Ie kw. Mutsaardswisschen Goedkoope enGoedeBoefcen. 11,25, Fhllpot-Pakkel. 11,25. UITVOERING FflBTASIE. JOHS. STAAL Jz., Kapelle. zoo juist verschenen" Ds. J. D. van der Telden. Boekh. FANOY, Burg B16. Kerk en Schoolnieuws. Ofticiëele Berichten» Adrertenttën. STEEDS VOORHANDEN en andere soorten tegen billijke prijzen. Harderwijk. a. j. wuestman. der Christelijke Gymnastiek-Vereeniging „EXCELIIOR" op WOENSDAG 26 NOVEMBER a. s., des avonds 8 uur in het Schuttershof. De liederen Hammaëioth Zestien Leerredenen door: Prijs f 1,50, gebonden f 1,90. Te bekomen bij Harderwijk. A. J. WUESTMAN. ONAFHANKELIJKHEIDSFEESTEN. G. H. TE VELTHUIS, Borne (O.) 8 kwarto pag. PRIJS 40 Cents. E. J. BOSCH Jbzn, Nijverdal. Beste middel tegen Boesten leer en werken, waarvan't gerucht geheel Pa lestina doorliep en hoe of de Dooper zijne met afgunst jegens Jezus vervulde jongeren, van zich zelf af naar den door hem eenmaal aangewezen Koning van het Godsrijk heenwees, zij bleven door den twijfel verscheurd in hunne zielen waarom het Johannes zoo na aan het hart lag, om nog vóór zijn einde, dat hij weldra wach tende is, zyne jongeren, die hy zelf niet kon overtuigen, door Jezus eigen woord tot het blijde licht der geloofszekerheid te brengen; en zoo nam hij dan het voor de hand liggende middel te baat, dat hij een tweetal vermoe delijk wel van de ergste twijfelaars tot Jezus zond met de in hun eigen hart levende, om antwoord roepende vraag„Zyt Gij degene, die komen zoude, of verwachten wij eenen anderen 't Komt ons echter voor, dat een onbevangen lezen en nuchter oordeelen deze exegese onaan nemelijk vinden moet; zij druischt zoo geheel en al in tegen, wat er zonder eenige onduide lijkheid toch zoo klaar staat, dat Johannes deze twee discipelen tot Jezus zond en dat hij 't was, die tot Jezus sprak, wat 't Grieksch door de plaatsing van het hoofdwerkwoord helder in 't licht stelt. Volgens Lucas 7 20 zijn deze twee mannen gekomen tot Jezus met deze woordenJohannes de Dooper heeft ons tot u afgezonden, zeggendewaaruit blijkt dat ook volgens Lucas Johannes niet maar de zender, doch ook de eigenlijke vrager is geweest. Trouwens ook de korte inleiding van den Heiland op het eigenlijke antwoord, zegt even hetzelfde: „Gaat henen en boodschapt Johannes weder hetgene gU hoort en ziet". Alles wijst er op, dat deze twee jongeren waren de spreek buizen, waarvan eerst Johannes zich bediende om zijn woord tot Jezus te richten, en waarvan Jezus straks gebruik maakte om zyn weerwoord tot Johannes te spreken. Bood de inspiratie van den profeet Johannes bij Jezus' proclamatie als Messias geene moei lijkheid, zoo zou iedereen hier aanstonds lezen, dat de Dooper zelf in verwarrenden zielestrijd was geraakt en daarom van uit het hol zijner gevangenschap tot Jezus zond om het reddend licht, wegvagend het akelig donker, dat bij den uiterlyken druk innerlijk zijn geest benauwde te meer nog, omdat de voorstelling, als zouden de discipelen Johannes tot hun spreekbuis ge had hebben, om hun eigen twyfel voor Jezus te uiten, en als zoude Jezus dat zoo maar, ge lijk bij stille afspraak, begrepen en goedge vonden hebben, metterdaad iets van eene „voor stelling" heeft, die wij ons tusschen Jezus en Johannes moeilijk kunnen voorstellen. Daarom zjj hier de opmerking gemaakt, dat de drijving van den Heiligen Geest in de profeten duurde zoolang als zij de openbaring te ontvangen en te verkondigen hadden, doch dat zy daarna ook weer ophield zij was niet permanent maar temporeel. Voorbijzien zullen wij niet het onderscheid tusschen de profeten met hunne tijdelijke inspiratie by en voor hun ambtelijk werk en de apostelen des IJeeren, die na den Pinksterdag met de gave der onfeil baarheid zyn begiftigd voor geheel