Verantwoording van Liefdegaven. alleen Terneuzen genoemd als contribuant als plaatsen waar contribuanten wonen wor den vermeld Goes, Koudekerke, Colijnsplaat, Ierseke, Arnemuiden, Anna Jacoba Polder, Middelburg, Serooskerke, Terneuzen en Vlis- singen doch 't schijnt mooier dan dit is, want op de raeesten van deze plaatsen bedraagt het getal der contribuanten slechts één Zeide ik teveel, toen ik van „beschamend" sprak Het staat toch vast, dat de liefde voor den Evangelisatie-arbeid in N. B. en L. grooter is, dan uit het jaarverslag kan worden opge maakt. De oorzaak zal wel schuilen in de gebrekkige organisatie. Het zou reeds een heele verbetering zijn, indien elke classe in Zeeland een correspondent voor dezen arbeid aanwees, die tevens met de kerkeraden had overleg te plegen inzake het houden eener collecte of het laten optreden van een spreker. Zegene de Heere dezen arbeid, die te Tilburg, Roosendaal, Eindhoven, Helmond, Yenlo, Roer mond, Heerlen, Hoensbroek en Maastricht wordt verricht. Ik besluit met de mededeeling, dat er een tekort is, niet van f2000 (bl. 2), doch van fll07t86Ys; dat zullen de Zeeuwen gaarne mee helpen dekken Penningmeester is ds. P. Nomes te Fijnaart. J. D. Wielenga. UIT 1MB PERS. Onder dezen titel staat een hoofdartikel in het Maandblad van de Gereformeerde Ver- eeniging voor Drankbestrijding, dat we op verzoek overnemen. Hoewel we geen lid zijn van deze Vereeniging, toch waardeeren we, al wat deze Vereeniging zooal gedaan heeft tot bestrijding van het misbruik van den sterken drank. Met haar gelooven we, dat er ook in onze kringen nog wel wat te doen valt en het kwaad waartegen deze strijd gaat, is niet ge ring. De lezers noodigea we uit om dit artikel met aandacht te lezen. Luctor et Emergo. Dat is een woord, dat U geldt, mannen en vrouwen uit Zeeland. Gij woont daar in den Zuid-westelijken hoek van ons Vaderland, ge scheiden van het noorden en midden des lands door breede waterstroomen en gij hebt daardoor uw eigen type, uw volksaard, uw zeden en gewoonten, ja zelfs uw kleeder dracht uit vroeger tijden beter bewaard dan uw broeders en zusters uit andere deelen van ons vaderland. En ieder rechtgeaard Neder lander, die zijn land en volk kent, ziet met zekeren trots naar dien zuid-westelijken hoek en zijne bewonersnaar het volk, eerlijk en trouw, goed rond goed Zeeuwsch. Met voor liefde wordt het devies uit uw wapenschild aangehaaldluctor et emergo, ik worstel en ontkom. Geen der Nederlandsche stammen geniet de eer, dat zijn wapenspreuk zoo alge meen bekend en geliefd is. Gij hebt een schoon verleden achter u. De historie levert het bewijs, dat gij recht hebt die wapenspreuk, die van volharding en moed getuigt, te voeren. Ja, waarlijk, gij hebt geworsteld tegen de baren der zee en tegen die van vreemde overheer- sching en gij zijt, door Gods genade niet onder gegaan, maar ontkomen. Laten wij u evenwel in herinnering mogen brengen, dat dit schoone devies niet slechts historische beteekenis heeft, o neen, het geldt ook voor het hedenik worstel en ontkom. En nu komen wij met de vraag zijn er geen stroomen over u heengegaan, waartegen gjj verzuimd hebt te worstelen De snelle ontwikkeling van het leven in de laatste eeuw vooral, heeft zoovele stroomingen medegebracht. Zijt gij er voor op uwe hoede geweest? Worstelt gij er tegen met de vaste verwachting ook eraan te zullen ontkomen Daar is het alcoholisme, die machtige stroom, die door heel de wereld, bijzonder de zooge naamde beschaafde wereld, landen en volken teistert. Zeg eens ronduit, Zeeuwsche Broeders en Zusters, is uw land daarvan vrijgebleven Zijn er bij u geen vergunningen, waar dage lijks uw mannen en zonen, misschien ook wel uw vrouwen komen om bij een armzalig glas alcohol verstrooiing te zoeken en hun levens geluk te verliezen? Zijn er bij u geen kroegen, d.w.z. gelegenheden, waar