Haast niet om uit te houden voor den vader,
die het wel meent met zijn gezin,.die toch
reeds gebukt gaat onder de pijnlijke gedachte,
dat hij niet bfi machte ia eenigszins^op be
hoorlijke wjjze in de behoeften der zfinen te
voorzien.
Uw Familieberichten behooren in de
„ZEEUWSCHE KERKBODE".
Zij komen dan onder de oogen van
duizenden lezers, die belang stellen
in elkanders lief en leed.
Verantwoording van Liefdegaven.
Zendingscollecte.
BOEKAANKONDIGING
Christelijk Vrouwenleven. Uitgave van
E. J. Bosch Hzn. te Baarn.
Reorganisatie en Boedelscheiding door
dr. M. Woudstba, Ned. Herv. Predi
kant te Utrecht. Uitgave van N. V.
Bobkbls vh. L. v. NiftbrjkHzd., Leiden.
Het dreigend gevaar van een zeker anii-
militarisme door P. J. Kbop, Herv
predikant te Botterdam. Uitgave van
J. Amesz, 145 Voorschoterlaan, Bot
terdam.
Hoe te stemmen Voordracht op de ver
gadering der Chritteljjke Historische
Partfi op Vrijdag 3 Mei 1918 door
Jhr. M. D. J. de Gbeb Uitgave van
D. A. Daambn, 's Gravenhage.
Hfl en zjjne vronw, door Buna. Uitgave
van D. A. Daamen, 's Gravenhage.
Dit boek is uit het Zweedsch vertaald en in
een behoorlijk Nederlandsch kleed gestoken.
Uiterlijk ziet er goed uit en aan de uitgave
is de noodige zorg besteed.
TQdrede over de hedendaagsche Wereld
gebeurtenissen en Het gezicht der
vier Paarden, in Openb. VI 1—8,
door ds. G. Wissb, Driebergen, uitgave
vau Buurman hn db Klbb te Lsiden.
De sohrfiver heeft deze Tjjdrede dezen win
ter op onderscheiden plaatsen uitgesproken en
nu geeft hfi ze uit, opdat velen in de gele
genheid zfin om ze te lezeü. Wfi twfifelen
niet, of menigeen zal deze gelegenheid aan-
grfipen en met nauwgezetheid over denken
wat ons hier aangeboden wordt. Het is een
goed, een ernstig en degelfik woord.
Een Christelijke Encyclopaedic.
VEREENIGINGSLEVEN.
vergaderingen, om de ontevredenheid aan te
wakkeren, en door met schrille kleuren den
toestand te teekenen, ze tot woede aanvuren.
Ook vrouwen, die den Heere vreezen, han
delen niet altfid even verstandig.
Er zfin er, die avond aan avond haar man,
als hfi vermoeid van den arbeid aanzit aan
het magere maal, vergasten op haar jammer
klachten over haar teleurstellingen en moeilijk
heden van den dag. Die hem het leven ver
bitteren. Die hem, zonder dat ze het willeD,
uitdreven naar kringen, waar hfi niet thuis
behoort.
Er zijn er ook anderen. Vrouwen, die hun
kraoht zoeken in het gebed, die hun troost
vinden bfi' het woord„Zfit niet bezorgd,
zeggendeWat zullen wij eteD, of wat zullen
wij drinken of waarmee zullen wfi ons kleeden
Want uw hemelsche Vader weet, dat gij al
deze dingen behoeft.1' Vrouwen, die met stil
heid en lijdzaamheid haar lot dragen, die
toonen in de school des Heiligen Geestes levens
wijsheid te hebben opgedaan en door haar
blijmoedig geloof en door haar hartelijke liefde
haar man tot een hulpe zijn.
Zulke vrouwen vormen een macht tegen de
prediking van ontevredenheid en opstand.
De gezinnen, die zieh in 't bezit van zulke
huismoeders kunnen verheugen, zijn vooral in
deze moeilijke tijden gelukkig te prijzen.
Een verstandige vrouw is van den Heere,
zegt Salomo.
Zfi is een groote schat nooit genoeg door
haar kinderen te waardeeren.
(Eotterd. Eerkb.)
Kerk- on HohooliiiiHWs<
TWEETAL
te OnderdendamJ. Hoekstra te Vries
C. W. de Vries te Kielwin-
deweer
te OnstweddeD. Drenth te Leiinuiden
J. W. Esselink te Alteveer
te ZuidbroekB. Middelveld te Hoogkerk
C. W. de Vries te Kiel winde
weer
te Stroobos c. a.E. J. Koppe te Westerembden
S. Veltman te Tzum
te NieuwendamJ. Ei Goris cand. te Zeven
bergen
D. H. Th. Vollenhoven cand
te Amsterdam
DEIETAL
te WestergeestJ. W. Esselink te Alteveer
H. Popma te Oudega;
J. W. Tiemersma te Tsum-
marum.
