komst ook niet beletten zicli meer te ontwik kelen en steeds goede vruchten te dragen. De linancieele toestand baart ook geen bizondere zorg, zoodat er overvloedig stof is om Gods goedheid over haar te pryzen. Over de Vrye Universiteit op Gereformeerden grondslag wordt in de laatste dagen druk ge sproken en geschreven. We weten allen, wat daarvan de reden is. Zy is nu ruim dertig jaar oud en werd opgericht met het doel om de wetenschap op te bouwen op Geref. grond slag. Het was een grootsche gedachte, welke haar het aanzyn schonk en het was een zeer ver heven doel, waarop zy het oog had. Onder de Gereformeerden werd er blijdschap gevoeld, dat zulk een machtig denkbeeld kon oprijzen en dat er een begin gemaakt werd om het te verwezenlijken. Zy begrepen, dat indien het mogelyk bleek te zyn, er nog een toekomst was voor de doorwerking van de Geref. begin selen in ons volksleven. De jongeren, die de eerste jaren niet mede beleefd hebben, kunnen zich haast geen voorstelling vormen van het enthousiasme, dat mannen als Kuyper en Rut gers wisten te wekken in verschillende deelen van ons land en daaruit is ook te verklaren den moed, waarmede zy die haar oprichting on dernamen bezield waren. Het is toch ontegen zeggelijk een daad van beteekenis geweest om in een klein land als het onze, waar bovenal zoo vele geleerden en aanzienlijken waren, die over een dergelijke onderneming minachtend de schouders ophaalden, zoo iets tot stand te brengen. Maar zy kwam er en zy begon haar arbeid. Wanneer we terugzien op haar afge- legden weg, zal men moeten zeggenhet is goed gegaan. Er zyn ook in haar geschiedenis drroeve bladzijden, waarop bittere teleurstel lingen vermeld staan, maar tot dusver bleef zy grijpen naar het ideaal, dat haar wenkte. Doch zy is nog lang niet, waar zy wezen moet en wie nu wat haastig uitgevallen is, zal licht zeggen het gaat veel te langzaam; we komen er op deze wyze nooit, doch we mogen niet vergeten, dat dit een werk voor geslachten is. Er is weer nieuwe ijver ontwaakt en overal werden 'Commissies gevormd, welke beproeven zullen den financieelen toestand te verbeteren en er bestaat gegronde verwachting, dat deze pogingen wel slagen zullen. Er is echter iets anders, dat zorg baart. De Theol. Faculteit heeft reeds heel wat tot stand gebracht, al moet er nog veel verricht worden. Een man als Prof. Woltzer heeft zyn tyd ook niet onge bruikt gelaten en de zoon tracht in 't spoor van zijn geleerden vader te wandelen. De litherarische Faculteit neemt reeds een zeer eervolle plaats in, al is het waar, dat zy aan versterking behoefte blijft houden. Te veel wordt er nu nog van de mannen gevraagd, die haar lasten moeten dragen. Maar de juridische Faculteit kan nog niet goed op het verhaal komen. Zy heeft trouw gearbeid, daar gaat niets van af, maar met haar reuzen-taak schiet het niet zoo hard op. We zeggen dit niet als een verwyt, want eenigermate begrijpen we, voor welk een enormen en gewichtigen arbeid zy staat. Dan komt er nog bij, dat zy, waar er zoo groot gebrek aan bekwame mannen is die zich voor het gemeene-best willen of kunnen geven, ook nog zooveel ander werk heeft. Dit mag wel nopen tot groote waardeering, doch de vraag, waarop het aankomt is deie of zy in de juiste richting vooruitgaat. We gelooven het nog wel, maar de laatste dagen zyn niet gunstig in dit opzicht geweest. Wy die buiten de gerezen moeilijkheden staan, krygen