De geïllustreerde Zendingsboekjes. TOOK PK JEUGD, Kerk- en Sckoolnfeuws. Verantwoording van Liefdegaven. BOEKAANKONDIGING. het Sion Gods, dat geestelijk opkomt uit alle r volkeren en talen der aarde. Als dat Sion Gods nu eens niet baardeof als het geboren kindeke terstond na de ge boorte kon worden verslonden, dan zou Gods Raad verijdeld wordenChristus zou niet in heerlijkheid wederkomen. Daarop concentreert zich ai het vijandige pogen van den draak. Johannes zag namelijk aldus En de draak stond voor de vrouw, die baren zoude opdat hij haar kindeke zoude verslinden, wanneer zij het zoude gebaard hebben". De oude vijandschap, waarvan reeds in Edenshof sprake was, openbaart zich alle eeuwen door. Dit visioen van Johannes geeft verdere ontplooiing van de moederbelofte in het Paradijs. Er is dan ook geen sprake van dat Johannes den inhoud van dit visioen zou ontleend hebben aan heidensche legenden of mythologiën De Grieksche mythologie was niet anders dan vertroebeling van de paradijstraditie. Dat geweldige woord Gods: „Ik zal vijandschap zetten tusschen deze slang en tusschen deze vrouw" is alle eeuwen door in de conscientiën der volkeren blijven nadreunen, doch 't werd vervalscht zoodat slechts eene misvormde over levering bleef bewaard. Uit die verminkte tradities bij Grieken, Babyloniërs, Egyptenaren en Indiërs mogen we opmaken, welk een ont zaglijken indruk eenmaal Gods Woord in het Paradijs op heel de menschenwereld gemaakt heeft. Johannes had geen kennis van de grieksche godenleer noodig, om deze openbaring te kunnen ontvangen en boeken. Als een roos uit haren knop, zoo is dit visioen uit de para dijsbelofte ontloken. De „barende vrouw" is ook in de openbaring van het O. T. symbool van eene periode dis heilsdie komt. In Jesaja 66 8 wordt ken nelijk heengeduid naar de gemeente des N. T. als er staat: „Sion heeft weeën gekregen en zij heeft hare zonen gebaard". En op hetzelfde heeft ook Micha het oog in 4 10: „Lijd smart en arbeid om voort te brengen, o dochter Sions, als eene barende vrouw". De N. T. kerk is als eene barende vrouw haar kindeke is Christus komende in heerlijk heid. En nu treedt de draak op om dat kind te verslinden. Want Satan weet die Christus is de Verbreker van de werken des duivels, de Overwinnaar van den dood, de Verzoener der zonden, de Zaligmaker der wereld. Hij heeft dus alle reden om te trachten zyn weder komst in heerlijkheid te beletten. De geboorte van het geestelijke Sion uit alle volkeren is de wegwaarlangs Christus in heerlijkheid komt. Die geboorte nu beproeft de draak te belemmeren of het geborene te verdelgenmaar 't is al tevergeefs, want „het kind der vrouw werd weggerukt tot God en Zijnen troon". Op den klank af zou men denken dat daar mee bedoeld werd Jezus' hemelvaart, maar dat is niet zoo. Christus zit reeds ter Rechterhand Gods, maar Hij heeft tot Zyne gemeente ge zegd „Waar Ik ben, daar zal ook rny'n dienaar zijn". Hij is als Voorlooper al de zijnen voor gegaan. Zij worden uit het strijdperk dezer aarde opgenomen in de triumfeerende kerk daarboven. Dit woord ziet dus op de hemel vaart van allen, die van Christus zijn. Die worden uit het worstelperk hier beneden weg gerukt tot den troon Gods om met Christus heerschappij te ontvangen over alle creaturen. Datzelfde had ook reeds Daniël in zijn visi oen aanschouwd, hoofdst. 