Haast niet om uit te houden voor den vader, die het wel meent met zijn gezin,.die toch reeds gebukt gaat onder de pijnlijke gedachte, dat hij niet bfi machte ia eenigszins^op be hoorlijke wjjze in de behoeften der zfinen te voorzien. Uw Familieberichten behooren in de „ZEEUWSCHE KERKBODE". Zij komen dan onder de oogen van duizenden lezers, die belang stellen in elkanders lief en leed. Verantwoording van Liefdegaven. Zendingscollecte. BOEKAANKONDIGING Christelijk Vrouwenleven. Uitgave van E. J. Bosch Hzn. te Baarn. Reorganisatie en Boedelscheiding door dr. M. Woudstba, Ned. Herv. Predi kant te Utrecht. Uitgave van N. V. Bobkbls vh. L. v. NiftbrjkHzd., Leiden. Het dreigend gevaar van een zeker anii- militarisme door P. J. Kbop, Herv predikant te Botterdam. Uitgave van J. Amesz, 145 Voorschoterlaan, Bot terdam. Hoe te stemmen Voordracht op de ver gadering der Chritteljjke Historische Partfi op Vrijdag 3 Mei 1918 door Jhr. M. D. J. de Gbeb Uitgave van D. A. Daambn, 's Gravenhage. Hfl en zjjne vronw, door Buna. Uitgave van D. A. Daamen, 's Gravenhage. Dit boek is uit het Zweedsch vertaald en in een behoorlijk Nederlandsch kleed gestoken. Uiterlijk ziet er goed uit en aan de uitgave is de noodige zorg besteed. TQdrede over de hedendaagsche Wereld gebeurtenissen en Het gezicht der vier Paarden, in Openb. VI 1—8, door ds. G. Wissb, Driebergen, uitgave vau Buurman hn db Klbb te Lsiden. De sohrfiver heeft deze Tjjdrede dezen win ter op onderscheiden plaatsen uitgesproken en nu geeft hfi ze uit, opdat velen in de gele genheid zfin om ze te lezeü. Wfi twfifelen niet, of menigeen zal deze gelegenheid aan- grfipen en met nauwgezetheid over denken wat ons hier aangeboden wordt. Het is een goed, een ernstig en degelfik woord. Een Christelijke Encyclopaedic. VEREENIGINGSLEVEN. vergaderingen, om de ontevredenheid aan te wakkeren, en door met schrille kleuren den toestand te teekenen, ze tot woede aanvuren. Ook vrouwen, die den Heere vreezen, han delen niet altfid even verstandig. Er zfin er, die avond aan avond haar man, als hfi vermoeid van den arbeid aanzit aan het magere maal, vergasten op haar jammer klachten over haar teleurstellingen en moeilijk heden van den dag. Die hem het leven ver bitteren. Die hem, zonder dat ze het willeD, uitdreven naar kringen, waar hfi niet thuis behoort. Er zijn er ook anderen. Vrouwen, die hun kraoht zoeken in het gebed, die hun troost vinden bfi' het woord„Zfit niet bezorgd, zeggendeWat zullen wij eteD, of wat zullen wij drinken of waarmee zullen wfi ons kleeden Want uw hemelsche Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.1' Vrouwen, die met stil heid en lijdzaamheid haar lot dragen, die toonen in de school des Heiligen Geestes levens wijsheid te hebben opgedaan en door haar blijmoedig geloof en door haar hartelijke liefde haar man tot een hulpe zijn. Zulke vrouwen vormen een macht tegen de prediking van ontevredenheid en opstand. De gezinnen, die zieh in 't bezit van zulke huismoeders kunnen verheugen, zijn vooral in deze moeilijke tijden gelukkig te prijzen. Een verstandige vrouw is van den Heere, zegt Salomo. Zfi is een groote schat nooit genoeg door haar kinderen te waardeeren. (Eotterd. Eerkb.) Kerk- on HohooliiiiHWs< TWEETAL te OnderdendamJ. Hoekstra te Vries C. W. de Vries te Kielwin- deweer te OnstweddeD. Drenth te Leiinuiden J. W. Esselink te Alteveer te ZuidbroekB. Middelveld te Hoogkerk C. W. de Vries te Kiel winde weer te Stroobos c. a.E. J. Koppe te Westerembden S. Veltman te Tzum te NieuwendamJ. Ei Goris cand. te Zeven bergen D. H. Th. Vollenhoven cand te Amsterdam DEIETAL te WestergeestJ. W. Esselink te Alteveer H. Popma te Oudega; J. W. Tiemersma