Een drietal cultuur-gevaren voor de Zending. Kerk- en Schooliaieawsi. Verantwoording van Liefdegaven. Kerkbouw Magelang. BOEKAANKONDIGING. Christelijk Vrouwenleven Uitgave van E. J. Bosch Jbzn. te Ny verdal. Draag nu den Olijftak aan. Bede om Vrede. Voor een zangstem met bege leiding van orgel of piano. Woorden van ds. A. J. Mulder, pred. der Geref. Kerk te Bussum. Muziek van A. Pomper, organist der Evang. Luth Oude Kerk te Amsterdam. 2e druk. Uitgave vau fa. Ten Have, Kalverstraat 154, Am sterdam. Gereformeerd Theologisch Tfldgchrift. VEREENIGINGSLEVEN zyn overtuiging uit te spreken en er naar te handelen. Later heeft hy met de kostelijke gaven hem van den Heere geschonken, de kerk ter plaatse als ouderling gediend en haar saamleven met de Chr. Gereformeerden bevorderd. Het stichten van een Chr. School, een werk, dat hier ook op allerlei wyze is bemoeilijkt geworden, stond, als haast van zelf spreekt bij dezen man van beginselen, ook op zyn program en ook dat ideaal is verwezenlijkt. Hy bleek ook hier even bezield belyder als trouw strij der, ja op alle gebied stond hy vooraan, hy was in de christelijke actie een voorman. Het nageslacht mag dat niet vergeten, en mag ook niet vergeten er God voor te danken, dat hy in woelige tyden mannen verwekte, die om den naam en de zaak van Christus srnaad- heid wenschten te dragen. Zulk een man was Pieter Melis. Zyn nagedachtenis blyve by ons voortleven. Warmenhoven. ZEI0IIG. Voor onze zendelingen wordt een zoo uit nemend mogelijk wetenschappelijke en prac- tische vorming noodzakelijk geacht. Met het stelsel, dat de uitgezonden Evan gelie-boden alleen „vroom" hebben te zyn, is reeds lang gebrokende wetenschap der Zen ding heeft te duidelijk geleerd, dat zich in de Zending problemen voordoen, die behalve een godvruchtig hart, ook, en niet minder, een helder verstand en degelijke studie vereischen. Doch dwaas zou het zyn, indien van eene we tenschappelijke opleiding zoowat alles werd verwacht. De middellijke weg moet bewan deld, doch de zegen, die met het gebruik der middelen gepaard moet gaan, komt van boven. Paulus plant, Apollos maakt nat, doch het is God alleen, die den wasdom geeft. Bovendien dreigt er gevaar van de samen werking van de Zending met de ongeloovige wereld, met het doel de cultuur te bevorderen. Een typisch voorbeeld van zulk een samen werking vindt ge in de Deli-Zending onder de Karo-Bataksde heer Cremer, oud-Minister van Koloniën, was diep doordrongen van de wensehelykheid deze Bataks door kerstening tot vrienden van Nederland te maken de ver schillende tabakmaatschappijen wilden de noo- dige gelden verschaffen aan het Ned. Zend. Gen. om een Zending onder dit volk te beginnen alzoo is geschied; zy bestaat nu ruim 25 jaren. Betalen de maatschappijen de benoodigde gel den en bemoeien zy zich in geen enkel opzicht met den arbeid, zoo is er niets tegen te zeg gen, dat de Zending van zulk eene gelegen heid gebruik maakt. Doch 't gevaar is, dat men ter wille van de cultuur het werk der Evangelieprediking op de tweede plaats zet en 't zou tot groote moeilijkheden aanleiding geven, indien de maatschappijen op den duur de uitbreiding van het werk niet meer wilden bekostigen. De broeders, die een dergelijke Zending besturen, hebben wel bijzondere wijs heid, genade en getrouwheid noodig. Een ander gevaar dreigt van de zyde der overheid. Meer en meer heeft de Zending, aller- wege, behalve den steun der kerk, ook de hulp der overheid gezocht en gekregen. De geld sommen, in den vorm van subsidiën gegeven, bedragen reeds honderdduizenden. Ons aardsch gezind hart heeft ongetwijfeld de neiging op die subsidiën zyn vertrouwen te stellen, in ieder gevalKerk en overheid te combineeren de overheid geeft ook zoo ruim; de kosten van scholen en hospitalen worden grootendeels vergoedzy is als de kip, die gouden eieren legt. Deze subsidie-regelingen zyn volstrekt niet af te keuren