Bouma. Een kerk op „Vrederust". Neem uw Bijbel mee In orde. Lammertsma. VOOR DE JEIJOP, Kerk- en SchoolnleuwH. AANGENOMEN in de gelijkenis van den verloren zoon Of was het om eens in breeden kring te laten zien, hoe treurig het er uitziet met de kennis van hen, die het „oude geloof" in eere willen hou den? Of moest het meteen dienen om de predikanten, die zulke kerkeraadsleden onder wezen hebben, even belachelijk te maken Het is ons niet meegedeeld en om die reden moeten we het bij gissen laten. Laat ik eindigen met de betuiging, dat ik dit punt alleen in 't geding had gebracht. Hebt ge de vorige week in onze Kerkbode gelezen, wat er over het bouwen van een kerk op „Vrederust" geschreven werd Ingeval het u ontgaan mocht zijn, lees het dan eens, want het is goed, dat ieder weet, welk plan er ont worpen is. Het verzoek om uw steun zou reeds eerder tot u gekomen zijn, maar het werd uit gesteld wegens den druk der tijden, doch thans kon het bezwaarlijk langer wachten. Het is u zeker bekend, dat er een plaats is, waar de verpleegden onder de leiding van de broeders en zusters, die zich aan het werk der barmhartigheid wijden, samenkomen. Op eiken rustdag vergaderen zij daar en hooren naar de prediking van den geestelijken verzorger. Allen, die in die samenkomsten geweest zijn, hebben er zich over verblijd, dat het evangelie der za ligheid ook aan deze ongelukkigen gebracht wordt. Tevens hebben zij zich verwonderd over de stille aandacht, welke er heerscht en over de opgewektheid, waarmede er gezongen wordt. Doch dit gebouw is van hout en kon alleen voor den eersten tijd dienen. In den zomer zijn zulke bedehuizen te warm en in den winter te koud. Zij passen niet voor ons klimaat. Bovendien zijn zij spoedig aan onderhoud toe, waardoor zij ook te duur zijn. Het is derhalve geen weelde, dat er pogingen aangewend wor den om het door een meer geschikt te vervangen en we vertrouwen dan ook, dat ieder gaarne een steen wil aandragen om het tot stand te brengen. We genieten zulke groote weldaden, wat vooral uitkomt, wanneer we ons vergelijken met onze krankzinnigen. Waarom missen zjj de beschikking van hun verstandelijke vermogens en waarom bleef bij ons het evenwicht van ons zieleleven bewaard? Niet omdat we beter waren. Was het niet enkel de goedheid uws Gods, welke u liet houden, wat hun ontnomen werd Welk een reden tot erkentelijkheid hebt gij En zoudt ge daar dan ook geen uiting aan geven door mede te helpen aan de oprich ting van een passend bedehuis voor onze Stich ting Ik geloof, dat ge het zelfs gaarne zult doen, nu ge maar weet, dat uwe hulp gevraagd wordt. Waar het u in Jezus Naam gevraagd wordt, zorg er dan ook voor, dat ge het in Zjjn Naam doet, opdat ge uw loon geenszins ver liezen moogt. Boüma. Vele kerkgangers komen zonder Bijbel ter kerk. Wat een dwaze gewoonteSommigen hebben een psalmboekje van zoo klein mogelijk formaat. Anderen hebben eene uitgave, waarin het Nieuwe Testament staat. En dan meenen ze reeds genoegzaam gewapend te zijn. Het komt dan ook herhaaldelijk voor, dat de Dienaar des Woords, die immers minstens evenzeer uit het Oude als uit het Nieuwe Testament Gods Woord bedient, van den kansel af ziet hoe nauwelijks een tiende deel der broeders en zusters zijn tekst