Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie TanDs. L. BOUMI, Ds. R. J. YIN DER YEEN en Ds. J. D. WIELENGA. Pile Jaargang. Vrijdag 25 Juli 1913. No 6. UIT HET WOOED. Mot medewerking van onderscheidene Predikanten. AB0H1EHERTSPIUS Drnkker-Ultgever A. D. LITTOOIJ Az. PRIJS DER AD YERTEHTIEN UIT DE DIEPTEN. «Diepten" zijn in de H. Schrift meer malen het beeld van allerlei groote en bange ellenden, waarin een mensch ne- derzinken kan. Ongetwijfeld staat dit in verband met de natuurlijke gesteldheid van het land, waarin onze Bijbel geschreven is. Pale stina was immers een bergland, en uit den aard der zaak worden in zulk een land juist gevonden donkere dalen, diepe kuilen, gevuld met water, slijk en modder, ontoegankelijke rotskloven en afgronden, waar ruischende wateren over het hoofd gaan. En ofschoon wij nu bewoners van een vlak en effen land zijn, zoo is toch de aan zulke onherbergzame en gevaar lijke oorden ontleende beeldspraak voor ons volkomen verstaanbaar. Als de hei lige mannen ons spreken van «diepten", waarin ze gekomen waren, begrijpen wij zeer goed dat zij zich in levenstoestanden bevonden, waarin de hand des Heeren over hen zwaar was geworden. Zoo ging het den ons overigens onbe kenden dichter van Psalm 130. Yan wel ken aard zijn leed en smart was, kunnen we met zekerheid niet uitmaken. Was ernstige krankheid over hem gekomen? Was een vijand en onderdrukker tegen hem opgestaan? Was hij in wegen ge bracht van kruis en tegenspoed? Was er benauwing over zijne ziel van wege de zonde Was de ellende misschien niet alleen of uitsluitend van persoonlijken aard, maar deelden land en volk de be proeving met hem Wij weten het niet, al is er voor het laatste, met het oog op de slotverzen van dezen psalm veel te zeggen. Waarschijnlijk had de Heere een algemeene beproeving over zijn volk ge bracht, waarin de dichter ernstig deelde, en die voor hem zooveel te banger was, omdat hij daarin een kastijding en straf voor zijne zonden zag. God toch spaart zijn kinderen, ook zijn liefste kinderen niet, wanneer zij in zon den en tegenheid met Hem wandelen. De Heere is genadig en barmhartig, maar ook heilig en rechtvaardig. Bij ramp en tegen spoed kunnen wij niet altoos Gods bedoe lingen doorgronden, maar wie tot zich zelf mag inkeeren, erkent en belijdt zijne zonde, ja billijkt en heiligt den Heere in zijn hart. En de Heere, die in zijne wijs heid en liefde de beproevingen noodig keurt, ontziet het niet zijn volk te tuch tigen, want Hij weet dat de «diepten" zijn volk van Hem niet scheiden, maar juist tot Hem wederbrengen. Dan toch wordt het gebed geboren. Uit de diepten roep ik tot U, o Heere! Het gebed, gepaard met verootmoedi ging en schuldbelijdenis, is het eenige wapen, dat tegen God door zijn volk ge bruikt wordt. Door bidden en smeeken heeft Jacob reeds den Engel des Heeren over wonnen en den eerenaam «Israël" verwor ven. Door het gebed, met een verbroken hart tot zijn genadetroon opgezonden, doet Gods volk macht op Hem, van Wien ge zegd wordt dat zijne ingewanden romme len van barmhartigheid, en die beloofd heeftEer zij roepen, zal Ik antwoorden Teekenachtig wordt hier het gebed een roepen genoemd. Met iemand, die nabij is, spreekt ge, maar tot wie verre is, moet ge roepen. En zoo was nu voor het zielsbesef des dichters de Heere verre. Diens be proevingen waren nabij, zijn slaande hand was gevoelig over hem en bet volk uit gestrekt, maar Gods vriendelijk aangezicht was verborgen, God zelf verre. Daarom bad de dichter, maar hij noemt zijn eigen bidden een roepeneen roepen uit de diepte, waarin hij zich bevond, tot dien God die hoog en verheven zetelde op den troon zijner heiligheid. En toch wist de dichter tot Wien hij bad. Met nadruk en afwisseling noemt hij zijn God Jehovaden onveranderlijken, getrouwen en ontfermenden Verbonds-God zijns volks, en Adonaiden rechtvaardigen Rechter, die zijn volk recht zal doen, en zich wreken zal op zijne en hunne vijan den. De Heere, getrouw, almachtig en rechtvaardig, is de toevlucht van zijn volk, dan wel het meest als zij zich ellendig en arm voor zijn aangezicht kennen, en tot Hem roepen