Kerk- «n ftchoolnieuwM.
_Verantwoording van Liefdegaven.
INGEZONDEN STUKKEN.
Al gem. Ondersteunings-Kas van „Eftatka"
BOEKAANKONDIGING.
Christelijk Vrouwenleven. Uitgave van
E. J Bosch Jbzn., Nfiverdal.
liet gansche schepsel in barensnood,
Vredesvoorstellen en de houding der
gealieerden. Redevoering van den En-
gelschen Premier The Bet Elon, Mr. Lloyd
George op Dec. 1916. Uitgave van Har
rison en Sons te Londen.
Brieven, indrukken en beschouwingen
van het Westfront der gealieerden
Het Christendom in Woord en Beeld door
Christelijk Vrouwenleven. Uitgave van
Stemmen des TJJds. Maandschrift voor
Christendom en Cultuur. Zesde jaar
gang. Afl. 7. Mei 1917.
wat zal de toekomst brengen? Wat zal het j
einde zijn? Zullen we maar niet liever den
arbeid in het heidenland staken en wachten
op betere tfiden, en ons bepalen tot hetgeen
God ons in onze naaste omgeving te doen geeft?
Vreeze bevangt ons, zooals Elia, toen hfi
uitriep: zy hebben uwe profeten gedood en ik
ben alleen overgebleven. Vreeze, alsof Gods
werk dreigt ten onder te gaan. Niet alzoo voor
wie bfi 't Woord leeft. De vrede is al lang
verloren en de onvrede reeds ia 't Paradijs
begonnen en naarmate het menschdom meer
met den God des hemels breekt, zal het ook
steeds meer het moeten ervaren, dat wie God
verlaat smart op smart te vreezen heeft en
zichzelven graaft een afgrond, die hem eeuwig
verslindt. Omdat de volkeren God verlaten
hebben, wordt thans een smart geleden, waar
van de kleuren om te teekenen ontbreken en
de woorden om uit te spreken niet zijn te
vinden. Zfi hebben God verlaten, wat vrede
zullen ze nog hebben Zfi spreken in vrede,
maar haat is in hun hart. Nu moet men het
christendom echter nooit afmeten aan zijn
belijders. Ook hun zondig toegeven aan wat
huist in het hart kan en mag geen beslissende
uitwerking hebben op onze houding ten op
zichtevan de Zending. Wie Gods Woord opslaat
heeft ook in dezen tijd vastigheid en vrede.
Immers de crissis, die wij nu doormaken,
is voorzegd. Wie bij 't Woord leeft, kan het
alles uit zijn Bijbel aiiezen. De ware vrede
komt niet dan door schrikkelijke vreeze. De
rust keert niet weer dan uit booze onrust. De
heerlijkheid Gods wordt niet openbaar dan in de
vernieling van het menschelijke. Geen vrede
komt er dan ia gewelddadige omverwerping
van wat innerlijk woelt tegen den vrede. Het
Evangelie van Christus de eeuwige Koning
is een Evangelie van het koninkrijk, dat
niet rijzen zal dan op de puinhoopen der
koninkrijken
Daarom zijn de belijders van Christus thans
niet radeloos noch redeloos. Zij lezen in hun
Bijbel van grooten afval, van groote onrust, van
groote vernieling en tevens van den grooten
last des Meesters: Predikt het Evangelie aan
alk creaturen. Als God door menschen de
tegenwoordige dingen omverwerpt, dan is het
de roeping van Gods kerk om ijverig te wer
ken aan de verzameling van het getal der
kinderen Gods onder alle volk en natie.
Eerst als dat getal vol zal zijn, komt de
ontknooping. En in 't midden van het rumoer
der tijden spreken wijGij zult ons den vrede
bestellen. Niet een mensch, niet de Paus,
noch de Unie-President, maar de Vredevorst is
de besteller van den vredevan den vrede
voor allen, die Zijn Naam eerbiedig vreezen en
die, aan hun koning getrouw, strijden niet met
vleeschelijke, maar met geestelijke wapenen
niet tegen den zondaar, maar tegen de zonde,
totdat God hen roept in zijn vredespaleis des
hemels, waar na strijd en lijden ongestoorde
rust de erfenis zal zijn van allen, die trouw
waren tot in den dood, die zich vasthielden
aan den Heere, als ziende den Onzienlijke, Die
uit den wereldbrand verlost zijn gekenden ten
eeuwigen leven.
