ZENDING. De godsdiensten in China. Ofticië«l« Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. Gereformeerde Kerk van Middelburg. Kerkbouw Hagelang. het is niet behoorlijk dat brieve!" Ofschoon Paulus zich op waardige wijze verantwoordde, giugeu de Joden zoo te keer en vielen zoo heftig op Paulus aan, dat de Romeinsche offi cier bang werd, dat zij hem levend verscheuren zouden. Wanneer de Christus den Joden gepredikt wordt, zal altoos de oude haat en vijandschap weer oplaaien. Er is niet anders te verwachten. Dat is noodzakelijk, opdat ook zij zouden komen tot kennis van den Messias der verzoe ning en verlossing. We wenschen ds. van Nes in weerwil van alle vrijzinnige critiek bjj zijn arbeid toe moed en volharding, wijsheid en kloekzinnigheid. Worde er in onze kerken ook gedurig gebed opgezonden voor z\jn moeilijken arbeid, opdat er ook uit Abrahams nakroost mogen toege bracht worden tot den Christus Gods. Wie weet, welke schoone talenten er onder die mannen van Oosterschen bloede nog schuilen, die Christus' kerk kunnen ten goede komen Mocht er eens één onder zijn met een dich tergeest als Da Costa! Om bezielde en be zielende Nieuwtestamentische liederen blijven onze gemeenten nog steeds roepen Kerkhof. Na over het Animisme iets te hebben mede gedeeld, gaat dr. Bosch in de China-bode ver der schrijven over het Confucianisme, Boed dhisme en Christendom, en doet hierover de volgende mededeelingen „De godsdienst, die gesticht is door den grooten ouden wijsgeer Confucius, beschouwt den mensch niet zoozeer in zijn verhouding tot het goddelijke, maar meer in zjjn verhouding tot zijn medemenschdaarom noemt men het vooral een staatsgodsdienst, een beginsel van menschlievendheid, een godsdienst der deugd zaamheid maar deze deugdzaamheid leidt ten slotte tot het laagste in haar toepassing, waar van ik u de volgende zal noemen. Het kent geen levenden God, het heeft en geeft geen duidelijk begrip van zonde en van kwaad, en daarom kent het ook geen verlos sing kinderlijke eerbied wordt overdreven tot vergoddelijking van ouders en voorouders toe polygamie wordt gedoogd, pantheïsme gehul digd aan voorteekens, geluks- en ongeluks dagen wordt geloofd. Kinderen hebben geene rechtenbelooning heeft men in dit leven te zoekenstofvergoding en zelfzucht worden ge kweekt. Dan het Boeddhisme, dat in de vierde eeuw in China kwam. Het bracht mede afgoden en ceremoniën, het trachtte de behoeften des har ten te vervullen en door philosophie te bevre digen. Volgens zijn leer van het Karma ont wikkelt alles zich door en uit zichzelf; er is geen God, die de Schepper is. Het Karma be- teekent de staat, waarin wij ons bevinden, bepaalt de richting onzer bestemming en wijst naar een hooger of lager bestaanspeil. Dit leidt natuurlijkerwijze tot de theorie der zielsverhuizing en als gevolg daarvan tot het ontzien en beschermen van alle dierlijk leven, zoodat dikwijls dieren beter worden verzorgd dan menschen, want deze moeten zelf hun Kar ma, hun „wil tot leven" richten. Het Nirwana is een toestand, of eigenlijk een negatieve toestand, waarin het Karma zijn laatste bestaan, zijn laatste „wil tot leven" heeft uitgeleefdde vlam is dan uitgebluscht. Wanneer iemand dan de verschillende trap pen des levens heeft doorgemaakt, wordt hij zoo volmaakt, dat hij zich ten slotte oplost, opgaat in het Goede zelf, en zijn bestaan als het ware daarin verdampt. Voor het practische leven zijn verschillende gebeden vastgesteld, die soms aan de wetten der twee tafelen herinneren, als b.v. „gij zult niet liegen, noch bedriegen". Maar, wat is een leugen? Een onwaarheid, die door een ander ontdekt wordt. „Gij moogt niet dansen, noch wereldsche vermaken bijwonen"maar