Kerk- «n ftchoolnieuwM. _Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Al gem. Ondersteunings-Kas van „Eftatka" BOEKAANKONDIGING. Christelijk Vrouwenleven. Uitgave van E. J Bosch Jbzn., Nfiverdal. liet gansche schepsel in barensnood, Vredesvoorstellen en de houding der gealieerden. Redevoering van den En- gelschen Premier The Bet Elon, Mr. Lloyd George op Dec. 1916. Uitgave van Har rison en Sons te Londen. Brieven, indrukken en beschouwingen van het Westfront der gealieerden Het Christendom in Woord en Beeld door Christelijk Vrouwenleven. Uitgave van Stemmen des TJJds. Maandschrift voor Christendom en Cultuur. Zesde jaar gang. Afl. 7. Mei 1917. wat zal de toekomst brengen? Wat zal het j einde zijn? Zullen we maar niet liever den arbeid in het heidenland staken en wachten op betere tfiden, en ons bepalen tot hetgeen God ons in onze naaste omgeving te doen geeft? Vreeze bevangt ons, zooals Elia, toen hfi uitriep: zy hebben uwe profeten gedood en ik ben alleen overgebleven. Vreeze, alsof Gods werk dreigt ten onder te gaan. Niet alzoo voor wie bfi 't Woord leeft. De vrede is al lang verloren en de onvrede reeds ia 't Paradijs begonnen en naarmate het menschdom meer met den God des hemels breekt, zal het ook steeds meer het moeten ervaren, dat wie God verlaat smart op smart te vreezen heeft en zichzelven graaft een afgrond, die hem eeuwig verslindt. Omdat de volkeren God verlaten hebben, wordt thans een smart geleden, waar van de kleuren om te teekenen ontbreken en de woorden om uit te spreken niet zijn te vinden. Zfi hebben God verlaten, wat vrede zullen ze nog hebben Zfi spreken in vrede, maar haat is in hun hart. Nu moet men het christendom echter nooit afmeten aan zijn belijders. Ook hun zondig toegeven aan wat huist in het hart kan en mag geen beslissende uitwerking hebben op onze houding ten op zichtevan de Zending. Wie Gods Woord opslaat heeft ook in dezen tijd vastigheid en vrede. Immers de crissis, die wij nu doormaken, is voorzegd. Wie bij 't Woord leeft, kan het alles uit zijn Bijbel aiiezen. De ware vrede komt niet dan door schrikkelijke vreeze. De rust keert niet weer dan uit booze onrust. De heerlijkheid Gods wordt niet openbaar dan in de vernieling van het menschelijke. Geen vrede komt er dan ia gewelddadige omverwerping van wat innerlijk woelt tegen den vrede. Het Evangelie van Christus de eeuwige Koning is een Evangelie van het koninkrijk, dat niet rijzen zal dan op de puinhoopen der koninkrijken Daarom zijn de belijders van Christus thans niet radeloos noch redeloos. Zij lezen in hun Bijbel van grooten afval, van groote onrust, van groote vernieling en tevens van den grooten last des Meesters: Predikt het Evangelie aan alk creaturen. Als God door menschen de tegenwoordige dingen omverwerpt, dan is het de roeping van Gods kerk om ijverig te wer ken aan de verzameling van het getal der kinderen Gods onder alle volk en natie. Eerst als dat getal vol zal zijn, komt de ontknooping. En in 't midden van het rumoer der tijden spreken wijGij zult ons den vrede bestellen. Niet een mensch, niet de Paus, noch de Unie-President, maar de Vredevorst is de besteller van den vredevan den vrede voor allen, die Zijn Naam eerbiedig vreezen en die, aan hun koning getrouw, strijden niet met vleeschelijke, maar met geestelijke wapenen niet tegen den zondaar, maar tegen de zonde, totdat God hen roept in zijn vredespaleis des hemels, waar na strijd en lijden ongestoorde rust de erfenis zal zijn van allen, die trouw waren tot in den dood, die zich vasthielden aan den Heere, als ziende den Onzienlijke, Die uit den wereldbrand verlost zijn gekenden ten eeuwigen leven. Wordt vervolgd. der geloovigen kan door het huisbezoek alleen niet ten volle worden voorzien. In De Heraut betoogt dr. H. H. Kuyper in een artikel over „Het gebed voor de samen komst der gemeente" met name twee dingen. Allereerst zegt hij, dat het gebed in de con sistorie alleen ten doel heeft om een zegen af te smeeken voor de bediening des Woords