7, dat niet alleen de Zoon des menschen ten hemel voer, maar dat ook de heiligen der hooge plaatsen dat konink rijk zullen ontvangen en het zouden bezitten tot in eeuwigheid, ja tot in eeuwigheid der eeuwigheden (vs. 18). Ook al wordt het Sionskindeke opgenomen tot Gods troon, de barende vrouw blijft op aarde achter en blijft voortbrengen het Sion Gods, totdat het getal der uitverkorenen zal zijn volgeworden. Dat barende Sion is even wel hier op aarde als eene vluchtelinge in de woestijn. Zoo teekent haar vers 6: „En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zy eene plaats had, haar van God bereid, opdat zy haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd en zestig dagen". Deze beeldspraak is zeer duidelijk ontleend En daar begon het lieve leven!je weer van voren af aan! Maar weê, indien Lena dan toevallig bin nenkwam. Iedereen had zich in de nieuwe omstandig heden geschikt, behalve zij. Zij kon het niet goed velen, dat haar vader zich zoo met die kinderen bemoeide, die immers de zijne niet warenWaarom konden die kinderen niet zichzelf of elkander vermaken, zooals ze toch vroeger altijd hadden moeten doen? Lena was het afgewend, de liefde haars vaders met iemand te moeten deelen, en daar zij geen flauw begrip had van zijn ruim en liefderijk hart, viel haar dit moeilijk. Vroeger had zy altijd veel op gehad met de weduwe Jansen, doch niet zoodra had deze zich vermeten met haar vader in 't huwelijk te treden, of die toegenegenheid van vroeger was omgeslagen in een soort van wrok. In drift had zij langen tijd geleden tot haar vader gezegd, dat zij nooit den moedernaam tot zijn tweede vrouw zou bezigen, welnu, dat woord zou zij gestand doen, 't kostte wat het wilde. En zie, zoo werd, helaas, Lena's houding tegenover hare tweede moeder de eerste don kere schaduw die de stralen der gelukszon verduisterde, die thans zoo vriendelijk in deze woning scheen. O, het hinderde Volders méér dan hij zeggen kon, dat zyne dochter, zijn oogappel, zich zoo onbetamelijk durfde gedragen jegens de vrouw die hij in oprechtheid liefhad. aan Israëls heenvluchten in de woestijn, toen het vervolgd werd door den Farao van Egypte, die voor alle eeuwen het type geweest is van den grooten wederpartijder van God en Zijn volk. Kerkhof. (Wordt vervolgd). ZENDING. Nog niet alle broeders, die boekjes „In en om Magelang" ten verkoop ontvingen, hebben mij de geïnde bedragen toegezonden. Gaarne ontving ik die zoo spoedig mogelijk, le. om met den drukker te kunnen afrekenen, 2 e. om in de Kerkbode rekening en verantwoording te kunnen doen, en 3e. om het batig saldo aan den penningmeester der Zendende kerk, be stemd voor den kerkbouw te Magelang, te kunnen afdragen. Een ieder, die hierin betrok ken is, lielpe de zaak een beetje bespoedigen. Ook zijn nog niet alle boekjes van de 2500 exemplaren, die werden gedrukt, verzonden. Nog een goede honderd zijn voorradig. Zijn er nog plaatselijke Zendingscomité's, die een aantal exemplaren willen ontvangen, om ze in hun kring te verkoopen? Dan zende men mij daarvan bericht. Ik zal voor verzending zorg dragen. G. F. Kerkhof. Onze vacantie behoort weer tot het verleden, het is weer tijd, dat de jeugdredacteur weer iets van zich laat hooren, want vergis ik mij niet, dan is de beurt aan mij, de laatste keer heb ik je brieven wel beantwoord, maar geen nieuwe raadsels opgegeven, zoodat je in de vacantie ook niet aan oplossen van raadsels hoefde te denken. Ik hoop, dat de lust niet ontbreekt weer allen mee te doen en dat er weer veel nieuwelingen zich komen aanmelden en ook geregeld volhouden. De uitgever zal wel zorgen, dat jullie vlijt beloond wordt en ik wil niets liever dan telkens veel prijzen te mogen uitdeelen. We zullen dan ook nu maar weer beginnen en laat ik de September-raadsels volgen. I. Het geheel bestaat uit 44 letters en is een tekst uit „de Spreuken". I, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 17, 18, 19 is de gewone naam van het laatste Bijbelboek. 9, 10, 8, 11 en 12 een andere naam voor dier. II, 12, 13, 14 en 15 is voor kwaaddoeners. 