„Vrederust". De Hollandsch-Chineesche School met den Bijbel te Magelang. Kerkregeering. digin en smeeking. Het is een bewijs, boever ons volk in zfin geheel afgeweken is van den weg, waarop onze vaders oudtfids gewandeld hebben. Bfi al het goede, dat er nog iu het Nederlandsch Juda gevonden wordt, kunnen we de verwachting niet koesteren, dat we her krijgen, wat we zoo gaarne zouden zien. En was er nu nog maar in alle rangen van ons volk een behoefte aan 't gebed, dan zouden de verschillende kerken in dit opzicht nog veel vermogen, maar we merken daarvan over 't algemeen weinig. Het leven gaat nog altijd zijn gewonen gang, de openbare vermaaklfik- heden hebben nog altijd de liefde van een groot deel van ons volk en de leuzelaat ons eten en drinken en vroolijk zijn blijft een bekoren- den invloed uitoefenen. Waarlijk, de zorge loosheid is groot. Zelfs onder de belijders van het oude evan gelie is het ook lang niet, zooals het behoorde te wezen, want welk een drang zou er bij hen moeten zfin om de binnenkameren te zoeken en het gebed te vermenigvuldigen. Er is nog zooveel stof tot danken, waar de Heere Zijn sparende hand blijft uitstrekken over ons klein land en moest dit ons niet aansporen tot ware vernedering Ook in dit opzicht is een open bare Biddag zeer geschikt om ons voor alle zelfverheffing te bewaren. Wij zfin zoo geheel afhankelijk als we het anders niet wisten dan moesten deze dagen wel voldoende zfin om het ons diep in te prenten en is er dan geen oorzaak om het ook in 't openbaar te belijden. Welk een belangstelling was er in de eerste maanden, als er een bedestond ge houden werd, maar hoe zal het zijn, als Woens dag de gemeente opgeroepen wordt tot het gebed Zal er dan reden zijn om ons over elke vrees te schamen en ons te doén zeggen De belijders hebben getoond, dat zij de teeke nen der tijden verstaan We zullen afwachten. Is het geen tijd om samen 's Heeren aange zicht te zoeken De vreeselfike menschen- slachting blijft aanhouden, het bloed wordt in groote stroomen vergoten en de volkeren vra gen onder den zwaren last, wanneer zal het einde komen Onze landszonen staan nog al tijd aan de grenzen en op de kusten op de wacht en zullen we het zwaard, dat meedoogen- loos woedt, ontgaan In sommige oorden van ons vaderland hebben stormwind en watervloed ontzachlijke schade aangericht en zelfs eenige menschenievens geeischt en is er geen oorzaak, dat God ons nog meer dan tot dusver bezoekt Daarbij komen aardbevingen, welke nu eens hier dan weer daar de vastigheden der aarde schudden om het ons met nadruk te herinneren, dat dit het land der rust niet is. Laat ieder, die gelooft, dat God met zijn oordeelen op de aarde is er toe komen om gerechtigheid te leeren en om alle banden, welke ons aan de wereld en de zonden verbinden, te verbreken. Zoek den Heere en leef, want Hij gedenkt ook nu nog in 't midden Zijns toorns Zijn ontfer ming. Het driemaandelijksch Blaadje is weder ver schenen en ik vertrouw dat velen dadelijk er naar grepen, om gewaar te worden hoe ver we zfin met het bouwen van een nieuwe kerk. Hun zal het gegaan zijn als mij, dat het in gekomen bedrag hun niet meegeval'en is. Het is wel een heele som ruim 5000 gulden, maar het is lang niet genoeg om over te gaan tot de uitbesteding, zoodat de Stichting Vrede rust" nog zal moeten wachten. We willen niet hard oordeelen, want de opbrengst voor dit ééne doel bij al wat er anders noodig is, stemt tot erkentelijkheid, -wijl zij die daarvoor geof ferd hebben, ook hun bijdragen geven voor al wat er behoort tot het breede terrein van Christelijke werkzaamheid en wij weten nu een maal, dat er niet