31 October '17. „De Ster in het Oosten." Het vierde Eeuwfeest der Hervorming. Kerk- en Ichoolnlenwi. Offieiëela Berichten. een vrijwel rechtzinnige prediking. Ook wonen daar nog een aantal oud-Gereforroeerden en een groep Christelijke Gereformeerden. De jeugd wordt er onderwezen iu onderscheidene Christelijke scholen, welke steeds meerdere kinderen tot zich trekken. Er heerscht een opgewekt godsdienstig leven en zelfs velen, die in de politiek links staan, gaan nog onder een orthodoxe prediking op. In zoover is er reden tot erkentelijkheid en tevredenheid. Maar zoo dra men nu meer nadert tot de grenzen, wordt het anders. Dan gaat er van de protestanten geen kracht meer uit. Misschien gaan zij nog naar de kerk, omdat zy het eemaal zoo gewoon zyn, maar dat is ook al. Zondags rusten zij wel van hun dagelykschen arbeid, doch van Zondags-heiliging is er byna geen spoor meer te vinden. Zy zijn niet Roomsch, doch wat ze wel zyD, valt moeilijk te zeggen. Zy leven veelal volgens de leusLaat ons eten en drin ken en vroolyfe zyn, want morgen sterven wy. Er is een tyd geweest, waarin er ernstig ge dacht werd aau evangelisatie onder deze van alle godsdienst vervreemde lieden, en waarin er een begin gemaakt werd met dezen moei lijken arbeid, doch van lieverlede is er een einde aan gekomen. Dit is zeker jammer, want er zyn nog wel onder deze verwaarloosde be volking, die hooren willen, wanneer het evan gelie tot hen gebracht wordt. Zulk een om geving levert een groot gevaar op voor de kinderen uit de enkele gezinnen, welke daar wonen en by wie de waarheid in eere is. Overigens vindt men daar op elk dorp en in elke stad de Roomsche kerk, die de kunst verstaat zich by eiken toestand te kunnen aan passen en die natuurlijk gaarne heel de bevol king weer onder haar leiding- wil nemen. Alle middelen waarover zy beschikt, wendt zy dan ook aan om haar invloed te vermeerderen en by name is zy er op uit om haar positie in Axel en Terneuzen te versterken. I-der nu, die haar gangen nagegaan heelt, en haar ar beid kent, weet, dat het haar niet aan toe wijding en ijver ontbreekt om het voorgestelde doel te bereiken. Zy overhaast zich nooit, want wat beteekent voor haar een eeuw en zij laat byna los, wat zy eenmaal tot haar in vloedsfeer gemaakt heeft. Met groote voor zichtigheid bewandelt zy haar weg en iu alle stilte verricht zy haar werk. Ofschoon het zeer goed te begrijpen is, dat zy zich inspant om wat in haar oog verloren is te herwinnen, toch is het noodig, dat allen, die in het spoor willen blyven door de Schrift gewezen het oog open houden voor wat zy beoogt en dat zy haar manmoedig tegenstaan. Niet door op haar te schelden, maar door aan de waarheid des evangelies een ruime plaats te geven in het leven.. Al wat de doorwerking van het zuur- deesem van het Koninkrijk der hemelen ver hindert, moet weggeruimd worden iu 's Heeren Naam en in Zyn kracht en de liefde tot God en tot de naasten moet een steeds krachtige drang zijn om de zorgeloosheid en het op dringend bijgeloof te bekampen. Dit is de séhóone en heerlijke maar tevens zeer moeilijke roeping van allen, die in dat histor.sche land zich seharen onder de Bander van den Koning, .doer God over Sion gezalfd. Gedenkdag der Kerkhervorming. Ofschoon de vreeselyke gebeurtenissen van deze dagen nog altoos aller aandacht vrsgen, ofschoon de toenemende druk ook in ons land vele harten met zorg vervuld, ofschoon de gevaren ons eigen volk nog dreigeD, toch mogen we niet vergeten, wat God nu vierhonderd jaren gele den aan Zyn Kerk heeft gedaan bij name ook in ons vaderland. Allerwege maakt men zich dan ook gereed om in 't openbaar gedachtenis te houden van Luthers optreden, allereerst op den laatsten dag van wijnmaand, waarop hy zijn stellingen plaatste op de slotkapel van Wittenberg, een daad, waardoor de strijd tegen Rome'9 Kerk ontbrandde, en waardoor de blyde boodschap van de vergeving der zonden weer klonk over alle landen. Op vele plaatsen zullen de Gereformeerde Kerken op a.s. Woensdag dan