ZENDING. Zichtbare vruchten. UIT DK PERS. Kerk- en Sclioolnleuws. lamp voor onzen voet en tot een licht op ons pad. Dan kunnen wy die indrukken wel niet altfld verwerken, en de dingen niet terstond op hun plaats brengen, maar Gods Woord geeft ons dan toch een algemeen gezichtspunt aan. De oorlog is een zeer samengesteld ding. God werkt er in. En de mensch werkt er in. En alles, waar de mensch in werkt, daar werkt de zonde in, en daar werkt zijn zondig levens beginsel in, zjjn tot vijandschap geneigde na tuur. En dat laatste zag ik, toen ik dat briefje schreef (het is weer een tijd geleden) zeker heel duidelijk in want men ziet dat niet ten allen tijde even klaar. Soms leest ge het zonder aandoening, maar bij oogenblikken loopt er een rilling over den rug, wanneer courant en illu stratie u als het ware op het slagveld brengen, en ge ziet dan den eenen mensch den anderen in het wilde dooden. En dan vraagt ge bij u zeivenhoe is de mensch toch tot zoo iets in staat? En zoo komt ge ook vanzelf tot het besluit, dat oorlog alleen maar mogelijk is in een wereld, waar het bedenken des vleesches vijandschap is. Dat lost dan wel alle kwesties en alle problemen niet op, maar het geeft u toch een algemeen gezichtspunt. Zonder vijand schap geen oorlog. Zelfs in een rechtvaardigen oorlog moet er een vuur van toorn en harts tocht in het gemoed der strijders worden ont stoken, zullen zjj vechten als leeuwen. Lezen wij niet van David, dat hij de oorlogen des Heeren gevoerd heefthjj streed dus voor een rechtvaardige zaaken nochtans mocht hij, omdat hij een oorlogsman geweest was, den Heere geen huis bouwen. Daar moet in den krijgsman iets zijn, dat zonder zonde niet in hem wezen zou, en dat nochtans in hem wezen moet, zal hij instaat zijn om zijn medemensch te treffen met het geweer en te doorsteken met het staal. Ik geloof, dat een soldaat aan het front, van aangezicht tot aangezicht tegenover den vijand, heel anders voelt dan een burger op zijn kamer. Er brandt een vuur in zijne beenderen, dat waarlijk geen liefdevuur is. En daarom mogen wij zeggen, dat oorlogen alleen maar mogelijk zijn in een zondige wereld, waar de mensch door vijandschap kan worden ge dreven tot daden van geweld, hetzij zijn zaak rechtvaardig is of niet. Hoe troostvol is het intusschen te gelooven in de macht van God, die eenmaal de oorlogen zal doen ophouden, omdat Hij de vijandschap uit deze wereld uitbannen zal. Hij is de ware Pacificist. Hij brengt den Vrede op aarde, als Hij de vijandschap zal hebben te niet gedaan. Tot zoolang zullen er oorlogen zijn, en zal er railitairisme wezen, en zal het Vaderland moe ten worden verdedigd. Beware de Heere ons volk genadiglijk voor de oorlogsweeën, en ver- ootmoedige Hij onze harten vanwege Zijne goedheid. Aan U, geachte redactie, mijn dankaan mijn oude, Zeeuwsche vrienden mijn groet. Van harte, tt. Laman. Het werk der Zending geeft zichtbare vrucht niet alleen, dat heidenen of mohammedanen tot belijdenis des 'geloofs komen, doch ook in het uitwendig leven worden schoone resultaten ge zien. In sommige bladen werd weer een voor beeld van deze vrucht gegeven, 't welk wij willen brengen onder de oogen ook van onze lezers. De minister van Koloniën toch had den heer C. J. Hasselman opdracht gegeven een algemeen overzicht" op te stellen betreffende de uitkoms ten van het welvaart-onderzoek van regeerings- wege gehouden op Java in de jaren 1904-1905. In dat overzicht komt o.a. de volgende mede- deeling voor. .Meer welvaart ten gevolge van den invloed der Zending werd geconstateerd in 5 afdeelingen, waar de Zending reeds dieper had ingewerkt op het volksbestaan en waar dientengevolge verbetering bespeurd werd in de woningen, het huisraad, de kleeding, de erf beplanting, den veestapel, de aanzuivering der belastingen en de geldelijke draagkracht, o.a. door besparing van de uitgaven die anders aan de bedevaarten besteed zouden zjjn. In 11 andere afdeelingen werden verschillende gunstige verschijnselen waargenomen als gevolg van den invloed der Zending, als b.v. het