2e Congresboek. Denk om 19 Juli. De drie steden der Mohammedanen. UIT DE PERS Oorlogswinsten en bijzondere collecten. Een waarheid achter de waarheid. Kerk- en Schoolnieuw». hier is het in elk geval zoo. De traditie is nog sterk, hoewel we reeds in de 20ste eeuw leven en dit komt mede, omdat de families vaak van geslacht tot geslacht op een en de zelfden plaats wonen. Als de Zeeuwen evenveel zucht tot disputeeren hadden, als vele anderen in ons vaderland, dan zou men eens hooren, wat zij wel denken, maar meest laten zy de vreemden praten en gaan toch hun eigen weg. Zij hebben weinig van een °P Tegenover de eigenaardige ondeugden staan vele deugden, welke de bevolking tot een eere strekken. Wie nu de kaart van het land kende, maakte zich niet zoo geheel ongerust bij de nadering van de stembus, maar gaf zich ook niet over aan groote illusies. Hij wist, dat het er om spannen ging en hij zag weldra, dat er over 't geheel een goede samenwerking was. Wanneer het gelukte om de bevolking van Walcheren te doen stemmen naar hun eigen belijdenis, dan zouden we hier altijd een tamelijk sterke rechtsche meerderheid hebben, maar de kerkelijke verdeeldheid, om van andere invloe den te zwijgen speelt ons nog altijd parten. Er was slechts een klein dorp, waar alle drie candidaten van rechts hetzelfde aantal stemmen hadden en dit is teekenend voor onze toestan den. Men kan dit betreuren, maar het is be zwaarlijk om het te veranderen. Wanneer we een en ander overwegen, zyn we zeer tevreden over den uitslag, welken we verkregen hebben en we hopen, dat wat we in 1913 doorleefd hebben, ook verder voor ons gewest tot een blijvende waarschuwiüg zij. Ne derlagen zijn onaangenaam, maar zij kunnen wel eens zeer goed zijD. Zij houden het oog open voor de fouten, welke we begaan en leiden, moeten tenminste leiden tot een zelfcritiek, welke voor elke politieke partij noodzakelijk is. Wij hebben altijd beweerd en wee onzer indien het een leugen mocht zijn, dat we strijden voor de doorwerking van het evangelie ook in 't pu blieke leven van ons volk. Wij blijven echter daarbij menschen, zondige menscheD, voor wie de bekoming van macht ook een verderfelyken invloed kan hebben. Laat ons dit verstaan, op dat we het oog gericht houden op 't doel, waartoe we ons aangegord hebben, en de zaak van ons land bij voortduring leggen in de handen van Hem, die alle dingen regeert. Bouma. Een mooi en belangrijk boek, op welks in houd we later nog terug hopen te komen, ver scheen bij den heer W. Kirchner te Amsterdam, n.l. de Handelingen van het Tweede Congres voor Gereformeerde Evangelisatie op Woensdag 3 Mei 1916 gehouden te Rotterdam. Het is op even royale wijze in hetzelfde formaat uitgegeven als de Handelingen van het Eerste Congres in 1913 gehouden. Het telt nu slechts ruim 150 bladzijdenmaar daarin geeft het een nauwkeurig verslag van de gehouden discussies, terwijl de zeer belang rijke referaten alle in hun geheel zijn opge nomen. Leest men een en ander aandachtig, dan komt men tot de conclusiele. dat wij op den goeden weg zijn2e. dat wij nog maar aan het begin staan 3e. dat er nog heel wat vraag stukken om oplossing roepen4e. dat de dis cussie nog vruchtbaarder zou kunnen zijn, wanneer de stellingen eenigen tijd tevoren waren gepubliceerd. We raden de stichtelijke lezing van dit boek werk aan jong en oud, vooral ook aan Corpo raties, ten zeerste aan. Wat de prijs is, weten we niet, maar het zal niet duurder zijn dan de Handelingen van het Eerste Congres, en die waren spotgoedkoop. Dat schrijven we voor de broeders en zusters op Walcheren. Het is een Woensdag. Dus etn visitedag. Maar ditmaal niet. Ditmaal is het Zendings dag. Maak dus geen afspraakjes tegen 19 Juli, maar kom met ons naar de openluchtbijeen komst op de weide van De Buck. Kom met vrouw en kinderen. Zooveel als gij er maar meebrengen kunt. Ge weet het dus nu lang genoeg vooruit. Denk om 19 Juli. Keerhof. ZENDING. Het leven van een volk trekt zich in den regel samen