ils tgB mnrbraid uit iet vonr gerokt. FEUILLETON. Broer en Znster. Kerk en Schoolnieuws. Evangelische Alliantie. Ofliciëele Berichten» oogenblikken de welwillende aandacht van de lezers vraag voor de organisatiedie de zorg voor dit belang van 's Heeren Koninkrijk op zich genomen heeft. Als alle onze voorgangers zyn wij uitgezon den tot het zoo veelzins eigenaardige werk in Shetlands hoofdstad door de zg.n. zeekerken van Nederlandhet bijschrift op het bord in de St. Clemenskerk, dat daar hangt boven de galerij links van het in 1911 ten geschenke aangeboden „gekleurde glasvenster", vermeldt, dat de Gereformeerde zeekerken van Nederland deze versiering van het haar zoo welwillend afgestane kerkgebouw aangeboden hebben als een kleine blijk van hare dankbare erkente lijkheid aan de Established Church van Ler wick 't zijn de Gereformeerde kerken van Katwijk aan Zee, Noordwyk aan Zee, Maas sluis (A), Maassluis (B), Scheveningen (A), Scheveningen (B), Schiedam, Ylaardingen (A) en Ylaardingen (B). De kosten, aan deze uitzending verbonden, worden echter betaald door eene vereeniging, genaamd „Bethsaïda" en gevestigd te Scheve ningen naar artikel twee harer statuten be oogt zij het behartigen van de geestelijke en lichamelijke belangen der Nederlandsche zee- visschers 1°. Door allereerst aan de kerken in Art. 6 genoemd te vergoeden de onkosten door deze gemaakt voor uitzending naar Lerwick of naar havens, die genoemde kerken daarvoor zullen aanwijzen 2°. Door het uitrusten en in de vaart hou den van een Christelijk hospitaalschip; 3°. Door alle wettige middelen, die dienst baar kunnen zijn tot bevordering van boven genoemde belangen. 't Kleinste deel van het voorgestelde ideaal heeft zij dus nog maar kunnen bereiken van het uitrusten en in de vaart houden van een Hospitaal-kerkschip heeft zij tot nog toe moe ten afzien, hoogstwaarschijnlijk om de zeer hooge kosten, die zulk een onderneming vraagt. De verhouding tusschen de z.g.n. zeekerken en de vereeniging „Bethsaïda" kunnen wij misschien het gemakkelijkst duidelijk maken door te zeggen dat zij een soortgelijke is als die tusschen de kerken in Doleantie en de kerkelijke kasal is op menige plaats van ons vaderland die toestand anders geworden, men herinnert zich nog, dat bij die kerken de ar beid uitging van den kerkeraad, maar de ker kelijke kas had te zorgen voor de finantiën soortgelijk staat het nu ook met den arbeid in Lerwick, want de „zeekerken" zenden uit, doch „Bethsaïda" betaalt. Zooals wel van zelf spreekt, is de eerste bron waaruit „Bethsaïda" de benoodigde gelden toevloeien de offervaardigheid van al die ker ken, die zeekerken worden genoemd of die bij den arbeid in Lerwick zoo nauw betrokken zijn, omdat een klein deel hunner leden tot de zeevisschers behoortal deze kerken gevoelen natuurlijk veel meer voor het werk in Shet lands hooge Noorden, dan die, wier lidmaten verre van de woelige wateren hun arbeid hebben en misschien wel om het zeevolk, dat zoo zuur zijn stuk brood verdient, heel weinig denken en zich bekommerenals 't eens stormt, dat de wind door de straten giert en in de sehoor- steenen buldert, mogen zij eens meewarig zeggen: „och, die arme menschen op zee", in den gewonen gang van het leven hebben zij toch met hun eigen maatschappelijke positie meestal meer dan genoeg te doen. Een veehaal dooe PEKAH. 