FEUILLETON. Levensstrijd. door WISSEKERKE. OOSTERLAND. INGEZONDEN STUKKEN. Maastricht. ernstig overwogen, of het wel mogelijk zal z\jn op Java één kerk te hebben, waartoe dan zoowel de Ohristeu-Iulanders als de Christen- Europeanen behooren. Ds. Merkelyu wyst in één van zjjn laatste brieven, naar aanleiding van een vraag hem door het Middelburgsch Zendingscomité gesteld, op deze kwes'ie. Hij herinnert aan Djocj», waar men ééa kerk institueerde; maar de draDg wordt steeds grooter, om geseheiden te gaan leven; ja zelfs is er reeds een voorstel by den kerkeraad van Amsterdam ingediend, oiu tot zulk een split sing over te gaan. Waarom kan het nu wenschelyk, of zelfsnood- zakelyk zyn, om de geloovigen op ééu plaats toch in twee gemeenten ouder te brengen Wy kunnen ons dit in Nederland byna niet voor stellen zelfs werkt men, om daar, waar twee Geref. Kerken zyn, deze te vereenigen daarom zyn b.v. ook A. B. en C. te Middelburg opge lost. Maar op Java staat de zaak anders, de groote moeilijkheid zit in het taalverschil. Zeer zeker is het eisch van ons christelijk beginsel, dat de eenheid der kerk zich ook in uitwendigen vorm openba'e. Maar de verschillende talen hetJavaansch der Inlanders en het Nederlandsch der Euro peanen vormen een groot beletsel 't ver schil toch in taal maakt het noodig twee godsdienstoefeningen te houden een voor de Javanen, en een voor de Nederlanders, want indien men één godsdienstoefening hield, b.v. in het Javaansch, dan zouden de Nederlanderrs er niets aan hebben en werd ze gehouden in het Nederlandsch, dan zouden de Javanen niets verstaan. Dit onderscheid in taal maakt het ook wenschelyk de bediening der sacramenten te scheidenwant het gebruik van twee talen, afwisselend, by één avondmaalsbediening, zal de stichting voorzeker niet bevorderen. Dit bezwaar wordt ook gevoeld by het heb ben van één kerkeraad anders zou men kun nen zeggen institueer één kerk en benoem één kerkeraad, doch houd de diensten des Woords en der Sacramenten afzonderlijk. Maar stel u vooréén kerkeraad bestaande uit Javaansche en Nederlandsehe ledenJavaansche kerke- raadsleden, die Hollandsch spreken, zyn er niet, of ten minste byna nieten Nederlan ders, die het Javaansch machtig zyn, moet men te Magelang met een lantaarntje zoeken zelfs te Djocja zyn ze zoo zeldzaam, dat men altyd dezelfde personen tot kerkeraadslid zou moeten kiezen. En daar zitten nu de Javaan sche en de Nederlandsehe kerkeraadsleden naast elkander zy zien elkaar aaD, doch zy verstaan en begrijpen elkander niethet is eigenlyk een Babylonische spraakverwarring de eenheid van zulk een kerkeraad is dan maar een idee, een fictie, en geen werkelijkheid. Ook voor de meerdere vergaderingen levert het taalverschil groot bezwaar op, en het staat de uitwendige eenheid in den weg, op dezelfde gronden. Waren er te Magelang nu maar genoeg Javaansche christenen, die het Hol landsch kenden, en ook genoeg Nederlanders, die de Javaansche taal machtig waren, dan was het mogelijk één kerkeraad te vormen. Maar zoo is het nu eenmaal niet. En daarom, zoolang de toestand blyft als hy nu is, zal uien op Java het beste doen, door te hande len gelyk men in vroegere eeuwen in Neder land deed, toen men naast de Gereformeerde kerken stichtte Waalsche kerken, waarin de Fransch-sprekenden werden vereenigd, en die zelfstandig bestonden, maar naar de meerdere vergaderingen der Geref. kerken hun afgevaar digden zonden. De toestand op Java zou dan zóó worden het Javaansche deel los van het Nederlandsehe deelen dit te eer, omdat zy wegens het ver schil in taal ook op elk ander gebied, b.v. maatschappelijk, ieder hun eigen leven leven. De vraag zou dan kunnen overwogen, of later de Nederl. Geref kerken eenige JavaaDSch- sprekende afgevaardigden zouden zenden naar de meerdere vergaderingen der Javaansche Geref. kerken, en omgekeerd. Dit is de ééne zyde van de zaak. Men kan niet ontkennen, dat er vóór deze redeneering heel wat te zeggen valt. Maar zien wy nu D.V. een volgende maal, wat, trots de bezwaren, pleit voor het institueeren van één kerk. Ook deze stern heeft recht geboord te worden. J. D. Wielknoa. Verhaal uit het Zeeuwsche Volksleven HUGO KING MANS. (Auteursrecht voorbehouden). 