Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Democratie en School. BOEKAANKONDIGING. poging is gedaan om de spreekkamers der art sen door bizondere rantsoeneering verwarmd te krjjgen. Kan men hetgeen ten gunste van deze wacht- en spreekkamers bij de desbetref fende gezaghebbers is aangevoerd, ook niet be pleiten ten bate van de even onmisbare stu deerkamers der predikanten Laten de besturen der verschillende kerkge nootschappen gemeenschappelijk op audiëntie gaan. Mislukt hun poging, dan hebben zij althans gedaan wat zij konden en kunnen de predikanten met een gerust geweten hun wer- keloozen winter aanvaarden. Eén deel van hun ambtswerk zal van hun werkeloosheid profijt trekken het huisbezoek. Nimmer zal de peri- pathetische zielszorg zoo bloeien als wanneer straks de predikanten, studeerkamerloos, met hun ziel onder den arm loopen." De afdeeling Nederland van den Wereld bond der Kerken tot het bevorderen van vriend schappelijke verhoudingen tusschen de volkeren heeft een oproep rondgezonden, waarin zij de Protestanten uitnoodigt tot een bijeenkomst op Maandag 10 September in de Willemskerk te 's-Gravenhage. Men zal er redevoeringen houden en een manifest aan de nationale orga nisaties in de verschillende landen uitvaardigen. Ofitdëok CLASSIS AXEL. Ingevolge art. 8a van de „Huishoudelijke Regeling" brengt de roepende Kerk van Schoon- djjke ter Uwer kennisse, dat de Classicale Vergadering D. V. zal gehouden worden in de Geref. Kerk te Axel op Donderdag 4 Octo ber a.s. aanvangende om 10Va ure. Punten voor liet Agendum worden bij den eerst ondergeteekende ingewacht voor 15 Sep tember e.k. Met heilbede en broedergroet, Namens den Raad dier Kerk, H. Bbouwee H.Mzn., Praeses. A. Quack, Scriba. Schoondijke, 31 Augustus 1917. Kapelle-Biezelinge, 3 September 1917. Zondag 2 September werd na den middagdienst door de Gemeente tot Herder en Leeraar beroepen den WelEerw. Heer ds. A. Scheele vanVeere. Moge deze roeping in de gunst des Heeren geschied zijn, en met Zijnen zegen bekroond worden, dat wij straks door Zijne groote daden mogen verblijd zijn, en uit den mond van dezen Zijnen dienstknecht mogen vernemen, dat hij ons bericht en zegtBroeders ik kom tot ulieden, is de hartelijke wensch en bede van Kerkeraad en Gemeente. J. Zegers, Scriba. Kapelle (bij Goes). AGENDUM Classicale Vergadering te Zierikzee op Woensdag 12 September. 1. Opening. 2. Onderzoek credentie-brieven. 3. Aanwijzing Moderamen. 4. Notulen. 5. Iugekomen stukken. 6. Rapport, a. Kerkvisitatoren. b. Dep. Prov. Synode. c. Zendingsdeputaat. 7. Instructiën. 8. Onderzoek naar art. 11 D. K. O. 9. Regeling vacatuur-dienst. 10. Omvraag. 11. Korte Notulen. 12. Sluiting. Namens de roepende kerk, Ds. J. Syuesma, praeses. D. Mulder, scriba. P.S. Broeders afgevaardigden gelieven er op te rekenen, dat ook provinciale kosten moeten worden gestort. AGENDUM van de Zesde Algemeens Vergadering der Vereeniging van Predikanten van de Gereformeerde Kerken in Nederland, te houden Woensdag 19 en Donderdag 20 Sept. 1917, in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, Mariaplaats 24, Utrecht. Woensdag 19 September. 1. Opening door den Voorzitter 's namid dags één ure. 2. Toespraak van den Voorzitter. 3. Vaststelling der notulen van de vorige vergadering. (Opgenomen in het Geref. Theol. Tijdschrift, jaargang 1916 afl. 7). 4. Verslag van den Secretaris. 5. Verslag van den Penningmeester. 6. Benoeming eener Commissie tot nazien van de rekening van ontvangst en uitgaaf des Penningmeesters. 7. Bestuursverkiezing. 8. Verkiezing van Redactie-leden voor het Geref. Theol. Tijdschrift. 9. Referaat vands.F. Kramer van Beverwijk. OnderwerpDe herleving der Bijbel studie in ons midden. 10. Pauze van half vijf tot half zeven uur. 11. Referaat van Prof. Dr. H. H. Kuyper van Amsterdam. OnderwerpRevolutie en Reformatie. 