Aalders Referaat. Kerk- en Schoolnlenws. Ofiiciëcle Berichten. Vacaturebearten Classis middelburg. Voor de Classis Axel, Vacaturebeurten Classis Tliolen. Verantwoording van Liefdegaven. Kerkbouw te Magelang. BOEKAANKONDIGING. Gereformeerd Theologisch Tijdschrift. 17e De Macedoniër. 20ste jaargang. Afl. 11. Nov. 1916. door de aderen daarvan dus ook na nog altoos eenig calvinistisch bloed." Een volgend mial willen we herinneren, wat dit Referaat ons nog te zeggen heeft over de afwijking van den Gereformeerd-dogmatisclien weg door het Zeeuwsche Mysticisme. Bouma. II. Reeds bleek ons in één week tjjds van ver schillende zijden, dat de inhoud van ds. Aalders referaat, in de vorige Kerkbode gegeven, met buitengemeens belangstelling en tendeele ook met instemming werd gelezen. Dat komt naar ons oordeel daarvandaan omdat de schrijver op menig punt een juiste diagnose gaf van ons intiemere kerkelijk leven. Hij wees op niet te ontkennen verschijnselen als bijv. verkoeling van de eerste liefde voor de beginselen, een minder ernstige levenstoon, weinig spreken over geestelijke zaken, gebrek aan geschikte candi- daten voor ambtsdragers. En terecht beant woordde hfj de hem gestelde vraag zeer voor zichtig, door niet reeds een veruitwendigings- proces te constateeren, maar door te zeggen „die verschijnselen doen gevaar duchten't zou er wel eens toe kunnen geraken, dat ons ge reformeerd kerkelijk leven veruitwendigd werd." Zijn ernstig gesteld referaat is als een waar schuwing caveant consulesd. i. laten de leiders des volks vooral waakzaam toezien, opdat zulk een ramp geweerd blijve. Die hoofdstrekking van het referaat heeft onze volle sympathie. We mogen ds. A. dank baar zijD, dat hij op zoo teedere wijze een wonde- plek ons heeft aangewezen, 't Is de ware vriend die ons onze feilen toont. De manier waarop buitenstanders, vooral predikanten en hoogleeraren in de Herv. Kerk, over ons intiemer kerkelijk leven zich laten hooren, getuigt nu juist niet van warme vriend schap. Daar wordt elke afwijking op eenigszins overdreven toon geschetst en dan met zeker leedvermaak die carrieatuur ten toon gesteld. Dat doet ds. Aalders niet. Ge proeft uit zijn woorden naast een nauwgezet eerlijk onderzoek naar den waren stand van zaken ook zijn van liefde kloppend hart in de ernstige poging om voor onze kerken het goede te zoeken en te bevorderen. Daarom moeten wij ook naar hem luisteren. Niet na kennisneming van zijn woord, op het oude pad doorgaan, maar ook metter daad zoeken te komen tot reformatietot bete ring van wat in verkeerd spoor liep. Na de verschijnselen geconstateerd te hebben, speurt hij in de 2e plaats de oorzaken na. Eu dan kunnen we helaas niet ia alles met den schrijver accoord gaan. Twee oorzaken worden met name genoemd le. de kennis en toepassing van het leer stuk der gemeene gratie. 2e. de eenzijdig objectief-verstandelijke op vatting der waarheid. Daarover willen we onze gedachte meedeelen. Allereerst, dat men nooit aan een op zich zelf schriftuurlijk en dus gereformeerd beginsel, toe mag schrijven kwade gevolgen in de prak tijk. De goede en ware leer is als zen zuivere Ironwaaruit ook, als ze maar recht wordt toegepast, een zuivere praktijk der godzaligheid vanzelve voortvloeit. Kwade praktijken komen voort uit misbruik van de waarheid. Ieder onzer staat in dit geval voor oogen de welbe kende vraag uit onzen Heidelbergschen Cate chismus, nadat hij de gezonde leer van de rechtvaardigmaking door het geloof heeft uit eengezet „maar maakt deze leer niet zorgelooze en goddelooze christenen?" De Roomscken beschuldigen ons, Gereformeerden, immers, dat onze opvatting omtrent de rechtvaardig making een zorgeloos en goddeloos christendom