Christian Science.
TOOR DE JEUOD.
Oplossing Raadsels.
Jannari-raadsels.
X
Brievenbus.
Kerk- en Rchoolnieaws.
Qglciëtlc Berichten,
daan om het te lezen en we hebben er ons
over verbaasd, dat menschen den treurigen moed
hebben om zulk een voortbrengsel van de ver
beelding gel\jk te stellen met de H. Schriften
we hebben ons tevens geërgerd, dat er nog
menschen zijn in Christenlanden, die zich op
zulk een wijze laten misleiden. We betreuren
het, dat sommigen den Bjjbel verwerpen en hem
niet eerbiedigen als den eenigen regel voor het
geloof en het leven, maar we stellen hen hooger,
dan hen, die onder vromen schijn de lieden een
Boek als dat van Mormoon in de handen willen
stoppen, alsof het op één lijn met de H. Schrift
zou staan. We raden dan ook beslist aan om
met duze zoogenaamde Zendelingen niet te
spreken over een ander punt uit het evangelie,
maar om hen rekenschap te vragen van hun
dwaasheid, welke er hen toe gebracht heeft om
den Bijbel van zjjn geheel eenige plaats te
dringen.
Hierover gaat het en om niets anders. Wan
neer zij er eens toe mochten komen om dit hun
uitgangspunt los te laten, dan zou men met
hen kunnen spreken over wat zij meenen in het
evangelie gevonden te hebben. In de tractaten,
welke zij naar 't schijnt met kwistige hand ver
spreiden, brengen z\j „gewichtige vragen die
betrekking hebben op de zaligheid" naar voren
en geven daarop ren antwoord uit het Woord
Gods, naar zij voorwenden en best kan ik me
begrijpen dat een argeloos lezer, die zijn zinnen
niet geoefend heeft tot overscheiding der waar
heid, na de lezing denkt, dit is een ernstig
boekje en er in loopt, omdat de aanhalingen
uit den Bijbel vele zfjn. En als het nu juist
was, dan zou het zelf nog een zegea kunnen
brengen, maar hier is dwaling en waarheid zoo
kunstig door elkander gemengd, dat men meer
dan oppervlakkig het oude en eenige evangelie
moet kennen, om te weten wat er in staat.
Dit is ook het geval met een ander, dat de
verordeningen geeft, waaraan allen, die leden
van de Kerk van Christus werden, moeten
gehoorzamen en op dit „Begin van het evan
gelie van Jezus Christus" past het woord van
den apostel PaulusWie heeft u betooverd,
dat gij het evangelie van Jezus Christus onge
hoorzaam zijt, want we durven gerust te zeggen,
dat al deze verordeningen, gelijk in dit tractaat
voorkomen, niets met het evangelie gemeen
hebben.
In het derde nummer komt op het laatst even
de bedoeling te voorschijn. De mormonen
geweren hunne leerstellingen en hun volmacht
rechtstreeks van den hemel ontvangen te hebben
door het bezoeken van heilige engelen Er gedn
andere bron, waardoor zij die konden ontvangen.
De naam, onder welken de Kerk bekend isis
de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der
laatste dagen. De Heere gebood in een openbaring
aan Zijne discipelen der laatste dagen dezen naam
op zich te nemenZiedaar nu een bekentenis,
welke ons hun beschouwing mededeelt. Aan
deze „discipelen" heeft de Heere zich geopen
baard en hen de opdracht gegeven om dezen
naam te dragen. Zij zijn de eenigen, aan wie
de Engelen uit den hemel een boodschap heb
ben gebracht en uit dien hoofde eisehen zii nu,
dat allen naar hen luisteren en tot hun Kerk
zullen komen. Wij weten het nu en ieder kan
zien, wat zjj beweren en hoever zij afstaan van
de Profeten en de Apostelen. Wfj kennen het
ontzettend woordindien iemand u een ander
evangelie brengt, dan wij verkondigd hebben,
al ware het een engel uit den hemel, die zij
vervloekt. Wie het evangelie in den Bijbel ons
geopenbaard houdt voor de blijmare des heils,
die wende zijn oor af van alle bedriegelijke
menschen-stemmen en houde zich aan het woord
der H. Schrift.
