ils tgB mnrbraid uit iet vonr gerokt.
FEUILLETON.
Broer en Znster.
Kerk en Schoolnieuws.
Evangelische Alliantie.
Ofliciëele Berichten»
oogenblikken de welwillende aandacht van de
lezers vraag voor de organisatiedie de zorg
voor dit belang van 's Heeren Koninkrijk op
zich genomen heeft.
Als alle onze voorgangers zyn wij uitgezon
den tot het zoo veelzins eigenaardige werk
in Shetlands hoofdstad door de zg.n. zeekerken
van Nederlandhet bijschrift op het bord in
de St. Clemenskerk, dat daar hangt boven de
galerij links van het in 1911 ten geschenke
aangeboden „gekleurde glasvenster", vermeldt,
dat de Gereformeerde zeekerken van Nederland
deze versiering van het haar zoo welwillend
afgestane kerkgebouw aangeboden hebben als
een kleine blijk van hare dankbare erkente
lijkheid aan de Established Church van Ler
wick 't zijn de Gereformeerde kerken van
Katwijk aan Zee, Noordwyk aan Zee, Maas
sluis (A), Maassluis (B), Scheveningen (A),
Scheveningen (B), Schiedam, Ylaardingen (A)
en Ylaardingen (B).
De kosten, aan deze uitzending verbonden,
worden echter betaald door eene vereeniging,
genaamd „Bethsaïda" en gevestigd te Scheve
ningen naar artikel twee harer statuten be
oogt zij het behartigen van de geestelijke en
lichamelijke belangen der Nederlandsche zee-
visschers
1°. Door allereerst aan de kerken in Art. 6
genoemd te vergoeden de onkosten door deze
gemaakt voor uitzending naar Lerwick of naar
havens, die genoemde kerken daarvoor zullen
aanwijzen
2°. Door het uitrusten en in de vaart hou
den van een Christelijk hospitaalschip;
3°. Door alle wettige middelen, die dienst
baar kunnen zijn tot bevordering van boven
genoemde belangen.
't Kleinste deel van het voorgestelde ideaal
heeft zij dus nog maar kunnen bereiken van
het uitrusten en in de vaart houden van een
Hospitaal-kerkschip heeft zij tot nog toe moe
ten afzien, hoogstwaarschijnlijk om de zeer
hooge kosten, die zulk een onderneming vraagt.
De verhouding tusschen de z.g.n. zeekerken
en de vereeniging „Bethsaïda" kunnen wij
misschien het gemakkelijkst duidelijk maken
door te zeggen dat zij een soortgelijke is als
die tusschen de kerken in Doleantie en de
kerkelijke kasal is op menige plaats van ons
vaderland die toestand anders geworden, men
herinnert zich nog, dat bij die kerken de ar
beid uitging van den kerkeraad, maar de ker
kelijke kas had te zorgen voor de finantiën
soortgelijk staat het nu ook met den arbeid
in Lerwick, want de „zeekerken" zenden uit,
doch „Bethsaïda" betaalt.
Zooals wel van zelf spreekt, is de eerste bron
waaruit „Bethsaïda" de benoodigde gelden
toevloeien de offervaardigheid van al die ker
ken, die zeekerken worden genoemd of die bij
den arbeid in Lerwick zoo nauw betrokken
zijn, omdat een klein deel hunner leden tot de
zeevisschers behoortal deze kerken gevoelen
natuurlijk veel meer voor het werk in Shet
lands hooge Noorden, dan die, wier lidmaten
verre van de woelige wateren hun arbeid hebben
en misschien wel om het zeevolk, dat zoo zuur
zijn stuk brood verdient, heel weinig denken
en zich bekommerenals 't eens stormt, dat
de wind door de straten giert en in de sehoor-
steenen buldert, mogen zij eens meewarig
zeggen: „och, die arme menschen op zee",
in den gewonen gang van het leven hebben
zij toch met hun eigen maatschappelijke positie
meestal meer dan genoeg te doen.
Een veehaal dooe PEKAH.
7) HOOFDSTUK III.
Willem was wel voor dit plan te vinden.