ontstaan van een vaster huwelijksband, de wering van den invloed van inlandsche geestdrijvers, de vermindering van bijgeloof, verbetering van de positie der vrouw, beter onderwijs en schoolbezoek, meer arbeid zaamheid en spaarzin, vermindering van ver kwisting, dobbelspel, opium gebruik, prostitutie en polygamie, meer zorg voor land- en tuin bouw en meer weerstand tegen slechten invloed van het dessabestuur. Een algemeen erkend feit is, dat de inlandsche Christenen zoo goed als nooit met de politie in aanraking komen, dat zjj stipt hunne geldelijke en andere ver plichtingen nakomen en ingezetenen zijn waar van het Bestuur (ook het inlandsch) weinig last heeft". In een noot wordt daaraan nog toegevoegd „De emeritus-zendeling-leeraar Kruyt consta teert, dat de invloed der Zending op de maat schappelijke welvaart slechts indirect kan zijn zfj kan het zedelijk peil der bevolking en daar door ook den maatschappelijken vooruitgang door verschillende maatregelen verhoogen en de Christenen beter bewaren tegen economischen ondergang dan hunne Mohammedaansche land- genooten". J. D. Wielknga. Van ds. Sikkel lazen we met instemming het volgende artikel, dat we ook onder de aandacht brengen van onze Zeeuwsche kerken. Kerkhof. Predikantennood. Dit woord heeft twee beteekenissen le de nood der Kerken bij toenemend gebrek aan weltoegeruste Predikanten, en 2e de nood der Predikanten, in wier maatschappelijke levens behoeften niet behoorlijk voorzien wordt. Verschillende bladen brachten den eersten nood ter sprake. Er werden thans voor de studie der Theo logie als nieuwe studenten ingeschreven aan de Vrije Universiteit vijf en aan de Theologische School zes studenten. Zoo slinkt dit getal van jaar tot jaar. Er zijn nu reeds Classen van Gereformeerde Kerken, die op 16 Kerken 5 Dienaren des Woords hebben, ja op 18 Kerken 3 Dienaren des Woords. Dit komt ook van al het maken van preeken „voor vacante Kerken." Het komt ook zoo door de voorstelling, die bij velen leeft, dat een Kerk zonder Dienaar des Woords volledig geïnstitueerd is, indien er slechts Ouderlingen zijn. In Kerkeraads- vergaderingen van de meeste vacante Kerken denkt men er zelfs niet aan, dat daar een Dienaar des Woords als Consulent tegenwoor dig behoort te zjjnen Ouderlingen houden zelfs catechisatiën, alsof dit tot het Ouderlin genambt behoorde en zonder Theologische vor ming geschieden kan. Ook Dienaren des Woords en Consulenten zijn door hun misbruiken van Ouderlingen hieraan mede schuldig. Zoo kan dan ook wel week aan week de vacante Ge meente vergaderen onder leiding van een Ouderling, die dan, alsof dit tot zijn ambt be hoorde, een predicatie „voor vacante Kerken" leest. De Classen en ringen zorgen ook niet naar hun roeping voor wekelijksche bediening des Woo-ds in de vacante Kerkenen de vacante Kerkeraden erkennen hierin geen recht der Cl'jsse maar doen zelf plaatselijk naar goed vinden. Hierdoor neemt in onderscheiden vacante Kerken, en wel in toenemend getal, de offer vaardigheid voor den dienst der Kerk, en daarmee bepaald ook voor den Dienst des Woords, eer af dan toe. Het kerkelijk leven vordert hier niet en dit leven geeft dan ook niet. Wij meenen, dat hierop niet genoeg de aan dacht gevestigd wordt. Yan de Classicale en Synodale vergaderingen gaat ook weinig kracht uit, om het kerkelijk besef in dit opzicht te brengen op het peil, dat bewuste Kerken van Christus, bewuste Gereformeerde Kerken, voegt. De zuurdeesem van Indepententisme en van on der-ons-kerkjes werkt veel krachtiger dan velen willen weten. Het Kerkverband is schuchter. Centralisatie voor kerkelijke macht in synodalen genoot- schappeljjken zin is uit den boozetoch vin den haar zaden nog wel een voedbodem, waar aan zelfs de zwakte van het „vacant"-systeem ten goede komtmaar krachtig welbewust Gereformeerd optreden der Kerken-in-verband tot sterking en doorwerking van het gezonde Gereformeerde kerkelijke leven in de plaatse lijke en bepaald in de „vacante" Kerken ont breekt veelal. Of vacante Kerken beroepen of niet-beroepen, soms