en der Sacramenten en om hulp en bijstand van den predikant bij de volbrenging van dezen arbeid. „Dat dit gebed zich ook zou moeten uitstrekken tot den ambtelijken arbeid van de ouderlingen en diaken is niet juist. De amb telijke arbeid van de ouderlingen ligt vooral in het huisbezoek en in de kerkeraadsverga- ieringen, maar niet in de samenkomsten der geloovigen. En hetzelfde geldt voor de diake nen". Het bewijs, dat Prof. Kuyper voor deze bewering levert schfint ons niet zeer krachtig toe. Het toezicht houden op de leer der predi kanten moge „bijkomstig" zfin, maar het is toch van groot belang en vraagt van de ouder lingen niet geringe kennis van en inzicht in de waarheid. Daarom gevoelen wij er meer voor, om in het gebed in de consistorie ook het werk der ouderlingen inzake het opzicht op de leer te gedenken. Ten tweede betoogt dr. Kuyper dat andere iwesties, b.v. of er voor elke dienst zal gebe den worden enz. door eiken kerkeraad zelf ge regeld moeten worden. De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Amsterdam-Zuid (Overtoom) besloot in zijne vergadering van Donderdag 24 Mei j.l. op het agendum der e.k. vergadering der classe Amsterdam te brengen een voorstel, om tot de Generale Synode, die dit jaar staat gehouden te worden, het verzoek te richten zich ten spoedigste tot alle belijdende Christelijke ker ken in neutrale zoowel als in oorlogvoerende landen te wenden, met de dringende bede om door afgevaardigden eene conferentie in het leven te roepen ten einde gezamenlijk onder biddend opzien tot God zich te beraden over de vraag, welke de dure roeping der Christen heid in de branding dezer tijden is en wat door haar gedaan moet worden tot herstel van den vrede. besloten als Orgelcommissie op te treden, om giften en vaste bfid ragen te verkrijgen voor een orgel in onze kerk en reeds aan den avond van Hemelvaartsdag mocht onze leeraar, ds. R Brouwer, de gemeente samenroepen om het zeer fraaie orgel, geleverd door den algemeen bekenden orgelfabrikant den heer Dekker van Goes, met een passende rede naar aanleiding van Ps. 33 1 en 2 in gebruik te nemen. Menig goed woord van lof en dank mochten we dien avond hooren. Zoowel architectuur als klank van ons orgel voldoen aan hooge eischen en strekken den fabrikant zeer tot eer. BEROEPEN te HaastrechtJ. v. d. Meulen, cand. te Am sterdam te ZweelooU. Buwalda te Schouwerzijl te TerwispelJ. M. de Jong te Wons; te Hindeloopen c.a.E. Zwiers te Woudsend te Werkendam (A)J. Koelewijn te Dedems- vaart te Kruiningen J. v. d. Meulen, cand. te Vianen. AANGENOMEN naar RijsoordV. K. Kuyvenhoven te Zwam- merdam. Op de classe Dordrecht is aangenomen het volgende voorstel„de Generale Synode benoeme deputaten ter voorbereiding van een op nader vast te stellen datum binnen Dord recht te houden kerkelijke herdenking van de Nationale Synode van Dordrecht 1618/19". De Centrale Diac. Conf. van de Geref. kerken zal D.V. dit jaar weer gehouden worden en wel op Woensdag 3 Oct. a.s., waarschijnlijk te Utrecht. Op de a.s. classe-vergadering van Utrecht zal ook een voorstel worden behandeld, om de Gener. Synode te verzoeken pogingen in het werk te stellen om te komen tot eenheid van opleiding. Het zou zeer zeker gewenscht zijn dat de beide opleidingsscholen vereenigd wer den doch wij betwijfelen, of in onze kerken algemeen de drang tot zulk een vereeniging gevoeld wordt. Als de Gen. Synode toch een poging zal wagen is het te hopen, dat men niet torne aan het beginsel van kerkelijke op leiding anders maakt men de verdeeldheid grooter, in plaats dat men ze overbrugt. Op de conferentie van Geref. Pred. in Gro ningen zal ds. Koppe van Westeremden o. a, de volgende stellingen over „Het Huisbezoek' verdedigen c. De noodzakelijkheid van het huisbezoek vindt haar grond in de behoeften, welke elk lidmaat heeft aan afzonderlijke geestelijke verzorging. d. Het doel van het huisbezoek is een on derzoek in te stellen naar de relatie, waarin elk lid der gemeente staat tot God. f. De