naslaat of het voor te lezen hoofd stuk meelezende volgt. In kerken waar vaste zitplaatsen zjjn, laten enkelen een bijbeltje lig gen. Dat is een goede gewoonte. Yoor enkele stuivers reeds kan men in het bezit komen van een Bijbel d. w. z. een heden Bijbel en daardoor vergemakkelijkt men zichzelven het volgen van de predicatie zoowel als van het voorlezen door den Opziener. Er zijn evenwel ook mooiere uitgaven van O. en N. Testament in zoo handig formaat uit gegeven, dat een ieder ze zonder bezwaar kan meedragen van huis naar de kerk en vice versa zonder er onder te bezwijken. In stadskerken komen soms zusters der ge meente met een taschje, waarin allerlei prul laria nestelen, naar de kerk, dat beter vervan gen kon worden door een Bijbel. Onder ons Gereformeerden wordt er evenveel waarde gehecht aan het Oude als aan het Nieuwe TestamentHet een kan niet zonder het ander. Het beste deel der gemeente hoort zelfs gaarne stoffen uit het Oude Verbond behandelen. De Schriftkennis wordt er zoo door vermeerderd. En immers, wanneer men op de O. T. Schriften het licht der Nieuwe Bedeeling laat vallen, krijgt het geheel der Godsopenbaring voor ons zoo rijken inhoud en zoo veelzijdige nuanceering. Het moet er de gemeente om te doen zijn allereerst onderwijs uit de Schriften te ontvan gen. Juist als een leeraar bemerkt, dat heel zijne gemeente mee onderzoekt wat hij predikt, is 't voor hem een prikkel te meer steeds dieper te delven uit dien rijken goudmijn. Wanneer de gemeenteleden geen Bijbel voor zich hebben in de kerk, nemen zij ook van het Woord, dat bediend wordt, niet genoeg notitie. Thuisge komen weten ze nauwelijks waar het tekstwoord le vinden is. De een zegtin Habakuk de ander in Jeremia. En na wat vergeefsch zoeken wordt geconstateerd, dat men 'tniet meer vin den kan. Onderzoekt de Schriften Doe dat niet alleen thuis, maar ook in het Huis des Gebeds. Wat voorrecht is het, dat wij in een tijd leven, dat ieder een pracht exemplaar van een Bijbeltje in duidelijk lees baren druk kan meenemen naar de kerk. Zulke voorrechten misten vorige geslachten. Het is onze roeping alle middelen, die kunnen aange wend worden om toe te nemen in Bijbelkennis, ook te gebruiken. Wat ziet een dominee, die zijn gehoor aan kijkt, nu O.a. dit, dat broeders en zusters, en niet te vergeten ook kinderen, die een By'bel voor zich hebben, meestal met frissche en on verdeelde aandacht de predicatie volgen. Schrij ver dezes kwam het omgekeerde wel eens voor, dat hij na het voorlezen van een tekst, uit eenige verzen bestaande, opziende een broeder, die geen Bijbel had, reeds zag knikkebollen. Als een goed Gereformeerde met lust en ernst ter kerk gaat en begeert gebouwd te worden op het allerheiligst geloof en onderwezen te worden uit alle deelen van de Schrift, dan kan hij niet verzuimen een Bijbel voor zich te hebben. Moge er in dit opzicht verbetering komen. Niemand late uit schaamte een Bijbeltje thuis, denkende wat zullen anderen er wel van zeggen als ik met zoo'n boek over straat of langs den weg loop. Zulke gedachten blijven bjj een goed Christen zelfs verre. Ouder de plattelandsbevolking zijn bij som mige families nog ouderwetsche Bijbels in ge bruik, geërfd van geslacht op geslacht, wel wat dik van