12. Sluiting des avonds vóór tien uur. Donderdag 20 September. 13. Opening 's morgens negen uur. 14. Referaat van Dr. S. Greydanus van Paesens OnderwerpHet wereldbestuur van den Christus en deze wereldoorlog. 15. Inleiding van Dr. J. C. de Moor van Amsterdam. Onderwerp Wat leert de Heilige Schrift van het meeleven der hemel- lingen (engelen, gezaligden) met Gods kerk op aarde 16. Pauze van twaalf tot één uur. 17. Referaat van Prof. L. Lindeboom van Kampen. Onderwerp Nieuwe teekenen bij nieuwe tjjden. 18. Sluiting te vier uur. Schets vau het referaat van Ds. F. Kramer, over „De herleving der Bijbelstudie in ons midden 1. Vanwege de geheel eenige, absoluut gezag hebbende beteekenis, die de Bijbel voor ons heeft, zoowel ten opzichte van de traditie als van ons eigen ontluikend geestelijk leven, moet het met dankbaarheid begroet worden, dat in ons midden de Bijbelstudie, die in de vorige eeuw bijna uitsluitend door roomschen of modernen en ethischen werd beoefend, meer en meer aan de orde komt. 2. De Bijbelstudie brengt echter, zooals de historie bewijst, het groote gevaar met zich, dat men de Bijbel als Gods Woord verliest immers ook bij het wetenschappelijk onderzoek weet een geest van dwaling te verblinden, en is de eenzijdigheid van den geest der eeuw niet te ontgaan. 3. Om dat gevaar te ontgaan, binden onze theologen, wien het te doen is, den Bijbel beter te leeren kennen, zich ook bü hunne Bijbelstudie aan zijn goddelijk gezag, zooals dat door den H. Geest in hunne harten leeft, en in de belijdenissen is uitgedrukt, waarbij een wezenlijk verschil tusschen de bijzondere ingeving der Bijbelschrijvers en de gewone verlichting der geloovigen, ook der kerkvaders en kerkvergaderingen, wordt aangenomen. 4. Aldus toegerust begeven onze theologen zich dieper in de Bijbelstudie, en trachten met groote inspanning den Bijbel, die tegelijk Woord en Werk Gods, en woord en werk van schep selen is, in zijne volheid te kennen als boek en geschrift en getuigenis, en zijn niet tevreden, voordat zij hem kennen in zijn ontstaan en bestaan. 5. Nu onze aan de Bijbelstudie zich wijdende theologen tot zekere hoogte gekomen zijn, meen ik te bespeuren, dat noch de moderne opvat ting, noch de traditioneele beschouwing voor hen vaststaan. Gaarne zou men nu, al was het maar in enkele lijnen, van hen eene schets van de historie der openbaring willen zien, om daarin b.v. te zoeken de plaats van de eerste 6 boeken des Bijbels, om andere gedeelten nu maar te laten rusten. 6. Allicht zou daarin eene aanleiding kunnen liggen voor verdere vragen, zooals die omtrent de draagkracht der uitspraken van Jezus en de apostelen op dit gebied, en het doel waar mede verhalen en woorden in den Bijbel wor den vermeld. 7. Bij dat alles dienen wij geen oogenblik te vergeten, dat de Bijbel ons geschonken is tot volmaking van den mensch Gods, Diet alleen in het verborgen leven zijns harten, maar ook in zijn verdere bestaan, b.v. voor zijne beoefening der wetenschappen, en bij zijn verkeer in het wereldleven, opdat er dienaangaande geene klacht tegen ons ingediend kan worden. Stellingen van Dr. Greijdanus. Het wereldbestuur van den Christus en deze wereldoorlog 1. De Heere Christus regeert als Koning niet enkel over Zijne kerk, maar over de ge- heele wereld met alle hare schepselen. 2. Met het oog op dezen wereldoorlog zouden tegen Zijne wereldregeering verschillende be zwaren geopperd kunnen worden, ontleend aan Zijn naam van Vredevorst, aan Zijne macht, aan Zijne heiligheid, aan den schijn, alsof Hij er de komst van Gods koninkrijk door zou tegenwerken, aan de vermindering, waartoe de Christenheid nu vervalt, enz. 3. Meerdere van deze bezwaren moeten als ongegrond worden opgegeven, als wij rekenen met Gods wereldregeering, met Zijne handel wijze tegenover Israël, en met de profetie in O. en N. Testament aangaande Christus' re geering. 