Verantwoording van IMdYgam. INGEZONDEN STUKKEN. BOEKAANKONDIGING verhoogd. Alle ambtenaren klagen en in den regel terecht. Predikanten in de Gereformeerde kerken klagen niet, maar daarom wordt de nood niet te minder gevoeld. De Kerkeraden hebben dit zeker reeds lang ernstig overwogen, veron derstel ik. Is het niet mogelijk, tot blijvende traktementsverhooging over te gaan, laat men dan toch niet nalaten een tydelijken toeslag te geven, die eenigszins gelijk staat met de hoo- gere uitgaven voor huishoudelijke benoodigd- heden. Natuurlijk geldt ditzelfde ook voor on derwijzers, die met een talrijk gezin moeten tobben, om eenigszins fatsoenlijk rond te komen. Nog onlangs zei mij een onderwijzer, die een eenigszins talrijk gezin heeftik zou niet weten rond te komen, als we den kindertoeslag van Minister Heemskerk niet hadden gekregen. Het gaat nu al moeilijk, maar dan zou ik geen raad weten. Alles is 20 procent en meer duurder geworden. Zoo schreef Wilhelmus in de Groningsche Kerk bodemaar ach, wat helpt het. 'tGaat velen predikanten als in de dagen der Scheiding, toen ds. Scholten op een kerkelijke vergadering het advies gaf „God te bidden om predikanten met een dubbelen rug om aller asten te dragen, en zonder maag." Qeldersche Kerkbodevan Schelven. Kerk» en Schoolnienw» TWEETAL te Zalk c. a.B. v. Halsema te Haastrecht, J H. A. Bosch, cand. te Almkerk. te SerooskerkeH. S. Bouma te Hoogeveen, J. P. Klaarhamer te Wommels. te Hellevoetsluis en Nieuw-Helvoet S. Kamper te Oldebroek, R. Smeding te Nijmegen, te Herwijnen G. Klumper, voorm. Chr. Geref. pred. te Gouda, J. P. Visscher te Huizen, te Pieterburen Z. Hoek te Zonnemaire, C. W. de Vries te Kielwinde- weer. te Middelstum J. F. v. Hulsteijn te Terneuzen, J. H. Koers te Oosterbeek. BEROEPEN te Haarlem AH. S. Bouma te Hoogeveen te KrommenieJ. H. A. Bosch, cand. te Almkerk te GaastmeerG. Langhout te Oude-Biltzijl te Zalk c. a.B. v. Halsema te Haastrecht te Ten BoerJoh. Jansen te Burum te Herwijnen J. P. Visscher te Huizen te Duurswoude: R. Haitsma te Hindeloopeu. AANGENOMEN naar Oosterend (Fr.)P. Ch. v. d. Vliet te St. Pancras c a. BEDANKT voor MeerkerkR. Brouwer te Haamstede. Wijlen Mej. A. Rinzema te Twijzei (Fr.) heeft aan de Geref. Kerk aldaar f 5275 ver maakt. Wijlen mevr. A. Korf-v. d. Maen te Hee renveen heeft aan het bestuur der Doopsgezinde gemeente aldaar f 1000 vermaakt. De Bisschop van Metz heeft zich tot alle pastoors en zielsverzorgers in zijn diocees ge wend, en beveelt hen toch een einde te helpen maken aan de steeds losser kleeding, waaraan de vrouwen, vooral in de betere standen, zich al meer overgeven. „Het is onverklaarbaar, zoo schrijft hij, dat niettegenstaande den hoogen ernst der tijden, de vrouwen en jonge meisjes zich steeds meer gaan kleeden, alsof de Heilige Schrift ons geen Christelijk gebod van schaamtegevoel ook in de kleeding gebracht had. Terwijl de apostel Paulus wil, dat de vrouw zich niet anders dan met fatsoenlijke, zedelijke en steeds geheel dekkende kleeding in het openbaar vertoonen zal, doen zoovele vrome dames juist het tegen deel. Zij hebben den treurigen moed zich in het openbaar te vertoonen in een kleeding, die niet alleen alle Christelijke zedelijkheid wederspreekt, maar een hoon is voor den ernst, waartoe het Sacrament haar roept. „Wees