Weekblad voor de Gereformeerde Kerken Zeeland.
Onder Redaetie van: Ds.L. BODMi, Os. R. J. VAM DER YEEM en Ds. J. D. WIELEIGi.
lie Jaargang.
Vrijdag 18 Juli 1913
No 5
iBOHIEMEHTSFRIJS
Drakker-Ditgever
PRIJS DER ID VERTES TIEN
UIT HET WOORD.
"zending.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
A. D. LITTOOIJ Az
WANDEL VOOR MIJN AANGEZICHT,
EN ZIJT OPRECHT.
Lang is Abram beproefd. Hij telt nu
negen en negentig jaren, en nog toeft de
belofte. Heeft hij misschien door eigen
schuld de vervulling tegengehouden, door
zoo haastig de Egyptische Hagar tot vrouw
te nemen? En moet hij nu ondervinden
dat vertroostingen, die op een zondige wijze
verhaast zijn, ook billijk worden vertraagd
Wij kunnen het verstaan, dat het geloof
van Abram, nu zoo langen tijd beproefd,
eindelijk bijna van zijn kracht beroofd was.
Toen hij nog kinderloos was, zal hij den
Heere wel dikwijls gezocht en ernstig ge
beden hebben. Maar toen Ismaël geboren
was, werd het rustiger in zijn binnenste.
Dat kind was hem zeer lief, hij beminde
het hartstochtelijk. En het schijnt wel
eenigszins zoo gegaan te zijn, dat hij door
de aanwezigheid van een vleeschelijken zoon
afgetrokken is geworden van het verlangen
naar een geestelijk zaad.
Des te meer kon hij nu dan ook de genade
en trouw van zijn God bewonderen, die hem
met een nieuwe openbaring en herhaalde
belofte verrassen kwam. God verscheen
hem om goede en heerlijke dingen van
Ismaël te zeggen, maar zeide God
mijn verbond zal Ik met Izak oprichten,
dien u Sara op dezen gezetten tijd in het
andere jaar baren zal (vs. 21). Terecht
zegt Calvijn»Zoo hij dagelijks met ge
beden had gesmeekt, zou het ons niet zoo
duidelijk zijn dat deze gift hem door Gods
genade was geschonken, dan nu ze hem
wordt aangeboden zonder dat hij er aan
denkt en haar begeert." Het gaat ons
menschen wel eens zoo, dat wanneer een
begeerd goed lang uitblijft, het gebed be
gint te verflauwen en wij ten slotte aan
de zaak niet meer denken. Maar God ver
traagt de belofte niet, en vergeet die nog
veel minder, maar maakt alle dingen schoon
op zijnen tijd.
De Heere verscheen aan Abram. Naar
de wijze der oud-testamentische openbaring
ontving hij een zichtbaar teeken van de
tegenwoordigheid des Heeren. Met dat ge
zicht ging gepaard een allicht hoorbare
stem, met welke Abram bij vernieuwing
gesproken werd van het verbond, waarvan
hij nu het teeken had aan te nemen in de
besnijdenis, alsmede van den toegezegden
zoon, die in het komende jaar stond ge
boren te worden. Gods beker was ditmaal
voor Abram overvloeiendeHet bracht
den bijna honderdjarige tot een lachen,
want de belofte ging voor zijn geloof te
hoog.
Maar had hij wel recht acht gegeven
op den naam, met welken de Heere zich
aan hem voorstelde De Heere toch had
nadrukkelijk gezegdIk ben God de Al
machtige l Bij voorbaat had de Heere
hem te verstaan willen geven, dat, al waren
het ook groote en wonderlijke dingen, die
Hij hem zeggen zou, hij geenszins onge-
loovig maar geloovig zijn moest, omdat
bij Hem, den Almachtige, geen ding te
wonderlijk kan zijn. Reeds uit dien naam
had Abraham stof tot vertrouwen moeten
putten. Want als de Almachtige beloften
doet, hebben wij die beloften niet aan de
critiek van ons verstand te onderwerpen,
maar te gelooven dat zeker geschieden zal,
wat door den mond des Heeren gesproken
is. Dan alleen eeren wij God, en komt
ons hart tot rust en blijdschap.
De Heere kwam echter niet alleen met
beloften tot Abram, maar ook met een
eisch: Wandel voor mijn aangezicht, en
zijt oprechtHet is wel door genade dat
God Abram geroepen heeft, om uit hem
zich een volk te formeeren tot zijn eigen
dom, maar Abram en dat volk moeten
weten dat zij een afgezonderd volk zijn,
dat zich geheel en eeuwig in den weg van
gerechtigheid aan den Heere heeft toe te
wijden. Want op die voorwaarde neemt
God zich kinderen aan, dat Hij van zijne
zijde de plaats en de eer van een Vader
zou krijgen.
