„Vrederust".
De Hollandsch-Chineesche
School met den Bijbel te Magelang.
Kerkregeering.
digin en smeeking. Het is een bewijs, boever
ons volk in zfin geheel afgeweken is van den
weg, waarop onze vaders oudtfids gewandeld
hebben. Bfi al het goede, dat er nog iu het
Nederlandsch Juda gevonden wordt, kunnen
we de verwachting niet koesteren, dat we her
krijgen, wat we zoo gaarne zouden zien. En
was er nu nog maar in alle rangen van ons
volk een behoefte aan 't gebed, dan zouden de
verschillende kerken in dit opzicht nog veel
vermogen, maar we merken daarvan over 't
algemeen weinig. Het leven gaat nog altijd
zijn gewonen gang, de openbare vermaaklfik-
heden hebben nog altijd de liefde van een groot
deel van ons volk en de leuzelaat ons eten
en drinken en vroolijk zijn blijft een bekoren-
den invloed uitoefenen. Waarlijk, de zorge
loosheid is groot.
Zelfs onder de belijders van het oude evan
gelie is het ook lang niet, zooals het behoorde
te wezen, want welk een drang zou er bij hen
moeten zfin om de binnenkameren te zoeken
en het gebed te vermenigvuldigen. Er is nog
zooveel stof tot danken, waar de Heere Zijn
sparende hand blijft uitstrekken over ons klein
land en moest dit ons niet aansporen tot ware
vernedering Ook in dit opzicht is een open
bare Biddag zeer geschikt om ons voor alle
zelfverheffing te bewaren. Wij zfin zoo geheel
afhankelijk als we het anders niet wisten
dan moesten deze dagen wel voldoende zfin
om het ons diep in te prenten en is er dan
geen oorzaak om het ook in 't openbaar te
belijden. Welk een belangstelling was er in
de eerste maanden, als er een bedestond ge
houden werd, maar hoe zal het zijn, als Woens
dag de gemeente opgeroepen wordt tot het
gebed Zal er dan reden zijn om ons over
elke vrees te schamen en ons te doén zeggen
De belijders hebben getoond, dat zij de teeke
nen der tijden verstaan We zullen afwachten.
Is het geen tijd om samen 's Heeren aange
zicht te zoeken De vreeselfike menschen-
slachting blijft aanhouden, het bloed wordt in
groote stroomen vergoten en de volkeren vra
gen onder den zwaren last, wanneer zal het
einde komen Onze landszonen staan nog al
tijd aan de grenzen en op de kusten op de
wacht en zullen we het zwaard, dat meedoogen-
loos woedt, ontgaan In sommige oorden van
ons vaderland hebben stormwind en watervloed
ontzachlijke schade aangericht en zelfs eenige
menschenievens geeischt en is er geen oorzaak,
dat God ons nog meer dan tot dusver bezoekt
Daarbij komen aardbevingen, welke nu eens
hier dan weer daar de vastigheden der aarde
schudden om het ons met nadruk te herinneren,
dat dit het land der rust niet is. Laat ieder,
die gelooft, dat God met zijn oordeelen op de
aarde is er toe komen om gerechtigheid te
leeren en om alle banden, welke ons aan de
wereld en de zonden verbinden, te verbreken.
Zoek den Heere en leef, want Hij gedenkt ook
nu nog in 't midden Zijns toorns Zijn ontfer
ming.
Het driemaandelijksch Blaadje is weder ver
schenen en ik vertrouw dat velen dadelijk er
naar grepen, om gewaar te worden hoe ver we
zfin met het bouwen van een nieuwe kerk.
Hun zal het gegaan zijn als mij, dat het in
gekomen bedrag hun niet meegeval'en is. Het
is wel een heele som ruim 5000 gulden, maar
het is lang niet genoeg om over te gaan tot
de uitbesteding, zoodat de Stichting Vrede
rust" nog zal moeten wachten. We willen niet
hard oordeelen, want de opbrengst voor dit
ééne doel bij al wat er anders noodig is, stemt
tot erkentelijkheid, -wijl zij die daarvoor geof
ferd hebben, ook hun bijdragen geven voor al
wat er behoort tot het breede terrein van
Christelijke werkzaamheid en wij weten nu een
maal, dat er niet zooveel rijken zijn, die voor
een dergelijken arbeid gevoelen. Maar het is
toch een teleurstelling voor wie bedenkt, dat
het over 't algemeen in ons gewest nog niet
spant. Er is in sommige kringen een ruime
verdienste geweest en gerekend naar wat daar
van verteld wordt, is het werkelijk niet veel.
