Weekblad voor de Gereformeerde Kerken Zeeland. Onder Redaetie van: Ds.L. BODMi, Os. R. J. VAM DER YEEM en Ds. J. D. WIELEIGi. lie Jaargang. Vrijdag 18 Juli 1913 No 5 iBOHIEMEHTSFRIJS Drakker-Ditgever PRIJS DER ID VERTES TIEN UIT HET WOORD. "zending. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. A. D. LITTOOIJ Az WANDEL VOOR MIJN AANGEZICHT, EN ZIJT OPRECHT. Lang is Abram beproefd. Hij telt nu negen en negentig jaren, en nog toeft de belofte. Heeft hij misschien door eigen schuld de vervulling tegengehouden, door zoo haastig de Egyptische Hagar tot vrouw te nemen? En moet hij nu ondervinden dat vertroostingen, die op een zondige wijze verhaast zijn, ook billijk worden vertraagd Wij kunnen het verstaan, dat het geloof van Abram, nu zoo langen tijd beproefd, eindelijk bijna van zijn kracht beroofd was. Toen hij nog kinderloos was, zal hij den Heere wel dikwijls gezocht en ernstig ge beden hebben. Maar toen Ismaël geboren was, werd het rustiger in zijn binnenste. Dat kind was hem zeer lief, hij beminde het hartstochtelijk. En het schijnt wel eenigszins zoo gegaan te zijn, dat hij door de aanwezigheid van een vleeschelijken zoon afgetrokken is geworden van het verlangen naar een geestelijk zaad. Des te meer kon hij nu dan ook de genade en trouw van zijn God bewonderen, die hem met een nieuwe openbaring en herhaalde belofte verrassen kwam. God verscheen hem om goede en heerlijke dingen van Ismaël te zeggen, maar zeide God mijn verbond zal Ik met Izak oprichten, dien u Sara op dezen gezetten tijd in het andere jaar baren zal (vs. 21). Terecht zegt Calvijn»Zoo hij dagelijks met ge beden had gesmeekt, zou het ons niet zoo duidelijk zijn dat deze gift hem door Gods genade was geschonken, dan nu ze hem wordt aangeboden zonder dat hij er aan denkt en haar begeert." Het gaat ons menschen wel eens zoo, dat wanneer een begeerd goed lang uitblijft, het gebed be gint te verflauwen en wij ten slotte aan de zaak niet meer denken. Maar God ver traagt de belofte niet, en vergeet die nog veel minder, maar maakt alle dingen schoon op zijnen tijd. De Heere verscheen aan Abram. Naar de wijze der oud-testamentische openbaring ontving hij een zichtbaar teeken van de tegenwoordigheid des Heeren. Met dat ge zicht ging gepaard een allicht hoorbare stem, met welke Abram bij vernieuwing gesproken werd van het verbond, waarvan hij nu het teeken had aan te nemen in de besnijdenis, alsmede van den toegezegden zoon, die in het komende jaar stond ge boren te worden. Gods beker was ditmaal voor Abram overvloeiendeHet bracht den bijna honderdjarige tot een lachen, want de belofte ging voor zijn geloof te hoog. Maar had hij wel recht acht gegeven op den naam, met welken de Heere zich aan hem voorstelde De Heere toch had nadrukkelijk gezegdIk ben God de Al machtige l Bij voorbaat had de Heere hem te verstaan willen geven, dat, al waren het ook groote en wonderlijke dingen, die Hij hem zeggen zou, hij geenszins onge- loovig maar geloovig zijn moest, omdat bij Hem, den Almachtige, geen ding te wonderlijk kan zijn. Reeds uit dien naam had Abraham stof tot vertrouwen moeten putten. Want als de Almachtige beloften doet, hebben wij die beloften niet aan de critiek van ons verstand te onderwerpen, maar te gelooven dat zeker geschieden zal, wat door den mond des Heeren gesproken is. Dan alleen eeren wij God, en komt ons hart tot rust en blijdschap. De Heere kwam echter niet alleen met beloften tot Abram, maar ook met een eisch: Wandel voor mijn aangezicht, en zijt oprechtHet is wel door genade dat God Abram geroepen heeft, om uit hem zich een volk te formeeren tot zijn eigen dom, maar Abram en dat volk moeten weten dat zij een afgezonderd volk zijn, dat zich geheel en eeuwig in den weg van gerechtigheid aan den Heere heeft toe te wijden. Want op die voorwaarde neemt God zich kinderen aan, dat Hij van zijne zijde de plaats en de eer van een Vader zou krijgen. Wandel voor mijn aangezicht! Abram heeft zijn gansche leven zoo te schikken en te richten, dat hij zich altoos bewust is in Gods tegenwoordigheid en onder zijn alziend oog te verkeeren. De bestendige gedachte aan Gods heilige presentie moet hem met kinderlijke vreeze vervullen en tot eerbied