hun ambte lijk leven. Naar Jezus' eigen woord, gesproken in de pleitrede ten gunste van Johannes, toen de jongeren waren heengegaan, was de Dooper onder al wie uit vrouwen geboren waren de meeste, doch meerder dan hy zou zyn en is de minste in het Koninkrijk der hemelen (d.w.z. de minste dienaar in de Nieuw-Testamentische bedeeling en niet, zooals ook „ontwikkelde Bijbellezers nog wel eens denken, hy die de laagste plaats in den zaligen hemel uit genade heeft verkregen.) Al stond Johannes aan den uitgang van het Oude Testament, zyn voet zettend reeds op den drempel van het Nieuwe Verbond, terwjjl zyn bazuin de klanken uitstiet„Het Koninkrijk der hemelen is naby gekomentoch leefde ook hy nog vóór Golgotha's volbrachte zoen-offe- rande en vóór de uitstorting van den Heiligen Geest; zoodat by hem, wat by een apostel na den Pinksterdag ondenkbaar is, wel mogelijk is te achtendat hy omtrent de waarheid Godsin Jezus Christus, die hy zelf zoo klaar en helder had uitgesproken, een ganschen tijd later en in geheel andere omstandigheden in ernstigen en zwaren zielestrijd is gekomen. „By al de pro feten des Ouden Testaments is de drijving des Geestes min of meer transcendentzy komt van boven en van buiten tot hen, valt op hen en houdt daarna weer opby de apostelen daar entegen woont de Heilige Geest immanent in de harten, leidt en drijft, verlicht en onderwijst hen." (Bavinck. Dogm. 2e dr. p. 462). (1) D. Pol. (1) Tertullianus ging zelfs zoover, dat hy Johannes weer als een gewoon mensch be schouwde, doordien hy de hem verleende mate des H. Geestes weer verloren had. BEROEPEN te Klundertds. L. J. C. Kreyt te Huizum te Veenendaalds. J. H. Donner te Breda; te Zuidwoldeds. W. Bouwman te Hallum te Pieterburen cand. W. Faber te Groningen te Garrelsweer en te Hazerswoude ds. J. Tholen te Hasselt te Vianen: ds. M. A. v. Pernis te Heerjansdam. BEDANKT voor Doesburgds. A. Schweitzer te Buiksloot voor Houwerzylds. G. D. Scheepsma te Roo- deschool. Oostburg18 November 1913. Zondag 16 No vember maakte onze geachte Leeraar, ds. W. van 't Sant, de gemeente bekend, eene roeping ontvangen te hebben van de gemeente te Ter Aar. De bede van kerkeraad en gemeente is, dat we Z.Eerw. in de gunste des Heeren mogen behouden, om den reeds gezegenden arbeid voort te zetten tot eere Zyns Naams, en verdere bloei der gemeente en uitbreiding van Gods Konink rijk in deze streken. Namens den Kerkeraad, I. Catsman, Scriba. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Middelburg, gehouden den 12 Nov. 1913. Art. 1. Nadat op de gebruikelijke wyze door den predikant van Domburg de vergadering was geopend en de credentiebrieven waren na gezien, namen als moderamen zitting ds. C. J. de Krujjter, praesesds. L. Bouma, assessor ds. K. Veen, le scriba; ds. F. J. v. d. Ende, 2e scriba. Art. 2. De notulen van de vorige vergade ring werden gelezen en goedgekeurd. Art. 3. By de omvraag naar Art. 41 D. K. O. ontving Gapinge de gewone vacatuur beurten, en sprak de classis de wenschelykheid uit op Zondag 23 Nov. een bede-uur voor de Zending te houden, 't aan iederen kerkeraad overlatende, deze zaak nader te regelen. Art. 4. Enkele ingekomen stukken, zooals die uit cl. Amsterdam, berichtende 't overgaan van ds. J. v. d. Pol tot een anderen staat des levens, verder een uit cl. Amersfoort en Apel doorn werden voor kennisgeving aangenomen. De arbeid der Evangelisatie van N.