zooveel rijken zijn, die voor een dergelijken arbeid gevoelen. Maar het is toch een teleurstelling voor wie bedenkt, dat het over 't algemeen in ons gewest nog niet spant. Er is in sommige kringen een ruime verdienste geweest en gerekend naar wat daar van verteld wordt, is het werkelijk niet veel. De vraag is dan ook bij me opgekomen zouden allen wel geweten hebben, hoe noodig het is, dat er een behoorlijk kerkgebouw komt, waarin de krankzinnigen onder de leiding van het verplegend personeel samen komen kunnen G) (Slot.) Ik wijs er in dit verband nogmaals op, dat het opstelletjes zijn van Chineesjes, voor wie dus èn de stof, èn de taal beide geheel vreemd zijn. Thuis nalezen was bij de meeste van deze opstellen onmogelijk, daar ze onmiddellijk na de vertelling gemaakt moeten worden. Slechts waar onverwacht een opstel over een vroeger behandeld onderwerp werd opgegeven, bestaat dus de mogelijkheid, dat het voor 2a3 weken thuis was nagelezen, of er bovendien reeds een spreekles over gehouden was. Uit het geleverde werk deed ik hier en daar een greep, niet met de bedoeling, dat alles ge plaatst wordt, wat ik hierbij voeg. Gaarne laat ik aan de redactie over, er uit te nemen, wat ze het geschiktst acht. De leerlingen, die het werk maakten, hebben voor 't grootste deel hun eerste kennis van de Nederlandsehe taal opgedaan op een „soldaten school". Vele oud-militairen, die hun pensioentje graag wat willen vergrooten, gaan in Indië schoolmeesteren. Dat kan, omdat voor het onderwijs aan Inlanders en Chineezen geen akte van bekwaamheid vereischt wordteen vergunning van den Resident, welke in den regel niet geweigerd wordt, is voldoende. Via de school der Zusters-Franciscanessen zijn ze bij ons aangeland. onder de prediking van 't evangelie, want ik geloof, dat als ieder daarvan overtuigd was ge weest, de inzameling rijker vrucht had gedragen Wij behoeven dus nog niet te denken, dat de kerk er niet komt. Komen zal zfi er wel, maar het is te wenschen, dat het niet al te lang duurt. Als het eenmaal algemeen bekend is, dat het nu nog niet kan, dan zullen er nog wel zjjn, die zich opgewekt gevoelen om nog eens in de beurs te tasten en wie weet, wat zij doen, die tot dusver nog niets gegeven hebben. De Zeeuwen zijn niet dadelijk gereed, maar als zij eenmaal inzien, dat het moet, dan heeft het hun nooit aan milddadigheid ontbroken. Voor onnoodig geld uitgeven zfin zfi bang en dat is een deugd, en waarschfinlfik beseffen zfi niet voldoende, dat het hier beslist noodig is. Daaraan schrfif ik het toe, dat we nu nog niet geslaagd zfin, maar ik vrees in 't geheel niet, dat er van het plan afgezien moet worden Laat ieder, die graag een geschikt bedehuis op „Vrederust" wil zien verrfizen, medewerken om alle misverstand uit den weg te ruimen en helderheid te verspreiden, en we mogen ver trouwen, dat ook deze zaak meerdere belang stelling zal wekken en het doel zal worden bereikt. Wat kunnen we beter geven aan onze zwaar bezochte patiënten dan het evangelie van den eenigen Heelmeester en een doelmatig ge bouw, waarin zfi het beluisteren kunnen. Het Blaadje bevat ook ditmaal lezenswaar dige bladzfiden Waartoe dit verlies? door ds L. Aalders de Kerk door ds. N. M. de Ligt Arbeid en Ontspanning door dr. G. F. Gezelle MeerburgOnze Kerstfeestviering door ds. L Aalders. Wfid er eenige oogenblikken uwe aandacht aan. Bouma. VI. In tegenstelling met de stelsel van Kerk regeering, welke tot nu toe door ons werden uiteengezet en waarvan wfi zagen, dat zfi geen rekening hielden met de ordinantiën van Gods Woord, komen we nu aan de behandeling van dat stelsel van Kerkregeering, dat naar