in nood. Het bidden zelf vervult daarom de ziel des dichters reeds met hope. Zijn geloof is door den nood tot rijpheid en spankracht gekomen. De wateren zijns gebeds vlieten niet kalm en rustig henen, maar stormen en bruischen voort als een bergstroom. Dringend is zijne bedeHeerehoor naar mijne stem laat Uwe ooren opmerkende zijn op de stem mijner smeekingen. Hij wie door zijne smeekingen de ooren des Heeren opwekken. Zoo schoon zegt een uitlegger van dit dringend aanhouden bij den Heere«God hoort wel reeds uit zich zei ven, als de Alwetende, het zachtste en meest verborgen gebed, zoowel als het luidst uitgesproken, maar gelijk Hilarius opmerkt het geloof doet zijn plicht, wanneer het gehoor van God afsmeekt, opdat Hij, die reeds van nature hoort, tengevolge der bede nu ook uit genade hoort." Israël heeft dan ook niet vergeefs op den Heere ge hoopt, want bij den Heere is goedertieren heid, en bij Hem is veel verlossing Wat is het toch een onuitsprekelijk voor recht, dat een arm en zondig menschenkind roepen mag tot den troon der genade, ten allen tijde, dan ook en dan niet het minst als nood en ellende, van welken aard ook, ons hart gebroken hebben. En dat gebeurt niet zelden in dit moeitevolle levenhet zondezaad doet zoo menigmaal een tranen- oogst rijpen, dien we tegen wil en dank inbrengen moeten in onze schuur. En moogt gij dan ook bidden Dagelijks en veel in het gebed werkzaam zijn? En is uw gebed dan ook wel eens een roepen een opheffen der ziel uit de dieptenmet schuldgevoel en verslagenheid des harten Een ootmoedig en geloovig pleiten op de beloften van dien God, die in Zijnen Zoon Jezus Christus een genadig God en Vader is over allen, die Hem aanroepen? Ach, gij moogt geen vreemdeling aan de «diepten" zijndaar liggen de aanvangen van het ware en Gode welbehagelijk gebed. Is iemand in de «diepten", die geve zich echter niet en nooit aan twijfelmoedigheid over. Er wordt wel eens gedacht dat men, om tot den Heere te roepen, die in de hoogte en in het verhevene woont, zelf ook op een hoogte moet wezen. Maar dat be hoeft niet. Ook uit de «diepten" moogt gij bidden, ja, daarin liggen, gelijk wij zeiden, de aanvangen van het gebed. «Want alzoo zegt de Hooge en Verhevene, die in de eeuwigheid woont, en wiens naam heilig isIk woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van eenen verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make het hart der verbrijzeldenWelk een troostvolle en dierbare uitspraak Wees daar steeds aan gedachtig en veel mee werkzaam. Dan zal het op de levens- reize aan troost en bemoediging u nimmer ontbreken. Het blijft er bijDe Heere is hoog, nochtans ziet Hij den nederige aan, maar den verhevene kent Hij van verre. Van der Veen. zBypiiTft per half jaar franco per post 70 cent. Enkele nummers 3 cent. MIDDELBURG}. van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. Een lied van Hammaüloth. Uit de diepten roep ik tot U, o Heere Heere, hoor naar mijne stemlaat Uwe ooren opmerkende zijn op de stem mijner smeekingen. Psalm 130 1 en 2. Sarekat Islam. In aansluiting met en ter aanvulling van den brief van onzen Zendeling Merkeljjn, de vorige week in het Kerkblad opgenomen, ontleenen wjj aan de Rotterd. Kerkb. het volgende stukje van dr. Esser. die over deze beweging belang rijke artikelen geeft. „Dat metterdaad de beweging onder de Ja vanen, die zich thans uit in den Mohamme- danenbond Sarekat Islam, al heel weinig te maken heeft met de zending, kan men uit on weersprekelijke feiten aantoonen. Indien de zending de schuld er aan droeg, zou zij onstaan zijn, daar waar de zending met eenige kracht optrad. Zij vond haar oorsprong echter in Ki- aten, een suikerstreek waar de zending niet werkt, en begon met verzet tegen misbruiken bij de suikerindustrie. Als de beweging was ontstaan uit reactie tegen clericale pogingen om den inlander den Christeljjken godsdienst op te dringen (zooals van liberale zijde men het liefst voorstelt), dan zou de zending er allereerst onder te lijden hebben gehad. Tot nu bleek daar niets van. Het Britsche Bijbel genootschap zendt over heel Java colporteurs uit, Javanen, die