22, 23, 24, 25 en 26 de vergrootende trap van goed. 27, 28 en 29 een zoon van Jakob. Wat 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 en 38 is, moet men zoeken. Van 39, 40, 41, 42, 43, 44 leest men in 1 Cor. 13. II. Wat ben ik Het is één woord en bestaat uit 14 letters. 14, 6, 8, 3 is een vogel. 9, 10, 4 is een stuk hout. 7, 6, 13, 3 een naam bekend in den 80-jarigen oorlog. 3, 4, 6, 8, 7 is een nauw straatje. 12, 11, 6, 3 is een soort paard. 1, 6, 4 is een kleedingstuk, dat jongens dragen. 12, 10, 11 is een speelgoed. 5, 2, 6, 4 is niet zout. Oplossing vóór Donderdag 28 September a.s., brieven aan den Jeugdredacteur p.a. Dhr. LittooySpanjaardstraat, Middelburg. DRIETAL te RouveenN. Diemer te Gameren B. J. Lambers te Loppersum R. J. Schoemaker te Heemse. TWEETAL te BodegravenJ. Dam te Baarland J. Waterink te Appelscha, te SliedrechtF. W. H. Bramer te Heinkens- zand J. H. Jonker te Voorburg, te HoogeveenF. W. H. Bramer te Heinkens- zand L. Kreijt te Huizum. BEROEPEN te WormerveerK. Schilder te Ambt-Vollen- hove A Ook deze leed er onder. Zij had zich zoo voorgenomen, het eenig kind van hem, die voor hare kinderen zulk een liefhebbend vader wilde zijn, met warme toegenegenheid tegemoet te treden, en haar leven, dat tot dusverre zoo eenzaam was geweest, zooveel mogelijk te ver aangenamen. Zfl gevoelde zeer goed, dat het voor'tjonge meisje, dat reeds aan 't hoofd der huishouding had gestaan, moeilijk zou vallen weer een ondergeschikte plaats te bekleeden. Waar dit echter niet anders kon, in dit geval zelfs niet anders mocht, daar zou zy haar trachten scha deloos te stellen door haar véél liefde te be wijzen. Ook Gerrit en kleine Mina had zij 't her haaldelijk voorgehouden, dat 't hun plicht was Lena als oudere zuster te eeren, en te doen wat zfj hun soms bevelen zou. Doch alle goede bedoelingen en bepalingen leden schipbreuk van wege de hardnekkigheid, waarmede Lena de oogen sloot voor de liefde die men haar wilde bewijzen. Meer dan eenmaal reeds had zij zich, over de een of andere handelwijze van vrouw Vol ders, opmerkingen veroorloofd, die haar vol strekt niet pasten. (Wordt vervolgd). te BoskoopR. van Arkel te Soest te Urk: J. Waterink te Appelscha; te Werkendam AS. Idema te Workum te Marken: L. M. Wynia, cand. te Nyemirdum te WestmaasK. Veen te Meliskerke. AANGENOMEN naar Jutryp-HommertsW. Goedhuyste Weesp; naar Edam P. C. de Bruyn, cand. te Arnhem. BEDANKT voor WaarderJ. Waterink te Appelscha voor Genderen (N. B.)G. D. Scheepsma te Roodeschool. In een buitengewone zitting van de Partic. Synode van Groningen is behandeld en vast gesteld een nieuwe regeling van emeriteerings- gelden, gebaseerd op de besluiten van de Synode van Utrecht. Na peremptoir examen is door de Classe Sneek de heer N. Bufïïnga, ber. pred. te Oosthem, toegelaten tot den Dienst des Woords en der Sacramenten. Op de Classe Den Haag werd behandeld een schrijven van de in Februari j.l geïnstitu eerde Geref. kerk te Bandoeng (Java) met ver zoek als buitenkerk dezer classe te worden aan gemerkt, wat de classe aanvaardde behoudens goedkeuring der komende Gener. Synode. De classe besloot het verzoekschrift van de kerk vanBandoeng aan den Gouverneur Generaal inzake het verkrijgen van rechtspersoonlijkheid te steunen en zich daartoe te wenden tot Z.Ex. den Minister van Koloniën. De Classe Den Haag besloot de eventueele uitschrijving van een biduur ter beslissing te laten niet aan een vergadering van enkele kerken, maar aan de geheele classe. Te Nieuwkoop werd de nieuwe kerk in gebruik genomende consulent ds. Scheepsma van Nieuwveen hield een rede naar aanleiding van Ps. 68 29. Op de Pred-Conferentie te Utrecht op 19 en 20 Sept. a. s. hoopt ds. T. Gerber van Den Bosch te spreken over: Herderlijk opzicht over de gemobiliseerde leden onzer kerken. Ds. G. v. d. Munnik te Leens herdacht