Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Bericht aan onze Abonne's! 31e Jaargang. Vrijdag 13 April 1917. UIT HET WOORD. No. 15. RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vaste MedewerkersO.D. R. J. v. d. VEEN, J. 0. WIELENfiA, B. MEIJER, F. J. v. d. EMOE, 0. POL, A. A. v. SCHELVEN en F. W. J. WOLF. Abonnementsprijsper kwartaal bij vooruitbetaling 50 cent. PERSVEREEN1G1NG ZEBUWSCHE KERKBODE. Adres van de AdministratieA. D. LITTOOJJ Az. Middelburg. Door liet steeds hooger worden der prezen van papier en drukloon zien we ons genoodzaakt den abonnementsprijs van ons blad te verhoogen op 50 CBIltS per drie maanden bij vo.oruitbetalina- De Administratie zal daarom zoo vrij zgn, dezer dagen te dispoueeren over 40 ets voor het eerste kwartaal en 50 ets voor het tweede kwartaal, plus de inoasso- kosten. HET BESTUUR. ZIJ VERTELDEN HETGEEN OP DEN "WEG GESCHIED WAS. De laatste woorden, die de Evangelist wijdt aan de Emmaüsgangers, maken on miskenbaar den indruk, dat dezen, nu het deksel hun van de oogen was weggenomen, zeer verblijd waren. Opgetogen van blijdschap hadden zij elkander aangezien en beider blik sprak van verrassende zegeningen, zoo mild ge noten. Al is het laat in den avond voor een terugreis naar Jeruzalem, toch laten zij zich door niets weerhouden en gaan langs denzelfden weg terug, dien ze ge komen waren en die ongetwijfeld hun leven lang hun is dierbaar gebleven. Onderweg hebben ze zeker wel alles nog eens heerlijk gerepeteerd. Als ze het huis binnentreden, waar de discipelen bijeen zijn, baart hun onver wachte verschijning niet het minste op zien, en, als waren ze gekomen, om het groote nieuws te vernemen in plaats van het te vertellen, klinkt hun de blij mare, juichend geuit, indeooren: »de Heere is waarlijk opgestaan en is van Simongezien! i>En is van ons gezien", hadden ze er .aanstonds op kunnen laten volgen en heb ben ze er waarschijnlijk op laten volgen, en ter bevestiging van deze woorden ver telden ze hetgeen op den weg geschied was, dat is, ze gaven een omstandig ver haal van hun gezegende ontmoeting met den verrezen Meester. Dat de Emmaüsgangers vertelden het geen op den weg geschied was, bewijst, dat ze met geduld werden aangehoord. Minder geduldig en gretig zouden ze zijn aangehoord, als ze de blijmare, door som migen der discipelen hun toegeroepen de Heere is waarlijk opgestaan, ongeloovig hadden teruggewezen. In dat geval zouden zij ook niets nieuws te vertellen gehad hebben. De wetenschap, dat Jezus dood was,, behoefde geen beves tiging. Over die nare en bedroevende omstandigheid behoefde niet te worden uitgeweid. Maar de blijde tijding, dat de Heere waarlijk was opgestaan kon niet genoeg zaam worden toegelicht. De discipelen hoorden er van met graagte. En met niet minder graagte spraken de Emmaüsgan gers er van. Genade is mededeelzaam. Zeiven waren ze bevredigd, hadden ze vredeze wilden ook anderen geruststellen en vrede bezorgen. Zeiven genoten ze door heerlijken troost verrukkelijke blijdschap anderen moesten ook die blijdschap ge nieten. In alle bijzonderheden dalen ze daarom af, als ze vertellen, hetgeen op den weg geschied was. Hoe bij het eerste woord van den met hen oploopenden vreemdeling reeds een lichtstraal schoot in de donkere duisternis hunner ziel. Hoe dat licht steeds won, de duisternis steeds week, en ze ein delijk geheel overtuigd werden door al lerlei beweegredenen, waarvan ze gerust konden zeggenhoe is het mogelijk, dat we daaraan niet gedacht, dat we dat niet geweten hebben, gelijk ze dat ook elkander bekend hadden, zeggende :was ons hart niet brandende in ons, toen Hij tot ons sprak op den weg en toen Hij ons de Schriften opende? Omstandig verhalen de Emmaüsgangers alles. Als het toch eens wezen mocht, dat zij, evenals Christus te hunnen opzichte, het middel waren, om het donker te doen opklaren bij de weifelende en twijfelende discipelen Wie weet, zal deze omstan digheid, door hen verhaald, d i t woord, door hen gesproken, deze gedachte door hen geuit een bres schieten in den ster ken muur des ongeloofs, waarachter