op uw hoede tegen het uitbreken van Gods toorn" roept h\j. Ook nu vordert de Christelijke zede lijkheid, dat ook de vrouw haar lichaam op eerbare wijze bedekke. Hoe kan voor de Chris telijke moraal een mode bestaan, die alle vor men van het lichaam zoo sterk mogelijk doet uittreden. Niet anders is het met het gebruik van gaas en doorzichtige stof, om toch zooveel mogelijk het vleesch te laten zien, en alles te doen om de armen, hals en borst toch zooveel mogelijk te ontblooten." Aan de Kerkorgelfabriek van den heer A. S. J. Dekker te Goes is opgedragen de ver vaardiging van een nieuw pijporgel voor de Gereformeerde kerk te Houwerzijl. Dezer dagen kwam bij het Bestuur der Prins Hendrikschool met Internaat voor Schip perskinderen, te Vreeswijk, het heugelijke be richt in, dat het Hare Majesteit onze Koningin behaagd had een gift van 200 gld. beschikbaar te stellen, als bijdrage in de kosten van op richting dezer school, als blijk van Hoogst- derzelver belangstelling in deze nuttige stichting. Ofticiëele Berichten. L S.! De Classis Goes der Geref. kerken in Neder land heeft in hare vergadering van den 22sten Juli j.l., bijgestaan door de Deputaten der Part. Synode, peremptoir onderzocht en met alle stemmen tot de bediening des Woords en der Sacramenten toegelaten den Eerw. Heer E. J. van Voorst, beroepen Dienaar des Woords bij de kerken van Borsele en Driewegen. Namens de Classis, R. J. van der Veen, Scriba. Goes, 22 Juli 1915. Driewegen23 Juli 1915. Zeer verblijdende mededeeling is het voor de kerken Borsele Driewegen dat candidaat E. J. van Voorst, met goed gevolg door de classis Goes onder zocht is geworden en met algemeene stemmen tot den dienst des Woords en der Sacramenten is toegelaten. Zondag 15 Aug. aanst. hoopt Z.Eerw. te Driewegen na bevestiging door den Consulent ds. G. Doekes des middags zijn in trede te doen. Namens den kerkeraad, J. de Muijnck, Scriba. VERSLAG van de vergadering der classis Goes op 24 Juni en 22 Juli 1915. Art. 1. Ds. v. d. Veen, als consulent van de roepende kerk van Baarland, laat zingen Ps. 138 vs. 1 en 3, leest Ps. 133 en gaat voor in gebed. Art. 2. De credentiebrieven worden nagezien. Alle primi-afgevaardigden zijn tegenwoordig. De kerken van Kapelle-Biezelinge en Yerseke hebben een instructie. Art. 3. Na een woord van welkom, inzon derheid tot den eerw. heer J. Dam, beroepen predikant van Baarland, een woord van blijd schap over het bedanken van ds. Knoppers voor Urk, en een woord van hoop, dat ds. Bramer voor de beroepen van 's Gravendeel en Strijen moge bedanken, nemen zitting als praeses ds. Knoppers, als scriba ds. v. d. Veen en als assessor ds. Pontier. Art. 4. Ds. Knoppers roept de welwillend heid der classis in, waar hij voor de eerste maal praesideert. Art. 5. De notulen worden gelezen en na enkele opmerkingen goedgekeurd. Art. 6. Ingekomen is een schrijven van de kerk van Baarland met verzoek tot gelegenheid van examinatie van den eerw. heer J. Dam, en een telegram, dat de eerw. heer E. J. van Voorst niet tegenwoordig kan zijn wegens on gesteldheid. Art. 7. Nadat gebleken is, dat de stukken in orde zijn, neemt het examen van den heer J. Dam een aanvang. Hij houdt een predikatie over 1 Joh. 2 17. Daarna wordt hy geëxamineerd in de gebrui kelijke vakken en met algemeene stemmen toegelaten