veeleer danken wij God, dat de overheid ons helpt. Doch dreigt er geen gevaar De geweldige stryd over de facultatief- stelling van het godsdienstonderwijs op de zendingsscholen ligt nog te versch in ons ge heugen, dan dat wy daarop nader zouden moeten ingaan. En het vertrouwen stellen op den vleeschelyken arm èn het toegeven, zy het ook in nog zulk een geringe mate, aan voorwaar- eenvoudig lezen en rekenen en schrijven!" viel Volders dominé in de rede. „Om een kind te leeren dat twee maal twee vier is, daar komt in 't geheel geen godsdienst bij te pas. Voor een Jood, voor een Roomsche en voor een Heiden, is en blijft twee maal twee vier. Ze leeren dus op school altijd 't zelfde of de school 'Christelijk is of niet." „Laat dit met rekenen zoo zyn, is het daarom b.v. met de Vaderlandsche geschiedenis even- zoo? Wie wijst uw kind op de bizondere leidingen Gods met ons land, tijdens den tach tigjarigen oorlog? Op welk een toon wordt er gewag gemaakt van den Potentaat der Po tentaten, met wien Prins Willem een vast ver bond had gemaakt? Denkt ge dat een kind het ook, om eens iets anders te noemen, niet voelt dat, welk boek het ook in handen krijgt, de Bijbel hem stelselmatig onthouden wordt Denkt ge dat het niet merkt, dat men hem de namen inscherpt van de uitvinders van stoommachine en luchtballon en hy hoort ze prijzen als de weldoeners der menschheid, ter wijl de Naam van den Verlosser van zondaren met opzet voor hem verzwegen wordt Men zal de kinderen wel leeren, met eerbied te spreken over onze groote veldheeren, men zal ze wèl leeren, hun moed en doodsverachting te bewonderen; maar men vergeet, neen men wil niet, erger nog, men mag niet eens, tot hen spreken van Hem of over Hem, die Dood en Hel eens overwon, en Zijn lichaam ter krui siging overgaf, opdat Hij zondaren zou redden van het eeuwig verderf." (Wordt vervolgd). den en eischen, die de vrye prediking van het Evangelie en de vrye ontwikkeling van den zendingsarbeid zouden belemmeren, zyn alles behalve denkbeeldige gevaren, waartegen wy hebben te waken en te bidden. Trouwens de verhouding tusschen Zending en overheid levert nog andere bezwaren op. Wy kennen een zendeling, wien aangeboden werd de belangrijke post van het civiel gezag hebberschap van het eiland, waarop hy arbeidde. Er lag veel aanlokkelijks in het voorstel het inkomen, dat hy ontving, zou aan de zendings- kas een niet onbelangrijke bate gevenhet ware hem mogelijk voor de cultuurontwikke ling der bevolking heilzame maatregelen te treffenhet was eene gelegenheid, zooals mis schien zelden voorkomt, om Zending en Cultuur te laten loopen in éénzelfde spoor het aller mooiste was, dat aan den zendeling geen stroo- spier in den weg zou worden gelegd de civiel- gezaghebber zou als zendeling vry blijven. Toch weigerde hy het aanbod, want hij zag in, dat de heidenen Zending en Overheid, Evangelie en Cultuur zouden gaan verwarren het zou hun onmogelijk worden te gelooven, dat alleen d9 liefde van Christus den zendeling dreefzy zouden er bijbedoelingen achter heb ben gezooht. Daarom werd de Cultuur aan de Zending opgeofferdom mogelijk geestelijk verlies werd aardsch gewin prijsgegeven doch hoe groot was de verzoeking geweest J. D. Wielenga. TWEETAL teWezep (Geld.)J D.Heersink te Nieuweroord; N. G. Kerssies te Den Ham. te KommerzijlA. J. de Boer te Garrelsweer C. W. de Yries te Kiel windeweer. BEROEPEN te Cubaard J. v. Henten te Wyckel en Balk; te Vijfhuizen N. Diemer te Gameren te O.