nog meer dan één discipel zich veilig waant. Het gaat immers om een te groot goed, dan dat ze niet alles aanwenden zouden, om het den broederen deelachtig te maken, wat hun ziel verheugt en met weelde ver vult. Welaan dan, geen moeite ontzien, geen woorden gespaard. Het broederhart moet gewonnen. Heilige blijdschap verbreid. Bange zekerheid gebannen. Breedvoerig en omstandig verhalen de Emmaüsgangers al hetgeen op den weg geschied is. Het deert hun niet, dat ze, zulks doende, zichzelven in min gunstig daglichtstellen. Want het onderwijs, dat de vreemdeling, nu voor hun verrijkt besef de uit den dood verrezen Meester, hun gaf, tevens bestraf fing was. Zij hebben iets, veel gevoeld van de Oud-Testamentische waarheid de rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn, en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal m ij n hoofd niet breken. Het had hun hoofd niet, maar wel hun hart gebroken. En daarover schamen zij zich niet, maar verblijden zij zich. Die bestraffing was hun niet tot verderf, maar tot behoud geweest. Ze konden zoo ge makkelijk de roede kussen. En daarom juist ontzien ze ook de dis cipelen niet. Want door omstandig te verhalen al hetgeen geschied was op den weg, bestraften zij op hun beurt de dis cipelen. Als ze vertellen, hoe Jezus hen onverstandigen en tragen van hart had genoemd, dan kunnen de luisterende dis cipelen en vooral de nog ongeloovigen onder hen de toepassing wel maken dat zijn wij dus ook, want wij verkeeren in hetzelfde geval. Maar de Emmaüsgangers ontzien de discipelen niet. Hoezeer ze ook bedoelen de discipelen te verblijden als dat moet langs een weg van beschaming, dan ver werpen ze dat middel niet. Om het hooge en heerlijke doel en gedreven door de blijde oorzaak worden ze door niets weer houden, om een omstandig verhaal te doen van alles, wat op den weg geschied was. Behalve dit alles is er ten slotte nog iets anders, dat den Emmaüsgangers be weegt, om een omstandig verhaal te geven van wat op den weg geschied was. Iets anders, dat hun hart geheel vervulde, dat hun mond deed overloopen. De Emmaüsgangers gevoelden zich zoo rijk begenadigd. Rijk begenadigd, doordat de verrezen Meester zich tot hen wendde, om hen uit hun schier wanhopige droefheid te ver lossen. Jezus verscheen aan hen. Niet aan de Sanhedristen, aan Kajafas, aan Pilatus, van wier wandering van gezindheid jegens Christus, menschelijker- wijs gesproken, zooveel meer te wachten was, zelfs niet tot den discipelenkring, die Hem zooveel nader stond, wendt Christus zich het eerst, maar tot hen, Emmaüs gangers, aan wie Hij althans eer verscheen dan aan de discipelen. Dat de Heere hen, een paar onverstan digen en tragen van hart, nawandelt, als ze met weemoed in het hart uit Jeruzalem trekken, met hen een gesprek aanknoopt, hun het heerlijk onderwijs uit de Schrift geeft, om aldus hun geschokte gemoederen te herstellen, en zich jegens hen te be- toonen den goeden Herder, die de dwa lende schapen opwekt dat doet van beschamende vreugde en dank hun hart en mond overloopen. En dat hebben ongetwijfeld de Emmaüs gangers gevoeld, toen ze aan 't vertellen waren, dat Christus hen had uitverkoren, om deze groote blijdschap deelachtig te maken. Die hen-uitzoekende, hen-verkie zende, hen-onderscheidende liefde van Christus heeft hen getroffen in de ziel, heeft hen klein gemaakt en beschaamd, tot ootmoedigen dank bewogen, hen be zield tot juichen en loven, hen gebracht in de heerlijke zielestemming, waaruit de dichter van den ouden dag zongKomt, hoort toe, o, allen gij, die God vreest en ik zal vertellen, wat Hij aan mijne ziel gedaan heeft. Nog steeds handelt God in de bedeeling Zijner genade zoo beschamend. Zegge toch niemandmijn weg is voor den Heere verborgen! Bedroefden van ziel worden het eerst bedacht. In der Emmaüsgangers dieper droefheid en pijn lijker gemis ligt de oplossing van het vraagstuk, waarom de Christus hun eer dan anderen verschijnt. De verkiezende liefde Gods en van Christus wendt zich allereerst tot den verlatene en eenzame, tot den bedroefde en verslagene, tot den kleine en geringe, ook zelfs al is de wor tel hunner droefheid hun ongeloof. Dat hebben de Emmaüsgangers ervaren en ze waren er klein onder. En in de blijdschap huns harten, uit de volheid hunner ziel, die hun mond deed overloopen, hebben ze alles verteld, hetgeen op den weg geschied was. Warmenhoven. KERKELIJK LETElf. Predikanten-nood. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ad?ertentieprt)8 10 cent per regelb\j jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN BE Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan den Drukker A. D. LITTOOIJ Az., Middelburg. En zij vertelden hetgeen op den weg geschied was, en hoe Hij hun bekend was geworden in liet breken des broods. Luk. 24 35. - In de Nieuwe Rotterdamsche Courant van Zaterdagavond den 31sten Maart stond er boven het kerknieuws „Hoogere en lagere godsdienst- prediking" en ik ga enkele gedachten daarvan ontleenen om eens te laten zien, wat er in| de Hervormde kringen zoo al gedacht en geschre ven wordt. Het is nog niet lang geleden, dat er in de Hei vormde kerk een steeds aangroeiend getal van predikanten was. Gemeenten, die jaren lang vacant geweeet waren, konden weer een eigen herder en leeraar krijgen. Op ons eiland hebben we daar de voorbeelden van. Doch de toestanden beginnen zich weer te wijzigen. De tractementen zijn over 't alge meen laag, wanneer men in aanmerking neemt, de toenemende duurte van allerlei artikelen. Er is dan ook een beweging ontstaan om de tractementen te verbeteren, een beweging, welke naar het lijkt gunstige gevolgen zal hebben. Sommigen echter twijfelen aan het welslagen van deze onderneming en willen door geheel andere middelen er komen. De Nieuwe Rot terdamsche Courant behoort daar toe en drukt haar meening uit in het woord „frontverkor ting*, waardoor zij verstond „samensmelting van gemeenten en kerkgenootschappen, waar door aan de verkwisting van geld en werk kracht een einde zou worden gemaakt*. Nu heeft dr. Meindertsma in het Vaderland ook zijn denkbeelden ten beste gegeven en meent eveneens, dat „onze kerk radicaal met denbe- staanden toestand moet breken". Hjj oordeelt, dat het wetenschappelijk gehalte en de tr»p van beschaving harer dienaren gerust wat kun nen dalen. Hij geeft een vergelijking om zijn voorstel aannemelijk te maken. Op een dorp vindt men in den regel niet een H. B. School of een gymnasium. De bevolking doet het daar met een lagere school. Er zijn in Brabant gemeen ten, welke bestaan uit twintig a dertig zielen, meestal eenvoudige boeren menschen en nu is zijn gedachte, dat een hulpprediker daar goed op zijn plaats is, ja beter dan een predikant, die een opleiding genoten heeft aan een aca demie. Daarom zou hij willen, dat er voortaan twee soorten van godsdienstleeraars zouden zijn en men kon dit gemakkelijk bereiken, als men aan de eene categorie dezelfde eischen bleef stellen als tegenwoordig het geval is en als men voor de andQre het examen-program voor godsdienstonderwijzers een weinig uitbreidde. Het mes sneed dan aan beide kanten. Het aan tal der hulppredikers zou steeds vermeerderen en op die wijze konden licht elke gemeenten een arbeider krijgen en men behoefde niet te zuchten onder de moeilijkheden van de ver hooging der geldelijke kosten. De schrijver van het kerknieuws verklaart, dat hjj na zich twee maanden vertrouwd te hebben gemaakt met deze gedachte, haar steu nen kan. Het is immers waar, dat menige godsdienstonderwijzer nu op verschillende dor pen en in onderscheidene stadswijken al het werk van een predikant verricht en wat nog meer zegt, hij doet het evengoed als een aca demisch gevormden predikant. De werkelijkheid leert zelfs, dat zoo iemand zich gemakkelijker aansluit bij de bevolking dan menig predikant en dat hij door zijn gemoedelijken omgang meer wint. M. i. is hij past beter in zulke kringen en weet den rechten toon beter te treffen. Ja, zoover gaat deze, dat hij zegt, dat menige ongeschoolde oefenaar veel meer in vloed heeft uitgeoefend dan een hoogleeraar in de de godgeleerdheid.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 1