Zondagen te kort. Kerk- en School nieuws. OfHcIëclc Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. Kerkbouw Nagel ang BOEKAANKONDIGING. Een belangrijk werk over de Ethische richting. VEREENIGINGSLEVEN. letteren en wetenschaprechts- en staatswezen z\jn altijd met de religie verbonden geweest en kunnen er ook mee samengaan. Hoogstens kan men de stelling verdedigeu, dat onze heden- daagsche cultuur met het christendom in strijd is. Maar dr. Bavinck betoogt in zjjn Stone Lectures „Wijsbegeerte der Openbaring", dat de bewering, dat de moderne cultuur met het Christendom in strijd zou zijn, een zinledige, een jjdele, een niets-zeggende froze iswant de moderne cultuur is zoo ingewikkeld, dat niemand met enkele woorden zeggen kan, wat er onder verstaan moet worden. Hoogstens kan het genoemde oordeel gehandhaafd worden ten aanzien van de wijze waarop, en de richting waarin de instellingen en verschijnselen van huwelijk en huisgezin, staat en maatschappij enz., in den tegenwoordigen tijd door sommigen ontwikkeld en geleid worden. Velen toch maken van de cultuur^gebruik, of lievermisbruik, om het christelijk geloof te bestrijden zij verwerpen het christendom om zjjn zoogenaamde heteronomie en transcen dentie „het is het supranatureele, dat inder daad tusschen het christendom en vele moderne cultuurvereerders in strijd is." Het grootste gevaar voor de Zending dreigt echter niet van deze zijde. Het is toch wel duidelijk, dat, als de Zending het supranatureel karakter van het Christendom losliet, zjj ook ophield Zending te zijnmet de moderne cultuur, die alleen 't zienlijke vereert en 't ge loof aan een bovennatuurlijke macht kortweg ridiculiseert, kan en zal de Zending nu niet en nooit meedoen. Er is echter een ander gevaarn.l. dat men er toe komt een concessie te doenom de mannen der wetenschap, tenminste der verge lijkende godsdienstwetenschap, ter wille te zijn, laat men de absoluutheid van het christendom vallen dan leeraart men, dat het verschil tus schen de christelijke en de heidensche (moham- medaansche) religies niet in het wezen moet worden gezfocht, maar in trap en mate schuilt. Als de Zending echter niet komt met het dogma tisch apriorisme, dat het Christendom de eenig ware religie is, en elke andere godsdienst valscb, heeft zij haar bestaansrecht prijsgegeven. Wij mogen niet één vinger toegeven. Zelfs zouden w\j de stelling kunnen verdedigen, dat hierin het grootste gevaar voor de Zending dreigt, n.l. dat men zich voegt naar de resultaten eener wetenschap, die heden zus en morgen zoo leert. De eenige vaste grondslag ligt in het onfeil baar Woord van God, en met Luther zeggen wii„Das Wort sie sollen lassen stehen," De Zending heeft er zich alzoo voor te wach ten, om aan de moderne cultuur toe te geven, dat het supranatureele wordt weggedoezeld en evenzeer, om, z\j het met handhaving van het supranatureel karakter van het Christendom, deze religie toch in wezen gelijk te achten met andere religies, die ook niet kunnen bestaan zonder 't geloof aan een bovennatuurlijke macht. Doch wij gaan nog een schrede verder en zeg gen, dat de Zending zelfs moet laten uitkomen, dat dat Evangelie, hetwelk zij brengt, verre, zeer verre boven alle cultuur is verhevende cultuur staat niet boven het Evangelie, om uit te maken wat waarheid is of niet; juist't om gekeerde is het gevalhet Evangelie geeft een maatstaf tot beoordeeling van de cultuur. Jezus heeft door Zijn optreden duidelijk ge leerd, dat de cultuur beneden het Evangelie staat en de Zending alzoo iets absoluuts breDgt, van eeuwige waardij. De Zending predikt, dat desnoods alles moet worden losgelaten en prijs gegeven als het ons zoude verhinderen in te gaan in het Koninkrijk Gods. Landbouw, nijverheid, handel, wetenschap, kunst, gezin, staat, enz., die gansche cultuur moge op zich zelf groote