3) Maar toch had hy wat achter gelaten Dat was de ontembare zucht, om het dorpjp, dat ze haatte, te verlaten en te gaan dienen in de stad. Ze was geen meisje, had ie gezegd, om zich haar leven lang te begraven in zoo'n klein dorpje, al was het dan uit artisten-oogpunt nog zoo'n mooi dorp. Nee, naar de groote stad moest ze. Daar was amusement, afwis seling. Daar kon ze waarschijnlijk, nee, zeker wel, een goede party doen. Dat laatste had ze zoo niet bedoeld. Voor hem zelf had zy liefde opgevat. Ze had geen minuut gedacht aan standsverschil, aan verschil in kennis, ver schil in ontwikkeling. En ook niet aan ver schil in.... godsdienst, of liever: er was geen sprake van verschil. Want by bezat die niet. Ouderwetsche ideeën waren het en meer niet. Een bewijs, dat het by haar ook niet diep zat Maar intusschen was het zaad gestrooid en ze snakte om weg te komen. Ze hield maar aaD, hamerde thuis 3teeds maar op het zelfde aan beeld. Natuurlijk was er in het eerst geen sprake van. Met een breed handgebaar en een Naar aanleiding van ons |eerste stukje over de kerkinstitueeriug te Magelaug ontving ik een tamelyk breed schrijven van den heer L. te M. Genoemde broeder heeft echter dit stukje niet begrepen allereerst heb ik niet geschreven dat er twee (of meer) kerk gebouwen te Mage lang moeten komen want indien er twee Geref. Kerken kwamen, een Javaansche en eeu Ne derlandsehe, zoo zouden deze beiden toch van hetzelfde gebouw gebruik kunnen maken en ten tweede heb ik óók niet gezegd deze kwestie wel te kunnen verlossen integendeelik ben het met hem eens. dat dit op Java zal moeten geschieden, maar toch zal ik zoo vry zyn, de lezers onzer kerkbode met dit probleem op de hoogte te brengen, en tevens te zeggen wat o a. ds. Merkelyn ervan denkt. J. D. W. Kerk- en Mehoolnkawa, TWEETAL te Naarden H. Brouwer te Schoondyke H. Ph. Iogwersen te Berlikuru. BEROEPEN te Vlissingen Dr. G. Keizer te Tiel te HeemstedeH. Brouwer te Schoondyke te Leeuwarden G. R. Kuyper te Alblasserdam te Zwammerdam: J. P. Klaarhamer te Wommels. AANGENOMEN naar De BiltDr. J. Hania te Steenwyk naar Den Ham: H. v. d. Zanden te Harmeien. BEDANKT voor Stellendam G. W. Akkerhuis te Sleeuwyk voor Witmarsum J. Douma te Ambt-Vollenhove (B.) voor Ter Aar J. H. A. Bosch te Andel. Ds. H. Dekker te Venlo hoopt 31 Dec. a.s. te gedenken, dat hy 25 jaren werkzaam is in den dienst der Evangelisatie in N.Brabant en Limburg. De vrucht van zyn gezegenden arbeid is de institueering der Geref. kerken te Raamsdonk, Venlo en Heerlen. Het studentencorps van de Vrye Univ. te Amsterdam is van voornemen een Kuyper- album uit te geven, bevattende een beschry ving van zyn persoon en arbeid van de hand van ds. T. Ferwerda, en eeu bemoedigend en aan sporend woord van Dr. Kuyper zelf tot de leerlingen van de V. U. gericht. Het zal ver schijnen onder den titel„Nog leven in den band van voorheen". De classe Meppel heeft besloten het werk der Evangelisatie met kracht ter hand te nemendeputaten voor dien arbeid werden benoemd. De Geref. kerk te Rotterdam kreeg de volgende legaten voor baar rusthuis f 25.000, armen f 4000, weezen f 4000, en voor de kerk zelf f 1000. Op de jongste vergadering der classe Gorinchem bleek dat duurtetoeslagen by de predikantstractementen gegeven waren van 8, 12 en 21 percent. Aan de Vrye Univ. slaagde voor het cand. ex. in de theol. de heer C. J. Vooys. Prof. Lindeboom