De vraag is dan ook bij me opgekomen zouden
allen wel geweten hebben, hoe noodig het is,
dat er een behoorlijk kerkgebouw komt, waarin
de krankzinnigen onder de leiding van het
verplegend personeel samen komen kunnen
G)
(Slot.)
Ik wijs er in dit verband nogmaals op, dat
het opstelletjes zijn van Chineesjes, voor wie
dus èn de stof, èn de taal beide geheel vreemd
zijn. Thuis nalezen was bij de meeste van deze
opstellen onmogelijk, daar ze onmiddellijk na
de vertelling gemaakt moeten worden. Slechts
waar onverwacht een opstel over een vroeger
behandeld onderwerp werd opgegeven, bestaat
dus de mogelijkheid, dat het voor 2a3 weken
thuis was nagelezen, of er bovendien reeds een
spreekles over gehouden was.
Uit het geleverde werk deed ik hier en daar
een greep, niet met de bedoeling, dat alles ge
plaatst wordt, wat ik hierbij voeg. Gaarne
laat ik aan de redactie over, er uit te nemen,
wat ze het geschiktst acht.
De leerlingen, die het werk maakten, hebben
voor 't grootste deel hun eerste kennis van de
Nederlandsehe taal opgedaan op een „soldaten
school". Vele oud-militairen, die hun pensioentje
graag wat willen vergrooten, gaan in Indië
schoolmeesteren. Dat kan, omdat voor het
onderwijs aan Inlanders en Chineezen geen
akte van bekwaamheid vereischt wordteen
vergunning van den Resident, welke in den
regel niet geweigerd wordt, is voldoende. Via
de school der Zusters-Franciscanessen zijn ze
bij ons aangeland.
onder de prediking van 't evangelie, want ik
geloof, dat als ieder daarvan overtuigd was ge
weest, de inzameling rijker vrucht had gedragen
Wij behoeven dus nog niet te denken, dat
de kerk er niet komt. Komen zal zfi er wel,
maar het is te wenschen, dat het niet al te
lang duurt. Als het eenmaal algemeen bekend
is, dat het nu nog niet kan, dan zullen er nog
wel zjjn, die zich opgewekt gevoelen om nog
eens in de beurs te tasten en wie weet, wat
zij doen, die tot dusver nog niets gegeven
hebben. De Zeeuwen zijn niet dadelijk gereed,
maar als zij eenmaal inzien, dat het moet, dan
heeft het hun nooit aan milddadigheid ontbroken.
Voor onnoodig geld uitgeven zfin zfi bang en
dat is een deugd, en waarschfinlfik beseffen zfi
niet voldoende, dat het hier beslist noodig is.
Daaraan schrfif ik het toe, dat we nu nog niet
geslaagd zfin, maar ik vrees in 't geheel niet,
dat er van het plan afgezien moet worden
Laat ieder, die graag een geschikt bedehuis op
„Vrederust" wil zien verrfizen, medewerken om
alle misverstand uit den weg te ruimen en
helderheid te verspreiden, en we mogen ver
trouwen, dat ook deze zaak meerdere belang
stelling zal wekken en het doel zal worden
bereikt. Wat kunnen we beter geven aan onze
zwaar bezochte patiënten dan het evangelie van
den eenigen Heelmeester en een doelmatig ge
bouw, waarin zfi het beluisteren kunnen.
Het Blaadje bevat ook ditmaal lezenswaar
dige bladzfiden Waartoe dit verlies? door ds
L. Aalders de Kerk door ds. N. M. de Ligt
Arbeid en Ontspanning door dr. G. F. Gezelle
MeerburgOnze Kerstfeestviering door ds. L
Aalders.
Wfid er eenige oogenblikken uwe aandacht
aan. Bouma.
VI.
In tegenstelling met de stelsel van Kerk
regeering, welke tot nu toe door ons werden
uiteengezet en waarvan wfi zagen, dat zfi geen
rekening hielden met de ordinantiën van Gods
Woord, komen we nu aan de behandeling van
dat stelsel van Kerkregeering, dat naar onze
overtuiging overeenstemt met de beginselen in
de Schrift daarvoor gegeven.
e. Het presbyteriale stelsel.