Wandel voor mijn aangezicht! Abram
heeft zijn gansche leven zoo te schikken
en te richten, dat hij zich altoos bewust
is in Gods tegenwoordigheid en onder zijn
alziend oog te verkeeren. De bestendige
gedachte aan Gods heilige presentie moet
hem met kinderlijke vreeze vervullen en
tot eerbied nopen.
En zijt oprechtEr is toch geen ware
godsdienst dan die, welke in oprechtheid
geoefend wordt. Voor God kan veinzerij
niet baten. Kunnen wij Gode al geen hart
bieden, dat rein is, God vraagt desniette
min een hart dat geen snood bedrog, maar
blanke oprechtheid voedt.
Aan reinheid van wandel en oprecht
heid des harten heeft God welgevallen,
en die beide zijn den mensch tot waar-
achtigen zegen. Zij worden bij de ware
godzaligen gevonden, die zich zonder op
houden bevlijtigen daarin toe te nemen,
door naarstig te bedenken dat al hun
denken, spreken en doen naakt en geopend
liggen voor dien God, met welken zij te
doen hebben. Welgelukzalig zegt de
Schrift zijn de oprechten van wandel,
die in de Wet des Heeren gaan. Welge
lukzalig zijn zij, die zijne getuigenissen
onderhouden, die Hem van ganscher harte
zoeken, ook geen onrecht werken, maar
wandelen in zijne wegen. (Psalm 1191-3).
In die wegen des Heeren hebben ook
wij te wandelen, zal het ons wel gaan voor
tijd en eeuwigheid. Bij niemand toch laat
de Heere van zijn heiligen eisch afWan
del voor mijn aangezicht, en zijt oprecht!
En dat kan ook niemand te veel zijn, om
dat de Heere in zijne genade schenken
wil wat wij daartoe noodig hebben.
Abram had lust aan deze dingen, en ze
worden ook gezocht door allen, die de
voetstappen van den geloovigen Abram
drukken. Wel wordt er veel zwakheid en
gebrek bij hen gevondenzij klagen over
zich zei ven bij den Heere dat zij dagelijks
en in vele struikelen. Maar zij voeren ook
een ernstigen strijd tegen alle zonde en
overblijvende zwakheid, en begeeren niets
liever dan oprecht en getrouw voor den
Heere te worden bevonden. Daartoe gaat
ook gedurig en zonder onderlaten hun
gebed tot den Heere op. Zij weten dat
de Heere niets van hen vraagt, dan wat
Hij zelf zeker en gaarne geven wil. Zij
hebben zijne belofteDoet uwen mond
wijd open, en Ik zal hem vervullen. En
zij weten, dat Hij dit doen kan als een
Almachtig God, en doen wil als een ge
trouw Vader. Want die ook zijn eigen
Zoon voor ons niet gespaard, maar over
gegeven heeft, hoe zal Hij ons met Hem
niet alle dingen schenken?
Driewerf gezegend dan de man, die in
oprechtheid voor den Heere wandelen mag.
Aan hem zullen al de goede woorden ver
vuld worden, die de Heere over Hem ge
sproken heeft. Want is de afwijker den
Heere een gruwel, zijn verborgenheid is
met den oprechte.
Van der Veen.
Magelang, 2 Juni '13.
Deze week las ik een stukje in een der In
dische dagbladen dat overgenomen was uit het
blad van Boedi Oetama, waarin een korte op
somming gegeven werd van de bewegingen,
die er de laatste 4 a 5 jaar in onzen Archipel
zijn waar te nemen en dat belangrijk is om er
uit te leeren boe de Inlander die bewegingen
beschouwt. Ik wil er een klein stukje voor
U van overschrijven.
„In de eerste plaats, zoo schrijft bet blad,
is er de beweging van Zendelingen die zich
ten doel stelt met meer energie dan de vorige
jaren den Christelijken godsdienst bij de in-
landscbe bevolking ingang te doen vinden.
Vroeger bepaalde zich de bemoeienis der Zen
ding slechts tot aanrakingen met de inlandscbe
bevolking; later toen het gebleken was, dat
die gewone aanrakingen ,'geen tastbare resul
taten geven, voerde men de actie door zieken
huizen op te richtendaarna is men er toe
overgegaan, ten einde zonder moeilijkheden en
veel onkosten bet volk te naderen, Zendings
scholen op te richten. Deze scholen worden
met ruime regeeringssubsidie bekostigd.
2. De maconniete beweging, waarbij vrijmet
selaren zich inspannen om de Zending gebaat
te maken bij de inlandscbe bevolkingeenige
scholen werden door deze opgericht.
3. De beweging van Boedi-Oetama, waarvan
de leden er naar streven bet nationaliteitsge
voel bij het Javaanscbe volk te ontwikkelen
reden waarom niet-Javaanscbe leden streng
worden geweerd. Wel zijn er bier en daar
verzoeken ingekomen om de vereeniging open
te stellen voor niet-Javanen, maar verdacht
makingen ten spijt, wordt bet oorspronkelijk
plan met kracht gehandhaafd. Tot op bet
oogenblik telt de vereeniging meerendeels
slechts priaji's onder baar ledenleden van
andere standen zijn er haast niet. Van ver
schillende zijden maakt men daarom de op
merking dat Boedi Oetama zal metamorpho-
seeren tot een zuiveren priajibond. Door Boedi
Oetama zijn verschillende scholen opgericht.
