Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland No, 7. 29e Jaargang. Vrijdag 12 Februari 1915. UIT HET WOORD. RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vaste Medewerkers: D.D. R. J. v. d. VEEN, J. D. WIELENGA, CHR. BRUINS, F. J. v. d. ENDE, A. 0. C. KOK, J. H. LAMMERTSMA, L. v. LOON, 0. POL en F. W. J. WOLF. Abonnementsprijs: franco aan huis per half jaar 70 cent. PERSVEREEN1G1NG ZEEUWSCHE KERKBODE. Adres van de Administratie: A. D. LITTOOIJ Az. Middelburg. GOD ALLEEN DIENEN Er is een volhouden in het goede, waar toe het strijdend volk des Heeren vermaand wordt: »Wie volharden zal tot den einde, die zal zalig worden cc. Maar er is ook een volharden in het kwadeen hiervan geeft satan ons een treilend voorbeeld, als hij, hoewel hij de eerste maal den kamp ver loor, voor de tweede maal den Heiland aanvalt. »De duivel leidde Jezus I® klinkt het niet ongelooflijk De overwonnene leidt den overwinnaarEn dit is niet in strijd met Jezus' heiligheid, maar doet deze des te meer blinken Hij kan veilig satan volgen, zonder door hem de hel te worden inge- sleepten dat kunnen wij niet, omdat wij onheilig zijn. En bovendien, Jezus laat zich leiden, om aan 's Vaders wil, die deze ver nedering voor Hem bestemd had, gehoor zaam te zijn. Als onze Borg werd Hij voor een enkele ure aan satans macht over gegeven. Op welken berg Jezus gebracht werd is niet te zeggen, wij behoeven het ook niet te weten, want de berg was alleen een middel, om Hem te toonen al de konink rijken der aarde. Voor den natuurlijken mensch is het dwaasheid; want op de hoogste hoogte omvat de blik toch maar een ruimte van eenige uren, terwijl hier 't gansche wereld panorama aan het oog voorbijgaat. Wie echter aan de Schrift gelooft, kent geen bezwaren alles is in deze verzoeking won derbaar, en zoo ook dit deel. 't Is dan ook niet een natuurlijk, maar een bovennatuur lijk aanschouwen geweest. Van God had satan de macht ontvangen in een oogenblik tijds voor Jezus een ver gezicht te openen, zoodat Hij in een oog wenk alles aan zijn voeten zag uitgestrekt. Welk een tafereelHij zag het vrucht bare Egypte, met de zich daar doorheen kronkelende Nijl't weelderig schoone Griekenland en het machtige Romeook een parelsnoer van de grootste steden en van villa's, verscholen tusschen het lachende groen van de tuinen, door de blauwe Middellandsche zee bespoeld't was alles één wonder tafereel. Ook werd Hem al de heerlijkheid dier koninkrijken getoond. Jezus heeft een blik geslagen achter de muren der paleizen en op de binnenplaatsen der koninklijke hui zen. De vroolijkheid en pracht, de rijkdom van damast en purper, de kandelaren van goud en de weelderig voorziene leestm aal tijden, alles wat het menschelijk oog maar in verrukking brengen kan werd door Jezus aanschouwd. Satan toont Hem heel de schepping, ge doopt in den glans van het gouden zonne licht, en zegt dan»'t Zal alles uwe zijn, indien Gij mij zult aanbidden In deze woorden ontbloot de leeuw der hel zijn klauw. Hij beproeft hier op Chris tus, wat hij straks ook met Judas zal pro- beeren en hem dan beter gelukken zal, om hem n.l. voor een ellendige hoop zilver om te koopen tot de gruwelijkste misdaad. En ach, hoe menigeen verkoopt ook nu nog zijn ziel, die toch meer dan 10 werel den waard is, voor een handvol geld of een lauwerkrans of een schotel linzenmoes 't Is bijna ongelooflijk, zoo brutaal als satan tegen Jezus optreedtwant hij tracht Hem te verleiden om hem te aanbidden. Aanbidden is meer dan bidden of smeeken aanbidden is de hoogste eere geven, het is de erkentenisgij hebt het bestaan in uzelf en zijt waardig om uzelfswil geprezen te worden. Hoogmoed is nooit verzadigd. Satan kan dan ook niet tevreden zijn met de hulde van menschen en engelen het hoogste wat hij begeert is als God te zijn, en niet eerder is hij voldaan, of deze Christus, dien hij kent de zoon van God te zijn, moet voor hem nedervallen, zij het dan ook maar voor een oogenblik. En voor dat ééne oogenblik wil hij alle koninkrijken der aarde prijsgevenals Christus voor hem nederknielt, zal hij deze aarde voor altijd verlatende hoogste prijs wil hij betalen voor dit oogenblik van triumfde buit van het gansche menschengeslacht, zijn heer schappij over alle schatten der aarde, hij zal ze aan Christus overlaten, alleen maar Hij moet hem aanbidden Liegt satan echter niet, wanneer hij zegt »deze heerlijkheid is mij overgegeven, en ik geef ze wien ik wik Neen, op zich zelf beschouwd is dit verschrikkelijke waarheid. Jezus noemt hem zelf »de overste dezer wereldcc, en in Openb. 