juist tegenover de tempels staan de schouwburgen, waarin vertooningen worden gegeven, zóó on zedelijk, dat ik ze niet kan beschrijven. Het is wel zeer vreemd, dat deze drie gods diensten niet vijandig tegenover elkander staan b.v. indien een confucianist sterft, zullen Taöis- tisehe en Boeddhistische priesters te zamen de begrafenisplechtigheden vervullen, zooals nog onlangs bij den dood van President Yoean- Shi-Kaier zijn maar weinigen, zelfs onder de priesters, die de diepe grondgedachte van hun godsdienst, verstaan, en het volk kiest geen partij, maar gaat verloren in hopeloos bijgeloof en troostelooze vrees. Afgezien van den pioniersarbeid van het Christendom in China in langverloopen tjjden, kunnen wij zeggen dat het eigenlijk pas vijftig jaar geleden met eenige kracht begon op te treden en sedert zich over het geheele land heeft verspreid. Vijftig jaren geleden moest het Christendom, om zoo te zeggen, in China worden binnenge smokkeld thans wordt een machtig heir van zendelingen en een millioen inlandsche bekeer lingen openlijk welkom geheeten als een leger, dat de vrijheid komt aanbrengen voor een volk dat gebonden ligt. Het verleden wasConfucianisme zonder hoop het hedenBoeddhisme met vrees de toekomst is onzes Heeren Jezus Christus, het Leven der wereld. Want het Christendom is tot China geko men, om daar stand te houden en te brengen vrijheid en hoop voor een groot volk. China, het zij nog eens gezegd, is rijp voor het Chris tendom. Indien wij maar de krachten en de toewijding hadden in weinige tientallen jaren zou China een Christenland zijn". Het overzicht is vluchtig, zeer vluchtig, doch geeft wel een inzicht in den nood ook van China. Ach, als eens de helft van het geld, dat nu door den oorlog verknoeid en weggegooid wordt, kon gebruikt worden voor de komst van Gods Koninkrijk Het is een ijdele wensch echter, en dat is goed ook: „niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijnen Geest zal het geschieden, zegt de Heere". Als men nu maar bedenkt dat dit woord hen, die de han den op de portemonnaie houden, niet vrijmaakt en schoonwascht. J. D. Wielenga. Kerk- en Hckoulnkuwi. TWEETAL te Drogeham (A)M. Elzenga te Grootegast H. Pokkens te Drongrijp. te Koudum J. H. Broek Roelofs teSchildwolde; D. v. Dijk te Knijpe. te DuurswoudeK. Minderhout te Garijp J. D. Waard te Donkerbroek. BEROEPEN te Wormerveer H. v. d. Zanden te Harmeien te Loenen-VreelandC. v. Mourik te Kooten. AANGENOMEN naar Sellingen D. Speelman te Stroobos naar Bunschoten (B) J. C. Aalders te Beetgum. BEDANKT voor GrijpskerkeC. A. v. Nood te Lopik voor DuurswoudeN. v. Leeuwen te Murmer- woude voor OldenboornC. v. Mourik te Kooten voor LandsmeerC. J. Goslinga te Molenaars graafBrandwijk voor Tholen E. J. v. Voorst te Driewegen c.a. Intree te Poortugal ds. W. A. Willemse, overgekomen van Wilnis, met Ps. 106 15, na bevestigd te zijn door ds. K. v. Anken van Pernis met Hand. 8 35. Afscheid van Spijkenisse wegens vertrek naar Wapenvelde, ds. G. H. de Jonge met 2 Petr. 1 19. Intree te Boskoop ds. D. Pol met Ef. 3 1418, na bevestigd te zijn door ds. H. Dijkstra van Smilde. Afscheid van Balk c. a. ds. J. v. Henten met Hand. 20 32. Afscheid van Oosterland ds. C. Staal met 2 Joh. 3. In De Zeeuw werd in een overgenomen stukje betoogd, dat het foutief was om van kerkelijke huwelijksW2se<7emW(7 te sprekenhet juiste woord zou zijn huwelijks&eues%m<7. Wij kunnen onder deze rubriek den schrijver niet gaan weerleggen, doch willen alleen opmerken, dat o.a. dr. B. Wielenga in zijn „Ons Huwe lijksformulier" tientallen malen van „inzege ning" spreekt, zelfs lezen wij op bl. 270 van zijn schoon werk: „...is het duidelijk, dat de kerkelijke bevestiging van het