Eveneens wordt in 't volgend nummer ten
slotte weer de aandacht gevestigd op het volk,
dat zich voorbereidt voor de komst van Christus
en dit alles moet dienen om de nieuwsgierigheid
der lezers te wekken, opdat de boeken van deze
Kerk hun weg vinden tot de onnoozelen, die
zich laten verschalken.
Dit laatste handelt over de teekenen van de
Tweede komst van Christus en we zien in heel
deze beweging niets anders dan een bevestiging
van des Heilands woord, dat er in 't laatst der
dagen velen zullen uitgaan om,ware het mogelijk,
ook de uitverkorenen te verleiden. Waakt en
bidt, opdat gij niet in verzoeking valt. Bouma.
BEDE.
Zal er vrede komen
Of toeft h\j nog lang?
Moet meer bloed nog stroomen
Het is al zoo bang.
Maar niemand kan 't zeggen
Slechts Één Die het weet,
Hjj wou 't oordeel opleggen,
En hoort ook het geween.
Laat men 't niet verwachten
Van 't oorlogsgeschut,
Van vorstelijke machten,
't Is alles niets nut.
Wilt niet langer verdwazen
Gij volken, keert weer,
Want Europa gaat onder
Komt niet spoedig een keer.
Men vraagt wel naar vrede
En onderhandelt ook nog,
Amerika zelfs helpt
Bemiddelen, maar toch
Als God in genade
De harten niet neigt,
Komt het niet tot verzoening
En 't gevaar voor ons stijgt.
Want Nederland bleef wel
Tot heden gespaard,
Al was boven anderen
Ons volk dat niet waard.
Bij 't danken, daar bidden w' ook
Behoedt verder, o Heer
En schenkt aan Europa
Den vrede toch weêr?
Maar zeker, wij weten
Gif) kent Uw tijd.
Gij weet ook waarom
En waartoe G' alles zóó leidt.
Leer ons dan aanbidden
En zwijgen, o Heer
Vermeerder 't geloof,
En versterk het steeds meer.
Jan. '17.
li.
Mevrouw Eddy, de stichtster van deze secte,
de leidster van die bewegiüg, heeft in haar
boek „Wetenschap en Genezing, Sleutel tot de
Schriften" haar leerstelsel uiteengezet. Zij doet
het voorkomen, alsof voor haar de Bjjbel de
bron is van de kennis der waarheid. Hare
volgelingen gaan ook in dit voetspoor. Scien-
iisten zijn over 't algemeen ijverige lezers en
lezeressen van de Heilige Schrift Ze beweren
dan ook, dat voor hen dit boek is de betrouw
bare en genoegzame gids tot het eeuwige leven.
Maar zij misleiden zichzelven, als zjj meeneD,
dat z;j de Heilige Schrift naar haar diepen
inhoud verstaan. Inderdaad toch hebben de
Scientistenin navolging van Mevr. Eddy, slechts
zeer oppervlakkige bijbelkennis, en is voor hen
van m°er waarde dan de Schrift, de leer van
Mevr. Eddy, die heet eene nieuwe openbaring
te zijn, eene ontdekking vanwat tevoren onbe
kend was, en welke leer pas het belangrijke
boek, dat de Bijbel heet, recht leert verstaan.
