lis t«n Tourlraid ilt let roir gerokf. FEUILLETON. Gij, Ouderlingen Een veehaal dooe PEKAH. Broer en Zuster. Kerk en Schoolnieuws. Ofliciëele Berichten. Regeling der Evangelisatie-diensten in de Classis Axel. KLOOSTERZANDE. in zulke gevallen de predikant moet plaats maken voor den geneesheer. Een andere broeder achtte het gewenscht, veel met de oude schrijvers te werken het zou goed zjjn, zoo dacht hij, om zich in de prediking telkens op die oude schrijvers te beroepen voor zulke autoriteiten zouden de piëtisten zich buigen. Dr. van Schelven maakte echter de zeer juiste opmerking, dat alleen de Heilige Schrift voor ons gezag heeft en dat wij de gemeente moeten leeren zich daarvoor te bukken bovendien, als de prediker zich beroept op het ééne gevoelen van zulk een ouden schrijver, dan komt een gemeentelid met een ander gevoelen aandragen uit hetzelfde boek, of van een anderen ouden schrijverde menschen moeten ervan afzien zich te dekken met het gezag van menschenGods Woord alleen is de waarheid. Om deze oorzaak keurde hij het ook af, dat een predikant zjjn eigen bekeeringsgeschiedenis vertellen zou, om het vertrouwen der vromen te winnen. Paulus en de andere apostelen deden dit ook niet; alleen heeft Paulus zijn roeping tot het apostelambt verdedigd, en daaraan ont leende hij zijn gezag. De gemeente moet naar ons, predikers, booren, omdat wij in het ambt staan, en alzoo dienaren van Christus zijn. Nooit mogen wij de gemeente aanleiding geven ons woord aan te nemen vanwege ons persoonlijk geloofsleven. God heeft ons in het ambt gesteld en daarom spreekt God door ons tot de gemeente wij zjjn ambassadeurs van Christus. Het wordt menschendienarij, als de leden ons zouden eeren en hooren, omdat wij zulk een mooie bekeerings geschiedenis hebben gehad Er waren bij de gedane vragen nog wel andere te voegen geweestb.v. wat wij denken moeten van sommige predikanten, die zich toeleggen op het gebruik van „termen". Een ieder weet wel, wat dit beteekent. Allerlei vrome, klinkende gezegden worden uitgekraamd. Zoo bad een (Hervormd) predikant, of de Heere met het slijk van Zjjn goddelijke vingeren zijn oogen wilde openen Er wordt wat met die vrome termen gesoldEr zijn kerken, waar de predikant als zeer godzalig geroemd wordt, omdat hij zoo vaardig is in het gebruiken van die termen. Is er ook in deze niet veel oogendienarij en menschenbehagerij Wij gelooven dan ook niet, dat er een zegen rusten kan op het gebruik van die termen, alleen om de gemeente ter wille te zijn en vertrouwen te wekken. Beter is het de wenk van een mijner vroegere leermeesters ter harte te nemen, om n.l. meer schriftuurlijke uitdrukkingen te gebruiken, om meer de H. S. zelf te laten spreken. Een dienaar des Woords, die reeds tientallen jaren in het ambt staat, gaf de wenk vooral de leer der vrije genade tot haar recht te laten komen. Natuurlijk was dr. van Schelven daar niet tegendoch hij meende, en o.i, terecht, dat de leer der vrije genade niet op zich zelf moet genomen, maar in verband moet worden beschouwd met de beloften Godsheeft niet de Heere zelf ze saam verbonden? J. D. WlELENGA. Prof. Lindeboom heeft een jeugdig hart en is nog vol idealen. Het terrein van het maat schappelijk leven speurt hij na, en zoo geeft hij den stoot tot oprichting van krankzinnigen gestichten, een doofstommeninstituut, blinden verzorging, ziekenverpleging, enz. enz. alles rustend op het solide fundament van de Hei lige Schrift en de Gereformeerde belijdenis schriften. 