Wordt vervolgd.
der geloovigen kan door het huisbezoek alleen
niet ten volle worden voorzien.
In De Heraut betoogt dr. H. H. Kuyper
in een artikel over „Het gebed voor de samen
komst der gemeente" met name twee dingen.
Allereerst zegt hij, dat het gebed in de con
sistorie alleen ten doel heeft om een zegen af
te smeeken voor de bediening des Woords en
der Sacramenten en om hulp en bijstand van
den predikant bij de volbrenging van dezen
arbeid. „Dat dit gebed zich ook zou moeten
uitstrekken tot den ambtelijken arbeid van de
ouderlingen en diaken is niet juist. De amb
telijke arbeid van de ouderlingen ligt vooral
in het huisbezoek en in de kerkeraadsverga-
ieringen, maar niet in de samenkomsten der
geloovigen. En hetzelfde geldt voor de diake
nen". Het bewijs, dat Prof. Kuyper voor deze
bewering levert schfint ons niet zeer krachtig
toe. Het toezicht houden op de leer der predi
kanten moge „bijkomstig" zfin, maar het is
toch van groot belang en vraagt van de ouder
lingen niet geringe kennis van en inzicht in
de waarheid. Daarom gevoelen wij er meer
voor, om in het gebed in de consistorie ook
het werk der ouderlingen inzake het opzicht
op de leer te gedenken.
Ten tweede betoogt dr. Kuyper dat andere
iwesties, b.v. of er voor elke dienst zal gebe
den worden enz. door eiken kerkeraad zelf ge
regeld moeten worden.
De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk
van Amsterdam-Zuid (Overtoom) besloot in
zijne vergadering van Donderdag 24 Mei j.l.
op het agendum der e.k. vergadering der classe
Amsterdam te brengen een voorstel, om tot de
Generale Synode, die dit jaar staat gehouden
te worden, het verzoek te richten zich ten
spoedigste tot alle belijdende Christelijke ker
ken in neutrale zoowel als in oorlogvoerende
landen te wenden, met de dringende bede om
door afgevaardigden eene conferentie in het
leven te roepen ten einde gezamenlijk onder
biddend opzien tot God zich te beraden over
de vraag, welke de dure roeping der Christen
heid in de branding dezer tijden is en wat
door haar gedaan moet worden tot herstel van
den vrede.
besloten als Orgelcommissie op te treden, om
giften en vaste bfid ragen te verkrijgen voor een
orgel in onze kerk en reeds aan den avond
van Hemelvaartsdag mocht onze leeraar, ds.
R Brouwer, de gemeente samenroepen om het
zeer fraaie orgel, geleverd door den algemeen
bekenden orgelfabrikant den heer Dekker van
Goes, met een passende rede naar aanleiding
van Ps. 33 1 en 2 in gebruik te nemen.
Menig goed woord van lof en dank mochten
we dien avond hooren. Zoowel architectuur als
klank van ons orgel voldoen aan hooge eischen
en strekken den fabrikant zeer tot eer.
BEROEPEN
te HaastrechtJ. v. d. Meulen, cand. te Am
sterdam
te ZweelooU. Buwalda te Schouwerzijl
te TerwispelJ. M. de Jong te Wons;
te Hindeloopen c.a.E. Zwiers te Woudsend
te Werkendam (A)J. Koelewijn te Dedems-
vaart
te Kruiningen J. v. d. Meulen, cand. te Vianen.
AANGENOMEN
naar RijsoordV. K. Kuyvenhoven te Zwam-
merdam.
Op de classe Dordrecht is aangenomen
het volgende voorstel„de Generale Synode
benoeme deputaten ter voorbereiding van een
op nader vast te stellen datum binnen Dord
recht te houden kerkelijke herdenking van de
Nationale Synode van Dordrecht 1618/19".