formaat, maar waaruit toch blijkt, hoe ook onze voorouders, zoo zij 't maar eenigszins konden bekostigen, den Bijbel meenamen op hun kerkgang. Zoo behoort het bij een degelijk Gereformeerd volk! Vader Cats droeg wel een foliant met kantteekeningen mee onder den arm, als hij ter kerk ging. Dat is nu niet meer noodig. Maar zonder Bijbel in de kerk zitten dat moest onder Christenen, die leven willen bij heel de Schrift, niet voorkomen. Geen halve Christen, geen halve Bijbel. Een heele Christen, en een hede Bijbel. Daarop zal zegen rustenverstand en hart zullen er beiden wel bij varen. Kkrkiiof. Een kort verslag eener classicale vergaderiog is ui'eraard kort. Hoewel het kort verslag van de laatstgehouden classis Axel niet kort was „de Bazuin" nam het zeker niet van wege de kortheid in twee gedeelten op toch zijn ook, in dat nu juist niet korte verslag de besluiten en handelingen dier classe zeer kort, soms zelfs bij het abrupte, bij het afgebrokene af, weergegeven. In zooverre zulks aanleiding was voor een der Redacteuren onzer Kerkbode om een dui delijke uiteenzetting te geven inzake het con sulentschap, ligt daarin reden tot dank. Het aantal onzer vacante kerken neemt in ons gewest weinig af, en door vacature ontstaat de noodzakelijkheid, om van de hulp en de dien sten van een consulent gebruik te moeten maken. Nu is bij ons kerkelijk meelevend publiek dusver nog niet genoegzaam ingedacht de be- teekenis van een consulent. Verschillende vragen dienaangaande komen op. Aan wie is het recht om hem aan te wijzen Kan een classe daartoe elk predikant aanwijzen, of zijn er ook verschillende redenen denkbaar, waar door een classe in de keuze zich dient te be perken Welke is de verhouding van een consulent tot de kerk, die hij als zoodanig moet dienen Wanneer moet hij met raad en daad bijstaan Is zijn tegenwoordigheid wen- schelijk of noodzakelijk bij de beroeping van een Dienaar des Woords of bij een verkiezing van ouderlingen en diakenen Door wie kan hij vervangen worden, en hoe is hij het best te vervangen Naar welken maatstaf moet de vergoeding voor consulentsdiensten worden bepaald Hoever strekken zich de verplich tingen van een consulent uit, en hoever zijne rechten? Deze en meer vragen nog zijn te stellen, en het is lang niet overbodig, dat nu en dan eens iets, gelijk het ook in onze Kerk bode wel geschiedt, in het bewustzijn van ons Gereformeerde volk wordt ingedruppeld, opdat meerderen tot een helder en juist oordeel in staat worden gesteld. Toch mag het korte van het verslag der laatstgehouden classe Axel, dat daartoe een misschien welkome aanleiding bood, bij nie mand leiden tot onjuiste gevolgtrekkingen. De aanvrage van een consulent ter classe kan een voor-geschiedenis hebben, en heeft bij kerken, die vacant worden, als vanzelve een niet-publieke voorgeschiedenis. Zoo ook bij de betrokkene kerk. Als er nu staat, dat de kerk van Terneuzen geen consulent vraagt, wil dit niet zeggen, dat die kerk in 't geheel geen consulent begeerde, maar dat ze, zóo al thans was haar bedoeling, de aanwijzing van een bepaald persoon aan de classe overliet. De Praeses der classe wees dan ook een der predikanten aan, maar die aanwijzing bleek, gezien het resultaat, niet de juiste te zijn. Toch was die