is in zooverre weer hersteld, dat hy verleden week Maandag zyn colleges aan de Theol. School weer heeft kun nen hervatten. De Vrye Universiteit ontving een legaat van f 1000. Een merkwaardig bericht meldt de Stan daard. De N. C. S V. (Ned. Christ. Stud. Ver.) bestaat uit verschillende groepen, die ook verschillende geestelijke behoeften hebben een dier groepen is de GereformeerdeEn nu is Ds. Brussaard, met goedkeuring van de kerk van Bloemendaal, waarheen hy vertrekt, aan den arbeid ten behoeve dier studenten verbonden. Men zou anders geneigd zyn te vragen als de Gereformeerde studenten andere behoeften hebben dan b.v. de ethische, waarom richte-i zy dan geen afzonderlijke vereeniging op? Het maakt nu den indruk, dat men byeen wil houdeD, wat niet meer byeen behoort. enkel kort woord, wees vader het van de hand. Maar ze hield niet op. Ze zou en ze moest weg. Om kort te gaan, het slot van de zaak was, dat Anna de advertenties na mocht gaan, waarin in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag een dienstbode werd gevraagd. Die toestemming van vader en moeder was niet grif gegeveD. O, nee, het leek er niet op1 ntegendeel zeer noode. Dit waren vaders slotwoorden „Anna, we hebben het je nu vóórgeboudeD, dat het verkeerd is, dit te verlangen, maar we zullen je nu niet meer tegenhouden. Weet echter dit, dat je tegen onzen zin en wil vertrekt en je ons er ontzettend verdriet mee aandoet". Die hoogst ernstige woorden hadden haar wel eenigszins aangegrepen, maar heel vlug «as zij er luchhartig over heen geslagen. Die oue menschen namen het leven ook zoo ernstig op Maar ze zouden wel veranderen, als ze er maar éénmaal was en eens thuis kwam met vacantie, met chique kleeding enz. En verondersteld, dat de woorden van den joDgen schilder eens in vervulling kwamen en zy een goede party deed. Dan waren haar ouders immers ook gebrood Ijverig ging ze dus aan 't zoeker. Ze vond alras iets, dat haar leek. In Amsterdam werd een dienstbode gevraagd in een gezin met twee kinderen, hoog loon, veel verval, wasch buitenshuis. Wat verlangde zy meer! Bovendien werd de nadruk gelegd op een Zeeuwsch meisje en van beslist P. G. Kon het mooier Onervaren als zy was, wist zy niet, dat dat P. G. heel dikwijls maar een vernisje is of ook wel, dat het wordt neer geschreven uit eigenbelang. Immers, met 'n In de Heraut betoogt Dr. H. H. K. de wenschelykheid, dat de predikanten Diet alleen zelf het brood breken voor de oogen der Avondmaalgaugers, maar ook zelf den wyn in de bekers schenken. Zoowel by het brood als den wyn kome de symboliek uit van het bre ken van Christus' lichaam en het vergieten van Zyn bloed. Deze opmerking is zeer zeker juist. Ds. F. C. Meyster te Rotterdam is zoover weer hersteld, dat hy zijn catechisaties kan houden en over korten tyd weer tweemaal des Zondags hoopt te kunnen preek-n. Prachtige collecteOp Dankdag werd o.a. gecollecteerd in de Geref. kerk teN. Vennep f 1900, te Haarlemmermeer f 700 enz. Intree te Smilde (A) ds. G. Kerssies met 2 Petr. 1 19, na bevestigd te zyn door ds. N. C. Kerssies van Wezep met Hand. 20 24. Offioië*!* Berlohten. Vacaturebeurten in de Classis Zieriky.ee. 27 Januari Ds. F. Staal* 24 Maart P. J. Baay. GEERSDIJK. 27 Januari Ds. F. Bruinsma. 17 Februari Z. Hoek. 24 Maart F. Staal. 13 Januari Ds. G. Klumpert. 10 Maart R Brouwer. ZIERIKZEE. 20 Januari Ds. Z. Hoek. 3 Maart F. Tollenaar. BRUINISSE. 13 Januari Ds. F. Tollenaar. 17 Februari R. Brouwer. 