ook een samen komst beleggen, waarin de daden des fleeren herdacht worden. Ook Middelburgs Kerken doet daaraan mede. De Kerkeraad heeft bealoteu om 's avonds de gemeente in de Noorderkerk saam te roepen tot een dankston de voor den zegen ons in de Reformatie ge schonken. We vertrouwen, dat de leden dit op prys zullen stellen en dat zy in grooten geta- len zullen opgaan naar het bedehuis. Zulk een samenkomst zou altijd op haar plaats zyn, maar vooral in onze dagen, waarin er zooveel gevaar is om te vergeten, wat God ons heeft ge-chonken en dit zou niet anders dan op schade uitloopen voor Christus Kerk en voor ons zelf. Laat ons toonen, dat we op prys steller, wat mannen als Luther gezocht en maar voor zy gestreden hebben en laten we het vertellen aan onze kinderen Bouma. n inmm-9 1 Onder dezen titel heeft ds. B. Wielengavan Amsterdam een Tydrede in het licht gegeven bij den heer Kok te Kampen, welke in het vorige winterseizoen op verschillende plaatsen gehouden werd voor eene Jongelingsvereeni- giug of voor een comité voor winterlezingen. Hy behandelt daarin een teeken des tyds, waarop wy als Christenen moeten achtgeven. Met de Ster in het Oosten bedoelt by eene vereeniging, die weinige .jaren geleden in Indië is gestic.b, met het doel contact te brengen tusschen alle menschen, diegelooven dat binnen kort een groot*wereldleeraar, een Dieuwe leider der menschheid, verschijnen zal, en al het redelijke te doen wat voor de komst van dien wereldheiland den weg kan banen, op de wyze als Johannes de Dooper eenmaal den weg voor den Messias Jezus bereid beeft. 't Is eene vertakt;iug van de Boeddhistisch - Theosofische beweging. Ds. W. profeteertDe politieke oorlog zal straks, niet uit gebrek aan vuur van haat, maar uit gebrek aan brandstof uitgewoed zyn, gelijk een brand, een koorts, een delirium eindelijk uitgewoed is, maar dau zal eerst recht in volle kracht uitbreken de strijd tusschen het heidendom van het Oosten en het Chris tendom van het Westen, en het ontwakend Azië zal voor het stervend Europa een zware partij zijn." Het „licht" van Azië was Boeddhawiens leer stelsel in korte trekken wordt weergegeven. De propaganda voor deze leer in Europa wordt geschetst. De boeddhist ziet den Christen aan voor een barbaar, omdat hij haat en twist en bloedvergiet. „De Ster van Indië straalt droom- schoon in Westersche oogen, want bedenk, het is niet alleen een aesthetiscb, maar ook een moreel licht, dat zy uitschijnt." Zedelijk staat de boeddhist in eigen oogen veel hooger dan de ChristeD, die zich met alcohol bedwelmt en dierenlijken opeet en in wapenhandel zich oefent om anderen te dooden. Hij wyst op de brochure „Het Christelijk barbarendom in Europa," waarmee de Ooster- sche propagandisten in ons werelddeel Zending dryven. En niet zonder vruchtDe verwach ting van den wereldreehter moet de menschen aansporen bereid te zyn by zyn komst. Het thans levend geslacht is overtuigd, dat het dien Leeraar-Rechter nog zien zal. Wat te zeggen van dit interessante verschijnsel Voelt gij in deze dingen den polsslag der nerveuse mensch heid. die in onbewuste siddering op de nade rende eeuwigheid wacht We moeten die beweging niet overschatten, maar ook niet onderschatten Een groot religieus gevaar dreigt van de zyde dezer orde niet. Maar we moeten haar ook niet met een lachje van minachtend medelijden voorbijgaan. Het is een teeken des tyds, welke spelt dat er eene groote worsteling te wachten tfciat tus schen het Oosten en het Westen. Achter deze „Ster" zit ook een religieuse drijfkracht. Tegen over haar theorie moet gesteld het geloof in Christus' wederkomst. Het lezen van deze in keur van taal gesti leerde rede bevelen wy vooral jongeren met warmte aan. De prys is f 0 cents. In al onze Gereformeerde kerken zal ook in deze dagen met dank aan God en aan Christus, den Koning Zyner Kerk, herdacht worden de geloofsdaad die Luther verrichtte op 31 Oc tober 1517. Ook al moge die' daad nog niet de beteekenis gehad hebben, dat Luther formeel brak met