6) HOOFDSTUK III. Dadelijk vond Grietje een aanknoopingspunt bij haar beide nichtjes. De oudste, een meisje van 10 jaar, heette evenals zijde andere, Jacoba, was 8 jaar oud. Zij hadden al verlangend uit gezien naar de komst van haar nieuwe zusje, zooals zij haar noemden, en toen Grietje wat van de reis bekomen was, waren ze met hun drieën druk aan 't spelen gegaan. Om zeven uur kwam vader thuis, en dit gaf nieuwe afwisseling. De kinderen liepen op hem toe en als een lang verwacht vdend werd hij binnengebracht. Oom Jan sprak een paar vriendelijke woorden tot de kleine huisgenoote, en vervolgde toen „'k Ben blij, dat jullie al zoo goed met elkaar overweg kunt. 't Zal, hoop ik, in 't vervolg nog wel beter gaan, als jullie elkaar wat meer kent." Oom Jan bad voor den avondmaaltijd, en toen deze afgeloopen was, werd een hoofdstuk gelezen uit den Bijbel, waarna weder gedankt werd. Welk een gansch andere huishouding Voor misstanden op het kerkelijk erf heeft Prof. Lindeboom ook een open oogen in prachtig idealisme slaat hij de hand aan den ploeg, om die misstanden uit den weg te rui men. Heeft hij niet jarenlang waargenomen het gebrek aan vorming bij onze ouderlingen Voor de ontwikkeling van het diakenambt is in de laatste jaren veel gedaan voor de broeders diakenen zjjn zelfs twee handboeken versche nen zij hebben een correspondentie-blad, waarin zij de uiteenzetting vinden van de diaconale belangen, en in bond met de Centrale Diaco nale Conferentie worden allerwege classicale conference's gehouden. Doch wat wordt er voor onze ouderlingen gedaan? Zjj hebben geen handboeken, geen correspondentieblad, geen conferentie's. Het scheen, alsof van Middelburg de victorie zou beginneneen broeder ouderling uit één der dorpskerken noodigde ouderlingen uit met hem mee te werken tot oprichting eener classicale ouderlingen-conferentie. De ouderlingen in Middelburg A spraken hun sympathie uit, en zeiden medewerking toe. Het kindje is nog steeds niet geboren Daarom deed het ons te meer goed, dat Prof. Lindeboom het pleit voor onze ouderlingen opnam, en dat deed hjj met een vuur en ide alisme, welke ons beschaamden. Om de grootheid en gewicht van het ouder lingen-ambt ons te doen gevoelen, beriep hjj zich op het bevestigingsformulierallerwege vermenigvuldigen zich de .vraagstukken, o. a. ten opzichte van den arbeid van Evangelisatie en Zending. En omdat er zoovele vacante ge meenten zjjn, hebben niet alle ouderlingen de zoo gewensehte leiding en voorlichting van predikanten. In de vorige eeuwen hebben de Geref. kerken ternauwernood eenige aandacht aan de ouder lingen gewjjden ook in onze dagen, meende Prof. Lindeboom, werden zjj te weinig in com- missie's benoemd, waardoor hun een goede gelegenheid tot ontwikkeling wordt ontnomen. Bovendien is de bodem, waarin het ouder lingenhout groeit, niet zoo vruchtbaar meer. De leden der gemeente toch gaan niet vooruit in Schriftkennis, geesteljjke ervaring, enz. Het wordt dan ook steeds moeiljjker geschikte candidaten voor het ouderlingschap te vinden. Een treffend woord hoorden wjj ten dezen opzichte van een predikant, die verscheidene tientallen jaren een kerk met eere had gediend. Toen hjj predikant bjj die kerk werd, had hjj mannen tot ouderlingen, die buitengewoon met gaven waren begiftigd, leiding wisten te geven, en zelfs bjj afwezigheid van den leeraar in oefening konden voorgaan. Na dit geslacht trad een ander geslacht op, dat reeds minder met gaven was bedeelden toen