4. Deze oorlog is een oordeel Gods over volken en menschheid, om hunne verwerping of niet-aanneming van Zijnen Christus, en zoude moeten leiden tot bekeering. 5. Hij zal de komst van Gods koninkrijk niet verhinderen, doch in onderscheiden opzicht haar wel bevorderen, en den eindtoestand van „de laatste dagen" helpen voorbereiden. AGENDA voor de 28e Centrale Diaconale Conferentie, D.V. te houden te Utrecht op Woensdag 3 October 1917, in de Bovenzaal van Hotel de l'Europe, op het Vreeburg. Aanvang 's morgens 10 uur. 1. Opening der vergadering. 2. Lezing der notulen en presentie-ljjst. 3. Verkiezing van comité-leden. 4 De eisch der geheimhouding van de na men der ondersteunden, mede ook in verband met onze deelneming aan den Armenraad. Het Comité. 5. Wanneer het blijkt, dat de plaatselijke kerk, hetzij uit oorzaak van den nood der tij den, of om andere redenen, niet voldoende meer kan bijeenbrengen om den nood harer armen te lenigen en de Diaconie naar andere middelen dient uit te zien, is het haar dan geoorloofd, b.v. met eene lijst te collecteeren bij de gegoede ingezetenen harer woonplaats (niet Gereformeerden Diaconie der Geref. Kerk te Enschedé. 6. Welk standpunt hebben de Geref. Diaco nieën in te nemen ten aanzien van schoolklee- ding en schoolvoeding Diaconie der Geref. Kerk te Hilversum. 7. Hoe te handelen met een broeder der Gemeente, die failliet verklaard is en bij de Diaconie om steun vraagt, en wel om een som gelds in eens, teneinde zijne meubelen en ge reedschappen te kunnen lossen voor de som, waarvoor ze getaxeerd zijn. Diaconie der Geref Kerk te Nieuw-Vennep. 8. VoorstelDe Conferentie benoerae eene Commissie, om een onderzoek in te stellen naar de wijze, waarop in de verzorging der Weezen door de Diaconieën der Geref. Kerken wordt voorzien. Diaconie der Geref. Kerk te 's-Gravenhage. 9. De verzorging van weezen stuit dikwijls op allerlei bezwaren kan het wensehelijk zijn, dat er voor gezamenlijke rekening een inrich ting kome, waar de weezen verpleegd kunnen worden Diaconie der Geref. Kerk te Arnhem. 10. Mag een Geref. Diaconie kapitaal aan vaarden, om van de te kweeken rente, speciale onkosten te bestrijden, b.v. die voor sanato rium, of andere stichtingen van barmhartig heid Diaconie der Geref. Kerk te Meppel. 11. Van een huisgezin, dat bjjna geheel hulpbehoevend is, behoort de vader met het grootste gedeelte der kinderen tot de Ned. Herv. Kerk, en de moeder met de andere kin deren tot de Geref. Kerk. Hoe moeten onze diakeneD, naar roeping en plicht, in de gegeven omstandigheden met dit gezin handelen Diaconie der Geref. Kerk te Leerdam. 12. Sluiting. Boekjes ,ln en om MagelangL Ontvangen van ds J. D. Wielenga f 15,45 voor verkochte boekjes. Kerkhof. Kerkbouw Magelang. Ontvangen van br. D. de B. uit de collecte te Koudekerke een gift van f 2,50. Kerkhof. Met harteljjken dank ontving ik voor den kerkbouw te Magelang f 2,— van zuster N. N. te Middelburg. J. D. Wielenga. Vlissingen 3 Sept. B\j de coupon-betaling in dank ontvangen voor de kerk f 4. Namens den kerkeraad, A. A. Roos, Scriba. Door broeder Schoonaard ontving ik f 25 voor de armen en f 25 voor de kerk van een zuster der gemeente, die naar elders verhuisde. Hartelijk dank J. D. Wielenga. Verantwoording van ontvangen giften voor Schoolhuip voor Zeeland en N. Brabant". Contributie uit 's Gr. f 2,97 Contributie uit A. 29, Contr. van Mej. de Wed. L. K. te II. 10, Contributie van br. A. E. te N. 5, Contributie van br. A. de V. te Gr 5, Contributie van br. L. B te G. 2, Gift van N. N. te A. 11, Gift van br. A. W. te A. J. P. 10, Contributie uit D. 17,50 Collecte v. d. kerk te