verwekt en bevordert. Daarop zeggen wij„Neen. Alleen misbruik van die leer kan tot zorgelooze praktijken leiden". De Antinominiaan misbruikt die leer, maar een goed-Gereform eerde niet. Precies zoo staat het o.i. bij de onderhavige kwestie met de leer van de gemeene gratie. Die is in zichzelve goed en waar, echt-schrift uurlijk, en behoeft dan ook, goed toegepast, geenszins te leiden tot verwereldlijking van de leden der gemeente. Doch wat schrijft Ds. Aalders Dit „Het leerstuk der Gemeene Gratie beleden en beleefd "opent met de wereld tegelijk het gevaar van wereldgelijkvormigheid en werelds gezindheid voor het opgroeiende Yerbondszaad". Hij doet het voorkomen, alsof door de nadere ontplooiing van dat leerstuk ons jonge volk met name op een gevaarlijk pad is gebracht. En dat is niet zoo. Het gevaar schuilt in de cultuur van onze dageD, in de populariseering van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, in de met geen openbaring Gods rekenende geestesstroo- mingen van tegenwoordig. Als wij in onzen tijd eens niet gehad hadden de nadere ontvouwing van het leerstuk der Gemeene Gratie, dan zou den er o.i. heel wat jeugdigen aan de kerk ontvallen en door den stroom van ongeloof mee afgevoerd zijn. O.i. is het stuk van de Gemeene Gratie juist ter rechter tijd klaar ontvouwd, en voor menigeen die dreigde schipbreuk te lijden geworden als een vuurtoren aan de kust, door wiens schijnsel zijn levensscheepje in de branding behouden bleef instee van op een klip te pletter te slaan. Goed-toegepast leidt deze leer niet tot verwereldlijking, maar tot het krijgen van een helderen kijk op het alge meen menschelijk leven. Die wereldgelijkvor migheid bij jeugdigen van jaren is niet te wijten aan het leerstuk der Gemeene Gratie, maar is ondanks de klare ontvouwing van dat zuiver schriftuurlijk beginsel te wijten aan het zich laten bekoren door den bedrie- geljjken glans eener hoogopgevoerde cultuur. Deze of gene moge, om zichzelven te dek ken, misbruik maken van de leer der Gemeene Gratie dat komt metterdaad voor maar, als de vreeze des Heeren in het hart woont welke het beginsel van alle wijsheid is, dan zal in onze dagen door kennis van 't beginsel der Gemeene Gratie het geestelijke of kerkelijke leven niet veroppervlakkigd of veruitwendigd maar veeleer verrijkt en verbreed en verdiept worden. Het bestaan van de 2e oorzaak te eenzijdige objectieve richting geven we ten deeletoe, Maar dat mag niet gegeneraliseerd worden Die objectieve eenzijdigheid kwam en ook weer als reactie tegen bestaande en dreigende subjectieve eenzijdigheid. Het is niet gemakke lijk altoos het juiste evenwicht tusschen beiden te bewaren. Bij objectieve beschouwing wordt in den regel een gezond kerkelijk en geestelijk leven gekweekt, terwijl bij subjectieve be schouwing dit bij beiden veel te wenschen overlaat. Op een andere oorzaak had o. i. gewezen kunnen worden de hedendaagsche lectuur. Een stroom van christelijke romannetjes heeft ver drongen de lectuur van opbouwende degelijke boeken. Van de laatste soort verschijnen er slechts weinige. Ze worden niet druk verkocht. En eenmaal gekocht, worden ze niet dan schaarsch gelezen en bestudeerd. Ze prijken meer in een prachtbandje op boekenhanger of salontafel ij e. De oppervlakkige dagbladen oefenen meer in vloed op hart en leven dan een degelijk week blad als de Heraut. De tijd, dat men in ieder gezin met gretige hand greep naar de binnen komende Heraut, is voorbij. Wordt hij vaak zelfs niet ongelezen gelaten Kranten en boeken die over cultuur en kennis der maatschappelijke ontwikkeling handelen, hebben de voorkeur gekregen. De beantwoording van enkele opmerkingen, die ter Conferentie gemaakt werden, is