FEUILLETON. Een betwistbare datum. Terechtgebracht. Ben verhaal nit het volksleven onzer dagen Kerk- en ftehooinlenwa. Oftlolëtla Berichten. Gereformeerde Kerk van Middelburg. Verantwoording Tan Liefdegaven. 5e Verantwoording verkoop boekjes ,ln en om Magelang'. Het is das ook geen nieuwigheid. Ia begin sel is het reeds lung aanwezig. Het is waar, „de Synode der Ned. Herv. kerk gaat in haar erkenning, dat het stichten van onderwerpen der gemeente van wetenschappelijke kennis on afhankelijk is, niet zoover. Maar het Regle ment op het godsdienstonderwijs geeft het vol doende te kennen, dat zij de kennis van oude en nieuwe talen, noch het inzicht in de leer aangaande God, de wijsbegeerte in de geschie denis van den godsdienst, de Israëlitische Christelijke letterkunde, noch andere acade mische wijsheid, noodzakelijk acht om een goed catecheet, krankenbezoeker en godsdienstpredi ker te zijn. En waarom zou zij dan nu bezui nigd moeten worden en niet allereerst deze opleiding uitsparen? Het eenige voorrecht, dat de academisch ge vormde predikant in de Herv. kerk geniet, is de bediening der sacramenten. Toch heeft de Synode de overtolligheid van Grieksch en He- breesch voor dezen „heiligen dienst" ook almede erkend, Men herinnert zich immers, dat zij een paar jaar geleden de oud-zendeling-leeraars en hulppredikers die r a f en t ienjarig verblijf in Indië wegens ziekte van zich zelf of van hun vrou wen naar Nederjand terugkeeren, de volledige rechten van het predikantsambt wilden schen ken. Is volgens haar een dergelijk „wetenschap pelijke" waarborg voldoende om den acade misch gevormden predikant in allen deele te vervangen, dan zal zij voor het bezorgen der verminderde opleiding welgemoed heenstappen. De revolutionaire strekking van dr. Mein- dertsma's voorstel is dus niet zoo erg als het schijnt. En zijn plan heeft dit voor, dat er evenredigheid komt tusschen de bezoldiging der predikanten en de aan hen gestelde we tenschappelijke eischen". Men ziet, waartoe de omstandigheden som migen leiden. Wij voor ons gelooven nog niet, dat de Syoode een dergelijk voorstel zal aan vaarden. Maar het is opmerkelijk, dat het naast andere plannen aan de orde komt en de aandacht trekt. Het is in elk geval een bewijs, dat de tegenwoordige omstandigheden overal ook in het kerkelijke zich doen gelden en wie zal zeggen, waartoe het onder den druk der tijden komt. Wat de Hervormde kerk wil doen om uit de bestaande moeilijkheden te komen, is haar zaak, maar we gelooven, dat er onder de overwegingen van die voorstellingen zeer juiste zijn, en het kan niet anders, of we doen wel, wanneer we er rekening mede houden. De kerknieuws-schrijver besluit zijn artikel met deze woorden: „Derhalve raad ik den ▼oorsteller aan, de consiquentie van zijn radi caliteit te trekken door kortweg de academi sche vorming van predikanten af te schaffen". Dit is wel zeer kras. En dat alleen om prac- tische redenen. Gelukkig, dat het zoover nog niet is, en in den eersten tijd zeker nog wel niet komen zal. Maar teekenend is het wel en het legt getuigenis af, dat zij, die zoo spreken, de huidige toestand geheel onhoudbaar achten. Boüma. In de Protestantsehe landen verschijnen dit jaar allerlei boeken ter gedachtenis aan wat voor eeuwen geschiedde door den grooten Kerkhervormer Luther Ieder kent den zooge- naamden historischen Sisten October 1517 als Hervormingsdag. Onder de gansche Christen heid wordt die datum als aanvang van een nieuwe periode in de geschiedenis van Christus' Kerk beschouwd. Met het aanplakken van zijn 95 stellingen aan de deur der slotkapel te Wittenberg zou Luther den eersten stoot ge geven hebben tot de Kerkhervorming. Die stellingen worden genoemd de „oorkonde" van de Hervorming. Van Gereformeerde zjjde is men het met die voorstelling niet zoo geheel en al eens. De Gereformeerden wezen er meer malen op, dat ofschoon het aanplakken dier stellingen wel een geloofsdaad van Luther was de inhoud toch van dien aard was, dat daarin nog niet uitkomt Luthers breken met de kerk van Rome. De Standaard van Dinsdag 10 April j.l. wjjdde aan deze kwestie een hoofdartikel onder den titel: „Wittenberg of Worms" en voert een pleit voor de gedachte dat als eigenlijken DOOE ANTHONIA MARGARETHA. 