Evangelische Alliantie. Uurwerken enz. ESMY101IGE OEFENIHGEH TWEE WOORDEN88EKEN. FANTASIE Onafiiankelijkheidsfeesten. G. B. TE VELT18, Borne (0.) E J. BOSCH Jhzn., Nijverdal. GROOTE SORTEERING H. VERHOOG, Boekh., Bijkerk. La Rivière Voorhoeve, Zwolle. lie Brak Firma F. P. B'RUIJ, Ver antwoording van Llefdagavan BOEKAANKONDIGING Animisme en Christendom door A. Winckel. Uitgegeven door den Boekhandel van den Zendingsstudie-Raad. Den Haag 1913, met Vraagpunten ten dienste van Zendingsstudiekringen en van zelfstu die te zamen f 1,55. Zoo juist verscheen Yoor Orgel (Piano). Prjjs 40 cents. NEDERLANDSCHE AFDEELING. Openbare Vergadering te Middelburg, op WOENSDAG 29 OC TOBER, 's namiddags 2i/2 uur, in Sint Joris. W. J. CAMPER v-h F. Kealemans. WULFEBT FLOOR Het adres van het Bureau van het sedert 27 jaren onder hoofdredactie yan den Heer J. Buy se bestaande dagblad ZD1Ï5 SSIEIIEÏTXXV is eii blyft voor Middelburg en de dorpen op Wralcheren BURCHT, HOEK WAL. Boeiend en interessant verhaal van EMS. v. MALTZAHN. Buitengewoon gunstig. In eiken Boekhandel verkrijgbaar. Aantal bladz. bijna 400 PRIJS ing. f 2,40 geb. - 2,90 deze regeling zich niet verdraagt met ons Kerkrecht, daarin niet past en ons voert op de collegialistische lijn. De Particuliere Synode, die nu 24 jaren ge leden deze regeling ontwierp en vaststelde, heeft dit blijkbaar zelve eenigszins gevoeld. Zij liep gevaar met deze regeling te stooten op den hoeksteen van ons Gereformeerd Kerkrechtde autonomie, de zelfstandigheid der plaatselijke Kerk zij begreep, dat zij de Kerken in de pro vincie niet [kon dwingen lid te worden eener onkerkelijke organisatie en om nu dezen hoek steen te vermijden en botsing te voorkomen» werd bepaald, dat de Kerken vrij zouden zijn om er deel aan te nemen. En zeker, opper vlakkig beschouwd, was hiermede iets gewon nende zelfstandigheid der Kerken werd, al thans ten deele erkend en gehandhaafd, maar tot welk een prijs! Het geneesmiddel bleek nog erger dan de kwaal, want daardoor haalde de Particuliere Synode een nog erger vijand als het collegialisme binnen, n.l. het indepen- dentisme. De meerdere kerkelijke vergaderin gen hebben volgens Art. 30 onzer Kerkenorde besluiten te nemen, die vast en bondig zijn voor alle kerken, die ze vertegenwoordigen. De toenmalige Particuliere Synode van Zeelend week bij deze regeling hiervan af en liet het independentistische beginsel toe, dat de Kerken vrij zijn van deze regeling gebruik te maken. Werkte dit beginsel door, wat zou er dan van ons kerkelijk leven terecht komen? Mag ik u op eenige scheeve verhoudingen wijzen, die hieruit voortvloeien of althans voort kunnen komen. Als de Kerken van Neuzen, Goes, Anna Jacobapolder, Middelburg en Zie- rikzee geen twee collecten houden, dan berust het bestuur aan wie het b e s 1 i s s i n g s r e c h t op de aanvragen om ondersteuning is opgedra gen, bjj personen, die tot een kerk behooren, die zelf geen deel neemt in dit fonds2e. als de Kerken wier leden afgevaardigden der Part. Synode zijn, niet collecteeren, dan berust de voogdij over het tonds bij hen, die zelf aan dat fonds geen deel nemen. Men voelt, het loopt hier niet zuiver, het wringt. Bovendien is het althans voor mij een moeilijke vraag, welke kerken dit jaar lid zijn van het fonds. De Parti culiere Synode besloot immers het vorig jaar geen collecte te houden en voor