slechts een indruk en we geven dien weer zonder meer. Er is een begin van een medische Faculteit, welke hope biedt, maar het is nog maar een begin. Hoeveel is er derhalve nog te doen, voor we zeggen kunnenwe zyn er. Geld is er derhalve nocdig, maar wat meer zegt mannen met zeldzame ja buitengewone gaven moeten - er ook in de toekomst zyn, zal bereikt worden, wat als wensch in het hart leeft. En zulke mannen kan God alleen door Zyn Geest verwekken. Daarom moet het gebed vermenigvuldigd worden. Het gaat hiermede om de toekomst van ons volk. Er hangt men- schelykerwyze gesproken zooveel van af, hoe het gaan zal met de ontwikkeling van de Vrye Universiteit. De Heere geve over al den arbeid aan de School en aan de Universiteit Zyn rijken zegen. Bouma. ZENDIXG, Magelang, 17 Mei '15. Amice. (Slot.) Wanneer we nu, geleid door verschillende berichten over iemand, die in een desa woont, die persoon gaan bezoeken, dan komt de vraag waarover moet ik nu met' dien man spreken, zoo, dat hy iets gevoelt van de beteekenis der heilboodschap, die wy hem mogen brengen. En dan is voor my het antwoord op deze vraag spreek den eersten keer in een koempoellan, of met den afzonderlijken Javaan, als regel over de macht van Jezus Christus over de booze geesten. Op de vraag tochwat wordt door den Javaan als ellende gevoeld, is het antwoord de macht van de booze geesten. De vreese- lykste verhalen gaan over de macht van die geesten rondvoor die geesten vreezen ze, die geesten trachten ze gunstig te stemmen of te misleiden. Die booze geesten achtervolgen den mensch en laten hem zelfs in het graf niet met rust. Ontwikkelde Javanen lachen om die booze geesten in gezelschap van de Europeanen, maar in 't geheim brengen ze offeranden om ze weer gunstig te stemmen. Nu kunt ge tot die menschen spreken over den Christus, die van zonde en schuld bevrijdt, over den Christu9, die ons van den leugen ver lost en het waarachtige pad ons wijst, over de liefde van den Christus tot het verlorene, en de Javaan zal luisteren in meerdere of mindere matemaar zyn aandacht wordt gespannen als ge over booze geesten gaat handelen, en' over den Christus die ons uit Satans macht verlost. Die booze geesten vormen het middel punt van zyn overwegingen, en dat Christus de verlosser is wordt hem het duidelijkst, wanneer ge hem vertelt, dat van de macht dier geesten Christus verlost. De geschiedenis van de be zetenen in Gadara maakt indruk dat is voor hem iets ongehoords. Onlangs was ik in een desa, om iemand te bezoeken van wien men my verzekerd had, dat hy wel over den Christelyken godsdienst wenschte ingelicht te worden. Onder de ge sprekken, die van lieverlede op den godsdienst kwamen, liep de man telkens weg; dan moest hy dit en dan weer wat anders in orde brengen. Ten slotte ging het over de booze geesten, maar toen liep de man niet meer wegmet volle aandacht luisterde hy en over dit onder werp sprak hy meehy had. vertelde hy me, de macht van die booze geesten in eigen familie ervareneen broer van hem was zoo onder de macht van die booze geesten gekomen, dat hy krankzinnig dreigde te worden. Enkele weken daarna kreeg ik een bezoek van den man, die zoo door booze geesten ge kweld werd. Hy was ingelicht door zyn broer over den Christelyken godsdienst en wilde nu meer weten hy wenschte, dat er in zyn desa een koempoellan zou gehouden worden, welke wensch we natuurlijk graag