Het woord „presbyteriaal" komt af van „pres
byter", dat ouderlingbeteekent. Het presby
teriale stelsel is die soort van kerkregeering,
waarbfi de opzieners als dragers van het Ko-
ninklfike ambt van Christus, in Christus' naam
Zfine gemeente op aarde regeeren. De kerk is
de saamvergadering der ware Christgeloovigen,
welke Christus door Zfin Woord en Geest bfi-
eenvergadert. De kerk is niet eene vereeniging
van mensehen, die naar eigen inzicht en wil
bfi elkaar gekomen zfin, maar zfi is de vrucht
van Gods bizondere genadewerking, van de
wederbaring des Geestes, dus eene stichting
van boveneene kolonie des hemels hier op
aarde. Daarvoor heeft die gemeente ook eene
eigene soort van regeering. Het leven der ge
nade, dat de geloovigen in zich omdrageD,
eischt eene bizondere wfize van bestuurd-worden.
De kerk van Christus is autonoomzelfstandig,
onafhankelfik van eenig aardsch gezag en daar
om ook in haar hoedanigheid van kerk aller
minst onderworpen aan het overheidsgezag. De
regeering der kerk berust in strikten zin eigen
lijk geheel en alleen bfi haren Koning in de
hemelen, Christus Jezus. Maar Christus heeft
tot de regeering dier kerk hier op aarde ook
in het leven geroepen den dienst van menschen
in Christus' naam worden er opzieners over de
gemeente gesteld. Dat is de regel, welke
Christus Jezus zelve als levenswet voor de kerk
gaf. Eerst riep en bekwaamde Hfi de apostelen
om het fundament te leggen, maar na de ver
dwijning van het apostolaat, heeft Christus
gezorgd, dat er anderen waren om Zfine ge
meente te regeeren. Daarvoor is in het leven
geroepen door de apostelen zei ven het opzieners
ambt. In elke plaatselijke kerk werden opzieners
verkozen, aangesteld en tot regeering der ge
meente geroepen en bekwaamd.
Tot de grondbeginselen der presbyteriale
kerkregeering behooren deze twee: le. alle ge
loovigen op eenzelfde plaats zfin geroepen saam
te vergaderen en de eenheid der geloovigen
Dat we al ons best doen, zooveel mogelfik de
Chineesche leerlingen te trekken, laat zich be-
grfipen. Ook de meisjes zien we heel graag
komen. We hebben er reeds een heel aardig
aantal. Op het oogenblik 31, op een totaal
leerlingenaantal van 146. Ruim 20% dus.
Behalve de gewone morgenschooltfiden van
half acht tot één uur ontvangen de meisjes
twee keer per week van 4 tot 5l/s uur les in
nuttige handwerken van mej. Schiitz. Gaikhout
zal, te beginnen met 1 Januari 1916 twee
middagen per week Engelsche les geven.
Ikzelf geef twee middagen per week Fransch,
terwfil Lok en Gaikhout samen vfif keer per
week cursus-lessen geven ter opleiding van
Chineezen en Javanen voor het z.g. „klein-
ambtenaarsexamen". Leerlingen, die met vrucht
de zevende klas van een gewone lagere school
hebben doorloopen, moeten dit examen kunnen
afleggen.
We hopen door al deze dingen bfi de Chinee
sche bevolking het vertrouwen te vestigen in
onze school. Gelukt het ons, hun te doen inzien,
dat ze, wat de resultaten van het onderwfis
betreft, bfi ons minstens even goed terecht
kunnen als bfi welke andere soort school ook,
dan lfikt het mfi toe, dat onze school tot grooten
bloei kan komen.
We streven er daarom dan ook naar, de school,
ook wat de leermiddelen enz. betreft, zoo goed
mogelfik in te richten. De zware eischen, die
aan een school als onze H.C.S. gesteld moeten
worden, maken het noodzakelfik.
Voor enkele dingen zou ik gaarne de mede
werking van de Zeeuwsche en andere
zoowel als de gemeenschap der heiligen te
openbaren. Die geloovigen moeten instellen de
ambten ter bediening van Christus' profetisch,
koninklfik en priesterlijk ambtleeraars, op
zieners en armverzorgers.