twee aan twee het land door trekken om bijbels te verkoopen. Nu is het een feit, dat de Chineesche kleinhandel door de Sarekat Islam een gevoeligen klap heeft ge kregen omdat de Chineezen in sommige streken niet meer de desa in durven gaan. In Sema- rang en elders hooren wij van vechtpartijen tusschen Inlanders en Chineezen, waarbij me nige Chinees het leven liet. De bijbelcolpor teurs gaan echter nog maar steeds voort hun bijbels aan te bieden. Het is waareen enkel lid van Sarekat Islam weigert te koopen, zeg gende dat het hem niet geoorloofd is boeken van Christenen te koopen. Doch overigens wer den het vorig jaar meer bijbels of gedeelten van bjjbels verkocht dan ooit voorheenik meen een getal van bijna 40,000 exemplaren. En, wat alles afdoet, terwijl de Chineesche handelaars thuis blijven uit vrees voor mole statie, hebben de geheel weerlooze colporteurs nergens hinder van. Indien het waar was, dat de Sarekat Islam ontstaan was uit antipathie tegen de zending en clericaal drijven, zooals men het met het oog op de stembus in Holland steeds beweert, dan moest die beweging zich het krachtigst uiten, waar zendingsposten en zendingsgemeen ten gevestigd waren en onze Christen Inlan ders er het meest last van hebben. Tot nu toe hoorde ik daarvan niets. Eer het omgekeerde. Of is het niet merkwaardig, dat in een desa, waarin een onzer gemeentetjes gevestigd is de Sarekat Islam zoo goed als geen ingang kan krijgen, terwijl ze in omliggende desa's haar leden bjj honderden telt Ja onze onder wijzer aldaar schrijft het juist aan de roering die thans in de Javaansche maatschappij te bespeuren is toe, dat enkele afvallige Christe nen en een enkele buitenlander de godsdienst oefeningen in onze kerk beginnen te zoeken. Kort saamgevat komen we dus op grond van de feiten tot de conclusie dat van een ac- fjie tegen de zending van de zijde van Sar ekat Islam totaal niets te bespeuren is en dat veeleer, voor zoover er eenig verband zou kunnen wor den geconstateerd, er van de zending een in vloed uitgaat, die het fanatisme breekt en dus wel zal helpen deze volksbeweging van ver keerde uitspattingen terug te houden." J. D. WlELENGA. Op reis. In de „Geld. Kerkbode" geeft v. S. een lijstje van plaatsen, waar men in Duitschland en België des Zondags Ilollandsche Geref. godsdienst oefeningen kan bijwonen. Wij nemen het lijstje over voor degenen, die in de buurt van een of meer dezer plaatsen de vakantiedagen doorbren gen en voor hen die zich daar ter woning willen vestigen. Tevens zien wjj eruit, dat de arbeid onder de Gereformeerden in het buitenland niet rust. Tegelijk wijzen wij erop, ter voorkoming van misverstand, dat op de plaatsen waar achterstaat „een Gereformeerde Kerk", het kerkelijk leven niet overal even krachtig bloeit. Duisburg b.v. is wel een kerk, doch wordt finantiëel bijna geheel in stand gehouden door de Vereeniging voor Evaogelisatie in Rijn-PruissenRuhrort echter is een geheel zelfstandige kerk, die zich zelf helpt en uit de kas der Evangelisatie niets ontvangt. Plaatsen waar vanwege de Gereformeerde kerken samenkomsten gebonden worden in Dnitschland Bochum. (Hofstede Riemke). Gemeindehaus in EickelZondagsmorgens 10Vs uur. Duisburg eene Gereformeerde kerk. Zondag 's morgens 9Vs uur Gemeindehaus am Stapel tor en 's middags 3 uur Johannes Kirche, ds. W. B. Renkema. Essen. Klosterstr. no. 15, tegenover Gustafstr. Zondag 's avonds 6 uur. Herne. ZaalConfirmandenhaus, Alten Markt bjj de Evang. Kirche. Zondag 's morgens 9Vs uur, Homberg (bei Ratingen)eene Gereformeerde kerkThalburg bij den heer te Brake, Zondag 's morgens 10 uur en nam. 5 uur. lekern bei Mengede. Zondag 's morgens 10 en 's middags 3 uur. üenlen Zondags voorm. 10 uur im Sionthal 27, en 's avonds 5l/s uur in de Rheingasse, Vereinshaus. Rheine in Westfalen. Zondag 's morgens 9 uur en 's middags 4 uur, in de bovenzaal van de school, bij de Evang. Kerk. Sternstrasse, Esschendorf. ltuhrorteene Gereformeerke kerkZondags morgens 10 uur en 'savonds 5 uur: ds. C. J. Wielenga, in de Evangelische Kapel te Laar Apostelstrasse.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 1