inwilligden. Sedert dien is er in Kedjoeggan in de buurt van Moentilan een nieuwe koempoellan ontstaan, waarover de helpers gunstige berichten mee brengen, en die zyn ontstaan dus te danken heeft aan de mededeeling Christus verlost uit de macht der booze geesten. Leerzaam voor de richting waarin de predi king zich moet bewegen is in dit opzicht ook de school. Onlangs vertelde me een der onder wijzers, dat hy by het vertellen van de bybel- sche geschiedenis zooveel belangstelling vond de kinderen mochten er zoo graag naar luis teren. Maar nu had hy een geschiedenis ver teld, waarbij de spanning, waarmee geluisterd werd, hem by zonder had getroffen. En welke geschiedenis was dit Dat was de geschiedenis van den bezetene te Gadara. Die mededeeling trof me. Ook de kinderen op de school hebben het dikwijls over booze geesten. En de vrees der kinderen leert ons welke vrees de grootste is in de gezinnen waartoe ze behooren en welke kant van de Evangelieprediking voor hen dus de meest aantrekkelijke moet zyn. De Javaan wordt Mohammedaan genoemd en mjjns inziens ook terechthy wil dat zyn. Maar daarom zou toch verkeerd doen hy, die zyn prediking onder Javanen inrichtte voor een Mohammedaansch gehoor. Een prediking voor echte Mohammedanen moet anders zyn dan voor den doorsnee-Javaan, omdat de innerlijke overleggingen van zyn hart niet mohamme daansch zyn, en by die innerlijke overleggingen dient de prediking zich aan te sluitenen die innerlykste overleggingen hebben op die booze geesten betrekking. Zyn innerlykste vrees be treft die booze geesten, zyn innerlykste hoop is om uit die macht verlost te mogen worden, en het is by die hoop dat de bovengeschetste prediking zich aansluit. Met hartelijke groete, Uw br. in Chr., A. Merkelijn. Schandelijk Alle Zendelingen der Hernhut ters, die in Zuid-Afrika werkzaam waren, heb ben den 23en Mei aanzegging gekregen zich gereed te houden naar het kamp voor gevan genen te vertrekken. Het verzoek van bisschop Kalker om van dat lot verschoond te blyven, ten einde het werk te kunnen regelen, scheen weinig kans op inwilliging te hebben. Leze krasse maatregel schynt als vergelding voor het torpedeeren van de Lusitania te zyn bevolen. Strijd tnsschen cultnnr en heidendom Aan de Nederl. Zendingsbode van 18 Juni ont- leenen wy het volgende karakteristieke bericht „In verslagmaand werden in de bergland schappen der onderafdeeling Paloe aan 177 meis jes de tanden uitgeslagen. Dit oude gebruik was op aandrang van het bestuur in de laatste 7 jaar niet meer in toepassing gebracht. De Magaoe van Koelawi bracht alle schuldigen naar den controleur. By onderzoek bleek, dat het voornaamste onderhoofd, de z g. „galaran", een oude man, van het onvervuld zyn van de betrekking van inlandsch assistent te Lemo en van de afwezig heid van den Magaoe had gebruik gemaakt om, na ruggespraak met verschillende andere hoof den in zyn kampong, met goedvinden der be trokkenen, de meisjes van 6 tot 15 jaar de tanden te laten uitslaan, welk voorbeeld weldra elders gevolgd werd. De „galaran" werd gestraft met ontslag uit zyn waardigheid en Vs jaar dwangarbeid. De kamponghoofden, die hebben medegewerkt, zoomede de personen, die de tanden hebben uitgeslagen (de balians), werden gestraft van 14 dagen tot 3 maanden ten-arbeid-stelling". Dit is een sterk sprekend voorbeeld van, zy het dan onwillekeurig, ingrijpen van deRegeering in den godsdienst van