Grietje had hem in den laatsten brief nog ge
schreven, hoe heerlijk ze met tante en de nichtjes
gewandeld had in het Haagsche Bosch, en vroe
ger had ze hem al eens jaloersch gemaakt naar
het Scheveningsche zeestrand. En ook Wil
lem wilde graag zijn zusje weer eens zien. Wel
had hij in 't begin sterker naar haar verlangd
dan in den laatsten tijd, doch nu oom met zijn
voorstel kwam, was de stem des bloeds weer
gaan spreken in hem.
Het werd dus vastgesteld, dat Willem de
volgende week Maandag zou vertrekken en dan
een heele week in Den Haag zou blijven. Hoe
verheugde hij zich reeds in dit heerlijk voor
uitzicht
De Maandagmorgen kwam. Tante had voor
Grietje en de beide nichtjes een versnapering
meegegeven, en Willem stapte welgemoed naar
het station, om met den sneltrein zich naar
's Gravenhage te begeven.
De tweede bron evenwel, die „Bethsaïda"
toevoert de onmisbare middelen, zijn de contri
buties en bijdragen van de leden en begun
stigers der vereeniging. Om lid te wezen, moet
men instemmen met het doel en den grondslag
der vereeniging en zich verbinden tot een jaar-
lijksche bijdrage van f 1.50terwijl ieder, die
door geldelijke bijdragen de vereeniging steunt,
als begunstiger wordt beschouwd.
Hoeveel leden en begunstigers Bethsaida nu
telt, is mij niet bekendmaar wel weet ik,
dat het er niet zoovelen zijn, dat vermeerdering
van dat getal overbodige weelde zou moeten
geheeten wordente klagen over gebrek aan
belangstelling, die ook wat weet af te zonderen,
valt er nietdoch gewenscht zoude het zeker
zjjn, dat althans enkelen onder onze Gerefor
meerde broederen, die het voorrecht hebben
van het „goed te kunnen doen", lid of begun
stiger van Bethsaïda werden.
Daar ik my nu vleien durf, dat ik door de
in Zeeuwsch Kerkblad gegeven schetsjes over
„Zomermaand in Lerwick" althans eenige be
langstelling bij- de lezers heb mogen wekken
voor het schoone doel, dat de vereeniging Beth
saïda beoogt en nastreeft, zoo neem ik cie vrij
heid om ze te beëindigen met het vriendelijk
verzoek aan al de „gegoede" lezers, dat zij zich
als lid of ten minste als begunstiger van „Beth
saïda" bij mij willen opgevenzorgen wil ik
dan gaarne, dat hunne adressen den penning
meester van „Bethsaïda", ds. S. Goslinga van
Schiedam, bekend worden.
Wat blijdschap zoude het mjj wezen, zoo
„Zomermaand in Lerwick" welhaast bracht een
„zomermaand voor „Bethsaïda", die den pen
ningmeester met moed en opgewektheid zijn
bemoeienissen voor de zeevisschers doet voort
zetten
Mijn lezer, zoo gij iets by het lezen der
schetsjes voor dit belang van Gods Koninkrijk
zyt gaan gevoelen, stelt ons dan ditmaal niet
te leurD. Pol.
BEROEPEN
te Ambt-Yollenhove Ads. Jolis Kwak te
Heerde
te Vianen ds. C. J. de Kruijter te Oostkapelle
te Augustinusgads. G D. Scheepsma te
Roodeschool
te Kampen ds. R. W. Huizing te IJmuiden
te Goëngads. W. L. Korfker te Jutrijp
te Hazerswoude ds. R. v. d. Kamp te Breukelen.
BEDANKT
voor Goënga ds. H. Popma te Tzum
voor Schipluiden ds. C. A. de Nood te
Harmeleri
voor Geesterends. G. H. de Jonge te
Scharnegoutum.
Men meldt ons uit Terneuzen
Woensdagavond trad voor de Chr. Jongel.
Yer. alhier in de Geref. kerk op ds. J. B.