32) „Dat ziet er met Lena niet zooheel mooi uit,'' zei Mijnheer, toen hij binnenkwam. Hij zette een zeer bedenkelijk gezicht en had blijkbaar zijn vroolijkheid boven gelateD. „'k Geloof, dat die meid ziek wordt, en 't beste zou zijn dat ze zoo gauw mogelijk naar huis ging. „Ja, maar ze wil juist niet naar huis; ze gevoelt zich wel veertien dagen hangerig en onplezierig, zegt ze, maar ze heeft het alleen niet gezegd, omdat ze niet naar huis wil. 't Schijnt, dat er iets zit, tusschen haar en haar ouders, of dat ze iets heeft met haar tweede moeder, 'k heb er vroeger ook al eens iets van gemerkt." „Dat is allemaal goed en wel, maar als ze zich niet wel gevoelt en niet in staat is haar werk te doen, dan moet ze toch naar huis, al i9 het maar voor een veertien dagen. Zin of geen zin, daar zou ik niet naar vragen. Iets anders is of ze de koorts al niet heeft, en of ze zonder gevaar het reisje naar huis nog zou kunnen makeD. Tot mijn geruststelling en om verantwoord te zijn, zou ik daar onzen dokter datum ter herdenking der Hervorming geno men zou moeten werden 17 April 1521, toen Luther zijn beroemde rede hield op den Rijks dag te Worms, welke hij besloot met de be sliste uitspraak: „Hier:sta ik; ik kan niet anders God helpe mij, Amen Op het college in Kerkgeschiedenis aan de Vrije Universiteit „werd ons indertijd door pro fessor Rutgers geleerd, dat als eigenlijke datum van de Kerkhervorming moest worden vastge steld 10 December 1520. Om het gevoelen van dezen Hoogleeraar nader uiteen te zetten, behoef ik gelukkig ni t te verwijzen naar het collegedictaat van een student, want dat geeft altoos maar zeer ge brekkig weer wat van de katheder gedoceerd wordt. Gelukkig kan ik in dit geval verwijzen naar een in druk verschenen geschrift van onzen derzake kundigen professor. En voorals nog scharen we ons aan zijne zijde in de op- vattiDg dier zaak. 't Is te vinden in de rectorale oratie van het jaar 1894: „Het Kerkrecht in zoover bet de kerk met het recht in verband brengt". Daar lezen we „De dag, waarop Luther op de Markt te Wittenberg zijn papieren brandstapel aanstak, was juist daardoor de beslissende dag van zijn breken met Rome, de dag waarop de Hervor ming als het ware positie nam als hervorming der Kerk, de dag die wel niet den naam heeft van Gedenkdag der Kerkhervorming, maar die inderdaad toch het meest aan dien naam zou beantwoorden". En dan gaat prof. Rutgers aantoonen, waarom dat zoo is. Lutlier heeft toen niet slechts de pauselijke bul verbrand. Dat was slechts een toemaatje. De bundel boeken, die eerst verbrand waren, waren de boeken van het Roomsehe Kerkrecht en de Besluiten der Concilie a en Pausen: de Can ones en Decreta. 't Was op dien brandstapel te doen niet om de banbul te vertereD, maar om de boeken, waarin het destijds geldende kerkrecht was saamgevat, aan de vlammen prijs te geven. En dat was een publieke daad van Luther, welke hij later in een geschrift met nadruk en ernst heeft verdedigd. Het was immers een oud gebruik in vroeger eeuwen om alle booze en vergiftige boeken publiek te verbranden. Die symbolische handeling had Luther verricht ten opzichte van de boeken van het Roomsehe Kerkrecht. Prof. Rutgers schrijft: Luther bedoelde een protest niet slechts tegen het vonnis dat over hemzelven was uit gesproken, maar veeleer tegen het beginsel waaruit dit vonnis voortkwam, tegen het ge- heele stelsel waarvan het slechts de toepassing was. Als met vlammend schrift wilde hij be tuigen en ook aan de gansche christenheid