Brouwershaven 17,03 Giften uit Brouwershaven op Zondag 26 Aug. 216,13Vs Samen f 325,63Vs Allen gevers en geefsters brengen wjj by dezen onzen harteljjken dank. Door de milde gaven, die wjj ontvingen, werden wjj ook dit studiejaar in staat gesteld aan onze verplichtingen te kunnen voldoen. Onzen aller bjzondersten dank aan de kerk van Brouwershaven voor de buitengewone gaven die wij uit haar midden mochten ontvangen. Wjj konden onze oogen haast niet gelooven, toen wfj die meer dan f 200 ontvingen. Aanstonds begint de nieuwe cursus, waar voor wij nieuwe gaven van noode hebben. Hoopvol gaan wij de toekomst tegemoet. De Heere zal ons ook thans niet beschaamd doen uitkomen. Wie zendt mij de eerste gift? Ik hoop niet te lang te moeten wachten. Wie bidt, dat de Heere arbeiders in Zijn wijngaard moge uitstooten moet bij dat bidden het werken voegen en dat werken bestaat in deze zaak o.m. hierin, dat men een gave af zondert voor hen die tot den dienst des Woords opgeleid worden en zelf niet bij machte zijn de studiekosten te betalen. Neige de Heere uwe harten voor dat heer lijke werk, opdat de gaven mildelijk vloeien. G. de Jager, penningmeester. Wolfaartsdjjk, 4 Sept. 1917. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Wat er ook veranderen moge en dat is tegenwoordig niet weinig onze behoeften, geestelijke en stoffelijke, blijven van geslacht tot geslacht, dezelfde. En de groote vraag die was, die is, en die komen zal is dezehoe zullen we aan die be hoeften voldoen. Langs dempcratischen weg zegt men heden ten dage. Het nieuwe Europa, dat uit de ba rensweeën van dezen ty d staat geboren te wor den hoopt op de democratie, en vertrouwt dat het haar gelukken zal de wereld te bewaren voor eene herhaling van onze ellende. Of die hoop gewettigd is zal de tijd leeren. Maar dit is wel voor aller oog duidelijk, dat de school een voor aller oog waarneembare schitterende proeve geeft van democratiseering. De school is in onze dagen meer en meer een sociaal instituut geworden, dat aan allen iets zooveel mogelijk van het kennen en kunnen wenscht mee te deelen, dat voor het tijdelijk leven tot de eerste behoeften mag gerekend worden De school is tot het volk gegaan, en heeft, nu eens door liefde en dan eens door dwang allen gelokt, allen tot zich getrokkeu, en heeft zich in de laatste halve eeuw democratisch hervormd. Democratisch in hoogen en edelen zin. Want democratisch behoeft niet vereenzelvigd te worden met uw optreden of met onmatigen, somtijds onbescheiden ijver voor eigen belangen. Hooge, edele democratie in ons maatschappelijk leven bedoelt aan vrije, zelfstandige burgers, ten allen tijde, een plaats te geven in het maatschappelijk, kerkelijk en staatkundig leven, overeenkomstig hun roeping en karakter. De ware democratie vloekt de eenvormigheid, maar bemint de rijke verscheidenheid in Gods schepping, zoowel onder de menschen als in de natuur. En het is de school die, in bond met huis gezin en kerk, de verstandelijke en zedelijke, de lichamelijke en geestelijke opvoeding tot dit doel te leiden heeft. Als dankoffer voor hetgeen de school langs dezen weg reeds gedaan heeft, en als hulp middel voor hetgeen de school op dien weg te doen heeft, komt dit jaar alweder de Unie- Collecte u vragen om een gave voor de Chris telijke School. C. J. de Kruijter. Middelburg, Sept. 1917. De Non van Dobbertin. Een verhaal uit Mecklenburg in den tijd van de Her vorming. Uit het Hoogduitsch van C. Beyer. Kampen. J H. Kok. 1917. Prijs ingen. f 1.90 geb. f2.50. Van de romans, welke van C. Beijer ons onder oogen kwamen, vinden we dezen wel de mooiste. Daarin wordt geschetst op boeiende wijze het leven zoowel van adel en studenten als in de kloosters en op het platteland in die tijden. Het verhaal speelt in Mecklenburg en de