huwelijk ook meer dan een inzegening schijnt te zijn;" en op bl. 261 haalt hij deze woorden van Voetius aan „Moet dan huwelijksinzegening en aan bidding als niets beteekenend worden be schouwd Wie zal de plechtige toewijding en inzegening der kerkelijke bevestiging ver achten Daarmee is reeds genoegzaam aan getoond, dat naast „bevestiging", ook van „in zegening" kan en mag gesproken worden. In de Gereformeerde kerk te Ottoland is een nieuw pijporgel geplaatst, dat ruimschoots aan alle verwachting voldeed. Fabrikant de heer A. S. J. Dekker te Goes. Theologische Schooldag. De Theologische Schooldag zal D.V. dit jaar Woensdag 4 Juli gehouden worden. Als sprekers zullen o.a. optredenProf. Lindeboom, ds. Heida van Stadskanaal, ds. Feenstra van Dirksborn, ds. Hamming van Groningen. Zuider-zendingsfeest. Het Zuider-zendings- feest zal met het oog op de tijdsomstandighe den dit jaar niet gehouden worden. In plaats van ds. Jonker, van Middelburg, is als voor zitter van dit zendingsfeest opgetreden ds. To renbeek van Dordrecht. Legaten. Door wijlen den heer R. Valk te Kampen is gelegateerd aan de Geref. kerk aldaar en haar diaconie ieder f 250, aan de zending op Soemba, aan de Yer. tot instand houding van Nat. Chr. scholen en aan het suppletiefonds ieder f 100. Op den doodenakker. Op het kerkhof te Waarder was Woensdag een belangstellende schare aanwezig bij de teraardebestelling van wijlen ds. H. Cramer, emeritus-predikant der Geref. kerk aldaar. Door ds. L. van Loon, van Aarlanderveen, die bij verhindering van den consulent op ver zoek van den kerkeraad in het kerkgebouw voorging, werd een hartelijk deelnemend woord tot de kinderen gesproken, die zulk een goed vader in hem verliezen, en met waardeering gewaagd van den arbeid van ds. Cramer. Op het graf werd voor de betoonde deelneming door den H. C. Th. Cramer, burgemeester van De Lier, bedankt. In de Donderdag gehouden vergadering der classis Harderwijk is met algemeene stem men besloten, het voorstel van de Geref. kerk van Harderwijk, om aan emeriti pred. weduwen en weezen 10 pCt. duurtetoeslag toe te staan, naar de Prov. Synode van Gelderland door te zenden met verzoek om indiening bij de Gen. Synode. Zending. De Salatiga-zending te Utrecht heeft van N.N. een gift van f 1000 ontvangen. De Zendingsschool ter opleiding van Zen delingen der Broedergemeente te Niesky in Silezie is gesloten. Twee Nederlanders, bestemd voor den zendingsarbeid der Broedergemeente in Suriname, zijn thans op de Nederlandsche Zendingsschool in opleiding. Men schrijft aan de N. R Crt. De Broedergemeente verkeert in het onzekere over haar in Afrika geïnterneerde zendelingen en weet niet of ze in Britsch-Indie zijn. Zeker is, dat zü zich evenmin als de zendelingen van het Berlijnsche Zendingsgenootschap nog in Rlantyre bevinden. Over Beira, Daressalam en Zenzibar werden de gevangenen als gewone krijgsgevangenen naar Mombasa gebracht, waar zij 5 November aan wal gingen, Vandaar schrijft een zendeling Mombassa is een zeer ongezonde plaats, een weinig ten zuiden van den Equator, waar het zeer warm en koortsig is. Wfj wonen hier in tenten, vier mannen tezamen in een tent. Elk heeft 2 M. plaatsruimte ter zijner beschikking. De stof is ontzettend. Ons leven is zeer een zaam te midden der prikkeldraadomheining. Blijkens een bericht van het hoofdbestuur te Hernnhut zijn 150 vrouwen en kinderen, onder wie die van de zendelingen der Broederge meente, op weg naar Europa, te Pretoria aan gekomen. AGENDA voor de vergadering der Classis Middelburg op Dinsdag 8 Mei. Praesesds. C. J. de Kruijter. Assessor: ds. G. F. Kerkhof. Ie Scriba: ds. F. J. v. d. Ende. 2e Scribads. A. A. v. Schelven. 