2e. De opzieners ontvangen in iedere plaatse
lijke kerk als bizondere opdracht in Christus'
naam en in overeenstemming met Gods Woord
de gemeente ter plaatsen te regeeren. Zfi hebben
geen willekeurige heerschappij te voeren over
de geloovigen, maar hen te dienen in het geven
van leiding en bestuur, in het wachthouden en
verzorgen.
Dat komt overeen met de vermaning van
Petrus aan de presbyters „Weidt de kudde
Gods, die onder u is, hebbende opzicht daar
over, niet uit bedwang, maar gewilliglfik noch
om vuil gewin, maar met een volvaardig ge
moed noch als Ireerschappfi voerende over het
erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der
kudde geworden zfinde", 1 Petr. 5 2, 3.
Van die zuivere lfin is de Christelijke kerk
gelfik wfi zagen in de eerste eeuwen na
Christus al spoedig afgeweken. Het is de groote
verdienste van Calvi/jn als Hervormer geweest,
dat hfi de Gereformeerde kerken op dit gebied
weer teruggeleid heeft tot de zuivere beginse
len der Schrift en de goede praktfiken uit den
tfid der apostelen. Naar onze belfidenis is dan
ook eene presbyteriale kerkregeering de eenige
die overeenstemt met de ordinantie van Christus
en de beginselen der Heilige Schrift.
Wfi nemen dan ook volstrekt niet het stand
punt in van Luther, die meende dat de vorm
van kerkregeering eene onverschillige zaak is.
Christus' Kerk moet naar haren aard bestuurd
worden. Daarom heeft Christus al aan Zfine
discipelen de grondregel voorgehouden: „de
oversten der volkeren voeren heerschappfi over
hen, doch alzoo zal het onder ulieden niet zfin
zoo wie onder u zal willen groot worden, die
zfi uw dienaar". En nu is wel waar, dat in de
kerk van Christus de zuivere belfidenis en
reinheid van levenswandel de groote hoofdza
ken zfin, maar juist om die zuiverheid der leer
en die heiligheid des levens te bewaren, is een
goede regeering noodig niet eene regeering
met dwangmiddelen zooals op het terrein van
den Staat, maar een bestuur met geestelfike
middelen, gelfik bfi het wezen der kerk passen.
Het uitwendige en het inwendige moeten over
eenkomen. De vorm van kerkregeering moet
passen bfi het wezen en den aard der gemeente
van Christus. Daarom staat de wfize van kerk
regeering in zeer nauw verband met onze be
schouwing van de kerk. Als er eene goede
kerkregeering is, zal de zuiverheid der belfide
nis en de reinheid van wandel kunnen bewaard
worden, maar is er daarentegen geen regeering
der kerk overeenkomstig Gods Woord, dan
dringt aldra vervalsching der belfidenis binnen
en wordt de verderfelijke invloed van de we
reld op den levenswandel der geloovigen open
baar.
Christus is het, die tot het ambt van op
ziener roept en bekwaamt. De geloovigen zfin
het, die de personen mogen aanwfizen, welke
naar hun beste weten het meest geschikt zfin
om Christus in het opzienersambt te dienen.
En die aangewezen opzieners dienen de ge
meente om Christus' wille, niet zóó dat zfi aan
de gemeenteleden hebben te vragen hoe moe
ten wfi regeeren niet zóó, dat zfi menschen
naar de oogen om hebben te zien, maar zóó
dat zfi naar Christusbevel hebben te regeeren
en alleen hun Koning in de hemelen naar de
oogen hebben te zien, die den getrouwen ambts
dragers hun loon niet zal onthouden. Zfin
prfizend woord zal eenmaal klinken: „gfi,
goede en getrouwe dienstknecht, over weinig
zfit gfi getrouw geweest, over veel zal ik u
zetten; ga in, in de vreugde uws heeren".
Jacobus bestraft dan ook de opzieners, welke
tegen Christus' regel in handelen, met zfin
kort en krachtig vermaan: „Zfit niet vele
meesters, mfine broeders, wetende dat wfi te
meerder oordeel zullen ontvangen".