men bij het gebruik van bier, wijn of gedistilleerd een vrijheid ge niet, die schier altijd ongebondenheid is Hoe is de toon der gezelschappen in uwe herbergen en de inhoud hunner gesprekken verheffend en veredelend, of zooals overal elders, neer trekkend en ontaardend? Zijn er ten uwent geen drinkgewoonten, in hooi- en oogsttijd, bij koop en verkoop en allerlei gelegenheden drinkgewoonten, die uw zonen vertrouwd maken met het glas der bedwelming en die u de oogen hebben doen sluiten voor dien alcoholstroom, die over heel de wereld, ook over ons Vader land allerwege gaat Wij behoeven uw antwoord niet af te wach ten de feiten spreken te duidelijk en zeggen ons, dat een ontkennend antwoord onmogelijk is. Neen, niet in alle streken van uw gewest heerschen de drinkgewoonten in even sterke mate. Het land ten zuiden van de Schelde, Zeeuwsch-Vlaanderen, dat in zeden en gewoon ten zoo nauw aansluit bij Belgisch-Vlaanderen telt zijn kroegen (vergunningen en vooral bier huizen) in veel grooter aantal dan Beveland of Walcherenmaar dat deel uwer provincie be hoort dan ook met Limburg tot de streken, die in ons goede vaderland in dit opzicht een treurige vermaardheid hebben verkregen. Maar daar is, Gode zij dankdan toch in de laatste 10 jaren een worsteling tegen dien verderfe- lijken stroom begonnen. In Zeeuwsch-Vlaan deren, dat grootendeels Roomsch is, heeft de Roomsche drankweer, die in de laatste jaren zoo krachtig georganiseerd is, een arbeidsveld gevonden en althans de banier van den strijd omhoog gestoken. In de overige deelen uwer provincie evenwel heerscht nog altijd ten aan zien van den alcoholstrijd een treurige stilte. En toch kan er niet gezegd worden, dat Zeeuwsch-Vlaanderen en de overige deelen van Zeeland nu juist een tegenstelling vormen. Sfeen, het alcoholisme eischt ook in deprotes- tantsche streken zijn slachtoffers. Terwjjl wij dit schrijven ligt ons nog versch in het geheugen het couranten-bericht van den lOen Juli 1916, aldus luidende „VLISSINGEN, 10 Juli. Hedennacht is op den dijk bij het eiland een 18-jarigejon gen gevonden, die geheel bewusteloos was door overmatig gebruik van sterken drank. Het kostte heel wat moeite den jongen weder tot bewustzijn terug te brengen. Bjj onder zoek bleek, dat hfj voor een weddenschap een bierglas jenever had uitgedronken, waar op hij direct bewusteloos werd." Eén zoo'n feit zegt zoo oneindig veel. Wat moet er voorafgegaan zijn in het leven van dit jongmensch, eer hij met den jenever tot zoo groote vertrouwelijkheid gekomen is Hoe moet door de drinkgewoonten alle zelfrespect zjjn uitgedoofd in dit jonge leven? Wie is hier de schuldige? Wij denken er niet aan den persoon zelf onschuldig te verklaren. Mocht hjj dit artikel eens lezen, en door de lezing ervan voor God in de schuld vallen. Maar zijn er niet vele medeschuldigen Ja, gaat wel iemand vrij uit, die niet door een voortdurend getuigen met het woord en met de daad medewerkt om de verfoeilijke drink gewoonten te keeren en den verderfelijken drankhandel te doen verdwijnen O, wij weten welvoor eigen persoonlijk leven staat de zaak niet voor allen even ernstig. Er zijn, vooral onder de gereformeerden, die door dit artikel in 't bijzonder worden opgeroepen tot den strijd, velen die niet van misbruik van bier en wijn, nog minder van sterken drank mogen beschul digd worden, vooral niet als dit begrip mis bruik volgens de gewone opvattingen, zoo eng begrensd wordt, dat men slechts denkt aan in 't oog loopende feiten. Maar zijn wij daarmede van het alcoholisme los en vrij Steunen wjj niet de drinkgewoonten, den drankhandel, het kroegleven, ook door ons matig gebruik Maakt het niet krachteloos het woord der vermaning, dat van ons uitgaat? Ja erger, zal ons mede doen aan die drinkgewoonten, niet bij de meeste Christenen het woord der vermaning, het