24 Maart F. Bruinsma. Namens de Classis, Ds. P. J. Baaij. Middelburg. De Gereformeerde Jongedochters- vereenigiug Doet wel aan allen enz noodigt by dezen hare begunstigsters uit tot bezich tiging van de vervaardigde goederen op Woens dag 12 Dec. van half 5 tot half 6. Zy, die gewoon zyn goederen hiervan te ontvangen, worden verzocht hun briefjes met adres by een der Diakenen te bezorgen. Namens het bestuur, W. Lk Cointre, Presidente. M. Hubregtse, Secretaresse. Scharendyjke, 26 Nov. 1917. Zondag j.l. was het voor onze gemeente een blyde dag. Nadat de gemeente bijna 2 jaar vacant was geweest, mochten we Zondag onzen eigen Herder en Leeraar weer zien in ds. F. Bruinsma van Rottevalle. Des voormiddags trad voor de gemeente op ds. R. Brouwer van Haamstede, die naar aan leiding van Coll. 4 17 den nieuwen leeraar tot zyn dienstwerk inleidde. Aan het einde der godsdienstoefening zong de gemeente hem staande toe: Ps. 184 3. Des namiddags verbond zich de nieuwe Herder en Leeraar aan de gemeente met een predikatie naar aanleiding van 2 Cor. 4 5. Namens den kerkeraad sprak ouderling B. K. Hasker den Leeraar toe, en namens de classis Zierikzee ds. R. Brouwer van Haam stede, die de gemeente verzocht te zingen Ps. 2° l. Stelle de Heere Z.Eerw. tot ryken zegen. Namens den kerkeraad, B. K. Hasker, Scriba. Het adres van den kerkeraad is thansds. F. Bruinsma, Scharendyke. Geref. Kerk van Middelburg. Namens den Kerkeraad deelt ondergeteekende mede, dat de nog Diet bezette plaatsen in de drie kerkgebouwen vrij zullen zyn, zoodra de predikant den kansel betreedt. De scriba, C. Weeda. katholiek of joodscb meisje ia het altijd wat met het oog op vastendagen en feestgetijden Vader wist het ook zoo niet. Bovendien had hy nu eenmaal, al was het dan noode, toe stemming gegeven. Hy zat in het schuitje en moest meevaren. Anna schreef op het ad vertentie en het slot van de affaire was, dat zy aangenomen werd. En met de zegenbede der ouders en nog tal van vermaningen van moeder, stapte zy in de stoomtram, die nog maar kortjes reed, Daar Middelburg en verder per spoor naar Amsterdam. Maar Louwerse giug naar het schuurtje, waar rommel werd opgeborgen. En kleine Hans, die hem daar opzocht, omdat z'n jon- gensongeduld te lang werd op proef gesteld, vertelde later aan z'n moeder, dat vader daar stond te schreienIk weet niet, of het waar is. Maar kinderoogen zien scherp, scher per dan ge vermoedt misschien, fin bovendien: zou een fiere, stugge, Zeeuwsche boer niet kunnen schreien, wanneer z'n vaderhart zóó smartelijk werd getroffen III. Opgetogen brieven waren het natuurlijk, die Anna naar huis schreef in het begin. Nee, maar Amsterdam, dat was je ware. Een mooie, groote, drukke stad, met veel afwisseling. En dan had ze 'n prettige dienst, 't Was wel 'n groot huis, maar er was nog een keukenmeid. Bovendien had ze nog de hulp ?an een werk vrouw tweemaal per week. Nee, 't werk was haar niet te zwaar. Moeder moest maar niet ODgerust zyn, dat het werk haar te zwaar viel. PLAN EENER GELDLEENING ten be hoeve van de Zendiüg op Java van de Gereformeerde Kerken in Zeeland en Noord-Brabant. UITGIFTE van eene geldleening groot f 20 000, in obligatiën van f 500, f 250 en f 100, rentende 4 procent 'sjaars. Aitikel 1. De geldleening is bestemd tot dek king van de kosten der Zending op Java. Art. 2. Het tydstip van opening der geld leening zal in de Zeeuwsche Kerkbode worden bekend gemaakt. Art. 3. De schuldbrieven worden uitgegeven aan toonder Het zegel der schuldbrieven en de overige kosten der geldleening komen ten laste van de zendende Kerk. Art. 4. Van de schuldbrieven wordt een re gister aangelegd en aangehouden. Art. 5. De storting van het bedrog, waarvoor is deelgenomen, zal moeten geschieden op den eersten Februari 1918, op kwitantie van den Penningmeester. Tegelyk met de storting zal de afgifte der schuldbrieven, overeenkomstig de ingeschreven aandeelen, plaats hebben terwijl tot zekerheid der richtige teruggave dier gestorte gelden, de inkomsten en middelen der gemeente aanspra kelijk zullen zyn. Art. 6 De rente dier schuldbrieven begint te loopen met den eersten Februari 1918 den dag