7) HOOFDSTUK III. Willem was wel voor dit plan te vinden. Grietje had hem in den laatsten brief nog ge schreven, hoe heerlijk ze met tante en de nichtjes gewandeld had in het Haagsche Bosch, en vroe ger had ze hem al eens jaloersch gemaakt naar het Scheveningsche zeestrand. En ook Wil lem wilde graag zijn zusje weer eens zien. Wel had hij in 't begin sterker naar haar verlangd dan in den laatsten tijd, doch nu oom met zijn voorstel kwam, was de stem des bloeds weer gaan spreken in hem. Het werd dus vastgesteld, dat Willem de volgende week Maandag zou vertrekken en dan een heele week in Den Haag zou blijven. Hoe verheugde hij zich reeds in dit heerlijk voor uitzicht De Maandagmorgen kwam. Tante had voor Grietje en de beide nichtjes een versnapering meegegeven, en Willem stapte welgemoed naar het station, om met den sneltrein zich naar 's Gravenhage te begeven. De tweede bron evenwel, die „Bethsaïda" toevoert de onmisbare middelen, zijn de contri buties en bijdragen van de leden en begun stigers der vereeniging. Om lid te wezen, moet men instemmen met het doel en den grondslag der vereeniging en zich verbinden tot een jaar- lijksche bijdrage van f 1.50terwijl ieder, die door geldelijke bijdragen de vereeniging steunt, als begunstiger wordt beschouwd. Hoeveel leden en begunstigers Bethsaida nu telt, is mij niet bekendmaar wel weet ik, dat het er niet zoovelen zijn, dat vermeerdering van dat getal overbodige weelde zou moeten geheeten wordente klagen over gebrek aan belangstelling, die ook wat weet af te zonderen, valt er nietdoch gewenscht zoude het zeker zjjn, dat althans enkelen onder onze Gerefor meerde broederen, die het voorrecht hebben van het „goed te kunnen doen", lid of begun stiger van Bethsaïda werden. Daar ik my nu vleien durf, dat ik door de in Zeeuwsch Kerkblad gegeven schetsjes over „Zomermaand in Lerwick" althans eenige be langstelling bij- de lezers heb mogen wekken voor het schoone doel, dat de vereeniging Beth saïda beoogt en nastreeft, zoo neem ik cie vrij heid om ze te beëindigen met het vriendelijk verzoek aan al de „gegoede" lezers, dat zij zich als lid of ten minste als begunstiger van „Beth saïda" bij mij willen opgevenzorgen wil ik dan gaarne, dat hunne adressen den penning meester van „Bethsaïda", ds. S. Goslinga van Schiedam, bekend worden. Wat blijdschap zoude het mjj wezen, zoo „Zomermaand in Lerwick" welhaast bracht een „zomermaand voor „Bethsaïda", die den pen ningmeester met moed en opgewektheid zijn bemoeienissen voor de zeevisschers doet voort zetten Mijn lezer, zoo gij iets by het lezen der schetsjes voor dit belang van Gods Koninkrijk zyt gaan gevoelen, stelt ons dan ditmaal niet te leurD. Pol. BEROEPEN te Ambt-Yollenhove Ads. Jolis Kwak te Heerde te Vianen ds. C. J. de Kruijter te Oostkapelle te Augustinusgads. G D. Scheepsma te Roodeschool te Kampen ds. R. W. Huizing te IJmuiden te Goëngads. W. L. Korfker te Jutrijp te Hazerswoude ds. R. v. d. Kamp te Breukelen. BEDANKT voor Goënga ds. H. Popma te Tzum voor Schipluiden ds. C. A. de Nood te Harmeleri voor Geesterends. G. H. de Jonge te Scharnegoutum. Men meldt ons uit Terneuzen Woensdagavond trad voor de Chr. Jongel. Yer. alhier in de Geref. kerk op ds. J. B. Netelenbos, van Middelburg. Na opening door den voorzitter ving spreker zijn rede over Paulus opf den Areopagus aan. Z.Eerw. begint met te wijzen op de steden der oudheid Jeruzalem, Rome en Athene. Rome bezat het genie van het rechtAthene dat van de geleerdheiden Jeruzalem dat van de religie. Paulus was de man, die moedig het geloof te Rome en Athene bracht. Op zeer boeiende wijze