Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 29e Jaargang. Vrijdag 19 Februari 1915, No. 8, UIT HET WOORD. Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vaste MedewerkersO.D. R. J. v. d. VEEN, J. 0. WIELENGA, CHR. RRUINS, F. J. v. d. ENOE, A. 0. C. KOK, J. H. LAMMERTSMA, L. v. LOON, 0. POL en F. W. J. WOLF. Abonnementsprijs: franco aan huis per half jaar 70 cent. UITGAVE VAN DE PERSVEREEN1GING ZEEUWSCHE KERKBODE. Adres van de AdministratieA. D. LITTOOIJ Az. Middelburg. GOD NIET VERZOEKEN! Onwillekeurig doet dit Schriftgedeelte denken aan den strijd tusschen David en den reus, daar hier toch de Zone Davids in dienstknechtgestalte, staat tegenover de helsche macht, in satan saamgetrokken. Toen ging echter de overwinning veel een voudiger; want David toch had van de 5 opgezamelde steenen maar één noodig, en de reus viel bij de eerste ontmoetingmaar de Zone Davids moet voor de derde maal de oude slang in het aangezicht zien. Hoe machtig en veerkrachtig is dus de satan »En hij, n.l. Satan, leidde Hem naar Jeru zalem en stelde Hem op de tinne des tem pels" zoo wordt de derde verzoeking in geleid. Jezus werd geleidof, gelijk Mattheus schrijft, de Satan nam Hem medein den mond van het volk heeft deze uitdrukking weerklank gevonden, als men ruw en spottend zegt: »dat de duivel hem hale." En dit bedoelt ook de Evangelist als bij schrijft, dat satan Jezus leidde, medenam, en ook stelde op de tinne des tempels. De tinne van den tempel was waarschijnlijk een van de groote zijgebouwen van het huis Gods, n.l. de zuilengalerij van Salomo; hoog in de lucht gebouwd, stond het aan den rand van een afgrond, en van af den top van dit gebouw zag men neer in de duizelingwekkende diepte. Welk een macht had toch satan over Jezus ontvangen Wij lezen van Philippus, dat hij na den doop van den kamerling plotseling werd weggenomen en onzichtbaar verdweenen aan zoo iets hebben wij ook hier te denken. Zij zijn niet samen door de straten van Jeruzalem gegaan, en hebben niet daarna de trappen van den tempel beklommenwant dan zou het volk dit hebben gezien. Maar satan heeft Jezus onzichtbaar medegevoerd door de lucht; hij is immers ook de overste der lucht? Dat satan den moed had Jezus te ver zoeken in de heilige stad op den heiligen tempel, houdt een ernstige waarschuwing in. Het bewijst opnieuw, dat voor hem geen plaats te heilig is, om zijn helsch ver- zoekingswerk te verrichten. Indien satan den tempel van Jehova niet voorbijging, dan zal hij ook niet van u aflaten, al ligt gij ook neergeknield voor uw God, en al drenkt gij uw ziel in de stroomen van Gods Woord. Als gij u opmaakt naar Gods huis vergezelt hij u, en zet zich zelfs naast u neder aan den Verbondsdisch. Nergens kunt gij zeggenHier kan satan niet komen 1 Ja, misschien is hij juist dan het dichtst bij u als gij het meest heilige genaakt, Alleen in het heilige Jeruzalem daarboven dringt hij niet door. Staande op den zijvleugel van den tempel moet het een wonderschoon gezicht zijn geweest. Beneden hen was het tempelplein, waar de joden zich iederen dag in groote getale verdrongende gansche stad met haar schitterende gebouwen en weelderige paleizen lag zichtbaar voor hen, omringd door een krans van heuvelen en bergen. En toen, naar beneden wijzende in de duizelingwekkende diepte spreekt de listige verleideraindien Gij de Zone Gods zijt, werp uzelven van hier nederwaarts." In deze derde verzoeking vinden wij een saambinding en overeenkomst met de beide voorgaande. Het zeggen «indien Gij Gods Zoon zijt", herinnert aan den eersten aanval in de woestijn, en bedoelt niet anders dan Jezus te prikkelen, om zich door een wonder als de Gezalfde Gods te openbaren. En als hij daarbij voegt«werp U van hier neder waarts", ligt daarin overeenkomst met wat satan aan Jezus voorstelde op den berg, waar hij Jezus alle Koninkrijken der aarde toondeimmers ook nu wil hij Jezus ver lokken om den weg des heils voor de zon daren elders te zoeken dan op Golgotha hij wil dat Jezus zijn Messiasschap ver werven en