BEEOEPEN
te DwingelooJ. W. Esselink te Alteveer
te SchiedamJ. Mulder te Gorinchem
te NijkerkH. Ph. Ingwersen te Berlikum
te VeenendaalQ. H. Laman te Assen
te DronrijpD. H. Th. Vollenhoven cand. te
Amsterdam
te Deventer (A.)L. J. C. Krejjt te Huizum
te Bierum K. Winkelman te Twijzel
te Den Ham J. Tonkens te Lutjegast
te Westergeest c. a.J. W. Esselink te Alteveer;
BEDANKT
voor Lexmond: E. de Jager te Kamerik
voor Enschedé: G. v. d. Zanden te Eenkiim.
Ds. A. Bolwijn te Montfoort, wien tegen
1 Juli a. s. eervol emeritaat is verleend, is in
zooverre hersteld, dat hij na dien datum zich
beschikbaar stelt, om in eventueel© vacatures
preekbeurten te vervullen.
Intree te Hoofddorp ds. C. Bouma 2 Tim
4 2a na bevestigd te zijn door ds. S. J. Vo
gelaar van Achteveld met Joh. 12 26.
Te Mfidreeht zal een nieuw kerkgebouw
worden gezet, met electrisch licht voorzien.
Ds. C. J. de Kruijter te Oostkapelle
hoopt Zondag 21 Juli afseheid te prediken en
zal D. V. op Zondag 4 Augustus te Alblas-
serdam zijn intree doen, na bevestigd te zijn
door ds. A. Schippers van Sliedrecht.
Afscheid van Pieterburen ds D. Ligter
met 1 Thess. 5 23 en 24; van Wolfaartsdfik
ds. G. de Jager met 2 Oor. 13 13
Offl«iëcle Bcrlehlsn.
Wolphaartsdy/k 10 Juni. Zondag 9 Juni was
het voor de gemeente een gewichtvolle dag
omreden dat onze geliefde Leeraar ds. G
de Jager die 7l/t jaar het Woord Gods aan de ge
meente verkondigde, thans voor het laatst optrad
')es voormiddags een troostwoord naar aan
leiding Joh. 14 18a de gemeente toespre
kende, en des namiddags een afscheidswoord
had gekozen 2 Cor. 13 13. Een afscheids
woord met een apostolische zegenbede, waarin
geene bestraffing, geene vermaning, geene be
dreigingen voorkwamen. Met lust en ijver
heeft ZEerw. mogen arbeiden, en zijn arbeid
is niet ongezegend geweest, maar blfiven zal
tot in lengte van dagen.
Daarna werd Z.Eerw. toegesproken door
Oud. W. A. van Wfik namens kerkeraad en
gemeente, staande werd gezoügen Ps. 121 4.
Voorts door ds. E. J. van der Veen namens
de Classis, ook werd Z.Eerw. staande toege
zongen Ps. 134 3
Door een zeer groote opkomst was het
Eerkgebouw overvol, waar ook de Edelachtbare
leeren Burgemeester en Wethouder vertegen
woordigd waren.
Namens den Kerkeraad,
A. Nagblkeekb Sr., Scriba.
Adres van Kerkeraad A. Nagel kerke Sr.,
Scriba.
Ontvangen de nagekomen Pinkstercolleete
van Middelburg f 181,89Vs «n van Oostkapelle
f 32,52Vs.
Nog niet ontvangen de Zendingscollecte van
Gapinge en Westkapelle.
Kebkhoi.
De inhoud van het Juni-nummer is weer
uitnemend. We zouden gaarne op elk artikel
afzonderlijk de aandacht willen vestigen. Doch
dit gaat niet en .noodig is het heelemaal niet,
wfil het maandschrift veel gelezen wordt en
wel met klimmende waardeeriDg. Op „een
ongevraagd advies" van Anthonia Margaretha
vestig ik echter even de aandacht en ik zou
wel willen, dat onze vrouwen eens zoo actief
waren, om het op te volgen en dat alle onze
mannen, bfi name zjj, die in schoolbesturen
zitten er eens ernstig nota van namen.