-PekelaS. W. Bos te Koudum te Wezep (Geld.): N. G. Kerssies te Den Ham; te Heerjansdam W. T. van Dam te Willemstad. AANGENOMEN naar Oldekerk J. v. Henten te Wyckel en Balk; naar Oud-Vossemeer C. Staal te Oosterland naar MoordrechtF. Drost te De Bildt (U.). BEDANKT voor Hendrik-Ido-Ambaeht :V. K. Kuy venhoven te Zwammerdam voor Rysoord J. L. Schouten te Arnhem voor Bunschoten (B.)R. E. v. Arkel te Soest voor Waarder Joh. Dam te Baarland voor NichtevechtW. de Jonge te Heeg voor Koudekerk a.d. Rijn: Joh. Dam te Baarland; voor Haastrecht en ElburgH. v. d. Zarden te Harmeien. Twee predikanten ontvielen aan onze Geref. Kerken; ds. D. Fleurke van Berkel, 35 jaar en ds. M. Schouten, em. pred. van Ridderkerk, 41 jaar, beiden dus in de kracht van 't leven. Dit heeft wel iets te zeggen.voor kerken, die alleen jonge predikanten willen beroepen en bang zyn voor de ouderen met het oog op de emeritaats- en weduwegelden De Geref. kerk van Woldendorp, zal, ge steund door de classe Appingedam, tot het beroepingswerk overgaan. Intree te Edam cand. P. C. de Bruyn vau Arnhem met Rom. 1 17, na bevestigd te zijn door prof. T. Hoekstra van Kampen met 1 Petrus 5 24. Afscheid van Uithuizen, wegens emeritaat, ds. J. Duursema met 2 Cor. 13 11. Intree te Zutfen ds. J. Waterink, overge komen van Appelscha, met 2 Tim. 2 3a, na bevestigd te zyn door ds. S. Doornbos van Doetinchem met Joh. 1 29 en 36. In verband met den kolennood zyii alle college's aan de Theol. School te Kampen saam- gevoegd op drie dagen. Om dezelfde reden zyn de lessen van het Ger. Gymnasium aldaar naar de morgenuren verschoven. In sommige kerken schijnt men er toe over te willen gaan om den Zondagavond kerk dienst te verzetten op 's middags, om licht en kolen te besparen. Ik ontraad dit alsnog zeer 1. Omdat de kerk en de dienst van God niet moet wyken, zoolang er in die uren 's avonds nog kroegen en zondige lokaliteiten etc. geopend en verlicht zyndan verschaffen we aan die gelegenheden feitelijk meer licht. 2. Omdat het eigenlijk geen besparing van licht geeft; misschien juist omgekeerd. Want er zyn tal van gezinnen, die als 't kerk is, ge heel met z'n allen opgaan dan zyn in zoo'n huis alle lichten c.a. 2 a 3 uur uit. Dit van al dergelijke gezinnen opgeteld, geeft veel meer lichten dan het aantal in de kerk. 3. Omdat verandering van kerkuur in vele gevallen niet gunstig is voor de opkomstmaar in den regel vermindering in de hand werkt. Men blyve dus liever 't gewone uur behouden. By den aanvang der godsdienstoefening, Zon dagmorgen in de Martinikerk te Groningen, door Ds. Schulte geleid, begon deze, naar de N. Prov. Gron. Ct. meldt, met mede te deelen aan de Gemeente, dat hij wilde protesteeren tegen het besluit om de kerk te sluiten ten ge volge van den kolennood. Toen in 1672, aldus de kansel-redenaar, de Bisschop van Munster onze stad bedreigde, hos groot was toen de verslagenheid, die zich van ons volk meester maaktealle handel stond stilde winkels, scholen en academie's waren gesloten en de rechtbanken geschorst en velen gingen vluchten naar andere landen maar de kerken bleven ge opend en waren te klein nu zyn ze te groot, en als straks het uur van aanvang nog eens mocht worden vervroegd, verzocht de spreker de Ge meente hem te willen steunen in zyn protest door in grooten getale steeds op te gaan naar de avondgodsdienstoefeningen. (Stand,) Dr. Joh. Warneek geeft iu enkele woor den den toestand der Duitsche Zending in 1916 aldus weer. Het jaar 1916 bracht voor Voor-Indië de verwijdering van de laatste Duitsche zend in gs- menschen, een steeds bitterder stemming tegen al wat Duitsch is en verzwaring van den arbeid der neutralen, die vriendelijk voor de Duitsehers de plaats innamen. Het jaar was getuige van de verdrijving der Bazeler zending van Britsch- Noord-Borneo, verergering van den toestand der Duitsehers in Japan en van de Liebenzeller zending op de Carolinen-eilanden. In West- Afrika werd de Bazeler zending in het binnen land van Tego opgeheven, insgelijks twee sta tions van de Bremer op de Goudkust. De Rynsche Ovambo-zending werd door dePortu- geezen stop gezetin Zuid-Afrika weerlichte het, in Oost-Afrika werden alle Berlynsche en Herrnhutter zendelingen van het Niassa- gebied geïnterneerd, de Leipziger zending van Kilimaudjaro belemmerd, die van Bethel in Roeanda, van Neukirchem in Oeroendi