waarde hebbenmaar wanneer z\j tegenover het Koninkrijk der hemelen in de weegschaal gelegd wordt, heeft ze niets te be duiden. „Wat baat het een mensch, zoo hij de geheele wereld gewint en lijdt schade zijner ziel Hiermede is ook de vraag beantwoord, of de Zending onder cultuurvolken mag optreden, of alleen onder het animistische heidendom. J. D. WlELENGA. stige uitzondering zal maken." „Nu, 'k geloof dat zij wel graag mee zou doen, maar ik houd daar ook volstrekt niet van, dat weet ze wel. Een paar weken geleden had zij een paar glacé handschoenen gekocht, en die wilde zij Zondags aantrekken. Toen ik hierover mijn verwondering te kennen gaf, zeide ze, dat ze die voor een prikje gekocht had. „Dat doet er niets toe", heb ik toen ge antwoord, „al hadt ge ze present gekregen, dan past het je nog niet ze te dragen." Ik vroeg toen of ik haar portemonnaie eens even zien mocht en daar zat niets in dan drie centen. „Wel Lena," zei ik toen, „nu schaam ik me over je. Wou je nu beusch met glacé hand schoenen aaü, een cent in 't zakje gooien. U begrijpt, ze kreeg een kleur tot achter haar ooren, en durfde geen ja te zeggen. Ik liep weg zonder antwoord af fe wachten, om mjj klaar te maken, zjj ging naar boven en toen wij naar de kerk gingen, zag ik dat ze een paar katoenen handschoenen had aangetrokken. Ik ben toen natuurlijk niet meer op de zaak terug gekomen „Ik ben blij dat u zoo geheel in Volders' geest gehandeld hebt, Mevrouw!14 „Ja, nu ik dat hoor, ben ik er ook blij °m 5 ik vertel dit ook volstrekt niet om over haar te klagen, maar alleen maar om te laten uit komen hoe gauw ze toch in de stad elkaar alles na willen doen." „Dat is zoo, en 'fc verkeerde wil er toch zoo gauw in zóó is de mensch eenmaal van nature, 'k Ben blij dat u overigens goed over haar te vreden zijt, dat zal mijn man ook genoegen doen" UIT I>E PEE». Ia zijn „Kroniek" in de Januari-aflevering van het Gere form. Theol Tijdschrift neemt Ds. Kuilman met groote instemming een stukje over uit De Gereformeerde Kerk vau 30 Novem ber 1.1. van de hand van Dr. Schokking. Ook wij hebben dat met veel instemming gelezen. Met ernst en nadruk komt Dr. S. op tegen de toenemende gewoonte in de Kerken, om nu voor deze en dan voor die zaak een zoogenaamde gebeds-Zondag af te zonderen. De predikant moet dan een predikatie houden, waarin hij van die zaken handelt en in het gebed der gemeente moet dan die zaak hoofdzaak zijn. Hij vreest, dat als dit zoo voortgaat er welhaast Zondagen te kort zullen zjjn. Wij hebben nu al zendingszondagen (want het is niet genoeg, dat bijzonder op Pinksteren en telkens in bet gebed der gemeente de belangen van den zendingsarbeid gedacht worden, er moet nu in het najaar nog een aparte zendiügszondag zijn), en dan Jongelingsvereenigingzondag, Her vormingsdag, Waterloodag, Koninginne en Prin- cessepreeken, Zondagsschooldag, de Christelijke Studentenvereniging, de Chr. Onderwijzersdag, de Unie- of Oranjecollectezondagen de samen komst der Synode, Middernachtzending, Joden-1 zending, enz., enz. Indien wij nu, zegt Dr. Sde passie- en ad ventstijd er aftrekken, dan bljjven er maar 30 gewone Zondagen over. Hij zegt; „Wat bedoelt men met zulke afzonderlijke aanvragen Rechtstreeks geestelijken invloed uit te oefenen In 't begin. Voor een poosje. En als dan maar alleen bedoeld isinvloed oefenen op wewsc/zew-geesten. Wij krijgen soms den indruk, alsof dat mas sale bidden en al die concentratie van geestes stromingen op één dag (beter ware dan nog op één uur) als een geestelijke kanonnade is bedoeld. Naar de nieuwere psychologie, die „gebeds- verhooring" kent zonder een God, die hoort, alleen door psychische uitwerkingen of naar oud-methodistischen trant, dat God wel naar velen en minder naar weinigen zou hooren." Hij vreest en terecht dat de gemeente door al dat programma-gepreek