zich tot koning maken zou, door naar beneden te springen. Aan den voet toch van den tempelberg verdrongen zich de scharen en als daar nu op eens een mensch afdalen zou van boven als op vleugelen en ongedeerd in hun midden stond, o, dan zou de geest drift des volks ontwaken, en bij hen de gedachte postvatten, dat in Jezus het woord van Maleachi werd vervuld»en snellijk zal tot Zijn tempel komen de Heere, dien gij zoekt, de Engel des Verbonds, in den welken gij lust hebt". Het is alsof satan gevoelt op den berg teveel te hebben gevraagdmaar nu legt hij 't anders aanhij vraagt geen verne dering integendeel, 't is om eerbetoon, dat satan wil, dat Jezus afdaalt van de hoogte. Van welk een duivelsche list maakt de satan gebruik! Gelijk Jezus deed, zoo be roept ook hij zich op Gods Woord. De Heiland behoeft niet te vreezen door deze daad zal Hij niet in verzet komen tegen den wil Zijns Vaders, want Deze heeft zelf beloofd in Zijn Woord«dat Hij Zijn en gelen bevelen zal, dat zij Zijn Kind zullen bewaren en op de handen zullen nemen, opdat Het zijn voet aan geen steen stoot." Het is vreeselijk den duivel te hooren aankomen met een beroep op Gods Woord, en te pleiten met een daar staat geschre ven". Maar het is altijd zijn tactiek ge weest het heilige te misbruikenhij ver schijnt dan in de gestalte van een engel des lichts. Satan heeft het gevoeld, welk een kracht Christus had in dat zwaard des Geestes; en daarom grijpt hij het ook met zijn handen. Als satan echter iets aanhaalt, kunnen wij altijd verzekerd wezen, dat hij iets ver zwijgt of erbij voegt. In zijn geheel staat dit woord in Psalm 91en dat God aan de zijnen steeds Zijn bescherming biedt, ook door engelen machten, is niet al leen in den tijd der Schrift, maar ook in de dagen der Afscheiding duidelijk open baar geworden. Maar in Psalm 91 staat er iets bij, en wel«op al uw wegen", dat zijn de wegen waarop God Zijn volk leidt. Dit woord geldt dus niet voor hen, die wandelen op eigenwillige wegen, of op wegen van roekeloosheid. Er zouden boekdeelen te vullen zijn met valsch aangehaalde en verkeerd beschouwde teksten Rome met zijn werkheiligheid, de Remonstranten met hun vrijen wil, de Methodisten en hun methodistische bekee ring, de Adventisten, Mormonen, Sab- bathisten en tallooze vele anderen meer beroepen zich op de Schriftja zelfs de socialisten loopen nog wel eens met den Bijbel onder den arm. Gij hebt dus aan Gods Woord alleen niet genoegde Heilige Geest, door Jezus beloofd, moet u in alle waarheid leiden. De booze legt het altijd op de hoofdzaak aan, al slaat hij daartoe ook zijwegen in hij wil het hart hebben. Daarom tracht hij niet door een list Jezus dood te doen vallen, doch tot ongehoorzaamheid aan den Vader te bewegen Jezus' lichamelijke dood brengt hem geen baat aan, daarom wil hij Jezus' ziel wonden, ten val brengen. Doch de Heiland valt niet in den strik. Voor de derde maal beroept Hij zich op Mozes' vijfde boek, Deuteronomium, en wel hoofdst. 6, waarin Israël gewaarschuwd wordt tegen afgoderij, en dan tot hen ge zegd wordt: »de Heere is een ijverig God in het midden van u; wacht u, dat Zijn toorn tegen u niet ontstekegij zult den Heere uw God niet verzoeken, gelijk als gij Hem verzocht hebt te Meriba." Verzoeken moet hier dus in anderen zin genomen, dan gewoonlijk gedaan wordt in Ex. 17 wordt het gelijkluidend gebruikt met twisten, ongehoorzaam zijn, en in Ps. 95 staat het op één lijn met ongeloof. God te verzoeken wil dus zeggen, iets doen buiten den geordenden weg, waardoor men God als 'tware voor de keuze stelt öf Zijn liefde, öf Zijn wrekende gerechtigheid te laten gelden. De goddelooze kan dus God alzoo niet verzoeken, maar wel het kind des Heeren, en dat doet het door elke zonde, waardoor het Zijn hemelschen Vader als 'tware in verlegenheid brengtwat moet Ik u doen? Ik heb u lief, en toch ver dient gij om te komen". Ware nu Jezus van de steilte gesprongen, dan had Hij zoodoende Zijn Vader voor de keuze gesteld Hem te pletter te laten vallen öf het wonder der