tot de bediening des Woords en der Sacramenten. De acte van verbintenis wordt door hem geteekend. Art. 8. De vergadering wordt heropend na het zingen van Ps. 119 3. Art. 9. Ingekomen is een schrijven in een censurezaak. Naar aanleiding hiervan zal kerk visitatie gehouden worden. Art. 10. De kerk van Yerseke verzoekt en verkrijgt toestemming tot het voor de 2e maal beroepen in dezelfde vacature. Art. 11. Rapport wordt uitgebracht door de commissie benoemd inzake de kerkelykequaestie van K. B Het rapport wordt door de classis aangenomen. Daarna komt in behandeling een vraag om advies van den kerkeraad van K. B. Geantwoord wordt, dat de classis zich wenscht te houden aan het rapport, dat uitgebracht is. Art. 12. De vacaturebeurten zijn als volgt geregeld Borsele: D.D. Knoppers, Pontier. Driewegen Ds. de Jager. 's GravenpolderD.D. Doekes, de Jager, Knoppers. Wemeldinge: D.D. Pontier, v. d. Veen, Bramer. Baarland Ds. Bramer. Yerseke: D.D. Doekes, v. d. Veen. o Zitting op Donderdag 22 Juli 1915. Art. 1. De vergadering wordt geopend door den praeses, na het zingen van Ps. 138 1 en gebed en het lezen van Ps. 66. Hij spreekt de blijdschap der classis uit voor het bedanken van ds Bramer. Art. 2. Ingekomen is een schrijven van ds. Lammertsma, dat de classis in de Provinciale onkosten heeft bij te dragen de som van f 440. Art. 3. Uitgebracht wordt het rapport der kerkvisitatie in,, de kerken van Driewegen, Nieuwdorp, Heinkenszand en Goes. Over het algemeen wordt gunstig gerapporteerd. Het rapport wordt na eenige bespreking aangenomen. Art. 4. Het examen van den heer E. J van Voorst, ber. pred. van de kerken van Borssele en Driewegen wordt gehouden. De stukken worden in orde bevonden. Hij preekt over Jeremia 32 40, 41. Daarna wordt hjj onder zocht in de aangewezen vakken. Met algemeene stemmen wordt hij toegelaten tot de bediening des Woords en der Sacramenten, waarna hy de acte van verbintenis teekent. Art. 5. Na heropening van de vergadering wordt rapport uitgebracht van den gehouden Zendingsdag, die zeer goed geslaagd mocht heeten. Eenige opmerkingen worden gemaakt. Ook over de Zending doet de deputaat eenige mededeelingen. Art. 6. De collecten, op de vorige zitting gestort, worden gecontroleerd. ;#Art. 7. Rondvraag art. 41 wordt gehouden. By de intrede van den eerw. heer Joh. Dam zal ds. v. d. Veen en bij de intrede van den eerw. heer E. J. van Voorst zal ds. Doekes de classis vertegenwoordigen. Art. 8. Antwoorden worden opgesteld op twee ingekomen brieven. Art. 9. Roepende kerk voor de vergadering, D.V. van 14 October, is de kerk van Borssele. Art. 10. Bij de rondvraag worden nog eenige ophelderingen gegeven. Art. 11. Na lezing der korte notulen wordt de vergadering met gebed gesloten. Namens de classis, W. S. Pontier, h. t. assessor. Brouwershaven, 26 Juli 1915 Dat niets be stendiger is dan het onbestendige moesten we dezer dagen weer ondervinden. Op het laatst der vorige week toch kwamen we tot de minder aangename wetenschap, dat onze beminde Leeraar, de WelEerw. Heer ds. B. Meyer in wiens bezit we ons een 6-tal jaren mogen verheugen eene roeping naar de Geref. kerk te Ierseke had aangenomen en ons bijgevolg binnenkort gaat verlaten. We zullen hem noode zien vertrekken en willen trachten te berusten in den wil van Hem, Die onzen