in één of meer groote steden. De beteekenis van het platteland onderschatten wij niet; doch de polslag van het volksleven klopt toch in de hoofdplaatsendeze zijn de centra van de cultuurdaar bloeit de weten schap daar zijn de tentoonstellingen van kunst daar ligt de pracht en praal van sieraad en kleeding achter winkelruiten te kijk en te koop daar wordt ook dikwijls de godsdienstige lei ding van het volk bepaald. Noem Parijs, Londen en Berlijn, en Frankrijk, Engeland en Duitschland zijn genoegzaam gekarakteriseerd. Voor het godsdienstig leven zijn sommige steden zelfs heilig geworden. Hoeveel zag niet de jood in Jeruzalem! Nog branden tiendui zenden harten onder het jodenvolk van ver langen om het land der vaderen te bezoeken, en vooral om Jeruzalem te zien. Zoo ik u vergete, riep een joodsch zanger uit, zoo ver- gete mijn rechterhand zichzelveEn hoe heeft ook enkel de naam reeds van Rome eeuwen lang de volkeren van Europa geïmpo neerd en godsdienstig saamgebonden De Mohammedaansche wereld heeft zelfs drie middelpunten in de drie steden Mekka in Arabië» Constant ino pel in Turkije en Caïro in Egypte- Dr. Zwemer, Zeeuw van geboorte (naar wy meenen van Oost-Kapelle), Amerikaan van op voeding en vorming en zendeling van professie, heeft in zija nieuwste werk .Mohammed or Christ" (zie Int. Rev. of M. V 18 bl. 320) ook een enkel woord aan deze drie steden ge- wÜd- Het eigenaardige toch is, dat elk der drie steden een centrum van één gedeelte van het Mohammedaansche leven is. Mekka is het religieus. Constantinopel het politiek en Caïro het intellectueel middelpunt van den Islam. In Mekka, gelegen in Arabië, heeft Moham med zelf jarenlang gearbeid; daar bevindt zich het groote heiligdom met de zwarte steen (Kaiiba). Van alle zijden der Mohammedaansche wereld, met name van uit ons Oost-Indië, doen de geloovigen hun pelgrimsreis naar Mekka, alwaar de duizenden belijders van Alla en Mohammed elkander ontmoeten en opnieuw inspireeren. Zy die van de pelgrimstocht huis waarts keeren, zijn verwoeder Mohammedaansch dan tevoren, 't Lag bepaald in de bedoeling van Mohammed om al zijn aanhangers saam te binden en te vereenigen, ook uitwendig. Nu is dit in den loop der eeuwen vrijwel onmo gelijk geworden tenminste, van nationale een heid, waarvan Mohammed droomde, is geen sprake. Als politiek middelpunt heeft M-kka dan ook geen beteekenis meer, maar des te meer ala haard van den godsdienstigen ijverMekka is een wapenkreet. En de Zending heeft er geen toegang Tegenwoordig is Constantinopel, in den hui- digen wereldoorlog opnieuw de aandacht der wereld trekkend, het politieke centrum van den Islam, terwijl de sultan het kalifaat be kleedt. De geschiedenis leert duidelijk, dat de sultan er geen wettige aanspraak op kan ma ken nadat gedurende eeuwen de feitelijke onmacht der Abassidische kalifen, de aanma tigende leer van het kalifaat (bestuurder te zijn van het gansche door den Islam ingenomen gebied), scheen te schande te hebben gemaakt, wisten de Turken als echte roovers zich het kalifaat toe te eigenen. Maar al is de oor sprong van zyn macht op onrecht gegrond, feitelijk en werkelijk is de sultan van Turkye de hoofdvorst der Mohammedanen in de oogen van de groote meerderheid van het Moslem volk is hy de kalief, de machthebber, de heer. En o.a. ook in ons Indië is de meening ver spreid, dat de vorst van Constantinopel de wettige wereldbeheerscher is, terwijl dan de overige koningen en keizers der aarde of zyn vasallen ofzyn vijanden moeten worden genoemd een derde bestaat dan niet. Dat zulk een op vatting op den duur wel eens een gevaar kan worden voor onze koloniën met hun 35 millioen Mohammedaansche bewoners, ligt voor de hand. Caïro in Egypte is het intelleetueele centrum van den Islam daar bloeit de Mohammedaan sche wetenschapZwemer noemt deze stad de meest belangrijke van de drieen, wat van groote beteekenis is, zy staat open voor den arbeid van het Evangelie. Lang geleden werd de wetenschap te Bagdad