geestelijk armer zal worden en dat de „gewone prediking" er door verarmen zal. Dr. Schokking zegt er niets te veel van. En het komt mij voor, dat aPdat vragen om zulke gelegenheidspreeken, zulke opwekkings- preeken en zulke speciale gebeden voor speciale zaken, èn het voldoen daaraan, het bewijs is, hoe het geestelijk leven der gemeente reeds verarmd is. En ik stem geheel in met wat Ds. Rullmann aan het woord van Dr. S. toevoegt, n.l. „Inderdaad loopen we in onzen lijd groot gevaar, het zwaartepunt van ons geestelij kleven te verleggen van het gewone naar het buiten gewone, en de versterking van dat leven te zoeken niet in een geloovig gebruik van de ge nademiddelen, die den Heere aan zjjn kerk ge geven heeft, maar in conferentiestemmingen enkele dagen in 'tjaar, bijv. op de Nunspeet- sche hei." Juist. En als dan dat buitengewone weer oud en gewoon is geworden, dan moet er weer wat anders, een nieuwe geestelijke stimulaus worden gezocht. Zoo is het mij ook vaak voor gekomen, dat het bh' velen ik zeg niet allen maar toch velen in al die opwekkingsrede nen en gebedsuren eigentlijk meer om een stem ming, een aandoening voor hen zelf te doen is, dan om Gods aangezicht te zoeken. Ik vind het ook bedenkelijk, dat al die drang tot zulke opwekkingspredikingen met de daarbij behoorende gebeden, meestal komen van den kant der algemeen christelijke kringen, waarin de etisehen de leiding hebben. Kringen, waarin men met alle vaste en be- lijnde belijdenis gebroken heeft en waarin daar om allerlei geesten kunnen saamgaan en die juist door hun onbelijndheid, door het zwevende en onvaste zoo groote aantrekkelijkheid bezitten „Zonder je nu weg te willen jagen," sprak Mevrouw thans, „moet ik er u toch even aan herinneren dat het nu tijd wordt om op te stappen. Hier, klein diner, heb jy een paar lekkere appels van me. Wat ziet ze er gezond uit, vrouw Volders, ze heeft wangen als belle fleuren." Ja, ze is gelukkig altijd gezond en ze kan goed eten," antwoordde Mina's moeder niet zonder eenigen trots. Mevrouw belde nu en Lena liet moeder en dochter uit. „Ben je niet blij dat je moeder er eens ge weest is, Lena vroeg Mevrouw vriendelijk. „'k Had heel wat liever gehad dat vader in haar plaats gekomen waszei Lena. „Hoe zoo? Houdt je niet van je tweede moeder 't Ljjkt mjj zoo'n goed, zacht mensch." Ja dat is ze ook wel. Maar wie houdt er nu van z'n tweede moeder Ik heb ten minste liever in 't geheel geen moeder dan een stief moeder „Nu, je redeneert er raar over; 'k zou wel willen dat je een beetje meer eerbied toonde tegenover de „vrouw van je vader," zooals je baar belieft te noemen. Vindt je zelf den toon dien je aanslaat christelijk „Dat weet ik niet," antwoordde Lena on willig „maar ik moet naar de keuken, anders kookt de melk over". (Wordt vervolgd). voor jonge menschéh en voor de massa der christelijkgezinde en religieuse menschen, die och zoo weinig kennis van Gods Woord bezitten, en die op grond van wat ze in krant en bro chure en vergadering en conferentie en cursus hebben opgedaan, alles afdoen meteenik geloof, ik denk, ik meen, ik ben overtuigd, enz. En men heeft dan een zekere passie opgevat voor de zending, of voor evangelisatie, of voor drankbestrijding, of voor ziekenverpleging, of voor de redding van verwaarloosde, of voor wat anders, en dat is dan voor hen ,het En nu moet ook de kerk helpen, om propa ganda te maken voor dat ,het". Eigenlijk moest de kerk dat „het" zelf doen. En 'tis wel treurig, ja een bewijs van haar onaandoenlijkheid, dat zy het niet doet. Niet waar? En dan moest de kerk het doeu, zóóals die vereeniging of dat gezelschap „het" doet. Na tuurlijk. Want de kerk met haar vaste en klare be lijdenis, die heel haar leven, al haar woord en werk beheerscht en leidt, de kerk, die niet voor zich laat trompetten en haar stem niet