Leeraar een ander deel van Zijnen Wijngaard ter bearbeiding heeft willen aan wijzen en Die machtig is de leegte, die door Z.Eerw. vertrek in dit deel van Zijnen Wijn gaard ontstaan zal, spoedig door den man Zijns Raads aan te vullen. Namens den Kerkeraad, J. Nieuwdorp, Scriba. Arnemuiden, 28 Juli 1915. De Kerkeraad der Geref. kerk, alhier, heeft de eer de zuster kerken in de classis te berichten dat haar be roepen Herder en Leeraar de WelEerw. Heer ds. J. Runia D.V. Zondag 8 Augustus a.s. des namiddags 2 uur zijn intrede wenscht te.doen. De kerkeraad noodigt de zusterkerken uit die blyken van belangstelling wenschen te geven door het zenden van afgevaardigden vriende lijk wordt verzocht hiervan kennis te geven voor 5 Aug. a.s. aan ondergeteekende. Namens den kerkeraad voornoemd, C. Jobse, Scriba. Ierzeke, 27 Juli 1915 Zeer tot hare blijdschap mocht de Gem. alhier de reeds lang gekoes terde wensch vervuld zien dat de WelEerw. lieer ds. B. Meyer te Brouwershaven hare roe ping heeft aangenomen. Namens den Kerkeraad, A. M. Steketee, w.n. Scriba. Geref kerk A. Ontvangen een gift voor de kerktelefoon a f ,50. Zending op Java. Geref. kerken in Zeeland. Ontvangen van Mej. A. Bouma opbrengst busje Zondagsschool f' 2,90Vs en van N. N. een vrye gift a f 2, Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Geachte Redactie. Vergun me enkele opmerkingen in verband met de critiek geleverd op de medewerking van ds. J. B. Netelenbos aan het tijdschrift „Van hooger leven". Met instemming haalt de schrijver het ver- oordeelend getuigenis aan van andere critici waaronder een zelfs het verschijnen van dit tijdschrift een droevig teeken des tyds noemt. Onder het lezen van al die banvonnissen kwam de gedachte in my opWaar blijft onze chris telijke vrijheid Dat in de Gereformeerde Kerken door de ouderlingen nauwkeurig wordt toegeluisterd of de predikant geen meeningen verkondigt welke afwijken van de Gereformeerde belijdenis kan niet genoeg gewaardeerd, maar dat predikanten een collega hard vallen, om zyn medewerking aan een tijdschrift, een arbeid, gelegen buiten het kerkelijk erf, gaat toch wel wat te ver. Ds. N. is volkomen vry, om voor zyn belijdenis uit te komen, en behoeft deze volstrekt niet achterbaks te houden om zeer vertrouwelijk en broederlijk met ethischen en modernen arm in arm op de publieke markt te kunnen rond wandelen. Waarom die scherpe veroordeeling, en om wat reden wordt dit tijdschrift maar onmid dellijk op den index geplaatst Lezen we niet allen tijdschriften, couranten en boeken in antieken of modernen baud, welke niet gere formeerd zyn De heer Wagenaar wyst in het jongste num mer dezer courant terecht op een artikel van dr. de Moor in „Stemmen des tyds" naar aan leiding van een bundel gedichten van mevrouw RolandHolst. Dr. de M. heeft genoten van de prachtige verzen dezer socialistische dame, laat echter niet na te wyzen op de verkeerde geest die er uit spreekt, goed, maar op het standpunt der heeren ds. Kerkhof c. s. moest dr. de M. deze verzen eigenlijk heelemaal niet lezen. Hebben we geen gereformeerde dichters Welnu, wie dan van poëzie houdt, leze deze gezonde taal. Ja maar, zegt ds. K., wel degelijk laat dr. de M. aan het slot van dat artikel, de antithese uitkomen alsof dat nota bene nog noodig was. De schrijver zegt