Als de Scientisten dan ook beweren, dat de
Bijbel hun een dierbaar boek is, dat zij daar
uit de kennis der waarheid putten, dan is dat
deels zelfmisleiding, deels een truc om eenvou-
digen die aan Gods Woord hechten aan zich
te verbinden, 't Is dan ook onwaar, dat Science
den Bijbel beter leert kennen en lezen. De
grondgedachten van dit stelsel gaan zelfs tegen
de duidelijke openbaring der Schrift in. Van
uit geloovig standpunt kunnen wij niet anders
zeggen dan dat achter dit stelsel metterdaad
diepten des Satans schuilen.
De hoofdstellingen zullen we eerst kort saam-
vatten. Daarna de breedere ontvouwing ervan
geven. Dan criiiek er op leveren, om te laten
zien, dat de Heilige Schrift ons iets anders
leert.
Vanzelf zullen ons daarbij twee dingen dui
delijk wordenle dat Christian Science niet
christelijk is, en ook niet wetenschappelijk, en
2e dat dit leerstelsel geen bevrediging biedt
voor het zondaarshart.
Metterdaad treedt Christian Science op met
zeer hooge pretenties. Het denkt niet gering
van zichzelve, maar acht in zelfvoldaanheid het
hoogste idealisme te hebben gegrepen.
Een Scientist sprak o.a. uit, dat deze leer
in een kleine halve eeuw meer gedaan heeft
om het menschelijke denken tot hoogere idealen
op te voeren dan welke godsdienstige leer ook
in den tegenwoordigen tijd. Ze heeft als 't
ware eene verbetering van het Christelijk ge
loof in de wereld gebracht, en pretendeert een
verborgen schat aan het mensehdom te herge
ven, welke in den loop der eeuwen zoekgeraakt
was. Want volgens haar opvatting, brengt zij
de ware verlossing van zonde, ellende, ziekte
enz.
Op den voorgrond wordt gesteldGod is
goed. En goed is alleen GeestGod is alles
in allen. In alles en in allen is God, de Geest,
en daarom is de slof (de materie) niets. God
is de eenige realiteit (werkelijkheid). Geest,
ziel, leven, waarheid, liefde, dat is de eenige
werkelijkheid. Stof (materie) is geen realiteit,
maar dwaling. Geest i3 het werkelijke en
eeuwige, stof (materie) is het onwezenlijke en
tijdelijke. Leven, God, Geest, Goedheid ont
kennen het bestaan van dood, kwaad, materie,
zonde, ziekte. Zonde en ziekte berusten alleen
op dwaling. De menschen moeten van hun
wanbegrippen worden genezen. Dan wordt
zonde en ziekte wég gedacht, en dan zjjn
ze er ook niet meer. God heeft de ziekte niet
gewild. Ze is niet werkelijk. Ze bestaat al
leen in onze verbeelding. Het kennen, zien en
gevoelen van het kwaad in welken vorm ook,
is geen werkelijkheid, maar berust op misvat
ting, op onkunde. Christian Science geeft den
menschen weer het rechte geestelijke bewust
zijn, waardoor ze van die onkunde en dwaling
verlost worden, en dan zijn ze ook meteen be
vrijd van ziekte en zonde. Daarom beweerde
Mevr. Eddy ook, dat men in geval van ziekte
geen geneesmiddelen moest gebruiken. Men
moet de gemeenschap zoeken met God, den
Geest, en dan wordt men vanzelf van elke
krankheid genezen. De Heere Jezus heeft ook
geen geneesmiddelen gebruikt om de kranken
te genezen, maar hun alleen door Zijn woord
en door de kracht der geestesgemeenschap met
God genezing aangebracht. Mevrouw Eddy
beweert die waarheid, welke even eeuwig is
als God, en welke aan Jezus bekend was, en
wier werking nooit had opgehouden, wat
uitkomt, zoodra het menschelijk denken weer
met die wet in overeenstemming is weder
te hebben ontdekt, en meent nu in haar boek
gegeven te hebben de vaste regels, welke ieder
mensch kan toepassen en daardoor bevrijd wor
den van alle kwaad en van elk lijden van
iederen aard. Zij beweert ook, dat bij allerlei
zoogenaamde ziekten de grootste factor feitelijk
is de vreesen er bestaat geen ander genees
middel tegen vrees dan Liefde. Het kennen
van God als de Liefde stelt den mensch in
staat, de vrees voor ziekten en de stoffelijke
gevolgen daarvan te vernietigen, en dan is men
ook bevrijd van ziekte, zonde, zwakheid, ljjden
enz.