-B. en L. werd in de belangstelling der kerkeraden aan bevolen, terwyl naar aanleiding van de aan de classis gezonden „Acta van 't Evangelisatie congres" met begeleidend schrijven om gelde- ljjken steun voor een volgend congres, de classis de kerken opwekte op dit verzoek in te gaan. Voorts werd op verzoek van de broeders te Roosendaal (N.B.) besloten, voor de komende 3 maanden 2 predikanten af te staan, om aldaar een Zondag te kunnen voorgaan, terwyl ook nog besloten werd in Walcheren dit jaar een classicale Zendingsdag te houden. De classicale Zendingsdeputaten (ds. Kerkhof, ds. Bouma, ds. v. Loon) daartoe bijgestaan door de br. ouder lingen de Kam van Vlissingen, IJ. Baan en W. A. de Rycke van Middelburg, zullen dien dag voorbereiden. Art. 5. Instructies. Vlissingen ontvangt een vacatuurbeurt voor de komende 3 maanden. Op de vraag van Serooskerke om den datum van den dankdag ook op Walcheren te ver zetten, gaat de classis niet in, wyl uit niets de noodzakelijkheid van zulk een verzetting blykt. Art. 6. Alle deputaten der classis worden by acclamatie herbenoemd. Art. 7. Rapporten. A. Rapport Deputaten Hulpbeh. Kerken. Besloten wordt opnieuw aan Domburg f 250 en aan Arnemuiden f100 steun te verleenen B. Rapport Kerkvisitatie. Resultaat van de besprekingen, die op de voorlezing van dat rapport volgde, was 1. dat de classis hare afkeuring uitsprak over de onverdedigbare handelingen van een kerk 2. dat de classis aannam een voorstel van dezen inhoud de classis gehoord 't rapport der kerkvisi- tatoren, dringt er by de kerken op aan a. dat by den leesdienst de stoffen door den kerkeraad worden aangewezen b dat op de catechisaties als leerboeken zullen gebruikt de Heidelb. Catech. en het Kort Begrip, en verzoekt br. kerkvisitatoren opgave te ver zoeken van inkomsten en uitgaven der diaco- niën, van de predikantstractementen en het aantal Avondmaalgangers. Pauze. C. Rapport Zending. Naar aanleiding van dit rapport wordt 't den kerkeraden opgedragen de zaak der Medische Zending in hunne ver gadering ter sprake te brengen, en hun in over weging gegeven, door zuster-comités gelden daarvoor te laten inzamelen. D. Rapport Art. 33 D. K. O. Besloten wordt dit rapport, except het slot, in de kerkel. bladen te laten afdrukken en 't in de volgende ver gadering te bespreken. E. Rapport ineensmelting der kerken Mid delburg A, B en C. De conclusie van dit rapport „De kerkeraden uit te noodigen, ieder uit hun midden een tweetal afgevaardigden te be noemen, ten einde op te stellen een concept-acte van ineensmelting, waarin, zoo mogelijk, de thans nog bestaande bezwaren uit den weg worden geruimd, terwyl indien bedoelde com missie het advies van kerk-visitatoren gewenscht acht, de classis hen gaarne de opdracht verleent, tot dat doel mede te werken", wordt aangenomen en besloten afschrift daar van te zenden aan de betrokken kerkeraden en ze te verzoeken, zoo ze op die uitnoodiging in gaan zouden, en advies van kerkvisitatoren ge wenscht achten, daarvan mededeeling te doen aan ds. J. J. Koopmans van Grypskerke. Art. 8. Als roepende kerk voor de volgende verg. wordt aangewezen Gapinge. Art. 9. De classis spreekt by de omvraag de wenschelykheid uit, dat Serooskerke Vrouwe polder zou uitnoodigen tot een samenspreking. Art. 10. Nadat de korte notulen nog waren gelezen, ds. v. d. Ende door den praeses was gefeliciteerd met zyn beroep naar Hoogvliet, en de assessor zyn blijdschap er over had uit gesproken dat ds. de Krujjter vrijmoedigheid had gevonded voor de roeping naar Vianen te bedanken, werd de verg. gesloten en ging ds. Bouma in dankzegging voor. Namens de Classis Middelburg, K. Veen, Scriba. RAPPORT in zake art. 33 K. O., uitge bracht in de vergadering der classis Middelburg, 12 November 1913. Weleerw. en Eerw. Broeders. Uwe vergadering wenscht van uwe commis sie nadere toelichting omtrent art. 33 K. O., omdat dit artikel naar veler oordeel aan dui delijkheid te wensohen overlaat. Uwe commissie gaat uit van de veronder stelling, dat het eerste gedeelte van dit arti kel luidende„Die tot