De Centrale Diac. Conf. van de Geref.
kerken zal D.V. dit jaar weer gehouden worden
en wel op Woensdag 3 Oct. a.s., waarschijnlijk
te Utrecht.
Op de a.s. classe-vergadering van Utrecht
zal ook een voorstel worden behandeld, om de
Gener. Synode te verzoeken pogingen in het
werk te stellen om te komen tot eenheid van
opleiding. Het zou zeer zeker gewenscht zijn
dat de beide opleidingsscholen vereenigd wer
den doch wij betwijfelen, of in onze kerken
algemeen de drang tot zulk een vereeniging
gevoeld wordt. Als de Gen. Synode toch een
poging zal wagen is het te hopen, dat men
niet torne aan het beginsel van kerkelijke op
leiding anders maakt men de verdeeldheid
grooter, in plaats dat men ze overbrugt.
Op de conferentie van Geref. Pred. in Gro
ningen zal ds. Koppe van Westeremden o. a,
de volgende stellingen over „Het Huisbezoek'
verdedigen
c. De noodzakelijkheid van het huisbezoek
vindt haar grond in de behoeften, welke elk
lidmaat heeft aan afzonderlijke geestelijke
verzorging.
d. Het doel van het huisbezoek is een on
derzoek in te stellen naar de relatie, waarin
elk lid der gemeente staat tot God.
f. De wijze waarop de opziener het huisbe
zoek heeft te verrichten wordt in hoofdzaak
beheerscht door de vraag, hoe hij den weg
vindt tot het hart.
i. Het stelselmatig vermijden van den ambts
titel „herder en leeraar" is niet bevorderlijk
voor een getrouw en vruchtbaar huisbezoek.
j. In de afzonderlijke geestelijke verzorging
Offieiëtli Berichten.
Middelburg. Gevonden in de collecte f 1.
met bijschrift: „als dankoffer".
Diakenen zeggen hiervoor vriendelijk dank.
Ontvangen collecten van de Gereformeerde
Kerken in de Classe Middelburg.
a. Voor de Hulpbehoevende Kerken in de
Provincie
Nagekomen: Viissiogen f27.35V2. Veere en
Westkapel le door mij niet ontvangen.
b. Voor de Theol. School te Kampen
Arnemuiden f 7.66Vs Domburg f7.45; Ga-
pinge f 2.92Grfipskerke f 21.67V2Koudekerke
f 13.50l/2St. Laurens f 5.54; Meliskerke f 11.75;
Middelburg f 63.87V2Oostkapelle f 15.25Se-
rooskezke f22.O. en W. Souburg f20
Veere f 18.30Vlis3ingen f 15.17Vs Vrouwe
polder f-7.53l/j Westkapelle f2.54.
Mag ik a. s. Donderdag (7 Juni) de collecten
voor de hulpbehoevende studenten inwachten
De Correspondent voor de
Classicale Collecten,
Middelburg, 31 Mei 1917. A. Punt.
Kruiningen 28 Mei 1917. Zondag 27 Mei
na den middagdienst werd hier onder leiding
van den Kerkeraad tot Herder en Leeraar dezer
gemeente beroepen de Eerw. heer H. J. van
der Meulen Theolog. Cand te Vianen. De Koning
der Kerk fchenke dien jeugdigen broeder licht
en wijsheid om waar zoovele kerken een roe
ping op hem uit brachten met vrijmoedig
heid een beslissing te nemen Zyn naam ter
eer en de betrokken gemeenten tot welzijn.
Namens den Raad der Geref. Kerk.
Chr. Veeijzer, scriba.
Aan de Kerkeraden m de Classis
Middelburg.
Ondergeteekende zal tot het in ontvangst
nemen van de Pinkstercollecten voor de Zending
zitting houden in de Consistoriekamer Bogard-
straat, Middelburg op Donderdag 7 Juni as.,
van des morgens 11 tot 12 uur.
G. F. Kerkhof,
Deputaat tot de Zending.
