KERKELIJK LEVEN. In den Bidstond. Generale Synode der Geref, Kerken. ZENDING. VARIA. UIT BE PERS. 31 Augustus 1917. Kerk- en Seliooliileaws, Ofiiolëtlt R«riohteii. Naar de nieuwe Zuiderkerk te Rotterdam waarover in vele plaatsen van ons land ge sproken is en welke in onze kringen een naam heeft gekregen. Het woei hard in die buurt en de regen viel, ten gevolge waarvan men reeds een gevoel van verademing kreeg, zoodra men binnen het kerkgebouw was. De kerk wa geheel vol en dit maakt zelfs een minder mooi kerkgebouw aantrekkelijk. Over de inrichting van dit bedehuis en het schoone orgel is zoo vaak reeds geschreven, dat we er gevoegelijk over zwijgen kunnen. De kloeke ouderling Pontier verzocht dat er een psalmvers gezongen zon worden en het bleek, dat zfin stem nog wel bij machte was om ieder te doen verstaan, wat hij voorlas. De bekende woorden uit den zes en tacbtigsten psalm werden met stille aandacht aangehoord Dr. de Moor, voorzitter van de. vorige Sy node, sprak ter inleiding van het gebed over wat er staat in het laatste gedeelte van Genesis XV. We wenschen, dat dit goede woord in druk verschijne, opdat velen het lezen kunnen. Hij herinnerde eerst aan de droeve tijdsom standigheden, waaronder de vorige Synode saamgekomen was. Ieder hoopte destijds, dat de oorlog niet lang zou duren. Mannen, die er over oordeelen konden naar men meende hadden immers meermalen gezegd, dat deze oorlog komen moest en dit was uitgekomen en zij hadden tevens verklaard, dat hij niet langer duren kon dan enkele maanden, want het verlies aan menschenlevens zou zoo groot zijn en de kosten zoo enorm, dat uitputting, welke tot machteloosheid leidde, spoedig zou vol gen. Maar de werkelijkheid heeft dit laatste gelogenstraft. Reeds het vierde jaar zfin we ingegaan en nog is het einde niet te zien. Die tijdsomstandigheden doen zich ook gel den in onze Synode. Afgevaardigden uit het buitenland ontbreken bijna geheel. Alleen wor den verwacht twee broeders uit de graafschap Bentheim en Oost Friesland. (Nu die ver wachting is uitgekomen, Professor Jaeger uit Emden en ds. Uytenhout van Emlichheim waren Dinsdagmorgen vertegenwoordigd.) In het gezicht, dat Abraham ten deel viel, was er veel donkerheid, maar toch ook licht. Er is ook donkerheid in ons kerkelijk leven. Er staat in het boek der richteren, dat er na den dood van Jozua en van den Hoogepriester Eleazar een geslacht opstond, dat God verliet en de Büiils achterna wandelde en de vraag kwam weieens op, of nu de ouderen onder ons weggaan, de jongeren wel zooveel gevoelen zullen voor de zaak der Geref. Kerken in ons Vaderland Zfin er geen verschijnselen, die ons doen denken aan verslapping en inzinking? Zou de liefde tot de waarheid uog wel zoo sterk zijn als in vroegere dagen Uit enkele teekenende uitdrukkingen bleek wel, dat de spreker, die zich met groote voorzichtigheid uitliet, met een belangstellend en nauwkeurig oog ons kerkelijk leven beziet, en hoe goed is het, dat er op deze wijze kritiek geoefend wordt. Daaraan hebben de kerken ten allen tijde be hoefte en het is een voorrecht, wanneer het oog van ambtsdragers en leden open is voor de verschillende afwijkingen, welke er voorkomen. Er is echter ook in deze donkerheid licht en nu werden enkele weldaden genoemd, welke een rijke beteekenis voor ons kerkelijk leven hebben. Het was zeker gewenscht, dat daaraan ook in deze vergadering herinnerd werd, want de schaduwzijde kunnen ons zoo gemakkelijk beletten de lichtstralen te zien, welke door de donkerheid heenvallen, en het is toch zoo noo- dig, dat we niet vergeten de weldaden, welke God nog zoo rijk en mild verleent. Recht geschikt was dit inleidend woord om tot het gebed te stemmen, waarin de nooden onzer kerken en alle andere gedacht werden. En God is een toevlucht van geslacht tot ge slacht- In deze samenkomst werd het mij bij ver nieuwing duidelijk, welk een voorrecht het is, dat we in deze donkere dagen, waarin zoovele vastigheden wankelen, het onfeilbaar Woord Gods hebben, dat een heldere lamp is voor onzen voet. We waardeeren dit lang niet ge noeg en we zijn dikwerf traag om het weg te leggen in de schatkamer van ons hart. Hoe dringend en aanhoudend behoorden we te biddenMaak in dat spoor mijn gang en schreden vast. Bouma. I. Dinsdag 28 Aug. Voormiddagvergadering. 