De Vrouw in de hedcndaagsche Maatschappij. De liefde maakt blind. Om ons heen. Paaschgedachte. Rechtspersoonlijkheid van bflxondere Olfidëtlt .Berichten. II. Dr. Bavinck wflst evenals Johanna Breevoort in haar boek op het nieuwe in de Christelijke kerk, dat aanstonds de vronwen op traden ia het midden der gemeente. Zij volhardden in de gebeden met de mannen, deelden in de gaven des Geestes. mochten ook profeteeren .Alleen kemt Paulus er tegen op" schrijft prof. B. .dat zij dit doen met ougedekten hoofdewant de sluier, die in de Christelijke gemeente uit het Jodendom werd overgenomen en later het kenmerk der gewijde jonkvrouwen werd, was voor hem het bewijs, dat de vrouw, ofschoon zelfstandig, als profetes in de ge meente optredende, toch de natuurlijke ordening in h®t huwelijk bleef erkennen en niet, door valsche emaneipatiezucht gedreven, zich mis schien op hare gaven liet voorstaan en als .vrije vrouw" zich boven den man wilde ver heffen. Dreigde er ook niet eenig gevaar, dat vrouwen misbruik maakten van de geestelijke eenheid in Christus, evenals slav-'n in Corinthe op grond van hunne geestelijke gelijkheid vrijlating van hunne heeren eischten 1 Cor. 7:20 v. Opmerkelijk blijft hierbij, dat Paulus zich tegen het bidden en profeteeren der vrouw in het midden der gemeente niet verzet, mits het geschiede in eerbiediging der bestaande varhoudingen in het huwelijk. Zeker werd bij daarvan ook teruggehouden door het voorbeeld der profetessen in het Oude Testament. Maar het schijnt, dat Paulus deze vrijheid der profetie een paar hoofdstukken verder in 1 Cor. 14 34, en later nog sterker in 1 Tim. 2 12 terugneemt. Want daar zegt hy, dat de vrouwen in de gemeente moeten zwijgen, daar het haar niet toegelaten is te sprek®n, dat zij niet mogen onderween, maar in stilheid moeten zijn als zfj iets willen weten, moeten zfl tehuis hare eigene mannen vragen, want het staat leelijk voor de vrouwen, dat zij in de gemeente spreken ze moeten onderworpen zijn, gelijk ook de wet zegt. Er zijn vele pogingen beproefd, om deze beid® uitspraken van den apostel met elkander in overeenstemming te brengenmaar de waarschijnlijkste is die, welke tusschen het bidden en profeteeren eenerzijds, en het spreken anderzijds onderscheid maakt. In de gemeente van Corinthe n.l. was nog het vrij® woord geoorloofd vooral in den vorm van profetie, glossolalie, uitlegging der ta'en, snz. en Paulus komt daar niet tegen op, maar geeft er alleen eenige regelen voor aan. Zoo keurt hfl ook het charismatisch, d i. het uit aandrift des Geestes geboren bidden en profeteeren der vrouwen niet af, mits het niet vergezeld ga van eene valsche emaneipatiezucht. Maar wel verzat hij zieh beslist in 1 Cor. 14 31 tegen het spreken, dat is waarschijnlijk tegen het vragen, critiseeren, redeneeren, zooals het wel bij de Grieksche haeteren gowoonte was, en in 1 Tim. 2 12 tegen het onderwijzen, d i. het optreden als leerares in de gemeente. Dat Paulus hier zoo nadrukkelijk aan de vrouweD het zwijgen in de gemeente oplegt, bewijst wel, dat zfl in Corinthe van het vrije woord misbruik maakten, en later ook nog in Efeze, toen dat vrije woord reeds tot het verleden behoorde, tegen deze ordening in verzetkwamen. Voor het overige vergete men niet, dat, toen de zendingsgemeente langzamerhand in eene volledige geïnstitueerde kerk overging, de profetie met alle buitengewone geestesgaven uitstierf en het vrije woord niet alleen aan de vrouwen maar ook aan de mannen ontnomen werd de ambtelijke dienaar des woords be hield alleen het recht, om in de gemeen e te spreken". Dit gedeelte wordt door mij in zijn geheel overgenomen, om ieder te laten lez^n, wat prof B. over deze kwestie schrijft. Toch is m. i. daardoor de zaak nog niet duidelijk ge worden. Het lijkt bij deze opvatting alsof Paulus later in zijn leven een anderen regel stalde dan in een vroegere periode. Is de apostol van zienswijze veranderd? Was hij de •ene maal wel, de andere maal soms niet geïnspireerd Dat dit inderdaad een belang rijk vraagpunt is, blijkt wel uit het boek van Johanna Breevoort: .De vrouw, vrijgemaakt door den Zoon des menschen" want die schrijfster hakt eenvoudig den knoop door, als ze op bladz. 