dit jaar zijn de collecten nog niet gestort. Welke kerk (Diaconie) heeft thans recht op ondersteuning en welke niet? Vermoedelijk heeft de Part. Synode be paald, dat de Kerken die twee jaar geleden hebben gecollecteerd, geacht worden recht op ondersteuning te hebben. De Zeeuwsche regeling tot ondersteuning van diaconieën bevat drie fouten, die haar in strijd doet zijn met ons Gereformeerd Kerkrecht. In de eerste plaats riep het voor zuiver ker kelijke zaken een nieuwe onkerkelijke orga nisatie in het leven. Immers het staat voor ons allen vast, dat de verzorging van behoef tige kranke leden der kerk in stichtingen van barmhartigheid behoort tot de taak der dia conie, maar niet minder behoort vast te staan, dat diaconale zaken, als kerkelijke zaken, op de kerkelijke vergaderingen behooren te worden behandeld. Daarom is het niet goed voor een onderdeel van den diaconalen arbeid een spe ciaal fonds te scheppen onder een bestuur, bestaande uit personen, die wel diaken zijn, maar toch niet gerekend kunnen worden in en krachtens hun ambt dezen arbeid te verrichten. Want wel kan men deze broeders, die samen dit bestuur vormen, classicale of provinciale deputaten noemen, maar daarmede is de zaak zelf niet in orde, want als bestuur dezer onker kelijke organisatie, doen zij wat de taak der kerkelijke vergadering is. In de 2e plaats is deze regeling tweeslach tig, want hoewel door deze regeling een nieuwe organisatie in het leven werd geroepen, werd verband gezocht met de gewone kerkelijke ver gaderingen, en (dit is niet zooals het behoort. Zullen, zooals volgens dit reglement, bij deze organisatie, bij dit fonds, de diaconieën (Kerken) vrijwillig toetreden, dan is niet in te zien hoe de Particuliere Synode, waarop alle kerken zijn vertegenwoordigd, zich met dit fonds kunnen en mogen inlatenwant zooals reeds werd op gemerkt, wat de Synode besluit, is vastgesteld door en geldt dus voor alle Kerken, die ter Synode kwamen. Wil men in Zeeland deze organisatie be houden, dan zou m. i. de Particuliere Synode uit kerkrechtelijk oogpunt goed handelen, als zij de curateele die ze over deze organisatie uit oefent, losliet en de samenwerkende Kerken haar natuurlijke vrijheid hergafdat z\j den band met het fonds verbrak en de samenwerkende Diaconieën (Kerken) zelf liet zorgen voor den richtigen gang van dit fonds, zooals b. v. in Groningen. Dit is m. i. evenwel niet de beste op lossing wel zou daardoor de Particuliere Sy node ophouden iets te doen dat niet tot haar taak behoort, maar dan bleef nog een derde en vierde bezwaar bestaan, nl. het Independentisme en het fonds zelf. De grondgedachte van ons kerkelijk leven is de federatieve samenwerking van zelfstandige plaatselijke Kerken. Deze grondgedachte is zeer zeker eervol voor de plaatselijke kerk, maar legt ook groote verplichtingen op. Ook hier geldt het spreekwoordAdeldom verplicht. Waren de Kerken slechts afdeelingen van een genootschap, dan |zou er plaats zijn voor zulk een centraal fonds. In ons kerkelijk leven past het niet, het is daarmede niet in overeen stemming en daarom schuilt er voor het gaaf houden onzer beginselen, die aan ons kerkelijk leven ten grondslag liggen, in zulk een centraal fonds een gevaar. In onze Gereformeerde Kerken is men er dan ook op bedacht geweest, om, waar die centrale fondsen bestonden, deze op te ruimen of zooveel mogelijk