hoofd persoon is Margaretta van Wangelin, die niet vrijwillig maar gedwongen non was geworden tot vervulling eener belofte harer moeder, welke later bleek te zijn afgeperst. Door haar broer in 't klooster te Dobbertin gebracht, werd ze daar met list en duivelsche sluwheid gehouden. Haar verloofde, een Luthersche geleerde, doctor in de letteren, brengt men in den waan, dat M. haar liefde afzwoer en de kloostergelofte deed. Onder de bijko mende personen is de figuur van Marianna von Maltzahn wel de meest aantrekkelijke, die het romantische in dit verhaal verhoogt. In het klooster drong de geest der Luthersche refor matie ook door, eerst door een lied, later door de leiding van de priores Margaretha, die zelve tot de „nieuweleer" was overgegaan, dank zy een boekske van Luther, haar door haren verloofde Elard Fridach in handen gegeven. De arbeid van het klooster werd tot zegen voor heel de omge ving. Na een langen tjjd van omzwerving en bange zielsworsteling komt Fridach weer met Marga retha in aanraking. De ontknooping is dat zij, door haren zwaren levensstrijd gebroken, sterft in de armen van haren geliefde. Zoowel de onderdeeien van dezen roman als het geheel zjjn boeiend. De uitgever heeft door dit boek de vereeniging tot bevordering vanJChrist. lectuur met een uitnemend nummer verrijkt. Ds. H. Hoekstra. De Heer is Vrede. Leerredenen over Gideon (Richteren VIVIII). Met voorwoord van ds. W. H. Gispen Jr. Kampen, J. H. Kok, 1917. Prijs f 1.75 geb- f2.50. De geestelijke nalatenschap van den ontslapen leeraar uit Arnhem blijkt nog niet uitgeput. De Geldersche Kerkbode levert nog iedere week eene meditatie van ds. H. H. En hier ontvaDgen we een bundel van tien leerredenen over het leven van den Richter Gideon. Ze zjjn, zooals alle preeken van Hoekstraonder wijzend, vertroostend, opbouwend, stichtelijk, 't Is gelijk ds. G. zegt in 't voorwoord: „Ds. H. kon niet anders en wilde niet anders zjjn dan de dienaar van het Woord Gods. Dat Woord was hem geest en leven. Hjj zag daarin hetgeen de Heere in alle tijden aan Zjjn volk te zeggen heeft." De titel werd genomen, niet alleen als getuigenis van Gideon, maar ook omdat het één der laatste uitspraken van ds. H. is geweest. Aanbevelen doen we die leerre denen niet meer. Ieder goed Gereformeerde weet, dat Hoekstra's preeken ons den Bjjbel leeren kennen en waardeeren en liefhebben en met toepassing op onszelven en op onzen tjjd lezen. We twijfelen er niet aan of ook deze bundel zal aftrek vinden en zegen verspreiden. Timotkeu8. Geïllustreerd Weekblad. Afl. 11. Maand Augustus. La Riviere kn Voorhoeve, Zwolle. Dit tijdschrift biedt voortdurend lezenswaar dige artikelen. Het houdt op de hoogte vau den tjjd, is van christelijk gehalte en werkt uitnemend mee aan de opvoeding der jeugd. De „geschiedenis van dag tot dag" lost menige vraag op, die bij het lezen der dagbladen in ons opkomt. Het mooie verhaal „Ochtendgloren" nadert zijn einde. Schetsen van L Penning als „Wallenstein en Zeni" en „Canossa" houden de historie er in. Interessant zijn ook de stukjes van Mej. H. S. Kuyper uit haar dag boek over de Nederlandsche Ambulance in Hongarije. Nu en dan wordt ook een stukje muziek (voor zang) opgenomen. Vele wetens waardigheden verhoogen de waerde van Ti- motheus. Het bly ft in onze gezinnen ter lezing aanbevolen. Keriiof. CORRESPONDENTIE. J. G. S. Deze zaak beschouwen we als af gehandeld. De Redactie. M. M. te O. Tot October moet u dan be talen. Gelieve postwissel van f 0,50 te zenden. Enkele weken zonden we aan eenige adres sen te I. een exemplaar van dit blad ter ken nismaking. Mochten geadresseerden zich niet wenschen te abonneeren, dan willen ze wel zoo vriendelijk zijn het blad te weigeren. De Administratie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 3