Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
29e Jaargang.
Vrijdag 19 Februari 1915,
No. 8,
UIT HET WOORD.
Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg.
Vaste MedewerkersO.D. R. J. v. d. VEEN, J. 0. WIELENGA, CHR. RRUINS, F. J. v. d. ENOE, A. 0. C. KOK, J. H. LAMMERTSMA, L. v. LOON, 0. POL en F. W. J. WOLF.
Abonnementsprijs: franco aan huis per half jaar 70 cent.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREEN1GING ZEEUWSCHE KERKBODE.
Adres van de AdministratieA. D. LITTOOIJ Az.
Middelburg.
GOD NIET VERZOEKEN!
Onwillekeurig doet dit Schriftgedeelte
denken aan den strijd tusschen David en
den reus, daar hier toch de Zone Davids
in dienstknechtgestalte, staat tegenover de
helsche macht, in satan saamgetrokken.
Toen ging echter de overwinning veel een
voudiger; want David toch had van de 5
opgezamelde steenen maar één noodig, en
de reus viel bij de eerste ontmoetingmaar
de Zone Davids moet voor de derde maal
de oude slang in het aangezicht zien. Hoe
machtig en veerkrachtig is dus de satan
»En hij, n.l. Satan, leidde Hem naar Jeru
zalem en stelde Hem op de tinne des tem
pels" zoo wordt de derde verzoeking in
geleid. Jezus werd geleidof, gelijk Mattheus
schrijft, de Satan nam Hem medein den
mond van het volk heeft deze uitdrukking
weerklank gevonden, als men ruw en
spottend zegt: »dat de duivel hem hale."
En dit bedoelt ook de Evangelist als bij
schrijft, dat satan Jezus leidde, medenam,
en ook stelde op de tinne des tempels.
De tinne van den tempel was waarschijnlijk
een van de groote zijgebouwen van het huis
Gods, n.l. de zuilengalerij van Salomo;
hoog in de lucht gebouwd, stond het aan
den rand van een afgrond, en van af
den top van dit gebouw zag men neer in
de duizelingwekkende diepte.
Welk een macht had toch satan over
Jezus ontvangen Wij lezen van Philippus,
dat hij na den doop van den kamerling
plotseling werd weggenomen en onzichtbaar
verdweenen aan zoo iets hebben wij ook
hier te denken. Zij zijn niet samen door
de straten van Jeruzalem gegaan, en hebben
niet daarna de trappen van den tempel
beklommenwant dan zou het volk dit
hebben gezien. Maar satan heeft Jezus
onzichtbaar medegevoerd door de lucht;
hij is immers ook de overste der lucht?
Dat satan den moed had Jezus te ver
zoeken in de heilige stad op den heiligen
tempel, houdt een ernstige waarschuwing
in. Het bewijst opnieuw, dat voor hem
geen plaats te heilig is, om zijn helsch ver-
zoekingswerk te verrichten. Indien satan
den tempel van Jehova niet voorbijging,
dan zal hij ook niet van u aflaten, al ligt
gij ook neergeknield voor uw God, en al
drenkt gij uw ziel in de stroomen van Gods
Woord. Als gij u opmaakt naar Gods huis
vergezelt hij u, en zet zich zelfs naast u
neder aan den Verbondsdisch. Nergens
kunt gij zeggenHier kan satan niet komen 1
Ja, misschien is hij juist dan het dichtst
bij u als gij het meest heilige genaakt,
Alleen in het heilige Jeruzalem daarboven
dringt hij niet door.
Staande op den zijvleugel van den tempel
moet het een wonderschoon gezicht zijn
geweest. Beneden hen was het tempelplein,
waar de joden zich iederen dag in groote
getale verdrongende gansche stad met
haar schitterende gebouwen en weelderige
paleizen lag zichtbaar voor hen, omringd
door een krans van heuvelen en bergen.
En toen, naar beneden wijzende in de
duizelingwekkende diepte spreekt de listige
verleideraindien Gij de Zone Gods zijt,
werp uzelven van hier nederwaarts."
In deze derde verzoeking vinden wij een
saambinding en overeenkomst met de beide
voorgaande. Het zeggen «indien Gij Gods
Zoon zijt", herinnert aan den eersten aanval
in de woestijn, en bedoelt niet anders dan
Jezus te prikkelen, om zich door een wonder
als de Gezalfde Gods te openbaren. En als
hij daarbij voegt«werp U van hier neder
waarts", ligt daarin overeenkomst met wat
satan aan Jezus voorstelde op den berg,
waar hij Jezus alle Koninkrijken der aarde
toondeimmers ook nu wil hij Jezus ver
lokken om den weg des heils voor de zon
daren elders te zoeken dan op Golgotha
hij wil dat Jezus zijn Messiasschap ver
werven en zich tot koning maken zou, door
naar beneden te springen.