stelde spreker in 't licht de rede van Paulus op den Areopa guseen rede, die de hoogste waarheden in een kort bestek verdedigde. De Nederlandsche Afdeeling van de Evan gelische Alliantie heeft het voornemen om op Woensdag 29 October te Middelburg twee openbare samenkomsten te houden, ten einde de beginselen en het werk der Evangelische 'tWas reeds laat in den middag, toen onze vriend in de residentie aankwam. Wat een aangename verrassing voor hem, Grietje aan het station te vinden! Wat hadden beiden elkaar veel te vragen en veel te vertellen. Want nu eerst kwam het Willem in de gedachten, hoe veel hy vergeten had, in de brieven te zetten En Grietje geraakte by na niet uitgepraat over de vriendelijkheid van oom en tanteden aan- genamen omgang met de beide nichtjesde prachtige omstreken der stad, en zooveel an dere zaken. Ongemerkt waren ze in de meer burgerlijke buurt gekomen en weldra stonden ze voor het huis van oom. Tante verwelkomde Willem. Yóór een jaar zou de huiskamer op dezen een prettigen indruk gemaakt hebben. In alles herinnerde zy aan de ouderlijke woning. De hooge schoorsteen, de eenvoudige schilderijen aan den helderwitten muur, de vierkante tafel, de gewone rietmat- stoelen, dat alles was juist als in de arbeiders woning te O. Nu echter was Willem iets anders gewoon. De grootschheid des levens trekt vele menschen aan, en men wil gaarne van den eenvoudigen stand naar iets hoogers streven. Zoo ook onze vriend. De weelde, die bij oom Gerrit heerschte, mocht in het begin den knaap eenigszins hebben af geschrikt, van lieverlede was hij er aan gewoon Alliantie meer bekend te maken. In de Week der Gebeden," die in vele plaatsen ook va*i ons land en in meer dan 100 landen der aarde in de eerste volle week van elk jaar gehouden wordt, komt duidelijk het doel van de Evan gelische Alliantie uitde Protestantsche Chris tenen, staande op den bodem der Apostolische Geloofsbelijdenis, tot welke kerkgemeenschap zij ook behooren, samen te vereenigen in het opdragen van dezelfde belangen aan God. Behalve dit meest bekende van haar werk, arbeidt de Evangelische Alliantie ook door andere samenkomsten, conferenties, evangelisatie tot het samenbinden der Christenen in een geestelijken band, ter openbaring van de een heid, die er tusschen de geloovigen werkelijk bestaat, ondanks tallooze verscheidenheden. Te Middelburg nu wil het bestuur der Ne derlandsche Afdeeling (die dagteekent van 1867, maar hernieuwd is in 1907) op 29 Oc tober des namiddags te 2Vs uur in een der zalen van Sint Joris een openbare vergadering houden, die voor alle belangstellenden toegan kelijk is, waarin ook waarschijnlijk een afge vaardigde uit Engeland zal spreken, en des avonds te 7 uur een openbare vergadering in de Koorkerk, waar eveneens alle plaatsen vrij zijn. Tusschen de vergaderingen wordt een ge meenschappelijke maaltijd gehouden, waaraan men voor f 1,25 kan deelnemen. Programma's zijn gratis en franco verkrijgbaar bij den Se cretaris, ds. L. W. Bakhuizen van den Brink, Wester straat 18, Utrecht, ds. II. Jonker en ds. J. D. Wielenga. VERSLAG der 6e Classicale Diaconale Conferentie van de Geref. Kerken in de Classis Goes, gehouden op Woens dag 24 September 1913. (Vervolg Artikel 1. De Provincale Kas heeft ten doel aan de Geref. Diaconieën zooveel mogelijk steun te verleenen a. voor idioten ter verpleging op 's Heeren- loo by Ermelo b. voor doofstommen in de stichting „Effa- tha" te Dordrecht; c. voor andere ellendigen, met