bewaring aan Hem te doen. Satan wekte Israël tot ongeloof op, om zoo God te verzoeken, door zijn klagen »wij komen om in de wildernis". En bij Jezus probeert hij het »om geloof op te wekken, maar dan van een valsch karakter en op ijdele gronden. Jezus liet zich niet verstrikkenen al moge satan dan zeggen, dat Hij een lafaard is, en niet de Zone Gods, dat het gebrek aan geloof was en aan vertrouwen, dan zou Christus dit straks wel anders openbaren, als de Vader Hem brengt naar Jeruzalem en naar Gethsemané. Dan werpt Hij zich in alle overgegevenheid neer in de diepte der smarten; dan toont Hij den moed des geloofs, waardoor Hij de verlossing teweeg brengt, en wordt in dien weg de overste Leidsman en voleinder des geloofs. «Als de duivel alle verzoeking voleind had week Hij van Hem voor een tijd" hij deinst af, en nu voor eenige jaren. Hier wordt bewaarheid het woord we derstaat den duivel en hij zal van u vlieden". De overwinning van Jezus is volledig; satan heelt niet één uur, doch 40 dagen ter Zijner beschikking gehad; 'twas niet de sterke, doch de uitgehongerde Jezus die voor hem stonden niet eens, maar driemaal heeft hij Hem aangevochten. Toch overwon Jezus, en »de engelen kwamen en dienden Hem." En wel komt satan straks terug met al zijn legioenen Judas, Kajafas, Pilatus en Herodes, geheel Israël en de Romeinsche soldatendoch dan wordt de strijd eerst recht volstreden, en het lot van Gods volk voor eeuwig beslist. Dan schijnt het, of Jezus verliest, doch als straks op Paaschmorgen het licht straalt in het geopende graf, is het woord be waarheid «Hij zal Zijn haters wijd en zijd Verjaagd, verstrooid doen zuchten. Maar 't vrome volk in Hem verheugd, Zal huppelen van ziele vreugd." Aanbidt den Heiland in Zijn macht en liefdewant geen touwen doch ketenen binden u aan satan, doch Hij heeft ze verbrokenniet in een put, doch in een afgrond laagt gij neer, maar Hij heeft u eruit gehaald. Geeft u aan dezen machtigen Jezus ver trouwend over; Hij zal u ook bijstaan, als satan u tracht te verleiden en tot klein moedigheid des geloofs wil brengen, waar door gij God zoudt verzoeken. Laat heel Gods Woord u tot een licht zijn; biedt met dat zwaard weerstand,en satan zal wijken. Zijt getroost met de wetenschap, dat satan u niet kan dwingen, daar hij de heerschappij over u heeft verloren hij kan slechts aan raden doch ook daarin hebt gij niets te vreezen»in Christus zijn wij meer dan overwinnaars"en ook blijft het waar »als ik zwak ben, dan ben ik machtig." Doch wacht u voor valsche gerustheid, een geliefd wapen in satan's hand«dwaalt niet, God laat zich niet bespotten." Stelt dus God niet langer op de proef. »Zoo gij Zijn stem dan heden hoort, Gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord, Verhardt u niet, maar laat u leiden." KERKELIJK LEVEN. Ter gedachtenis. Afzonderlijke nummers 8 cent. Advertentieprijs 1—5 regels 30 centiedere regel meer 5 cent Familieberichten 10 cent per regel. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan den Drukker A. D. LITTOOIJ Az., Middelburg. En hij leidde Hem naar Jeruza lem en stelde Hem op de tinne des tempels, en zeide tot Hem; indien Gij de Zone Gods zijt, werp nzelven van hier nederwaarts-, want er is geschreven, dat Hy Zijn en gelen van u bevelen zal, dat zij u bewaren zullen, en dat zij u op de handen nemen zullen, opdat Gij uw voet niet te eeniger tijd aan eenen steen stoot. En Jezus, ant woordende, zeide tot Hem er is gezegd; gij zult den Heere uwen God niet verzoeken. En als de duivel alle verzoeking voleindigd had, week hij van Hem voor een tijd. lukas 4 913. J. D. Wielenga. In breeden kring heeft het heengaan van professor Noordtzy van Kampen de aandacht getrokken, Kerkelijke staatkundige en maat schappelijke bladen hebben woorden van waar deering geschreven over wat hij heeft gedaan. Hjj was dan ook een man van veelzijdige ont wikkeling en heeft zich op heel wat terreinen bewogen. Tot de geleerden, welke alleen op de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1915 | | pagina 1