82 omtrent 1 Tim. 2 12 verklaart: .spreekt bier Paulus weer, of is het Gods Geest? Ik meen dat het Paulus is. Hij leidt har®n plicht tot stilzijn uit de Schep ping af". w. Nu is dat gemakkelijker beweerd dan be wezen. We moeten veeleer aannemen, dat Paulus in 1 Tim. 2 12 eon algemeenen regel stelt het is een woord uit een zoogenaamde Pasto raalbriefwaarin hij aan den dienaar des Woord» Timotheus regelen voorhoudt betref fend# de instelling van orde in de kerken. Het komt mij voor, dat Paulus in 1 Cor. 14 bet optreden der Corintische zusters beslist afkeurt. En dat kan gelijk van zelf spreekt, niet in tegenspraak komen met wat hij kort tevoren in hoofdstuk 11 neerschreef. Het ging in Corinthe anders toe dan in de andere kerken. Maar dat was niet naar Paulus' wil. Hij vond dat een wanorde in de kerk van Chris tus, waartegen hjj den strijd aanbindt. Vers 33b hoort niet bij vers 33a, maar hoort bij vers 34. Vers 33 moeten we lezen .Want God is geen God van verwarring, maar van vrede". Daarmee houdt dat vers op. En vers 34 moet gelezen worden als een algemeene regel, die de apostel geeft: .Dat gelijk in alle gemeenten der heiligen, de vrouwen in de gemeenten zwijgen", enz. De andere kerken, waar de vrouwen zwegen, worden aan de kerk van Corinthe als een na volgenswaardig voorbeeld voor oogen gesteld. Het kon daar in Corinthe soms „e®n hei- densch spektakel" (Johanna Breevoert) wezen, als die zusters in geestesvervoering raakten. De regel van 1 Cor. 14 31 is dezelfde als van 1 Tim. 2 12, terwijl die regel in den laateten tekst bizonder wordt toegepast op het leeren d. i. onderwijzen, als leerares optreden. Ia 1 Cor. 11 daarentegen wordt niet over het profeteeren der vreuwen als zoodanig ge handeld, noch in goed- noch in afkeurenden zin, maar in 't algemeen gestreden tegen de in de Corinthische vrouwenwereld zich zoo sterk openbarende emaneipatiezucht. die uit kwam in 't blootshoofds verschijnen in de saamkomsten der gemeente. Dat .ongedekt" daar komen achtte de apostel als teeken des tfjds af te keuren, een emancipatieverschijnsel dat in Christus' kerk niet paste, want daar behoort de vrouw aan den man onderworpen te willen blijven. Er is tusschen die verschillende uitspraken van Paulus geen schijnbare strijd zelfs. Later is ook gelijk prof. B. terecht op merkt heel dat .profeteeren" verdwenen. Voor de tegenwoordige vrouwenbeweging valt uit dergelijke uitspraken dan ook niets af te leiden. Bladz. 32 v.v. beschrijft prof. B. hoe de vrouw in de eerste Christengemeente tot aller lei specialen dienst werd geroepenzij stelden hare huizen open voor de saamkomsten, her bergden heiligen, bewezen diensten der barm hartigheid aan kranken en ellendigen, enz. Als vrouwen .diakonos" heeten, zijn dat niet .diaconessen" in onzen zin van het woord, maar vrouwen die met de apostelen mede arbeidden tot verbreiding van de boodschap des heils, door in privaat gesprek met de vrouwen in de huizen over het Evangelie te spreken, en om behulpzaam te zijn bfl het ontvangen der sacramenten, den doop, de handoplegging, de zalving, enz. Mannen kon den deze diensten moeielflk bewijzen, omdat daardoor allicht aanleiding gegeven zou zijn tot kwaad gerucht. Dan volgt in hoofdstuk 3 de beschrijving van: .De vrouw in Christenheid". Kerkhof. UIT DIS PËEIS. Ons werd uit Londen toegezonden een klein geschrift, getiteld .De Lutherfeesten" door Prof. James Stalker, Hoogleeraar aan de Uni versiteit te Edinburg. In dit boekje staat in derdaad veel goeds, het