aanwijzing en de orde in die aanwijzing verklaarbaar, mede door afwezigheid van een der predikanten. Het gevolg was, dat de betrokken kerk op die vergadering geen consulent werd toegevoegd. Maar dit wil niet zeggen, dat de kerk van T. in 7 geheel geen consulent ontvangt. Op de wijze, in de classe Axel bjj tusschen- tijdsche zaken gebruikelijk, is tot consulent van de kerk van Terneuzen aangewezen ds. H. P. M. G. de Walle te Zaamslag, die reeds vroeger door de betrokken kerk daarover was gepolst. Er is dus niets, wat het beroepings- werk in die kerk of de eventueele verkiezing van ouderlingen en diakenen, of wat ook, ra kende de verhouding van kerk en classe, in den weg zou staan. De zaak is in orde. Door allerlei omstandigheden kwam het raadsel van September pas in de krant van 1 October te staan. Nu is het reeds November, zoodat er eigen lijk geen October-raadsels geweest zijn en onze vacantie nog een verlengstukje heeft gekregen. Dat kan geen kwaad als er nu maar flink jj meegedaan wordt, want het aantal ingekomen brieven viel me niet mee. Ik had er veel meer verwacht, na een zoo lange rusttijd, het zou ook kunnen dat de rechte gang er nog niet in zat, doch dat er van lieverlede meer bewe ging in komt. Jullie boeken voorraad is toch nog zoo groot niet, dat er geen prijs van de Kerkbode meer bij kan De avonden zijn nu al zoo lang, dat er tijd genoeg is, een raadsel op te lossen en een mooi boek, in de raadsel rubriek verdiend, te lezen. Ik verwacht stel lig een heele massa goede oplossingen en hoop vele en mooie prijzen te mogen uitdeelen. Nu had ik vier prijzen beschikbaar, die toegewezen zijn aan 1. F. de Dreu, p.a. dhr. M. de Dreu, Drie wegen by Goes. Mozes en Sam. 2. Jenny Goote, Middelburg. De vlucht eens Konings. 3. Elizabeth Lief broer, Colijnsplaat. „De Oranjestam." 4. Joh. E. Baayens, Nieuwdorp. De Sluiker. Oplossing der vorige raadsels. Een vijand van David Doëg. In den tempel was een Pilaar. De bedoelde richter Othniël. Een deel van Kanaan Galilea. Een afgod van de Filistijnen Dagon. Ezelin, bekend uit de geschiedenis v. Bileam. Een Eed mag niet gebroken worden. Gemeente komt veel voor in het N. T. Het geheel is: Ploegt de ploeger den ge- heelen dag om te zaaien. Jes. 2824a. No 2. Ridderspoor. No 3. Geloof, Hoop (en) Liefde. November-Raadsels. Het geheel bestaat uit 33 letters en is ge sproken door den Heere Jezus, doch staat niet in de Evangeliën. 10, 11, 1, 7, 6 en 4 een knecht van een profeet. 2, 5, 13, 16 en 12 eene koningin van Perzië. 21, 3, 1, 29, 8, 9 en 7 eene koningin van Juda. 8, 14, 28, 9, 21, 27, 1, 29 en 19 een dier genoemd in het boek Job. 15, 4, ,20, 18, 25, 22 de naam van een richter. 26, 24, 31, 32, 30, 23, 9, 2 en 33 is minder dan twintig. 17 een letter. No. 2. Vul de ledige vakken zóó in, dat de le dwars- en lood lijn vormen een ijzeren bal 2e dwars- en loodl. een naam, die zich de Heiland gaf, de 3e dwars- en loodl. eene ver zuchting tot God, 4e dwars- en loodl. den apostel van Groenland de 5e dwars- en loodl. voorwerpen, die men in kasten en kabinetten vindt. Oplossingen vóór Woensdag 17 Nov. Aan den Jeugdredacteur, p. a. den heer A. D. Littooij, Spanjaardstraat, Middelburg. Brievenbus. L. v. V. Jongen, ge z\jt heelemaal de eerste die inkwam. J. le F. Wordt nog al veel voor de Zending bewaard, misschien is bij jullie een adres. S. en P. v. H. Hartelijk welkom. II. Sch. Te B. zijn zeker geen soldaten in gekwartierd Joh. E. B. Was het mooi in Veere, den beker gezien Jac, Kr. Je brief bijna verongelukt, toch nog kunnen lezen. T. E. B. Dank voor je prettige brief. L. en J. G. 