Aan den voet toch van den tempelberg
verdrongen zich de scharen en als daar
nu op eens een mensch afdalen zou van
boven als op vleugelen en ongedeerd
in hun midden stond, o, dan zou de geest
drift des volks ontwaken, en bij hen de
gedachte postvatten, dat in Jezus het woord
van Maleachi werd vervuld»en snellijk
zal tot Zijn tempel komen de Heere, dien
gij zoekt, de Engel des Verbonds, in den
welken gij lust hebt".
Het is alsof satan gevoelt op den berg
teveel te hebben gevraagdmaar nu legt
hij 't anders aanhij vraagt geen verne
dering integendeel, 't is om eerbetoon, dat
satan wil, dat Jezus afdaalt van de hoogte.
Van welk een duivelsche list maakt de
satan gebruik! Gelijk Jezus deed, zoo be
roept ook hij zich op Gods Woord. De
Heiland behoeft niet te vreezen door deze
daad zal Hij niet in verzet komen tegen
den wil Zijns Vaders, want Deze heeft zelf
beloofd in Zijn Woord«dat Hij Zijn en
gelen bevelen zal, dat zij Zijn Kind zullen
bewaren en op de handen zullen nemen,
opdat Het zijn voet aan geen steen stoot."
Het is vreeselijk den duivel te hooren
aankomen met een beroep op Gods Woord,
en te pleiten met een daar staat geschre
ven". Maar het is altijd zijn tactiek ge
weest het heilige te misbruikenhij ver
schijnt dan in de gestalte van een engel
des lichts. Satan heeft het gevoeld, welk
een kracht Christus had in dat zwaard des
Geestes; en daarom grijpt hij het ook met
zijn handen.
Als satan echter iets aanhaalt, kunnen
wij altijd verzekerd wezen, dat hij iets ver
zwijgt of erbij voegt. In zijn geheel staat
dit woord in Psalm 91en dat God aan
de zijnen steeds Zijn bescherming biedt,
ook door engelen machten, is niet al
leen in den tijd der Schrift, maar ook
in de dagen der Afscheiding duidelijk open
baar geworden. Maar in Psalm 91 staat
er iets bij, en wel«op al uw wegen", dat
zijn de wegen waarop God Zijn volk leidt.
Dit woord geldt dus niet voor hen, die
wandelen op eigenwillige wegen, of op
wegen van roekeloosheid.
Er zouden boekdeelen te vullen zijn met
valsch aangehaalde en verkeerd beschouwde
teksten Rome met zijn werkheiligheid, de
Remonstranten met hun vrijen wil, de
Methodisten en hun methodistische bekee
ring, de Adventisten, Mormonen, Sab-
bathisten en tallooze vele anderen meer
beroepen zich op de Schriftja zelfs de
socialisten loopen nog wel eens met den
Bijbel onder den arm. Gij hebt dus aan
Gods Woord alleen niet genoegde Heilige
Geest, door Jezus beloofd, moet u in alle
waarheid leiden.
De booze legt het altijd op de hoofdzaak
aan, al slaat hij daartoe ook zijwegen in
hij wil het hart hebben. Daarom tracht
hij niet door een list Jezus dood te doen
vallen, doch tot ongehoorzaamheid aan den
Vader te bewegen Jezus' lichamelijke dood
brengt hem geen baat aan, daarom wil hij
Jezus' ziel wonden, ten val brengen.
Doch de Heiland valt niet in den strik.
Voor de derde maal beroept Hij zich op
Mozes' vijfde boek, Deuteronomium, en wel
hoofdst. 6, waarin Israël gewaarschuwd
wordt tegen afgoderij, en dan tot hen ge
zegd wordt: »de Heere is een ijverig God
in het midden van u; wacht u, dat Zijn
toorn tegen u niet ontstekegij zult den
Heere uw God niet verzoeken, gelijk als
gij Hem verzocht hebt te Meriba."
Verzoeken moet hier dus in anderen zin
genomen, dan gewoonlijk gedaan wordt
in Ex. 17 wordt het gelijkluidend gebruikt
met twisten, ongehoorzaam zijn, en in
Ps. 95 staat het op één lijn met ongeloof.
God te verzoeken wil dus zeggen, iets doen
buiten den geordenden weg, waardoor men
God als 'tware voor de keuze stelt öf Zijn
liefde, öf Zijn wrekende gerechtigheid te
laten gelden. De goddelooze kan dus God
alzoo niet verzoeken, maar wel het kind
des Heeren, en dat doet het door elke zonde,
waardoor het Zijn hemelschen Vader als
'tware in verlegenheid brengtwat moet
Ik u doen? Ik heb u lief, en toch ver
dient gij om te komen".