Dit in korten trekken weergegeven stelsel, dat
we nog breeder hopen te ontvouwen, is dus
niet een soort theologie, maar een soort phi
losophic (wijsbegeerte), geen dogmatiek maar
een wereldbeschouwing. Schijnbaar ontkent
Christian Science het wezenlijk bestaan van de
stoffelijke wereld, en wil alleen rekenen met
geestelijke realiteiten. We zullen'later in deze
artikelen aantoonen, dat dit echter slechts
schijnbaar is.
De wereldbeschouwing van de gewone men
schen zegt de Scientist is een product
van hun mortal mind (d. i. sterfelijke denk
kracht of geest). Zij hebben van de buiten
wereld eene bedriegelijke voorstelling inder
daad zijn de dingen heel anders dan zij ons
toeschijnen, 't Is noodig, dat wij van dit ver
keerde inzicht worden verlost. Én de verlosser
is dan Christian Science. Het komt er dus
feitelijk op aan, dat we eens anders leeren
denken. En het groote beginsel, dat ons den
ken moet beheerschen, is de goedheid van God.
Uit God kon niet anders dan goed voortkomen.
Er bestaat dan ook niet anders dan goed.
Al wat ons in deze wereld kwaad lijkt, is maar
schijn.
Vóórdat we er nu toe overgaan, deze ge
dachten breeder uiteen te zetten, kunnen we
alvast van te voren vaststellen, dat in heel dezen
gedachtengang ontbreekt de kern eer Christelijke
religiede waarheid van schuld en genade,
van zonde en vergeving. In deze leer ontbreekt
het Evangelie der Heilige Schrift, dat getui
genis aflegt van de noodzakelijkheid en dier
baarheid van Christus Jezus als onzen eenigen
en volkomen Verlosser en Zaligmaker.
(Wordt vervolgd). Keekhof.
Nu voor den eersten keer in het Nieuwe jaar
onze raadsels weer in de krant komen, is het
niet meer dan mijn plicht, jullie allen van harte
geluk te wenschen en te danken voor je trouw
meedoen in 1916 en tevens de wensch uit te
spreken, dat je ook in dit jaar blijft volhouden
en dat 1917 voor ons allen, door Gods gunst
rijk gezegend mag zjjn. De oplossingen liepen
nog al veel uiteen. Velen vonden het eerste
moeilijk en het tweede begrepen ze niet, waar
misschien wel een fout de oorzaak van was.
Te verdeelen valt er
1. „Winterbloemen" voor Cor Haartsen,
Souburg.
2. „Heimwee" voor Pieternella Boon, Ne-
derstraat O 202, Middelburg.
3. Henriet v. Djjk, Wal 12, Middelburg,
krijgt„Het huis op den heuvel".
4. „De Koloniaal" voor F. J. de Jonge,
Lovenpolder, Hoek.
5. „Het huis op den heuvel" voor Jans Ver
burg, Colijnsplaat.
6. „Het heerlijke land" voor Dina Verton,
Veere.
Simson, Gideon, Ester, Nazareth, Augustus,
Koning, Ekron, Zedekia, Merom, vee, mijt, nijd.
Het geheel isGisteren zijt gij gekomen en
heden zoude ik u met ons omvoeren om te
gaan. 2 Sam. 15 20.
II.
Vergeet mij niet.
Jel. Scheele gaf op
STAAT NIETS VROUW HEER
HIER RECHT MEID KNECHT
WATER BERG
VISCH DAL
DANIG GOD
ZIJT AL
II.