verheft op de straten, zij is niet naar den smaak van velen van die menschen. Vrij, zonder bindende band, ongecontroleerd, zóó wil men leven en arbeiden. En onder geestelijk toezicht der kerk, dat wel allerminst. Ik voor mij, zie dan onder meer bok in dien draüg, om de prediking en het gebed nu voor dit en dan voor dat doel te laten dienen, een poging, misschien in vele gevallen onbewust en opzettelijk, om de geïnstitueerde kerken zelfs op haar eigen terrein de wet voor te schrij ven en af te dringen van haar plaats en arbeid, en aan die ongecontroleerde vereenigingen en gezelschappen en kringen van onvaste of zonder belijdenis de leiding der geesten en van den christelijken arbeid in handen te geven. Dit kan dan te gemakkeliiker, omdat men het onderscheid tusschen de geïnstitueerde kerk en de gemeente, benevens de bepaalde taak der eerste niet kent of er niet mee rekent. Gelukkig zjjn de Gereformeerde kerken nog een stevige „sta in den weg" voor dat streven. Nog. Maar voor hoe lang nog Die ontbindende en verslappende geest van dat algemeen christelijke, dat onbelijnde en vage, driDgt ook in haar door. Dat zich vergezelschappen en samengaan ook in allerlei arbeid met hen die niet van gerefor meerde belijdenis zijn en zich niet door gerefor meerde beginselen laten leiden, neemt toe. Het gaat mooi staan. Men maakt daarvan een be wijs van onbekrompenheid, ruimhartigheid,ruim zijn van blik en van opvatting en al dat moois meer. Inderdaad is het meestal een bewijs van heel wat anders. Het getal is vooral in de groote steden toe nemend van hen, die geen tijd hebben om meer dan eenmaal in de week „tot de gemeente Gods te komen", geen tijd voor de kerkelijke bidstonden, geen tijd voor de catechisatie. Maar wel tijd voor cursussen en conferenties en samenkomsten voor alles en allerlei. En nog weigeren wel de meeste Gerefor meerde Kerken gevolg te geven aan die ver zoeken voor allerlei gebeds- en opwekkings zondagen, maar toch begint men er het oor naar te neigen. Laten de Gereformeerde Kerken waken en nuchter zijn en toezien, dat zij zichzelve blvjven. Dat zij trouw blijven aan haar belijdenis. Ook in het oefenen van opzicht en tucht. Want zóó alléén zullen zij tot een zegen kun nen zijn. Utreclitsche Kerkbode.) Klaarhamer. TWEETAL te 's Graveland R. J. Aalberts te Baambrugge M. M. Horjus te O. Loosdrecht. te MidwoldaJ. H. Broek Roelofs te Schild- wolde M. Post te Gees, te Zuilichem J. Sybrandy te Stiens E. Zwiers te Woudsend. BEROEPEN te R\jsoordJ. L. Schouten te Arnhem té MidwoldaJ. H. Broek Roelofs te Scliild- wolde te Loppersum A. J. de Boer te Garrelsweer te Werkendam (A)J. S. Langen te Gouda; te WaarderJ. Dam te Baarland te Ridderkerk en O. en N. BildtzylJ. G. Feen- stra te Dirkshorn te HijlaardJ. v. Henten te Wijckel en Balk te Koudekerke: J. van Loo te Mijdrecht. BEDANKT voor EdeR. E. van Arltel te Soest voor Bolnes en N. WeerdingeJ. D. Heersink te Nieuweroord. Ds. W. J. Thjjssen, em. pred. van de Ger. kerk te Siddeburen, is na een jarenlange onge steldheid overleden in den ouderdom van bijna 82 jaren. Naar wij vernemen heeft de Kerkeraad der Geref. kerk te Middelburg A, besloten voorloopig geen avonddiensten te houden wegens den steenkolennood, en tevens ter be sparing van gaslicht. Ds. Eskes te Genemuiden heeft emeritaat aangevraagd. Namens de Geref. Zendingvereeniging te Coevorden werd Donderdagavond het Evan gelisatielokaal „Bethel" te Steenwijksmeer" in gebruik genomends. Kroes van Coevorden sprak een woord naar aanleiding van Mattb. 