het volk. Het is bekend, dat het tandenvylen een animistisch gebruik is, dat het slachtoffer moet beschermen tegen de geesten, al is op vele plaatsen de oorspronkelijke beteekenis vergeten." ,üe zaak wordt overwogen". In April (en hoe nu, in Juli?) waren er in Engelsch-Indië, volgens opgave van den onder koning, 442 vreemde Zendelingen, meest Duit- schers, op hun post in vrijheid, zy het onder parool, en 115 geinterneerd (waarom Een lid in het Engelsch Hoogerhuis vroeg, of de regeering het verantwoord vond, al die „vijan delijke" vreemdelingen vry te laten, en het antwoord was, dat de regeering niet wist hoe het er mee stond en de zaak werd overwogen. Wel ja, stop alle Zendelingen maar in de ge vangenis, omdat zy Duitschers zynEn hoe is het in Zuid-Afrika gesteld? Een goede tijding. Mogen de Engelsche autoriteiten en overheden al daden doen, waarvoor het heidensch Japan zelfs zich wacht, het schynt dat de Engelsche Zendingsvrienden, of tenminste de Engelsche Zendelingen, dit alles niet onder een „God wil het" toejuichen. Tenminste, de volgende goede tijding wyst daarop. „Het is wel te denken, dat by de stemming, die thans in Engeland heerscht, het voor de Zendingsvrienden moeilijk is, om te protesteeren tegen de behandeling, die Duitsche Zendelingen van de Engelsche regeering ondergingen. Toch schreef een voorstander van de Zending „Ik kan in waarheid zeggen, dat het lyden van de Duitsche Zendelingen my evenzeer ter harte gaat, a's waren het myn eigen landslie den, en ik kan my goed voorstellen, hoezeer de Duitsche Zendelingskringen daardoor ten hoogste onstemd zyn. Op de besten in onze Zendingskringen hebben deze treurige voor vallen de uitwerking, dat zy den arbeid der Duitsche Zendelingen nog hoog er zyn gan schatten als te voren en van harte er naar streven, de Duitsche Zending te helpen bescher men en te onderhouden. Aan de bemoeiingen dezer kringen is het te danken, dat de Zen- dingszusters, die uit Kameroen naar Engeland gebracht werden, spoedig naar Duitschland mochten doorreizen. Ook in Zuid-Afrika en Indië konden Engelsche missionairs veel tot verlichting van de gevangen Duitsche Zende lingen doen." Een lichtje in den donkeren nacht, noemt de Geld K. het. Oiis eerste legaat. De Zeeuwsche Zendingskas ontving haar eerste legaat. De heer Mulder, voor eenige maanden te Goes overleden, had toch ook aan den arbeid der Zending gedacht. Niet minder dan f 1000 wenschte hy voor dit werk te be stemmen. Dat die f 1000 met dankbaarheid door de Zendende kerk zyn aanvaard, behoeft zeker geen betoog. Nog maar weinige jaren is het dat wy onze „eigen Zending" hebbendoch uit dit legaat blykt het opnieuw, dat ons Zeeuwsch volk zyn „eigen Zending" liefheeft. Wy brengen het feit dezer erflating onder de aandacht van onze broeders en zusters, die door den Heere rykelyk met aardsche goederen zyn bedeeld, en zich geroepen zien voor het Koninkrijk Gods wat „na te laten." Dat gy aan de kerk en de armen denkt, aan de scholen en stichtingen van barmhartigheid, is uitnemend. Maar de Zending wil ook gaarne een plaatsje hebben in uw testament Het adres is eenvoudig Aan den Kerkeraad der Geref. kerk van Middelburg A, als zoodanig vei tegenwoordi- gende het bestuur van de Zending der Geref. kerken in Nederland." J. D. Wielenöa. De adressen der verschillende vergaderingen van Zendings-arbeiders op Midden-Java zyn Scriba van de algem. vergaderingds. L