de samenkomsten afgezon derd worden zullen hunne credentie-brieven en instructiën, onderteekend zjjnde van degenen die ze zenden, medebrengen, en deze zullen keurstem hebben" duidelijk is. Deputaten kunnen in geen meerdere vergadering zitting ne men tenzy voorzien van behoorly k onderteekende geloofs- en lastbrieven. En deze gedeputeerden hebben het recht over alle voorkomende zaken hun stem uit te brengen. Hierop wordt in de staart van dit artikel een uitzondering gemaakt. En in de be- teekenis van dien beperkenden bijzin schuilt de moeilijkheid, waaromtrent voorlichting be geerd wordt. Die slotclausule luidt: „ten ware in zaken, die hunne personen of Kerken in het bizonder aan ga a n". Dit slotgedeelte vond in vroegere redactiën van onze K. O. een verkeerde plaats, namelijk aan het einde van art. 42, aldus luidende: jWaar in een kerk meer predikanten zyn dan één, zullen ook zy, die niet volgens het voor afgaande artikel afgevaardigd zyn, in de classis mogen verschijnen en adviseerende stem heb ben." In dit artikel is dus sprake van predi kanten, die in eene meerdere vergadering wel zitting ontvangen maar er geen keurstem heb ben. Aan het slot van dat artikel had de clausule: ,ten ware in zaken, die hunne personen of kerken in het bizonder aangaan" een beteekenis die lijnrecht in stryd is met de beginselen van ons Gereformeerd kerkrecht. Ze was er dan ook door verschrijving aan toegevoegd. De Utrechtsche synode van 1905 heeft die clausule terecht uit art. 42 weggenomen en verplaatst, waar ze behoorde te staan, n.l. aan het slot van art. 33. Dat was geen eigenwil lige noch willekeurige verandering van de Utrechtsche Synode, maar herstelling van een in vroeger eeuw gemaakte fout. Thans staat dit gedeelte op zyn rechte plaats. Het noemt eene uitzondering, nadat eerst de regel is aangegeven. Regel is, dat afgevaardigden omtrent alle zaken keurstem hebben. Uitzon dering is, dat zy van dit recht afstand moeten doen. In die uitzondering wordt een beginsel uitgesproken, dat op velerlei wyze in ons ker kelijk leven zyn toepassing vindt. Om de beteekenis dier woorden te vatten, moet onderscheid gemaakt worden tusschen zaken, die alle personen van een kerkeraad of alle kerken vaii een classis of allen classis van een particuliere Synode of allen provinciën in een Generale Sydode aangaan en daartoe behooren ook onderlinge quotisatie en onder linge grensregeling en zaken, die één enkelen persoon, één enkele kerk, één enkele classis, één enkele provincie in uitsluiting van de overige personen, kerken, classis of provincies aangaan. Uit den aard der zaak komen de laatste gevallen alleen voor by tuchtkwes- ties, geschillen of protesten. En daaromtrent bevat deze clausule den algemeenen regel, dat geen persoon, geen kerk, geen clas sis, geen provincie welke zelf ten nauwste in het ter beslissing te brengen geval betrokken is door het uitbrengen van keurstem rechter in eigen zaak kan of mag zyn, maar kiesheids halve het oordeel omtrent eigen zaak overlate aan anderen. Het duidelijkste voorbeeld ter illustratie kun nen we geven door te wijzen op gevallen van protesten. Een broeder ambtsdrager, die protesteert tegen een besluit van zyn kerkeraad, een kerk, die protesteert tegen een beslissing harer classiseen classis, die protesteert tegen eene handeling der particuliere synode, moeten volgens het beginsel in deze uitzonderingsclau sule uitgedrukt, van het recht om mee de be slissing tot stand te brengen door keurstem, afstand doen om zelfs niet den schijn op zich te laden van ooit als rechter in eigen zaak te willen optreden. Op de vraag of de praktijk onzer kerkelijke vergaderingen altoos aan dit goede beginsel beantwoordt, moet ontkennend geantwoord worden. Veelal