ge tuigenis tegen het alcoholisme op de lippen doen verstommen Hierin moet verandering komen. Het is een ernstig verschijnsel, dat anarchisten en socialisten, ja, dat velen, die God en Zijn Christus den rug hebben toege keerd, ons Gereformeerden, voorgaan in den strijd tegen den drankduivel. Dit komt ons te na. Zullen wy niet geoordeeld worden naar het licht, dat ons gegeven is Laten wij dan in onze consciëntie de roeping gevoelen om in dezen strijd vooraan te staan. Allerwege moest van ons, het getuigenis het eerst uitgaan, moest door ons de leiding gegeven worden moesten onze beginselen zuiverend inwerken op die der andere drankbestrijders. Moge daartoe dan ook het gereformeerde volk in Zeeland opwaken. Er is, Gode zij dank, een begin. Door den volhardenden arbeid van enkele broeders heeft de Gereformeerde Vereeniging voor Drankbe strijding sinds kort 2 afdeelingen in Zeeland gekregeneerst te Vlissingen en daarna te Oost- en West-Souburg. Zij zijn nog zwak en wachten versterkiog door de toetreding van vele broeders en zusters. Maar er moeten meerdere volgen. Wij wachten Middelburg, Zierikzee, Goes, Terneuzenwij wachten de dorpen op Walcheren en Beveland wij wachten op elke plaats, waar gereformeerden wonen. De tijden zijn ernstig. De oorlog heeft bij vele volken de oogen geopend voor het gevaar, waarmede het alcoholisme hen bedreigt. Aller wegen neemt men maatregelen. De alcohol- stroom zendt echter steeds zijn golven voort. Laten wij er tegen worstelen, in de kracht Gods. Worstelen in het gebed. Worstelen door redding van drankzuchtigen. Worstelen door ons getuigenis in Woord en Geschrift. Worstelen bovenal door te breken, totaal te breken met de drinkgewoonten, door de daad der geheelonthouding. Dan zal er voor ons land en volk nog ontkoming zijn. Saevis tran- quillus in undis, d. i. rustig te midden der woedende baren dat was de lijfspreuk van Willem I, den Vader des Vaderlands, eenmaal Stadhouder ook van Zeeland. Dat kon, dat mocht hij zeggen, want hij had niet alleen „een vast Verbond gemaakt met den Potentaat der Potentaten", maar ook goud, goed en bloed geofferd ten dienste van het land. Laten ook wij iets ten offer brengen, om ons woord kracht bij te zetten, om den ernst der zaak aan an deren te doen gevoelen. Minder dan het offer van ons wijn-, bier- of drankglas kan toch niet. Dan staan wij sterk. Dan zullen ook wij rustig kunnen en rustig mogen zijn te midden van de woede van den alcoholstroom. Kerk- en Sclioolnleuwg. DRIETAL te Siddeburen D. Prins te Oudega K. v. d. Veen te Gasselternyeveen H. Enserink te Wilsum (Bentheim). TWEETAL te UrkS. Idema te Workum T. Rispens te Oude-Pekela. BEROEPEN te St. Pancras e. a.J. Post, cand. te Sexbierum te ZutfenJ. Waterink te Appelscha; te Helmond J. B. Goris, cand. te Zevenbergen te NiezijlG. J. Aalberts te Baambrugge te IdskenhuizenP. A. Zeilstra te Mildam te Vijf huizenW. H. Bouwman teNederhorst den Berg te ZweeloM. Meindertsma te de Leek te Oud-Vossemeer ds. G. de Jager te Wol- faartsdijk te Klundertds. F. W. H. Bramer te Hein- kenszand te SellingenM. Post te Gees. AANGENOMEN naar StrijenP. E. v. Sehaik te Anna- Jacoba-Polder naar Kamerik: R. de Jager te Scherpenzeel. BEDANKT voor Loenen-VreelandC. J. de Kruijter te Oostkapelle voor Heerjansdam: F. Staal te Colijnsplaat voor UrkJ. Waterink te Appelscha voor Werkendam (A)S. Idema te Workum voor Nijverdal (als 2e Miss. Dienaar des W. voor W. Soemba)H. Brouwer te Schoondijke voor WestmaasK Veen te Meliskerke. Afscheid van Boskoop, wegens emeritee- ring, ds. O. D. Eerdmans, met de woorden „En nu, broeders, ik beveel u Gode en den Woorde Zijner genade". Afscheid en gedachtenisrede. Bjj gelegen heid van zijn 25-jarig ambtsjubileum en het rust nemen voor een jaar, sprak ds. Buitenhuis te Vreeswijk over Hand. 26 22. Wijlen Mej. A. v. d. Ven, wed. J. Wind, te