zyn 25jarig jubileum met een rede over Joh. 3 29-30. De leden van de Geref. kerk te Boornber- gum, die te Nieuw-Beets wonen, vergaderen thans eiken Zondag afzonderlijk, wegens den zeer grooten afstandds. Dwarshuis van Boorn- bergum hield de eerste preek voor50 toehoorders. Natuurlijk hoopt men er eenmaal te komen tot institueering van een afzonderlijke gemeente. Het officieele adres van de kerk van Over toom is geworden Geref. Kerk te Amsterdam- Zuid (Overtoom). Woensdag 20 Sept. zullen de lessen aan de Vrye Univ. geopend worden met een toe spraak van prof. dr. C. van Gelderen. Het hoofdbestuur van de Vereen, van Chr. Onderw., Ond.essen in N en O. B., heeft by de afdeelingen het voorstel ingezonden, om den bestaèfiden band met het gemeenschappelijk salaris-comité door te snyden. Verschillende afdeelingen hebben echter reeds dit voorstel verworpen, o. a. „Arnhem en Omstreken" met 22 tegen 1 stem. Dit is geen gunstig ver schijnsel in onze christelijke onderwijswereld. Schraal predikants-tractement. „N. H. pred-, in een in het verkeer opgenomen gemeente wonende, vraagt tot vermeerdering van inkom sten in dezen duren tyd, hem passend werk." Aldus een advertentie in „De Ned." Intree te Drogeham B, ds. J. Scholten, overgekomen van Roden, met 1 Kon. 22 14, na bevestigd te zyn door zyn vader, ds. H. Scholten van Zuidhorn met Jes. 62 6 en 7. Afscheid van Hindeloopen, wegens vertrek naar Gaast c. a., R. Haitsma met Ef. 314—17. Offlciëele Rerichten. Anna Jacoba Polder, 10 Sept. 1916. Zondag maakte onze .geachte leeraar P. E. van Schaik, de gemeente Lekend, dat Z.Eerw. een roeping ontvangen heeft van de Ger. kerk te Stryen. Het is de wensch van gemeente en kerkeraad dat de Heere Z.Eerw. licht en wijsheid geve om in dezen een keuze te doen, die 't meest kan strekken tot eer des Heeren en tot heil der betrokken kerken. Namens den Kerkeraad, J. van Strien, Scriba. KORT VERSLAG van de vergadering der classis Tholen te Tholen 6 Sept. 1916. 1. Namens de roepende Kerk van Poortvliet opent haar consulent ds. Nieboer de verga dering op gebruikelijke wyze. 2. De commissie voor het nazien der last brieven rapporteert by monde van br. C. P. Vogelaar, dat alle kerken wettig vertegen woordigd zyn door de primi-afgevaardigden. De kerk van K. heeft een instructie. 3. Het moderamen bestaat uit ds. A. H. v. d. Kooi, praeses, ds. A. H. Nieboer, assessor, ds. P. E. v. Schaik, scriba. 4. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en onveranderd vastgesteld. 5. Ingekomen stukken. De kerk van Poort vliet doet officieele mededeeling van het over lijden van haren vroegeren D. d. W. ds. J. Meulink. Hetgeen door den praeses beant woord wordt. Naar aanleiding van een verzoek om financ steun van een em.pred. zegt de vergadering een verhoogde bjjdrage toe en gaat ten deze accoord met het besluit der classis Appingedam. Aan de classis Klundert zal geantwoord wor den ten aanzien van de gereformeerden, wo nende te Nieuw-Vosmeer. Aan het moderamen van de Part. Syn. van N. Brabant en Limburg zal het besluit op hare verzoeken bekend gemaakt worden. 6. De instructie van K. wordt behandeld. Aan het verzoek dier kerk om advies, overeen komstig art. 77 D. K. O., wordt gevolg gegeven. 7. Ds. Nieboer rapporteert aangaande de jongste Part. Synode van Zeeland. Hy verwyst naar de reeds verschenen Handelingen" en brengt die zaken naar voren, die meer bepaald deze Classis betreffen. Besloten wordt dat het bedrag, hetwelk O. V. minder ontvangen zal dan zy vroeg, uit de classis zal by gepast. Ds. van Schaik rapporteert over de gehouden kerkvisitatie. Dit rapport geeft aanleiding tot een vruchtbare bespreking. Het wekt, naar aanleiding van allerlei misstanden, tot getrouw heid op. Ds. Nieboer rapporteert aangaande de Zen ding. Het vele goede, dat van den arbeid der Zending mag medegedeeld, stemt de vergade ring tot blydschap en dank aan den Heere. Den rapporteurs wordt door den praeses den dank der vergadering gebracht. Nog wordt verslag uitgebracht, dat de boeken van den quaestor en van Dep, voor art. 13 D. K. O. nagezien en accoord bevonden zyn. Beide broeders worden gedechargeerd. 