1. Opening door de roepende kerk. 2. Onderzoek der credentiebrieven. 3. Constitueering der vergadering. 4. Lezing der Notulen. 5. Omvraag naar art. 41 D. K. O. 6. Ingekomen stukken. Instructies. 7. Rapport der Commissie voor de vast stelling van het percentage. 8. Rapporten. 9. Inning van de Zendingsbijdragen over het 2e kwartaal 1917. 10. Benoeming van afgevaardigden voor de Particuliere Synode. 11. Aanwijzing der roepende kerk voor de volgende vergadering. 12. Censuur naar Art. 43 K. O. 13. Lezing der korte Notulen. 14 Sluiting der vergadering. De Scriba der roepende kerk, C. jobse. VERGADERING van de Classis Goes, gehouden 19 April 1917. Art. 1. Nadat gezongen is Ps. 119 1 en gelezen Ps. 138, opent ds. B. Meijer als con sulent der roepende kerk van Kruiningen de vergadering met gebed. Art. 2. De credontie-brieven worden nage- zien door de B.Br. ds. de Jager en oud. Ge- schiere. Alle kerken blijken wettig vertegen woordigd te zijn. Art. 3. Aan ds. v. Voorst wordt de blijd schap der classis betuigd in verband met zijn bedanken voor de roeping naar Scharendijke, waaraan de wensch wordt toegevoegd, dat hij ook vrijmoedigheid moge vinden voor de roe ping naar Tholen te bedanken. Het leedwezen der Classis wordt vertolkt over het heengaan van ds. Dam. Art. 4. In het moderamen nemen zitting als praeses ds. de Jagerals scriba ds. v. d. Veenals assessor ds. Meijer. Art. 5. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. Art. 6. Ingekomen stukken a. een schrijven van het moderamen van het laatstgehouden Congres voor Evangelisatie. b. de Handelingen van het tweede Congres voor Geref. Evangelisatie. Zal in het worden gedeponeerd. c. een missive van de Deputaten der Gene rale Synode voor verbetering der predikants- tractementen. Br. J. Donner wordt als clas sicaal deputaat voor deze zaak gecontinueerd. Art. 7. De vacature-beurten worden als volgt geregeld 's Gravenpolder D.D. Dam, Doekes, de Jager, Meijer. HeinkenszandD.D. de Jager, Meijer. Kapelle BiezeliugeD.D. Doekes, v. Voorst, van der Veen. Kruiningends. v. d. Veen. WemeldingeD.D. de Jager, Meijer, van der Veen, van Voorst. Art. 8 Tot afgevaardigden naar de Parti culiere Synode worden gekozen PrimiD.D. Doekes. SecundiD.D. de Jager v. d. Veen. Meijer. Ouderl.A. Geelhoedt. Ouderl.L. de Jager. J. Donner. J. Buijse. Art. 9. Aan de Particuliere Synode zal een voorstel worden gedaan inzake duurte-toeslag aan Em. pred. enz. Art. 10. De verschillende collecten worden geïnd. Art. 11. Onderzoek naar art. 41 D. K. O. Een der kerken vraagt en verkrijgt advies in een tuchtzaak. Aan ds. Dam wordt acte van ontslag verleend. De kerk van Baarland ontvangt op verzoek ds. v. Voorst als consulent, terwijl ds. v. d. Veen wordt aangewezen als consulent van 's Graven polder. Art. 12. De Zendings-deputaat ds. Doekes deelt mede, dat de Zendingsdag D.V. gehouden zal worden op een terrein bij Goes. Als spre kers hopen op te tredends. Meijnen van Dordrecht, ds. Oudkerk van Kralingen en ds. Schuurman van 's Gravenhage. Art. 13. Ds. Dam neemt op hartelijke wijze afscheid van de classis. De praeses wenseht hem wederkeerig des Heeren zegen in allen dienst des Koninkrijks te Bodegraven toe. De vergadering zingt den scheidenden broeder het 4e vers van Ps. 121 toe. Ds. v. Voorst zal D. V. de classis bij de afscheidsprediking van ds. Dam vertegenwoordigen. Art. 14. In de plaats van ds. Dam wordt benoemd tot correspondent voor de Theol. fac. der V. U. ds. v. d. Veen en tot correspondent voor de Zending onder de Joden ds. Meijer. Art. 15. De volgende vergadering zal D.V. gehouden op Donderdag 28 Juni. Roepende kerk is dan Nieuwdorp. Art. 16. Korte notulen worden gelezen en goedgekeurd. Art. 17. Nadat gezongen is Ps. 122 3, sluit