en van Breklum in Oeha in het krijgsgewoel betrokken, waarschijnlijk opgeheven. Het getal der met geweld uit hunne gemeenten verwijderde zende lingen bedraagt ongeveer 400 (de vrouwen niet meegeteld), dus byna een derde van alle Duitsche zendelingen. Het aantal van Inlandsche Christe nen, die van Europeesche leiders beroofd wer den, bedraagt ook ongeveer een derde deel, n.l. ongeveer 220.000. Zonder zerMingsvelden zyn thans de Gossner, de Sleeswyk-Holstein- sche, de Baptiste en de Soedau-pionier-zending zwaar benadeeld zyn de Bazeler, Leipziger, Hermannsburger, Oost-Afrikaansclie en Berlyn sche zending. Behalve de kleine zendings-ver- eenigingen in China en de Neuendestelsauer zyn alle getroffen. Met iedere maand neemt de schade aan de heiden-christelijke gemeenten, het weder-opleven der lieidensche godsdiensten toe. En nog schijnt het laagste punt niet be reikt te zijn. In een meditatie over „Laat uw woorden weinig zyn" schrijft dr. A. K. in „De Heraut" aan het eind dezer behartigingswaardige woor den voor predikanten, die 't gebed doen in de kerk, en ouderlingen, die voorgaan in de con sistorie„Lang bidden is de uitvlucht van wie nog nimmer het echte bidden geleerd heeft. Wie echt bidden kan, bidt vanzelf kort". Uit een artikeltje uit „De Heraut", ge titeld „Door God geroepen", van dr. H. H. K., halen wij de volgende, o. i. juiste woorden aan: „Wel heeft men het recht aan den kerke- raad mee te deelen de bezwaren, waarom men gelooft, dat men deze roeping, (n.l. tot ouder ling of diaken) niet vervullen kan, b.v. wegens gebrek aan tyd. Meent de kerkeraad dat deze bezwaren ongegrond zyn en handhaaft hy (de kerkeraad) zyn roeping, dan heeft men (de gekozene broeder) zich daarbij öf neer te leggen, öf men heeft zich te beroepen op de meerdere vergaderingen der Kerk. Maar eigenmachtig bedanken mag men nooit". Offlefëelci Berichten. Baarland. Zondag 18 Februari maakte aan het einde der namiddag-Godsdienstoefening onze geliefde Herder en Leeraar de WelEerw. Heer ds. Joh. Dam aan de gemeente bekend, dat hy voor de roeping van de Geref. kerk te Koudekerk a.d. Ryn gemeend hadjje moeten bedanken, en dat inzake het beroep van de Geref. kerk te Waar der hy zich had voorge nomen den daaropvolgenden dag te zullen be danken. Daarna werd onze leeraar door ouderling J. Sandee in hartelijke bewoording toegesproken vertolkende de innige blijdschap en dankbaar heid van kerkeraad en gemeente, waarna hy hem de bekende zegenbede uit Ps. 134 door de gemeente liet toezingen. De Heere bekrone deze beslissing met Zijn zegen, opdat bovenal Zyn Naam er in verheer lijkt wordt, en stelle verder Zijnen dienst knecht tot een rijken zegen voor de gemeente opdat de liefde als de band der volmaaktheid wederzijds tusschen leeraar en gemeente des te sterker moge worden. De Heere vervulle de ledige plaats in de kerken, die onzen leeraar riepen, met den man Zijns raads. Namens den kerkeraad, H. Schout, Scriba. De kerkeraden der Geref. kerken te Mid delburg deelen mede, dat a.s. Woensdag 28 Febr des avonds 7 uur in de Noorderkerk te Mid delburg D. V. een dusgenaamde ineensmeltiogs- samenkomst der drie kerken zal worden ge houden, by welke gelegenheid de drie predi kanten ds. L. Bouma, ds. J. D. Wielenga en ds. J. B. Netelenbos het woord zullen voeren. Vanaf dezen datum zal de ineensmelting wor den geacht een feit te zyn. Namens de drie kerkeraden, Ds. J. D. Wielenga. Middelburg, 22 Febr. 1917. Ontvangen Collecten vau de Gereformeerde Kerken in de classe Middelburg voor de hulp behoevende Kerken in de classe. Arnemuiden f 8,20l/s Domburg f4,84 Gapinge f 3,67 Grypskerke f 15,19 Koudekerke f 16,07 St. Laurens f2,87; Meliskerke f8,76% Mid delburg A f19.93; Middelburg B f 12,55 Oostkapelle f 13,25 Serooskerke f 18,31 Sou burg (Oost en West) f 13,71 Veere f 12,04 Vlissingen f 27,51 Vrouwepolder f 5,59 West- kapelle f 1,25. Middelburg C nog niet ontvangen. De Correspondent voor de class, coll., A. Punt. Middelburg, 22 Febr. 1917 Ontvangen uit de kerkcollecte te Souburg op 18 Febr. een gift van f 1.