Netelenbos, van Middelburg. Na opening door
den voorzitter ving spreker zijn rede over Paulus
opf den Areopagus aan. Z.Eerw. begint met te
wijzen op de steden der oudheid Jeruzalem,
Rome en Athene. Rome bezat het genie van
het rechtAthene dat van de geleerdheiden
Jeruzalem dat van de religie. Paulus was de
man, die moedig het geloof te Rome en Athene
bracht. Op zeer boeiende wijze stelde spreker
in 't licht de rede van Paulus op den Areopa
guseen rede, die de hoogste waarheden in
een kort bestek verdedigde.
De Nederlandsche Afdeeling van de Evan
gelische Alliantie heeft het voornemen om op
Woensdag 29 October te Middelburg twee
openbare samenkomsten te houden, ten einde
de beginselen en het werk der Evangelische
'tWas reeds laat in den middag, toen onze
vriend in de residentie aankwam. Wat een
aangename verrassing voor hem, Grietje aan het
station te vinden! Wat hadden beiden elkaar
veel te vragen en veel te vertellen. Want nu
eerst kwam het Willem in de gedachten, hoe
veel hy vergeten had, in de brieven te zetten
En Grietje geraakte by na niet uitgepraat over
de vriendelijkheid van oom en tanteden aan-
genamen omgang met de beide nichtjesde
prachtige omstreken der stad, en zooveel an
dere zaken.
Ongemerkt waren ze in de meer burgerlijke
buurt gekomen en weldra stonden ze voor het
huis van oom.
Tante verwelkomde Willem. Yóór een jaar
zou de huiskamer op dezen een prettigen indruk
gemaakt hebben. In alles herinnerde zy aan
de ouderlijke woning. De hooge schoorsteen,
de eenvoudige schilderijen aan den helderwitten
muur, de vierkante tafel, de gewone rietmat-
stoelen, dat alles was juist als in de arbeiders
woning te O.
Nu echter was Willem iets anders gewoon. De
grootschheid des levens trekt vele menschen aan,
en men wil gaarne van den eenvoudigen stand
naar iets hoogers streven. Zoo ook onze vriend.
De weelde, die bij oom Gerrit heerschte, mocht
in het begin den knaap eenigszins hebben af
geschrikt, van lieverlede was hij er aan gewoon
Alliantie meer bekend te maken. In de Week
der Gebeden," die in vele plaatsen ook va*i
ons land en in meer dan 100 landen der aarde
in de eerste volle week van elk jaar gehouden
wordt, komt duidelijk het doel van de Evan
gelische Alliantie uitde Protestantsche Chris
tenen, staande op den bodem der Apostolische
Geloofsbelijdenis, tot welke kerkgemeenschap
zij ook behooren, samen te vereenigen in het
opdragen van dezelfde belangen aan God.
Behalve dit meest bekende van haar werk,
arbeidt de Evangelische Alliantie ook door
andere samenkomsten, conferenties, evangelisatie
tot het samenbinden der Christenen in een
geestelijken band, ter openbaring van de een
heid, die er tusschen de geloovigen werkelijk
bestaat, ondanks tallooze verscheidenheden.
Te Middelburg nu wil het bestuur der Ne
derlandsche Afdeeling (die dagteekent van
1867, maar hernieuwd is in 1907) op 29 Oc
tober des namiddags te 2Vs uur in een der
zalen van Sint Joris een openbare vergadering
houden, die voor alle belangstellenden toegan
kelijk is, waarin ook waarschijnlijk een afge
vaardigde uit Engeland zal spreken, en des
avonds te 7 uur een openbare vergadering in
de Koorkerk, waar eveneens alle plaatsen vrij
zijn.
Tusschen de vergaderingen wordt een ge
meenschappelijke maaltijd gehouden, waaraan
men voor f 1,25 kan deelnemen. Programma's
zijn gratis en franco verkrijgbaar bij den Se
cretaris, ds. L. W. Bakhuizen van den Brink,
Wester straat 18, Utrecht, ds. II. Jonker en
ds. J. D. Wielenga.
VERSLAG der 6e Classicale Diaconale
Conferentie van de Geref. Kerken in
de Classis Goes, gehouden op Woens
dag 24 September 1913.
(Vervolg
Artikel 1. De Provincale Kas heeft ten doel
aan de Geref. Diaconieën zooveel mogelijk
steun te verleenen
a. voor idioten ter verpleging op 's Heeren-
loo by Ermelo
b. voor doofstommen in de stichting „Effa-
tha" te Dordrecht;
c. voor andere ellendigen, met name voor
kinderen wier ouders volgens de Kinderwetten
uit de ouderlijke macht zijn ontzet of van de
voogdijschap ontheven.