te Tsum- marum. BEEOEPEN te DwingelooJ. W. Esselink te Alteveer te SchiedamJ. Mulder te Gorinchem te NijkerkH. Ph. Ingwersen te Berlikum te VeenendaalQ. H. Laman te Assen te DronrijpD. H. Th. Vollenhoven cand. te Amsterdam te Deventer (A.)L. J. C. Krejjt te Huizum te Bierum K. Winkelman te Twijzel te Den Ham J. Tonkens te Lutjegast te Westergeest c. a.J. W. Esselink te Alteveer; BEDANKT voor Lexmond: E. de Jager te Kamerik voor Enschedé: G. v. d. Zanden te Eenkiim. Ds. A. Bolwijn te Montfoort, wien tegen 1 Juli a. s. eervol emeritaat is verleend, is in zooverre hersteld, dat hij na dien datum zich beschikbaar stelt, om in eventueel© vacatures preekbeurten te vervullen. Intree te Hoofddorp ds. C. Bouma 2 Tim 4 2a na bevestigd te zijn door ds. S. J. Vo gelaar van Achteveld met Joh. 12 26. Te Mfidreeht zal een nieuw kerkgebouw worden gezet, met electrisch licht voorzien. Ds. C. J. de Kruijter te Oostkapelle hoopt Zondag 21 Juli afseheid te prediken en zal D. V. op Zondag 4 Augustus te Alblas- serdam zijn intree doen, na bevestigd te zijn door ds. A. Schippers van Sliedrecht. Afscheid van Pieterburen ds D. Ligter met 1 Thess. 5 23 en 24; van Wolfaartsdfik ds. G. de Jager met 2 Oor. 13 13 Offl«iëcle Bcrlehlsn. Wolphaartsdy/k 10 Juni. Zondag 9 Juni was het voor de gemeente een gewichtvolle dag omreden dat onze geliefde Leeraar ds. G de Jager die 7l/t jaar het Woord Gods aan de ge meente verkondigde, thans voor het laatst optrad ')es voormiddags een troostwoord naar aan leiding Joh. 14 18a de gemeente toespre kende, en des namiddags een afscheidswoord had gekozen 2 Cor. 13 13. Een afscheids woord met een apostolische zegenbede, waarin geene bestraffing, geene vermaning, geene be dreigingen voorkwamen. Met lust en ijver heeft ZEerw. mogen arbeiden, en zijn arbeid is niet ongezegend geweest, maar blfiven zal tot in lengte van dagen. Daarna werd Z.Eerw. toegesproken door Oud. W. A. van Wfik namens kerkeraad en gemeente, staande werd gezoügen Ps. 121 4. Voorts door ds. E. J. van der Veen namens de Classis, ook werd Z.Eerw. staande toege zongen Ps. 134 3 Door een zeer groote opkomst was het Eerkgebouw overvol, waar ook de Edelachtbare leeren Burgemeester en Wethouder vertegen woordigd waren. Namens den Kerkeraad, A. Nagblkeekb Sr., Scriba. Adres van Kerkeraad A. Nagel kerke Sr., Scriba. Ontvangen de nagekomen Pinkstercolleete van Middelburg f 181,89Vs «n van Oostkapelle f 32,52Vs. Nog niet ontvangen de Zendingscollecte van Gapinge en Westkapelle. Kebkhoi. De inhoud van het Juni-nummer is weer uitnemend. We zouden gaarne op elk artikel afzonderlijk de aandacht willen vestigen. Doch dit gaat niet en .noodig is het heelemaal niet, wfil het maandschrift veel gelezen wordt en wel met klimmende waardeeriDg. Op „een ongevraagd advies" van Anthonia Margaretha vestig ik echter even de aandacht en ik zou wel willen, dat onze vrouwen eens zoo actief waren, om het op te volgen en dat alle onze mannen, bfi name zjj, die in schoolbesturen zitten er eens ernstig nota van namen. Hier wordt ongevraagd een advies gegeven, dat voor vele gezinnen, vooral onder den werkmansstand tot een zegen kan zfin. De schrijfster heeft mij tenminste daarvan over tuigd en het ware zeer wenschelfik, dat er voortaan op al onze. scholen rekening mee werd gehouden. Met haar geloof ik, dat tot dusver het handwerk-onderwfis niet genoeg tot zfin recht gekomsn is, niet omdat zij, die het gaven, niet bekwaam genoeg waren, maar omdat er verbeteringen dringend noodig zijn, die er alleen zullen komen, indien onze vrou wen er zieh eens mede bemoeien. Wfi mannen letten er niet op. Hier is een taak voor onze vrouwen, waaraan zij zich nu