jaren lang, wordt vaak in de Classicale vergaderingen niet gevraagden veel minder wordt er ernstig werk van gemaakt, om te zorgendat vacante Kerken toch minstens een maal in het kwartaal beroepen. Ondanks het zeer groot aantal vacante Kerken ontvangen de Proponenten, op een enkele uitzondering na, dan ook slechts enkele beroepen ja ze moeten soms nog geruimen tijd naar een be roep wachten. Ondanks den nood is het be roepen weinig en traag. Er is veel, veel te weinig nood in de Kerken, om een Dienaar des Woords te mogen bezitten. Ook zal mede de oorzaak van dezen toestand gelegen zijn in den indruk, dien de aankomen de en dienstdoende Dienaren des Woords in de Gereformeerde Kerken maken. Het zuivere echte eenige en geheele Woord Gods in waar achtige ontsluiting heeft de Kerken doen op komen en tot reformatie geleid, en die echte bewuste en wel geoefende ontsluiting van Gods Woord alleen werkt ook als middel door den Heiligen Geest de opwassing en doorwerking van het kerkelijk leven en van de kerkelijke verhoudingen en handelingen naar de echte Gereformeerde beginselen, naar de waarachtige beginselen van Gods Woord. De stelselmatige welbewuste en klare ont sluiting van Gods Woord naar beproefde Ge reformeerde d. i. naar Schriftuurlijke methode ging in den Dienst des Woords sinds de re formatie der 19e eeuw niet kennelijk vooruit. De indruk is niet te weren en niet te ver zwijgen, dat de Gereformeerde scholing hier allerminst krachtig werkt en doorwerkt. Nog altoos laat de beproefde, uit Gods_Woord geputte, naar het Gereformeerde beginsel in het licht gestelde methodiek, de beschreven Gereformeerde Theologie van den Dienst des Woords, op zich wachten en naar zich wen- schen. Veel meer burgert zich nog in het vlinderen, het preeken van ieder op eigen houtjehet minder deege en het zeer oppervlakkige werk het aansluiten aan ethische en methodistische vormen, gedachten, opvattingen en strekkingen of de schildermethode, en de huidige rederij kersmethode uit allerlei modernen levenskring. Er is toch in de predikkunde naar Gerefor meerde beginselen ook een anatomie, en ook een bouwkunst, die geheel aan een heiligen eisch van Gods Woord moeten beantwoorden, en die geleerd en beoefend moeten worden, j De vorm stelt hier heilige eischen. En de inhoud vordert van Gods wege bekwame ont sluiting van het Woord Gods en echte ziele- leiding. Naar mate hier de uitgaande kracht is, die beantwoordt aan de eisch van het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Chris- I tus is de uiterste hoeksteen, naar die mate zal naar Gods Verbond ontwijfelbaar ook de uit werking z\jn, de groei en bloei, de wasdom, de vruchtbaarheid en de kracht van het ker kelijk leven. Een gezond lichaam vraagt met kracht voe ding, en werkt er dan ook voor. Voor ons is het niet krachtiger roepen en werken der Kerken om den Dienst des Woords een geestelijk verschijnsel, dat in den Dienst des Woords zelf ook zjjn voornaamste oorzaak heeft. Wij weten, dat vele Kerken ook willen beroepen en het ook doen, maar al zuchtende Zij weten niet wienzij voelen zich niet vei lig zij zijn hongerig, maar ze zijn ook door teleurstelling moedeloos en zwak. Hiermee hangt samen en hiermee is één, dat vele Kerken aan den Dienaar des Woords geen levensonderhoud en levenspositie geven, gelijk die voegen en noodzakelijk zijn. Zeker, hier is ten deele ook wel een finan- ciëel „niet-kunnen". Maar ronduit gezegd, daar gevoelen we niet heel veel voor, en we hebben er nooit veel voor gevoeld. In de dagen van 1886 hebben we dit heel anders leeren verstaan, en gezien en ondervonden. Voor het Koninkrijk Gods en voor de Kerk des Heeren zijn de middelen er naar onze over tuiging altijdindien ze slechts gezocht worden niet laf scharrelig of zwak vleeschelijk of be nauwd bedelend maar door het Woord Gods alleen en naar den eisch van de gemeenschap der heiligen. De belastingen komen er ook wel. En als het Woord Gods vooropstaat kunnen de profeet en de weduwe in Sarfat samen leven. Neen, de nood zit niet zoozeer in het