'kBen blij, dat je vooruit gaat, 'k hoop dat je spoedig naar school kunt.! Jac. A. P. 't Doet me genoegen dat het naar uw zin was. P. B. Je hebt gelijk, het was niet heele maal goed. Cath. B. Veel doen, dan leer je het goed. Jac. v. K. Je hebt het goed, ik maakte een fout. P. P. Nu zjjn de aardappelen wel uit denk ik. D. C. Vert. Nog nooit te V. geweest. L. Gesch. Een volgende keer hoop ik beter op te passen, herinner er mij nog eens aan. J. Sch. Goed dat de oplossing er bij stond, anders had ik het niet gevonden. Cath. B. De drukte is voor een groot deel wel over zeker? Jan H. Wat bedoel je met no. 1 ontbreekt Joh. P. P. Wel ja, hoe langer hoe beter. P. T. Je hebt het aardig druk gehad. C. B. Dank voor je brief, daar staat nog eens wat in. H. C. de J. 'kBen er heusch niet geweest. C. v. d. V. En toch allemaal gevonden. F. d. Dr. Het zal wel een ander geweest zijn. P. M. St. Een heele reis gemaakt door ons mooie Nederland. L. O. Een flinke brief, veel werk gemaakt van je oplossingen. Joh. v. VI. Het nieuwe huis al betrokken? Gr. B. Een goede vacantie gehad, vernam ik. H. Br. Mijn hartel. groeten bfl ons afscheid. G. H. Kr. Deze keer ben ik niet zoo ver geweest. Janna B. Zeker veel haast gehad. M. Litt. 't Heeft langer geduurd dan ik gedacht had. L. C. Litt. Ik verlang heelemaal nog geen ijs. DRIETAL te Wolvega: H. L. Both te Eindhoven; H. P. M. de Walle te Zaamslag H. Meulink te Hendrik-Ido- Ambacht. te Zuidlaren: F. W. Geerds te Oldekerk F. G. Petersen te Veendam J. E. Reijenga te Siddeburen. BEROEPEN te Drachtster-CompagnieA. Thielen te Vijf huizen te Twijzei en te Krabbendam P. Hekman, cand. te Zuidbroek te BlokzijlD.Chr.Karssen, cand. te Amsterdam te EdamP. v. Hoven te Krimpen a.d. Lek. naar Ouderkerk a.d. IJselJ. Vesseur teElburg naar AsperenJ. E. Westerhuis te Gramsbergen naar TzumS. Veltman te Niawier. BEDANKT voor UrkC. Bouma te Schoonebeek voor Enter J. E. Westerhuis te Gramsbergen voor Vlaardingen A G. Wisse te Bodegraven voor BurumF. H. v. Loon te Ter Apel voor WesterborkJ. v. Henten te Wijckel c.a. Intree te Middelstum, J. F. v. Ilulsteijn, met Ef. 4 1113, na bevestigd te zfln door J. Duursema van Uithuizen met Jes. 52 7. Na des morgens tot de gemeente te heb ben gesproken over Hebr. 13 7 naar aanlei ding van het sterven van den emeritus-predikant ds A P. Lanting, nam ds. J. Visser te Nieuwen dam afscheid van zijn gemeente met Hebr. 13 8 Door dr. A. Kuyper is als verjaringsgift. op 29 October ten behoeve van de Vrije Uni versiteit ontvangen van N.N. f500, Intree te Epe P. Jukkenekke, overgeko men van KockengeD, met Ef. 6 19, na be vestigd te zfln door J. C. Geelkerken van Over toom met 2 Cor. 2 1417. Intree te Broek op Langendijk, R. W. de Jong, overgekomen van Werkendam, met Mare. 16 20b, na bevestigd te zfln door W. G. Har- renstein van N. Scharwoude met Ps. 71 16. Intree te Andel (N. Br.), cand. J. II. A. Bosch met Joh. 127b, na bevestigd