eens wijden moesten. VrJJ eil Bifl. Christelijk Tijdschrift; voor joDgens en meisjes. Uitgave van E J. Bosch Hzn. te Baarn. Vraag het maar eens aan de kinderen, die het lezen, hoe het hun bevalt en ik durf wel te zeggen, dat, indien ge het hun nog niet gaaft, ge geen oogenblik zult wachten met het ook voor de uwe te bestellen. Het is voor onze jongens en meisjes gezonde lectuur. Bovenstaande is een lezing, gehouden op de Algemeene Vergadering van de afdeeling der Confessioneele Vereeniging te Utrecht op 4 Febr. 1918. Deze lezing geeft weer, wat de Confessio- neelen willen. Dit is vrfi algemeen onder ons bekend. .Nieuwe gezichtspunten ge^-ft deze lezing niet. Met het oog op het kerkelfik vraagstuk in de Herv. Kerk heeft deze lezing voor ons weinig belang. We zullen eerst met nieuwe belangstelling vervuld worden, wanneer de Confessioneels Vereeniging toont, dat zfi inderdaad de belijdenis handhaaft De achrjjver van deze brochure is pro-fracsch Dit komt ook weer duidelijk aan 'fc licht in dit werkje. De waarschuwing tegen zeker anti-militarisme is op haar plaats. In „twee ërlei militarisme" wordt het Pruisische streng veroordeeld en het Fransche verheerlijkt. „En kele teekenende anexdotes" zfin niet onaardig „Gezag: de pijp en de lompert" geven blad zjjden, welke zich met genoegen laten lezen. Het geheel is ons te weinig onpartijdig. Dit boekje kost slechts tien cent en geeft een duidelijk antwoord op de vraag: „Hoe te stemmen?" Velen hebben nog geen juiste voorstelling van de wijze, waarop er straks voor leden van de 2e Kamer gestemd moet wordenwelnu dit boekje wijst aan ieder zoo helder den weg, dat de aanwijzing geheel vol doende geacht kan worden. We bevelen het aan aan allen, die in een kort bestek inlich ting wenschen. De hoofdpersonen in dit werk zijn een ge- oovig man en een begaafde vrouw, maar die het geloof mist. Zfi hebben elkander innig lief en willen elkander gelukkig maken. Telkens echter komt het groote verschil weer aan 't licht, dat een sohaduw werpt op hun lev^n. Hoewel hij vurig begeert, dat zjj nog eens verzadiging moge zoeken voor haar honger bfi het Brood, dat uit den hemel neergedaald is, toch denkt hfi er niet aan om haar vrfibeid te beperken. Zij waardeert in hem zijn man nelijke kracht en zfin hoogstaand karakter, maar zfi gevoelt steeds weer, dat zfi hem in zfin innerlfik leven niet verstaat. Altfid doet zich weer gelden, wat tusschen hen in staat en dit geeft tot kleine conflicten aanleiding. Duidelfik komt aan 't licht, dat het niet zit in opvattingen, maar in 't leven zelf en de auteur heeft een ernstige poging gedaan om aan te toonen, dat het leven in zfin verloop telkens het intieme aan 't licht brengt. Het valt niet moeilfik om in te zien, dat het leven van twee zulke verschillende echtgenooten niet anders kan zfin, als het hier beschreven wordt en de verdienste van het werk is dan ook wel, dat het bljjkbaar de innerlijke roerselen van een mensGhenziel kent. Daarom blfift het boeien van 't begin tot het einde toe en geeft het aangename en leerzame lectuur. Vraagt ge, of dit boek in alles rekening houdt met de H. Schrift We zouden niet gaarne een bevestigend antwoord geven. Op bladzfide 38 zegt de man tot zfin verloofde „Laten wfi ons hart hooger opheffen ten hemel. Zfin wfi niet kinderen van denzelfden Vader? Heeft Hfi niet ons beiden geschapen en ver lost? Is Zfin Geest niet alles omvattend, alles doordringend? In Hem leven wfi,bewegen wfi ons en zfin wfi, jfi zoo goed als ik, al versta je dat ook nog niet ten volle. Hfi heeft je lief zou ik het dan niet mogen doen Zfi gevoelt, dat hfi iu zfin liefde te ver gaat, want zfi antwoord: „Sommigen van je