13 wordt hij be schreven als »het beest met 7 hoofden, 10 hoornen en 10 koninklijke hoeden®. Maar 't is hem overgegevenhij heeft het niet veroverd, maar God zelf bracht alles onder zijn macht. Gelijk eenmaal Babylon Israel moest tuchtigen met de ballingschap, zoo is satan de tuchtroede Gods om den mensch te slaan die zondigde. Wat satan zegt, is dus waar; maar hij verbergt één ding voor Jezus, waar het juist op aan komt, n.l. dat het wel macht was, doch geen gezag, die hem was ge schonken; en dit is een groot verschil; gezag toch veronderstelt wettige autoriteit, alsof het zijn eigendom ware. En dat is niet waar, integendeel, want al zijn de koninkrijken onder zijn macht gesteld, toch is het der volkeren hun roeping die macht van zich te werpen. Was deze poging van satan om Jezus te verleiden hem aan te bidden, niet dwaas Zelfs als hij ons, zondige menschen, tot zulk een daad trachtte te bewegen, zouden wij ons gekrenkt van hem afkeeren was het dan wel een verzoeking voor Jezus? Wij moeten niet vergeten, dat de tweede Adam niet vallen kondus het behoefde ook niet uitgemaakt te worden, of Hij vat baar was voor zonde. Maar de verzoeking was er allereerst om het diepgaand lijden te laten zien, dat Jezus om onzentwil moest dragenen dit lijden was niet alleen dat Hij satan moest zien, maar ook te woord staan. Bovendien, Jezus was waarachtig mensch, en staat dan ook niet buiten de verzoe king. Immers, om die koninkrijken, die Hij daar aan zijn voeten zag, was het Hem te doen om die wereld te herwinnen voor Zijn Vader was Hij op aarde gekomen welk een schoone gelegenheid werd Hem nu geboden, dit alles op één dag deel achtig te worden 1 De weg van den Vader was over het kruis tot de heerlijkheid; maar de weg van satan was zooveel korter, en gemakkelijkeralleen maar een neer vallen, en het was alles het Zijne 1 Hier wordt het geloof beproefd, dat de moeilijkste, de donkerste en de afschuwe lijkste weg de beste, ja de eenige weg is. Met twee slagen werpt Jezus de ver zoeker terug, n.l. met de macht der ver ontwaardiging en de majesteit van Gods Woord. Jezus was door 't schaamtelooze aanbod diep beleedigdHij noemt hem dan ook bij zijn waren naam satan, d. w. z. weder partijder, verzoeker; »ga weg van Mij®; Hij wil er niet één woord verder over verspillen. En echt kinderlijk beroept Hij zich op het Woord Zijns Vaders»want er is geschrevenGij zult den Heere uw God aanbidden en Hem alleen dienen®. Dit woord toch geldt ook voor Jezus, den waarachtigen menschHij wil Zijn God aanbidden, ook al liet Deze Hem hongeren op vreeselijke wijze ook al gaat het straks heen door de schaduwen des doods, ja zelfs als Hij door Hem aan 't kruis ver laten wordt, zal het nog zijn»Mijn God, Mijn God En op dat Woord deinst satan wederom afhij weet, dat dit Woord er staat ge schreven en het is hem tot gedurige er gernis, dat God boven alles is, ook boven hem. Maar gij, gij ergert u aan deze waar heid toch niet? Hoe wordt door deze tweede verzoeking ons het ware karakter der zonde geopen baard I Zondigen is God Zijn eer onthouden, en satan de eere toebrengen voor ons ge voel is dit wel niet zoomaar in waarheid is het niet anders, want een middenweg is er niet; zondigen is den duivel eeren, aanbidden, dienen. Daarom behoeft de duiveldienst niet een godsdienst te worden, gelijk b.v. in Perzië geschiedtmen eert den duivel zelfs door niet aan hem te ge- loovenook kan dat dienen gepaard gaan met een afschuw voor den Satan men kan hem dienen ook door hem te vreezen. Wie staat aan dezen dienst onschuldig Ook verlokt hij u tot zonde door 't zelfde middel waardoor hij Jezus poogde te doen vallen, inwerkend op de begeerlijkheid des vleesches en voorspiegelend de schatten der werelden wie eenmaal door den honger naar de wereld is aangegrepen zegt nimmer: het is genoegZie het ook maar aan de mogendheden, die de duizenden levens niet tellen om macht en