ruiterlijk hoe hy met be wondering voor het talent van mevr. R. H. deze verzen las, dat is zyn recht, en ik ben hem er dankbaar voor, dat hy verschillende van de mooiste liet afdrukken, maar ik herhaal, waarom moet dan de gereformeerde lezer worden ge waarschuwd voor het bewuste tijdschrift, als een wielrijder voor een gevaarlijke bocht Laten we toch niet meenen, dat door maar alles te weren wat niet conform onze belijdenis is, wy dan ook alle twyfel en schommeling zullen bannen uit onze harten. De gereformeerde belijdenis is toch niet de zuivere reflex van de absolute waarheid. Ze is menschenwerk, en al wagen onze kerken zich niet aan een herziening, dat wil volstrekt niet zeggen dat er niets te herzien valt, maar spruit voort uit een goed-bedoeld conservatisme. Wie nu meent dat hy aan dit tijdschrift niet kan medewerken of 'tniet wil lezen, welnu niemand die hem daartoe dwingt, maar men gunne anderen de vryheid een tegenovergestelde meening te hebben, en onthoude zich van per soonlijke verdachtmaking. A. J. VERHAGE. Middelburg, 28 Juli. P. J. H. v. R. Uw ingezonden stuk over dezelfde kwestie behoeft nu niet geplaatst. Redactie. Voor nooger Leven. Tweemaandelyksch Tijdschrift van stichtelijke Lectuur onder Redactie van P J. Smink Jbz. te Delft. Uitgave van G. Los te Leiden. Wat dit Tijdschrift wil? Lees wat het zelf hiervan zegt in de Inleiding. „Van de wereld achter deze wereld wil het getuigen om stil te maken en om te nooden tot luisteren naar de stem der eeuwigheid, die een mensch hoort, als hy aanbidt. Het wil wyzen naar verre kimmen, terwyl zoovelen enkel maar staren op het stukje grond vlak voor hen, dat ze al zwoegende beploegen. Het wil dringen tot tempelstille overpeinzing, terwyl zoovelen enkel van marktdrukte weten, en het rumoer hun ziel dreigt te overduizelen. En zoodoende wil het een weinig meehelpen aan de taak, die in de stichtelijke litteratuur door menigeen zoo uitnemend wordt beoefend, maar waarvan toch wel niemand zeggen zal, dat ze hier in Holland al is volbracht de taak om de sprake der oude waarheid te ver tolken in de taal van den nieuwen tijd. Dat verlangen maakt by ons een sterk ge voelen van saamhoorigheid wakker een milde en argelooze genegenheid tot allen, die elk naar zyn aard priesterlijk omgaan in den geestelijken tempel waarin door de eeuwen heen de aan bidding woont." Deze eerste aflevering geeft de volgende artikelen Christus, de bron der ware kracht, door ds. II. J. Rooseboom Gods heerlijkheid zien, door ds. P. de Buck Levensrythme, door J. J. Kuiper Enkele gedachten over de Heilige Schrift, door dr. J. H. Gunning Tot moeite geboren, door ds. G. A. van den Berg van Eysinga Het gebed der ouders, door ds. G. B. Marang. Wie leest, wat ons hier voorgelegd wordt, zal spoedig bemerken, dat de lectuur geheel verschilt van wat Gereformeerden ons als stich telijke litteratuur gewoonlijk aanbieden en we gelooven dan ook niet, dat het in onze kringen ingang zal vinden. We betreuren het ook niet, want een artikel als dat van dr. Gunning be strijdt wat we met ons gansche hart vasthouden willen. Hoe goed de bedoeling ook moge zyn, we durven wel te zeggen, dat dit Tijdschrift haar doel niet bereiken zal, want het zal de waar heid ervaren van het oude woordHoe zullen twee te zamen wandelen, tenzy zy eerst