onze overtuiging overeenstemt met de beginselen in de Schrift daarvoor gegeven. e. Het presbyteriale stelsel. Het woord „presbyteriaal" komt af van „pres byter", dat ouderlingbeteekent. Het presby teriale stelsel is die soort van kerkregeering, waarbfi de opzieners als dragers van het Ko- ninklfike ambt van Christus, in Christus' naam Zfine gemeente op aarde regeeren. De kerk is de saamvergadering der ware Christgeloovigen, welke Christus door Zfin Woord en Geest bfi- eenvergadert. De kerk is niet eene vereeniging van mensehen, die naar eigen inzicht en wil bfi elkaar gekomen zfin, maar zfi is de vrucht van Gods bizondere genadewerking, van de wederbaring des Geestes, dus eene stichting van boveneene kolonie des hemels hier op aarde. Daarvoor heeft die gemeente ook eene eigene soort van regeering. Het leven der ge nade, dat de geloovigen in zich omdrageD, eischt eene bizondere wfize van bestuurd-worden. De kerk van Christus is autonoomzelfstandig, onafhankelfik van eenig aardsch gezag en daar om ook in haar hoedanigheid van kerk aller minst onderworpen aan het overheidsgezag. De regeering der kerk berust in strikten zin eigen lijk geheel en alleen bfi haren Koning in de hemelen, Christus Jezus. Maar Christus heeft tot de regeering dier kerk hier op aarde ook in het leven geroepen den dienst van menschen in Christus' naam worden er opzieners over de gemeente gesteld. Dat is de regel, welke Christus Jezus zelve als levenswet voor de kerk gaf. Eerst riep en bekwaamde Hfi de apostelen om het fundament te leggen, maar na de ver dwijning van het apostolaat, heeft Christus gezorgd, dat er anderen waren om Zfine ge meente te regeeren. Daarvoor is in het leven geroepen door de apostelen zei ven het opzieners ambt. In elke plaatselijke kerk werden opzieners verkozen, aangesteld en tot regeering der ge meente geroepen en bekwaamd. Tot de grondbeginselen der presbyteriale kerkregeering behooren deze twee: le. alle ge loovigen op eenzelfde plaats zfin geroepen saam te vergaderen en de eenheid der geloovigen Dat we al ons best doen, zooveel mogelfik de Chineesche leerlingen te trekken, laat zich be- grfipen. Ook de meisjes zien we heel graag komen. We hebben er reeds een heel aardig aantal. Op het oogenblik 31, op een totaal leerlingenaantal van 146. Ruim 20% dus. Behalve de gewone morgenschooltfiden van half acht tot één uur ontvangen de meisjes twee keer per week van 4 tot 5l/s uur les in nuttige handwerken van mej. Schiitz. Gaikhout zal, te beginnen met 1 Januari 1916 twee middagen per week Engelsche les geven. Ikzelf geef twee middagen per week Fransch, terwfil Lok en Gaikhout samen vfif keer per week cursus-lessen geven ter opleiding van Chineezen en Javanen voor het z.g. „klein- ambtenaarsexamen". Leerlingen, die met vrucht de zevende klas van een gewone lagere school hebben doorloopen, moeten dit examen kunnen afleggen. We hopen door al deze dingen bfi de Chinee sche bevolking het vertrouwen te vestigen in onze school. Gelukt het ons, hun te doen inzien, dat ze, wat de resultaten van het onderwfis betreft, bfi ons minstens even goed terecht kunnen als bfi welke andere soort school ook, dan lfikt het mfi toe, dat onze school tot grooten bloei kan komen. We streven er daarom dan ook naar, de school, ook wat de leermiddelen enz. betreft, zoo goed mogelfik in te richten. De zware eischen, die aan een school als onze H.C.S. gesteld moeten worden, maken het noodzakelfik. Voor enkele dingen zou ik gaarne de mede werking van de Zeeuwsche en andere zoowel als de gemeenschap der heiligen te openbaren. Die geloovigen moeten instellen de ambten ter bediening van Christus' profetisch, koninklfik en priesterlijk ambtleeraars, op zieners en armverzorgers. 