AGENDUM voor de Classicale Diaconale
Conferentie, te houden 7 Juni 1917,
in de Gereformeerde Kerk te Ter
Neuzen, aanvangende des voormiddags
11 uur.
1. Openen namens de roepende Diaconie
van Axel.
2. Teekenen der Presentielijst.
3. Verkiezing Moderamen.
4 Vaststelling der notulen der vorige Con
ferentie.
5. Onderzoek naar de vrucht der vorige
Conferentie.
6. Behandeling der ingekomen Stukken.
7. Behandeling der volgende vragen.
le Axel vraagtKunnen Diaeoniën niet
meer doen ter verlichting van het lijden der
tuberculoselijders, zoo ja, op welke wijze?
Toelichting Omreden het aantal tuber
culoselijders in onze streek aanmerkelijk toe
neemt, doet de Diaconie van Axel deze vraag.
2e. Axel vraagtMoet er gearbeid worden
om schenkingen onder levenden of legaten van
overledenen te verkrijgen en moeten Diakenen
of Predikanten daarop werken
Toelicht ingAangezien het in deze Classes
nooit voorkomt dat schenkingen of legaten aan
de Diaconie komen.
3e. Axel vraagt nogmaals Oefenen Diakenen
ook eenige regeeriüg of bestuur uit in de Kerk
Toelichting Aangezien er onder de leden
van een Kerkeraad wel eens verschil van opinie
bestaat over de vraag of ook de Diakenen
eenige medezeggingschap in de regeering of
bestuur der kerk hebben, doet Axel deze vraag.
4e Zaamslag vraagt Hoelang is een ver
trekkend lid die in behoeftige omstandigheden
verkeert, of tfidens verhuizing Diaconale hulp
noodig heeft, voor rekening der Diaconie der
Kerk waarvan dat lid vertrokken is?
5e. Zaamslag vraagt Indien hiervoor geen
tijdperk is vastgesteld, kan het dan in de
Kerken dezer Classes niet tot een overeenkomst
komen
8. Rondvraag.
9. Finantiëele aangelegenheden.
10. Aanwijzing roepende Diaconie.
11. Sluiting.
Namtns de roepende Diaconie der
Geref. Kerk van Axel,
J. van Langevelde, Voorzitter.
H. Hoebé, Scriba.
HaamstedeMei 1917. Met goed aanpakken
is er veel tot stand te brengen. Het was aan
den avond van 20 Sept. van het vorige jaar,
dat eenige broeders uit 't midden der gemeente
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Geachte Redacteur.
Vergun ondergeteekende a. u. b. een kleine
plaatsruimte in Uw blad, om een korte ver
antwoording te doen aangaande genoemde kas.
Gingen we vorig jaar met het oog op den
ernst der tijden met angst en zorg, in betrek
king tot onze financiën, de toekomst tegemoet,
nu echter aan het einde van ons boekjaar, is,
Gode zfi dank, onze vreeze beschaamd. Hfi
toch, Wiens het goud en zilver is, en het vee
op duizend bergen, heeft alles welgemaakt en
geeft ons, en de vrienden van onze behoeftige
doofstommen, ruime dankenstof.
We ontvingen toch van 1 Mei '1630 April'17
aan giften f 686,34
aan inhoud busjes f 427,47
aan contributie f 94,
f 1207,81
en we gaven uit aan subsidie en andere kleine
uitgaven f 995,47.
De busjes brachten dit jaar f 21,81 minder
op dan vorig jaar, om reden dat een dertigtal
die een busje hebben, niets van zich lieten
hooren. Mag ik bij dezen vriendelijk verzoe
ken, dat zij die mij niets zonden, dit boekjaar
dubbel zullen arbeiden, dan kan de schade nog
ingehaald worden, want het vooruitzicht toch
is, dat bij de zestien die ondersteund worden
er minstens weer een viertal bfi komen. We
zouden ook geen saldo van f 212,34 gehad heb
ben, indien we van de gehouden Bazaar vorig
jaar in den Haag niet f315,— gekregen hadden,
maar voor een tekort gestaan hebben van f
102,66.