1. Dinsdag, 28 Aug., des voorm. 10 uur wordt de Synode geopend door ds. J. H. Landwehr, namens de roepende kerk van Rot terdam. Hij laat zingen Ps. 123 1, leest Ef. 4 116, spreekt een welkomstwoord waarin hfi in het bijzonder gedenkt de vereeniging der Kerken voor 25 jaar, en gaat na het zingen van Ps. 95 2 voor in gebed. 2. De credentiebrieven worden nagezien door de D.D Bouma en Sluyter. Alle primi-afge- vaardigden zijn tegenwoordig. Met lastbrief van de Oud Gereformeerde Gemeente van Bentheim zijn tegenwoordig Prof. Jaeger en ds. Uytenhout. 3. In het Moderamen worden gekozen ds. J. H. Landwehr totPraeses ds. B. van Schel ven tot Assessor en D.D. dr. G. Keizer en A. de Geus tot Scribae. De vergaderingen zullen gehouden worden van 9—4 uur. Dinsdag 28 Aug. Namiddagvergadering. Praeses heropent de vergadering ten 1 ure en laat zingen Psalm 86. In het perscomité worden benoemd de predikanten Ëlshove, Meijster en Renkama, De secties worden geconstitueerd. In sectie 1 worden benoemd de predikanten Aalders, Elzenga, Van der Munnik en Teerink, met de ouderlingenBekkering, Kortlang, Koster, Wamelink en Van Zanten, met de hoogleeraren Bavinck en Ridderbos als praead- visearende leden. In sectio 2de predikanten Breukelaar, Hania, Meyerink, Klaarhamer, de ouderlingen Hoogendam, Van Muiswinkel, Smitt, Ubbens, Van der Valk en de hoogleeraren Hoekstra, Honig, ds. Dijkstra en ds. Van Dijk als praead- viseerende leden. In sectie 3de predikanten Bosch, Dijk, Goudappel, Van der Veen en de ouderlingen Both, Chardon, Den Hartogh, Mulder, Ober man, met den hoogleeraar Kuyper en ds. Ren- kema als praeadviseerende leden. In sectie 4de predikanten Bos, Goris, Greydanus, Sluyter, de ouderlingen Honig, Knol, Roosjen, Verra en Van Zegg laar, met de hoogleeraren Bouwman en Van Gelderen en ds Van der Velden als praeadviseerende leden. In sectie 5 de predd. Bouma, Duursema, Impeta, Laman, en de ouderlingen Biesheuvel, Donner, Eringa, Prins, met de hoogleeraren Grosheide en Lindeboom als praeadviseerende leden. De vergaderingen der secties zullen heden middag aanvangen en morgen den geheelen dag worden voortgezetde openbare zitting zal Donderdagmorgen weder aanvangen. Voorgelezen wordt een schrijven van Prof. L. Lindeboom, waarin Z. Hooggel. ontslag als hoogleeraar vraagt tegen het einde van het loopend schooljaar en de kerken dankt voor het vertrouwen, hem gedurende zoovele jaren geschonken in zijn gewichtigen arbeid Ds. Donner leest daarna voor het Verslag van Curatoren der Theol. School, waarbij her dacht wordt het overlijden van den Curator ds. Hoekstra. In diens plaats is benoemd dr. Keyzer. In de 'plaats van dr. de Moor wegens diens vertrek naar Amsterdam ds. Ploos van Amstel. Curatoren ondersteunen voorts de aan vrage om emeritaat van Prof. Lindeboom, onder dankzegging voor Z. Hooggel's langdurigen en gewichtigen arbeid en bevelen de vervulling der komende vacature bij de Synode aan. Nog herinneren Curatoren aan het afsterven van den emeritus-hoogleeraar M. Noordtzij. De linantieele toestand der Theol. School is alleszins bevredigend. Voorgesteld wordt de gebouwen der Theol. School te verbeteren en uit te breiden. Omtrent de financiën en het Studiefonds worden