2e. De opzieners ontvangen in iedere plaatse lijke kerk als bizondere opdracht in Christus' naam en in overeenstemming met Gods Woord de gemeente ter plaatsen te regeeren. Zfi hebben geen willekeurige heerschappij te voeren over de geloovigen, maar hen te dienen in het geven van leiding en bestuur, in het wachthouden en verzorgen. Dat komt overeen met de vermaning van Petrus aan de presbyters „Weidt de kudde Gods, die onder u is, hebbende opzicht daar over, niet uit bedwang, maar gewilliglfik noch om vuil gewin, maar met een volvaardig ge moed noch als Ireerschappfi voerende over het erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der kudde geworden zfinde", 1 Petr. 5 2, 3. Van die zuivere lfin is de Christelijke kerk gelfik wfi zagen in de eerste eeuwen na Christus al spoedig afgeweken. Het is de groote verdienste van Calvi/jn als Hervormer geweest, dat hfi de Gereformeerde kerken op dit gebied weer teruggeleid heeft tot de zuivere beginse len der Schrift en de goede praktfiken uit den tfid der apostelen. Naar onze belfidenis is dan ook eene presbyteriale kerkregeering de eenige die overeenstemt met de ordinantie van Christus en de beginselen der Heilige Schrift. Wfi nemen dan ook volstrekt niet het stand punt in van Luther, die meende dat de vorm van kerkregeering eene onverschillige zaak is. Christus' Kerk moet naar haren aard bestuurd worden. Daarom heeft Christus al aan Zfine discipelen de grondregel voorgehouden: „de oversten der volkeren voeren heerschappfi over hen, doch alzoo zal het onder ulieden niet zfin zoo wie onder u zal willen groot worden, die zfi uw dienaar". En nu is wel waar, dat in de kerk van Christus de zuivere belfidenis en reinheid van levenswandel de groote hoofdza ken zfin, maar juist om die zuiverheid der leer en die heiligheid des levens te bewaren, is een goede regeering noodig niet eene regeering met dwangmiddelen zooals op het terrein van den Staat, maar een bestuur met geestelfike middelen, gelfik bfi het wezen der kerk passen. Het uitwendige en het inwendige moeten over eenkomen. De vorm van kerkregeering moet passen bfi het wezen en den aard der gemeente van Christus. Daarom staat de wfize van kerk regeering in zeer nauw verband met onze be schouwing van de kerk. Als er eene goede kerkregeering is, zal de zuiverheid der belfide nis en de reinheid van wandel kunnen bewaard worden, maar is er daarentegen geen regeering der kerk overeenkomstig Gods Woord, dan dringt aldra vervalsching der belfidenis binnen en wordt de verderfelijke invloed van de we reld op den levenswandel der geloovigen open baar. Christus is het, die tot het ambt van op ziener roept en bekwaamt. De geloovigen zfin het, die de personen mogen aanwfizen, welke naar hun beste weten het meest geschikt zfin om Christus in het opzienersambt te dienen. En die aangewezen opzieners dienen de ge meente om Christus' wille, niet zóó dat zfi aan de gemeenteleden hebben te vragen hoe moe ten wfi regeeren niet zóó, dat zfi menschen naar de oogen om hebben te zien, maar zóó dat zfi naar Christusbevel hebben te regeeren en alleen hun Koning in de hemelen naar de oogen hebben te zien, die den getrouwen ambts dragers hun loon niet zal onthouden. Zfin prfizend woord zal eenmaal klinken: „gfi, goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zfit gfi getrouw geweest, over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren". Jacobus bestraft dan ook de opzieners, welke tegen Christus' regel in handelen, met zfin kort en krachtig vermaan: „Zfit niet vele meesters, mfine