de Praeses de vergadering met dankzegging. Namens de Classis, Ds. B. Meijer, h.t. assessor. Driewegen26 April 1917. Zondagmiddag j.l, maakte onze geachte leeraar, ds. van Voorst, de gemeente bekend, dat hij niet zonder veel strijd, gemeend had toch voorde roeping naar Tholen te moeten bedanken, en alzoo blijk gaf van ons nog niet te kunnen scheiden. De oudste ouderling was de tolk van kerkeraad en ge meente, gaf uiting aan de blijdschap die er bij ons was en verzocht staande te zingen Psalm 134 3 De Heere zegene verder zijnen arbeid in onzen kring ten goede Zijner gemeente. Namens den Kerkeraad, J. de Muijnck, Scriba. CLASSIS THOLEN. AGENDUM voor de vergadering te houden op 2 Mei 1917 te Tholen. Art. 1. Om precies 10 uur opening der ver gadering door de roepende kerk. Art. 2. Nazien der lastbrieven. Art. 3. Vaststelling van het moderamen. Art. 4. Lezing der notulen van de vorige vergadering. Art. 5. Ingekomen stukken. Art. 6 Rapporten. Art. 7. Benoemingen. Art. 8. Voorstellen. Art. 9. Rondvraag Art. 41. Art. 10. Aanwijzing der roepende kerk. Art. 11. Sluiting. Namens de roepende Kerk, Ds. A. H. van der Kooi. B. o. Z 24 April 1917. Oosterland22 April 1917 Heden was het uur van scheiden gekomeD, dat onze Herder en Leeraar, de Weleerw. heer ds. C. Staal, zjjn afscheidsrede hield, die hij de gemeente voor legde naar aanleiding van II Joh. 8. Ds. G. Klumper, van Nieuwerkerk, sprak een woord van dank en vaarwel namens den Ker keraad, de Classis Zierikzee en de Geref. kerk van Nieuwerkerk en gaf op te zingen Psalm 121 4 Ds. W. H. Weeda, Herv. predikant, sprak een hartelijk woord als collega en vriend. Waarna de gemeente den vertrekkenden leeraar Ps. 134 2 en 3 toezong. Namens den Kerkeraad, P. A. Rotte, Scriba. Zondagmorgen 22 April maakte onze geachte leeraar ds. E. J. van Voorst aan de gemeente bekend, dat hij voor de roeping naar de kerk van Tholen had bedankt. Blijdschap vervulde ons aller harten. Stelle de Heere hem nog langer tot zegen der gemeente en tot eere Zijns Naams werkzaam voor Zijne kerk. Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk te Borssele, P. Fbaanje, Scriba. Het Bestuur van het Suppletiefonds „Draagt elkanders lasten" der Geref. kerk te Middel burg brengt ter kennis aan belanghebbenden, dat aanvragen voor suppletie kunnen geschie den bh' de brsA. Blijdorp, hoofd der school, GravenstraatJ. Goote, Langeviele K 232 en S. den Hartigh, Korte Heerengracht 277. Namens het Bestuur, S. Caljodw Pz., Secretaris. Ontvangen in de collecten van Zondag 15 en 22 April: f2.50 met bijschrift: „dankoffer" en f5.met bijschrift: „een dankoffer voor de armen". Diakenen zeggen hiervoor hartelijk dank. Voor den Kerkbouw te Magelang ontving ik van Mej. J. J. Bol te Terneuzen f 2,15 „uit het knikkertje van de kinderen uit de le klasse der Chr. School te Terneuzen" van Mej. J. M. v. d. Velde te Goes f 7,— „gecollecteerd op een gehouden jaarfeest der Geref. Meisjesver- eeniging" aldaar. J. D. wlelen«a. Ontvangen Collecten van de Gereformeerde Kerken in de Classe Middelburg a. Voor de hulpbehoevende kerken in de Classenagekomen collecte van voormalig Middelburg C f21.30; b. Voor de hulpbehoevende kerken in de provincie Arnemuiden f 7.44 Domburg f 5.98 Gapinge f3.39V2 Grijpskerke f 13.65Vs Kou- dekerke f 14.50; St. Laurens f4.40lA; Melis- kerke f 10.56Middelburg f 63.81VflOost- kapelle f 18.10Serooskerke f 22.98Vs O. en W. Souburg f 12.25Vs Vrouwepolder f 7.46l/s. Van de overige kerken nog niet ontvangen. Mag ik a. s. Donderdag 3 Mei van alle kerken de colleete voor de Theol. School inwachten? De Correspondent voor de Class, collecten, Middelbnrg, 26 April 1917. A. Punt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 3