der storting. Art. 7. Jaarlijks, te beginnen met het jaar negentien honderd negentien, zal in de maand Jannari ten minste een som van twaalf hon derd gulden worden afgelost (behoudens de bevoegdheid van den kerkeraad om een hooger bedrag af te lossen)van welke som de obli gatie of obligatiën met den eersten Februari daaraanvolgende zullen worden afgelost; na dit tijdstip zyn geene rente meer vorderbaar. Art. 8. De schuldbrieven, die uitgeloot en aflosbaar verklaard zyn en binnen den tijd van drie jaren na den dag der aflosbaarstelling niet worden aangeboden, vervallen ten bate der Zending op Java. Art. 9. Van bet tydstip 8n de plaats der uit loting, alsmede van de nummers der uitgeloot© schuldbrieven, geschiedt mededeeling in de Zeeuwsche Kerkbode. Art. 10. Voor de schuldbrieven, welke door brand of op andere onvoorziene wyze mochten verloren geraken, kunnen na genomen voor zorgen en onder zakelijke borgstelling andere schuldbrieven aan de rechthebbenden ten hun nen koste worden afgegeven. Namens de Zendende Kerk J. D. Wielinöa, Voorzitter. S. din Hartiöh, Secretaris. C. J. Hondiüs, Penningmeester. De Deputaten: G. F. Kerkhof, Praeaes. G. Doekes, Scriba. P.S. Zendingscomité's kunnen inschryvings- biljetten, verkrijgen by de Zendingsdeputaten hunner Classis. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Gode zy dank De kerk ia er En de pastorie ook Gods wegen zyn wonderlijk Na jarenlang tobben waarby de belydera der Gereformeerde Waarheid in deze hoofdstad van kamer tot kamer trokken als een opgejaagde kudde, heeft de Heere ruimte voor hen gemaakt. De plaatsruimte ontbreekt ons, moesten we verhalen van al den strijd en moeite, maar ook van de zegeningen, in die jaren ondervonden. Voor bouw eener Ger. Kerk alhier, werden verleden jaar gaven ontvangen uit geheel Nederland doch alle bouwplannen, hoe beschei den ook, leden schipbreuk op de steeds stijgende prijzen der bouwstoffen. Zou God niet hooren Doch ziet en weest met ons verblijdDaar bouwde iemand een huis met flink magazijn voor zichzelfalthans dat meende hy. Nog vóór de voltooiing echter gaat hy failliet, en een paar weken later klopt op de publieke veiling de notaris met den hamer, en verklaart dat Nou, gelukkig was dat bezwaar voor moeder weggenomen. Maar het andere nog niet. En dat was, dat ze in haar brieven absoluut geen levensernst bespeurden. Zoo werd er nooit in gerept, dat ze naar de kerk ging. Op een desbetreffende vraag kwam het antwoord ont wijkend. Ja, ze ging wel eens, maar moeder moest het leven in Amsterdam zich niet zoo voorstellen als op het dorp. Dat leek er op geen stukken op. En dan later weer ze moest toch werkelijk, als ze haar uitgaansavond had, naar een meisjes vereeniging gaan. Maar toen ze dat in vertrouwen tot de andere dienstbode zei, werd ze finaal uitgelachen. Wel zeker, het eenige avondje, dat je kunt genieten, zal je je nog opsluiten in een duff ig verenigings lokaal. Dat was immers te gek, om van te spreken. Nu, ze kon wel zien, dat ze diep uit Zeeland kwam met d'r boersche begrippen. Ze moest maar eens wachten. Mevrouw wilde een derde dienstbode er by nemen. En ais die eenmaal ingeburgerd was, konden ze met hun tweeën eens uitgaan. Ze zou eens zien, hoe prettig het was. Zoo geschiedde. Voor het eerst van haar leven kwam ze toen in een bioscoop, die toen zoo'njopgaDg nog Diet had, als het helaasdezer dagen is. Eenig was het, die had je zelf in Middelburg nog nietVan bioscoop werd het op den langen duur schouw burgbezoek, de goedkoopste rang natuurlijk. Haar opvoeding vergat ze. Oji de kerk be kommerde zy zich niet meer. Het bybeltje, dat moeder haar had meegegeven, verhuisde al heel gauw naar den boden» van den koffer, die ze meegenomen had. Al verder en verder

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 2