hjj de herder staf neerleide, nam juist het vierde geslacht, dat hjj nu mocht beleven, in de kerkeraads- banken plaats, en dit reikte niet eens tot de knieën van de vroegere ambtsdragers. Zoo had die predikant in den loop van i 50 jaren een gestadigen achteruitgang gezien. Misschien is het zoo op meerdere plaatsen. Prof. Lindeboom wees daar ook op. Hjj gaf echter aan onze ouderlingen alle eer. Hjj prees den jjver, de volharding, de zelfopoffering van talloos velen dezer broeders. Maar hun ontbreekt te veelzjj hebben geen genoegzame voorberei ding gehaden daarom hebben de kerkeraden zorg te dragen, dat aan onze jeugdige leden der gemeente zulken een voorbereiding worde ge geven, opdat er straks geschikte ouderlingen mogen zjjn. was dit dan die van oom Gerrit. Geen weelde werd er gevonden, zelfs geen overvloed, maar toch was hier een schat te aanschouwen die voor geen geld te verkrjjgen is. De vrede Gods woonde in de harten van vader en moeder, en zelfs aan de kinderen was dit merkbaar. 't Behoeft ons dus niet te verwonderen, dat Grietje zich spoedig in haar nieuwe omgeving thuis gevoelde. Wel was zjj vader en Willem en buurvrouw nog niet vergeten, doch oom en tante deden alles, om de arme weeze het groote verlies zooveel mogeljjk te vergoeden. Met de nichtjes ging zjj weldra naar school, en na schooltjjd mochten ze samen weieens de stad ingaan, zoodat het niet ontbrak aan afwisseling. Toen Grietje veertien dagen bjj oom geweest was, bracht de post een brief aan haar adres. Hjj droeg het stempel van Groningen, en ze herkende Willems schrift. Wat was ze bljj, weer eens wat van haar broer te vernemen Haastig brak ze de enveloppe los, en las ze wat Willem haar mee te deelen had. Veel schreef hjj over de stadook over zjjn werk maar over oom en tante liet hjj weinig uit.. Dat hjj aan tafel bad noch dankte, dat er in ïuis niet in den Bjjbel gelezen werd, dat hjj nog niet ter kerk geweest was, dat alles ver borg hjj zorgvuldig. Daarvoor was zusje nog te klein, dacht Willem. En zjj, die aireede in het ambt staan, hebben ook een ernstige roeping. Trouwens, het be vestigingsformulier wjjst daarop met'nadruk, Prof. Lindeboom wenschte dan ook, dat er b.v, een cursus of iets dergeljjks werd gehouden waarop onderricht werd gegeven in kennis der Heilige Schrift, de belijdenisschriften, geschie denis der Kerk, het sociale leven, Kerkregee^ ring, enz. Waar zulk een cursus ontbreekt legge men zich toe op zelfontwikkeling; de predikanten moeten er rekening mede houden in de bediening des Woordsen practisch moet men zich oefenen in het houden van Zondags school, het doen van ziekenbezoek enz. Ten slotte opperde prof. Lindeboom de gedachte, dat in overeenstemming met de Kerkenorde, de ouderlingen moesten gekozen worden voor 2 jaren, als een soort proeftjjd terwjjl degenen, die dan waren gebleken goed te zjjn, 6 jaren konden aanblijven. Natuurljjk ontstond er naar aanleiding van dit referaat een levendig debat. Sommigen vroegen of het stellen van een proeftjjd niet gevaarljjk was voor de waardigheid van minder geschikte ouderlingen en of het dan niet wen- scheljjk was ook een predikant een proeftijd te geven Ook legden eenige sprekers er den nadruk op, dat vele predikanten toch al last hebben van de eigenwijsheid hunner ouderlingen, en dat dit met een opleiding er niet beter op zou worden. Daartegenover merkten weer anderen op, dat hoe meer kennis iemand verwerft, hoe kleiner hjj wordt in eigen oogeneigenwijsheid is een