in aan- teekeningen ondergebracht. Daaruit nemen we het volgende over „Met ds. v. Kasteel stem ik in, die opmerkte dat heel onze tijd zich kenmerkt door eene koudheid tegenover de zuivere waarheid Gods. Noch Afscheiding, noch Reveil hebben ons volk als volk teruggebracht tot der vaderen God. Ook de Doleantie ofschoon een beving Gods genoemd heeft niet uitgewerkt, wat gehoopt werd. De verwachting is te hoog gespannen geweest. Principieele en totale volksommekeer bleef uit. Het is veeleer te vergelijken met de reformatie van koning Josia, die wel het oordeel tijdelijk vermocht op te schorten, maar niet het hart des volks winnen voor God. De zuivere Jehova dienst werd veel meer uitwen dig vormelijk hersteld, dan innerlijk oprecht aanvaard". Het trok ook de aandacht, dat ds. A. zoo pertinent alle buitengewone middelen tot wering van het veruitwendigingsproces afwees. Daar omtrent nader gevraagd, antwoordt hij o.i. terecht „Mijne afwijzing van buitengewone middelen slaat op den tegenwoordigen toestand onzer kerken. M.i. vereischt die, ofschoon ernstig, nog niet het ingrijpen met buitengewone mid delen. Zoolang medische behandeling mogelijk is (het gewone), blijve de operatie (het buitenge wone) achterwege. Men pleegt ook niet tot het buitengewone der chirurgische behandeling over te gaan, eer de gewone medische weg ernstig beproefd is of wel duidelijk blijken mocht dat dit de eenige weg is tot behoud". Ten slotteDe schrijver meent niet, alles te hebben opgelost. Met zijn referaat sprak hij pas een eerste woord. Moge het leiden tot nader onderzoek en tot afwending van het ge vaar. Met zijne opmerking over harmonie tusschen het verstandeljjk-voorwerpelijke en het mystiek onder werpelijke in de prediking gaan we accoord. Toch is het in dit referaat niet duidelijk genoeg omschreven. Wat zoo in 't kort wordt gezegd op bladz. 25, zou nog wel eenige nadere toe lichting noodig hebben, om voor ieder duidelijk te zijn. Prof. Geesink schreef in de Heraut nog in zijne recensie deze goede woorden „Daarbij komt, hetgeen trouwens niet anders te verwachten was, in dit referaat Aalders' trouw aan het Calvinistisch beginsel, zijn hartelijke liefde voor onze Kerken en zijn frissche kijk zoo op het leven in het algemeen als in het bijzonder op het kerkelijk leven." Kerkhof. DRIETAL te Alphen a.d. Rijn: T. Gerber te 'sHertogen^ bosch D. Pol te Vlissingen W. Veder te Zwolle. BEROEPEN te Westmaas: S. Verlare te Kommerzijl; te Wezep (Geld.)N. Duursema te N. Am sterdam te VijfhuizenS. G. de Graaf te Oosterzee te N. Dordrecht: G. de Jager te Wolfaartsdjjk te Hattem dr. C. N. Impeta te Avereest te Loenen-VreelandH. Brinkman te Glaner- brug. BEDANKT voor AmerongenA. Voogel te Puttershoek; voor Ambt-VollenhovenS. Verlare te Kom merzijl voor Oldeboorn E. v. d. Laan te Onstwedde voor SliedrechtJ. D. Heersink te Nieuweroord voor EdeS. Doornbos te Doetinchem. Te Deventer wordt opnieuw een poging gedaan, om de Geref. kerken A en B te ver eenigen. De kerkeraden zijn het eens geworden. Afscheid van Haastrecht ds. B. van Hal- sema wegens vertrek naar Hallum, met Hand. 8 39. Een Hervormd predikant in Friesland is benoemd tot bezoldigd kassier der Boerenleen bank in de gemeente Sehoterland en zal deze betrekking naast het predikambt waarnemen. De heer J. K. v. Baaien, zoon van den Geref- emeritus-predikant ds. H. J. W. v Baaien te Nijmegen, die in 1914 cand. ex. deed aan de Theol. School en zijn studiën in Amerika voortzette, heeft thans een beroep aangenomen naar de Chr. Ger. kerk te Ada, in de classe Grand-Rapids. Na peremptoir examen is door de classe Edam toegelaten tot den dienst desWoordsen der Sacramenten de heer P. C de Bruijn, cand te Arnhem, ber. pred. te