nopen. En zijt oprechtEr is toch geen ware godsdienst dan die, welke in oprechtheid geoefend wordt. Voor God kan veinzerij niet baten. Kunnen wij Gode al geen hart bieden, dat rein is, God vraagt desniette min een hart dat geen snood bedrog, maar blanke oprechtheid voedt. Aan reinheid van wandel en oprecht heid des harten heeft God welgevallen, en die beide zijn den mensch tot waar- achtigen zegen. Zij worden bij de ware godzaligen gevonden, die zich zonder op houden bevlijtigen daarin toe te nemen, door naarstig te bedenken dat al hun denken, spreken en doen naakt en geopend liggen voor dien God, met welken zij te doen hebben. Welgelukzalig zegt de Schrift zijn de oprechten van wandel, die in de Wet des Heeren gaan. Welge lukzalig zijn zij, die zijne getuigenissen onderhouden, die Hem van ganscher harte zoeken, ook geen onrecht werken, maar wandelen in zijne wegen. (Psalm 1191-3). In die wegen des Heeren hebben ook wij te wandelen, zal het ons wel gaan voor tijd en eeuwigheid. Bij niemand toch laat de Heere van zijn heiligen eisch afWan del voor mijn aangezicht, en zijt oprecht! En dat kan ook niemand te veel zijn, om dat de Heere in zijne genade schenken wil wat wij daartoe noodig hebben. Abram had lust aan deze dingen, en ze worden ook gezocht door allen, die de voetstappen van den geloovigen Abram drukken. Wel wordt er veel zwakheid en gebrek bij hen gevondenzij klagen over zich zei ven bij den Heere dat zij dagelijks en in vele struikelen. Maar zij voeren ook een ernstigen strijd tegen alle zonde en overblijvende zwakheid, en begeeren niets liever dan oprecht en getrouw voor den Heere te worden bevonden. Daartoe gaat ook gedurig en zonder onderlaten hun gebed tot den Heere op. Zij weten dat de Heere niets van hen vraagt, dan wat Hij zelf zeker en gaarne geven wil. Zij hebben zijne belofteDoet uwen mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. En zij weten, dat Hij dit doen kan als een Almachtig God, en doen wil als een ge trouw Vader. Want die ook zijn eigen Zoon voor ons niet gespaard, maar over gegeven heeft, hoe zal Hij ons met Hem niet alle dingen schenken? Driewerf gezegend dan de man, die in oprechtheid voor den Heere wandelen mag. Aan hem zullen al de goede woorden ver vuld worden, die de Heere over Hem ge sproken heeft. Want is de afwijker den Heere een gruwel, zijn verborgenheid is met den oprechte. Van der Veen. Magelang, 2 Juni '13. Deze week las ik een stukje in een der In dische dagbladen dat overgenomen was uit het blad van Boedi Oetama, waarin een korte op somming gegeven werd van de bewegingen, die er de laatste 4 a 5 jaar in onzen Archipel zijn waar te nemen en dat belangrijk is om er uit te leeren boe de Inlander die bewegingen beschouwt. Ik wil er een klein stukje voor U van overschrijven. „In de eerste plaats, zoo schrijft bet blad, is er de beweging van Zendelingen die zich ten doel stelt met meer energie dan de vorige jaren den Christelijken godsdienst bij de in- landscbe bevolking ingang te doen vinden. Vroeger bepaalde zich de bemoeienis der Zen ding slechts tot aanrakingen met de inlandscbe bevolking; later toen het gebleken was, dat die gewone aanrakingen ,'geen tastbare resul taten geven, voerde men de actie door zieken huizen op te richtendaarna is men er toe overgegaan, ten einde zonder moeilijkheden en veel onkosten bet volk te naderen, Zendings scholen op te richten. Deze scholen worden met ruime regeeringssubsidie bekostigd. 2. De maconniete beweging, waarbij vrijmet selaren zich inspannen om de Zending gebaat te maken bij de inlandscbe bevolkingeenige scholen werden door deze opgericht. 3. De beweging van Boedi-Oetama, waarvan de leden er naar streven bet nationaliteitsge voel bij het Javaanscbe volk te ontwikkelen reden waarom niet-Javaanscbe leden streng worden geweerd. Wel zijn er bier en daar verzoeken ingekomen om de vereeniging open te stellen voor niet-Javanen, maar verdacht makingen ten spijt, wordt bet oorspronkelijk plan met kracht gehandhaafd. Tot op bet oogenblik telt de vereeniging meerendeels slechts priaji's onder baar ledenleden van andere standen zijn er haast niet. Van ver schillende zijden maakt men daarom de op merking dat Boedi Oetama zal metamorpho- seeren tot een zuiveren priajibond. Door Boedi Oetama zijn verschillende scholen opgericht. Verder wordt bet volksonderwijs zoo mogelijk ter band genomen. De werkzaamheden op commerciaal gebied hebben geen resultaten afgeworpen. 