Ware nu Jezus van de steilte gesprongen,
dan had Hij zoodoende Zijn Vader voor de
keuze gesteld Hem te pletter te laten vallen
öf het wonder der bewaring aan Hem te
doen. Satan wekte Israël tot ongeloof op,
om zoo God te verzoeken, door zijn klagen
»wij komen om in de wildernis". En bij
Jezus probeert hij het »om geloof op te
wekken, maar dan van een valsch karakter
en op ijdele gronden.
Jezus liet zich niet verstrikkenen al
moge satan dan zeggen, dat Hij een lafaard
is, en niet de Zone Gods, dat het gebrek
aan geloof was en aan vertrouwen, dan zou
Christus dit straks wel anders openbaren,
als de Vader Hem brengt naar Jeruzalem
en naar Gethsemané. Dan werpt Hij zich
in alle overgegevenheid neer in de diepte
der smarten; dan toont Hij den moed des
geloofs, waardoor Hij de verlossing teweeg
brengt, en wordt in dien weg de overste
Leidsman en voleinder des geloofs.
«Als de duivel alle verzoeking voleind
had week Hij van Hem voor een tijd" hij
deinst af, en nu voor eenige jaren.
Hier wordt bewaarheid het woord we
derstaat den duivel en hij zal van u
vlieden".
De overwinning van Jezus is volledig; satan
heelt niet één uur, doch 40 dagen ter Zijner
beschikking gehad; 'twas niet de sterke,
doch de uitgehongerde Jezus die voor hem
stonden niet eens, maar driemaal heeft
hij Hem aangevochten. Toch overwon
Jezus, en »de engelen kwamen en dienden
Hem."
En wel komt satan straks terug met al
zijn legioenen Judas, Kajafas, Pilatus en
Herodes, geheel Israël en de Romeinsche
soldatendoch dan wordt de strijd eerst
recht volstreden, en het lot van Gods volk
voor eeuwig beslist.
Dan schijnt het, of Jezus verliest, doch
als straks op Paaschmorgen het licht straalt
in het geopende graf, is het woord be
waarheid
«Hij zal Zijn haters wijd en zijd
Verjaagd, verstrooid doen zuchten.
Maar 't vrome volk in Hem verheugd,
Zal huppelen van ziele vreugd."
Aanbidt den Heiland in Zijn macht en
liefdewant geen touwen doch ketenen
binden u aan satan, doch Hij heeft ze
verbrokenniet in een put, doch in een
afgrond laagt gij neer, maar Hij heeft u
eruit gehaald.
Geeft u aan dezen machtigen Jezus ver
trouwend over; Hij zal u ook bijstaan, als
satan u tracht te verleiden en tot klein
moedigheid des geloofs wil brengen, waar
door gij God zoudt verzoeken.
Laat heel Gods Woord u tot een licht
zijn; biedt met dat zwaard weerstand,en
satan zal wijken.
Zijt getroost met de wetenschap, dat satan
u niet kan dwingen, daar hij de heerschappij
over u heeft verloren hij kan slechts aan
raden doch ook daarin hebt gij niets te
vreezen»in Christus zijn wij meer dan
overwinnaars"en ook blijft het waar
»als ik zwak ben, dan ben ik machtig."
Doch wacht u voor valsche gerustheid, een
geliefd wapen in satan's hand«dwaalt
niet, God laat zich niet bespotten." Stelt
dus God niet langer op de proef.
»Zoo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord,
Verhardt u niet, maar laat u leiden."
KERKELIJK LEVEN.
Ter gedachtenis.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
Advertentieprijs 1—5 regels 30 centiedere regel meer 5 cent
Familieberichten 10 cent per regel.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan den Drukker A. D.
LITTOOIJ Az., Middelburg.
En hij leidde Hem naar Jeruza
lem en stelde Hem op de tinne
des tempels, en zeide tot Hem;
indien Gij de Zone Gods zijt, werp
nzelven van hier nederwaarts-, want
er is geschreven, dat Hy Zijn en
gelen van u bevelen zal, dat zij u
bewaren zullen, en dat zij u op de
handen nemen zullen, opdat Gij
uw voet niet te eeniger tijd aan
eenen steen stoot. En Jezus, ant
woordende, zeide tot Hem er is
gezegd; gij zult den Heere uwen
God niet verzoeken. En als de
duivel alle verzoeking voleindigd
had, week hij van Hem voor een
tijd.
lukas 4 913.
J. D. Wielenga.
In breeden kring heeft het heengaan van
professor Noordtzy van Kampen de aandacht
getrokken, Kerkelijke staatkundige en maat
schappelijke bladen hebben woorden van waar
deering geschreven over wat hij heeft gedaan.
Hjj was dan ook een man van veelzijdige ont
wikkeling en heeft zich op heel wat terreinen
bewogen. Tot de geleerden, welke alleen op de