Edam. Wijlen den heer G. Boormsma te Wor- kum heeft f 5000 vermaakt aan de Ger. kerk aldaar. De Ger. kerk te Valthermond herdacht haar 25-jarige institueering haar voorganger de heer P. Koster sprak bij die gelegenheid een gedachtenisrede uit naar aanleiding van Ps. 48 10. De kerkeraad der Geref. kerk te Den Haag heeft de wenschelijkheid uitgesproken een vijfde kerkgebouw te stichten. Reeds kwam een gift van f 1000 in. Afscheid van Scherpenzeel ds. R. de Jager met Hand. 20 32. De heer A. Goote, onderwijzer aan de Chr. M. U. L. O. school, Heerengracht, Mid delburg, hoopt eerlang te vertrekken naar Rustenburg in Zuid-Afrika, om aldaar in ge lijke betrekking werkzaam te zijn. Op 29 Nov. a.s. hoopt ds. F. Staal te Colijnsplaat zijn 25-jarige ambtsbediening te gedenken. Het zal den sympathieken predikant van Colijnsplaat op dien dag ongetwijfeld niet aan blijken van belangstelling ontbreken. Christelijke onderwijzers Voor de scholen der vereeniging tot het oprichten, besturen en instandhouden van scholen met den Bijbel te Batavia worden zoo spoedig mogelijk gevraagd drie onderwijzers met hoofdacte en acte Fransch. Brieven te richten aan ds. G. W. Pohlmann em. Luth. pred. te Utrecht, Koningslaan. Door de classe Gouda zal een voorstel worden doorgezonden aan de Gener Syn. te Rotterdam te houden, om in 1918 de Dordtsche Synode van 1618/19 te doen herdenken. Afscheid van Loppersum, wegens vertrek naar Rouveen, ds. B. J. Lambers, met Matth. 28 20. Intree te Roden, ds. H. Haspers van N. Weerdinge overgekomen, met 2 Cor. 5 18, na bevestigd te zijn door ds. J. Scholte van Drogeham B, met Jes. 52 7 te Jutrijp-Hom- merts ds. W. Goedhuis, overgekomen van Weesp, met 1 Cor. 2 2, na bevestigd te zijn door ds. Dethmars van Sneek met 1 Cor. 3 1015. Wolphaartsdyjk14 Nov. 1916. Verblijdend om de eere, maar toch ook opnieuw veront rustend was voor de Geref. kerk van Wol- phaartsdjjk het bericht, dat haar leeraar ds. G. de Jager beroepen werd door de kerk van Nieuw-Dordrecht. Geve de Koning der kerk Z,Ew. wijsheid van boven en mogen wij ook nu weer verblijd worden. Namens den raad der Geref. kerk te Wolphaartsdijk, W. A. v. Wijk, Scriba GAPINGE. 14 Jan. 28 11 Febr. 25 11 Maart 25 - ds. van Schelven, ds. Netelenbos, ds. Veen. ds. v. d. Ende. ds. v. d. Hoorn, ds. de Kruijter. GRIJPSKERKE. 10 Dec. ds. Warmenhoven. 7 Jan. ds. Toebes. 4 Febr. ds. Wolf. KOUDEKERKE. 17 Dec. ds. Scheele. 14 Jan. ds. Runia. 11 Febr. ds. Bouma. HULPDIENST TE OOSTKAPELLE. 3 Dec. ds. van Schelven. 10 ds. Veen. 17 ds. Pol. 24 ds. v. d. Hoorn. 25 ds. Kerkhof. 31 ds. v. d. Ende. AARDENBURG. 18 Febr. ds. Pol. OUD-VOSSEMEER. 26 Nov. ds. A. H. v. d. Kooi. 24 Dec. ds. A. H. Nieboer. ANNA-JACOBA-POLDER. 17 Dec. ds. A. H. v. d. Kooi. 14 Jan. ds. A. H. Nieboer. RILLAND-BATH. 14 Jan. ds. A. H. v. d. Kooi. 11 Febr. ds. A. H. Nieboer. KORT VERSLAG van de vergadering der classis Tholen, gehouden te Bergen op Zoom Woensdag 8 No vember 1916. 1. Namens de roepende kerk van Oud-Vos- semeer opent de consulent ds. P. E. v. Schaik de vergadering op gebruikelijke wijze. 2. De brs. De Graaff en Verlare worden jenoemd tot het nazien der credentialen. Eerstgenoemde rapporteert, dat de kerk van A. J. P. eene instructie heeft, en dat al de kerken regelmatig vertegenwoordigd zijn. 3. Het moderamen wordt aldus samengesteld ds. A. H. Nieboer, praesesds. P. E. v. Schaik, assessords. A. H. van der Kooi, scriba. 4. De scriba der vorige vergadering leest de notulen. Onveranderd goedgekeurd. 5. Uit de ingekomen stukken blijkt, dat het adres voor de storting van gelden voor Hulpb- kerken in onze provincie is ds-F. Staal te Colijnsplaat. De mededeeling van de losmaking van ds. K. te W., gedaan door de cl. Winschoten, wordt voor kennisgeving aangenomen. 