is geschreven in be houdenden geest en de iahoud bewijst, dat Prof. Stalker op het gebied der kerkhistorie zich goed georienteerd heeft. Men leze deze passage Geschiedkundigen hebben de leer der Her vorming in het kort onder twee grondbegin selen gebracht, het eene formeel en het andere materieel. Dit zijn geleerde termen maar do beteekeni3 van het eerste is, dat als de mensch een autoriteit zoekt waarop hij steunen kan, wanneer de vraag aller vragen, .Wat moetik doen om zalig te worden?" hem verontrust, hij die vinden kan in Gods Woord, en het tweede beteekent, d*t de boodschap, die de Bijbel voor zulk ten zoekende ziel heeft, in het kort begrepen is in Rechtvaardiging door het Geloof alleen. Zjj, die een vollediger uit eenzetting van deze beginselen zoeken, kan ik verwijzen naar Luther's drie voornaamste wer ken, geen van alle lang, die hfl in het heetste van zijn conflict met de machten des kwaads schreef „Aan den Christelijken Adel van het Duitsche volk", waarin hfl het kwaad van zfln tfld en vooral het pausdom geeselt.Over de Babylonische Ballingschap der Kerk, waarin hfl de leer der sacramenten aanvalten .Over de Vrijheid van den Christenmeusck", waarin hfl, de sfeer der polemiek ver achter zieh la tende, de twee stellingen verdedigt dat een Christen de meest vrfle heer van allen ia en aan niemand ondergeschikt, en dat een Christen de meest gehoorzame dienaar van allen en allen ondergeschikt i9 Voor den gewonen mensch heeft Luther voldoende recht op eer bewijzen om drie zegeningen, die hfl aan de wereld gegeven heeft een open Bflbel, den dienst van God in de taal van het volk en de Protestantsche pastorie met vrouw en kinderen. Wfl gaan met den geleerden schrflver ook aceoord als hfl het Militarisme in Duitschland afkeurt, al achten wfl het op zfln zachtst uit gedrukt ver gezocht om in Luthers houding jegens de Boeren in den Boerenopstand de eerste symptonen van Militarisme te zien. Maar wat ons bepaald hinderde, was het ver- oordeelen van Duitschlands moraal en het ver heerlijken van Engeland» zedeleer. Hier kunt ge zeggen de liefde maakt blind. Prof. Wal ker meent uit het meedoen van Amerika in den oorlog te mogen i.fleiden, dat de zaak van Engeland rechtvaardig is, want (en zietdaar des psofessors eigen woorden) Amerika is een tweede geweten en het oordeel van Amerika is misschien voor ons meer waard dan dat van andere volken. Gelukkig zet de professor er „misschien" bfl, want wfl hebben wel eens andere dingen ge hoord, n.m. dat Amerika, als het om den dol lar gaat, nog al een ruim geweten heeft. Dat vinden wfl echter nog het ergste niet, maar hoort, wat er nu komt. De professor spreekt over het rooven van Duitschland, over mishandeling in kampen enz. Wfl behoeven echter geen beroep te doen op diepzinnige politieke theorieën in Luther's geschriften, maar slechts op zflne leer omtrent de eenvoudigste elementen in de Zedewet zfln gesproken of geschreven woord niet te breken, de bezittingen van zflne naasten niet te begeeren, niet te stelen, «iet te dooden. Nooit heeft een profeet der Gerechtigheid zich in sterkere woorden uitgesproken over zulke onderwerpen en men zou willen, dat de stem, die de misbruiken vam het pause'iflk wanbe stuur in zfln „An den Christlichen Adel deutscher Nation" bloot stelde, thans weder in de wereld gehoord werd om in bewoordingen, die zfl verdienen, zulke daden al» de gruwelen uiteengezet in Kt verslag van Lord Bryce's commissie, de mishandeling van gevangenen in zekere krampen en het tot zinken brengen van de „Lusitania" te veroordeelen. In ieder geval behoeft Groot-Brittanië er niet van terug te deinzen één hoek van het boek van Luthers leer vast te houden, indien Duitschland het andere wil vasthouden zoo dat het omdraaien van de bladzflden den kwaaddoener zal doen beven en den sophist doen blozen, die tracht