Zet in plaats van de cijfers de gewenschte
letters en ge krijgt een der spreuken van Sa
lomo. 10, 11. 2, 4, 16, 19, 3, 17, 11, 10, 21,
19, 11. 21, 24. 5, 11, 25, 11, 23. 10, 4, 16.
10, 11. 24, 25, 11, 23, 1, 11.
III.
XXX
X X X X X
XXX
X
Schrijf in plaats der kruisjes letters en wel
zóó, dat de middelste loodlijn de naam van een
hond wordt,
het bovenste kruisje is een letter,
dan een deel van 'toog,
dan een verwoeste stad,
dan een zoon van Noach,
dan weer een letter.
Oplossingen vóór Donderdag 25 Jan. e.k. aan
den Jeugdredacteur p.a dhr. Littooij, Span
jaardstraat, Middelburg.
Jan H. Oplossing goed.
M. H. Blij, dat je het gevonden hebt.
Piet D. Vergeet niet een duidelijk adres te
geven.
L. W. W. In het tweede vergist ge u.
J. Ie F. Ik vrees, dat meer dan één keer
niet gaan zal.
H. v. D. Zulke slechte gedachten heb ik
niet van je.
F. J. de J. Vond je ze moeilijk?
Jel. Sch. 'k Vind je raadsel heel leuk.
S. T. Wat ben je ver van vader en moe
der af.
S. v. H. Laat hij maar meedoen, jammer,
dat je twee niet hebt.
C. H. Dank voor je brief en je felicitatie.
F. de Dr. Is 't heusch al zoo lang geleden
J. v. VI. 't Is nog zoo langweer ik jarig ben,
als'1, het dichtbij is. schrijf ik het u.
El. Liefb. Ditmaal heb je niet lang moeten
wachten.
Adr. en Job. Sm. 't Is een genot je verzen
te lezen.
El. Cath. H. 'tWas toch niet zoo moeilijk.
M. Litt. Dank voor uw heilwensch.
L. C. Litt. Ik zie dat St. N. je niet ver
geten heeft.
P. L. Het is niet heelemaal goed.
Chr. St. Blij Jat je er weer bfj zijt.
J. Verb. Ieder op zijn beurt.
P. M. St. 'k Zal het je eens sturen op een
ansicht.
An. Verb. Doe maar mee.
T. de F. Voor je leeftijd aardig goed gedaan.
Jan D. 'k Hoop dat je in 't Nieuwe jaar
weer geregeld meedoet.
S. A. v. K. 'kZal eens aan je denken.
An. v. K. Heel, heel lang geleden.
M. Soh. Een volgende keer gaat het mis
schien beter.
D, Vert. Je oplossing keurig.
J. Br. Dank voor je briefje.
Adr. L. Best afgebracht.
Jac. S. de K Dus je hebt het druk.
P. v d. Z. Oplossing goed.
J. P. B. Ik weet natuurlijk niet precies,
wanneer uw brief is aangekomen.
Jac. Karm Mar. Karm. 'tls goed, dat J.
meedoet.
P. B. Ik feliciteer u met uw jaardag.
Pa. B. Het heeft geholpen, zie je wel.
A. B. Zijn er nog zooveel zieken
P. C. Br. Hoor je zoo graag vertellen.
T. J. Nog niet te laat.
Joh. E. B. 'kHoop, dat je een volgende keer
niet zoo lang zoeken moet.
An. Deurl. Stond er vier lettergrepen.
H. en C. All. Dank voor je kaartje.
J. Allew. 'k Begrijp ie Diet goed.
P. J. v. B. Blij datje er weer eens bü waart.
G. J. Br. 't Zal wel komen.
W. J. Jongep. Jammer, dat je het niet
vinden kon.
L. Str. Je hebt heel wat gekregen.
J. en M. Allew. Een volgende keer maar
eens wat meer.
