Christian Science. TOOR DE JEUOD. Oplossing Raadsels. Jannari-raadsels. X Brievenbus. Kerk- en Rchoolnieaws. Qglciëtlc Berichten, daan om het te lezen en we hebben er ons over verbaasd, dat menschen den treurigen moed hebben om zulk een voortbrengsel van de ver beelding gel\jk te stellen met de H. Schriften we hebben ons tevens geërgerd, dat er nog menschen zijn in Christenlanden, die zich op zulk een wijze laten misleiden. We betreuren het, dat sommigen den Bjjbel verwerpen en hem niet eerbiedigen als den eenigen regel voor het geloof en het leven, maar we stellen hen hooger, dan hen, die onder vromen schijn de lieden een Boek als dat van Mormoon in de handen willen stoppen, alsof het op één lijn met de H. Schrift zou staan. We raden dan ook beslist aan om met duze zoogenaamde Zendelingen niet te spreken over een ander punt uit het evangelie, maar om hen rekenschap te vragen van hun dwaasheid, welke er hen toe gebracht heeft om den Bijbel van zjjn geheel eenige plaats te dringen. Hierover gaat het en om niets anders. Wan neer zij er eens toe mochten komen om dit hun uitgangspunt los te laten, dan zou men met hen kunnen spreken over wat zij meenen in het evangelie gevonden te hebben. In de tractaten, welke zij naar 't schijnt met kwistige hand ver spreiden, brengen z\j „gewichtige vragen die betrekking hebben op de zaligheid" naar voren en geven daarop ren antwoord uit het Woord Gods, naar zij voorwenden en best kan ik me begrijpen dat een argeloos lezer, die zijn zinnen niet geoefend heeft tot overscheiding der waar heid, na de lezing denkt, dit is een ernstig boekje en er in loopt, omdat de aanhalingen uit den Bijbel vele zfjn. En als het nu juist was, dan zou het zelf nog een zegea kunnen brengen, maar hier is dwaling en waarheid zoo kunstig door elkander gemengd, dat men meer dan oppervlakkig het oude en eenige evangelie moet kennen, om te weten wat er in staat. Dit is ook het geval met een ander, dat de verordeningen geeft, waaraan allen, die leden van de Kerk van Christus werden, moeten gehoorzamen en op dit „Begin van het evan gelie van Jezus Christus" past het woord van den apostel PaulusWie heeft u betooverd, dat gij het evangelie van Jezus Christus onge hoorzaam zijt, want we durven gerust te zeggen, dat al deze verordeningen, gelijk in dit tractaat voorkomen, niets met het evangelie gemeen hebben. In het derde nummer komt op het laatst even de bedoeling te voorschijn. De mormonen geweren hunne leerstellingen en hun volmacht rechtstreeks van den hemel ontvangen te hebben door het bezoeken van heilige engelen Er gedn andere bron, waardoor zij die konden ontvangen. De naam, onder welken de Kerk bekend isis de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste dagen. De Heere gebood in een openbaring aan Zijne discipelen der laatste dagen dezen naam op zich te nemenZiedaar nu een bekentenis, welke ons hun beschouwing mededeelt. Aan deze „discipelen" heeft de Heere zich geopen baard en hen de opdracht gegeven om dezen naam te dragen. Zij zijn de eenigen, aan wie de Engelen uit den hemel een boodschap heb ben gebracht en uit dien hoofde eisehen zii nu, dat allen naar hen luisteren en tot hun Kerk zullen komen. Wij weten het nu en ieder kan zien, wat zjj beweren en hoever zij afstaan van de Profeten en de Apostelen. Wfj kennen het ontzettend woordindien iemand u een ander evangelie brengt, dan wij verkondigd hebben, al ware het een engel uit den hemel, die zij vervloekt. Wie het evangelie in den Bijbel ons geopenbaard houdt voor de blijmare des heils, die wende zijn oor af van alle bedriegelijke menschen-stemmen en houde zich aan het woord der H. Schrift. Eveneens wordt in 't volgend nummer ten slotte weer de aandacht gevestigd op het volk, dat zich voorbereidt voor de komst van Christus en dit alles moet dienen om de nieuwsgierigheid der lezers te wekken, opdat de boeken van deze Kerk hun weg vinden tot de onnoozelen, die zich laten verschalken. Dit laatste handelt over de teekenen van de Tweede komst van Christus en we zien in heel deze beweging niets anders dan een bevestiging van des Heilands woord, dat er in 't laatst der dagen velen zullen uitgaan om,ware het mogelijk, ook de uitverkorenen te verleiden. Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking valt. Bouma. BEDE. Zal er vrede komen Of toeft h\j nog lang? Moet meer bloed nog stroomen Het is al zoo bang. Maar niemand kan 't zeggen Slechts Één Die het weet, Hjj wou 't oordeel opleggen, En hoort ook het geween. Laat men 't niet verwachten Van 't oorlogsgeschut, Van vorstelijke machten, 't Is alles niets nut. Wilt niet langer verdwazen Gij volken, keert weer, Want Europa gaat onder Komt niet spoedig een keer. Men vraagt wel naar vrede En onderhandelt ook nog, Amerika zelfs helpt Bemiddelen, maar toch Als God in genade De harten niet neigt, Komt het niet tot verzoening En 't gevaar voor ons stijgt. Want Nederland bleef wel Tot heden gespaard, Al was boven anderen Ons volk dat niet waard. Bij 't danken, daar bidden w' ook Behoedt verder, o Heer En schenkt aan Europa Den vrede toch weêr? Maar zeker, wij weten Gif) kent Uw tijd. Gij weet ook waarom En waartoe G' alles zóó leidt. Leer ons dan aanbidden En zwijgen, o Heer Vermeerder 't geloof, En versterk het steeds meer. Jan. '17. li. Mevrouw Eddy, de stichtster van deze secte, de leidster van die bewegiüg, heeft in haar boek „Wetenschap en Genezing, Sleutel tot de Schriften" haar leerstelsel uiteengezet. Zij doet het voorkomen, alsof voor haar de Bjjbel de bron is van de kennis der waarheid. Hare volgelingen gaan ook in dit voetspoor. Scien- iisten zijn over 't algemeen ijverige lezers en lezeressen van de Heilige Schrift Ze beweren dan ook, dat voor hen dit boek is de betrouw bare en genoegzame gids tot het eeuwige leven. Maar zij misleiden zichzelven, als zjj meeneD, dat z;j de Heilige Schrift naar haar diepen inhoud verstaan. Inderdaad toch hebben de Scientistenin navolging van Mevr. Eddy, slechts zeer oppervlakkige bijbelkennis, en is voor hen van m°er waarde dan de Schrift, de leer van Mevr. Eddy, die heet eene nieuwe openbaring te zijn, eene ontdekking vanwat tevoren onbe kend was, en welke leer pas het belangrijke boek, dat de Bijbel heet, recht leert verstaan. Als de Scientisten dan ook beweren, dat de Bijbel hun een dierbaar boek is, dat zij daar uit de kennis der waarheid putten, dan is dat deels zelfmisleiding, deels een truc om eenvou- digen die aan Gods Woord hechten aan zich te verbinden, 't Is dan ook onwaar, dat Science den Bijbel beter leert kennen en lezen. De grondgedachten van dit stelsel gaan zelfs tegen de duidelijke openbaring der Schrift in. Van uit geloovig standpunt kunnen wij niet anders zeggen dan dat achter dit stelsel metterdaad diepten des Satans schuilen. De hoofdstellingen zullen we eerst kort saam- vatten. Daarna de breedere ontvouwing ervan geven. Dan criiiek er op leveren, om te laten zien, dat de Heilige Schrift ons iets anders leert. Vanzelf zullen ons daarbij twee dingen dui delijk wordenle dat Christian Science niet christelijk is, en ook niet wetenschappelijk, en 2e dat dit leerstelsel geen bevrediging biedt voor het zondaarshart. Metterdaad treedt Christian Science op met zeer hooge pretenties. Het denkt niet gering van zichzelve, maar acht in zelfvoldaanheid het hoogste idealisme te hebben gegrepen. Een Scientist sprak o.a. uit, dat deze leer in een kleine halve eeuw meer gedaan heeft om het