4. De Sarekat-Islam beweging. Het is de grootste van alle bewegingen door inlanders begonnen. In een ongelooflijk korten tijd beeft de beweging zich verspreid door geheel Java. Zulks is mogelijk omdat de godsdienst als fun dament wordt gebezigd. Het doel is om de plichten van den Islam met ijver te beoefenen. De leden moeten Moslim zijn. Naast den gods dienst wordt ook gestreefd naar opheffing van den handel der Javanen Het laatste schijnt te gelukken, daar in het bestuur vele rijke inlandsche groothandelaars als lid zitten, ter wijl enkele ontwikkelde inlanders de leiding in handen hebben genomen. Op het verzoek om erkenning is door de Regeering nog niet beschikt." Tot zoover heb ik dat stukje voor U over geschreven om U te laten zien, hoe de bewe gingen zich [in het bewustzijn van den inlan der afspiegelen. De schrijver van dat stukje heeft er blijkbaar naar gestreefd om de bewe gingen zoo onpartijdig mogelijk in het kortte schetsen. Hij onthoudt zich van critiek en bedoelt alleen maar een verslag te geven van de bestaande bewegingen. Maar zoo beschouwd vind ik het vooral de moeite waard om te lezen wat deze inlander zegt van de maconniete be weging en zoo kalmpjes weg meedeelt dat vrij metselaren zich inspannen om de Zending ge haat te maken. Het lijkt me toe dat mannen als van Deventer c. s., als ze zoo iets lezen wel iets bij zich zullen voelen wegzinken. Deze mannen toch willen zoo graag doen gelooven dat de inlander geheel uit eigen beweging zich tegen de tegenwoordige Zendingsactie zou ver zetten en werpen de beschuldiging ver weg alsof van hun zijde de inlander tegen de Zen ding zou opgestookt worden en zie, daar komt een ontwikkelde inlander, iemand die het weet wat er alzoo gebeurt in de inlandsche wereld, met kalme zekerheid zeggen dat door vrijmet selaren de Zending bij den inlander gehaat wordt gemaakt en dat die vrijmetselaren zich daartoe zelfs inspannen het is bepaald pijnlijk voor die opstokers van de inlandsche bevolking dat hun geheime werken, hun verborgen op hitsen zoo in het daglicht worden geplaatst. Met belangstelling zult ge ook wel lezen wat die inlander schreef over de Sarekat-Islam be weging. Ja die Sarekat-Islam beweging houdt in Indië veler gedachten bezig. Vele Europe anen en Chineesen zijn met angst en vreeze voor die beweging vervuld en vooral zy, die wat het binnenland inwonen en door geen militaire macht beschermd kunnen worden, hebben angstige overleggingen. Er zijn nog nooit zooveel revolvers verkocht als tegenwoor dig, die de Europeanen van het binnenland zich aanschaffen om op mogelijken opstand der Javanen voorbereid te zyn. Ook in Zendingskringen zien we met eenige zwaarmoedigheid deze beweging aan, omdat het zoo schijnt dat door deze beweging weer tal van nieuwe bolwerken worden opgeworpen tegen de komst van Gods Koninkrijk op Java. Deze Sarekat-Islam beweging is een vereeni ging die opgericht werd in Solo, onder den naam van Sarekat Dagang Islam hetgeen be- teekentMohammedaansche Handelsvereeniging met de bedoeling om den handel, die nu bijna uitsluitend in handen der Chineezen is, over te brengen by den Javaandat het woord Islam in den naam der vereeniging voorkwam was alleen om den kleinen man, voor wie deze vereeniging voornamelijk bestemd is, te lokken. Het lag in den aard der vereeniging dat ze zich keerde tegen de Chineezenin enkele plaatsen richtte deze vereeniging toko's op en begon op .handelsgebied met de Chineezen te concurreeren. Maar langzamerhand is dat handelsdoeleinde op den achtergrond geraakt en het godsdienstig element op den voorgrond per half jaar franco per post Enkele nnmmers 70 cent. 3 cent. MIDDELBURG. van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. Als nu Abram negen-en-negentig jaren oud was, zoo verscheen de Heere aan Abram, en zeide tot hem Ik ben God de Almachtige I Wandel voor mijn aangezichten zijt oprechtl Gen. 17 1. Amice.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 1