heerlijkheid en han- delsrelatie's. Goed te vergaderen is op zich zelf geen zonde, doch het mag niet geschieden met verkooping van iets van onze zielerusten eerlijkheid en eenvoud blijven altijd aller roeping. En ach, wat wordt er dan in dezen gezondigd allerwege; hebt gij het ook wel niet eens als kind gedroomd koning te zijn? Wie echter de knieval voor de wereld doet en zijn hart op de aardsche dingen zet, heeft satan aangebeden. En satan is een woekeraar hij geeft niets voor niets ontvangt gij van hem een klein stukje der wereld, dan neemt hij daarvoor geheel uw ziel terug Kiest daarom wien gij dienen zultluis tert naar de stem die roept: »die achter Mij uitkomen, die verloochene zichzelven en neme zijn kruis op en volge Mij." Christus, die in deze verzoeking overwon, kan nu echter met ons medelijden hebben. Belijdt Hem maar uw zwakheden, en in Hem zult gij overwinnen, want in Hem is een volkomenheid van genade. En een heerlijke toekomst ligt voor u in het ver schiet. »Zijt dan getrouw tot in den dood, en Hij zal u, die 's wereld's kroon weigert, geven de kroon des levens." J. D. WlELENGA. KERKELIJK LETEN. Een nieuw blad voor Middelburg. Afzonderlijke nummers 3 cent. Advertentieprijs 1—5 regels 30 centiedere regel meer 5 cent Familieberichten 10 cent per regel. UITGAVE VAN DE Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan den Drukker A. D. LITTOOIJ Az., Middelburg. „En als Hem de duivel geleid had op een hoogen berg, toonde hij Hem al de Koninkrijken der wereld in een oogenblik ty'ds. En de duivel zeide tot Hem: Ik zal u al deze macht en de heerlijkheid derzelve koninkrijken geven, want zij is my overgegeven, en ik geef ze wien ik wilindien gij dan mij zult aanbidden, zoo zal het alles uwe zijn. En Jezus antwoord ie en zeide tot hem: Ga weg van mij, satan, want er is geschreven„Gij zult den Heere uwen God aan bidden, en Hem alleen dienen" Lucas 4 5—8. Het blad, dat in deze maand voor 't eerst verscheen, wordt genoemd: Vrijzinnig-Gods dienstig Maandblad voor Middelburg, en het staat onder redactie van dr. J. P. Cannegieter, modern predikant alhier. De vrijzinnigen, die langen tijd hier geen enkelen predikant in de Herv. Kerk hadden, en samenkwamen in afzonderlijke vergaderingen, hebben een lang gekoesterde begeerte vervuld gezien, toen dr. Cannegieter zjjn plaats innam in 't midden van de overige predikanten. Bij de verkiezing voor de kerkelijke colleges merkte men wel, dat er invloed uitging van hen, die in het modernisme vinden, wat zjj voor hun religieusche behoeften noodig hebben, en deze mannen zjjn met ijver bezield om meer en meer hun doel te bereiken. Een nieuw levensteeken uit dezen kring is nu weer dit pas verschenen Maandblad, en we knnnen het waardeeren, dat zij op hun beurt ook door de pers in onze omgeving propaganda willen maken voor hun denkbeelden. Met ge noegen hebben we dan ook dit eerste nommer begroet en het is tot verheldering van het be wustzijn goed, dat ook de modernen telkens uitspreken, wat zij op 'toog hebben. Bovendien wil het blad een pleidooi zjjn voor den godsdienst. Wij schrijven hier enkele zinnen over, welke het ons zeer duidelijk zeggen. Dit Maandblad wil er al dadelijk den nadruk op leggen, dat godsdienst het ééne noodige is. Moch ten er zijn, die meenen, dat zjj het zonder godsdienst wel kunnen doen, dan zullen zij het in dit blad geschreven tegénover zich vinden. Dit blad zal mede dienen om aan te toonen, dat het gemis van en het tekort aan godsdienstig geloof werkelijk een tekort is en een gemis. Een tekort, omdat de mensch, als schepsel Gods zich naar zijnen Schepper heeft te richten, en een gemis, omdat waarlijk de mensch, die geschapen is als kind van God behoefte zal gevoelen om met God in gemeenschap te leven. Echte vroomheid zal het leven eerst vol en rijk en sterk kunnen maken. Wij staan onder Gods gebod en onder Gods liefde. God eischt vele dingen van ons en God geeft vele dingen ja alle dingen aan ons. Wee, wie de roepstem niet volgt en de gaven niet aanvaardt. Wee hem, den arme." Hieruit blijkt duidelijk, dat de redacteur warm pleiten zal voor de religie en pogen zal om ook hen weer nader te brengen, die tegen-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1915 | | pagina 1