bijzondere mededeelingen gedaan, alsmede betreffende „De Bazuin". Nadat gezongen is Psalm 84 4 gaat de Praeses voor in dankgebed en gaat de Synode in de secties. Ook een oordeel. Als christenen zfin wij overtuigd van den zegen dien de arbeid der Zending verspreidt. En dan wordt ook hier de ervaring opgedaan, dat de godzaligheid tot alle dingen nut is, hebbende de belofte van het tegenwoordige en toekomende leven. Vele ongeloovigen gaan met de gedachte mede, dat de Zending goed werkt, en zij zien dan natuurlijk alleen op den uitwendigen kant der dingen, op de maatschappelijke en zede lijke verheffing van de heidensche en moham- medaansche volken. Ja wjj zijn de laatste jaren zelfs verwend door de lofprijzingen der wereld Het is daarom goed ook eens een andere stem te beluisteren, opdat wfi bij vernieuwing mogen bedenken, dat het gesmaad worden bij het volgen van Jezus behoort. Wij nemen daartoe over hetgeen volgens de Rott. de heer Thoden van Velsen meedeelde in een Indisch blad over de zending op Tahiti „lo. De zendelingen hebben er de Lantana ingevoerd en deze woekerplant heeft zich zoo uitgebreid, dat er aan geen uitroeien te den ken valt. t2o. Zij hebben'den drank ingevoerd, wanneer ook niet direct dan toch inderect, want het zfin immers Christenen, die de drankwinkels aldaar hebben geopend, zoodat de arme Tahi- tianen bfina allen aan den drank verslaafd zfin en dientengevolge ook de ontucht zeer is toe genomen. „3o. Men vindt in grooten getale ratten op Tahiti. Vroeger waren ze er niet. Vanwaar die ratten Ze zfin door schepen van Christelijke natiën ingevoerd. „4o. Vervolgens ziet men nu niet meer de krachtige mannen en vrouwen als weleer, hunne gezonde bruine huid, hun welgevormd lichaam, hun trotschen gang. Omdat ze nu Christelfik en dus zedelfik geworden zfin, baden en zwem men ze ook niet meer en komen ziekten veel- vuldiger voor dan vroeger. „Welken gezegenden invloed nu hebben de zendelingen aldaar uitgeoefend? Vroeger ge loofden de Tahitianen met eenig recht aan goede en kwade goden, wat de juiste wfize is om op den duur den eeuwigen God te leeren verstaan. Maar nu gelooven ze aan hel, ver doemenis, enz., en zoo staat de voortdurende angst voor vagevuur, hel en andere verschrik kingen op hun gezicht te lezen. Arm volk van TahitiWaren de Christenen maar steeds van dat door de natuur zoo rfik gezegende eiland ver gebleven „Zaait aan alle wateren'. In de Schatkamer deelt ds. H. Dfikstra mede, ïoe in Japan o.a, per advertentie het Evan gelie wordt gepredikt. Hfi geeft daarvan de volgende merkwaardige beschrfiving Dr. Pieters, een Amerikaansch zendeling in het land van den Mikado, plaatst tamelfik groote advertenties iu de Japansche dagbladen waarin hfi kortelfik de leer der waarheid voor stelt. Hfi behandelt gaarne de volgende punten 1. De eerste stap in liet Christelfik leven - bekeering. 2. Het beginsel van het Christelfik leven het geloof. 3. De drfifveer van een Christelfik leven liefde. 4. De hoop van een Christelfik leven het eeuwige leven. 5. De ademtocht van een Christelfik leven het gebed. 6. De gids van een Christelfik leven de Schrift. 7. Het genot van een Christelfik leven vreugde in den Heere. 8. Organisatie in het Christelfik leven de Kerk. Deze manier van werken kost veel geld, adver tenties zfin in Japan niet goedkoop en de hei densche bladen plaatsen ze niet anders dan tegen volle betaling. Maar de Zendingsvrienden in Amerika, die dr. Pieters uitzonden, zorgen dat hfi betalen kan. Maar hfi laat die advertenties niet zwemmen zonder meer. Den vorigen zomer belegde hfi een vergadering te Beppu, een zeer gezochte badplaats in Japan, een stad met 15.000 inwo ners en 500 hotels, waar tal van heetwater- fonteinen opspuiten uit den vulcanischen bodem. Deze