voorhoudenhet Corpus Iuris Canonici moet de wereld uitweg daarmee, voor altijd Dat was de gedachte, die toen werd be lichaamd". Luthers geestverwanten waren het niet allen met die daad eens. Vooral de heeren rechtsge leerden niet. Maar wij als Gereformeerden mogen juist in dezen daad van den Hervormer zien zijn principieel breken met de Rooriische Kerk. Jammer, dat 10 December niet de gedenk dag der Hervorming is geworden. Dan hadde het beginsel zuiverder doorge werkt Niettemin zullen wij ook in onze kerkelijke herdenking dit jaar ons vasthouden aan den eenmaal historisch geworden Gedenkdag. Een dracht in het herdenken van dit groote feit geeft ook alleen macht. Kerkhof. TWEETAL te MildamN. Woldinga te Ten Post; F. Wiersma te Oo9terbierum. BEROEPEN te Schettens c.a.M. v. Alphen te Voorst; te DelshavenR Hamming te Groningen te MidwoldaM. Post te Gees te Stellendam c.a.T. Sap te Gouda. eerst wel eens over willen raadplegen." „Ik geloof ook vast, dat ze de koorts al heeft zei Mevrouw, „wil ik een van de kinderen eens naar den dokter zenden?" „Ja, doe het maar." Ongelukkig was de dokter niet tehuis, en kon hjj niet komen voor tegen den avond. Lena was inmiddels reeds naar bed gegaan en scheen zeer onrustig. Toen de dokter kwam, nam hij haar nauw keurig op, maar zei niet veel. „Zou ze ziek worden zeide Mevrouw. „Dat is ze reeds, Mevrouw!" „Het spijt mij, dat u van middag niet thuis waart, want we hadden u willen vragen of ze van middag nog niet naar huis had kunnen gaan. Zou ze morgen nog vervoerd kunnen worden Ze woont een uurtje met den tram hier vandaan." „Ik denk niet, Mevrouw, dat het raadzaam isze zou dan nog eerder naar 't ziekenhuis kunnen. „Zou dat niet 't minste bezwaar opleveren „Niet het minste bezwaar, dat is zoo veel gezegd. Vervoer is voor zulke patiënten nooit aan te raden, en kan licht eenig gevaar op leveren. Als het uw dochter was, in plaats van uw dienstbode zou ik u alle vervoer beslist ontraden." „Of het mijn dochter of mijn dienstbode is, dat is voor mij in dit geval precies hetzelfde. Als vervoer voor mijn kind gevaarlijk zou zijn, is het dat ook voor het kind van een ander. Ik zou haar 't liefst naar huis gestuurd hebben, ook om de moeite natuurlijk, maar meer nog, AANGENOMEN naar Ambt-Vollenhove: J. Dekker te N. Vennip. BEDANKT voor ZweelooC. J. H. v. Diemen te Nieuw- leusen voor Koudekerk a. d. Rjjn Y. v. d. Zee te Westergeest voor Ede en Genderen H. v. d. Zanden te Harmeien voor TerwispelU. Buwalda te Schouwerzijl voor LoppersumJ. H. Broek Roelofs te Schildwolde. Afscheid van Bruinisse ds. A. Taal met 1 Petr. 5 10 en 11. De kerkeraad van de Geref. kerk te Rot terdam besloot met het oog op den nood der tijden een biduur te houden op Zondagavond 22 April. Ds. H. H. Woudstra te Dokkurn (B) heeft wegens voortdurende ongesteldheid eme ritaat aangevraagd. Op Goeden Vrijdagavond is door onbe kende oorzaak het gebouw der Geref. kerk te Heinenoord afgebrand de Herv. kerk verschaft aan de gemeente voorloopig onderdak. In de Geref. kerk te St. Laurens (Brig- damme) is ingebroken men nam als „buit" slechts een ledig busje mede. De Geref. kerk van Middelburg zal, te beginnen met a. s. Zondag, weder twee avond diensten houden. Niet op de hoogte! In „De Zeeuw" van 5 April komt de advertentie voor„Aan de Christelijke Geref. School 't Zandt, wordt tegen 1 Mei a. s gevraagd een Werkvrouw". De secretaris is echter niet op de hoogte, als hij de school „Christelijk" Gereformeerd noemt zij is Gereformeerd, „zonder" meer. De toestand van Prof. Dr. J. Woltjer is iets gunstigerdie van Prof. Dr. Sillevis Smitt schijnt niet zoo ernstig te zijn als eerst gevreesd washjj onderging een groote operatie. De Geref. kerk te Coevorden ontving een legaat van f 750, de Diaconie van f 500 en de Christelijke School eveneens f 500. Te Heemstede is de Geref. kerk geïnsti tueerd ds. Datema van