Hier wordt ongevraagd een advies gegeven,
dat voor vele gezinnen, vooral onder den
werkmansstand tot een zegen kan zfin. De
schrijfster heeft mij tenminste daarvan over
tuigd en het ware zeer wenschelfik, dat er
voortaan op al onze. scholen rekening mee
werd gehouden. Met haar geloof ik, dat
tot dusver het handwerk-onderwfis niet genoeg
tot zfin recht gekomsn is, niet omdat zij, die
het gaven, niet bekwaam genoeg waren, maar
omdat er verbeteringen dringend noodig zijn,
die er alleen zullen komen, indien onze vrou
wen er zieh eens mede bemoeien. Wfi mannen
letten er niet op. Hier is een taak voor onze
vrouwen, waaraan zij zich nu eens wijden
moesten.
VrJJ eil Bifl. Christelijk Tijdschrift; voor
joDgens en meisjes. Uitgave van E J.
Bosch Hzn. te Baarn.
Vraag het maar eens aan de kinderen, die
het lezen, hoe het hun bevalt en ik durf wel
te zeggen, dat, indien ge het hun nog niet
gaaft, ge geen oogenblik zult wachten met het
ook voor de uwe te bestellen. Het is voor onze
jongens en meisjes gezonde lectuur.
Bovenstaande is een lezing, gehouden op de
Algemeene Vergadering van de afdeeling der
Confessioneele Vereeniging te Utrecht op 4
Febr. 1918.
Deze lezing geeft weer, wat de Confessio-
neelen willen. Dit is vrfi algemeen onder ons
bekend. .Nieuwe gezichtspunten ge^-ft deze
lezing niet. Met het oog op het kerkelfik
vraagstuk in de Herv. Kerk heeft deze lezing
voor ons weinig belang. We zullen eerst met
nieuwe belangstelling vervuld worden, wanneer
de Confessioneels Vereeniging toont, dat zfi
inderdaad de belijdenis handhaaft
De achrjjver van deze brochure is pro-fracsch
Dit komt ook weer duidelijk aan 'fc licht in
dit werkje. De waarschuwing tegen zeker
anti-militarisme is op haar plaats. In „twee
ërlei militarisme" wordt het Pruisische streng
veroordeeld en het Fransche verheerlijkt. „En
kele teekenende anexdotes" zfin niet onaardig
„Gezag: de pijp en de lompert" geven blad
zjjden, welke zich met genoegen laten lezen.
Het geheel is ons te weinig onpartijdig.
Dit boekje kost slechts tien cent en geeft
een duidelijk antwoord op de vraag: „Hoe
te stemmen?" Velen hebben nog geen juiste
voorstelling van de wijze, waarop er straks
voor leden van de 2e Kamer gestemd moet
wordenwelnu dit boekje wijst aan ieder zoo
helder den weg, dat de aanwijzing geheel vol
doende geacht kan worden. We bevelen het
aan aan allen, die in een kort bestek inlich
ting wenschen.
De hoofdpersonen in dit werk zijn een ge-
oovig man en een begaafde vrouw, maar die
het geloof mist. Zfi hebben elkander innig lief
en willen elkander gelukkig maken. Telkens
echter komt het groote verschil weer aan 't
licht, dat een sohaduw werpt op hun lev^n.
Hoewel hij vurig begeert, dat zjj nog eens
verzadiging moge zoeken voor haar honger bfi
het Brood, dat uit den hemel neergedaald is,
toch denkt hfi er niet aan om haar vrfibeid
te beperken. Zij waardeert in hem zijn man
nelijke kracht en zfin hoogstaand karakter,
maar zfi gevoelt steeds weer, dat zfi hem in
zfin innerlfik leven niet verstaat. Altfid doet
zich weer gelden, wat tusschen hen in staat
en dit geeft tot kleine conflicten aanleiding.
Duidelfik komt aan 't licht, dat het niet zit
in opvattingen, maar in 't leven zelf en de
auteur heeft een ernstige poging gedaan om
aan te toonen, dat het leven in zfin verloop
telkens het intieme aan 't licht brengt. Het
valt niet moeilfik om in te zien, dat het leven
van twee zulke verschillende echtgenooten niet
anders kan zfin, als het hier beschreven wordt
en de verdienste van het werk is dan ook wel,
dat het bljjkbaar de innerlijke roerselen van
een mensGhenziel kent. Daarom blfift het boeien
van 't begin tot het einde toe en geeft het
aangename en leerzame lectuur.
Vraagt ge, of dit boek in alles rekening
houdt met de H. Schrift We zouden niet
gaarne een bevestigend antwoord geven. Op
bladzfide 38 zegt de man tot zfin verloofde
„Laten wfi ons hart hooger opheffen ten hemel.
Zfin wfi niet kinderen van denzelfden Vader?