de Roomsche hiërarchie, toch wierp hij door het aanplakken van zyn stellingen tegen den af laathandel aan Wittenbergs Slotkapel de lont in het kruit. Straks kon Luther niet meer teriig, maar moest verder op het pad van reformatie, waarop hy eenmaal de voeten gezet had. Wat de Hervorming van Luther ons bracht, mag met dankbaarheid aan onzen God. over dacht worden. Dat was niet alleen dé ver werping van de Roomsche hierarchic, maar bovenal de goddelijke autoriteit der Heilige Schriftwelke het gezag der geestelijkheid van de Roomsche kerk op zy drong. Luthers spreuk„Bas Wort sollen Sie stehen lassen' vond alom weerklank onder het volk, sloeg in in de conscientiën. Zyn machtige arbeid is geweest door zyn prediking de conscientiën der christenen weer te binden aan Gods Woord alleen. Daarom is Luther ook onze man, een Hervormer van God ons gegeven. Op dat fundament, door Luther gelegd, heeft Calvyn later voortgebouwd, in stipte gebondenheid aan de lynen der H. Schrift. Luthers vasthouden aan de Heilige Schrift bracht ook den waren vrede in de harten der Christen menschen, want Luthers Evangelie prediking bracht weer met klem op den voor grond, dat. de zondaar alleen door het geloof rechtvaardig voor God was. Het algemeene priesterschap aller geloovigen werd ook op grond van Gods Woord hersteld, en de bestaande valsche scheidingslijn tusschen Clerus en leeken uitgewischt. Die beginselen der Hervorming hebben de kerk van Christus voor nu vier eeuwen eene schoone weeropleving geschonken, en dat niet alleen op kerkelijk terrein, maar evenzeer op het gebied van staat en maatschappij, kunst en wetenschap. Daarom is de laatste dag van Wijnmaand voor ons een dag van goede bood schap, van heilige vreugde. De Heere heeft onder ons groote dingen gedaan, dies zyn wy verblijd. Kerkhof. TWEETAL te Ten PostJ H. Broek Roelofs te Schild wolde C. W. de Vries te Kielwindeweer te HeemstedeR. E. v. Arkel J. C. Brussaard te Meppel. BEROEPEN te BloemendaalJ. C. Brussaard te Meppel te Schiermonnikoog: dr. J. G. Ubbink te Monnikendam te Doetinchem J. Oosterweer te Geesteren te de Krim J. Ozinga te Hasselt; te Heylaard dr. D. Velsenaar te Suawoude te Beetgum P. C. v. d. Vliet te Oosterend. AANGENOMEN naar Sliedreeht: A. Schippers te Doesburg. BEDANKT voor Haarlem R E. van Arkel te Soest. Op 31 October hoopt, ter herdenking de* Kerkhervorming, te Deventer in de Evang Luthersche Kerk op te treden ds. J. B. Nete lenbos van Middelburg. Door de kerkeraden der Protestantsche kerken te Brielle zal een request worden ge zonden aan den Gemeenteraad als een protest tegen 't laatstgenomen besluit der Gascom- missie om voor de kerken geen gas meer beschikbaar te stellen. Ds. H. Dijkstra te Smilde nam na byna 42-jarigen ambtsbediening, afscheid van zyn gemeente met 2 Joh. 4hy denkt zich metter woon te Delfshaven te vestigen. Afscheid van Dronryp ds. H. Fokkens met Hebr. 138. Ds. G. Goris te Bergentheim herdacht zyn 40 jarigen ambtsbediening met Gal. 6 14. Prof. dr. Sillevis Smitt droeg het rectoraat aan de Vrije Universiteit over aan Prof dr. Grosheide met een rede over Ambt en Per soonlijkheid. Dr. W. G. Harrenstein te N. Scharwoude die het beroep aannam naar Medan (Sumatra, Ned O. Indië) hoopt zoo mogelyk in Februari t8 vertrekken. Het nieuwe kerkgebouw te Buiksloot is in gebruik genomen met een predikatie van ds. B. van Schelven van Amsterdam over Psalm 2910a. De kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Middelburg herinnert aan de Commissie, die iederen Woensdagavond van 8 tot 9 ure in de Noorderkerk (Bogaardstraat) zitting houdt tot het in ontvangst nemen van allerlei aanvragen zooalsDoopsbediening, huwelijksbevestiging, attestatie enz. Ook worden daar ingebracht de attestatiën en doopattesten aan wie van andere plaatsen komen. De scriba C. Weeda. Borsele24 Oct. 