Haarlem predikte over 1 Cor. 15 5. De (Doopsgezinde) Zondagsbode vestigt de aandacht op enkele gegevens, welke dr. H. D Rutgers in een bundel Tijdspiegelingen 19141916 meedeelt omtrent het „godsdienstig leven in de studentenwereld". Genoemde schrij ver heeft berekend, dat de Vereeniging voor ethische en godsdienstige vraagstukken, de Ned. Christen Studenten Vereeniging, de Vrijz. Christelijke Studenten Bond en de VereenigiDg van Roomsch-Katholieke Studenten tezamen reeds meer dan een derde van de Nederlandsche Studentenwereld omvatten. „Dat wijst", zegt dr. Rutgers, „wel op een groote kentering in de geestelijke stroomingen, vergeleken bij een kwart eeuw terug". Voorts vertelt dr. Rutgers o.a. dat de op orthodox standpunt staande Wereldfederatie van Christen-Studentenveree- nigingen thans afdeelingen heeft aan meer dan 2500 hoogescholen en meer dan 190,000 leden telt. Waren in het begin de theologische stu denten daarbij in d0 meerderheid, thans is de verhouding van theologen tot niet-theologen hier te lande nauwelijks 1 tot 5 en in andere landen is het evenzoo. Onder invloed dezer Wereldfederatie zijn meer dan 5000 studenten in dienst der zending gegaan. Vlissingen. Zondagavond nam ds. D. Pol alhier in de Nieuwe Middel Kerk afscheid van de Gereformeerde Kerk, naar aanleiding van Hebr. 18 8 Jezus Christus is gisteren, enz. Spr. liet uitkomen de onverandelijk- heid van Christus en de verandelijkheid van den mensch. Na de predikatie werd de scheidende leeraar toegesproken door ds. Kerk hof van Souburg namens de classis Walcheren en door ds. van Schelven alhier namens de gemeente alhier en zong men hem staande toe Ps. 1214. Achtereenvolgens werden gezongen Ps. 33 11, Ps. 97 6 en 7, Ps. 72 11 en Ps. 29 6. Ds. Pol, die het beroep heeft aangenomen naar Boskoop, stond bijna 10 jaar alhier en heeft mogen medewerken tot de ineensmelting van de Gereformeerde kerken A en B alhier. omdat ik denk dat Volders Lena graag tehuis zal hebben als ze ziek moet worden Ik reken maar, als mijn jongen later van huis moet, en hij zou ziek worden, dan paste ik hem zelf liefst op en dan in mjjn eigen huis, en zoo denken die menschen er natuurlijk ook over. Of je burgemeester bent of advocaat, timmer man of metselaar, ouders zijn ouders, en ieder houdt veel van zijne kinderen." „Als u er zoo over denkt, dan moet u het meisje hier houden Mevrouw," zei de dokter terwijl hij opstond om heen te gaan. Onder aan de trap stond Mijnheer Meddens den dokter op te wachten, en vroeg belang stellend „Welnu, dokter, wat dunkt u van Lena?" „Ik kan er van avond nog weinig van zeggen, en moet haar eerst morgen nog eens zien, maar ik vrees, ik vreesals dat maar geen typhus- patient wordt." HOOFDSTUK XIII. Zelfverloochening. „Een telegram," zei vrouw Volders ontsteld, toen ze op het geroep „volk" naar voren was gekomen en nu de besteller voor zich zag staan, met een telegram in de hand. „Is dat voor ons 't Zal voor ons niet zijn, want we krijgen nooit een telegram." „Metselaar Volders; dat is toch hier?" „Ja dat is toch hier „Ja dat kan niet mankeeren," stemde vrouw Volders toe, terwijl zij met de punt van haar Eiken Woensdag houdt eene Commissie in de consistorie Noorderkerk Bogardstraat, 's avonds van 8 tot 9 uur, zitting tot het in ontvangst nemen van attestatiën, huwelijks- en doopsaanvragen enz. C. Weeda, Scriba. Dam F 162. Vergadering van de Classe Zierikzee D.V. 9 Mei e.k. Aanvang IOV2 uur. Punten voor het agendum op te zenden vóór 29 April aan het adres van den laatst- ondergeteekende. Namens den kerkeraad der roepende kerk te Zierikzee, Ds. J. Sybesma, Praeses. D. Mulder, Scriba. Vlissingen, 8 April. Hedenavond nam onze geliefde leeraar ds. D. Pol afscheid van zijne gemeente naar aanleiding van Hebr. 13 8. De hoofdgedachte der predikatie was, dat Jezus Christus, ook bij de wisseling van predikanten, gisteren en heden dezelfde