wijze waarop de opziener het huisbe zoek heeft te verrichten wordt in hoofdzaak beheerscht door de vraag, hoe hij den weg vindt tot het hart. i. Het stelselmatig vermijden van den ambts titel „herder en leeraar" is niet bevorderlijk voor een getrouw en vruchtbaar huisbezoek. j. In de afzonderlijke geestelijke verzorging Offieiëtli Berichten. Middelburg. Gevonden in de collecte f 1. met bijschrift: „als dankoffer". Diakenen zeggen hiervoor vriendelijk dank. Ontvangen collecten van de Gereformeerde Kerken in de Classe Middelburg. a. Voor de Hulpbehoevende Kerken in de Provincie Nagekomen: Viissiogen f27.35V2. Veere en Westkapel le door mij niet ontvangen. b. Voor de Theol. School te Kampen Arnemuiden f 7.66Vs Domburg f7.45; Ga- pinge f 2.92Grfipskerke f 21.67V2Koudekerke f 13.50l/2St. Laurens f 5.54; Meliskerke f 11.75; Middelburg f 63.87V2Oostkapelle f 15.25Se- rooskezke f22.O. en W. Souburg f20 Veere f 18.30Vlis3ingen f 15.17Vs Vrouwe polder f-7.53l/j Westkapelle f2.54. Mag ik a. s. Donderdag (7 Juni) de collecten voor de hulpbehoevende studenten inwachten De Correspondent voor de Classicale Collecten, Middelburg, 31 Mei 1917. A. Punt. Kruiningen 28 Mei 1917. Zondag 27 Mei na den middagdienst werd hier onder leiding van den Kerkeraad tot Herder en Leeraar dezer gemeente beroepen de Eerw. heer H. J. van der Meulen Theolog. Cand te Vianen. De Koning der Kerk fchenke dien jeugdigen broeder licht en wijsheid om waar zoovele kerken een roe ping op hem uit brachten met vrijmoedig heid een beslissing te nemen Zyn naam ter eer en de betrokken gemeenten tot welzijn. Namens den Raad der Geref. Kerk. Chr. Veeijzer, scriba. Aan de Kerkeraden m de Classis Middelburg. Ondergeteekende zal tot het in ontvangst nemen van de Pinkstercollecten voor de Zending zitting houden in de Consistoriekamer Bogard- straat, Middelburg op Donderdag 7 Juni as., van des morgens 11 tot 12 uur. G. F. Kerkhof, Deputaat tot de Zending. AGENDUM voor de Classicale Diaconale Conferentie, te houden 7 Juni 1917, in de Gereformeerde Kerk te Ter Neuzen, aanvangende des voormiddags 11 uur. 1. Openen namens de roepende Diaconie van Axel. 2. Teekenen der Presentielijst. 3. Verkiezing Moderamen. 4 Vaststelling der notulen der vorige Con ferentie. 5. Onderzoek naar de vrucht der vorige Conferentie. 6. Behandeling der ingekomen Stukken. 7. Behandeling der volgende vragen. le Axel vraagtKunnen Diaeoniën niet meer doen ter verlichting van het lijden der tuberculoselijders, zoo ja, op welke wijze? Toelichting Omreden het aantal tuber culoselijders in onze streek aanmerkelijk toe neemt, doet de Diaconie van Axel deze vraag. 2e. Axel vraagtMoet er gearbeid worden om schenkingen onder levenden of legaten van overledenen te verkrijgen en moeten Diakenen of Predikanten daarop werken Toelicht ingAangezien het in deze Classes nooit voorkomt dat schenkingen of legaten aan de Diaconie komen. 3e. Axel vraagt nogmaals Oefenen Diakenen ook eenige regeeriüg of bestuur uit in de Kerk Toelichting Aangezien er onder de leden van een Kerkeraad wel eens verschil van opinie bestaat over de vraag of ook de Diakenen eenige medezeggingschap in de regeering of bestuur der kerk hebben, doet Axel deze vraag. 4e Zaamslag vraagt Hoelang is een ver trekkend lid die in behoeftige omstandigheden verkeert, of tfidens verhuizing Diaconale hulp noodig heeft, voor rekening der Diaconie der Kerk waarvan dat lid vertrokken is? 5e. Zaamslag vraagt Indien hiervoor geen tijdperk is vastgesteld, kan het dan in de Kerken dezer Classes niet tot een overeenkomst komen 8. Rondvraag. 9. Finantiëele aangelegenheden. 10. Aanwijzing roepende Diaconie. 