op te ruimen. Denk slechts aan de Zending. Wilt ge nu, broeders, nog een sterker bewijs tevens een schoon voorbeeld, dan herinner ik u aan de voormalige kas tot verzorging van emeritus-predikanten, weduwen en weezen. Ge stemt me toe, hier was geen sprake van een fonds, dat in het leven geroepen werd om barmhartigheid te oefenen. De uitbetaling van emeriti-tractamenten of pensioenen voor de emeriti-pred. pred. wed. en weezen, is n i e t het geven van een aalmoes, maar het nakomen van verplichtingen, die op de Kerken rusten jegens hun Dienaars des Woords en hunne gezinnen. Tot het nakomen van die verplichtingen had men een centraal fondsde Kas voor Em.- pred. wed. en weezen opgericht. Nu zou men oppervlakkig beschouwd zoo zeggen, daar viel nu nog veel minder tegen in te brengen dan tegen een centraal fonds tot het uitoefenen van een onderdeel van diaconalen arbeid, en toch, niettegenstaande de Dienaars des Woords zeer goed hebben begrepen, dat er voor hen persoonlek bezwaren aan waren verbonden in dien deze regeling verviel, werd met het fonds gebroken en de verantwoordelijkheid en de plicht in betrekking tot deze zaak, teruggebracht ter plaatse waar zy behoorde, n.l. de plaatse lijke kerk, terwijl dan op de gewone kerkelijke vergaderingen door de Kerken zoo noodig tot steunbieding wordt besloten. Thans rest my nog de vraag te beantwoorden Is het reglement tot steun van Diaconieën in Zeeland berekend op den huidigen toestand Met de beantwoording van deze practische vraag kan ik zeer kort zijn, door u te herinne ren, dat meermalen aanvragen om steun moes ten worden afgewezen, omdat de gevallen, waar voor steun werd gevraagd, niet in Art. 1 van het reglement waren opgenomen. Ds. Lammertsma uit Axel wijdde hieraan een paar artikelen in „Zeeuwsch Kerkblad", en op de agenda van de le Class. Diac. Conferentie in Axel werd om uitbreiding van dit art. ge vraagd. (Wordt vervolgd.) Krabbendyjke17 Oct. '15. Uit het door den Kerkeraad voorgestelde tweetal, heeft de ge meente doen blijken dat ds. A. de Boer van Grijpskerk de man harer keuze was, en is mitsdien beroepen naar deze kerk. De Koning zijner kerken geve zijn dienst knecht licht ën wijsheid om naar Zijnen wil te handelen. Wij wenschen een vrymoediglijk „Ik kom tot U" te vernemen. Namens den Kerkeraad, C. P. Vogelaar, Scriba. Ontvangen collecten van de Gereformeerde Kerken in de Classe Middelburg, voor hulpbe hoevende kerken in de Classe. Arnemuiden f 5,50Domburg f 6,93V2 Ga- pinge f2,14; Grijpskerke f 13,39; Koudekerke f 11,76V2 St. Laurens f 4,10Meliskerke f 8,35 Middelburg A f 15,90Middelburg B f 10,E Middelburg C f 25,85 Oostkapelle f 9,25 Serooskerke f 13,56V2Souburg (Oost en West) f 14,31Veere f 8,51 V2 Vlissingen f26,26; Vrouwepolder f4,46V2; Westkapelle f 1,56. De Correspondent voor de Classicale collecten A. Punt. Middelburg, 16 Oct. 1913. Geen nuttiger instelling ter bevordering van Zendingskennis en ter vergemakkelijking van Zendingsstudie dan de Zendingsstudie-Raad. Aan dezen Raad is een boekhandel verbonden, welke mede bedoelt lectuur te verschaffen, om een leiddraad te zijn voor onze Zendingsstudie kringen. Zoo werd door dezen boekhandel reeds uitgegevenIslam en Christendomen is door hem overgenomen De hedendaagsche Zending in onze Oost. Als derde stuk verscheen ten vorige jare Ons Surinameen nu ligt het vierde Ani misme en