De opbrengst der busjes in Dordt was f 107,62
en die uit Maassluis f 105,87
Maassluis wordt dus een geduchte concurrent
van Dordt.
Hartelijk dank aan allen, die mij het werk
makkelijk maakten, door zoo ijverig werkzaam
te zjjn. De Heere vergelde U dien arbeid
waar ge uit liefde ook Hem wilde dienen, in
het collecteeren voor onze arme en behoeftige
doofstommen.
Waar we slechts 64 contribueerende leden en
corporaties hebben, waaronder enkele Chr.
Geref. en Geref. Kerkeraden, verzoekt onder
geteekende vriendelijk meer toezegging van
vaste bijdragen.
Dat deze letteren daartoe dienstbaar mogen
zjjn, wenseht van harte de penningmeester van
de A. O. K van „Effatha"
Met dank geachte Red. voor de plaatsing.
UEd. dw.
G. Vetten Singel 117.
Dordrecht, April 1917.
Psalm 1XXI Voor een zangstem met
begeleiding van Orgel of Piano.
Muziek van Gerard A. Goldemeding.
Uitgave van W. ten Have, Kalver-
straat 154, Amsterdam.
Deze Psalm had mijn leermeester zich voor
gesteld te toonzetten, en een weinig later staat
het portret van den pas overleden A. Pomper.
We hebben hier alzoo een werk voor ons,
dat uit groote achting van een leerling voor
een leermeester gegeven werd, en dit eert
beiden.
De psalm is het waard, dat er een schoone
muziek voor gegeven wordt. Dit lied uit de
diepte toch is zoo waar en zoo roerend schoon,
dat het altijd weerklank vindt. Het heeft een
onvergankelijk leven. Daarom is het verblijdend,
dat waar de Meester niet meer in de gelegen
heid was zijn voornemen te volvoeren, een er
kentelijk leerling de taak voor zijn rekening
nam.
Kenners zullen licht gebreken ontdekken in
dit werk, doch tot hen behooren we niet. Om
die reden behoeft men er dan ook niet te veel
waarde aan te hechten, als we zeggen, dat de
muziek op ons den indruk maakte niet vrij
van ééntonigheid te zijn.
Uiterlijk ziet het er ook zeer aantrekkelijk uit.
De inhoud ook van dit nummer is lezens
waard. In de groote verscheidenheid is één
heid en we bljjven het met warmte aanbevelen.
(Rom. 8 22) door ds. G. Wisse, Drie
bergen. Uitgave van Gebr. den Hartoö,
Oudegracht T. Z 47, Utrecht.
„Het bovenstaande is in hoofdzaak hetgeen
door mij als t fid rede op sommige plaatsen in
ons vaderland den laatsten tfid is uitgesroken*.
Deze woorden van den schrfiver op de laatste
bladzfide geven duidelfik aan de strekking,
welke dit boekske heelt. Dergelfike redevoerin
gen worden in onzen tfid met graagte gelezen
en dat is goed ook. Deze zal dan ook wel met
waardeering ontvangen worden en zfi is het
waard. Onder den zegen des Heeren kan ook
deze rede bfidragen, dat velen duidelfiker den
ernst des levens leeren verstaan.
Wie nog niet weet, wat de Engelsche poli
tien over dezen oorlog verklaart, kan uit deze
redevoertng de kennis verkrijgen. Maar hfi be
denke daarbfi, Jot groote mannen in zulke
felbewogen dagen gewoonlijk schitterend hun
lei weten schoon te wasscheD. Als men maar
gelooven wil, wat zfi zeggen, dan zfin zfi de
kampvechters van al wat goed en edel is. De
geschiedenis spreekt later vaak een geheel ander
oordeel.
door I. Samson, de eenige bfi de Frau-
sche regeering, geaccrediteerde Neder-
landsche journalist.