Heeft Hfi niet ons beiden geschapen en ver
lost? Is Zfin Geest niet alles omvattend, alles
doordringend? In Hem leven wfi,bewegen wfi
ons en zfin wfi, jfi zoo goed als ik, al versta
je dat ook nog niet ten volle. Hfi heeft je lief
zou ik het dan niet mogen doen
Zfi gevoelt, dat hfi iu zfin liefde te ver gaat,
want zfi antwoord: „Sommigen van je geloofs-
genooten denken daar anders over". Nu is het
waar, dat dit laatste er op ziet, of hfi haar,
die osgeloovig is, wel tot zfin vrouw mag be-
geeren. Maar we gelooven ook niet, dat hfi
reoht heeft om zich zoo uit te lateu als hfi
deed.
Op bladzfide 68 staat: „Uit dat volk voel
den ze zich uitverkoren tot een bizondere roe
ping voor dat volk. „Zwedens volk, ean volk
van God", dat was hun leus en om die leus
te verwerkelijken, dat voelden ze als hun
roeping". Hier is iets anders dan de waarheid,
hier is de opwinding.
Ofschoon er vele voorbeelden van wegdoeze-
ling der echte lfinen aan te wfizen vallen, en
we wilden dit ter waarschuwing aan onze
leden niet onthouden, toch ontneemt het niets
van wat we reeds gezegd hebben en wie het
met oordeel des onderscheids ter hand neemt,
zal het niet na het gelezen te hebben onbe
vredigd weg leggen
Bouma.
Schild en Pfll. Afl. 3. Db. H. Bavink
„De Navolging van Christus en
het moderne Leven." Kampen J.
H Koe, 1918.
Deze brochurenreeks biedt metterdaad derge
lijke lectuur. Dit derde nummer lazen we met
veel genoegen en leerden er veel uit. Prof. ,8.
zegtachter den oorlog schuilt een dieper
probleemhet conflict, thans door velen
tusschen Christemdom en oorlog gevoeld, is
maar een onderdeel van die geweldige spanning,
welke er voortdurend tusschen het Evangelie
van Chritus en de cultuur met hare verschil
lende elementen van staat, beroep, nfiverheid,
handel, wetenschap, kunst enz. bestaat. Ver
volgens wfist hfi aan wat de Christenen in den
loop der tfiden zooal verstaan hebben onder
„navolging van Christus." En tenslotte behan
delt hfi de kwestieIs er voor die navolging
nog plaats in het cultuurleren van den tegen-
woordigen tfid Kan met haar nog rekening
gehouden in den staat, op de markt, op de
beurs, op h*t kantoor en de fabriek enz
Vele beschaafden voelen zieh aangetrokken
tot de Bergrede van Christus, en willen een
daarop gegronde moraal, waarin de z.g.n.
navolging van Christus een hoofdelement uit
maakt. Denk aan Tolstoï's leer en de roman
netjes van Sheldon over: „In Jezus voetstappen."
In die richting moet de navolging van Christus
niet gezocht.
Uit de Schrift wordt breed uiteen gez <t, wat
er dan wel onder te verstaan zfi.
Uit Oud en Nieuw-Testament beide wordt
dit vraagstuk toegelicht, met een breede reeks
van aangehaalde Schriftuurplaatsen, zooals we
dat van professor Bavinck gewoon zfin. De leer
van Christus en van de Apostelen wordt breed
uiteengezet. De doorwerking dier beginselen in
de Christelijke kerk wordt aangetoond.
De Eeformatie bewandelde den principieel
juisten weg. De cultuur is niet een product
van het Christendom. Zfi heeft in al hare ver
takkingen een eigen leven met eigene wetten.
Het Christendom heeft ten opzichte van de
cultuur een beperkte taak, n.l. te strfiden tegen
iet in haar binnengedrongen bederf. De verhou
ding tusschen Christendom en wereld is thans
eene andere dan vroeger, toch blfift de prin-
cipieele strfid in wezen dezelfde tusschen
Christendom en cultuur. „Over heel de linie
van den strfid heen hebben de Christenen in
de cultuur tusschen het goede en het kwade te
schiften niemand, die ze geheel aanvaardt, en
niemand ook, die ze ten eenenmale verwerpt
over de grens tusschen beide loopen de mee
ningen ver uiteen. Zoo ontbreekt aan den strfid
de eenheid zoowel in den aanval zelf als in het
punt, waarop hfi zich richt. En hetergsteis,datde
bekeering, welke het Christendom predikt, door
den mensch van dez<n tfid niet meer gevoeld
wordt als eene bevrfiding, maar als eene
mechting des verstands." Voorts wordt gewezen
op 't conflict tusschen moraal en reoht; op 't
consciëntie bezwaar van dienstweigeraars tegen
oorlogvoeren, enz. doch bfi de zulken is sprake
niet van gezonde, maar van ziekelfike navolging
van Christus.