11. Sluiting. Namtns de roepende Diaconie der Geref. Kerk van Axel, J. van Langevelde, Voorzitter. H. Hoebé, Scriba. HaamstedeMei 1917. Met goed aanpakken is er veel tot stand te brengen. Het was aan den avond van 20 Sept. van het vorige jaar, dat eenige broeders uit 't midden der gemeente Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Geachte Redacteur. Vergun ondergeteekende a. u. b. een kleine plaatsruimte in Uw blad, om een korte ver antwoording te doen aangaande genoemde kas. Gingen we vorig jaar met het oog op den ernst der tijden met angst en zorg, in betrek king tot onze financiën, de toekomst tegemoet, nu echter aan het einde van ons boekjaar, is, Gode zfi dank, onze vreeze beschaamd. Hfi toch, Wiens het goud en zilver is, en het vee op duizend bergen, heeft alles welgemaakt en geeft ons, en de vrienden van onze behoeftige doofstommen, ruime dankenstof. We ontvingen toch van 1 Mei '1630 April'17 aan giften f 686,34 aan inhoud busjes f 427,47 aan contributie f 94, f 1207,81 en we gaven uit aan subsidie en andere kleine uitgaven f 995,47. De busjes brachten dit jaar f 21,81 minder op dan vorig jaar, om reden dat een dertigtal die een busje hebben, niets van zich lieten hooren. Mag ik bij dezen vriendelijk verzoe ken, dat zij die mij niets zonden, dit boekjaar dubbel zullen arbeiden, dan kan de schade nog ingehaald worden, want het vooruitzicht toch is, dat bij de zestien die ondersteund worden er minstens weer een viertal bfi komen. We zouden ook geen saldo van f 212,34 gehad heb ben, indien we van de gehouden Bazaar vorig jaar in den Haag niet f315,— gekregen hadden, maar voor een tekort gestaan hebben van f 102,66. De opbrengst der busjes in Dordt was f 107,62 en die uit Maassluis f 105,87 Maassluis wordt dus een geduchte concurrent van Dordt. Hartelijk dank aan allen, die mij het werk makkelijk maakten, door zoo ijverig werkzaam te zjjn. De Heere vergelde U dien arbeid waar ge uit liefde ook Hem wilde dienen, in het collecteeren voor onze arme en behoeftige doofstommen. Waar we slechts 64 contribueerende leden en corporaties hebben, waaronder enkele Chr. Geref. en Geref. Kerkeraden, verzoekt onder geteekende vriendelijk meer toezegging van vaste bijdragen. Dat deze letteren daartoe dienstbaar mogen zjjn, wenseht van harte de penningmeester van de A. O. K van „Effatha" Met dank geachte Red. voor de plaatsing. UEd. dw. G. Vetten Singel 117. Dordrecht, April 1917. Psalm 1XXI Voor een zangstem met begeleiding van Orgel of Piano. Muziek van Gerard A. Goldemeding. Uitgave van W. ten Have, Kalver- straat 154, Amsterdam. Deze Psalm had mijn leermeester zich voor gesteld te toonzetten, en een weinig later staat het portret van den pas overleden A. Pomper. We hebben hier alzoo een werk voor ons, dat uit groote achting van een leerling voor een leermeester gegeven werd, en dit eert beiden. De psalm is het waard, dat er een schoone muziek voor gegeven wordt. Dit lied uit de diepte toch is zoo waar en zoo roerend schoon, dat het altijd weerklank vindt. Het heeft een onvergankelijk leven. Daarom is het verblijdend, dat waar de Meester niet meer in de gelegen heid was zijn voornemen te volvoeren, een er kentelijk leerling de taak voor zijn rekening nam. Kenners zullen licht gebreken ontdekken in dit werk, doch tot hen behooren we niet. Om die reden behoeft men er dan ook niet te veel waarde aan te hechten, als we zeggen, dat de muziek op ons den indruk maakte niet vrij van ééntonigheid te zijn. Uiterlijk ziet het er ook zeer aantrekkelijk uit. De inhoud ook van dit nummer is lezens waard. In de groote verscheidenheid is één heid en we bljjven het met warmte aanbevelen. (Rom. 8 22) door ds. G. Wisse, Drie bergen. Uitgave van Gebr. den Hartoö, Oudegracht T. Z 47, Utrecht. „Het bovenstaande is in hoofdzaak hetgeen door mij als t fid rede op sommige plaatsen in ons vaderland den laatsten tfid is uitgesroken*. Deze woorden van den schrfiver op de laatste bladzfide geven duidelfik aan de strekking, welke dit boekske heelt. Dergelfike redevoerin gen worden in onzen tfid met graagte gelezen en dat is goed ook. Deze zal dan ook wel met waardeering ontvangen worden en zfi is het waard. Onder den zegen des Heeren kan ook deze rede bfidragen, dat velen duidelfiker den ernst des levens leeren verstaan. Wie nog niet weet, wat de Engelsche poli tien over dezen oorlog