geloofs- genooten denken daar anders over". Nu is het waar, dat dit laatste er op ziet, of hfi haar, die osgeloovig is, wel tot zfin vrouw mag be- geeren. Maar we gelooven ook niet, dat hfi reoht heeft om zich zoo uit te lateu als hfi deed. Op bladzfide 68 staat: „Uit dat volk voel den ze zich uitverkoren tot een bizondere roe ping voor dat volk. „Zwedens volk, ean volk van God", dat was hun leus en om die leus te verwerkelijken, dat voelden ze als hun roeping". Hier is iets anders dan de waarheid, hier is de opwinding. Ofschoon er vele voorbeelden van wegdoeze- ling der echte lfinen aan te wfizen vallen, en we wilden dit ter waarschuwing aan onze leden niet onthouden, toch ontneemt het niets van wat we reeds gezegd hebben en wie het met oordeel des onderscheids ter hand neemt, zal het niet na het gelezen te hebben onbe vredigd weg leggen Bouma. Schild en Pfll. Afl. 3. Db. H. Bavink „De Navolging van Christus en het moderne Leven." Kampen J. H Koe, 1918. Deze brochurenreeks biedt metterdaad derge lijke lectuur. Dit derde nummer lazen we met veel genoegen en leerden er veel uit. Prof. ,8. zegtachter den oorlog schuilt een dieper probleemhet conflict, thans door velen tusschen Christemdom en oorlog gevoeld, is maar een onderdeel van die geweldige spanning, welke er voortdurend tusschen het Evangelie van Chritus en de cultuur met hare verschil lende elementen van staat, beroep, nfiverheid, handel, wetenschap, kunst enz. bestaat. Ver volgens wfist hfi aan wat de Christenen in den loop der tfiden zooal verstaan hebben onder „navolging van Christus." En tenslotte behan delt hfi de kwestieIs er voor die navolging nog plaats in het cultuurleren van den tegen- woordigen tfid Kan met haar nog rekening gehouden in den staat, op de markt, op de beurs, op h*t kantoor en de fabriek enz Vele beschaafden voelen zieh aangetrokken tot de Bergrede van Christus, en willen een daarop gegronde moraal, waarin de z.g.n. navolging van Christus een hoofdelement uit maakt. Denk aan Tolstoï's leer en de roman netjes van Sheldon over: „In Jezus voetstappen." In die richting moet de navolging van Christus niet gezocht. Uit de Schrift wordt breed uiteen gez <t, wat er dan wel onder te verstaan zfi. Uit Oud en Nieuw-Testament beide wordt dit vraagstuk toegelicht, met een breede reeks van aangehaalde Schriftuurplaatsen, zooals we dat van professor Bavinck gewoon zfin. De leer van Christus en van de Apostelen wordt breed uiteengezet. De doorwerking dier beginselen in de Christelijke kerk wordt aangetoond. De Eeformatie bewandelde den principieel juisten weg. De cultuur is niet een product van het Christendom. Zfi heeft in al hare ver takkingen een eigen leven met eigene wetten. Het Christendom heeft ten opzichte van de cultuur een beperkte taak, n.l. te strfiden tegen iet in haar binnengedrongen bederf. De verhou ding tusschen Christendom en wereld is thans eene andere dan vroeger, toch blfift de prin- cipieele strfid in wezen dezelfde tusschen Christendom en cultuur. „Over heel de linie van den strfid heen hebben de Christenen in de cultuur tusschen het goede en het kwade te schiften niemand, die ze geheel aanvaardt, en niemand ook, die ze ten eenenmale verwerpt over de grens tusschen beide loopen de mee ningen ver uiteen. Zoo ontbreekt aan den strfid de eenheid zoowel in den aanval zelf als in het punt, waarop hfi zich richt. En hetergsteis,datde bekeering, welke het Christendom predikt, door den mensch van dez<n tfid niet meer gevoeld wordt als eene bevrfiding, maar als eene mechting des verstands." Voorts wordt gewezen op 't conflict tusschen moraal en reoht; op 't consciëntie bezwaar van dienstweigeraars tegen