bijeen gekomen zyn. Men vindt hier mannen samen, die medewerken zullen en die ver van elkander afstaan. We weten wel, dat „hun éénheid ligt" naar hun bewering „in 't gezamenlijk getuigen van de eeuwige dingen tegenover de levens- en wereldbeschouwing, die by Darwin en Multatuli wapens zoekt om revolutie te maken tegen het Christendom", maar de klove, welke hen van elkander scheidt, is naar we vertrouwen te diep, om gemeenschappelijk ar beiden mogelyk te maken. Bouma. Idsardi. Abraham, De Pelgrim Gods. Kampen. J. H. Kok. 1915. Prijs ingen. f 1,50geb. f 1,90. In een woord vooraf zegt de Schrijver, die zich onder een pseudonium verschuilt, dat het hier geboden boek oorspronkelijk in den vorm van bijbellezingen werd behandeld. Het is „een bescheiden poging, ora het leven van Abraham, den afgezonderde Gods, den kinderen onzes tyds te teekenen, die als hy zich hier beneden gasten en vreemdelingen weten en op reis zyn naar de stad der erfenis." Het moet voornamelijk dienst doen tot bemoediging en vertroosting van de 'ezers en lezeressen. Het bevat een 16-tal hoofd stukken met kloeke opschriften: „Ga uit!, Op weg, In gevaar, Gescheiden, Op 't oorlogspad, In vreeze, Het teeken, De Egyptische, Nieuwe verwachting, Goddelijk bezoek, Pleitende, Een Godsgericht, Lief en leed, Gekeurd, Avond schaduwen, Tehuis". De schrijver leest met u de geschiedenis van Abraham en maakt overal frissche opmerkingen. Zyn Schriftbeschouwing is gezond en praktisch. Hy heeft ook oog voor het moderne leven en weet met gevatheid com binaties aan te brengen. We kunnen ons voor stellen, dat de hoorders in die bijbellezingen met smaak hebben geluisterd, 't Is jammer, dat taal en sty'l niet altoos evengoed verzorgd zyn. Soms loopt een zin kreupel, andere zinnen zyn mat. En de corrector heeft nog menig foutje laten glippen. Ook vonden we hier en daar opmerkingen, die niet geheel juist zijn bijv. niet waar is wat op blz. 127 staat, dat God den naam „Izak" en „Kores" gafals voorbeeld had genoemd kunnen worden „Jozua". Doch dat betreft kleinigheden. Het boek in zyn geheel kan en zal met stichting gelezen worden. We hebben er wel actueele praktische opmer kingen in aangetroffen, die origineel waren. En als zelfs professoren zich laten verleiden de geschiedenis van Izaak en Rebekka's ontmoeting te allegoriseeren of te analogiseeren, dan mogen we 't zeker Isardi niet ten kwade duiden als hy in „Avondschaduwen" dienzelfden koers uit- zeilt en schryft„Weliswaar hebben Gods kin deren als Rebekka, zich voor Hem (d.i. Christus) hier nog dikwyls als onder een sluier te ver bergen, maar de dag komt waarop al de sluiers en al de geheimenissen en al de verborgenheden worden weggenomen, ook al de raadselen op gelost. 't Zal zyn als de Bruid het huis haars Heeren wordt ingeleid, als Isaiiks vrouw in Sara's tent, om daar eerst ten volle te onder vinden hoe lief hy haar heeft." Gaat zulke „analogie" niet ietwat te ver? 'tls beter als Schriftverklaarders dit glibberige pad te myden. Ook dit mooie stichtelijke werk, dat wy met nadruk ter lezing aanbevelen, behoort tot de uitgaven van den heer Kok in de Bibliotheek tot bevordering van Christelijke lectuur. De inteekenaars ontvangen dit jaar beslist iets goeds. Kerkhof.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1915 | | pagina 3