de verdediger der gewelddaden te zfln, begaan in strfld met het recht Gods en dat dor menschheid Zulk een schrflven vinden wfl kenmerkend. Rooven en stelen, neen, daar heeft Engeland nooit aan gedaan(Denkt aan de Kaap). Mishandeling in kampen, daar heeft Engeland altoos voor gebeefd. (Denk aan de vrouwen kampen in Z. Afrika). Wfl veroordeelen alle wandaden der Duit- schers, maar wfl protesteeren tegen een Fari- zeeïsme, als hier openbaar wordt. De liefde tot zfln vaderland heeft dezen hoogleeraar blind gemaakt. Blflkbaar stelt hfl geen belang in het oordeel van neutrale staten zooals Nederland, dat iederen dag de zegeningen ondervindt van tot de neutrale, kleine mogendheden te behooren. Maar, als hfl er nog eenigen prfla op stelt en niet alleen wil luisteren naar het tweede geweten, namelflk Amerika, laat hfl er ver zekerd van zfln, dat ieder rechtgeaard Neder lander alle gruwelstukken afkeurt, maar even goed die door Engeland als die door Duitsch- ladd zfln bedreven. Medicflnmeester genees uzelven Dat moet aan dezen hoogleeraar toegeroepen worden. L. Wfl schrflven dezen keer niet e?ns over den oorlog. Sinds het Duitsch-Oostenrflksch offensief in Italië zfln de omstandigheden weder zóó ver anderd, dat het uiter.t moeilflk is, om zich een goed oordeel van den huidigen toestand te vormen. Een ding is duidelflk. Binds Engeland als doel van den oorlog uit geroepen heefteen strfld op leven en dood sinds het tegen het Germaansche ras gaat, is de mogelflkheid op een vergelflk er naar men schelfik inzicht kleiner op geworden dan ooit. Het best doen wfl met de zaken maar in des Heeren hand te leggen. Hfl regeert Willen we thans niet over den oorlog schrfl- V6D, wfl willen wel op de gevolgen van den oorlog wflzen voor ons land en volk, en wfl meenen, dat alle welgezinden, die nog beven voor Gods Woord ons daarbfl steunen moeten. Het is tegenwoordig voor do meeste men- schen een groote kunst om door de wereld te komen. Alles is duur. De prflzen der levensmiddelen blflven maar stflgen. Lstterlflk alles wordt hooger in prfls, zelfs zaken waar men van zegtwat hebben die met den oorlog te maken Er komt een onnoodig opdrflven van de prflzen. En dat is zeer te bejammeren. Slimme mensohen beheerschen tegenwoordig de wereld. Men wil geld verdienen Liefst rflk worden. En dan is de leugen geen leugen meer. Men glimlacht over een leugen. Onrecht is geen onrecht meor. Men haalt de sdiouders op over onrecht. Als men maar verdient Alle gevoel van verantwoordelflkheid wflkt. De fundamenten der zedelflke wereldorde wankelen Ea nu de overheid zich met de zaken gaat bemoeien, nu hoort men van in beslagnemen van goederen bfl menschen, die men altoos eerlflk achtte Men heeft z'n pakhuizen volgestopt en laat de maatschappfl betalen Is dat nu woeker of niet Moet het volk, dat straks den teugel van het gezag kan afwerpen, dan zelve recht zoeken? Schande vinden wfl het, om in dezen tfld, nu honderden Iflden, werkelflk lflden, goederen achter te houden, om ze straks tegen hoogen prfls van d* hand te doen. Dat is geen handel Dat is woeker Men zal zeggenwie bepaalt de grons tusschen rechtmatige winst en woeker Die grens staat in geen wetboek te lezen. Die grens geeft allereerst uw geweten aan, maar honderden leven tegenwoordig over hun geweten heen en d« wrange vrucht daarvan zal later openbaar worden. Maar daar is behalve een geweten ook nog een publieke opinie, dat is het gezamelflk geweten en die publieke opinie protesteert tegen achterhouden van de meest noodige goederen temidden van een Ifldende bevolking alleen terwille van de zucht om veel geld te verdienen. Vele menschen vallen tegenwoordig ont?ag- lflk tegen. Gode zfl dank, men mag ook zeggen honderden vallen in deze droeve tflden mee Gelukkig, wie een onergerlflke consciëntie voor God en de menschen heeft, nu de tflden donker zfln