beoefend onder den kalief Mamunnu staat de universiteit te Caïro en daarnaast worden er meerdere hoo- gescholen gevonden. Daar blykt duidelijk hoe er in het ééne Mohammedanisme toch vele richtingen zyn. Het scherpst staan wel tegen over elkander zy, die het verleden trachten weg te doezelen en het karakter van Moham med idealiseeren, en zy, die het oude ortho doxe gezichtspunt handhaven en streng zich kanten tegen de meer vrye gedachte. Mede hierom is te Caïro belangrijk zendinkswerk te verrichten, wat ook geschiedt. Dr. Zwemer noemt de stad „een Gibraltar van het chris telijk geloof niet alleen voor Egypte, maar ook voor heel Noord-Afrika". Zal ooit de macht van de Halve Maan in deze drie steden wyken voor de glorie van het Kruis? J. D. wlelenga. CONCEPT van een Nieuwe Regeling inzake de uitvoering van art. 13 K.O, I. Met betrekking tot de Kerkeraden Onveranderd behoudens 't uitvallen van regel 11—15 „terwijlbepalen. a. onveranderd behoudens de geheel bij komstige toevoeging na regel 19Ter bevor dering van 't zoeken van gesalarieerden arbeid kan aan den betrokkene een toeslag worden gegeven tot vier derde van 't genoten emeriti- taatsgeld, waaronder dan echter 't genoten salaris is begrepen. b. onveranderd behoudens wyziging vr. I15 in en dan gesteld wordt op twee derde van 't inkomen, met dien verstande dat als minimum wordt gerekend een tractement van veertienhonderd gulden. en uitlating in regel 22 van „by gebleken behoefte". c. onveranderd behoudens uitlating in regel 3 van (voor zoolang zy weduwe is) en in regel 7, „met dien verbonden is" en r. 15 „by gebleken behoefte". d. Om de deugdelijke verzorging van de emeriti enz. te bevorderen, beveelt de Synode de Kerken aan elkander de behulpzame hand te bieden door middel van onderlinge verze kering met dien verstande, dat de premie be draagt de onderhoudskosten telken jare pro- centsgewyze omgeslagen en wel naar verhouding der tractementen van de dienstdoende predi kanten, vermeerderd met 20 pCt. als vergoeding voor 't genot van pastorie, vergoeding van huishuur enz. Als de gemeente vacant is, wordt evenwel de premie doorbetaald op den ouden voet. Wanneer een Dienaar des Woords, die reeds op een hooger pensioen recht had, in een kleinere gemeente beroepen wordt op een lager tractement kan de Kerberaad hem in 't genot van 't hooge pensioen laten, door een premie te betalen in overeenstemming met dat hooger pensioen. Waar zulks meestal in 't belang is van beide betrokken gemeenten, terwijl toch de meerdere premiekosten voor de kleinere gemeenten een bezwaar kunnen zyn wordt der gemeenten aanbevolen met elkander in onderhandeling te treden, terwyl by verschil de betrokken Clas- sis(es) een commissie benoeme(n) om de kerken tot overeenstemming te brengen. Een kerkeraad kan door meerdere premie betaling 't gewone pensioen van haren Dienaar niet verhoogen dan met toestemming van de Classis (eventueel van Particuliere en Generale Synode) na opgaaf van redenen ter beoordeeling. II. Met betrekking tot de Classen. Onveranderd. a. onveranderd. b. vervangen door het er op aanleggen om kerken, die de premie niet kunnen betalen door middel van de kas voor hulpbehoevende kerken te doen ondersteunen tenzij om plaat selijke redenen door de Classis een bizondere regeling tydelyk meer gewenscht geacht mocht worden c. onveranderd. le. onveranderd behoudens uitlating van regel 710„maar bezwaard en toevoe ging vanmaar ook te zorgeD, dat zy daaraan kunnen voldoen. En, wyl 't samenbrengen van de benoodigde gelden uit eigen kring by al 't geen er verder moet opgebracht worden, groote bezwaren medebrengt, er by hen op aandringen door middel van onderlinge verzekering elkan ders lasten in dezen te helpen dragen opdat 't gewicht daardoor voor geen enkele kerk al te zwaar zy. 2 en 3 uitgevallen en vervangen door 2e. De premiën in ontvangst te nemen en te administreeren en voor zoover noodig ze af te dragen aan die classicale kerk, die een emeritus heeftEen verslag hiervan op te zenden aan den deputaat der particuliere Synode met de overige gelden of zoo noodig een ver zoek om toezending van 't tekort aan de be trokken kerk(en), terwyl eveneens een verslag worde gezonden aan de Deputaten der Generale Synode. 