'i7. Zondagmorgen na de dienst maakte onze geachte leeraar ds. E. J van Voorst, de gemeente bekend eene roeping te hebben ontvangen van de gemeente Waarder. Kon het zyn dat we weer van hem moeten hoorenik blijf hy U, is de hartelijke wensch van den kerkeraad en gemeente. P. Fraanje, scriba. VERGADERING DER CLASSIS THOLEN. De kerk van Krabbendyke roept de kerken in de classis Tholen ter vergadering saam, op Woensdag 14 Nov. a.s. te Bergen op Zoom, in het Mil. Tehuis, aanvang IP/4 uur. Stukken voor het agendum aan het adres van den eerst ondergeteekende. De mee te nemen Collecten zyn die voor deTheol. fac. en voor de Kas voor hulpbeh. ellendigen. Namens den Raad der Kerk voornoemd. Ds. A. H. Nieboer, praeses. C. P. Vogelaar, scriba. Drieivegen. Zondagmiddag maakte onze ge achte leeraar ds. van Voorst der gemeente bekend eene roeping te hebben ontvangen van de kerk te Waarde. De Heere geve hem eene Gode welgevallige keuze te doen, ter Zyner eere en der gemeente tot welzyn. Namens den kerkeraad der Geref'. Kerk te Driewegen. J. de Muijnck, Scriba. VERGADERING Zendende Kerk met deputaten. Woensdag 17 October te Middelburg. 1. Opening met gebed door ds. Netelenbos, die als praeses fungeert. In verband met de moeilijke reisgelegenheden zyn, overeenkomstig het besluit van de vergadering der deputaten, alleen de praeses en de scriba der deputaten aanwezig. 2 De notulen der vorige vergadering van het comité worden goedgekeurd 3. Naar aanleiding van de notulen deelt ds. Wielenga mee, dat de goedkeuring van den grondaankoop voor kerk en pastorie te Magelang is overgeseind en dat voor de ver menigvuldiging der inkomende brieven een hectograaf' is aangekocht. Alleen de belang rijke brieven zullen ook aan de see.-depu<aten worden gezonden. 4. De cl. 's Hertogenbosch zond bericht, dat nevens ds. Pontier van Heerlen als primus tot sec.-dep. is benoemd ds. de Vries van Tilburg. 5. Komt in behandeling de brief van ds. Merkelyn, gedateerd 14 Dec. 1916. Met blijd schap hoort de vergadering, dat de arbeid op het zendiDgsterrein niet ongezegend voortgaat. Het toetreden van een tweetal Indo-Europeanen is moedgevend. De goede gang van het on derwijs stemt evenzeer tot dank Iu Salaman is een krantenverspreider aangesteld. Inzake eventueelen aankoop van ameublement (avond- maalstel enz.) waarvoor de missionaris toe stemming vraagt, zal hem nadere inlichting worden gevraagd. Tevens zal, ter uitvoering van een vroeger genomen besluit, den missio naris alsnog gevraagd worden, hoe hy, by eventueele instelling der diensteD, zich de ver houding denkt van de Europeesche gemeente tot de zendende kerk en de zending. 6. Voorts kwam een schrijven van ds Mer kelyn in, gedateerd "23 Mei '17, geschreven uit Wonosobo, waar hy wegens een keelontsteking zich oefende in het spreken naar de methode van Aafke Kuypers. Te Djamblangan werden vier volwassenen gedoopt. Prawira Soeginda blykt een deugdelijke helper te zyn. Op een tiental posten wordt geregeld koempoellan gehouden te Magelang, te Glagahomba (weinig groei), te Setjang (plm. 10 hoorders), Nejowet (gegroeid uit Setjang, 8—12 hoorders) te Grabag (weinig vooruitgang), te Djoerang (hoofdza kelijk het gezin van Kasandoeryat), te Salaman (waar 4 priaji's onderwys begeerden), te Djam blangan (gezegende toename), te Pantjassan (sterke groei) en te Karanglo. Elders komen de helpers zoo ééns in de maand We hebben vooral te bidden om ontwikkelde en geschikte helpers. Mevr. Merkelyn geeft naai- en zang les aan prisji-meisjes. De zendeling heefteen multiplieator gekocht, om vele brieven te kun nen zenden aan de Javanen, met wie hy in aanraking wenscht te komen. Voor den boe kenverkoop hoopt hy een verplaatsbare kiosk te krijgen. Goede tijdingen dus. 7. In de rekening is een post ad f 125, verhooging. onzer subsidie voor de krant we gens de duurte van het papier (over 5 maanden). Besloten wordt, dit voor kennisgeving aan te nemen. Omtrent een paar andere punten, die ons in de beide genoemde brieven niet duide lijk zyn, zal eenige opheldering worden ver zocht. 