Verder wordt bet volksonderwijs zoo mogelijk
ter band genomen. De werkzaamheden op
commerciaal gebied hebben geen resultaten
afgeworpen.
4. De Sarekat-Islam beweging. Het is de
grootste van alle bewegingen door inlanders
begonnen. In een ongelooflijk korten tijd beeft
de beweging zich verspreid door geheel Java.
Zulks is mogelijk omdat de godsdienst als fun
dament wordt gebezigd. Het doel is om de
plichten van den Islam met ijver te beoefenen.
De leden moeten Moslim zijn. Naast den gods
dienst wordt ook gestreefd naar opheffing van
den handel der Javanen Het laatste schijnt
te gelukken, daar in het bestuur vele rijke
inlandsche groothandelaars als lid zitten, ter
wijl enkele ontwikkelde inlanders de leiding
in handen hebben genomen. Op het verzoek
om erkenning is door de Regeering nog niet
beschikt."
Tot zoover heb ik dat stukje voor U over
geschreven om U te laten zien, hoe de bewe
gingen zich [in het bewustzijn van den inlan
der afspiegelen. De schrijver van dat stukje
heeft er blijkbaar naar gestreefd om de bewe
gingen zoo onpartijdig mogelijk in het kortte
schetsen. Hij onthoudt zich van critiek en
bedoelt alleen maar een verslag te geven van
de bestaande bewegingen. Maar zoo beschouwd
vind ik het vooral de moeite waard om te lezen
wat deze inlander zegt van de maconniete be
weging en zoo kalmpjes weg meedeelt dat vrij
metselaren zich inspannen om de Zending ge
haat te maken. Het lijkt me toe dat mannen
als van Deventer c. s., als ze zoo iets lezen
wel iets bij zich zullen voelen wegzinken. Deze
mannen toch willen zoo graag doen gelooven
dat de inlander geheel uit eigen beweging zich
tegen de tegenwoordige Zendingsactie zou ver
zetten en werpen de beschuldiging ver weg
alsof van hun zijde de inlander tegen de Zen
ding zou opgestookt worden en zie, daar komt
een ontwikkelde inlander, iemand die het weet
wat er alzoo gebeurt in de inlandsche wereld,
met kalme zekerheid zeggen dat door vrijmet
selaren de Zending bij den inlander gehaat
wordt gemaakt en dat die vrijmetselaren zich
daartoe zelfs inspannen het is bepaald pijnlijk
voor die opstokers van de inlandsche bevolking
dat hun geheime werken, hun verborgen op
hitsen zoo in het daglicht worden geplaatst.
Met belangstelling zult ge ook wel lezen wat
die inlander schreef over de Sarekat-Islam be
weging. Ja die Sarekat-Islam beweging houdt
in Indië veler gedachten bezig. Vele Europe
anen en Chineesen zijn met angst en vreeze
voor die beweging vervuld en vooral zy, die
wat het binnenland inwonen en door geen
militaire macht beschermd kunnen worden,
hebben angstige overleggingen. Er zijn nog
nooit zooveel revolvers verkocht als tegenwoor
dig, die de Europeanen van het binnenland
zich aanschaffen om op mogelijken opstand der
Javanen voorbereid te zyn.
Ook in Zendingskringen zien we met eenige
zwaarmoedigheid deze beweging aan, omdat
het zoo schijnt dat door deze beweging weer
tal van nieuwe bolwerken worden opgeworpen
tegen de komst van Gods Koninkrijk op Java.
Deze Sarekat-Islam beweging is een vereeni
ging die opgericht werd in Solo, onder den
naam van Sarekat Dagang Islam hetgeen be-
teekentMohammedaansche Handelsvereeniging
met de bedoeling om den handel, die nu bijna
uitsluitend in handen der Chineezen is, over
te brengen by den Javaandat het woord
Islam in den naam der vereeniging voorkwam
was alleen om den kleinen man, voor wie deze
vereeniging voornamelijk bestemd is, te lokken.
Het lag in den aard der vereeniging dat ze
zich keerde tegen de Chineezenin enkele
plaatsen richtte deze vereeniging toko's op en
begon op .handelsgebied met de Chineezen te
concurreeren. Maar langzamerhand is dat
handelsdoeleinde op den achtergrond geraakt
en het godsdienstig element op den voorgrond
per half jaar franco per post
Enkele nnmmers
70 cent.
3 cent.
MIDDELBURG.
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel 10 cent meer.
Als nu Abram negen-en-negentig
jaren oud was, zoo verscheen de
Heere aan Abram, en zeide tot hem
Ik ben God de Almachtige I Wandel
voor mijn aangezichten zijt oprechtl
Gen. 17 1.
Amice.