name voor kinderen wier ouders volgens de Kinderwetten uit de ouderlijke macht zijn ontzet of van de voogdijschap ontheven. De toelage aan diaconieën voor idioten, doof stommen en andere ellendigen zal slechts zoo lang worden verleend, als het bestuur oordeelt dat de staat der kas zulks toelaat zonder ech ter terugwerkende kracht op de reeds gesub- sidiëerde diaconieën uit te oefenen. Art. 2. Het is de dure verplichting der fami- liën, om voor hare idioten, doofstommen en anderen ellendigen, zooveel mogelijk te zorgen en e e r s t d a n zal ondersteuning uit boven genoemde kas verstrekt worden, wanneer door familiën of particuliere liefdadigheid in de be hoeften niet kan worden voorzien of voorzien wordt. De Diaconie, die hulp verlangt, wende zich tot den diaken der Classis, die lid is van het* bestuur dier kas. Art. 3. Aanspraak op ondersteuning uit de kas hebben alleen die kerken, die min stens één rustdag in het jaar tweemaal voor de kas collecteeren. Al de collecten moeten jaarlyks op de derde classicale vergadering aan den diaken, door de Classe benoemd, worden ter hand gesteld, die ze daarna dadelyk aan den penningmeester op zendt. Art. 4. De idioten, doofstommen en andere ellendigen worden verpleegd ten name hunner familiën. De by dragen uit de provinciale kas geraakt. Ja, 'twas zelfs reeds zóó ver met hem ge komen, dat hy met zekere minachting neerzag op alles, wat die weelde, en die pracht niet ten toon spreidde. De vriendelijke woorden van Tante hadden evenwel reeds dadelijk hun invloed op Willem doen gevoelen. Hy kon bemerken, dat liefde de drijfveer was, die haar handelen deed. By Tante in Groningen moest hy zoo dikwijls ondervinden, dat het bloot medelijden geweest was, dat haar had doen besluiten den neef in huis op te nemen. Willem stelde zich dus een aangename vacantieweek voor, al moest hy hier ook iets van zyn overvloed missen. De kennismaking met Oom bracht Willem eerst wel wat in de war. Als Christen kon Oom Jan niet nalaten, het gesprek ook op godsdienstige zaken te brengen, en als Willem hierover hoorde spreken, dan was het hem al tijd, alsof hy Vaders sterfbed weer voor oogen zag en een stem tot hem sprak„Ge bevindt U op een verkeerden weg. Vliedt de begeer lijkheden der jonkheidDoch inplaats van op die roepstemmen acht te geven, versmoorde hy ze in zyn binnenste, en zyn verdorven ver stand zocht dan allerlei uitvluchten, om hem in het kwade tp doen volharden. Oom Jan en Tante Christien wisten echter ook op natuurlijk gebied goed met kinderen worden uitbetaald aan de diaconie die subsidie vraagt. Art. 5. Jaarlijks houdt het bestuur der kas minstens ééne vergadering, ééne maand vóór de Provinciale Synode. Op die vergadering doet de penningmeester rekening en verantwoording van zyn geldelijk beheer en worden voorkomende zaken besproken. Art. 6. Het bestuur zendt jaarlijks aan de Provinciale Synode een verslag van zyne werk zaamheden. De Penningmeester zendt eveneens een staat van ontvangsten en uitgaven. Een der commissieleden zal ter Provinciale Synode tegenwoordig zyn. Art. 7. Door de Zeeuwsche Classes is het Bestuur dezer kas opgedragen aan minstens 5 diakenen, die uit hun midden zullen benoemen een President, Secretaris en Penningmeester. Van het Bestuur treedt volgens rooster jaar lijks een lid af, doch is herkiesbaar. Art. 8. Dit reglement kan op elke Provin ciale Vergadering herzien worden. Het Bestuur. Allereerst dus de vraagIs het reglement naar de beginselen