3e. Telken jare op een Classicale vergade ring voorafgaande aan de vergadering der Particuliere Synode aan de kerken te vragen a. een opgave van den stand der predikants traktementen b. een opgave van 't pensioen, dat door de Kerkeraden in 't ofgeloopen jaar mocht zyn voorgeschoten. c. een opgave van de pensioenen, die in 't nieuwe boekjaar moeten worden toegekend; en deze gegevens mede te deelen aan de deputaten der Part. Synode, die de ingewon nen gegevens ordenen en met een overzicht van 't door hun ressort opgebrachte en daar voor vereischte opzenden aan de generale de putaten. 4e. Wanneer een Kerk in de Classis een hooger pensioen aan haar Dienaar wil toeken nen en daarvoor toestemming wenscht te vra gen, zulk een aanvrage te onderzoeken ter beoordeeling of de belangen van 't geheel er niet door worden geschaad om alsdan de Classis te dienen van advies. 5e. Indien de classis om bizonder redenen mocht besluiten de Kerken, die haar premie niet kunnen betalen op bizondere wyze, n 1. door middel van collecten enz. te ondersteunen, daartoe in opdracht van de classis 'tnoodige in 't werk te stellen. III. Met betrekking tot de Particuliere Synode onveranderd. IV. Met betrekking tot de Generale Synode onveranderd. le. onveranderd behoudens 't uitvallen van 5-9 en dat blyve. en 3e vervallen en worden vervangen regel 2e door 2e. al de gegevens te verzamelen aangaande de benoodigde pensioenen, weduwe en wezen- gelden en de door de gemeenten uitgekeerde predikantstractementen, om daarnaar 't pro- centencyfer voor de premie te bepalen en dit in 't begin van de maand October bekend te maken aan alle classicale deputaten om zulks ter kennis te brengen van de kerken. 3e. Elk kwartaal de van de Particuliere Synodale deputaten ontvangen overschotten te verdeelen en te doen toekomen aan die Par ticuliere Synodale Deputaten, die zulks be hoeven. W. F. C. v. Helsdingen. Augustinusga, Maart 1916. In de Groninger Kerkbode wordt gewezen op wat er in onzen tyd al zoo voor bizondere be hoeften zyn, en wat daarvoor gedaan of niet gedaan wordt. Millioenen zyn ingekomen voor de verschil- verstandelende Steuncomités voor hen, die tengevolge van den oorlogstoestand lyden moesten. In enkele weken stroomde ruim twee millioen voor de door den watersnood geteisterde streken saam. Ook de kerken in die streken moeten ge holpen (een begin van hulp is er reeds), als mede de drijvende Christelijke Scholen. Tengevolge van de algemeene duurte kwam ook de Christelijke verzorging van Krankzin nigen, Veldwyk e.a., om hulp vragen. Er is een tekort van wel dertig duizend. En dan de Chr. Milit. Tehuizen, vooral in het Zuiden van ons land. Wat is dit een nut tige en noodige arbeid voor onze jongelingen en mannen. Maar wat is daar wekelijks veel geld voor noodig. Duizende guldens elke week. Ook de Vrye Universiteit staat voor een aan zienlijk tekort, en zoekt zich finantiëel te ster ken. En dan blijven al de gewone zaken van Kerk, Armen, Zending, Evangelisatie, Chr. Onderwijs, enz. hulp vragen van de Christenen, ja meer nog dan anders, daar de armen en de arbeiders in Gods Koninkrijk ook vaak duurtetoeslag noodig hebben in meerdere of mindere mate. 