Christendom voor ons. Eerst iets over de uitgave zelf. Deze is in één woord keurighet is een handig boekje van ruim 330 bladz., terwijl vele prenten den tekst verhelderen en het geheel te meer aan trekkelijk maken. De prijs van dit boek, in netten band gebonden, is zeer laag gesteld; n.l. f 1,50. Het is echter niet afzonderlijk te ver krijgen erbij behooren toch de „vraagpunten", eèn kort geschriftje van 16 blz. dat 5 cent kost. Over den inhoud valt over het algemeen te roemen. Ik wist tot dusver wel wat van het animisme afdoch zulk een klaar inzicht in het geheel van dezen godsdienst had ik nog niet het lezen van dit boek heeft het mij gegeven. Wie het heidendom der natuurvolken wil leeren kennen, moet zich dit werkje aanschaffen. Het is bevattelijk en aantrekkelijk geschreven. Vreemde woorden worden verklaard, zoodat het ook voor een eenvoudig mensch verstaanbaar is. Vooral dient dit boek echter als handleiding voor onze Zendingstudie-kringen. Daarom is het verdeeld in negen hoofdstukken. De „vraag punten", er afzonderlijk bijgevoegd, bevatten gegevens en vragen, die het mogelijk maken de studie practisch in te richten en zoo vruchtbaar mogelijk te doen zijn. Of inderdaad deze hand leiding een geschikte leiddraad is, is nu nog moeilijk te beoordeelenhet dunkt ons echter wel, en wij hopen dan ook, als wij dezen winter weer een Zendingsstudieclub oprichten, er ge bruik van te maken. Bij alle lof, aan dit boek te geven, hebben wij toch ook onze aanmerkingen. Gelijk door bevoegde beoordeelaars reeds is opgemerkt, ver toont het teveel het karakter van samenlezing te zijn uit andere werken bovendien loopen de eerste drie hoofdstukken teveel in elkander ook meenen wij, dat de titel van de vierde sa menkomst (in de „vraagpunten")„de ongenoeg zaamheid van den animistischen godsdienst" te zwak ishet ware beter geweest de valschheid van den godsdienst scherper te laten uitkomen ook kan de uitdrukking „voorbereidende genade" (zesde samenkomst) verwarring stichtenof de bewering juist is, dat „het breken met den voor- ouderdienst en de geestenvereering en het zich keeren tot God als waarachtige verlossing en bekeering te beschouwen" is, wagen wij te be twijfelen eveneens achten wij het onmogelijk den ongeloovige van „het nut en de noodzake lijkheid der Zending te overtuigen", of de Zending moet alleen beschouwd worden als de brengster van beschaving. Trots deze opmerkingen, die wij nog vermeer deren kunnen, achten wij dit boek van groote beteekenis te zijn en bevelen het dan ook van harte aan. Het is in echt-christelijken geest geschreven, brengt met de nooden van het hei dendom op de hoogte, leert de kracht van het Evangelie der genade kennen en noopt tot dank aan God, die zich aan ons in Christus heeft willen openbaren als een genadig en barm hartig God, lankmoedig en groot van goeder tierenheid. Ta Lasa, een tegenhanger van Papa I Woente, door Alb. C. Krtjyt. Uitgegeven dooi den boekhandel van den Zendingsstudie- Raad. Den Haag. Prijs 15 cent. Dit prachtig boekje van 40 bladz. is uitgege ven door den Zendingsstudie-Raad, gelijk ook Animisme en Christendomhet ware wenschelyk geweest het jaartal (1913) er bij te zetten. De schrijver, de heer Alb. C. Kruyt, is Zen deling van het Ncderl. Zendel. Genootschap, en arbeidt te Posso. Hij is ongetwijfeld een van de bekwaamste der Zendelingenzyn geschriften