Uitgave van W. ten Have te Amsterdam
Dit hoekje is interessant. De schrfiver ver
haalt, wat hfi zelf ondervonden heeft en hfi
verstaat de kunst om het goed te doen. Maar
er staan ook beschouwingen in welke heelemaal
ten gunste der gealieerden zfin. Dit laatste
zegt ons, wat het boekje beoogt. We wfizen
er op, opdat ieder het wete.
D. B. Rogge. Bewerkt door Prof. dr.
H. M. van Nes.
Uitgave van J. M. Bredee's Boekhandel
te Rotterdam.
Wat een rfike verzameling van schoone his
torische platen krfigt wie bovenstaand werk
aanschaft. In de laatste aflevering ons toege
zonden komen o.a. voor„Olivier Cromwell
ontbindt het parlement" en „De keurvorstin
Johan Frederik van Saksen voor Karei V",
welke beide door levendigheid van voorstelling
het oog boeien.
De besehrfiving van het tfidperk der Her
vorming is zeer duidelfik en geeft treffende
bladzfiden.
E. J. Bosch Jbzn. te Nfiverdal.
Met blfidschap werd het eerste nummer be
groet. Vele handen grepen er naar en vele
monden spraken er over. Welkom werd het
in menige woning geheeten en de nadere ken
nismaking viel steeds mede. Zoo heeft dit
Maandschrift zfin plaats in korten tfid veroverd
en als het blfift voortgaan als tot dusver dan
zal het nog ruimer plaats verkrijgen. Het
biedt inderdaad goede, aangename lectuur voor
onze vrouwen en dochters. Bouma.
Utrecht. G. J. A. Ruijs.
Deze aflevering biedt weer voornaam werk
op verschillend gebied. Ze vangt aan met een
hoogst interessant artikel van dr. B. Wielenga
over „Willem Kloos als literair profeet", dat
in waardeering van dezen aestheticus allerminst
tekort schiet, in korte trekken een inleiding
geeft op de nieuwe dichtkunst in ons land en
tevens van christ. standpunt critiek levert
ook aanwfist, welken invloed Kloos en de zfinen
gehad hebben ook op de taal in onze kringen,
tot op den kanselstijl onzer predikanten toe.
Hfi besluit„Er zfin onder ons teekenen van
ontwaking, de nieuwe kunstrichting heeft ons
door overgewaaide zaden bevrucht, meer dan
wfi zelf weten is de tfidgeest bezig ons te be
wegen, en onzen smaak, ons taalgevoel te ver
edelen, er is onder ons, op literair gebied,
ook zoo iets als een nieuwe lente, maar het in
ons geheiligd kunstvermogen moet nog op
groeien tot de daadhet nieuwe leven te leiden
in het stroombed der Godsrivier".
M. Lindenborn schrfift over „Nationaal Chris
tendom op Java" en behandelt daarin de vraag
Is verbinding van Christendom en nationaliteit
geoorloofd, noodzakelfik, ja dan neen en ant
woordt daarop bevestigend. Uit de historie
beroept hfi zich op zendeling C. Coolen te
Ngoro, en Sadrachs kring. Hfi toont ook aan
de vele moeilfikheden om den Javaan tot christeo
in oprechtheid te maken. Een belangrfik op
stel volgt van de hand van den schoolopziener
Wirtz over „Drie Stelsels" (onze tegenw. wet
op het lager onderwfis, het Bevredigingsrapport
en het Unierapport), waarin hfi van antirev.
standpunt critiek levert op het nieuwe Grond
wetsartikel en de bevredigingsvoorstellen.
„Verdieping" door dr. J. A. van der Hake
is niet een woord tot studenten alleen, maar
voor ieder in onzen tfid behartigenswaardig.
In de Buitenlandsche Kroniek bespreekt Baarbé
de Revolutie in Rusland. Deskundigen beoor-
deelen verschillende pas verschenen boeken in
de „Leestafel", o.a.De heer Drewes Bavincks
werk over de opvoeding der rfipere jeugd, en
C(olfin?) de Encyclopaedie van Nederlandsch-
Indië.
Waarlfik, Stemmen des Tfids handhaaft zfin
roem en vordert belangstellende kennisneming
door alle gecultiveerden. Kerkhof.