menschelijke denken tot hoogere idealen op te voeren dan welke godsdienstige leer ook in den tegenwoordigen tijd. Ze heeft als 't ware eene verbetering van het Christelijk ge loof in de wereld gebracht, en pretendeert een verborgen schat aan het mensehdom te herge ven, welke in den loop der eeuwen zoekgeraakt was. Want volgens haar opvatting, brengt zij de ware verlossing van zonde, ellende, ziekte enz. Op den voorgrond wordt gesteldGod is goed. En goed is alleen GeestGod is alles in allen. In alles en in allen is God, de Geest, en daarom is de slof (de materie) niets. God is de eenige realiteit (werkelijkheid). Geest, ziel, leven, waarheid, liefde, dat is de eenige werkelijkheid. Stof (materie) is geen realiteit, maar dwaling. Geest i3 het werkelijke en eeuwige, stof (materie) is het onwezenlijke en tijdelijke. Leven, God, Geest, Goedheid ont kennen het bestaan van dood, kwaad, materie, zonde, ziekte. Zonde en ziekte berusten alleen op dwaling. De menschen moeten van hun wanbegrippen worden genezen. Dan wordt zonde en ziekte wég gedacht, en dan zjjn ze er ook niet meer. God heeft de ziekte niet gewild. Ze is niet werkelijk. Ze bestaat al leen in onze verbeelding. Het kennen, zien en gevoelen van het kwaad in welken vorm ook, is geen werkelijkheid, maar berust op misvat ting, op onkunde. Christian Science geeft den menschen weer het rechte geestelijke bewust zijn, waardoor ze van die onkunde en dwaling verlost worden, en dan zijn ze ook meteen be vrijd van ziekte en zonde. Daarom beweerde Mevr. Eddy ook, dat men in geval van ziekte geen geneesmiddelen moest gebruiken. Men moet de gemeenschap zoeken met God, den Geest, en dan wordt men vanzelf van elke krankheid genezen. De Heere Jezus heeft ook geen geneesmiddelen gebruikt om de kranken te genezen, maar hun alleen door Zijn woord en door de kracht der geestesgemeenschap met God genezing aangebracht. Mevrouw Eddy beweert die waarheid, welke even eeuwig is als God, en welke aan Jezus bekend was, en wier werking nooit had opgehouden, wat uitkomt, zoodra het menschelijk denken weer met die wet in overeenstemming is weder te hebben ontdekt, en meent nu in haar boek gegeven te hebben de vaste regels, welke ieder mensch kan toepassen en daardoor bevrijd wor den van alle kwaad en van elk lijden van iederen aard. Zij beweert ook, dat bij allerlei zoogenaamde ziekten de grootste factor feitelijk is de vreesen er bestaat geen ander genees middel tegen vrees dan Liefde. Het kennen van God als de Liefde stelt den mensch in staat, de vrees voor ziekten en de stoffelijke gevolgen daarvan te vernietigen, en dan is men ook bevrijd van ziekte, zonde, zwakheid, ljjden enz. Dit in korten trekken weergegeven stelsel, dat we nog breeder hopen te ontvouwen, is dus niet een soort theologie, maar een soort phi losophic (wijsbegeerte), geen dogmatiek maar een wereldbeschouwing. Schijnbaar ontkent Christian Science het wezenlijk bestaan van de stoffelijke wereld, en wil alleen rekenen met geestelijke realiteiten. We zullen'later in deze artikelen aantoonen, dat dit echter slechts schijnbaar is. De wereldbeschouwing van de gewone men schen zegt de Scientist is een product van hun mortal mind (d. i. sterfelijke denk kracht of geest). Zij hebben van de buiten wereld eene bedriegelijke voorstelling inder daad zijn de dingen heel anders dan zij ons toeschijnen, 't Is noodig, dat wij van dit ver keerde inzicht worden verlost. Én de verlosser is dan Christian Science. Het komt er dus feitelijk op aan, dat we eens anders leeren denken. En het groote beginsel, dat ons den ken moet beheerschen, is de goedheid van God. Uit God kon niet anders dan goed voortkomen. Er bestaat dan ook niet anders dan goed. Al wat ons