't Is waar de Regeering moest de Christe lijke actie voor onze militairen beter steunen de Hervormde broeders en zusters moesten veel meer voor de Christelijke krinkzinnigen- gestichten doen, omdat verreweg het grootste aantal patiënten van hunne zyde komt, er bestaat uitzicht, dat alle kosten voor het bizon der onderwijs evenals die voor het openbaar onderwijs (bewaarscholen en lagere scholen) door de overheid zullen betaald worden, maar op dit oogenblik zyn die drie dingen nog niet zoo, en zoodoende blijven de meerdere be hoeften en de meerdere aanvragen. De schrijver in de Groninger Kerkbode acht dat hier vooral een roeping ligt voor hen, die in de oorlogswinst deelen. Naar het oordeel van alle deskundigen moet die winst over het geheele land genomen enorm wezen. Het ge brek nu des eenen moet vervuld worden door den overvloed des anderen, opdat er gelijkheid zy. Die vermaning van den Apostel geldt zeker ook wel voor onzen tijd. De schrijver wil blijkbaar niet de anderen van hun verplichting ontslaan, maar bizonder nadruk leggen op de bizondere roeping van sommigen, en verwondert zich over de niet- styging der kerkcollecten op plaatsen, waar toch veel oorlogswinst is. Moge zyn woord in gang vinden! In lang vervlogen eeuwen was de allagorische schriftuitlegging zeer in zwang. D.w.z men stelde zich niet tevreden met den klaarblykelijken zin der Schrift, maar zocht in alles nog een hoogere beduidenis. De Schriftverklaring vond haar hoogtepunt in „vergeestelijking". Later kwam men van dit dwaalspoor terug. Hier en daar hield en houdt een buitenissig prediker of een kringetje menschen, dat het nergens vinden kan, er nog aan vast. De vreemdste uitleggingen doen daar opgeld. Om eens iets te noemen. De twee mannen, die den druiventros van Eskol droegen, zouden het werkverbond en het genadeverbond moeten voorstellen. De man, die het gezicht op de druiven had, verpersoonlijkt dan het genade- verbond, en die er met zyn rug naar toeliep het werkverbond. Men noemt dat het zoeken van een waarheid achter de waarheid. Een bedenkelijk teeken moet het geacht, dat een geleerd man als dr. de Hartog van Haar lem zulke exegese, waarvan we gelukkig zoo goed als verlost waren, weer schijnt te willen invoeren. In zijn „Nieuwe Banen" geeft hy daar tel kens blyk van. Een voorbeeld. Hy schryft over de ontmoe ting van Jezus en de Samaritaansche. Als Christus haar heeft gezegd, dat zy vyf mannen gehad heeft en dat die zy nu heeft haar man niet is, past hy dit aldus toe„En nu het oordeelVijf mannen, vyf zinnen Jezus Chris tus spreekt regelrecht tot U en tot my, tot ons, die met onze vyf zinnen, dag en nacht, in de aardsche verwachtingen gebonden zyn in onze aardsche gedurighoid, onze hemelzuchtEn als deze vyf zinnen gebluscht zyn, dan komt de zesde ure der inzinking, dan komt de knokige man, de willekeurige dood, de ongedurige min naar, het graf, dat ons omhelst. Ja, voorwaar, deze is onze man nietO vyf zinnen, o vyf maagden, a erwacht den Eeuwigen Bruidegom, de olie des Geestus doortrokke de lamp der vertroosting, zegene onze leden. „De droefheid der wereld doet den nacht vallen, maar het wachten op God keert zich naar het morgen licht" Hoe gaat de gezonde toepassing hier geheel te loor In een andere aflevering van zyn tijdschrift maakt hy het nog bonter. Sprekende over Eva, beroept hy zich op een diepen geest uit de Middeleeuwen. „Een diepe geest uit de Middeleeuwen heeft gezegd: „De naam „Eva" is zulk een treffend juiste naam. Want „Ee weeroept de moeder, die baart, en „Aa, au!" roept het kind, dat geboren wordt. Daarom „Eva", dat is de ge boorte uit het bloed voor het graf". Dat heet diep. Toch is 't niet anders dan een spel van valseh vernuft. En wie een weinig Hebreeuwseh kent, kan er slechts onzin in zien. Men zou evengoed den naam Noach op deze wyze kunnen omschrijven jNoach is zulk een treffend juiste naam. Want „no" zegt de Engelschman, waar wy „neen" zeggen, en „achroepen wy, als wy iets bejammeren. Lamech meende, dat zyn zoon troost zou bieden over zyn werk en smart en vloek. Maar 't was „no-ach't Was niet zoo (no). En vanzelf betreurde hy zulks, (ach Zóó zouden we kunnen voortgaan. Maar 't lust ons niet. We schudden het hoofd maar eens. En hopen hartelijk, dat zulk gegoochel geen navolging vinde! Dr. V. Heit. Klundertsche Kerkbode. TWEETAL te Alphen F. W. H. Bramer te Heinkenszand E. Schouten te Hoofddorp. BEROEPEN te Oldeboorn en te Stellendam C. M. Huizenga, cand. te Kampen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1916 | | pagina 2