oorlogvoeren, enz. doch bfi de zulken is sprake niet van gezonde, maar van ziekelfike navolging van Christus. „De zonde heeft haar zetel in het hart van den mensch en daarom is de strfid tegen de zonde steeds en in de eerste plaats een strfid tegen ons zeiven. Wat meent men dan, dat de Christenen in den strfid tegen de wereld berei ken zullen, indien zfi niet vóór alle dingen van hare geestelfike heerschappij zich hebben vrij gemaakt Veel gemakkelijker is het, het kapitaal te vervloeken, op den oorlog te schelden, alle cultuur in den ban te doen, dan om al deze terreinen als een kind Gods te wandelen en Christus te volgen" (bis. 32). Zooals men ziet, een actueels brochure over zeer belacgrfike punten, waarover we in onze dagen dieper moeten leeren nadenken. De zuur- deesem van ons Christelfik geloof moet heel 't wereldleven doordringen. Prof. B.'s brochure geeft ons eenigermate een kfik er op, hoeveel dat inhoudt. Kbmhof. Naar wfi vernemen is de Uitgever J. H. Kok te Kampen voornemens een grootsohe uitgave te gaan ondernemen. De plannen daarvoor be stonden reeds ettelfike jaren, doch de uitvoering werd door de oorlogsomstandigheden tegen gehouden. Thans is eohter definitief besloten de zaak voortgang te doen hebben en werden alle maatregelen voor een geregelden gang ge nomen. Dit plan is de bewerking en uitgave van een uitgebreide en rfik geillustreerde Christelijke Encyclopaedic voor het Nederlandsohe volk. Een werk geheel beantwoordend aan de eisohen van den tegenwoordigen tfid, waaraan een wetenschappelijke arbeid ten grondslag ligt, doch populair bewerkt, zoodat het geschikt wordt voor het normaal ontwikkelde publiek. De bedoeling is doze Encyclopaedia antwoord te doen geven op alle belangrfike vrageD, welke gesteld kunnen worden op het gebied van Bfibelkennis, Kerkhistorie, Dogmatiek, Archaoe- logie, Godsdiensten en Staten, Zending, Ge meentelijk leven enz. enz. In één woord alles wat voor den positieven Christen van beteekenis kan zfin. Deze Encyclopaedia wordt bewerkt door de H.H.dr. G. Ch. Aalders, ds. 0. B. Bavinck, dr. H, Kaajan, dr. G. Keizer, ds. J. J. Knap, ds. F. Kramer, dr. A. Kuyper Jr., ds. J. H. Landwehr, ds. C. Lindeboom, dr. J. C. de Moor, dr. B. Wielenga, dr. W. H. Nieuwhuis en E. D. J. de Jongn. Zfi zal verschfinen onder redactie van ds. J. H. Landwehr te Botterdam, die de regeling der werkzaamheden op zich nam. Voorts hebben thans reeds hun medewerking toegezegd de Heeren Professoren dr. H. Ba vinck, dr. H. Bouwman, dr. C. van Gelderen, dr. F. W. Grosheide, dr. T. Hoekstra, dr. A. G. Honig, dr. H H. Kuyper, dr. J. A. C. v. Leeuwen, dr. A. Noordtzfi, dr. J. Eidderbos en dr. H. Visscher. In een onlangs te Utrecht gehouden ver gadering der redactie werden de werkzaam heden onderling verdeeld, en werd sindsdien met kracht de arbeid begonnen. Zoodra er een voldoende hoeveelheid copy gereed is, wordt met de uitgave een aanvang gemaakt. Uit hoeveel deelen deze Encyclopaedia zal bestaan is thans nog niet met juistheid te zeggen, maar het plan is om het werk ook in afleverin gen te doen verschfinen. BONDSEING Serooskerke en omstre ken van Jong. Vereen, op Ger. Grond slag. D.V. Openbare vergadering in de Ger. Kerk te Serooskerke (W). op Donderdag 20 Juni e k. namiddag 7 uur. Agenda1 iets over het Methodiekrapport door vr. W. Sinke. 2. De Jong. Vereen, en de verloving door vr. W. Louwerse. 3. Verslag Leeuwarden, Bondsdag door den afgevaardigde vr. Jan Geldof. Vrienden niemand mankeere opdezeZomer- ringvergadering. Bergplaats voor rfiwielen in de consistoriekamer. A. J. Davidsi, Voorzitter. W. db Bock Iz., Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1918 | | pagina 3