werd het zich onthouden van stemming aan der broederen of aan der kerken bescheidenheid overgelaten. Het kwam ook op uwe vergadering meermalen voor, dat per sonen en kerken uit oorzake van een krachtig rechtsgevoel zich by de beslissing hunner eigen zaak van het uitbrengen eener keurstem ont hielden. Vaak ook moet de schuld van niet- handhaving van dit beginsel geweten aan de leiding van den praeses der vergadering, die in al te groote vrjjgevigheid wel eens eene vry- heid verleent welke beter niet verleend ware. Het komt uwe commissie dan ook gewenscht voor, dat dit kerkrechtelijk beginsel voortaan niet meer door onze kerken in hare mindere of meerdere vergaderingen verwaarloosd worde. J. B. Netelenbos. G. F. Kerkhof, Rapporteur. "Verantwoording vaTLlefdsgaven. ZENDING. In dank ontvangen behalve de gewone bij dragen der Kerken in de Classis Middelburg een extra-gift uit Domburg van f 1,en f 6, uit het busje van mej. F. C. van den Hoorn. G. F. Kerkhof, Zendingsdep. Middelburg A. Gevonden in de collecte f 2,50 voor „De Unie" en f2,met bijschrift „voor de plaats".W. A. de Rijcke Sr. VERGADERING van den Bondsring „West- Zuid-Beveland en Noord-Beveland", te houden D. V. op Woensdag 26 November 1913, (Dankdag), 's avonds 6 uur in de Ger. Kerk te Heinkenszand. Punten van behandeling o. a. „Improviseeren en Memoriseeren" op de J.V. door vr. S. Melse, Heinkenszand. „Demas, 2 Tim. 4 10" door vr. C. van Strien van Wolfaartsdijk. Allen die belangstellen in den arbeid der Jongelingsver. zyn hartelijk welkom. R. C. JANSEN, Secretaris. Ons werd een flinke Zoon geboren. De Heere zy gedankt. G. DOEKES en EcHTGENOOTE. Nieuwdorp, 19 Nov. 1913 Zoo de Heere wil, hopen onze geliefde Ouders, Behuwd- en Grootouders CORNELIS HARINCK en ELISABETH VALK 27 Nov. a. s. hunne 40-jarige Eclit- vereeniging te herdenken. Hunne dankbare Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Vlissingen, November 1913. St. Jacobstraat 6. Van Ronkel's Bijbellezingen over Ruth gr. form. 480 blz. in pl v. f2,50 nu f 1,25 Nahuis P., 12 Leerredenen 205 blz. in pl. van f 1,25 nu - 0,75 Gunning's Kinderbijbel in prachtband met platen, kwarto, in pl. van f 2,90 - 1,25 Smytegelt. Een woord op zjjn tijd, 88 Leerr. in 2 dln gebonden f 5,75 nu - 4,50 Hutcheson. Over de kleine profeten 1200 blz. kwarto in 2 dln. geb. f 9,50 nu - 2,90 Bunjan's Christen- en Christinnereize m. pl. in pl. van f 1,25 nu - 0,60 H. Hoekstra Catechismus in Leerrede nen geb. in pl. van f4,75 nu - 3,75 J. de Jong. Geschiedenis des Vaderlands ruim 500 blz. 3 dln. in één band in pl. van f3,50 - 1,90 Sill. Smit. Paulus en Filippi, 20 Leer redenen 417 blz. in pl. van f2,70 - 1,50 Bovenstaande boeken worden binnenslands franco thuis gezonden op ontvangst van post wissel door Toegangsbewijzen bij de Boekhandelaren en des avonds aan de Zaal. PHILPOT. le Zestal Leerredenen f 0,50 2e - 0,35 3e -0,35 4e -0,35 Wat is het dat de zondaar zalig maakt - 0,30 Wonderen aan dooden - 0,15 Voor slechts f 1,25 franco thuis thuis op ont vangst van postwissel. Ter herinnering aan de Voor ORGEL (PIANO). Gecomponeerd door Door de pers zeer gunstig beoordeeld Opgewekte, vlot speelbare muziek. De Amster dammer. Overheerlijk om te hooren. Friesche Kerkbode. Elk Oranjehart streelendDe Getuigeenz. enz. Overal verkrijgbaar en na ontvangst van postwissel by den Uitgever s het voortdurend gebruik van ROGGE BLOEM des morgens vóór het ontbijt. Deze Roggebloem is en wordt onderzocht door het scheikundig bureau alhier en is vol komen zuiver be jonden. Verkrijgbaar Magazijn „Groenen Draak", hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van 5 ons a 13 cent en by de verdere Wederver- koopers.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 3