Oude-Pekela, legateerde aan deTheol. School te Kampen f1000. In de Geref. kerk te Hardinxveld gevon den f 1000, als „dankoffer van een gouden echtpaar". Wijlen de heer A. F. Idserda heeft ge legateerd aan de Geref. kerk te Huizum (Fr.) de som van f6000, aan de Diaconie f2000 en aan de Chr. school f 1000. Aan de Vrije Univ. is geslaagd voor het prop. ex. theol. de heer G. Kruyswijk. „De Standaard" verneemt, dat dr. W. G. Harrenstein, pred. te N. Scharwoude, zich be reid verklaard heeft om den arbeid onder de verstrooide Gereformeerden op Sumatra ter hand te nemen. Er is echter een „maar" bij. Dat zal toch alleen 't geval zijn, „indien na de Gener. Synode, in 1917 te houden, de voor- loopige plannen betreffende dezen arbeid vasten vorm zullen hebben verkregen". Intree te Gramsbergen J. W. Siertsema met Ef. 6 19, na bevestigd te zijn door zijn vader ds. Siertsema van Drachten met Ef. 6 vs. 11—14te Lekkerkerk ds. P. Roos, over gekomen van Vinkeveen, met 1 Cor. 2 2, na bevestigd te zijn door ds. G. van Setten van Berg-Ambacht met 2 Cor. 5 1820. Afscheid van Bunschoten (A), wegens vertrek naar Heerde, ds. P. H, de Jonge met 1 Joh. 2 1517 van Sellingen ds. D. B. v. d- Meulen met Hebr. 13 8. Ds. v. Schelven schreef in een correspon dentie in de „Geld. Kerkb." van een bezoek aan de Gereformeerden in Rijn-Pruissen o. a. „Om 5 uur kwamen wij zeer ontsteld in het vergaderlokaalwant om 4 uur was een vlieger over Essen gevlogen, en had 12 bommen in de stad laten vallen. De ontsteltenis was des te grooter, daar een heel eskader vliegmachines aangekondigd werd, dat 's nachts de stad zou be-werpen. Wij hadden de plaatsen der verwoesting ge zien, maar beschrijven die hier niet. Een geluk, dat het Zondag was, want een bom is gevallen in een groote christelijke ge meente-school des namiddags was er nog Zon dagsschool in gehouden, ook door eene der duitsche zusters, welke ons werk in Essen sedert jaren zoo boven allen lof steunen". De 39ste Jaarvergadering der Unie zal op Dinsdag 10 April 1917 (in de Paaschweek) te Utrecht worden gehouden. Het aantal scholen met den Bijbel, dat sedert 1 Januari 1916 met 15 is vermeerderd doch met 1 is verminderd, bedraagt thans 1169, terwijl er vermoedelijk in dit jaar nog 8 zullen geopend worden. Het aantal Chr. Kweek scholen is tot 19 geklommen. Van het Bevredigings-Rapport zijn 2500 ex. gedrukt. Zij zijn alle verkocht. Voor het laten drukken van een 2e oplage ontbrak de gelegenheid. De Kerkeraden der Hervormde Gemeente, die van de Gereformeerde Kerken A en B, die van de Chr. Geref. Kerk en van ne Bap tisten-Gemeente te Groningen, zijn in actie, om te verkrijgen, dat toezicht worde gehouden, dat jeugdige personen uit de Bioscopen ge weerd en Zondagsrust ingevoerd wordt. Deze Raden van Kerken hebben zich èn tot den Burgemeester én tot den Gemeenteraad geweod. Zjj wenschen, dat de tram dienst op Zondag beperkt wordt en dat voortaan verboden zal worden op den Dog des Heeren wedstrijden, wedrennen en muziekuitvoeringen te doen plaats hebben. Men schrijft ons uit Poortvliet Zondag j.l. werd in de Geref. Kerk alhier in de Avondgodsdienstoefening een bidstond gehouden voor den nood der tijden. De bid stond werd geleid door den voorganger der gemeente, den heer B. W. de Graaff, die in een treffend en schoon woord zijne hoorders bepaalde bij Amos 4 vs. 12. Aanstaanden Zondag zal D.V. in de avond godsdienstoefening een ure des gebeds worden gehouden voor de Zending onder de Joden. Het bericht aangaande het jubileum van ds. Lindeboom te Amsterdam kwam het eerst voor in de (a.r.) Rotterd. van 21 Sept. j.l. Reeds den volgenden dag bevatte dit blad de mededeeling van ds. L. dat dit buiten zijn voorkennis was geplaatst, alsook, dat het op een vergissing berustte, wijl hij aan een jubi leum, in den gangbaren zin van dit woord, de eerste