en misschien steeds donkerder zullen worden. (Geref. Kerkbode.) L. (Gedicht van Nellie van Kol.) Zoo daar iets in mfl groeien wil moet daar iets in rafl sterven Voor 't Christusleven in mfln ziel mo8t ik mfln leven derven. Maar Heer, waar Gfl Uw dierbaar bloed voor mfl hebt prfls gegeven Hoe zal ik daar niet, blflgemoed, mfln alles aan U geven? {Overgenomen uit Bloesem en Vrucht ofl. Maart 1918) TWEETAL te IJmuidenJ Mulder te Gorinohem J. Koppe te Franeker. BEROEPEN te Geest en te SehettensJ. Ubels oand. te Assen te TholenW. Weener te Vianen te N. Yennip IJ. v. d. Zee te Westergeest te Heteren en Randwflkdr. C. Yeltenaar te Suawoude te Drongrflp en TerwispelW. de Roos eand. te Rinsumageest te Bolnes: J. L. v. d. Wolf cand. te Gouda. AANNENOMEN naar Winsum: P. Bos te Delfsfll. BEDANKT voor Herwflnen J. B. Jansen te Zevenhuiien (&H.); voor Genemuiden R. J. Schoemaker te Heemse voor GamerenJ. Tholen te Nunspeet voor de KrimW. Steunenberg te Bloksfll voor UithuizermeedenJ. G. Fcenstra te Dirkshorn voor Deventer (AJ. Ozinga te Hasselt voor Den HamJ. H. A. Bosch te Andel voor OldehoveJ. Hoekstra te Vries. Da. J. C. C. Voigt van Oude water is in .Eudokia" te Rotterdam opgenomen, om een operatie te ondergaan. Op de officieel# lflst der Geref. Kei ken is geplaatst onder nummer 920 de Geref. kerk te O. en N. Bildtzfll. Zrgelwtt. De vraag was gerezen of de nieuwe zegelwet ook van toepassing was op toezeggingen van tractementen, toekenning van pensioenen enz. Nu heeft de minister van finantiën meegedeeld dat bedoelde stukken vrfl van zegel zfln. Nu bleef echter de vraag of de zegelwet dan niet van toepassing is op 't storten van collecten, met name van de door de elasse enz, voorgeschreven collecten, waarvoor in den regel deputaten zfln aangewezen. De deputaten van oorrespondeotie met de Hooge Overheid, mee nen van nietmaar oordeelen dat de kerken goed zullen doen een beriohtvorm te gebrui ken van den volgenden inhoud: ,Wfl berich ten u hiermede de ontvangst van f collectegelden". scholen. Ia de vergadering van den schoolraad werd er op gewezen, dat het naar ingewonnen advies wenschelflk gebleken was, dat meerdere scholen zich doen inschrflven op het register van den Schoolraad voor de vernieuwing der aanvrage om rechtspersoonlijkheid. Scholen, die dit advies volgen zfln gevrflwaard voor te late inzending hunner aanvrage. De doktoren hebben voor het herstel van ds. Oosten te Schereningen hoop gegeven. De Geref. kerk te Breda herdacht het feit, dat zfl vóór 25 jaren werd geïnstitueerd. Ds. Hummolen sprak over Ps. 115 1214 en ds. J. H. Donner over Hand. 2 42. Afscheid van Steenwflk dr. J. Hania met 2 Cor. 13 13; van Bierum ds J. Mefler met Hebr. 13 20 en 21; van Uithuizermeeden ds. C. J. v. d. Boom met 2 Petr. 3 18 van Al- blas3erdam ds. G. R. Kuyper met Hebr. 13 20 en 21van Stedum ds. J. H. Broek Roelofs met Mattb. 'c8 20. Bevestigd te Scheveningen ds. W. H. Gispen door zfln broeder ds. J. Gispen van Assen met 2 Cor. 3:9; hfl deed zfln intree met Joh. 17 17. Intree te Donkerbroek ds. D. Prins van Oudega overgekomen, met 2 Cor. 4 5, na be vestigd te zfln door d». E. Beukema van Drachtster-Compagnio met Luc. 5 111. Ds. A. Middelkoop te Nflkerk heeft om gezondheidsredenen emeritaat aangevraagd. Ds. J. J. Westerbeek van Eerten hordacht, dat hfl 25 jaren te Kampen predikant is. Ds. W. Meynen herdacht zfln koperen feest te Dordrecht met 2 Tim. 2 19a. Ouders, welke suppletie wensohen voor het schoolgeld hunner kinderen, kannen zieh daar voor vervoegen bfl de navolgend# bestuursle den van het Suppletiefond der Gereformeerde kerkA. Blfldorp, Hoofd der School, Gra venstraat J. Goote, LangevieleS. den Har- tigh, Korte Heerengracht. Namens het bestuur, S. Caljouw P*., Secretaris, Middelburg, 12 April 1918.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1918 | | pagina 2