in deze wereld kwaad lijkt, is maar schijn. Vóórdat we er nu toe overgaan, deze ge dachten breeder uiteen te zetten, kunnen we alvast van te voren vaststellen, dat in heel dezen gedachtengang ontbreekt de kern eer Christelijke religiede waarheid van schuld en genade, van zonde en vergeving. In deze leer ontbreekt het Evangelie der Heilige Schrift, dat getui genis aflegt van de noodzakelijkheid en dier baarheid van Christus Jezus als onzen eenigen en volkomen Verlosser en Zaligmaker. (Wordt vervolgd). Keekhof. Nu voor den eersten keer in het Nieuwe jaar onze raadsels weer in de krant komen, is het niet meer dan mijn plicht, jullie allen van harte geluk te wenschen en te danken voor je trouw meedoen in 1916 en tevens de wensch uit te spreken, dat je ook in dit jaar blijft volhouden en dat 1917 voor ons allen, door Gods gunst rijk gezegend mag zjjn. De oplossingen liepen nog al veel uiteen. Velen vonden het eerste moeilijk en het tweede begrepen ze niet, waar misschien wel een fout de oorzaak van was. Te verdeelen valt er 1. „Winterbloemen" voor Cor Haartsen, Souburg. 2. „Heimwee" voor Pieternella Boon, Ne- derstraat O 202, Middelburg. 3. Henriet v. Djjk, Wal 12, Middelburg, krijgt„Het huis op den heuvel". 4. „De Koloniaal" voor F. J. de Jonge, Lovenpolder, Hoek. 5. „Het huis op den heuvel" voor Jans Ver burg, Colijnsplaat. 6. „Het heerlijke land" voor Dina Verton, Veere. Simson, Gideon, Ester, Nazareth, Augustus, Koning, Ekron, Zedekia, Merom, vee, mijt, nijd. Het geheel isGisteren zijt gij gekomen en heden zoude ik u met ons omvoeren om te gaan. 2 Sam. 15 20. II. Vergeet mij niet. Jel. Scheele gaf op STAAT NIETS VROUW HEER HIER RECHT MEID KNECHT WATER BERG VISCH DAL DANIG GOD ZIJT AL II. Zet in plaats van de cijfers de gewenschte letters en ge krijgt een der spreuken van Sa lomo. 10, 11. 2, 4, 16, 19, 3, 17, 11, 10, 21, 19, 11. 21, 24. 5, 11, 25, 11, 23. 10, 4, 16. 10, 11. 24, 25, 11, 23, 1, 11. III. XXX X X X X X XXX X Schrijf in plaats der kruisjes letters en wel zóó, dat de middelste loodlijn de naam van een hond wordt, het bovenste kruisje is een letter, dan een deel van 'toog, dan een verwoeste stad, dan een zoon van Noach, dan weer een letter. Oplossingen vóór Donderdag 25 Jan. e.k. aan den Jeugdredacteur p.a dhr. Littooij, Span jaardstraat, Middelburg. Jan H. Oplossing goed. M. H. Blij, dat je het gevonden hebt. Piet D. Vergeet niet een duidelijk adres te geven. L. W. W. In het tweede vergist ge u. J. Ie F. Ik vrees, dat meer dan één keer niet gaan zal. H. v. D. Zulke slechte gedachten heb ik niet van je. F. J. de J. Vond je ze moeilijk? Jel. Sch. 'k Vind je raadsel heel leuk. S. T. Wat ben je ver van vader en moe der af. S. v. H. Laat hij maar meedoen, jammer, dat je twee niet hebt. C. H. Dank voor je brief en je felicitatie. F. de Dr. Is 't heusch al zoo lang geleden J. v. VI. 't Is nog zoo langweer ik jarig ben, als'1, het dichtbij is. schrijf ik het u. El. Liefb. Ditmaal heb je niet lang moeten wachten. Adr. en Job. Sm. 't Is een genot je verzen te lezen. El. Cath. H. 'tWas toch niet zoo moeilijk. M. Litt. Dank voor uw heilwensch. L. C. Litt. Ik zie dat St. N. je niet ver geten heeft. P. L. Het is niet heelemaal goed. Chr. St. Blij Jat je er weer bfj zijt. J. Verb. Ieder op zijn beurt. P. M. St. 'k Zal het je eens sturen op een ansicht. An. Verb. Doe maar mee. T. de F. Voor je leeftijd aardig goed gedaan. Jan D. 'k Hoop dat je in 't Nieuwe jaar weer geregeld meedoet. S. A. v. K. 'kZal eens aan je denken. An. v. K. Heel, heel lang geleden. M. Soh. Een volgende keer gaat het mis schien beter. D, Vert. Je oplossing keurig. J. Br. Dank voor je briefje. Adr. L. Best afgebracht. Jac. S. de K Dus je hebt het druk. P. v d. Z. Oplossing goed. J. P. B. Ik weet natuurlijk niet precies, wanneer uw brief is aangekomen. Jac. Karm Mar. Karm. 