„De zonde heeft haar zetel in het hart van
den mensch en daarom is de strfid tegen de
zonde steeds en in de eerste plaats een strfid
tegen ons zeiven. Wat meent men dan, dat de
Christenen in den strfid tegen de wereld berei
ken zullen, indien zfi niet vóór alle dingen van
hare geestelfike heerschappij zich hebben vrij
gemaakt Veel gemakkelijker is het, het kapitaal
te vervloeken, op den oorlog te schelden, alle
cultuur in den ban te doen, dan om al deze
terreinen als een kind Gods te wandelen en
Christus te volgen" (bis. 32).
Zooals men ziet, een actueels brochure over
zeer belacgrfike punten, waarover we in onze
dagen dieper moeten leeren nadenken. De zuur-
deesem van ons Christelfik geloof moet heel 't
wereldleven doordringen.
Prof. B.'s brochure geeft ons eenigermate een
kfik er op, hoeveel dat inhoudt. Kbmhof.
Naar wfi vernemen is de Uitgever J. H. Kok
te Kampen voornemens een grootsohe uitgave
te gaan ondernemen. De plannen daarvoor be
stonden reeds ettelfike jaren, doch de uitvoering
werd door de oorlogsomstandigheden tegen
gehouden. Thans is eohter definitief besloten
de zaak voortgang te doen hebben en werden
alle maatregelen voor een geregelden gang ge
nomen.
Dit plan is de bewerking en uitgave van een
uitgebreide en rfik geillustreerde Christelijke
Encyclopaedic voor het Nederlandsohe volk.
Een werk geheel beantwoordend aan de eisohen
van den tegenwoordigen tfid, waaraan een
wetenschappelijke arbeid ten grondslag ligt,
doch populair bewerkt, zoodat het geschikt
wordt voor het normaal ontwikkelde publiek.
De bedoeling is doze Encyclopaedia antwoord
te doen geven op alle belangrfike vrageD, welke
gesteld kunnen worden op het gebied van
Bfibelkennis, Kerkhistorie, Dogmatiek, Archaoe-
logie, Godsdiensten en Staten, Zending, Ge
meentelijk leven enz. enz. In één woord alles
wat voor den positieven Christen van beteekenis
kan zfin.
Deze Encyclopaedia wordt bewerkt door de
H.H.dr. G. Ch. Aalders, ds. 0. B. Bavinck,
dr. H, Kaajan, dr. G. Keizer, ds. J. J. Knap,
ds. F. Kramer, dr. A. Kuyper Jr., ds. J. H.
Landwehr, ds. C. Lindeboom, dr. J. C. de
Moor, dr. B. Wielenga, dr. W. H. Nieuwhuis
en E. D. J. de Jongn.
Zfi zal verschfinen onder redactie van ds.
J. H. Landwehr te Botterdam, die de regeling
der werkzaamheden op zich nam.
Voorts hebben thans reeds hun medewerking
toegezegd de Heeren Professoren dr. H. Ba
vinck, dr. H. Bouwman, dr. C. van Gelderen,
dr. F. W. Grosheide, dr. T. Hoekstra, dr. A. G.
Honig, dr. H H. Kuyper, dr. J. A. C. v.
Leeuwen, dr. A. Noordtzfi, dr. J. Eidderbos
en dr. H. Visscher.
In een onlangs te Utrecht gehouden ver
gadering der redactie werden de werkzaam
heden onderling verdeeld, en werd sindsdien
met kracht de arbeid begonnen. Zoodra er een
voldoende hoeveelheid copy gereed is, wordt
met de uitgave een aanvang gemaakt. Uit
hoeveel deelen deze Encyclopaedia zal bestaan
is thans nog niet met juistheid te zeggen,
maar het plan is om het werk ook in afleverin
gen te doen verschfinen.
BONDSEING Serooskerke en omstre
ken van Jong. Vereen, op Ger. Grond
slag.
D.V. Openbare vergadering in de Ger. Kerk
te Serooskerke (W). op Donderdag 20 Juni
e k. namiddag 7 uur.
Agenda1 iets over het Methodiekrapport
door vr. W. Sinke.
2. De Jong. Vereen, en de verloving door
vr. W. Louwerse.
3. Verslag Leeuwarden, Bondsdag door den
afgevaardigde vr. Jan Geldof.
Vrienden niemand mankeere opdezeZomer-
ringvergadering. Bergplaats voor rfiwielen in
de consistoriekamer.
A. J. Davidsi, Voorzitter.
W. db Bock Iz., Secretaris.