Opzieners, die in Christus' kerk hun ambt
misbruikten om heerschappfi te voeren, zullen
het eenmaal voor Christus' rechterstoel zwaar
te verantwoorden hebben.
Kerkhof.
ZËNDINO.
Amice,
Magelang, December '15.
broeders en zusters willen inroepen.
Allereerstwe hebben groote behoefte aan
geschikte werkjes voor een schoolbiblioteek
voor de hoogste 4 a 5 klassen. Om er een be
gin mee te kunnen maken, is op de begroo
ting voor 1916 daarvoor een bedrag uitgetrok
ken. De keus van geschikte lectuur is echter
niet gemakkelfik, daar de methode, om bfi den
boekhandelaar een zichtzending te vragen, hier
moeilfik valt toe te passen. En bfi een keuze,
alleen aan de hand van een catalogus, komt
men niet zelden bedrogen uit. Voor de uitge
trokken gelden zullen we dus alleen werkjes
tunnen aanschaffen, die we als geschikt kennen.
Daarom zou ik den lezers van dit blad wel
willen verzoeken, hun boekenkasten eens na
te zien, of er niet wat bfi is, dat ze ten be
hoeve van onze school zouden willen afstaan.
Misschien wil de Redactie dit verzoek wel on
dersteunen, en zich met het in ontvangst ne
men en verzenden belasten. Men zal er wel
aan willen denken, dat de boekjes in behoor-
lfik bruikbaren staat moeten verkeeren, als ze
de moeite en kosten zullen loonen.
Lectuur van allerle aard is geschikt, als de
inhoud maar zoo is, dat een Chineesje er be
lang in kan stellen. „Studie" boeken hebben
we op school al genoeg, 't Moet dus „ontspan-
nings" lectuur zfin. Maar ik zal hier niet meer
van zeggen we weten zeker allen wel, welk
soort lectuur de kinderen kan boeien.
Ik hoop, dat men in Zeeland aan deze aan
vrage gaarne zal willen voldoen. Veel hulp
zullen we u voor de II. C. S. naar alle waar-
schfinlfikheid niet behoeven te vragen. Maar
Ditmaal wil ik u wat vertellen over m'n
bezoek aan Bintaro, een dessa bfi Moentilan,
in welks omgeving ik nog al eens rondzwerf.
Op mfin tocht komen telkens herinneringen op
aan hetgeen Lion Cachet in zfin „Een jaar op
reis in dienst der Zending" vertelt van zfin
tochtje naar die dessa en de ervaringen, die hfi
daar opdeed. Op dezen weg van Moentilan naar
Bintaro heeft ook Wilhelm meermalen gewan
deld, ook eens met Lion Cachet, en Wilhelm
heeft in de dessa, aan dezen weg gelegen, meer
malen gepreekt. Lion Chachet heeft nog den
tekst opgeschreven waarover Wilhelm tfidens
zfin bezoek aldaar preekteals de Zoon u zal
vrfigemaakt hebben zoo zult gfi waarlfik vrfi zfin.
Wat is er sinds dien tfid veel veranderd. Om
iu Moentilan te komen behoeft ge geen ge
bruik meer te maken van een rfituigge kunt
er nu komen per tram, die u in een klein
uurtje naar Moentilan in de richting Djokja
voert. Het is nog altfid hetzelfde drukke Moen
tilan met z'n groote Chineezen wfik. Volgens
Lion Cachet is het district Moentilan, van
Zending-standpunt beschouwd, misschien het
belangrfikste deel van geheel midden-Java en
daarin ben ik het volkomen met hem eensen
het is dan ook meer dan jammer, dat men bfi
de bezetting van de terreinen Moentilan zoo
lang is voorbfigegaan. Nu is het reeds sedert
geruimeu tfid bezet van Roomsche zfidede
Roomsehen hebben er een lagere school en
een kweekschool, ondergebracht in reusachtige
gebouwen, bezocht door honderden leerlingen
uit Moentilan en uit de naburige dessa's. Vele
van die leerlingen verlaten die scholen als ge-
doopten hoewel de meesten niets van den
Roomschen godsdienst begrfipen, laten ze zich
toch doopenze gaan er nu eenmaal op school,
ze vinden den pastoor een aardigen man en
om dezen een dienst te doen dringen ze bfi
hun ouders aan om zich te mogen laten doo
pen. De enkele gezindheid om gedoopt te wor
den is, zooals ge weet, bfi de Roomschen vol
doende, en die gezindheid is er bfi de leerlin
gen al spoedig, en bfi de ouders een beetje
minder spoedigten slotte gaan de ouders er
wel toe over om aan den pastoor permissie te
verleenen tot den doop.