bewjjs van domheid. De meeste debaters konden niet meegaan met de gedachte van een bepaalde opleiding tot het ouderlingschap. Zjj wezen op de beteekenis der j ongelingsvereenigingen, de noodzakelijkheid van het prediken uit de pastoraalbrieven, en het spreken over kerkregeering en het behandelen van de Kerkenorde op de kerkeraadsvergade- ringen. Een predikant, vergrijsd in den arbeid des Evangelie's, wjjdde nog een bijzonder woord aan de beteekenis van het ouderlingen-ambt. Hjj had de ervaring opgedaan, dat vele ouder lingen uit het oog verliezen, dat zjj eenmaal rekenschap zullen geven van hun arbeid, even goed als de dienaren des Woords. Het was hem opgevallen tjjdens zjjn 40-jarige ambsbe1 diening, dat de ouderlingen, als zjj in de con sistorie vóór de prediking baden voor den leeraar, nooit baden voor zich zeivenzjj deden in het gebed den predikant wel gevoelen welk gewichtig werk hjj had te doen, en hoe hjj bekwaammaking noodig had, maar zjj dachten er niet aan voor zich zelf om bjj stand te vra gen, alsof het ouderlingen-ambt niet gewichtig was en de ouderlingen geen bekwaammakende genade noodig haddenHjj achtte het wen- scheljjk, dat in de kerkeljjke bladen eens meer aandacht aan het ouderlingschap werd gewijd Het antwoord van Prof. Lindeboom was kort. Twee opmerkingen vonden wjj nog van belang. Allereerst, dat het ouderlingschap mag worden begeerd; dat dit geen bewjjs behoeft te zjjn van hooggevoelend te wezen, doch ook kan voortkomen uit een hart, dat gaarne den Heere wil dienen. En ten tweede, dat er twee uiter sten zjjn, waarvoor wjj waken moetenn.l. de ouderlingen te kort te laten zitten (naar de Kerkenorde: 2 jaren,) en te lang, dat is voor hun leven te doen aanbljjven. Dat dit referaat de aandacht getrokken heeft, bljjkt uit het feit, dat de N. R. Gt. in haar kerknieuws een geheel artikel er aan wjjdde, meenend, dat in de Hervormde kerk de fout Waarheid was, dat hjj zich voor Grietje schaamde over zjjn gedrag. De brief werd reeds denzelfden avond be antwoord. Ook oom deed er een lettertje bjj, en reeds den volgenden dag had Willem het schrjjven van zjjn zusje. Hoe benjjdde hjj haar, toen zjj hem vertelde van dien goeden oom, die 's avonds, als hjj in zjjn rieten stoel zat, zoo mooi kon vertellen, of met wien zjj en de nich tjes zoo aardig kon zingen. 't Was alsof een stem hem influisterde„Doe ook zoo. Neem een voorbeeld aan uw zusje en houd u aan wat vader u geleerd heeft." Doch die goede stem werd door Willems redeneeringen spoedig tot zwjjgen gebracht. 'tGing nu immers ook goed. Hjj bad toch trouw eiken dag en ook las hjj geregeld in zjjn Bjj beitje. Helaas! 't waren slechts vormen. De eerbied voor vader en de kracht zjjner opvoeding in ïuis en op school deden soms zjjn hart kloppen, als hjj aan zjjn verkeerden weg dacht, en deden lem ook nog vasthouden aan het bjjbellezen en bidden. Ware hjj onder goede leiding ge bleven, wellicht had het zaad, in zjjn kinder- ïart gestrooid, onder Gods zegen nog vruchten gedragen. Nu echter maakte de booze van de omstandigheden gebruik, om het te verstikken. Overigens ging alles naar wensch. Hoe lan ger hjj bjj het timmervak was, hoe meer lusj was, dat men onder ouderlingen oude menschen verstond, en jeugdige menschen bjj het kiezen voorbjjging. Onze kerken kunnen niet anders dan Prof. Lindeboom dankbaar zjjn, dat hjj deze gewich tige zaak aan de orde heeft gesteld. Er schuilt voor onze kerken groot gevaar in het gebrek van predikantendoch niet minder