van het werk der Barm hartigheid Reeds de titel doet vermoeden, dat het uitgangspunt van heel deze regeling niet is naar dezen eisch. Zy luidtReglement der Provinciale kas tot ondersteuning van Diaco nieën der Geref. Kerken enz. Hebt ge er wel op gelet er staat niettot ondersteuning van hulpbehoevende Dia conieën het woord hulpbehoevende is er uit weggelaten, en dat met opzet, zooals u straks uit de artikelen zelve blyken zal. Art. 3 toch bepaalt, dat aanspraak op ondersteuning uit de kas hebben alleen die kerken, die min stens één rustdag in het jaar tweemaal voor de kas collecteeren. Wat is dus hier de grond, dat een Diaconie ondersteuning ontvangt Dat zy hulpbehoevend is Neen, maar alleen dat zy (de Kerk) jaarlyks twee collecten houdt. Al is een kerk en haar Diaconie financieel nog zoo krachtig, zy heeft op dien grond recht op de ondersteuning en al is een Kerk en haar Diaconie nog zoo hulpbehoevend, als zy die twee collecten niet houdt, mist zy het recht op on dersteuning, ja mag ze zelfs niet worden on dersteund; maar daardoor is dan ook het be grip van ondersteunen geheel vervalscht. Onder steunen toch onderstelt hulpbehoevendheidde sterkere ondersteunt de zwakkere die geen hulp van noode heeft behoeft geen ondersteuning die gezond van lyf en leden is, gebruikt geen krukken, maar zal door barmhartigheid bewo gen, zyn hulpbehoevenden broeder zoo noodig aan krukken helpen. In den grond van de zaak is deze regeling dan ook niets anders als een verzekeringsmaat- schappytje; een maatschappijtje tot verzekering tegen ongevallen, vermeld in Art. 1, waarvan telkens voor één jaar lid zyn die ^diaconieën, wier kerken hun jaarpremie betalen in den vorm van twee collecten. Dit maatschappijtje, waarvan sommige, niet alle diaconieën lid zijn, staat onder voogdy van de Particuliere Synode, die haar voogdy uitoefent door middel van een bestuur en dit doet onmiddellijk de vraag geboren worden is deze regeling in overeenstemming met ons Kiesrecht De vraag in het 'midden latende of in ab- stracto de meerdere kerkelijke vergaderingen het recht hebben, de bevoegdheid bezitten een cen traal fonds te stichten, meen ik my niet te sterk uit te drukken, als ik beweer, dat om te gaan. Daarom hadden ze reeds van te voren overlegd, hoe ze neef Willem de meeste genoegens konden verschaffen. Een wandeling door het Haagsche bosch schonk onzen vriend eene heerlijke uitspanning. „Prachtig is 't hier had hy meermalen uitgeroepen wanneer hy voor eene lange breede laan stond. „Zoo'n bosch heb ik nog nooit gezienWat een boomsoortenZusje, zusje wat kunt ge hier genieten Wat de plaats betreft zou ik graag met je ruilen." „Ja", zei Grietje, 's zomers is 't hier mooi, en als ik om 7 uur met de zusjes uit de naaischool kom, gaan wy nog wel eens een klein uitstapje maken naar 't Bosch, niet waar Gerrit?" En 's Zondags metYader tusschen kerktijd in de Scheveningsche boseh- jes", vulde nichtje aan. Daar is 't ook mooi! Die moet je ook nog eens zien, Wim „Met genoegen nichtje morgenmiddag. Dan zouden we immers naar de zee De Herten kamp werd nu nog bezichtigd, en daarna stapten broer en zuster vooruit, terwyl Tante met de nichtjes hen volgden. „Heb je 't hier nu niet goed naar den zin, Wim kon Grietje niet nalaten te vragen. „Uitstekend, zus", antwoordde Willem, „ik zou hier wel wonen willen. De plaats is prachtig, hoor! En er is geloof ik nog meer afwisseling dan in Gro ningen." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 2