niet- kunnen. Men zou dan althans met ziel en kracht beginnen den eisch voorop te stellen, dat in onzen tijd een Dienaar des Woords met een gezin op een dorp, bij goede pastorie met vol doenden moestuin een inkomen van f2000 be hoort te hebben, om op bescheiden wijze zonder groote zorgen te kunnen leven en werken zonder te verboeren en te verachteren, en zonder dat hij de opleiding zijner kinderen geheel behoeft op te geven. Aan opleiding der zonen door hoogere stu diën valt dan nog schier niet te denkenhier voor kan bij gezond Gereformeerd willen dan bizondere voorziening of tegemoetkoming ge zocht worden. In verband met één en ander, met den gees telijken en met den financiëelen toestand, maar met den geestelijken toestand allereerst en als grondoorzaak, is dan het feit niet te verbergen, dat Gereformeerde ouders, die wel de studie kosten dragen kunnen, hun zonen zwak aan moedigen tot de studie der Theologie, ja er hen voor waarschuwen, en er hen van afhouden, zelfs hun die studie verbieden. De feiten zijn ons bekend. De jongelieden, vooral ook zonen van Die naren des Woords schrikken, ook voor een bang arm leven terugen op de Gymnasia ontraden zij elkaar de Theologische loopbaan. De tijd en de tijdgeest werken hier natuur lijk krachtig mee. En toch zoo slechts de bazuin Gods krachtig klonkzoo slechts de Dienst des Woords, het optreden der Kerk, de doorbre kende studie voor den Dienst des Woords, krachtig geestelijk Gereformeerd uitkwamen niet in propaganda voor Kerkengroep en Partij niet voor menscheljjk gedoe, voor eigen zakenniet in flauw en laf zoeken van men- schen of van hun bijdragen niet in vormen en overleggingen, die aan het Gereformeerd beginsel, aan Gods Woord, vreemd zijn maar aan tijd en wereld ontleenddan, och, dan behoefden we het armelijk gebedel en getob niet. Dan werkt de Geest des Heeren leven, kracht en vrucht. Maar, gelijk in 1886 op den oproep van Mr. Dr. W. van den Bergh, moet eerst weer geheel Israël den Heere achterna klagen Dan komt het. En anders moge allerlei inspanning en ge knutsel Kerk en Hooger Onderwijs een tijd lang nog ophouden, dan werkt het verval door. Overgenomen uit Hollandia.) ZESTAL te AmsterdamJ. C. Brussaard te Meppel Dr. K. Dijk te Rijswijk A. Hoeneveld te Nykerk; G. F. Kerkhof te Souburg J. G. Kunst te Barendrecht J. C. Rullmann te Utrecht. TWEETAL te AmsterdamJ. C. Brussaard te Meppel Dr. K. Dijk te Rijswijk, te ZwartsluisS. Groeneveld te Oenkerk R. Haitsma te Ilindeloopen. te Locliem c.a.P. v. Hoven te Krimpen a.d. Lek; B. Ileeres te De Lier te Hellevoetsluis c.a.F. Kramer te Beverwijk G. Verrij te Waarder. BEROEPEN te AssenC. Bouma te Schoonebeek te AmsterdamJ. C. Brussaard te Meppel te BurumR. Haitsma te Hindeloopen te Lochem c.a.B. Heeres te De Lier te Kamerik: G. Wisse Jr. te Bodegraven. AANGENOMEN naar Gorredijk: P. Hekman, cand. te Zuidbroek naar RaamsdonkJ. J. Koopmans te Grijps- kerke. BEDANKT voor Oldeboorn, Westmaas, St. Pancras ca, Krabbendam c.a.P. Hekman, cand. te Zuidbroek voor Bleiswijk Dr. II. Jansen te Witmarsum voor Edam j P. v. Hoven te Krimpen a.d. Lek. De Classis 's Gravenhage heeft besloten het door den kerkeraad van Batavia in de af zonderlijke vergadering van miss. predikanten op Midden-Java gesteunde verzoek der Gere formeerden te Bandoeng, om tot institueering der kerk aldaar te komen, in te willigen. Afscheid van N. Loosdrecht wegens eme- riteering na 40-jarige ambtsbediening, ds. A. Knoll, met Gal. 1 11. Ds. K. heeft zich nu metterwoon te Utrecht gevestigd en hoopt als erner. pred. naar zijn krachten, de kerken met zijn prediking te blijven dienen. Ds. W. Schock te Amerongen heeft wegens voortdurende ongesteldheid emeritaat aange vraagd. De vereeniging van de Geref. kerken A en B te Schoonhoven is thans tot stand ge komen. Donderdagavond is een openbare samen komst der vereenigde kerken gehouden, waarin de predikanten der voormalige kerken A en B de vereeniging gedachten. Ds. Eerdmans te Boskoop herdacht 21 Nov. zijn 40-jarig ambtsjubileum. Afscheid van Culemborg wegens vertrek naar