8. Ten slotte werden wy verrast met een schrijven, gedateerd 17 Juni, met een platten grond van de stad Magelang, een kaart van Magelang en omstreken, en eene teekeniDg en begrooting van de te bouwen kerk en pastorie. Van de kaarten hopen we een dankbaar ge bruik te maken. De begrooting zal aan het oordeel van een deskundige worden onder worpen, en levert dit geen bezwaar op, dan wordt de bouw dienovereenkomstig toegestaan. In het geheel is noodig f 25141 voor de kerk f 10141, voor de pastorie f 11000, voor den grond f 4000. Met inbegrip van de som, die aan giften inkwam, kan uit de Zendingskas f 5000,genomen worden. Getracht zal wor den, het ontbrekend bedrag byeen te brengen in aandeelen van f 500, 250 en 100. Aflossing f 1200 per jaar. 9. De broeders DD. Kerkhof en Doekes zullen de boeken van den penningmeester na zien. Overeenkomstig het verzoek der Parti culiere Synode van Zeeland zal de rekening voortaan classicaal worden ingedeeld. 10. LeziDg van de punten voor het pers verslag. 11. De praeses sluit de vergadering. Ds. Doekes gaat op verzoek in dankgebed voor. Namens de vergadering, G. Doekes. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Goes 18 Oct. '17 te Goe9. 1. Namens de roepende kerk van Wetnel- dinge opent ds. Meyer, als consulent, de ver gadering met gebed, nadat gezongen is Ps. 119 83 en geledea Ps. 87. 2. De lastbrieven worden nagazien en in orde bevonden. Aan een diaken wordt keurstem verleend. De waarnemende praeses wenscht de kerken van Wolfaartsdyk en BorsseleDriewegen geluk met het bedanken van hunne dienaren, respect, naar Nieuw Weerdinge en naar Willemstad, voorts den wensch uitsprekende, dat ds. van Voorts vrymoedigheid mag ontvaugen, om ook voor Waarder te bedanken. 3. ModeramenDs. van der Veen, praeses, ds. Doekes, scriba en ds. van Voorst, Assessor. 4. De notulen der vorige vergadering worden voorgelezen en vastgesteld. 5 Ingekomen stukken a. Een sehryven van de partic. Synode van de Geref. kerken in N.-Brabant en Limburg om steun voor den arbeid der Evangelisatie. De kerken worden opgewekt hieraan te voldoan. b. Een sehryven van de classis H. Met diep leedwezen wordt hiervan kennis genomen. c. Een verzoek vau een broeder uit R'dain, om de kerken dezer classis op uitnoodiging te mogen dienen met het spreken van een stich telijk woord. De classis oordeelt, hieraan niet te moeten voldoen. d. Een sehryven van de Deputaten voor de Zending onder de Joden. De classis spreekt de wenschelykheid uit, eenmaal 'sjaars voor dit doel een collecte te houden. Storting Januari- cla8sis. 6. De stukken inzake de aanneming van het beroep van ds Scheele naar Kapelle-Biezelinge worden onderzocht en in orde bevonden. 7. De „Handelingen" der Particuliere Synode worden besproken. Besloten wordt de aandacht der e.k. Synode te vestigen op art. 17 middelste gedeelte, laatste lid en uit te spreken, dat de classe zich daarmede niet kan vereen igen als h. i. historisch onjuist. Besloten wordt ten aanzien van dit boekjaar, tweemalen te collecteeren voor hulpbeh. ker ken, n.l eens voor de kerken buiten de classe (storting April-classe) en eens voor de kerken in de classe (Oct. classe). 8. Benoemingen. De Deputaten van thans worden alle gecontinueerd. Adres voor collecten Jodenzendingds. B. Meyer, Ierseke. 9 Vacaturebeurten 's Gravenpolder D.D. Meyer, van der Veen, van Voorst, Doekes. WemeldiogeD.D. van Voorst, Doekes, de Jager, Meyer. Kruiningen Ds. de Jager. Heinkenszand D.D. Meyer, van der Veen. BaarlandD.D. van der Veen, Scheele. 10. De quota worden gestort en de collecten geïnd voor de Theol. Fac. der Vrye Univ. en voor hulpbeh. kerken. 11. De Zendingsdeputaat doet verblijdende mededeelingen van zegen op het werk der Zending. Op 11 stations in en om Magelang wordt 's Zondags gepredikt. Ook het aantal leerlingen op de scholen neemt gestadig toe. De begrooting voor kerk- en pastoriobouw be draagt f 25.141. Hiervoor is f 5000 iu kas, terwyl Deputaten het ontbrekende hopen te vinden door middel van aandeelen van f 500, van f 250 en van f 100 a 4 Op de mede werking hiertoe van Zendingscommissies en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 2