25 14. Aan de Vrije Univ. slaagde voor het cand. ex. theol. de heer A. Pos van Zaandam. Intree te Klundert ds. D. Sikkel, over gekomen van Leidschendam, met Luc. 2 34 en 35, na bevestigd te zijn door ds. J. C. Sikkel van Amsterdam met Jes. 40 11. Afscheid van Appelscha, wegens vertrek naar Zutfen, ds. J. Waterink met Fil. 2 14—16. De nieuwe hulpkerk te Leeuwarden is ia gebruik genomen na een predikatie van ds. J. D. v. d. Munnik over Ps. 84 2 en 5. CLASSE MIDDELBURG. De classicale vergadering zal, wegens den steenkolennood, in de consistorie van de Ga9t- huiskerk worden gehouden. De afgevaardigden behoeven niet hun broodkaart mede te nemen. Ds. WlELENGA. AGENDUM voor de Classic. Verg. te Zierikzee op 21 Februari. Voorzitter ds. A. Taal. 1. Opening. 2. Onderzoek credentie-brieven. 3. Aanwijzing Moderamen. 4 Vaststellen der notulen. 5. Rapporten. 6. Ingekomen stukken. 7. Instruction. 8. Onderzoek naar Art. 41 D. K. O. 9. Regeling vacatuur-dienst. 10. Lezing korte notulen. 11. Omvraag. 12. Sluiting. Namens de roepende Kerk, J. Sybesma, Praeses. D. Mulder, Scriba. P. S. Op deze vergadering moet ook het quo tum voor de provincie worden gestort. Het Bestuur der Vrouwenvereeniging „Bid en Werk" maakt hare leden bekend, dat de eerstvolgende vergadering zal gehouden worden D. V. Dinsdag 13 Februari, ten huize van Mej. Stoel, Koorkerkhof. Middelburg A. In dank ontvangen het Zen- diogsbusje van A. d. V., inhoudende f 5.03Ys. Namens de Zendingscommissie, S. Verlare, Penningm. Vlissingen Febr. Gevonden in de collecte f 10.met bijschrift„voor de kerk, dank offer voor genoten zegeningen". Bovendien ge vonden fl,voor den kerkbouw te Magelang. Aan den milden gevers onzen harteljjken dank. Namens den kerkeraad, A. Roos. Met vriendelijken dank ontvangen van de Geref. Meisjesver. „üorcas" f2,50; vanmej.de Wed. J. P. M. geb. M. te Middelburg f2,50: van Pietje B. te Middelburg 400 halve centen, en gevonden in de kerkcollecte te Oost-Kapelle f 1,—. Hoe noodig de kerkbouw is blijkt bij vernieuwing uit een brief van onzen Zendeling in dit nummer der Kerkbode opgenomen. J. D. WlELENGA. Naar wij vernemen zal over eenige maanden bij de Drukkerij Libertas te Rotterdam een hoogst belangrijk werk verschijnen over de ethische richting. Dat dit een feit van belang is, zal ieder toe stemmen, die de theologische ontwikkeling in ons land met aandacht volgt. Tot dusver zag nog geen boek het licht, dat de ethische richting volledig beschrijft. Wel weet men dat, vooral in Nederland, de ethische opvattingen door velen worden gehuldigd wel weet men vaag, wat de ethischen gelooven van Openbaring, Verkiezing, Wedergeboorte, Sacramenten, enz, maar de be ginselen der ethischen, getoetst aan de uitspraken van hun voorgangers Prof. Gunning, Prof. Chantepie de la Saussaye en anderen, werden tot dusver niet bijeenvergaard en tot een ge heel verzameld. Aan dit belangrijke werk heeft Ds. J. van der Sluis te Varseveld zijn beste krachten ge durende enkele jaren gegeven. Op een zeer geschikt oogenblik, nu elk meelevende op theologisch en kerkelijk gebied terecht vraagt wat moet toch eigenlijk verstaan worden onder de ethische richting zal de vrucht van jarenlang onderzoek het licht zien. Nog te geschikter is het tijdstip, nu de modus vivendi-vraag in de Ned Hervormde Kerk opnieuw de roeping doet verstaan, om de geesten te beproeven. Prof. Dr. H. Bavinck te Amsterdam heeft zich bereid verklaard eene voorrede voor het werk te schrijven. Het boek zal ongeveer 400 pagina's van royaal formaat worden. Dus, zoowel wat in houd als- formaat betreft, een standaardwerk. In 25 hoofdstukken verdeelt de schrijver zijn stof. Voor velen zal dit omvangrijke werk straks als vraagbaak kunnen dienen. BONDSRING MIDDELBURG. Gewone Vergadering 15 Febr. a. s. 7Vs uur, Mil. Tehuis, Nieuwstraat. 1. Materialistische Stroomingen Schets, door de Zeeuwsche afd. uitgegeven door de Veree niging van Middelburg. 2. Vrij Maatsch. Ond. „De z. g. nieuwe richting in het strafrecht", door Koudekerke. Iu de pauze inning der contributies a 10 ct. per lid. J. M. Roseboom, Ringsecr.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 3