broeders, wetende dat wfi te meerder oordeel zullen ontvangen". Opzieners, die in Christus' kerk hun ambt misbruikten om heerschappfi te voeren, zullen het eenmaal voor Christus' rechterstoel zwaar te verantwoorden hebben. Kerkhof. ZËNDINO. Amice, Magelang, December '15. broeders en zusters willen inroepen. Allereerstwe hebben groote behoefte aan geschikte werkjes voor een schoolbiblioteek voor de hoogste 4 a 5 klassen. Om er een be gin mee te kunnen maken, is op de begroo ting voor 1916 daarvoor een bedrag uitgetrok ken. De keus van geschikte lectuur is echter niet gemakkelfik, daar de methode, om bfi den boekhandelaar een zichtzending te vragen, hier moeilfik valt toe te passen. En bfi een keuze, alleen aan de hand van een catalogus, komt men niet zelden bedrogen uit. Voor de uitge trokken gelden zullen we dus alleen werkjes tunnen aanschaffen, die we als geschikt kennen. Daarom zou ik den lezers van dit blad wel willen verzoeken, hun boekenkasten eens na te zien, of er niet wat bfi is, dat ze ten be hoeve van onze school zouden willen afstaan. Misschien wil de Redactie dit verzoek wel on dersteunen, en zich met het in ontvangst ne men en verzenden belasten. Men zal er wel aan willen denken, dat de boekjes in behoor- lfik bruikbaren staat moeten verkeeren, als ze de moeite en kosten zullen loonen. Lectuur van allerle aard is geschikt, als de inhoud maar zoo is, dat een Chineesje er be lang in kan stellen. „Studie" boeken hebben we op school al genoeg, 't Moet dus „ontspan- nings" lectuur zfin. Maar ik zal hier niet meer van zeggen we weten zeker allen wel, welk soort lectuur de kinderen kan boeien. Ik hoop, dat men in Zeeland aan deze aan vrage gaarne zal willen voldoen. Veel hulp zullen we u voor de II. C. S. naar alle waar- schfinlfikheid niet behoeven te vragen. Maar Ditmaal wil ik u wat vertellen over m'n bezoek aan Bintaro, een dessa bfi Moentilan, in welks omgeving ik nog al eens rondzwerf. Op mfin tocht komen telkens herinneringen op aan hetgeen Lion Cachet in zfin „Een jaar op reis in dienst der Zending" vertelt van zfin tochtje naar die dessa en de ervaringen, die hfi daar opdeed. Op dezen weg van Moentilan naar Bintaro heeft ook Wilhelm meermalen gewan deld, ook eens met Lion Cachet, en Wilhelm heeft in de dessa, aan dezen weg gelegen, meer malen gepreekt. Lion Chachet heeft nog den tekst opgeschreven waarover Wilhelm tfidens zfin bezoek aldaar preekteals de Zoon u zal vrfigemaakt hebben zoo zult gfi waarlfik vrfi zfin. Wat is er sinds dien tfid veel veranderd. Om iu Moentilan te komen behoeft ge geen ge bruik meer te maken van een rfituigge kunt er nu komen per tram, die u in een klein uurtje naar Moentilan in de richting Djokja voert. Het is nog altfid hetzelfde drukke Moen tilan met z'n groote Chineezen wfik. Volgens Lion Cachet is het district Moentilan, van Zending-standpunt beschouwd, misschien het belangrfikste deel van geheel midden-Java en daarin ben ik het volkomen met hem eensen het is dan ook meer dan jammer, dat men bfi de bezetting van de terreinen Moentilan zoo lang is voorbfigegaan. Nu is het reeds sedert geruimeu tfid bezet van Roomsche zfidede Roomsehen hebben er een lagere school en een kweekschool, ondergebracht in reusachtige gebouwen, bezocht door honderden leerlingen uit Moentilan en uit de naburige dessa's. Vele van die leerlingen verlaten die scholen als ge- doopten hoewel de meesten niets van den Roomschen godsdienst begrfipen, laten ze zich toch doopenze gaan er nu eenmaal op school, ze vinden den pastoor een aardigen man en om dezen een dienst te doen dringen ze bfi hun ouders aan om zich te mogen laten doo