6. De collecten en quota worden geïnd. 7. Na onderzoek van de stukken wordt aan ds, P. E. v. Schaik van Anna-Jacoba-Polder acte van losmaking verleend, met het oog op zijn aanstaand vertrek naar de Geref. kerk van Strijen. 8. De rondvraag naar art. 41 D. K. O. geschiedt. Niets bizonders. 9. Aan de genabuurde classes zal verzocht eventueele aanvragen van vacante kerken uit dit classicaal ressort, ter vervulling van de bediening des Woords te doen aanbevelen, aangezien deze classis slechts twee Dienaren des Woords vooralsnog mocht behouden. 10. De consulentschappen worden geregeld. Ds. A. H. v. d. Kooi wordt consulent van Anna-Jacoba-Polder, Tholen en Oud-Vossemeer. Ds. A. H. Nieboer van Poortvliet en Rilland. 11. Anna-Jacoba-Polder zal de volgende vergadering saamroepen op den 7en Febr. 1917 te Bergen op Zoom. Alsdan moeten gestort de collecten voor de Theol. School en de Hulp behoevende kerken. 12. In de plaats van ds. v. Schaik worden benoemd als class, quaestor en voor Hulpbe hoevende kerken oudl. J. van Strien van Anna- Jacoba-Polder. Als Dep. ad examinads. A. H. v. d. Kooi. Als Dep. voor de predikantstractementen, als primus visitator en voor de inning der coll. voor de Theol. faculteit ds. A. H. Nieboer. 13. Ds. Van Schaik neemt met een harte lijk woord afscheid van de classis. Dit wordt door den praeses beantwoord met dankzegging voor den verrichten arbeid, gedurende 5Vs jaar. De vergadering zingt Z.EW, Ps. 121:4 toe. 14. De praeses eindigt met dankzegging en sluit de vergadering. Op last der classis Ds. A. H. Nieboer, Dept. Ontvangen van ds. H. Brouwer te Schoon- dijkeBijdrage Zending-commissie Zaamslag voor kerkbouw le Magelang f 10,46. C. J. Hondius, penningm. Weer eenige giften, De heer F. Wisse, gec. tot de Zending te Nieuwendijk zond mij, be halve f 100 als bijdrage voor de Zending ook nog f 20 voor den kerkbouw den Brabantschen broederen onze dank Iu de collecte te Meliskerke werden f 2 gevonden, en van N. W. te N. ontving ik f 2,50. J. D. wlelenga. In de brievenbus gevonden een zilverbon van 1 gulden. Bouma. Middelburg G. Ontvangen in de collecte van 1.1. Zondag een zilverbon ad f2,50 met bij schrift: Uit dankbaarheid voor kerk en armen. Diakenen zeggen hiervoor vriendelijk dank. Middelburg C. In hartelijken dank ontvan gen van mejA. en M. 1 gulden, van de fa milie P. 1 gulden en van B. 60 cent. Zusterkring. In mijn brievenbus vond ik een envelop met f 1,— „voor het tekort van Effatha" en f 2, „voor het studiefonds te Kampen". Vriendelijk dank aan den onbekenden gever (of geefster). Voor het verzenden heb ik zorg gedragen. J. D. WlELENGA. ZENDING. Middelburg C. Met vriendelijken dank ont vangen een partijtje Capsules van Cornelia Cevaal. Namens gecommitteerden, B. Lahr, penningm. Middelburg G. Ontvangen van een broeder der gemeente een gift van f 6,aan rente zijner obl. ten laste der kerk, waarvoor het Bestuur der Vereeniging „De kerkelijke kas" hartelijk dank zegt. jaargang. Afl. 7. November 1916. Bosch, Nijverdal. Inhoud I. Dr. S. Greydanus. In Eden's hof. II. Verslag van de Alg. Vergad. der Geref. pred. vereenig. te Utrecht in Sept. jl. III. Een drietal zeer korte recensiën. Het verslag van de predikanten-conferentie, door ds. Kunst gesteld, is 't belangrijkste, en geeft een duidelijk overzicht. Bouwman en Venema, Groningen. InhoudEen lezing door Docent Bakker te 3andoeng gehouden over „bearbeiding van het geheele terrein". Voortzetting van de handleiding voor Studie kringen door ds. Wielenga, over „Soemba's listorie, 18681872, controleur Roos". 11 Beelden uit Dijkstra's Camera. Kerkhof.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1916 | | pagina 2