Deze spreekt een woord van
dank daarvoor.
Een schryven van dr. C. M. Buizer wordt
voor kennisgeving aangenomen.
De vacante kerken krygen toezegging van
vacature-hulp, de data vast te stellen in over
leg met ds. Veen.
Een voorstel van deputaten voor regeling
van consulentschoppen „In gevallen van va
cature wordt de dienst der consulenten door
de classis geregeld, na de begeerte van de be
trokken vacante kerk gehoord te hebben", wordt
aangenomen, nadat geconstateerd is dat het in
't algemeen wenschelyk is den meest naby
wonenden predikant aan te vrager.
Tot consulent worden aangewezen ds. Toe
bes voor Serooskerke, ds. de Jager voor Oost-
rapelle en ds. Kerkhof voor VliesiDgen terwyl
ds. Veen tot secundus-coDaulent voor Koude
kerke wordt benoemd.
Ouderling K. Melis breDgt rappoit uit in
zake de particuliere Synode. Naar aanleiding
daarvan besluit de classe ten volgenden jare
maatregelen te nemen, dat de Generale Synode
van 1920 deputaten ad art. 13 opdrage uit
voerig rapport te doen in zake hun omslag
over de verschillende provinciën enz.
Een kerk krygt verlof tot het doen van de
tweede vermaning overeenkomstig art. 77 K O.
Ds. Kerkhof deelt mede, dat 24 Juli op
de weide van dhr. de Buck onder Koudekerke
Zendingssamenkomt zal worden gehouden.
Dg. Toebes brengt den dank van den kerke
raad van Serooskerke en van de familie War-
menhoven over voor de belangstelling van de
classis by de begrafenis van wylen da. War-
menhoven.
Ds. Veen deelt raee, dat hjj de classis ver
tegenwoordigde by de intrede van ds. G. de
Jager te Grypskerke.
De Classis besluit visitatoren en ds. Wielenga,
als archivaris der classis, op te dragen na te
gaan, welke de kerkelijke grenzen der verschil
lende kerken zyn, om die ter zyner tyd in
kaart te kunnen laten breDgen. Tevens zullen
de deputaten ad hoc naar de onkosten van
zulk een kaart hebben te informeeren.
By ontstentenis van een der gevraagde ad
viezen in zake de kerkelijke positie, die Ds.
van Schelven zal innemen na aanvaarding zyner
hoogleeraarsbenoeming, wordt het nemen van
een beslissing in deze tot de November-classis
uitgesteld.
De kerkvisitatoren brengen voorloopig ver
slag uit van hun bemoeiïogen in zake de grens
regeling tusschen Vrouwepolder en Serooskerke.
Wegens vertrek van ds. van Schelven wordt
ds. Veen secundus-kerkvisitator en ds. de Jager
deputaat voor bet werk in Noord-Brabant en
Limburg en in Ryn-Pruissn en Westfalen ge
maakt.
De kerkeraad van Middelburg deelt mee, dat
in zake de kwestie-ds. Netelenbos betreffende
alle daartoe bnhoorende punten het advies van
de Theologische faculteit der Vry'e Universi
teit en van het College der hoogleeraren van
de Theologische School te Kampen ia gevraagd.
Antwoord is daarop tot nog toe nog niet in
gekomen.
Aan de afgevaardigden der kerk van Middel
burg wordt opgedragen by den classicalen
archivaris te informeeren of deze reads gevolg
gaf aan het besluit der classis om twee no-
tulen-boeken van de gecombineerde classis
Zeeland der Nederdnitsch Gereformeerde ker
ken, uit de jaren 1887 en vervolgens, over te
brengen naar het archief van de Particuliere
Synode von Zeeland.
Ds. de Kruyter en ds. van Schelven spreken
een afscheidswoord, eerstgenoemde kwyt zich
bovendien ook nog van een opdracht, hem in
dertijd door w|jleu ds Warmenhoven gegeven,
om den leden der classis een laatsten groet en
zegenbede over te brengen.
Op last der classis,
A. A. van Schelven, 2e Scriba.
Middelburg De commissie voor de jaarlyk-
sche bijdragen voor de kerk verzoekt beleefd
de gemeenteleden, die hun biljet nog niet in
leverden, zulks binnen acht dagen te doen by
een der commissieleden.
Die een ongeteekend biljet van vyf gulden
by dhr. Hondius in de bus heeft bezorgd, ge
lieve zyn of haar naam bekend te maken.
Vlissingen. Met dank maken we melding van
de opbrengst voor het orgelfonds pro Judï,
zy'nde f9.9lV2
Namens den kerkeraad,
De Scriba, G. J. Fros.
Kerkbouw Magelang.
Ik vreesde ree ls, dat de bron;van giften voir
kerkbouw verstopt was; doch nu komt Veere
met twee giften den moed er inhouden f* 2.50
en een zilverbon van fl.van twee zusters
der gemeente. Hartelijk dank
J. D. Wielenga.
Met vriendelyken dank vermeld ik de ont
vangst van zilverpipier en capsules, verzameld
door de kinderen der Christ. Bewaarschool
Rehoboth" te Zierikzee, bestemd voor de Zen
ding op Soemba, en dito van N.N. te Middelburg
voor de ZendiDg te Magelang.
J. D. Wielenga.
Met harfceljjken dank ontvangen uit de
busjes voor „Sonnevanck" f14 50 per half jaar
opgebracht in Souburg en Ritthem.
Mej A. Kerkhof
Zrnding te Magelang.
Ontvangen van ds. S. Groeneveld, Terneu-
zen f 2,50 van N N. uit Oostburg; f10,ge
vonden in de collecte te Terneuzen, samen
f 12,50. Van den heer J. G. Pring, penniugm.
Geref. Zendiugvereeniging te Sprang f 17,19l/i
uit de collectebusf 21,12Vs uit verschillende
aan huis staande busjes, samen f 38,32.
C. J. Hondius, penningm.
INGEZONDEN STUKKEN.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
„MANNENVEREENIGING".
Met waardeering kunnen w|j spreken over
_en yver, waarmede ooze Ger. Jongelings-
Vereenigingen bezig zyn zich te ontwikkelen
op alle terreinen des levens.
Opmerkelijk ia het evenwel, dat wy consta-
teeren, dat op een zekeren leeftijd hier als
vereenigingen maar gedeeltelijk wordt door
gewerkt in de Politiek. Voor de Sociale taak
wordt ook op mannelyken leeftyd steeds ge
ijverd.