pen. De enkele gezindheid om gedoopt te wor den is, zooals ge weet, bfi de Roomschen vol doende, en die gezindheid is er bfi de leerlin gen al spoedig, en bfi de ouders een beetje minder spoedigten slotte gaan de ouders er wel toe over om aan den pastoor permissie te verleenen tot den doop. Zoo vindt ge dan overal in de dessa's nabfi Moentilan heel wat gedoopte kinderen. Soms verwonder ik er me over dat er nog zoo weinig gedoopt zfin het gaat zoo gemakkelfik en de Javaan is tot het bewfizen van dienst zoo vlug bereid, dat ik niet begrfip, dat er nog zfin, die dien dienst aan den pastoor niet willen bewfizen. Op heel wat scholen in de afdeeling Mage lang vindt ge onderwijzers, die te Moentilan opgeleid zfin en daar ook Roomsch zfin ge worden. De Roomsche Zending heeft zelf maar een paar scholen in deze streek 't is haar be doeling ook niet om veel scholen op te richten. Maar met des te meer fiver leidt ze onderwfi- zers op voor de Gouvernementsscholen de meeste scholen in de afdeeling Magelang tellen onder het onderwfizend personeel Roomsche onderwij zers. Met de kennis van den Roomschen Gods dienst is het bfi de meesten droevig gesteld daar bekommert Rome zich ook niet zoozeer om en als er Roomschen in aanraking komen met onze helpers dan staan ze versteld over hun vele kennis. Rome streeft in de eerste plaats naar het leggen van uitwendige banden, niet naar diepte van geloof. Rome is met een beetje tevreden wat de diepte betreft, en kan op haar standpunt daarmee ook tevreden zfinals ze maar gedoopt zfin dan mogen ze verder wel als Heiden en Mohammedaan leven, gelfik de mees ten dan ook doen. Die toegeeflijkheid van Rome, dat zich niet bekommeren over den wandel, is naar 'thart van den Javaandat vindt hfi nog eens een godsdienst en zoo valt het Rome niet moeilfik het aantal harer bekeerlingen hoog op te voeren. Met deze opmerking bedoelt ds. M. on- getwfifeld niet te zeggen, dat de Roomsche In lander alle Roomsche gebruiken en ceremoniën zal kunnen nalaten b.v. het kerkgaan zie verderen inhoud van dezen brief. J. D. W. daarom doe ik het voor deze ééne keer dan ook met te meer vrfi moedigheid. Nog iets. Ik zei eerder al, dat in de hoogere klasse we tamelfik uitvoerig aardrfikskunde en geschiedenis van Nederland moeten onder- wfizen. Ook in de leesboekjes enz. komen tal- looze dingen voor, waar een Chinees zich ab soluut geen voorstelling van kan maken. We moeten dus trachten, door beschrijvingen, of, nog beter, door wandplaten, hun voorstellings vermogen te hulp te komen, 't Eerste wordt echter niet altfid even goed begrepen, 't laatste middel is beter, doch kan uit den aard der zaak slechts op bescheiden schaal toegepast worden. Een veel goedkooper middel is er- Maar daarvoor hebben we al weer, waarde lezers,, uw hulp noodig. Ik bedoelansichten. Di& kosten heel weinig, en zfin van alle mogelfik© en onmogelfike oorden in Nederland te ver krijgen. Een ruime bezending Hollandsche ansichten zou ons onschatbare diensten kun nen bewfizen. Wie willen er aan meedoen, om ons ze te bezorgen 'k Heb er al meer dan eens aan gedacht, zelf een aanvrage voor zoo iets b.v. in de „School met den Bfibel", in „Onze Vacatures", „Christelijk Schoolblad" enz. te plaatsen, maar heb het nagelaten, om dat ik liever de collega's aan de Zeeuwsche Christelijke scholen er eens naar wilde vragen. Kom, Broeders en Zusters, wie van U wil eens de noodige maatregelen nemen, om ons binnen kort eens een ruime collectie te bezorgen Liefst van alle provinciën en van zooveel mo gelfik plaatsen. Vooral ook graaglandschappen,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1916 | | pagina 2