te zfln door zijn vader, W. Bosch van Almkerk met 2 Tim. 2 1. Door de classe Arnhem zal een onderzoek worden ingesteld naar de wenschelijkheid of den predikanten binnen haar ressort een duurte- toeslag zal worden toegekend. Ds. W. S. Pontier hoopt Zondag 12 Dec. afscheid te nemen van Kruiningen en 19 Dec. intree te doen te Maasdijk, na bevestigd te zijn door ds. C. B. Bavinck van Rotterdam. Aan de Theol. School te Kampen is ge slaagd voor het cand. examen 2e ged. de heer J. A. Verhoog te Leiden. Het personeel der Geref. scholen te Vlaar dingen ontving de toezegging, dat, gedurende het tfldvak 1 Nov. 1915 tot 1 Mei 1916, als toeslag wegens de dure tijden, alle onderwijzers en onderwijzeressen fl,per week boven het gewoon salaris zullen ontvangen. Vrfle Universiteit. Naar uit Goes bericht wordt zal op uitnoo- diging van het Districts-Comite aldaar opWoens- dag 10 November a.s. in de Geref. kerk optre den dr. Sillevis Smitt. om een rede te houden in het belang der Vrije Universiteit. Naar wij vertrouwen zullen velen zich op maken om den geliefden spreker te gaan hooren, ook tot meerder betoon van belangstelling in het Chr. Hooger Onderwijs en onze Vrije Uni versiteit. Met het oog op belangstellenden uit naburige gemeenten is het uur van samenkomst zoo ge steld, dat ook zfl er van kunnen profiteeren. Moge dit op prijs gesteld worden en door een talrijke opkomst getoond worden. Moge het een rijk gezegende ure worden ook in het belang onzer Chr. HoogeschooL die aller liefde en steun behoeft. De volgende Ger. predikanten hopen bin nenkort een predikanten-j ubileum te herdenken 7 November, ds. S T. Goslinga te Schiedam, 40 jarig jubileum. 9 November, ds. D. P. Koopmans te Sneek en ds. J. op 't Holt te Bolsward, beide hun 25 jarig jubileum. 15 November, ds. G. van Halsema te Nfleveen, ds. M. Ouendag te Wierden en ds. G. Toebes te St. Laurens, allen hun 30 jarig jubileum. 21 November, ds. H. Dijkstra te Smiide, ds. O. Eerdmans te Boskoop, ds. G. Elzenga te Kampen, ds. W. Fokkens te Hollandscheveld, ds. J. Kok te Bedum A en ds. W. T. Nflenhuis te Britsum, de eerste twee vieren dan hun 40 jarig jubileum, de laatste vier hun 35 jarig jubileum. 30 November, ds. C. B. Bavinck te Rotterdam, ds. M. Metering te Wildervank, ds. C. B. Schoen makers te Katendrecht, allen hun 25 jarig ambts jubileum. 7 December, ds. J. van Haeringen Kzn., te Hoek van Holland, 25 jarig jubileum. 13 December, ds. J. W. Gunst te Woerden, 30 jarig jubileum. Bericht wordt dat ds. R M. Westerink te Velp, die ernstig krank was, op den weg van beterschap is, terwijl het gevaar is geweken. Verleden week is de eerste steen gelegd van het nieuwe kerkgebouw te Lollum ds. E. v. d. Laan voerde het woord. Namens het Comité van Nederl. Zendings- conferentie's is aan de kerkeraden en predikan ten verzocht, om, evenals in 1914, op den laatsten Zondag in November als Zendings-Zondag de openbare godsdienstoefening aan de Zending te wijden. Te Bussum overleed plotseling de emer. pred. P. A. Lanting, in den ouderdom van 79 jaar des Zondags tevoren had hij nog tweemaal te Hilversum het Woord bediend. In Mei 1907 had hij na 45 jarige ambtsbediening emeritaat verkregen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1915 | | pagina 2