De toelage aan diaconieën voor idioten, doof
stommen en andere ellendigen zal slechts zoo
lang worden verleend, als het bestuur oordeelt
dat de staat der kas zulks toelaat zonder ech
ter terugwerkende kracht op de reeds gesub-
sidiëerde diaconieën uit te oefenen.
Art. 2. Het is de dure verplichting der fami-
liën, om voor hare idioten, doofstommen en
anderen ellendigen, zooveel mogelijk te zorgen
en e e r s t d a n zal ondersteuning uit boven
genoemde kas verstrekt worden, wanneer door
familiën of particuliere liefdadigheid in de be
hoeften niet kan worden voorzien of voorzien
wordt.
De Diaconie, die hulp verlangt, wende zich
tot den diaken der Classis, die lid is van het*
bestuur dier kas.
Art. 3. Aanspraak op ondersteuning uit de
kas hebben alleen die kerken, die min
stens één rustdag in het jaar tweemaal
voor de kas collecteeren.
Al de collecten moeten jaarlyks op de derde
classicale vergadering aan den diaken, door de
Classe benoemd, worden ter hand gesteld, die
ze daarna dadelyk aan den penningmeester op
zendt.
Art. 4. De idioten, doofstommen en andere
ellendigen worden verpleegd ten name hunner
familiën. De by dragen uit de provinciale kas
geraakt.
Ja, 'twas zelfs reeds zóó ver met hem ge
komen, dat hy met zekere minachting neerzag
op alles, wat die weelde, en die pracht niet
ten toon spreidde.
De vriendelijke woorden van Tante hadden
evenwel reeds dadelijk hun invloed op Willem
doen gevoelen. Hy kon bemerken, dat liefde
de drijfveer was, die haar handelen deed. By
Tante in Groningen moest hy zoo dikwijls
ondervinden, dat het bloot medelijden geweest
was, dat haar had doen besluiten den neef in
huis op te nemen. Willem stelde zich dus
een aangename vacantieweek voor, al moest
hy hier ook iets van zyn overvloed missen.
De kennismaking met Oom bracht Willem
eerst wel wat in de war. Als Christen kon
Oom Jan niet nalaten, het gesprek ook op
godsdienstige zaken te brengen, en als Willem
hierover hoorde spreken, dan was het hem al
tijd, alsof hy Vaders sterfbed weer voor oogen
zag en een stem tot hem sprak„Ge bevindt
U op een verkeerden weg. Vliedt de begeer
lijkheden der jonkheidDoch inplaats van
op die roepstemmen acht te geven, versmoorde
hy ze in zyn binnenste, en zyn verdorven ver
stand zocht dan allerlei uitvluchten, om hem
in het kwade tp doen volharden.
Oom Jan en Tante Christien wisten echter
ook op natuurlijk gebied goed met kinderen
worden uitbetaald aan de diaconie die subsidie
vraagt.
Art. 5. Jaarlijks houdt het bestuur der kas
minstens ééne vergadering, ééne maand vóór
de Provinciale Synode. Op die vergadering doet
de penningmeester rekening en verantwoording
van zyn geldelijk beheer en worden voorkomende
zaken besproken.
Art. 6. Het bestuur zendt jaarlijks aan de
Provinciale Synode een verslag van zyne werk
zaamheden. De Penningmeester zendt eveneens
een staat van ontvangsten en uitgaven.
Een der commissieleden zal ter Provinciale
Synode tegenwoordig zyn.
Art. 7. Door de Zeeuwsche Classes is het
Bestuur dezer kas opgedragen aan minstens 5
diakenen, die uit hun midden zullen benoemen
een President, Secretaris en Penningmeester.
Van het Bestuur treedt volgens rooster jaar
lijks een lid af, doch is herkiesbaar.
Art. 8. Dit reglement kan op elke Provin
ciale Vergadering herzien worden.
Het Bestuur.