Harderwijk, ds. J. v. d. Bosch met Judas 20 en 21. Intree te Zalk, ds. R. Koolstra, overge komen van Numansdorp, met Exodus 346 en 7, na bevestigd te zijn door ds. II. II. Schoemakers van Kampen met Joh. 3 29 en 30. Intree te Veenwoudsterwal, ds. W. F. Geerds, overgekomen van Idskenhuizen, met 2 Cor. 4 5, na bevestigd te zijn door ds. F. II. Boersma van Bozum met Jesaja 3 10 en 11. Ds. II. Dijkstra te Smilde, herdacht Zon dag 21 Nov. zijn 40-jarige Evangeliedienst met 1 Tim. 1 12 des avonds trad zijn zoon op, ds. G. II. Dijkstra van Lioessens, met Ps. 84: 6-8. Zondag herdacht ds. J. Kok te Bedum zijn 35-jarige ambtsbediening met Rom. 116 en 17a. De Geref. kerk van Zierikzee, heeft, met medewerking van alle classis-kerken, voor den Evangeliesatiearbeid op Schouwen en Duiveland benoemd den heer G. A. de Vries te Leeuwar den, die door den oorlog zijn evangelisatie-arbeid onder de Nederlanders in de Rijnprovincie in Duitschland moest staken. Voor de Geref. kerken van Wissenkerke en Geersdyk zal de heer de Vries tevens des Zondags „een stichtelijk woord" spreken en de noodige catechisatiën houden. De classe Zierikzee heeft hem daarvoor consent verleend. Wij meenen, dat dit bericht aan „De Stan daard" ontleend, niet geheel juist is. Het was toch niet de oorlog, die den heer de Vries dwong Duitschland te verlaten, doch zyn op treden had het ongenoegen van de Duitsche overheid opgewekt. De classe Arnhem heeft dan ook, naar wij ons herinneren voor den beer de Vries geen aanbeveling gegeven. Vrije Universiteit. Men schrijft ons uit Fijnaart Ook hier wordt de belangstelling in de Vrije Universiteit meer levendig en ziet men naar middelen om, om de Vereeniging, die haar stichtte en onderhoudt, financieel te steunen. Op verzoek van dit Comité sprak de heer Jac. van Oversteeg, van Amsterdam, over de beteekenis van deze Stichting voor de bevorde ring van de komst van het Koninkrijk Gods. Door ds. P. Nomes werd de vergadering ge opend en door den spreker er aan herinnerd, dat in Efeze 6 12 wordt geboden de geheele wapenrusting Gods aan te doen en een strijd wordt geteekend „tegen de Machten, tegen de Geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht". De Vrije Universiteit is bedoeld als middel om wapenen te bereiden tegen de zonde, die „lichtelijk omringd". Jammer dat zelfs belijders van den Christus deze School niet steunen, soms zelfs tegenstaan. De een noemt haren grondslag te eenzijdig, de ander betwist haar het recht om tot op leidingsschool voor toekomstige leeraren der Kerken te dienen. De eerste willen Gods Woord tot grondslag zonder eenige nadere omschrijving. Dit doet denken aan den tijd toen de predikanten de vrijheid namen om de catechismuspredikiug af te schaffen. Zij die meenen, dat alleen de kerk de be voegdheid bezit om predikanten op te leiden, verwarren de roeping der Christenen om zich bij de ware Kerk te voegen, met hetgeen hier boven in Efeze 12 is genoemd. Christus is gekomen om Satan te overwinnen. En zij die den Heiland als hun Heere belijden, moeten Hem als Koning dienen. In dien strijd moeten wij wapenen hebben, waarvoor God ons scholen gaf, ook Hooge scholen, maar die telkens zijn ontaard. De Vrije Universiteit dient om de Kerk van Christus en de belijders van Zijn Naam wapenen te verschaffen. Tot medewerking aan die stichting wordt daarom ieder belijder geroepen. En een ieder naar zijn aard. Zij, die de gaven bezitten, moe ten daar onderwijzen, of onderwijs zoeken heeft God ons met stoffelijke middelen geze gend, dan moet daarvan een deel besteed om de kosten te dekken. Bij de opgewekte bespreking werd duidelijk dat het bijdragen aan het onderhoud van Ker ken en Scholen iets anders is dan het beoefenen van barmhartigheid. Immers, in Israël ont vingen de Levieten geen erfdeel in land maar toch waren hunne inkomsten twee tiende hoo ger dan die der andere stammen. En eerst dan wanneer de tiende betaald was, kon met het beoefenen van barmhartigheid begonnen worden

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1915 | | pagina 2