El. B. Niet te spoedig den moed laten zakken.
Jo L. Nog een beetje geduld!
P. M. Walr. Gefeliciteerd met je broertje!
BEROEPEN
te EindhovenJ. G. Feenstra te Dirkshorn
te N. WeerdingeJ. D. Heersink te Nieuwer-
oord
te AlfenJ. H. Telkamp te Ter Aar.
AANGENOMEN
naar OenkerkT. Gerber te 's Bosch
naar St. PancrasS. G. de Graaf te Oosterzee.
BEDANKT
voor Koudekerk a d. Rijn T. Gerber te 's Bosch
voor MildamD. v. Dijk te Knijpe
voor N. Lekkerland C. A. v. Nood te Lopik
voor ElburgG. Veenendaal te Putten.
Het derde kerkgebouw der Geref. kerk
te Leeuwarden zal D.V. in Februari in gebruik
worden genomen.
Afscheid van O. Pekela, wegens vertrek
naar Urk, ds. T. Rispens, met 1 Cor. 15 58.
De kerkeraad van Amsterdam heeft be
sloten aan de zuidzijde der stad een nieuw
kerkgebouw te zetten.
In de Ned. Herv. kerk bedraagt het aantal
predikantsvacaturen 147, terwijl er aan de rijks
universiteiten 135 studenten in de godgeleerd
heid zijn.
Na 37jarigen arbeid heeft de heer M. J.
van Baarda, oudste zendeling der Utr. Zend.
Ver. op Halmaheira, ontslag gevraagd. Hij is
man van taalstudie, en lid van het Instituut
voor de Taal- en Land- en Volkenkunde van
Ned. Indië, en correspondeerend lid der Acade
mie van Wetenschappen.
Afscheid van Heinkenszand, wegens ver
trek naar Hoogeveen, ds. F. W. H. Bramer
met Hand. 20 32; van Kommerzijl, wegens
vertrek naar Westmaas, ds. S. Verlare met
Joh. 13 17.
Intree te Urk ds. T. Rispens met 2 Cor.
2 1416, na bevestigd te zijn door ds. G. v.
d. Vegte van Groningen met Op. 1 16a.
De Unie-Collecte heeft opgebracht
f139,376,Ol1/*, dat is f 16,510,18 meer dan de
vorige maal.
De kortste preek, waarvan wij gewag heb
ben hooren maken, is die van een beroemd
kanselredenaar (kan het Spurgeon geweest zijn?),
die volgens een auekdotarisch aangelegd hoog-
leeraar in de praktische theologie eens met
loome schreden de treden van den kansel be
steeg, en boven aangekomen, zeide„Mijne
hoorders, dit is de weg ten hemel". Waarop
hij zijn been over de trapleuning sloeg, en zich
daarbij lief neerglijden, om beneden tot de toe
passing te komen: „En dit is de weg ter helle.
Amen." Doch zoo'n gymnastische preek zal
voor de meesten toch wel wat al te kort duren.
(N. R. Ct.)
CLASSIS WALCHEREN.
De kerkeraad der Gereformeerde Kerk van
Westkapelle is voornemens de afgevaardigden
tegen 14 Februari a.s. samen te roepen en ver
zoekt punten voor het agendum en stukken te
zenden vóór 26 Januari aan het adres van den
actuarius. Namens den kerkeraad,
F. J. van den Ende, voorz.
J. Wisse, scriba.
Heinkenszand. Na een 6V2-jarigen niet onge-
zegenden arbeid in ons midden, nam onze ge
liefde en algemeen geachte herder en leeraar
ds. F. W. H. Bramer, Zondag 1.1. voor een
groote, zoo van hier als elders opgekomen
schare belangstellenden afscheid van zijne ge
meente naar aanleiding van Handelingen 20 32.
Na het uitspreken der leerrede werden door
Z.Eerw. achtereenvolgens toegesproken de