stad had hfi gekozen als plaats van samen komst, omdat uit heel Japan de menschen hier samenkomen om genezing te zoeken van wer- kelfike en vreemde kwalen, in de hoop dat hfi er hier zou vinden, die door zfin advertenties opmerkzaam waren geworden. Nu viel hem dat niet mee. Er waren wel wat menschen, die de voordrachten over bovenstaande onderwerpen kwamen hooren, maar onder hen waren maar tien of twaalf, die kwamen naar aanleiding van de advertenties en die meer licht begeerden. Hfi begreep dus, wat hfi trouwens reeds lang wist, dat deze zending alleen dan vrucht kan dragen als men de advertenties nareist, en was zeer verblfid toen uit Amerika een predikant opdaagde, die zich daarvoor wilde aangorden. Het is ds. Baba. Hfi reist naar elke plaats, waar iemand woont, die op de advertentie ge schreven heeft en zoekt den schrfiver op. Geheel nieuw is deze methode niet. Immers een vriend van wfilen ds. Spurgeon, den groo ten E^gelschen prediker, liet elke week een leerrede van hem plaatsen als advertentie in een Australisch blad, het eenige dat in de binnenlanden werd gelezen. Verscheidene brieven mocht ds. Spurgeon onvangen, die ge tuigden van den grooten zegen, op het lezen van deze „advertentiën" gekregen. Oorlog en Zending. De tegenwoordige oorlog kost 250 millioen gulden per dag of 91250 millioen gulden per jaar. Voor de Zending wordt 75 millioen gulden per jaar uitgegeven, dat is een tien duizendste deel van wat de oorlog eischt. Alles wat voor christelfiken arbeid per jaar gegeven wordt, zou niet voldoende zfin voor de oorlogskas gedurende 10 dagen. Zendingscommissie Wfi wfizen de leden der Zendingscommissie te Middelburg op de mededeeling onder Officieele Berichten". Vooral de werkende leden, dat zfin zfi die blaadjes verspreiden enz., worden dringend verzocht te komen. De ineen smelting maakte een algeheele reorganisatie van de bewerking der Middelburgsche kerk noodig. Daarom is het beslist noodig, dat allen Maandagavond om half acht in de consistorie der Gasthuiskerk komen, J. D. Wielenga. We gaan weer vieren den verjaardag van onze geliefde Koningin. We doen dat niet met luidruchtig feestgedruisch, maar in stilte en met ernst. 't Is nu geen tfid voor feesten meer. 't Lfi- den der millioenen neemt toe bfi den dag. Heel de wereld rondom ons staat voor ons oog in rouwgewaad. Wel is het nu tfid om te bidden voor allen die in hoogheid gezeten zfin. Tronen waggelen. Rfiken vallen ineen. De troon onzer koningin staat nog en hfi staat nog vast wat de liefde tot en de trouw aan haar, die daarop zit betreft. Ons volk heeft zfin koningin lief uit veler lei oorzaak. Hoe bemind maakte die hooge vrouw zich bfi den veenbrand en het spoorwegongeluk te Houten Zfi leeft mede met en bidt voor haar volk. Voor zulk een Koningin danken we onzen God. Aan zulk een Koningin verpanden we onze trouw. Voor zulk een Koningin vermenigvuldigen we onze gebeden. Zfi is ons lief en nu zfi verjaart vergeten we haar niet in ons persoonlfik, huiselfik en ge- meenschappelfik gebed vragend, dat zfi ook in het nieuwe levensjaar ontvange kracht en wfis- heid om ons te regeeren bfi de gratie Gods Blfive zfi ook in de toekomst, wat zfi door Gods goedheid nog is, koningin van den vrede. (Asser Kerkbode). Gispen. DRIETAL te den HamJ. H. Broek Roelofs te Schild wolde; H. Hummelen te Breda; R. Middelveld te Hoogkerk. TWEETAL te Onstwedde H. Lanning te Dwingelo K. v. d. Veen te Gasselter- Nfieveen. te HylaardJ. Brinkman te Glanerbrug A. J. Fanoy, Cand. te Middelburg, te Gameren: J. L Jaspers te Beekbergen; R. Nieborg te Geldermalsen. BEROEPEN te Vrfihoeve c. a F. Staal te Colfinsplaat; te N. LoosdrechtG. de Jager te Kamerik te 's HertogenboschJ. Doornbos te Doetinchem teDrogeham: Th A. Bergsma te2eExloërmond