verklaart, kan uit deze redevoertng de kennis verkrijgen. Maar hfi be denke daarbfi, Jot groote mannen in zulke felbewogen dagen gewoonlijk schitterend hun lei weten schoon te wasscheD. Als men maar gelooven wil, wat zfi zeggen, dan zfin zfi de kampvechters van al wat goed en edel is. De geschiedenis spreekt later vaak een geheel ander oordeel. door I. Samson, de eenige bfi de Frau- sche regeering, geaccrediteerde Neder- landsche journalist. Uitgave van W. ten Have te Amsterdam Dit hoekje is interessant. De schrfiver ver haalt, wat hfi zelf ondervonden heeft en hfi verstaat de kunst om het goed te doen. Maar er staan ook beschouwingen in welke heelemaal ten gunste der gealieerden zfin. Dit laatste zegt ons, wat het boekje beoogt. We wfizen er op, opdat ieder het wete. D. B. Rogge. Bewerkt door Prof. dr. H. M. van Nes. Uitgave van J. M. Bredee's Boekhandel te Rotterdam. Wat een rfike verzameling van schoone his torische platen krfigt wie bovenstaand werk aanschaft. In de laatste aflevering ons toege zonden komen o.a. voor„Olivier Cromwell ontbindt het parlement" en „De keurvorstin Johan Frederik van Saksen voor Karei V", welke beide door levendigheid van voorstelling het oog boeien. De besehrfiving van het tfidperk der Her vorming is zeer duidelfik en geeft treffende bladzfiden. E. J. Bosch Jbzn. te Nfiverdal. Met blfidschap werd het eerste nummer be groet. Vele handen grepen er naar en vele monden spraken er over. Welkom werd het in menige woning geheeten en de nadere ken nismaking viel steeds mede. Zoo heeft dit Maandschrift zfin plaats in korten tfid veroverd en als het blfift voortgaan als tot dusver dan zal het nog ruimer plaats verkrijgen. Het biedt inderdaad goede, aangename lectuur voor onze vrouwen en dochters. Bouma. Utrecht. G. J. A. Ruijs. Deze aflevering biedt weer voornaam werk op verschillend gebied. Ze vangt aan met een hoogst interessant artikel van dr. B. Wielenga over „Willem Kloos als literair profeet", dat in waardeering van dezen aestheticus allerminst tekort schiet, in korte trekken een inleiding geeft op de nieuwe dichtkunst in ons land en tevens van christ. standpunt critiek levert ook aanwfist, welken invloed Kloos en de zfinen gehad hebben ook op de taal in onze kringen, tot op den kanselstijl onzer predikanten toe. Hfi besluit„Er zfin onder ons teekenen van ontwaking, de nieuwe kunstrichting heeft ons door overgewaaide zaden bevrucht, meer dan wfi zelf weten is de tfidgeest bezig ons te be wegen, en onzen smaak, ons taalgevoel te ver edelen, er is onder ons, op literair gebied, ook zoo iets als een nieuwe lente, maar het in ons geheiligd kunstvermogen moet nog op groeien tot de daadhet nieuwe leven te leiden in het stroombed der Godsrivier". M. Lindenborn schrfift over „Nationaal Chris tendom op Java" en behandelt daarin de vraag Is verbinding van Christendom en nationaliteit geoorloofd, noodzakelfik, ja dan neen en ant woordt daarop bevestigend. Uit de historie beroept hfi zich op zendeling C. Coolen te Ngoro, en Sadrachs kring. Hfi toont ook aan de vele moeilfikheden om den Javaan tot christeo in oprechtheid te maken. Een belangrfik op stel volgt van de hand van den schoolopziener Wirtz over „Drie Stelsels" (onze tegenw. wet op het lager onderwfis, het Bevredigingsrapport en het Unierapport), waarin hfi van antirev. standpunt critiek levert op het nieuwe Grond wetsartikel en de bevredigingsvoorstellen. „Verdieping" door dr. J. A. van der Hake is niet een woord tot studenten alleen, maar voor ieder in onzen tfid behartigenswaardig. In de Buitenlandsche Kroniek bespreekt Baarbé de Revolutie in Rusland. Deskundigen beoor- deelen verschillende pas verschenen boeken in de „Leestafel", o.a.De heer Drewes Bavincks werk over de opvoeding der rfipere jeugd, en C(olfin?) de Encyclopaedie van Nederlandsch- Indië. Waarlfik, Stemmen des Tfids handhaaft zfin roem en vordert belangstellende kennisneming door alle gecultiveerden. Kerkhof.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 3