Zoo vindt ge dan overal in de dessa's nabfi
Moentilan heel wat gedoopte kinderen. Soms
verwonder ik er me over dat er nog zoo weinig
gedoopt zfin het gaat zoo gemakkelfik en de
Javaan is tot het bewfizen van dienst zoo vlug
bereid, dat ik niet begrfip, dat er nog zfin, die
dien dienst aan den pastoor niet willen bewfizen.
Op heel wat scholen in de afdeeling Mage
lang vindt ge onderwijzers, die te Moentilan
opgeleid zfin en daar ook Roomsch zfin ge
worden. De Roomsche Zending heeft zelf maar
een paar scholen in deze streek 't is haar be
doeling ook niet om veel scholen op te richten.
Maar met des te meer fiver leidt ze onderwfi-
zers op voor de Gouvernementsscholen de meeste
scholen in de afdeeling Magelang tellen onder
het onderwfizend personeel Roomsche onderwij
zers.
Met de kennis van den Roomschen Gods
dienst is het bfi de meesten droevig gesteld
daar bekommert Rome zich ook niet zoozeer
om en als er Roomschen in aanraking komen
met onze helpers dan staan ze versteld over hun
vele kennis. Rome streeft in de eerste plaats
naar het leggen van uitwendige banden, niet
naar diepte van geloof. Rome is met een beetje
tevreden wat de diepte betreft, en kan op haar
standpunt daarmee ook tevreden zfinals ze
maar gedoopt zfin dan mogen ze verder wel als
Heiden en Mohammedaan leven, gelfik de mees
ten dan ook doen.
Die toegeeflijkheid van Rome, dat zich niet
bekommeren over den wandel, is naar 'thart
van den Javaandat vindt hfi nog eens een
godsdienst en zoo valt het Rome niet moeilfik
het aantal harer bekeerlingen hoog op te voeren.
Met deze opmerking bedoelt ds. M. on-
getwfifeld niet te zeggen, dat de Roomsche In
lander alle Roomsche gebruiken en ceremoniën
zal kunnen nalaten b.v. het kerkgaan zie
verderen inhoud van dezen brief. J. D. W.
daarom doe ik het voor deze ééne keer dan
ook met te meer vrfi moedigheid.
Nog iets. Ik zei eerder al, dat in de hoogere
klasse we tamelfik uitvoerig aardrfikskunde
en geschiedenis van Nederland moeten onder-
wfizen. Ook in de leesboekjes enz. komen tal-
looze dingen voor, waar een Chinees zich ab
soluut geen voorstelling van kan maken. We
moeten dus trachten, door beschrijvingen, of,
nog beter, door wandplaten, hun voorstellings
vermogen te hulp te komen, 't Eerste wordt
echter niet altfid even goed begrepen, 't laatste
middel is beter, doch kan uit den aard
der zaak slechts op bescheiden schaal toegepast
worden. Een veel goedkooper middel is er-
Maar daarvoor hebben we al weer, waarde lezers,,
uw hulp noodig. Ik bedoelansichten. Di&
kosten heel weinig, en zfin van alle mogelfik©
en onmogelfike oorden in Nederland te ver
krijgen. Een ruime bezending Hollandsche
ansichten zou ons onschatbare diensten kun
nen bewfizen. Wie willen er aan meedoen,
om ons ze te bezorgen 'k Heb er al meer
dan eens aan gedacht, zelf een aanvrage voor
zoo iets b.v. in de „School met den Bfibel",
in „Onze Vacatures", „Christelijk Schoolblad"
enz. te plaatsen, maar heb het nagelaten, om
dat ik liever de collega's aan de Zeeuwsche
Christelijke scholen er eens naar wilde vragen.
Kom, Broeders en Zusters, wie van U wil eens
de noodige maatregelen nemen, om ons binnen
kort eens een ruime collectie te bezorgen
Liefst van alle provinciën en van zooveel mo
gelfik plaatsen. Vooral ook graaglandschappen,