is en in der eeuwig heid. Na de bediening des Woords richtte hij zich tot de afgevaardigden der zusterkerken en der Classis, tot zijn collega dr. A. A. v. Schelven, den kerkeraad, de commissie van beheer, het hoofd der Christelijke School met het daaraan verbonden personeel, kosters, organisten en tot de onderscheidene vereenigingen. Eindelijk sprak hij de gemeente in hartelijke bewoordin gen toe, die hem, vooral in de laatste dagen, op ondubbelzinnige wijze hare liefde en hoog achting toonde. Namens de classis werd den vertrekkenden leeraar door ds. Kerkhof dank gezegd voor den arbeid in 't belang der classiskerken verricht, waarna door ds van Schelven hem dank werd gebracht namens de gemeente, in herinnering brengende de ineensmelting der voormalige kerkgroepeD, die mede door zijne leiding tot stand kwam. Op verzoek van ds. van Schelven werd den scheidenden leeraar staande toege zongen Ps. 121 4. Zeer druk werd gebruik gemaakt van de gelegenheid om persoonlijk in de consistorie van ds. en mevr. Pol afscheid te nemen. De opkomst was in dezen dienst zoo groot, dat de Middelkerk de schare nauwelijks kou bevatten. Dat de Heere deze Zijne dienstknecht stelle tot een rijken zegen in Boskoop en hem en zijn huisgezin moge behoeden en bewaren. Namens den kerkeraad, A. A. Roos, Scriba. Gere/. Kerk Middelburg. Tot het in ontvangst nemen der plaatsgelden der Noorderkerk, hoopt de plaatsencommissie zitting te houden D. V. op Woensdag 18 en Vrijdag 20 April a s., des avonds van 7Vg tot 9Vs uur, in de Consistorie der Noorderkerk. Namens voorn. Commissie, J. W. den Hollander. Na de vorige verantwoording ontving ik nog de volgende bedragen Van ds. F. Staal te Colijnsplaat als opbrengst van den verkoop der boekjes op den Zendings dag en in de verschillende kerken der classis Zierikzee f 66. (264 exemplaren.) Van ds. A. Thielen te Axel voor 3 ex. f 0,75. Van br. P. S. Geschiere, penningm. van het Zendings-Comité te Grijpskerke voor 13 ex. f3,25. En van ds. S. Groeneveld te Terneuzen voor 14 boekjes f3,50 en voor 1 boekje f 1,—. Dus saam f 74,50. Het vorige bedrag was f 57,10l/s. Sinds 1 Januari brachten de boekjes dus op een^ saldo van f 131,60V2. Nadat de drukkker betaald was, is reeds in 1916 tweehonderd gulden als batig saldo ge stort voor den kerkbouw te Magelang. Nog zijn we niet aan het einde. Gaarne ontving ik spoedig de laatste bedra gen. De boekjes zijn nu uitverkocht. Krrkhof. schort het telegram aanpakte, „'k Was net aan 't werk," zei ze, bij wijze van verontschuldiging, „mijn handen zijn dus niet erg schoon, ziet u." „Ja, ja, dat zie ik," antwoordde de besteller wat ongeduldig, „maar maak nu wat voort, als 't je belieft, ik heb geen uur den tijd. Je moet je naam nog teekenen." 't Hield heel wat in, eer de naam gezet was. Vrouw Volders kon beter een breipen en een naainaald hanteeren dan een pennehouder of een potlood. Maar eindelijk stond het er dan toch. Nu ging de man tevreden en voldaan weer heen. „'k Begrijp uiet, waarom of de menschen toch altijd zoo'n drukte maken van een onnoozel telegrammetje," dacht hij. „Een telegram is toch iets heel gewoons." Zeker, het is iets heel gewoons, voor degenen die zich om den inhoud niet behoeven te be kommeren doch hoe menigmaal brengt zoo'n telegram een droeve tijding Wel brengt het soms het blijde bericht van een geboorte, van een welslagen bij een examen, of van een voordeeligen koop, zoo even gesloten maar ach, hoe vaak ook is het een bericht van ziekte en dood Vrouw Volders had nog nooit in haar leven een telegram ontvangenze had zoo'n ding zelfs nimmer van nabij g0zien, en was half bang van 't gele envelopje. „Zou ik 't open makeD, of niet?" vroeg zij zich zelf weifelend af. „Zij besloot tot het eerste, en scheurde voor zichtig de enveloppe met een haarspeld opeD, en las het volgende:

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 2