'tls goed, dat J. meedoet. P. B. Ik feliciteer u met uw jaardag. Pa. B. Het heeft geholpen, zie je wel. A. B. Zijn er nog zooveel zieken P. C. Br. Hoor je zoo graag vertellen. T. J. Nog niet te laat. Joh. E. B. 'kHoop, dat je een volgende keer niet zoo lang zoeken moet. An. Deurl. Stond er vier lettergrepen. H. en C. All. Dank voor je kaartje. J. Allew. 'k Begrijp ie Diet goed. P. J. v. B. Blij datje er weer eens bü waart. G. J. Br. 't Zal wel komen. W. J. Jongep. Jammer, dat je het niet vinden kon. L. Str. Je hebt heel wat gekregen. J. en M. Allew. Een volgende keer maar eens wat meer. El. B. Niet te spoedig den moed laten zakken. Jo L. Nog een beetje geduld! P. M. Walr. Gefeliciteerd met je broertje! BEROEPEN te EindhovenJ. G. Feenstra te Dirkshorn te N. WeerdingeJ. D. Heersink te Nieuwer- oord te AlfenJ. H. Telkamp te Ter Aar. AANGENOMEN naar OenkerkT. Gerber te 's Bosch naar St. PancrasS. G. de Graaf te Oosterzee. BEDANKT voor Koudekerk a d. Rijn T. Gerber te 's Bosch voor MildamD. v. Dijk te Knijpe voor N. Lekkerland C. A. v. Nood te Lopik voor ElburgG. Veenendaal te Putten. Het derde kerkgebouw der Geref. kerk te Leeuwarden zal D.V. in Februari in gebruik worden genomen. Afscheid van O. Pekela, wegens vertrek naar Urk, ds. T. Rispens, met 1 Cor. 15 58. De kerkeraad van Amsterdam heeft be sloten aan de zuidzijde der stad een nieuw kerkgebouw te zetten. In de Ned. Herv. kerk bedraagt het aantal predikantsvacaturen 147, terwijl er aan de rijks universiteiten 135 studenten in de godgeleerd heid zijn. Na 37jarigen arbeid heeft de heer M. J. van Baarda, oudste zendeling der Utr. Zend. Ver. op Halmaheira, ontslag gevraagd. Hij is man van taalstudie, en lid van het Instituut voor de Taal- en Land- en Volkenkunde van Ned. Indië, en correspondeerend lid der Acade mie van Wetenschappen. Afscheid van Heinkenszand, wegens ver trek naar Hoogeveen, ds. F. W. H. Bramer met Hand. 20 32; van Kommerzijl, wegens vertrek naar Westmaas, ds. S. Verlare met Joh. 13 17. Intree te Urk ds. T. Rispens met 2 Cor. 2 1416, na bevestigd te zijn door ds. G. v. d. Vegte van Groningen met Op. 1 16a. De Unie-Collecte heeft opgebracht f139,376,Ol1/*, dat is f 16,510,18 meer dan de vorige maal. De kortste preek, waarvan wij gewag heb ben hooren maken, is die van een beroemd kanselredenaar (kan het Spurgeon geweest zijn?), die volgens een auekdotarisch aangelegd hoog- leeraar in de praktische theologie eens met loome schreden de treden van den kansel be steeg, en boven aangekomen, zeide„Mijne hoorders, dit is de weg ten hemel". Waarop hij zijn been over de trapleuning sloeg, en zich daarbij lief neerglijden, om beneden tot de toe passing te komen: „En dit is de weg ter helle. Amen." Doch zoo'n gymnastische preek zal voor de meesten toch wel wat al te kort duren. (N. R. Ct.) CLASSIS WALCHEREN. De kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Westkapelle is voornemens de afgevaardigden tegen 14 Februari a.s. samen te roepen en ver zoekt punten voor het agendum en stukken te zenden vóór 26 Januari aan het adres van den actuarius. Namens den kerkeraad, F. J. van den Ende, voorz. J. Wisse, scriba. Heinkenszand. Na een 6V2-jarigen niet onge- zegenden arbeid in ons midden, nam onze ge liefde en algemeen geachte herder en leeraar ds. F. W. H. Bramer, Zondag 1.1. voor een groote, zoo van hier als elders opgekomen schare belangstellenden afscheid van zijne ge meente naar aanleiding van Handelingen 20 32. Na het uitspreken der leerrede werden door Z.Eerw. achtereenvolgens toegesproken de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1917 | | pagina 2