moet als noodstand worden aangemerkt, dat de keuze aan goede ouderlingen steeds moeilijker wordt want zjj zjjn er bjjna niet. J. D. WlELENGA. TWEETAL te Krabbendjjkeds. A. J. de Boer te Grjjps- kerk (Gr.) ds. J. S. Schaafsma te Em- mercompascuum. te Vianen ds. C. J. de Krujjter te Oostkapelle ds. G. M. v. Rennes te Dussen. te Kampends. J. C. Brussaard te Meppel ds. R. W. Huizing te Ymuiden. BEROEPEN te Genderen ds. B. Mejjer te Brouwershaven te Klundertds. K. van Anken te Pernis te Duurswoudeds. W. L. Korfher te Jutrjjp te Nieuwveends. A. Ph. S. Schaafsma te Lioessens te Molenaarsgraafds. W. Weener te Oudega te Voorthuizen: ds. L. J. C. Krejjt te Huizum te Amsterdamds. J. Douma te W atergraafs- meer. BEDANKT voor Oudewater ds. D. Hogenbirk te Charlois voor Engwierumds. W. H. Bouwman te Schoonrewoerd voor Nunspeetds. W. H. Oosten te Scheve- ningen voor Middelharnisds. J. G. Breukèlaar te Surhuisterveen. October 1913—Februari 1914. AARDENBURG. 12 Oct. ds. Lammertsma 19 Oct. 26 Oct. ds. v. d. Wal2 Nov. 9 Nov. ds. v. 't Sant 16 Nov. 23 Nov. ds. Kujjper30 Nov. ds. v. 't Sant7 Dec. ds. de Walle14 Dec. ds. v. 't Sant21 Dec. ds. Bruins28 Dec. 4 Jan. ds. v. 'tSant; 11 Jan. ds. v. 'tSant; 18 Jan. ds. Hulstejjn25 Jan. BRESKENS. 12 Oct. ds. Lammertsma19 Oct. ds. v. 't Sant 26 Oct. ds. v. d. Wal2 Nov. 9 Nov. ds. v. 't Sant16 Nov. 23 Nov. ds. Kujjper 30 Nov. ds. Kujjper7- Dec. ds. de Walle14 Dec. ds. Kujjper; 21 Dec. ds. Bruins; 28Dec. 4 Jan. ds. v. 't Sant11 Jan. ds. Kujjper 18 Jan. ds. Hulstejjn; 25 Jan. 19 Oct. ds. Bruins; 2 Nov. ds. de Walle; 16 Nov. ds. v. d. Wal30 Nov. ds. Lammertsma 14 Dec. student28 Dec. ds. Hulstejjn11 Jan. ds. Bruins25 Jan. ds. de Walle. Namens Deputaten ad hoe, Ds. J. H. Lammeetsma, Scriba. Axel, 2 Oct. 1913. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Axel gehouden te Ter- neuzen op Donderdag 2 October 1913. Art. 1. Bjj afwezigheid van den praeses opent de assessor, ds. G. R. Kujjper, de ver gadering, doet zingen Ps. 105 3, leest Ps. 123 en 124 en gaat voor in gebed. De praeses der roepende kerk van Axel (B) inmiddels ter vergadering gekomen spreekt een welkomst woord. hjj er in kreeg. Oom kon over den leerling tevreden zjjn. Toen de winteravonden kwamen, moest Willem een begin maken met het tee kenen. Oom was zelf in die kunst goed be dreven, en kon zjjn neef vooreerst wel les geven. Willem vond het prettig en gansche avonden kon hjj over zjjne teekening gebogen zitten, om die zoo netjes mogeljjk af te maken. Het Bjjbellezen moest er wel eens bjj inschieten. Willem suste dan zjjn geweten, door te zeggen Morgen doe ik het dubbel"^ Maar hiervan kwam gewoonljjk weinig. Langs zoo meer ge raakte hjj verzoend met zjjne nieuwe leefwjjze, en toen er een jaar verloopen was, wist hjj niet beter, of het behoorde zoo. In de brieven aan Grietje schreef hjj bjjna uitsluitend over zjjne dageljjksche bezigheden, over de vorderin gen, die hjj maakte, of over het nieuws uit de stad, maar slechts bjj uitzondering kwamen er aerinneringen aan vader in voor. Op een mooien Juli-avond kwam Willem met een der knechts van een karwei thuis, toen oom ïem vroeg „Wel, jongen, zou je niet eens een paar dagen vacantie willen hebben ,Vacantie, oom?" vroeg Willem, „hoe be doelt u dat?" ,Wel", zei oom, „ik dacht het wordt tjjd, dat je eens naar je zusje gaat. En daar er op 't oogen- blik niet heel veel werk aan den winkel is, kun je 'tnu wel eens waarnemen." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 2