te Oldeboorn H. Hasper te Schiermonnikoog te Appelscha en Sleen A. J. Fanoy, cand. te Middelburg te N. Vennip: D. Hoogenbirk te Charlois, AANGENOMEN naar Boornbergum H. Fokkens te Dronrfip. BEDANKT voor Tholen K. Veen te Meliskerke voor Ouderkerk a. d. IJselT. Sap te Gouda. De kerk van Blokzfil mocht gedenken hoe zfi vóór 25 jaren geïnstitueerd werd ds. W. Steunenberg hield een gedachtenisrede naar aanleiding van Ps. 118 24, 25. Ds. W. F. A. Winckel te Sioterdfik her dacht zfin 40-jarigambtsjubileum met Ps. 4810. De hoogleeraren Dr. Geesink, Dr. A. Kuy per Sr. en Dr. Sillevis Smitt zullen niet als proeadviseerende leden de Synode bfi wonen met het oog op hun zwakken gezondheids toestand. Ds. Scheps nam, wegens emeritaat, na 44 dienstjaren, afscheid van de Geref. Kerk te Deventer (A) met 2 Cor. 13 11. Dr. de Moor van Amsterdam sprak bfi den bidstond voor de Generale Synode over Gen. 15 8-17. Het moderamen der Synode is aldus samen gesteld Ds. J. H. Landwehr van Rotterdam praeses, ds. B. v. Schelven van Amsterdam assessor, dr. G. Kefizer van Tiel scriba, ds A. de Geus van de Lemmer sub-scriba. „Maandag 3 September a.s. des namiddags te half vier zal de kring van Belangstellenden in de Verrfiking van ons Kerkgezang onder voor zitterschap van Dr. A. Brummelkamp, zfin eerste jaarvergadering houden in het Nut aan de Oppert, No 81 te Rotterdam. Des avonds vergadert het Comité met de Comissie van „Advies", gevormd uit vooraan staande mannen in ons Gereformeerd kerkelfik leven en met eenige Letterkundigen en Musici van naam ter nadere uitwerking van het doel van den „kring." De Generale Synode benoemde in de plaats van Prof. L. Lindeboom als Hoogleeraar aan de Theol. School te Kampen Dr. S. Greydanus, van Paesens. Ds. Netelenbos en ds. Wielenga hopen de volgende week hun catechisaties weer te be ginnen ds. Bouma een week later. De cate chisanten worden verwacht op dezelfde plaats en tfid als zfi gewoon zfin te komen. Ingevolge opdracht der classe Middelburg noodigt de Commissie voor een Evangelisatie dag de kerken in de classe uit, tot het zenden van minstens twee afgevaardigden naar den Evangelisatie-dag, die D.V. zal gehouden wor den Woensdag 26 September in de Consistorie der Gasthuiskerk te Middelburg. Aanvang der vergadering 2 uur. Sprekersds. Wielenga over: „De kerk en de Evangelisatie" en ds. Netelenbos over „De rechte methode der Evan gelisatie". Na ieder gehouden referaat zal ruim gele genheid tot bespreking worden gegeven. Alle belangstellende broeders en zusters uit Mid delburg zelf en uit al de kerken der classe zfin kartelfik welkom. De Commissie, Dr. G. J. Colder. Ds. J. B. Netelenbos. Ds. J. D. Wielenga. VlissingeD, Middelburg, 31 Aug' 1917' Vergadering van de Zendingscommissie te Vliddelburg Maan dag 3 September des avonds te half achtin de Consistorie der Gasthuiskerk. Agendum o.a. verdeeling der wfiken. Trouwe opkomst beslist noodzakelfik. De Secretaris. Meliskerke, 26 8-'i7. Hedenmorgen werd door onzen geachten leeraar den WelEerw. ds. K. Veen de gemeente bekend gemaakt dat hfi met volle vrfimoedigheid voor het beroep van de kerk te Tholen heeft kunnen bedanken. Bfi monde van ouderling Wisse werd Z.Eerw. namens kerkeraad en gemeente geluk gewenscht en de hoop uitgesproken dat 's Heeren zegen er kennelfik op moge rustenwaarna hem ps. 134 3 werd toegezongen. Namens den kerkeraad, C. Polderman, scriba. De Generale synode van de Gereformeerde kerken in Nederland, in Rotterdam samenver- gaderd, met dankbaarheid gedenkende aan wat de Heere God aan zfine kerken in Nederland vóór 25 jaar gedaan heeft in de samenvloeiing van de Gereformeerde Kerken van de formaties van 1834 en 1886, en aan wat Hfi sinds dien

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 2