Netelenbos te Wonosobo Scriba van de afzonderlijke vergadering van Dienaren des Woords: ds. K. v. Dyk te Ke- boemen Scriba van den Raad van Toezicht op de Keucheniusschoolds. A. Merkely n te Magelang Scriba van den Raad van Toezicht op de hos pitalen de heer K. Dykema, w.n. directeur v. d. Keucheniusschool te Djocjacarta. Kerk- en üchoolnieaws. TWEETAL te RotterdamJ. C. Rullmann te Utrecht en J. Thijs te Hattem te GaastmeerG. A. Langhout, te O. en W. Bildtzyl en A. Schweitzer te Buiksloot. BEROEPEN te Oosterend (Fr.)P. Ch. v. d. Vliet te St. Pancras te MeerkerkR. Brouwer te Haamstede te Hellevoetsluis en N. HelvoetG. v. d. Zanden te Renkum te RotterdamJ. Thys te Hattem. AANGENOMEN naar WoudsendE. Zwiers te Asperen. BEDANKT voor Broek op LangendykR. E. van Arkel te Soest; voor 's GravenmoerP. v. Hoven te Krimpen aan de Lek voor Waardhuizen: W. Weener te Vianen. Voor het 2de kerkgebouw van Overtoom is o. a. een gift ingekomen van f 10.000 van N. N. Aan de Vrye Universiteit is geslaagd voor het candid.-ex. 2e ged de heer D. C. Karssen. Dinsdagavond nam dr. B. J. Esser, wegens vertrek naar Poerbelinggo, afscheid van de ge meente van Rotterdam met Matth. 20 28. Namens den Kerkeraad en de Zendingscom missie werd hy toegesproken door ds. C. B. Bavinck, terwijl de gemeente hem toezong Ps. 121 4. Velen waren opgekomen, waaronder vele dienaren des Woords uit den omtrek. Legaten. Wylen mej. J. Nevels te Ommen heeft haar gansche nalatenschap, bestaande uit huizen en boerderijen, vermaakt aan de Geref. kerk aldaar. De Utrechtsche Zendingsvereeniging ont ving uit Hilversum een legaat van wylen mej. K. S. H. groot f1000,— en een legaat van N. N. te N. groot f25,500. De vier saamwerkende Zendingsvereeni- gingen (in de Ilerv. Kerk) vragen f 64,000 voor bet uitzenden van zeven jonge mannen, die hun studie hebben voltooid. Een predikant heeft reeds f2000 gezonden. Intree te Geldermalsen, ds. R. H.Nieborg, overgekomen van Bleiswyk met 1 Tim 1 15, na bevestigd te zyn door ds. v. d. Bosch van Culumborg met Matth. 10 41a. In het Kerkbericht voor Roomsch-Katho- lieken te Vlissingen komt de volgende waar schuwing aan de Belgische vluchtelingenvoor In den loop dezer week is onder de Belgische vluchtelingen alhier gratis verspreid een bijbeltje, uitgave van het Nederlandsch Bijbelgenootschap, en gestempeld met de volgende woorden „offert par un élève des écoles dudimanched'Amérique" (aangeboden door een leerling van de Ameri- kaansche Zondagscholen). Met allen nadruk keuren wy zulk eene propaganda af, die een allertreurigste gemoedsgesteltenis verraadt by degenen, die aan dergelijke verspreiding mede werken. Wat toch is 't doel Tracht men niet degenen, die toch reeds zoo zwaar door den wreeden oorlog zyn getroffen en have en goed in vele gevallen grootendeels verloren hebben, nog te berooven van den grootsten schat, 't echte katholieke geloof Treurig is 't en niet genoeg af te keuren dat in deze tijden en omstandigheden het wordt aangedurfd zulk eene verspreiding te doen. Doch wy protes teeren niet alleen, wy herinneren de katholieke Belgische vluchtelingen ook aan hun gewetens plicht om deze boekjes uit hunne woningen te verwijderen, of liever duidelijker gezegd, om dergelijke geschriften terstond te verbranden en aldus te zorgen dat noch zy zeiven noch anderen schade lyden in hun katholiek geloof. Wy, katholieken, achten de H. Schrift hoog, en hebben onze