jaren nog niet toe is. Men verzoekt ons het volgend berichtje op te nemen Redactie-verandering. In de plaats van ds. J. Gispen, die naar Assen vertrok, en die tijde lijk vervangen werd door ds. T. A. van der Heyden van Oudshoorn, is als eind redacteur der „Rijnlandsche Kerkbode" met 1 Oct. op getreden ds. S. Huismans van Zevenhoven. Jeze hoopt dus als „Poortwachter" zijn pers- arbeid in dit blad voort te zetten. Met hem zijn redacteuren ds. J. Brouwer te Oude Wetering en ds. J. W. Gunst te Woerden. Ofiiciëale JSerieliten. Schoondijke, 1 Oct. 1916. Zondagmorgen maakte onze geachte Lee raar de WelEerw. Heer ds. H. Brouwer H.Mz. de gemeente be llend, met vrijmoedigheid te hebben mogen bedanken voor het beroep op Z.Eerw. uitge bracht door de Geref. kerk van Nijverdal als Missionnair D. d. W. op West Soemba. Nadat oud. br. A. Quaak de blijdschap van kerkeraad en gemeente vertolkt had, zong op diens ver zoek de gemeente hem staande toe Ps. 1343. Krone de Heere dit besluit met Zijnen zegen. Namens den Raad der kerk, A. J. Leenhouts, Scriba. Oostkapelle. Zondag 1 October na de morgen godsdienstoefening, mochten we tot onze blijd schap vernemen dat onze geliefde Leeraar, ds. C. J. de Kruijter, die eene roeping had ont vangen van de Gereformeerde kerk te Loenen- Vreeland, vrijmoedigheid had mogen vinden om voor die roeping te kunnen bedanken. Stelle de Heere verder Zijn WelEerw. en zijn arbeid in de gemeente onder ons tot rijken zegen. Namens den kerkeraad, J. de Voogd Mz., Scriba. CLASSIS MIDDELBURG. De Kerken der Classis Middelburg zullen D.V. vergaderen Woensdag 8 November e. k. in de Gasthuiskerk te Middelburg. Punten voor het Agendum in te zenden tot 30 October a. s. bij den Actuarius ds. C. J. de Kruijter. Namens de roepende kerk van Vrouwepolder, F. W. J. Wolf, Praeses. P. Geerse, Scriba. Vrouwepolder, October 1916. AGENDUM van de vergadering der Clas sis Goes, te houden op Donderdag 19 October 1916, in de Consistoriekamer der Geref. Kerk te Goes, aanvang 's morgens 9Vs uur. 1. Opening. 2. Onderzoek der Credentiebrieven. 3. Aanwijzing van een Moderamen. 4. Lezing der Notulen. 5. Ingekomen Stukken. 6. Instructiën. 7. Acte van ontslag ds. B. A. Knoppers, Kap. Biez. 8. Bespreking Acta Partic. Syn. 9. Regeling vacaturebeurten. 10. Benoeming Deputaten. 11. Storting Collecten Theol. Fac. V. U. en Hulpbeh. K.K. Inning quota Zending en Emeriti. 12. Rondvraag Art. 41 K.O 13. Sluiting. Namens de roepende kerk van Heinkenszand, F. Brameb, Praeses. L. yan Vessem, Scriba. Kerkbouw Magelang. Ontvangen f 1,gevonden in de collecte te St. Laurens f 1,gevonden in de collecte Middelburg Aen door bemiddeling van dr. A. A. v. Schelven f 1,— en f 0,50. C. J. Hondius. Weer eenige steentjes: fl,gevonden in de kerkcollecte van Middelburg C f 1, gevonden in de kerkcollecte van Vrouwepolder f2,zijnde het bedrag van verkocht zilver papier door J. M. v. d. V. te Goes; en f2, van Mej. D. K. te Middelburg Hartelijk dank J. D. Wielenga. In dank ontvangen een postwissel a f 6,46 van br. J. v. d. Zouwen te Heinkenszandwelk bedrag gecollecteerd werd op een Zendingsavond. Voorts een steen van f50,door br. J. P. na mens het Zendiügscomité te Tholen, met bij gaand schrijven, waarin de hoop werd uitge sproken, dat dit voorbeeld van een kleine en zwakke kerk beschamend en aanstekelijk moge werken op groote en sterke Kerken, waarin Zendingscomité's gevonden worden, die heele bedragen op rente gezet hebben. G. F. Kerkhof. Souburg, 5 October 1916. ZENDING. Middelburg O. Met vriendelijken dank ont vangen uit de catechisatiebus f 5,95. Namens gecommitteerden, B. Lahr, Penningm. Vlissingen, 5 Oct. 1916. Met dankbaarheid aan de(n) milde(o) gever (geefster) gevonden in de collecte f 10,voor de kerk. Namens den kerkeraad, A. Roos, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1916 | | pagina 3