over „Het Animisme in den Indischen Archipel", „De Inlander en de Zending" enz. zijn bekend, en worden algemeen hoogelijk geroemd. Voor eenige jaren gaf by uit Papa I Woente (15 ct.), hetwelk wy-niet kennen; als tegenhanger schreef hy nu dit boekje: Ta Lasa. Wij hebben het met zeer veel genoegen ge lezen. Een aaneengeschakeld verhaal geeft het ons nieter worden eenige grepen gedaan uit 's mans leven. Het is de bedoeling van Zen deling Kruyt geweest, het karakter van dezen heiden te teekenen, en zoowel de licht- als de schaduwzijde voor te stellen. Als psychologische studie staat dit boekje dan ook hoog. Eveneens geeft het een juist inzicht in de heiden wereld te Posso. Hoewel Ta Lasa heiden was en nog is, heeft hy der Zending reeds menigen dienst bewezen- Het portret van de beide heeren Ta Lasa en Papa I Woente is er in opgenomen. Wy bevelen het boekje hartelijk aan. J. D. Wtelenga. CORRESPONDENTIE. ter herinnering aan de Gecomponeerd door Een keurig nummertje voor orgel of piano, groot 8 kwarto-pagina's. Verkrijgbaar in eiken boekhandel en na ontvangst van postwissel by den Uit gever SprekersProf. Dr. J. W. POORT, Luth. kerkel. hoogleeraards. L. W. BAKHUIZEN VAN DEN BRINK, Herv. pred. te Utrecht. Vermoedelijk een afgevaardigde van het Hoofd bestuur in Engeland. In deze bijeenkomst is gelegenheid tot het stellen van vragen of tot gedachtenwisseling. Te 5 uurGemeenschappelijke maaltijd. Deelname f 1,25. Aanmelding hiervoor by ds. H. JONKER te Middelburg, vóór 25 Oc tober. 's Avonds te 7 uur, in de KOORKERK. Sprekersds. H. JONKER, Herv. pred. te Middelburgprof. dr. J. W. POORTdr. J. WEENER, Herv. pred. te Haarlemds. J. D. WIELENGA, Geref. pred. te Middelburg. Een Zangkoor zal eenige liederen ten gehoore brengen. De toegang tot de beide samenkomsten is vrij. Programma's zijn verkrijgbaar by ds. H. JONKER en by ds. J. D. WIELENGA te Middelburg. Het programma der liederen, ook die ge meenschappelijk zullen worden gezongen, wordt in de bijeenkomst uitgereikt. LANGEDELFT H 20. Aanbevelend, Heden verscheen by J. H. KOK te Kampen HET TWEEDE DEEL (3e en 4e BUNDEL) VAN AL DE VAN Aan de B. te B. Wegens overvloed van copy kan uw ingezonden stuk pas in het vol gend nummer een plaats krijgen. De Redactie. No. 1. Bijbelsch woordenboek door v. d. Berg, kwarto formaat, met voorwoord van Dr. Gunning, prys f 3,gecartoneerd, en No. 2 Woordenboek door Focco Bos, of Verklaring van plus-minus 10000 vreemde woorden, prijs f 1,25. Deze 2 mooie boeken tydelyk voor slechts een gulden franco thuis, doch alleen by voor uitbetaling. Adres Schrijf er vooral by voor de 2 woordenboeken. Compleet in 40 afleveringen a 25 cent of in 4 gebonden deelen a f 2,70 per deel. Deze uitgave beleeft nu reeds de VIJFDE DRUK. Dit feit spreekt voor zich zelf. Ds. G. II A. v. d. Vegte in de Urker Courant „Practicale prediking, eenvoudig, helder en klaargeen geleerdheid noch breede uiteenzetting van dogma's, maar levens voedsel voor het kind van God. Door der- gerlyke lectuur kan het godzalige leven van Gods volk gevoed worden. Floor's predi- catiën geven wat zoo menige ziel zoekt." De Wekker „Onder het lezen krijgt men den indruk dat hier een eenvoudig, doch godzalig man aan 't woord is. Floor zocht geen menschen te behagen, maar zielen te leiden tot Jezus." Oordeel der Pers UITGAVE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 3