eigene uitgaven, en verlangen niet dat men ons dergelijke uitgaven ongevraagd en met zulk een verwerpelijk doel opdringe. Ah In de „Geld. Kerkb." deelt ds. C. L, F. van Schelven mede, dat van officieele zijde hem gemeld is, dat dr. H. C. Rutgers geen toestemming heeft gekregen voor het spreken van een stichtelijk woord, nu hy tot een anderen staat des levens is overgegaan. „De kerken van Heteren en Zetten deden dus iets verkeerds", n.l. door hem te laten optreden en wy voegen er by dr. Rutgers zelf ook. „De Heraut" schynt dus verkeerd te zyn ingelicht. Maar zou de classe Edam nu eens niet aan de kerken kunnen meedeelen, hoe deze zaak zit? Dergelijke persoonlijke" dingen publiek te behandelen is hoogst onaangenaam, ook voor de betrokken personen de classes kunnen dit voorkomen door aan de kerken zulke gevallen bekend te maken, hetzij per bericht in de kerkelijke bladen, hetzy per circulaire. De Geref. Zondagsschoolvereeniging „Ja- chin", die dit jaar te Rotterdam haar jaarver gadering houdt, zal deze jaarvergadering in leiden door een bidstond, op Dinsdag 27 Juli, des avonds te half acht uur, in de Geref. kerk aan de Hovenierstraat, waarby als voorganger zal optreden ds. J. Douma, van Watergraafsmeer. In de Diergaarde te Rotterdam wordt Woens dag 28 Juli de jaar vergadering gehouden. Aan de beurt van aftaeding als bestuurslid zyn de heeren prof. Grosheide en A. Verleur. Ds. J. P. Tazelaar te Weesp, zal retereeren over de vraag „Welke is de beste wyze, om de leerlingen, die boven de Zondagsschooljaren zyn gekomen, verder te bearbeiden?" Enkele vragen en voorstellen zyn ingediend door de af deelingen. Ook ds. W. H. Gispen, van Zwolle, zal het woord voeren. De volgende circulaire is aan de diako- nieën onzer Geref. kerken verzonden: Eerw. Heeren en Broeders. Na ernstige overweging besloot het Comité, in overleg met de Commissie van Advies, dit najaar D.V. de Centrale Diaconale Conferentie te houden. Hoewel tyd en plaats nog niet bepaald zyn, noodigen wy uwe Diakonie vriendelijk uit, de punten van behandeling zoo spoedig mogelyk, in elk geval vóór 24 Juli a. s. te willen op zenden aan het adres van den len Secretaris. Namens het Commités P. J. J. Meij, Voorzitter, Arnhem. R. Broekhuizen, le Secretaris, Meppel. Meppel, Juni 1915. Aan de Theol. School te Kampen is ge slaagd voor het le ged. candid, examen de he^r J. D. Boerkoel van Haarlem; voor 'tpropaed. examen de heer A Noordewier van Meppel en de heer D. Herstel van 's Hertogenbosch. Aan de Vrye Universiteit zyn geslaagd voor het prop. examen theol. de heeren G. J. de Goede en A. Ringnalda. Aan de Theol. School slaagde ook nog voor het prop. examen de heer P. van Dyk, hoofd eener Chr. School te Kampen. Ofliciëale Berichten. L. S.l De Classis Axel der Gereformeerde kerken in Nederland heeft in hare vergadering van 1 Juli 1915, bygestaan door de Deputaten der Part. Synode van Zeeland, peremptoir geëxa mineerd en met algemeene stemmen toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten den Eerwaarden Heer H. Brouwer H.Mzn beroepen Dienaar des Woords van de kerk te Schoondyke. Namens de Classis voornoemd, J. H. Lammertsma, scriba. Axel, 2 Juli 1915. Haamstede6 Juli 1915. Tijdens Z.Ews. kort hierzyn mocht onze geliefde Leeraar ds. R. Brouwer voor de derde maal eene roeping ont vangen, nu van de kerk van Meerkerk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1915 | | pagina 2