—. G. F. Kerkhof. Met hartelyken dank méld' ik de gift van fl,j.l. Zondag gevonden in de collecte Noor derkerk Middelburg. J. D. Wielenga. Vlissingsn, 19 F(br. Onder dankzegging aan de milde gevers gevonden in de collecte van 18 Februari met byschrift „een dankoffer" f5,voor de kerk en f5,voor de armen. Bovendien gevonden f 1,voor de Zending. De bydragen voor het orgelfonds bedragen over Januari de som van f8,81 Vs. Namens den kerkeraad, A. Roos, scriba. ZENDING. Middelburg G. Met vriendelyken dank ont vangen uit de catechesatiebus f5,96, Namens gecommitteerden, B. Lahr, penn. Dat gaat goed. „Ons maandschrift mag zich verheugen in een ongedachte belangstelling. Reeds gaven zich meer dan 1400 abonnées op. Niet het minst werden we verrast door de intee- kening van H. M. de Koningin-Moeder". Zulk een bericht teekent de aanmoediging, welke dit maandschrift gevonden heeft. Het deed ook ons genoegen, want het is wel de tyd, dat ook de christelijke vrouw zich uit spreekt over verschillende zaken, welke be langstelling verdienen. Het tweede nummer heeft ook weer een afwisselenden en aange- namen inhoud. Op onderscheiden plaatsen in ons gewest vond het ook reeds ingang en we twijfelen er niet aan, dat, wanneer het meer bekend wordt, het nog in menig dorp trouwe lezeressen zal vin den. We bly'ven het aanbevelen. Wie leest, wat we hierboven afdrukten, weet wat hun hier aangeboden wordt. Ik laat hier het begin van 't zangstuk volgen „Draag nu den Olijftak aan, 't Schoon symbool der oude schriften Bind, bind in uwe booze driften, Waardoor volken ondergaan Vrede zy het, vrede alom Roep van de allerhoogste tinnen Hun het bruisend wellekom Die den zoeten vrede minnen Draag nu den Olijftak aan Rol nu op uw krijgsbanieren, Laat geen woede u meer ontsieren, En hun hand niet langer slaan Zie het land is rood van bloed, En het oog van tranen stroomen Schreiend smeekt het volksgemoed, Laat de vrede weder komen. Deze regels geven een voorstelling van wat ons in het geheele lied wordt gegeven en we hebben dit te eerder gedaan, omdat we ons van een oordeel voor de dichterlijke waarde onthouden moeten. Dichtkunst is een heerlijke gave, welke God aan sommigen zijner men- schenkinderen geeft, maar wie uitmaken wil, hoe hoog dit zangstuk staat, moet meer be voegdheid hebben dan wy. Over de muziek kunnen we evenmin oor- deelen en daarom moeten we volstaan met de aandacht op deze Bede om vrede te vestigen. We kunnen wel verklaren dat wat hier tot uiting komt, leeft in vele harten. Dit is het verlangen der volken. Bouma. Afl. 10. Februari 1917. Bosch, Ny verdal. Inhoud Dr. J. Ridderbos, Jezus' houding tegenover de nationale zyde van Israëls heilsverwachting I. Dr. G. Ch. Aalders. Het jaar van den Uit tocht, naar aanleiding van een tydsehrift-ar- tikel van den Eng. jurist Harold M. Wiener over deze kwestie. Ds. Rullmann laat in zyn Kroniek verschil lende Geref. stemmen hooren over de sexueele voorlichting in de opvoeding. Dr. J. G. Ubbink doet een aanval op dr. Hepps voorslag in zake de anologia fidei. Met eenige boekbeoordeelingen wordt deze aflevering besloten. Kerkhof. BONDSRING MIDDELBURG. Uitgestelde Ringvergadering D. V. 1 Maart, 's avonds l1)2 uur, in de Chr. School aan het Oranjeplein, Oost-Souburg. 1. Materialistische stroomingen enz. Schets Zeeuwsche Afd. door de Ver. v. Middelburg. 2. M. O.De z.g. nieuwe richting in het strafrecht. Koudekerke. Vrienden, de Nieuwstraat is hopeloos ge blokkeerd door den Middelburgschen Raad. Dus allen naar Souburg. Al is de verlichting niet schitterend, in de 80 jaren hadden onze vaderen 't ook niet breed- Onze vergadering even druk bezoeken als hunne hagepreeken Contributie a 10 ct. per lid. J. M. Roseboom, Secr.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 3