8. Rondvraag naar art. 41 D. K. O. Niets bijzonders. 9. Collecten en quota worden geïnd. 10. De vacaturebeurten worden zóó geregeld, dat elk van de drie vragende kerken drie Zon dagen een D. d. W. zal ontvangen. 11. Verschillende Deputaten worden benoemd. 12. Oud-Vosmeer zal de volg. verg. tegen 8 Nov. te Bergen op Zoom saamroepen. Alsdan moeten meegebracht de Coll. voor de Theol. faculteit en voor behoeftige idioten en doof stommen e. a. 13. De praeses eindigt met dankzegging en sluit de vergadering. Op last der classis, A. H. Nieboer. Middelburg A. In de Collecte gevonden een gift van f 3,met bijschrift „voor de armen". De Diakenen zeggen hiervoor hartelijk dank. Souburg In dank ontvangen uit de collecte van 10 September een gift van f 1,voor den kerkbouw te Magelang. G. F. Kerkhof. Ziekenkas. In dank ontvangen door tusschenkomst van mevr. Netelenbos van N. N. 50 cent en van H. H. fl— Mejuffrouw Stevense. Kerkbouw Magelang. In de brievenbus van ds. L. Bouma gevon den fl,van een dienstmeisje. Met dank ontvangen van N. N. voor kerk bouw te Magelang een bedrag van f3,32Vs. De Penningmeester der Zending, C. J. Hondius. Met blydschap vermelden wy de volgende giften, gevonden in de collecte te Serooskerke „f 5,schoolb.fonds Merkelyn, f 5,kerkbouw Magelang, dankoffer", en „voor den kerkbouw te Magelaüg fl,van een zuster." J. D. wlelenga. Vlissingen In dank ontvangen voor de kerk by de rentebetaling de som van 4 gld. Namens den kerkeraad, A. Roos, Srciba. Stemmen (les Tijds. Maandschrift voor Christendom en Cultuur. Vyfde jaar gang. Afl. 10. Augustus 1916. Utrecht. G. J. A. Ruus. Wereldberoemd is Leonardo da Vinci's schil derstuk van het laatste Avondmaal, en door de reproducties ook wel aan een ieder bekend. De heer J. Ph. Eggink levert in een opstel behalve historische meedeelingen omtrent den kunstenaar een interessante beschrijving van dit stuk, waar door onze aandacht gevestigd wordt op de ver schillende figuren in het bizonder, en besluit het met de meedeeling der lotgevallen van dit meesterwerk, waarvan het origineel helaas ver loren ging. Mr. W. Zevenbergen levert eene psychologi sche studie over het Willen. Onze Vlissingsche collega dr. A. A. van Schel ven brengt ons in kennis met zekeren Johannes Engelram„een 16en eeuwschen apotheker en gereformeerden ambtsdrager", die achtereenvol gens in drie lijsten wordt geëxposeerd tusschen de kooplui en varensgezellen van Antwerpen, in het hartje van Londen (als ouderling) en in de schaduw van den grootschen Kathedraal van Canterbury. Een veelbewogen leven, gelijk er in die dagen meer waren. Ds. Molenaar trekt in een artikel „een drin gende eisch des tijds" te velde tegen de onzinnige exameneischen by de tegenwoordige methode van studie. Wie komt deze Augiasstal eens reinigen Poëzie wordt geleverd door Henriette Mooy in „Weerzien", en door Felix Rutten in „Adams kinderen". II. L. Baarbé bespreekt in zyn „Buitenland- sche Kroniek" onder den titel„Om den Grooten Oceaan" de opkomende macht van Japan, die ook onze Insulinde bedreigt. De „Leestafel" biedt ditmaal van slechts een drietal boeken recensies, van de hand van dr. M. M. den Hertog. Zelfs in Augustusmaand bood dus dit tijd schrift ryke afwisseling in een aflevering van niet minder dan 128 bladzijden Geen vacantie- nummer dus.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1916 | | pagina 3