Allereerst dus de vraagIs het reglement
naar de beginselen van het werk der Barm
hartigheid Reeds de titel doet vermoeden, dat
het uitgangspunt van heel deze regeling niet
is naar dezen eisch. Zy luidtReglement der
Provinciale kas tot ondersteuning van Diaco
nieën der Geref. Kerken enz.
Hebt ge er wel op gelet er staat niettot
ondersteuning van hulpbehoevende Dia
conieën het woord hulpbehoevende is er uit
weggelaten, en dat met opzet, zooals u straks
uit de artikelen zelve blyken zal. Art. 3 toch
bepaalt, dat aanspraak op ondersteuning uit
de kas hebben alleen die kerken, die min
stens één rustdag in het jaar tweemaal voor
de kas collecteeren. Wat is dus hier de grond,
dat een Diaconie ondersteuning ontvangt Dat
zy hulpbehoevend is Neen, maar alleen dat
zy (de Kerk) jaarlyks twee collecten houdt.
Al is een kerk en haar Diaconie financieel nog
zoo krachtig, zy heeft op dien grond recht op
de ondersteuning en al is een Kerk en haar
Diaconie nog zoo hulpbehoevend, als zy die twee
collecten niet houdt, mist zy het recht op on
dersteuning, ja mag ze zelfs niet worden on
dersteund; maar daardoor is dan ook het be
grip van ondersteunen geheel vervalscht. Onder
steunen toch onderstelt hulpbehoevendheidde
sterkere ondersteunt de zwakkere die geen hulp
van noode heeft behoeft geen ondersteuning
die gezond van lyf en leden is, gebruikt geen
krukken, maar zal door barmhartigheid bewo
gen, zyn hulpbehoevenden broeder zoo noodig
aan krukken helpen.
In den grond van de zaak is deze regeling
dan ook niets anders als een verzekeringsmaat-
schappytje; een maatschappijtje tot verzekering
tegen ongevallen, vermeld in Art. 1, waarvan
telkens voor één jaar lid zyn die ^diaconieën,
wier kerken hun jaarpremie betalen in den
vorm van twee collecten.
Dit maatschappijtje, waarvan sommige, niet
alle diaconieën lid zijn, staat onder voogdy
van de Particuliere Synode, die haar voogdy
uitoefent door middel van een bestuur en dit
doet onmiddellijk de vraag geboren worden
is deze regeling in overeenstemming met ons
Kiesrecht
De vraag in het 'midden latende of in ab-
stracto de meerdere kerkelijke vergaderingen het
recht hebben, de bevoegdheid bezitten een cen
traal fonds te stichten, meen ik my niet te
sterk uit te drukken, als ik beweer, dat
om te gaan. Daarom hadden ze reeds van te
voren overlegd, hoe ze neef Willem de meeste
genoegens konden verschaffen. Een wandeling
door het Haagsche bosch schonk onzen vriend
eene heerlijke uitspanning. „Prachtig is 't hier
had hy meermalen uitgeroepen wanneer hy
voor eene lange breede laan stond. „Zoo'n
bosch heb ik nog nooit gezienWat een
boomsoortenZusje, zusje wat kunt ge hier
genieten Wat de plaats betreft zou ik graag
met je ruilen." „Ja", zei Grietje, 's zomers
is 't hier mooi, en als ik om 7 uur met de
zusjes uit de naaischool kom, gaan wy nog
wel eens een klein uitstapje maken naar 't Bosch,
niet waar Gerrit?" En 's Zondags metYader
tusschen kerktijd in de Scheveningsche boseh-
jes", vulde nichtje aan. Daar is 't ook mooi!
Die moet je ook nog eens zien, Wim
„Met genoegen nichtje morgenmiddag. Dan
zouden we immers naar de zee De Herten
kamp werd nu nog bezichtigd, en daarna
stapten broer en zuster vooruit, terwyl Tante
met de nichtjes hen volgden. „Heb je 't hier
nu niet goed naar den zin, Wim kon Grietje
niet nalaten te vragen. „Uitstekend, zus",
antwoordde Willem, „ik zou hier wel wonen
willen. De plaats is prachtig, hoor! En er
is geloof ik nog meer afwisseling dan in Gro
ningen."
(Wordt vervolgd.)